KORUJEN MYSTEERI

vanhoja mutta mitä?

Eräästä kuolinpesästä löytyi tämännäköisiä koruja, mutta ei ole mitään haisua mitä koruja/mitä sarjaa tai minkä arvoisia mahtaisivat olla.

Kuva koruista löytyy: http://www.uta.fi/~hr78184/korut1.jpg

Erityisesti kiinnostaa vasemman yläkulman naishenkilöä esittävä koru, jonka takana on signeeraus: "Ane Lyly 1949" (sukunimestä en varma) Reunuksen takaosan alareunassa on painettu merkkejä, ilmeisesti kullan tunnisteita.

Alarivin keskimmäinen lienee kalevalaa, mutta mitä sarjaa?

Alarivin viimeinen voisi näyttää Aarikalta, mutta kun ei mitään tekstiä korussa ole, niin vaikea Aarikan koruja huonosti tuntevana sanoa.

Jos tunnistat jonkun koruista, voisitko ystävällisesti vastata tähän viestiin. On turhauttavaa omistaa koruja, joista ei tiedä mitään. Niitä on myös vaikea myydä eteenpäin haluaville, kun ei sarjaa tai arvoa osaa arvioida.

KIITOS JO ETUKÄTEEN KAIKILLE MAHDOLLISILLE APUA TARJOAVILLE!

11

2897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhoja mutta mitä?
      • Heeehh

        Aarikaltahan tuo puukoru vahvasti näyttää, ja mitä luultavammin onkin. Äitini sanoi tuosta kalevala rintaneulasta, että se olisi Kokkolan kansallispuvun rintaneula. Tai ainakin se mihin tuota vertasin, koska ulkomuistista se näyttää tuolta.


      • vanhoja mutta mitä?
        Heeehh kirjoitti:

        Aarikaltahan tuo puukoru vahvasti näyttää, ja mitä luultavammin onkin. Äitini sanoi tuosta kalevala rintaneulasta, että se olisi Kokkolan kansallispuvun rintaneula. Tai ainakin se mihin tuota vertasin, koska ulkomuistista se näyttää tuolta.

        Eli siis Kokkolan kansallispuvusta mutta silti Kalevalaa? Koska tuota Karjalainen nauhapunos -sarjaa on ihan varmasti, jos kuviin vertaa (kts.linkki edellisestä).
        Hmm.. mielenkiintoista. Vitsi kun tietäis kuka saattaisi tarvita tuollaista, kun itselläni ei ole käyttöä. Joku kokkolalainen varmaan ;)


    • Anni

      Ane Lyly oli upseerin rouva, joka maalasi posliinia lähes työkseen. Hän kuoli 1960-luvun alussa.

      • vanhoja mutta mitä?

        Mistä tuon tiedon Ane Lylystä olet saanut? Löytyisiköhän mistään lisätietoa? Oikein rupesi kiinnostamaan. Suomalaisesta taiteilijasta on siis kuitenkin kysymys?


      • Heehh
        vanhoja mutta mitä? kirjoitti:

        Mistä tuon tiedon Ane Lylystä olet saanut? Löytyisiköhän mistään lisätietoa? Oikein rupesi kiinnostamaan. Suomalaisesta taiteilijasta on siis kuitenkin kysymys?

        Kyllä se on kalevala sarjaa tuo rintaneula. Minä luulen että se on yleisesti kansallispukuun aikoinaan tarkoitettu, mutta mummollani se on ollut kokkolan kansallispuvussa joskus aikoinaan. Tämä on sitten vain tämmöistä kuultua tietoa, ei varmaa missään tapauksessa. Kaunis rintaneula joka tapauksessa.


      • Anni
        vanhoja mutta mitä? kirjoitti:

        Mistä tuon tiedon Ane Lylystä olet saanut? Löytyisiköhän mistään lisätietoa? Oikein rupesi kiinnostamaan. Suomalaisesta taiteilijasta on siis kuitenkin kysymys?

        Lisätietojen löytäminen on todennäköisesti vaikeaa ellei joku hänen jälkikasvustaan satu surffaamaan juuri tällä sivulla. Tiedän, että jälkikasvua on olemassa.

        Taiteilijan määritelmähän on hieman sumea, mutta arvelenpa, että mistään luetteloista ei hänen nimeään löydy.

        Maalasi myös mm kahvikuppeja, kukkavaaseja yms. En ihmettelisi, vaikka jostain vanhantavarankaupasta sellaisia vaikka löytyisi.


      • alhaalla
        Anni kirjoitti:

        Lisätietojen löytäminen on todennäköisesti vaikeaa ellei joku hänen jälkikasvustaan satu surffaamaan juuri tällä sivulla. Tiedän, että jälkikasvua on olemassa.

        Taiteilijan määritelmähän on hieman sumea, mutta arvelenpa, että mistään luetteloista ei hänen nimeään löydy.

        Maalasi myös mm kahvikuppeja, kukkavaaseja yms. En ihmettelisi, vaikka jostain vanhantavarankaupasta sellaisia vaikka löytyisi.

        oleva koru on aika uutta Aarikkaa. Vasemmalla samassa rivissä varmaankin luuta. Keskimmäinen Kalevalaa, muut pukukoruja.


    • ANNUP

      Asuin lapsena 50-luvulla Munkkiniemessä samassa kerrostalossa kuin Ane Lyly perheineen. Kävin ystäväni kanssa usein hänen kotonaan ja hän esitteli meille posliinitöitään. Hän lahjoitti minulle maalaamansa kuppiparin ja pienen kulhon, joita olen säilyttänyt läpi elämäni lämpimänä muistona harvinaisen ystävällisestä ja lapsirakkaasta ihmisestä. Kuulisin mielelläni hänestä lisää.

    • Etsin kerran tietoa Ane Lylystä, tekstissä oli että hän 50-luvulla maalasi taidekeramiikkaa ainakin Arabialle. Äitini jäämistössä oli kaunis kulho 34x34 cm, 6 cm syvä, paino 1700 gr. Kulhoon on maalattu tiheästi kullan ja hopean värisiä kiekuroita, kulhon sisäreunalla kiertää ympäri viiniköynnös, rypäleet ja kukat ovat hennon violetteja , köynnös ja lehdet hillityn vihreitä. Jos joku kerää Ane Lylyn taidetta luovun siitä.

    • Anonyymi

      Ane Lyly on minun isoisäni Voitto Lylyn kautta sukulaiseni ja maalasi Arabialle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1479
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1096
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      914
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      173
      790
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      585
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe