Massey Ferguson

hmm.....

Voisko joku ymmärtäväinen kertoa mitä
"Multi Power" tarkoittaa kuin jossain massikoissa
tämmönen löytyy??!

15

6579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähä

      niinku Multi-Tabs,eli antaa vauhtia lissee.

    • camry

      Taisi olla ?

    • Exvalmetti

      Se on hydraulinen pikavaihde jonka MF toi markkinoille 60-luvun puolivälissä.

      • -potku

        ja kannattaa sitten huomata että "low" asennolla on vapaakytkin, eli moottori ei jarruta.
        Jos ajat vapaakytkimellä raktoris vaikka ladonovista läpi, niin et varmasti ole ainut...


      • lähtien

        on Massikat olleet täysiä paskoja. Ihme että jotkut viittii niiten kanssa turata.


      • ---------'
        -potku kirjoitti:

        ja kannattaa sitten huomata että "low" asennolla on vapaakytkin, eli moottori ei jarruta.
        Jos ajat vapaakytkimellä raktoris vaikka ladonovista läpi, niin et varmasti ole ainut...

        Eikö massikka ja valtra ole sama kone


    • jare

      High asennossa moottori jarruttaa. Hyödyllinen vaikka mäkilähdöissä, koska moottori ei päästä traktoria taaksepäin vaikka kytkin on pohjassa. Antaa myös "lisätehoa" vaihteisiin, eli traktori kulkee lujempaa.

      Low asennnossa traktori rullaa paremmin, eikä moottorijarrutusominaisuutta ole. Käyttäytyy mäkilähdöissä ihan normaalisti, eli lähtee taapäin jos kytkin on alhaalla.

      Huom. Multi-Powerilla ei saa vetää raskaita kuormia. Se ei kestä sitä. Iskäni rikkoi sen kerran hinatessaan sillä tukkeja metsässä. No se kuitenski korjattiin, ja pelaa taas..

      • varokaa

        Massikalla ei saa vetää näköjään minkäänlaisia kuormia, jos vaihteisto paukkuu tukinvedossa. Älkää nyt ainakaan hiekkakuormia alkako sillä ajamaan ja kyntäminenkin taitaa olla ainakin savimailla pannassa. Muistaakseni 70-luvun alun Volo BM:ssä oli hydrostaattinen pikavaihde ja ainakin sitä kesti surutta käyttää raskaissakin töissä. No, ehkä sen rakenne ja toimintaperiaate oli erillainen kuin Massikassa.


      • Exvalmetti

        Saa multi-powerilla vetää raskaita kuormia. MP on yksi kestävimmistä pikavaihteista kauttaaikaian.


      • Massikka 4ever
        Exvalmetti kirjoitti:

        Saa multi-powerilla vetää raskaita kuormia. MP on yksi kestävimmistä pikavaihteista kauttaaikaian.

        Kyllä ainakin MF165:en multipower kestää hyvin
        4-5 tonnin hiekkakuormia Velsalla vetää maantie-ajossa!!!!! Näin tehty jo 10 vuotta, eikä ongelmia! Ei muuta kuin nappi lautaan ja menoks!


    • Joopa joo!Näillä sivuilla jotkut asioista tietämättömät kirjoittelevat tavan takaa täyttä p...aa!!!!MP pikavaihde on kautta aikain paras mitä on koskaan valmistettu!Kestää huollettuna ja OIKEIN käytettynä traktorin iän!!!Itsellä kolme Massikkaa,kaikissa MP pikavaihde!Koskaan niissä ei oo ollu mitään vikaa,toimineet kuin kello!!Ajettu on paljon ja raskaillakin kuormilla,vanhimmalla yli 10.tuhatta tuntia!Esim MF 165.lla paripyörävarustuksella ajetaan 8-9 tonnin viljakuormia joka syksy erittäin mäkisessä maastossa!Vaan eipä niihin maisemiin ja tällaisilla kuormilla ois mitään asiaa traktorilla,jossa on vakio laatikko...suattais jäähä sutimaan puoleen väliin mäkeä!!Mut kaikkihan saa rikki väärällä käytöllä ja sillä,et koneita ei ajallaan huolleta! Hyvä esimerkki on Fordin 60.luvun puolessavälissä markkinoille tuoma SOS vaihteisto! Joka oli aikaansa edellä,ja toi runsaasti käyttomukavuutta traktoriin.Näitäkin vaihteistoja rikottiin runsaasti epäasiallisella käytöllä!Varsinkin rahtiajurit rikkoivat niitä runsaasti!Olihan se helppoa vetää vaidevipua eestaas traktorin nopeudesta ja ajosuunnasta välittämästä!Sit kun vielä jätettiin voimansiirron öljyt tarkistamatta ja vaihtamatta niin johan on kumma jos lootat ei ois hajonneet!Tiedän traktoreita joissa SOS vaihteisto,ja ovat kestäneet hyvin oikealla käytöllä ja huollolla!Sama pätee MP vaihteistoon.Oikella käytöllä ja oikella huollolla"öljyt vaidetaan ajallaan"laatikko on lähes ikuinen!!!

      • MF185 MP

        MultiPower on nerokas keksintö. Itselläni on nykyisin MF185 MP ja täytyy sanoa, että loistopeli. Aikaisemmin oli 165 jossa vanhemmiten öljyn läpivienti kytkinakselilla alkoi vuotaa. Vika korjaantui tiivisteet vaihtamalla.

        MultiPowerin rakenteeseen kun perehtyy, sen käyttö on helppoa eikä ongelmia tule. Kyseessä on kaksi hammaspyöräparia, joista pienemmän välityssuhteen toisessa hammaspyörässä on vapaakytkin. Voisi verrata polkupyörän kappaan. Isomman välityssuhteen toisessa hammaspyörässä on hydraulinen kytkin.

        Jos käyttövipu on Low-asennossa, isomman välityksen kytkin on auki ja pienempi välitys vetää mutta vapaakytkimestä johtuen traktori ei jarruta moottorilla.

        High-asennossa hydraulipaine kytkee isomman välityksen vetämään ja pienemmän vapaakytkin irtoaa. Tässä asennossa traktori jarruttaa moottorilla.

        Ongelmatilanteita voi syntyä muutamia. Juuri tuo hitaamman asennon moottorijarrutuksen puuttuminen saattaa yllättää kokemattoman. Toisena on tilanne jos nopeammalla alueella ajettaessa kytkin painetaan pohjaan ja traktori pääsee nytkähtämään taaksepäin (pakilla ajettaessa eteenpäin) ennen kuin vaihde on vapaalla. Vaihde tuntuu juuttuvan. Kyseessä on rakenteellinen ominaisuus. Väärään suuntaan liikuttaessa hydraulikytkin on kiinni ja tietenkin myös vapaakytkin. Tästä ominaisuudesta joku tuossa edellä kirjoitti mäkilähdön oton yhteydessä.

        185 mallissa on kaksikammioinen hammaspyöräpumppu, joista kapeammasta MultiPower saa käyttöpaineensa. Leveämmän kammion paine otetaan ulos lisähydrauliikan venttiilistä. Jos MultiPowerin kytkin alkaa luistamaan, syynä on yleensä tukkeutunut hydrauliöljyn suodatin. Kaikki pumput kun ottavat öljynsä saman suodattimen kautta. Luistamisen havaitsee ensimmäiseksi pitkän ajon jälkeen moottorijarrutuksissa.

        185:n hydrauliöljyn suodattimen pystyy vaihtamaan vaseman sivuluukun kautta mutta miehen täytyy tietää mitä tekee. Vaarana on pudottaa jotain vaihdelaatikon pohjalle. Suodattimen alapuolen peltinen irtopääty kannattaa lukita ruuvikaraan pienen O-renkaan avulla. Ensimmäistä kertaa irrotettaessa on syytä muistaa, etä tätä lukitusrengasta siellä ei yleensä ole.

        MP:n nopeammalla alueella voi huoletta vedättää sen minkä koneesta saa irti. Rikki ei mene ellei kytkin luista edellä kerrotusta syystä.

        Hitaammalle päin vaihtaminen voidaan tehdä täydestä vedosta vaikka kaasu pohjassa. Erinomainen ominaisuus raskaalla kuormalla ylämäkeen ajettaessa. Nopeammalle vaihdettaessa on hyvä hieman höllätä kaasua. Voi toki vaihtaa täydellä kaasullakin mutta se saattaa aikaa myöten kuluttaa hydraulikytkimen lamelleja.


    • Anonyymi

      Se lisää kaikille vaihteille lisää nopeutta.

      • Anonyymi

        Tai vähentää. Pohjimmiltaan mp on vain kaksi osainen aluevaihde.


    • Anonyymi

      Kaikkiaan neljä Massikkaa on ollut Multi Power vaihteistolla ja yksikään ei koskaan rikkoontunut vaikka olivat kovassa työssä jatkuvasti, ei ole kyllä muidenkaan Massikoiden vaihteistoissa koskaan mitään vikaa ollut, kolme ollut vakiovaihteistoa yksi synkro power laatikolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2304
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      27
      1294
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      87
      1086
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      1012
    5. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      159
      967
    6. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      924
    7. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      893
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      833
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      833
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      50
      796
    Aihe