Kuinka vanhana teillä on alettu itse pyyhkimään..

Yksi äiti vaan..

Kyselen tässä minkäikäisenä teidän lapset on alkaneet itse pyyhkiä peppunsa (kakalla käynnin jälkeen..) Meillä vanhempi poika alkoi ehkä jo neljä vuotiaana, nuorimmainen täyttää loppuvuodesta kuusi jo, muttei haluaisi itse vieläkään pyyhkiä kuin pakon edessä. Jos minä olen kotona, hän ruinaa ja ruinaa että minä auttaisin. Väittää että kakkaa menee muuten hänen sormiin ja likaantuu. Eikä uskalla kunnolla pyyhkiä kun pelkää sitä sormien likaantumista. Vaikka kuinka sanon, että senhän takia ne kädet sitten lopuksi pestään.Vielä vähän aikaa sitten esiintyi useasti housujen tuhrimista; nyt ei enää oikestaan oleenkaan, kun joutuu itse pyyhkimään, jo eskariin menon takiakin. Eihän siellä kai enää tädit pyyhi.. (Poika tosin käy dysfasia-eskaria.)

22

10213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      En tiedä miksi, mutta viisivuotias poika on itse halunnut pyyhkiä jo kohta vuoden (n. 4 vuotiaana alkanut). 6 vuotias puolestaan ei suostu vieläkään pyhkimään itse, sanoo ettei osaa vaikka kuinka yritän tukea. Missä vika?

    • katuuliinu

      Meillä tyttö alkoi pyyhkimään itse jo 2 ½.v, joskus tarvitsi väsyneenä apua, mutta jo reilu 3.v pyyhki aina itse.

      Muistan kuinka tyttö pyyhki kuuden vanhana viiden vanhan pyllyn, koska kaveri ei vielä osaanut, kaverin lähdettyä tyttö kummeksui, että eihän pyllyn pyyhkimisessä ole mitään vaikeaa.

      Kyllä terveen kuusi vuotiaan pitäisi jo itse osata pyyhkiä takapuolensa.

      Kehottaisin sinua, että annat lapsen itse yrittää, mitä siitä jos pienet jarruviivat jää, saahan ne housut sitten pesukoneeseen.

      Ei ne lapset opi, jos niitä liikaa paapoo.

      • Hmmm...

        Mun kuusi vuotiaani ei sit vissiin ole terve, tarvii varmaan varata aikaa lekurille!


      • Yksi äiti vaan..

        Siis meidän lapsella onkin dysfasia. En tiedä vaikuttaako se mitenkään. Ainakin tietyt aistit ovat herkistyneet. Annan kyllä tukea yms, enkä pyyhkisikään elleivät housut lemuaisi huonosti pyyhkimisen jälkeen. Eskariaamuina vähän pakko mennä auttamaan, kun en halua että lapseni tulee kiusatuksi sen takia, että peppu on erittäin huonosti pyyhitty... Viikonloppuisin saa pyyhkiä itse ihan niinkuin haluaa.


      • taikina

        kyllä terveen 6v pitäisi..ja pitäisi..missä ja kuka sen sanoo mitä PITÄISI tehdä/osata tietyn ikäsenä..jokainen lapsi,niinkuin aikuinenkin osaa,oppii ja oivaltaa omaan tahtiinsa! Kuitenkin lapsella on niin paljon opittavaa,ettei välttämättä kaikki vaan jaksa niin paljoa kerta rytinällä. Kyllähän toki voi ja pitääkin kannustaa,mutta siitä nyt mitään haloota tarvii nostaa,tulee vaa enempi paineita ja alemmuuden tunne..miun mielipide,enkä oo mkn lukenut kasvatus nero,joten ei tarvi vetää herneitä;D


      • mammukka............
        taikina kirjoitti:

        kyllä terveen 6v pitäisi..ja pitäisi..missä ja kuka sen sanoo mitä PITÄISI tehdä/osata tietyn ikäsenä..jokainen lapsi,niinkuin aikuinenkin osaa,oppii ja oivaltaa omaan tahtiinsa! Kuitenkin lapsella on niin paljon opittavaa,ettei välttämättä kaikki vaan jaksa niin paljoa kerta rytinällä. Kyllähän toki voi ja pitääkin kannustaa,mutta siitä nyt mitään haloota tarvii nostaa,tulee vaa enempi paineita ja alemmuuden tunne..miun mielipide,enkä oo mkn lukenut kasvatus nero,joten ei tarvi vetää herneitä;D

        Hyvä ! Tuossa oli oikeaa asiaa !!


    • maiju74

      7 vuotiaana alkoi itse pyyhkimään, aiemmin ei millään suostunut. meni paniikkiin, että sormet menee kakkaan.. kerroin että sitä varten se hana on olemassa ja kädet pestään.
      Sain neuvon, että anna olla, jossain vaiheessa se alkaa kiinnostamaan.

      eskarin loppupuolella sovittiin, että lapsi pyyhkii itse, ja minä pyyhin vielä varuiks.
      Hetken päästä ei enää tarvinnut apua.

      Ruskeita raitoja on kalsareissa, mutta sitä varten on se pesukone. :)

      eli, kyllä se pyyhintä alkaa jossain vaiheessa.
      Harjoitelkaa yhdessä, minä lähinnä näytin, kuinka otin paperin käteen, ja poika teki perässä.
      Sanoin, että vessapaperia saa ottaa niin paljon kun haluaa, jos se tekee pyyhkimisestä mukavamman ja varmemman tuntuisen.
      (aluksi poika otti vain yhden arkin kerralla)

      • suureellinen

        Meillä on kahdeksan lasta, elikkäs näin meillä on opittu.

        Tytöt. 3 oppi kolme vuotiaana ja 1 viisi vuotiaana.

        Pojat. 1 osasi jotenkin jo kaksi vuotiaana, 2 kolme vuotiaana ja vanhin lapsistamme oppi vasta seitsemän vuotiaana


      • kirjanneet...
        suureellinen kirjoitti:

        Meillä on kahdeksan lasta, elikkäs näin meillä on opittu.

        Tytöt. 3 oppi kolme vuotiaana ja 1 viisi vuotiaana.

        Pojat. 1 osasi jotenkin jo kaksi vuotiaana, 2 kolme vuotiaana ja vanhin lapsistamme oppi vasta seitsemän vuotiaana

        ylös:) vai mien tuollaisen asian noin monelta muistaa?


    • "Kummi"

      8-vuotias veljen tyttö pyytää edelleen kummiksi vessaan kun menee kakalle :) juttuseuraksi ja pyytää edelleen pyyhkimään pyllynkin. Tosin olen kieltäytynyt tästä kunniasta. Mamma taitaa olla ainut joka suostuu tähän pyyntöön vieläkin. On osannut jo pitkään hoitaa tämän tehtävän yksinkin kyllä, jo eskarissa ollessaankin.

    • hienoa

      kun oppis ennen kouluun menoa ja jo eskarissa. Muuten tulee kauheat oltavat eka luokalla jos ei uskalleta mennä vessaan sen takia kun ei ole pyyhkijää. Pidättäminen ei varmaan mukavaa.

    • kun ei enää kehtaa

      meillä oppi eka luokalla. Välillä oli tuhrimista panttaamisen takia (terve poika). Yritettiin lahjontaa ja muuta..Näin jälkeen päin olen ajatellut kyllä se lapsi sen oppii viimeistään kun ei enää kehtaa pyytä toista pyyhkimään.

      juuri kuulin ihanan jutun. Poika joka ei halunnut itse pyyhkiä, pyysi: äiti saat pusun jos pyyhit...
      Mitäs siihen sitten vastaa.

      • maailma muuttuu

        Miksi vanhemmat ihmettelevät ja kummastelevat lasten kehitysvaiheisiin liittyviä NORMAALEJA asioita? Mitenköhän vanhempiemme ja isovanhempiemme peppujen pyyhinnät on "opetettu" ja opittu. Miksi vanhemmat epäilevät, että lapsella on jotain ongelmaa kun ei tee sitä ja tätä. Ongelmiakin voi toki olla, mutta niidenkin kanssa vanhempien on tultava toimeen. Ei ne lapset vaurioidu jos niitä asiallisesti ohjaa, neuvoo, kieltää, käskee, rajoittaa ja pysyy itse aikuisen roolissa menemättä mukaan lapsen maailmaan ("saat äiti pusun kun teet sitä ja tota..." voi voi sentään)


    • Mio

      Siis oletteko tosissanne?
      Että äiti pyyhkii, kun lapsi ei viitsi?

      Kai lapsi nyt voi oman pyllynsä pyyhkiä heti, kun vain taidon osaa?
      Onko nykyajan äiti sama kuin piika?

      • toivonsa menettänyt

        Mitäs tähän sanotte. 8-vuotias tyttäreni ei pyyhi kakkapyllyään lainkaan. Käy suihkussa kolme kertaa viikossa ja siinä sitten pesee. Täyttää kohta 9. On vihannut aina koska inhoaa että kädet likaantuu. Välillä peppu on niin tulehtunut että ihan on vereslihalla. Laitan sitten pesemään ja rasvaamaan ja sen se tekee. En voi uskoa tätä todeksi mutta näin on meillä. Lopetin pylly pyyhkimisen kun meni ekalle. Hajuhaitta on myös välillä aika valtaisa


      • Käske suihkutteleen
        toivonsa menettänyt kirjoitti:

        Mitäs tähän sanotte. 8-vuotias tyttäreni ei pyyhi kakkapyllyään lainkaan. Käy suihkussa kolme kertaa viikossa ja siinä sitten pesee. Täyttää kohta 9. On vihannut aina koska inhoaa että kädet likaantuu. Välillä peppu on niin tulehtunut että ihan on vereslihalla. Laitan sitten pesemään ja rasvaamaan ja sen se tekee. En voi uskoa tätä todeksi mutta näin on meillä. Lopetin pylly pyyhkimisen kun meni ekalle. Hajuhaitta on myös välillä aika valtaisa

        bideellä, ja kuivaan paperilla sitten. Ja voit kyllä laittaa suihkussakin käymään joka päivä. Ainakin joka tapauksessa joka päivä iltapesuilla pyllypesu, ja laita itse pesemään lavuaarille kakkaset kalsarit ennen pyykkiin laittoa, luulisi kiinnostavan sen jälkeen sen pyllyn hoitaminen niin, ettei kalsareihin tule mitään.


    • älä vain enää auta häntä pyyhkimisessä.olet luultavasti hössöttänyt häntä liikaa:)

    • gfgghhgf

      Kun sain lapsen yllätyin eniten miten kilpailuhenkistä kaikki on. Oman lapsen lapsuus on vanhemmalle mahdollisuus iloita ja hassutella ja tehdä ja oppia yhdessä, mutta kun menee jonnekkin niin ilon pilaa vanhemmat jotka kokoajan vahtaavat mitä oma lapsi osaa paremmin kuin naapurin lapsi. Tietenkin voi olla hyvä hakea tukea muilta ja hieman tietää missä vaiheessa opitaan mitäkin, mutta emmekö me vanhemmat voisi olla armollisempia toisillemme. Jos se oma kullanuppu osaa jotain ennätysvauhtia ei hän välttämättä ole sitten se "paras" toisessa asiassa.
      Minä ajattelen, että oikeasti lapselle voi tärkeintä olla se miten oppiminen tapahtui, kannustiko ja tukiko vanhempi ja pyysikö anteeksi jos räyhäsi turhasta.

      En yhtään ihmettele, että Suomi on täynnä ilottomia vanhempia.

    • Anonyymi

      Muistan että itsellä oli joskus penskana 5-6 vuotiaana sama "OMG, sormet tulee kakkaan" -juttu, kunnes kekkasin, että pidesuihkuhannon oiva apuväline perseen pesemiseen. Sen jälkeen "nyt 37 vuotias" enbole juuri muuta välinettä koskaan käyttänytkään. Armeijassa oli pakko pyyhkiä, mutta sen jälkeen ei. Kannattaa opettaa lapselle heti pienestä että on muitakin tapoja putsata pylly kuin pelkkä paperi. Pide toimii tosi hyvin myös. Ei tarvi kuin pyyhkeellä kuivata sen jälkeen.

    • Anonyymi

      Ite alotin vasta ekaluokalla

    • Anonyymi

      En oikein ymmärrä miksei vois pyyhkiä hyvin. Enemmänhän se kakka siellä housuissa haittaa kun kädessä, joka sitten pestään. Meillä pojat pyyhki oikeestaan liian hyvin, ettei vaan mitään jäis. Molemmat on onnistunut saamaan vessan tukkoon. Ja kalsarit katotaan oikein valoo vasten ettei vaan mitään näy. Jonkinlainen likakammo on, mutta en nyt usko, että tohon mitään ammattiauttajaa vielä tarvii.

    • Anonyymi

      Minä alkoin itse pyhkimään viisivuotiaan pepun kakan jälkeen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe