Voisko joku ymmärtäväinen kertoa mitä
"Multi Power" tarkoittaa kuin jossain massikoissa
tämmönen löytyy??!
Massey Ferguson
15
6219
Vastaukset
- vähä
niinku Multi-Tabs,eli antaa vauhtia lissee.
- camry
Taisi olla ?
- Exvalmetti
Se on hydraulinen pikavaihde jonka MF toi markkinoille 60-luvun puolivälissä.
- -potku
ja kannattaa sitten huomata että "low" asennolla on vapaakytkin, eli moottori ei jarruta.
Jos ajat vapaakytkimellä raktoris vaikka ladonovista läpi, niin et varmasti ole ainut... - lähtien
on Massikat olleet täysiä paskoja. Ihme että jotkut viittii niiten kanssa turata.
- ---------'
-potku kirjoitti:
ja kannattaa sitten huomata että "low" asennolla on vapaakytkin, eli moottori ei jarruta.
Jos ajat vapaakytkimellä raktoris vaikka ladonovista läpi, niin et varmasti ole ainut...Eikö massikka ja valtra ole sama kone
- jare
High asennossa moottori jarruttaa. Hyödyllinen vaikka mäkilähdöissä, koska moottori ei päästä traktoria taaksepäin vaikka kytkin on pohjassa. Antaa myös "lisätehoa" vaihteisiin, eli traktori kulkee lujempaa.
Low asennnossa traktori rullaa paremmin, eikä moottorijarrutusominaisuutta ole. Käyttäytyy mäkilähdöissä ihan normaalisti, eli lähtee taapäin jos kytkin on alhaalla.
Huom. Multi-Powerilla ei saa vetää raskaita kuormia. Se ei kestä sitä. Iskäni rikkoi sen kerran hinatessaan sillä tukkeja metsässä. No se kuitenski korjattiin, ja pelaa taas..- varokaa
Massikalla ei saa vetää näköjään minkäänlaisia kuormia, jos vaihteisto paukkuu tukinvedossa. Älkää nyt ainakaan hiekkakuormia alkako sillä ajamaan ja kyntäminenkin taitaa olla ainakin savimailla pannassa. Muistaakseni 70-luvun alun Volo BM:ssä oli hydrostaattinen pikavaihde ja ainakin sitä kesti surutta käyttää raskaissakin töissä. No, ehkä sen rakenne ja toimintaperiaate oli erillainen kuin Massikassa.
- Exvalmetti
Saa multi-powerilla vetää raskaita kuormia. MP on yksi kestävimmistä pikavaihteista kauttaaikaian.
- Massikka 4ever
Exvalmetti kirjoitti:
Saa multi-powerilla vetää raskaita kuormia. MP on yksi kestävimmistä pikavaihteista kauttaaikaian.
Kyllä ainakin MF165:en multipower kestää hyvin
4-5 tonnin hiekkakuormia Velsalla vetää maantie-ajossa!!!!! Näin tehty jo 10 vuotta, eikä ongelmia! Ei muuta kuin nappi lautaan ja menoks!
Joopa joo!Näillä sivuilla jotkut asioista tietämättömät kirjoittelevat tavan takaa täyttä p...aa!!!!MP pikavaihde on kautta aikain paras mitä on koskaan valmistettu!Kestää huollettuna ja OIKEIN käytettynä traktorin iän!!!Itsellä kolme Massikkaa,kaikissa MP pikavaihde!Koskaan niissä ei oo ollu mitään vikaa,toimineet kuin kello!!Ajettu on paljon ja raskaillakin kuormilla,vanhimmalla yli 10.tuhatta tuntia!Esim MF 165.lla paripyörävarustuksella ajetaan 8-9 tonnin viljakuormia joka syksy erittäin mäkisessä maastossa!Vaan eipä niihin maisemiin ja tällaisilla kuormilla ois mitään asiaa traktorilla,jossa on vakio laatikko...suattais jäähä sutimaan puoleen väliin mäkeä!!Mut kaikkihan saa rikki väärällä käytöllä ja sillä,et koneita ei ajallaan huolleta! Hyvä esimerkki on Fordin 60.luvun puolessavälissä markkinoille tuoma SOS vaihteisto! Joka oli aikaansa edellä,ja toi runsaasti käyttomukavuutta traktoriin.Näitäkin vaihteistoja rikottiin runsaasti epäasiallisella käytöllä!Varsinkin rahtiajurit rikkoivat niitä runsaasti!Olihan se helppoa vetää vaidevipua eestaas traktorin nopeudesta ja ajosuunnasta välittämästä!Sit kun vielä jätettiin voimansiirron öljyt tarkistamatta ja vaihtamatta niin johan on kumma jos lootat ei ois hajonneet!Tiedän traktoreita joissa SOS vaihteisto,ja ovat kestäneet hyvin oikealla käytöllä ja huollolla!Sama pätee MP vaihteistoon.Oikella käytöllä ja oikella huollolla"öljyt vaidetaan ajallaan"laatikko on lähes ikuinen!!!
- MF185 MP
MultiPower on nerokas keksintö. Itselläni on nykyisin MF185 MP ja täytyy sanoa, että loistopeli. Aikaisemmin oli 165 jossa vanhemmiten öljyn läpivienti kytkinakselilla alkoi vuotaa. Vika korjaantui tiivisteet vaihtamalla.
MultiPowerin rakenteeseen kun perehtyy, sen käyttö on helppoa eikä ongelmia tule. Kyseessä on kaksi hammaspyöräparia, joista pienemmän välityssuhteen toisessa hammaspyörässä on vapaakytkin. Voisi verrata polkupyörän kappaan. Isomman välityssuhteen toisessa hammaspyörässä on hydraulinen kytkin.
Jos käyttövipu on Low-asennossa, isomman välityksen kytkin on auki ja pienempi välitys vetää mutta vapaakytkimestä johtuen traktori ei jarruta moottorilla.
High-asennossa hydraulipaine kytkee isomman välityksen vetämään ja pienemmän vapaakytkin irtoaa. Tässä asennossa traktori jarruttaa moottorilla.
Ongelmatilanteita voi syntyä muutamia. Juuri tuo hitaamman asennon moottorijarrutuksen puuttuminen saattaa yllättää kokemattoman. Toisena on tilanne jos nopeammalla alueella ajettaessa kytkin painetaan pohjaan ja traktori pääsee nytkähtämään taaksepäin (pakilla ajettaessa eteenpäin) ennen kuin vaihde on vapaalla. Vaihde tuntuu juuttuvan. Kyseessä on rakenteellinen ominaisuus. Väärään suuntaan liikuttaessa hydraulikytkin on kiinni ja tietenkin myös vapaakytkin. Tästä ominaisuudesta joku tuossa edellä kirjoitti mäkilähdön oton yhteydessä.
185 mallissa on kaksikammioinen hammaspyöräpumppu, joista kapeammasta MultiPower saa käyttöpaineensa. Leveämmän kammion paine otetaan ulos lisähydrauliikan venttiilistä. Jos MultiPowerin kytkin alkaa luistamaan, syynä on yleensä tukkeutunut hydrauliöljyn suodatin. Kaikki pumput kun ottavat öljynsä saman suodattimen kautta. Luistamisen havaitsee ensimmäiseksi pitkän ajon jälkeen moottorijarrutuksissa.
185:n hydrauliöljyn suodattimen pystyy vaihtamaan vaseman sivuluukun kautta mutta miehen täytyy tietää mitä tekee. Vaarana on pudottaa jotain vaihdelaatikon pohjalle. Suodattimen alapuolen peltinen irtopääty kannattaa lukita ruuvikaraan pienen O-renkaan avulla. Ensimmäistä kertaa irrotettaessa on syytä muistaa, etä tätä lukitusrengasta siellä ei yleensä ole.
MP:n nopeammalla alueella voi huoletta vedättää sen minkä koneesta saa irti. Rikki ei mene ellei kytkin luista edellä kerrotusta syystä.
Hitaammalle päin vaihtaminen voidaan tehdä täydestä vedosta vaikka kaasu pohjassa. Erinomainen ominaisuus raskaalla kuormalla ylämäkeen ajettaessa. Nopeammalle vaihdettaessa on hyvä hieman höllätä kaasua. Voi toki vaihtaa täydellä kaasullakin mutta se saattaa aikaa myöten kuluttaa hydraulikytkimen lamelleja.
- Anonyymi
Se lisää kaikille vaihteille lisää nopeutta.
- Anonyymi
Tai vähentää. Pohjimmiltaan mp on vain kaksi osainen aluevaihde.
- Anonyymi
Kaikkiaan neljä Massikkaa on ollut Multi Power vaihteistolla ja yksikään ei koskaan rikkoontunut vaikka olivat kovassa työssä jatkuvasti, ei ole kyllä muidenkaan Massikoiden vaihteistoissa koskaan mitään vikaa ollut, kolme ollut vakiovaihteistoa yksi synkro power laatikolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747664Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583203- 372496
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj132109Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352054- 221988
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151673- 611621
- 181599