ÄLÄ JÄTÄ MINUA
Älä jätä minua, nuku siinä vieressäni. Yksin minä eksyn enkä näe kuin kuin yhden tien, mutta sinun suljetuilla silmilläsi asuu rauha, se on minulle Valon Valtakunta ja kun avaat silmäsi näkyvät unesi.
Jarkko Laine
Kätkeköön kaikkivaltias Jumala Jarkon sielun taivaalliseen rauhaansa ja Valon Valtakuntaansa.
Syvä osaanottoni kaikille Jarkko Laineen läheisille ja häntä ja hänen tuotantoaan rakastanaille.
Suru ei kysy lupaa saapua.
Jussi
JARKKO LAINEEN MUISTOLLE
24
2734
Vastaukset
- Fiilaaja
Jarkko Laine oli Suomen johtavia kirjailijoita! Hänen tapansa ravistaa yhteiskuntaa oli aivan ennennäkemätöntä.
Ravistelkaa siellä pilvien päällä yhdessä Mellerin kanssa meitä vuoroamme odottavia.. - (kok)
Turun Sanomissa oli sivun juttu Jarkko Laineesta, päällimmäisenä iso kasvokuva miehestä.
Tuli taas mietittyä tätä JL:n hymyä. Joku sanoi, että se oli ärsyttävin Suomessa. Itse en ole ihan varma, JL:n puoluetovereilla, sotaosakkeiden omistaja Kimmo Sasilla ja kristityllä Eija-Riitta Korholalla on vielä ärsyttävämpi.
Nuorempana JL:n hymy oli suht. asiallinen eikä ärsyttänyt. 40:n jälkeen mies lihoi valtavasti, menivätkö hänen huulensa ylimieliseen virneeseen sen jälkeen ikäänkuin kasvoihran paineessa vai alkoiko hän virnuilla kiusaten arvostelijoitaan?
Laineen loppuvuosien mielipidekirjoitukset lehdissä olivat rasittavaa luettavaa, mies purki tuntojaan ilman mitään punaista lankaa, pelkästään kiukutellen joka suuntaan.
JL:n kaunokirjallinen työ oli aika heikkoa ja kirjojen myynti laski koko uran ajan, viimeisiä myytiin vain joitakin satoja kappaleita. Hänen kannaltaan oli onni, että Kirjailijaliitossa ja Parnassossa riitti töitä, muuten olisi elanto ollut kovilla. Mitähän muuten Parnasson arkistolle tapahtui? Tuhosiko hän sen tahallaan?
JL osasi kyllä ärsyttää koko olemuksellaan, puku päällä joka paikassa ja leuhka ilme naamalla.
Ei ihme, että miehen 60-luvun kaverit saivat tarpeekseen. Kokoomuksen kannattaminen on rikokseen verrattava asia ja sitä ei varsinkaan kulttuuripiireissä hyväksytä.- Mielipahaa poteva
Sinä mittaat myyntiluvuilla kirjallisuustaiteen laatua, ja moitit sitten kokoomusta. No, ehkä se mielestäsi on loogista.
Yleisesti ottaen pidän kyllä Laine-vainaan tuotannon kirjallista tasoa parempana kuin sinun viestisi.
Jarkko Laine oli yksi älykkäimpiä ja nokkelimpia suomalaisia kirjalijoita, ja hänen poismenonsa jättää ihmisen kokoisen aukon. Levätköön Jarkko Laine rauhassa. Vaikkei karavaani enää kulkisikaan, koirat haukkuvat kuitenkin. - hymy...
oli ehdottomasti yksi tarttuvimmista. Kun nyt näin oleelliseen seikkaan päädyttiin.
- Jusu
hymy... kirjoitti:
oli ehdottomasti yksi tarttuvimmista. Kun nyt näin oleelliseen seikkaan päädyttiin.
Hyvin oivallettu Jarkko teki hymyilemisestäkin taidetta.
- kirjoittaja
On surullista, miten nim.merkki (kok) joutuu elämässään kärsimään. Jos Jarkko Laine aiheutti hänessä voimakasta ärsytystä, niin mitähän keskiverto vallanpitäjä saakaan aikaan?
Jarkko Laine oli Järkyttävä porvari ja sai paljon väristyksiä myös Kokoomuksen sisällä - kaikki eivät hänen jäsenyyttään hyvällä vastaanottaneet.
Samaten tekointellektuellit vasemmistolaiset, joukko wannebe -runoilijoita etunenässä, menettivät tilanteen ja hermojensa hallinnan kokonaan. Tästä (kok) on hyvä esimerkki.
Jarkko kuitenkin uskalsi ja nitisti terävällä älyllään kaikki kasvokkain tapaamansa vastustajat!
Harva vastustajista uskalsi hänen kanssaan face to face -väittlyyn hänen elinaikana - surkeimmat looserit jatkavat räkytystä suurmiehen maatessa mullan alla... - lukunen
kirjoittaja kirjoitti:
On surullista, miten nim.merkki (kok) joutuu elämässään kärsimään. Jos Jarkko Laine aiheutti hänessä voimakasta ärsytystä, niin mitähän keskiverto vallanpitäjä saakaan aikaan?
Jarkko Laine oli Järkyttävä porvari ja sai paljon väristyksiä myös Kokoomuksen sisällä - kaikki eivät hänen jäsenyyttään hyvällä vastaanottaneet.
Samaten tekointellektuellit vasemmistolaiset, joukko wannebe -runoilijoita etunenässä, menettivät tilanteen ja hermojensa hallinnan kokonaan. Tästä (kok) on hyvä esimerkki.
Jarkko kuitenkin uskalsi ja nitisti terävällä älyllään kaikki kasvokkain tapaamansa vastustajat!
Harva vastustajista uskalsi hänen kanssaan face to face -väittlyyn hänen elinaikana - surkeimmat looserit jatkavat räkytystä suurmiehen maatessa mullan alla...Ei J. Laineen kanssa kannattanut paljon väitellä, koska mies oli hiiltymisesn Suomen mestari, riitapukari ja siltojen polttaja pahimmasta päästä.
Helpotuksen huokaukset olivat suuret Kirjailijaliitossa, kun J. Laine syrjäytettiin ja Kari Levola valittiin tilalle.
Kirjailijat ovat yhteiskunnan omatunto ja siksi kokoomus on boikottilistalla. Puolue on pelkkä hyväosaisten etujärjestö. - Sivistynyt
lukunen kirjoitti:
Ei J. Laineen kanssa kannattanut paljon väitellä, koska mies oli hiiltymisesn Suomen mestari, riitapukari ja siltojen polttaja pahimmasta päästä.
Helpotuksen huokaukset olivat suuret Kirjailijaliitossa, kun J. Laine syrjäytettiin ja Kari Levola valittiin tilalle.
Kirjailijat ovat yhteiskunnan omatunto ja siksi kokoomus on boikottilistalla. Puolue on pelkkä hyväosaisten etujärjestö."Kaikki jotka 60-luvulla käytti marimekkokrakaa
(itse tein replikan Anttilan postimyyntikotitakin vyöstä)
ovat nyt keskiluokkaa tai unohdukseen tuomittuja,
nyt yrittää taistolaisuus herätä henkiin alkukohmeessaan,
mutta se ei ole edes 30-luvun elokuvien jääkarhuntalja.
Sääilmiöitä nämä vanhat toverit,
yhteiskunnan äännehistorian iltarusko - se vielä vähän pinkittää: Leninin puheharhavenäjä huopalätsän vanutettuun lippaan, Brecht-huuto havannalaisen takaa, Mao-naukaisu kiinalaisessa ravintolassa - kuvitelkaa edes MITEN KIRKUI JÄÄPIIKKI TROTSKIN PÄÄLUUSSA.
Mikä heistä teki meidät? yhteiskuntakumppanit. Näistä esteetikoista jotka nyt ateljeetalossaan sumusuihkuttavat kääpiöpuutaan.
Miellyttämisen tahto? Ja pelkuruus, tietenkin.
Ideologinen lumipesu kammotti.
Mutta kaipaatko sinä koskaan heitä,
pieniä luokkatovereita jotka lauloivat "Ei ole leskeä ollenkaan",
tanssivat piirissä niin kauan kuin luokanvalvoja salli ja sitten löivät selkään?" - Oikeistoraataja
lukunen kirjoitti:
Ei J. Laineen kanssa kannattanut paljon väitellä, koska mies oli hiiltymisesn Suomen mestari, riitapukari ja siltojen polttaja pahimmasta päästä.
Kirjailijat ovat yhteiskunnan omatunto ja siksi kokoomus on boikottilistalla. Puolue on pelkkä hyväosaisten etujärjestö.Jarkko Laineen äiti oli postinkantaja, isä työmies.
Laine itse teki satamassa duunia opiskeluaikanaan.
Lopun elämäänsä elätti itsensä ja perheensä kirjoittamalla runoja ja kirjoja. Itse ja tosissaan! Jaksoi vielä taistella kuolemaansa saakkaa suomalaisen kirjallisuuden ja kirjailijoiden puolesta. Levola ja muut tuhkamunat myisivät toverinsa puolikkaasta iskuripinssistä!!!!!
Melko hyväosaista? - Jusu
kirjoittaja kirjoitti:
Harva vastustajista uskalsi hänen kanssaan face to face -väittlyyn hänen elinaikana - surkeimmat looserit jatkavat räkytystä suurmiehen maatessa mullan alla...KIITOS
Vihdoinkin täältä löytyy ihmisiä, jotka ymmärtävät että on kun muistelemme Jarkko Lainetta, muistelemme ihmistä, emmekkä puolueen tai muun organisaation jäsentä.
Jarkko Laineen persoonassa minua kosketti se aivan valtava herkkyys ja rohkeus osoittaa se ja mieltä on lämmittänyt paljon kun olen nyt miettinyt Jarkon hymyä ja katsellut kuvia ja ei sitä rohkeaa ja suorasanaista älykkyyttäkään voi olla ihailematta.
Lohduttavaa on että Jarkko eli suhteellisen lyhyen mutta varmasti voimakkaan elämän. Hän eli niinkuin Jarkko Laine, ja sitä aitoa Lainetta minulla ainakin on ikävä.
Jonakin päivänä me kaikki olemme yhdessä - Jusu
lukunen kirjoitti:
Kirjailijat ovat yhteiskunnan omatunto ja siksi kokoomus on boikottilistalla. Puolue on pelkkä hyväosaisten etujärjestö.Näin sanoi Martin Luther King aikoinaan, päätelköön jokainen itse johtiko hän hyväosaisten järjetöä vai toimiko omantuntonsa mukaan.
Boikotti ja sanan vapaus ei sovi millään yhteen. Tai boikotti ja vapaus. Mulla lienee sitten erilainen omatunto kun se yhteiskunnan omatunto. Ilmankos en ole kirjailija.
Kaikella kunnioituksella, enkä todella
halua loukata ketään. - kirjailijan akka
lukunen kirjoitti:
Kirjailijat ovat yhteiskunnan omatunto ja siksi kokoomus on boikottilistalla. Puolue on pelkkä hyväosaisten etujärjestö.oli surullinen episodi niin JL:n kuin Kirjailijaliitonkin historiassa. Pöly on kuitenkin laskeutunut jo ajat sitten, ja vanhat kaunat unohdettu.
On myös otettava huomioon, että kasvain luultavasti painoi jotain osaa aivoissa, ja vaikutti Laineen käytökseen viime vuosina.
Hieno mies, upea kirjailija. Harmi että niin paljon jäi kesken. - kirjailijan akka
Oikeistoraataja kirjoitti:
Jarkko Laineen äiti oli postinkantaja, isä työmies.
Lopun elämäänsä elätti itsensä ja perheensä kirjoittamalla runoja ja kirjoja. Itse ja tosissaan! Jaksoi vielä taistella kuolemaansa saakkaa suomalaisen kirjallisuuden ja kirjailijoiden puolesta. Levola ja muut tuhkamunat myisivät toverinsa puolikkaasta iskuripinssistä!!!!!
Melko hyväosaista?mitä sinulla on Levolaa vastaan? Tuhkamuna ei kai isä voi olla?
- lll
Jarkko Laineen äiti oli postinkantaja, isä työmies.
Melko hyväosaista?Levola on varmaan hyvä virkamies. Kirjailijaksi siitä ei ole.
- kirjailijan akka
lll kirjoitti:
Levola on varmaan hyvä virkamies. Kirjailijaksi siitä ei ole.
Levolan kirjaa olet lukenut?
- Oikeistoraataja
kirjailijan akka kirjoitti:
Levolan kirjaa olet lukenut?
Levola on mummo, joka sepustelee kolkkapoikien jännäreitä. Ai niin, ja onhan se Nobel -tasoisen Dingo -kirjankin tihrustanut, byähähääääää!!!!!
Surkea sössöttäjä. Kustantajat nauravat Levolaa, Lainetta pelättiin...
Niin, montako olen lukenut? En yhtään, sillä olen täysi-ikäinen ja sivistynyt. - kirjailijan akka
Levola on mummo, joka sepustelee kolkkapoikien jännäreitä. Ai niin, ja onhan se Nobel -tasoisen Dingo -kirjankin tihrustanut, byähähääääää!!!!!
Surkea sössöttäjä. Kustantajat nauravat Levolaa, Lainetta pelättiin...
Niin, montako olen lukenut? En yhtään, sillä olen täysi-ikäinen ja sivistynyt.ja sivistyneenä tietäisit, että Levola on ennen kaikkea runoilija, ja saanut esikoisteoksellaan J.H. Erkon palkinnon, joka on yksi Suomen arvostetuimmista. Valtion kirjailijapalkinnosta ja Junior Finlandiasta et ole varmaan kuullutkaan.
Minä en ainakaan pelännyt Jarkkoa. Enkä pelkää Levolaakaan.
Mutta se on pelottavaa, että Suomessa on niin paljon tyhmiä ihmisiä, oikeistoraatajia. Kaikesta ei tarvitse pitää, mutta perustelut olisi hyvä olla. - Oikeistoraataja
ja sivistyneenä tietäisit, että Levola on ennen kaikkea runoilija, ja saanut esikoisteoksellaan J.H. Erkon palkinnon, joka on yksi Suomen arvostetuimmista. Valtion kirjailijapalkinnosta ja Junior Finlandiasta et ole varmaan kuullutkaan.
Minä en ainakaan pelännyt Jarkkoa. Enkä pelkää Levolaakaan.
Mutta se on pelottavaa, että Suomessa on niin paljon tyhmiä ihmisiä, oikeistoraatajia. Kaikesta ei tarvitse pitää, mutta perustelut olisi hyvä olla.Montakos palkintoa Laineella mahtaakaan vitriinissä olla?
Laine kirjoitti romaaneja parikymppisenä ja Levola leikki Viisikkoa...
Kustantajat pelkäsivät kovaa luuta, Lainetta, jonka neuvottelutaidoilla pidettiin huoli uusmedian myllerryksessä painuvasta kirjalijan elinkeinosta! Levola on mummo ja vikisijä, jota ei kukaan arvosta!!! - kirjailijan akka
Montakos palkintoa Laineella mahtaakaan vitriinissä olla?
Laine kirjoitti romaaneja parikymppisenä ja Levola leikki Viisikkoa...
Kustantajat pelkäsivät kovaa luuta, Lainetta, jonka neuvottelutaidoilla pidettiin huoli uusmedian myllerryksessä painuvasta kirjalijan elinkeinosta! Levola on mummo ja vikisijä, jota ei kukaan arvosta!!!että sinä et ole kaikki. Kauanko olet ollut kirjailijaliiton jäsen? Kuinka hyvin tunsit Laineen ja Levolan?
Arvostan molempia erittäin paljon, niin kirjailijana kuin kirjailijan aseman parantajanakin.
Levola on muuten Lainetta kymmenen vuotta nuorempi, joten hän saattoi hyvinkin leikkiä Viisikkoa, kun Laine jo julkaisi. Mutta se ei liity mitenkään siihen, kuinka hyvä kirjailija hän tai Laine on.
Kuten jo kirjoitin, Levola sai J.H. Erkon palkinnon esikoisrunoteoksestaan. - Oikeistoraataja
että sinä et ole kaikki. Kauanko olet ollut kirjailijaliiton jäsen? Kuinka hyvin tunsit Laineen ja Levolan?
Arvostan molempia erittäin paljon, niin kirjailijana kuin kirjailijan aseman parantajanakin.
Levola on muuten Lainetta kymmenen vuotta nuorempi, joten hän saattoi hyvinkin leikkiä Viisikkoa, kun Laine jo julkaisi. Mutta se ei liity mitenkään siihen, kuinka hyvä kirjailija hän tai Laine on.
Kuten jo kirjoitin, Levola sai J.H. Erkon palkinnon esikoisrunoteoksestaan.Koska olen väittänyt olevani "kaikki"?
Levola on niskaan puukottava vikisijä, joka varkain hyökkäsi Laineen kimppuun pirkkalalaisten marttojen kiljuessa huraata!
Jarkko Laine oli parempi kirjailija, parempi ay -johtaja ja parempi mies kuin Levola. Ja nämä väitteet esitän ominani - en "joukkovoimaan" nojaten... - kirjailijan akka
Koska olen väittänyt olevani "kaikki"?
Levola on niskaan puukottava vikisijä, joka varkain hyökkäsi Laineen kimppuun pirkkalalaisten marttojen kiljuessa huraata!
Jarkko Laine oli parempi kirjailija, parempi ay -johtaja ja parempi mies kuin Levola. Ja nämä väitteet esitän ominani - en "joukkovoimaan" nojaten...vaikka tämä linkki: http://tyl.utu.fi/vanha/2002/17/uusi_sivu_16.htm
Jos et ymmärrä Liedeksen osuutta asiaan, niin sitten et todella tiedä mistään mitään.
P.S. Jos kirjoitat että "kaikki" ovat jotain mieltä, niin silloin tarkoittanet itseäsikin? Kuitenkin satun tietämään, että suinkaan kaikki eivät ajattele niin kuin väität. Esim. kyseisestä linkistä näet lähes parisataa kirjailijaa, jotka eivät ajattele niin kuin sinä - tai "kaikki".
Ja vielä kerran on pakko lisätä, että Jarkko oli loistava jätkä ja loistava kirjailija. Joka arvosti myös Levolaa. Ja toisin päin. - Oikeistoraataja
vaikka tämä linkki: http://tyl.utu.fi/vanha/2002/17/uusi_sivu_16.htm
Jos et ymmärrä Liedeksen osuutta asiaan, niin sitten et todella tiedä mistään mitään.
P.S. Jos kirjoitat että "kaikki" ovat jotain mieltä, niin silloin tarkoittanet itseäsikin? Kuitenkin satun tietämään, että suinkaan kaikki eivät ajattele niin kuin väität. Esim. kyseisestä linkistä näet lähes parisataa kirjailijaa, jotka eivät ajattele niin kuin sinä - tai "kaikki".
Ja vielä kerran on pakko lisätä, että Jarkko oli loistava jätkä ja loistava kirjailija. Joka arvosti myös Levolaa. Ja toisin päin.Liedes? Tuskinpa hän on Levolan "kirjoja" sepustellut? Muut suhteet eivät kiinnosta, sillä Laine olisi ollut parempi puheenjohtaja vaikka Levola olisi kuinka itkua tihrustanut!
Ylioppilaslehti on wannabe -runoilijoiden ja "kapinallisten" niittinaamojen santalaatikko.
Viidennen isin maksaman tuopin jälkeen kuuluu jokaisen maitoparran ravistella Laineen valtaistuinta - olihan hän "kammottavan taantumuksellinen porvari"...ryähähäähäähääh!!! Ja sellaisilla miehimyksillä Laineen haamukin pyyhkii kirjahyllystään pölyjä...ryähäääh...fiilaten ja höyläten...meinaan... - kirjailijan akka
Liedes? Tuskinpa hän on Levolan "kirjoja" sepustellut? Muut suhteet eivät kiinnosta, sillä Laine olisi ollut parempi puheenjohtaja vaikka Levola olisi kuinka itkua tihrustanut!
Ylioppilaslehti on wannabe -runoilijoiden ja "kapinallisten" niittinaamojen santalaatikko.
Viidennen isin maksaman tuopin jälkeen kuuluu jokaisen maitoparran ravistella Laineen valtaistuinta - olihan hän "kammottavan taantumuksellinen porvari"...ryähähäähäähääh!!! Ja sellaisilla miehimyksillä Laineen haamukin pyyhkii kirjahyllystään pölyjä...ryähäääh...fiilaten ja höyläten...meinaan...Tässä ei ole mitään järkeä. Keskustelu päättyy osaltani tähän.
Ota nyt kuitenkin edes selvää kuka Liedes on/oli. - Jusu
Tässä ei ole mitään järkeä. Keskustelu päättyy osaltani tähän.
Ota nyt kuitenkin edes selvää kuka Liedes on/oli.Hienoa, että on tullut myös naisnäkökulmaa. Laineen viimeiseksi jäänyt teos on nimittäin kokoelma naisten sitaatteja nimeltään Te naiset,Te naiset.
Kuvastaa Jarkon monipuolisuutta ja lyhyt esipuhe siitä miten naiset, äidit,siskot, tädit mummot ,äidinkielen opettajatar ja vaimo ja tytär ovat hänelle opettaneet todellisen sivistyksen on todella koskettava. Valitettavasti hyvin harvoin olen tavannut miehiä, jotka kykenevät vastaavaan kunnian- ja huomionosoitukseen naissukupuolta kohtaan, vaikka aihetta ehdottomasti olisi.
Laine toteaa olevansa sen kirjan naisille velkaa ja sen velan hän maksoi.Toivoisin että naisnäkökulmaa tulisi enemmän näihinkin keskusteluihin. Kiitos taas kaikille.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110