Massey Ferguson

hmm.....

Voisko joku ymmärtäväinen kertoa mitä
"Multi Power" tarkoittaa kuin jossain massikoissa
tämmönen löytyy??!

15

6713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähä

      niinku Multi-Tabs,eli antaa vauhtia lissee.

    • camry

      Taisi olla ?

    • Exvalmetti

      Se on hydraulinen pikavaihde jonka MF toi markkinoille 60-luvun puolivälissä.

      • -potku

        ja kannattaa sitten huomata että "low" asennolla on vapaakytkin, eli moottori ei jarruta.
        Jos ajat vapaakytkimellä raktoris vaikka ladonovista läpi, niin et varmasti ole ainut...


      • lähtien

        on Massikat olleet täysiä paskoja. Ihme että jotkut viittii niiten kanssa turata.


      • ---------'
        -potku kirjoitti:

        ja kannattaa sitten huomata että "low" asennolla on vapaakytkin, eli moottori ei jarruta.
        Jos ajat vapaakytkimellä raktoris vaikka ladonovista läpi, niin et varmasti ole ainut...

        Eikö massikka ja valtra ole sama kone


    • jare

      High asennossa moottori jarruttaa. Hyödyllinen vaikka mäkilähdöissä, koska moottori ei päästä traktoria taaksepäin vaikka kytkin on pohjassa. Antaa myös "lisätehoa" vaihteisiin, eli traktori kulkee lujempaa.

      Low asennnossa traktori rullaa paremmin, eikä moottorijarrutusominaisuutta ole. Käyttäytyy mäkilähdöissä ihan normaalisti, eli lähtee taapäin jos kytkin on alhaalla.

      Huom. Multi-Powerilla ei saa vetää raskaita kuormia. Se ei kestä sitä. Iskäni rikkoi sen kerran hinatessaan sillä tukkeja metsässä. No se kuitenski korjattiin, ja pelaa taas..

      • varokaa

        Massikalla ei saa vetää näköjään minkäänlaisia kuormia, jos vaihteisto paukkuu tukinvedossa. Älkää nyt ainakaan hiekkakuormia alkako sillä ajamaan ja kyntäminenkin taitaa olla ainakin savimailla pannassa. Muistaakseni 70-luvun alun Volo BM:ssä oli hydrostaattinen pikavaihde ja ainakin sitä kesti surutta käyttää raskaissakin töissä. No, ehkä sen rakenne ja toimintaperiaate oli erillainen kuin Massikassa.


      • Exvalmetti

        Saa multi-powerilla vetää raskaita kuormia. MP on yksi kestävimmistä pikavaihteista kauttaaikaian.


      • Massikka 4ever
        Exvalmetti kirjoitti:

        Saa multi-powerilla vetää raskaita kuormia. MP on yksi kestävimmistä pikavaihteista kauttaaikaian.

        Kyllä ainakin MF165:en multipower kestää hyvin
        4-5 tonnin hiekkakuormia Velsalla vetää maantie-ajossa!!!!! Näin tehty jo 10 vuotta, eikä ongelmia! Ei muuta kuin nappi lautaan ja menoks!


    • Joopa joo!Näillä sivuilla jotkut asioista tietämättömät kirjoittelevat tavan takaa täyttä p...aa!!!!MP pikavaihde on kautta aikain paras mitä on koskaan valmistettu!Kestää huollettuna ja OIKEIN käytettynä traktorin iän!!!Itsellä kolme Massikkaa,kaikissa MP pikavaihde!Koskaan niissä ei oo ollu mitään vikaa,toimineet kuin kello!!Ajettu on paljon ja raskaillakin kuormilla,vanhimmalla yli 10.tuhatta tuntia!Esim MF 165.lla paripyörävarustuksella ajetaan 8-9 tonnin viljakuormia joka syksy erittäin mäkisessä maastossa!Vaan eipä niihin maisemiin ja tällaisilla kuormilla ois mitään asiaa traktorilla,jossa on vakio laatikko...suattais jäähä sutimaan puoleen väliin mäkeä!!Mut kaikkihan saa rikki väärällä käytöllä ja sillä,et koneita ei ajallaan huolleta! Hyvä esimerkki on Fordin 60.luvun puolessavälissä markkinoille tuoma SOS vaihteisto! Joka oli aikaansa edellä,ja toi runsaasti käyttomukavuutta traktoriin.Näitäkin vaihteistoja rikottiin runsaasti epäasiallisella käytöllä!Varsinkin rahtiajurit rikkoivat niitä runsaasti!Olihan se helppoa vetää vaidevipua eestaas traktorin nopeudesta ja ajosuunnasta välittämästä!Sit kun vielä jätettiin voimansiirron öljyt tarkistamatta ja vaihtamatta niin johan on kumma jos lootat ei ois hajonneet!Tiedän traktoreita joissa SOS vaihteisto,ja ovat kestäneet hyvin oikealla käytöllä ja huollolla!Sama pätee MP vaihteistoon.Oikella käytöllä ja oikella huollolla"öljyt vaidetaan ajallaan"laatikko on lähes ikuinen!!!

      • MF185 MP

        MultiPower on nerokas keksintö. Itselläni on nykyisin MF185 MP ja täytyy sanoa, että loistopeli. Aikaisemmin oli 165 jossa vanhemmiten öljyn läpivienti kytkinakselilla alkoi vuotaa. Vika korjaantui tiivisteet vaihtamalla.

        MultiPowerin rakenteeseen kun perehtyy, sen käyttö on helppoa eikä ongelmia tule. Kyseessä on kaksi hammaspyöräparia, joista pienemmän välityssuhteen toisessa hammaspyörässä on vapaakytkin. Voisi verrata polkupyörän kappaan. Isomman välityssuhteen toisessa hammaspyörässä on hydraulinen kytkin.

        Jos käyttövipu on Low-asennossa, isomman välityksen kytkin on auki ja pienempi välitys vetää mutta vapaakytkimestä johtuen traktori ei jarruta moottorilla.

        High-asennossa hydraulipaine kytkee isomman välityksen vetämään ja pienemmän vapaakytkin irtoaa. Tässä asennossa traktori jarruttaa moottorilla.

        Ongelmatilanteita voi syntyä muutamia. Juuri tuo hitaamman asennon moottorijarrutuksen puuttuminen saattaa yllättää kokemattoman. Toisena on tilanne jos nopeammalla alueella ajettaessa kytkin painetaan pohjaan ja traktori pääsee nytkähtämään taaksepäin (pakilla ajettaessa eteenpäin) ennen kuin vaihde on vapaalla. Vaihde tuntuu juuttuvan. Kyseessä on rakenteellinen ominaisuus. Väärään suuntaan liikuttaessa hydraulikytkin on kiinni ja tietenkin myös vapaakytkin. Tästä ominaisuudesta joku tuossa edellä kirjoitti mäkilähdön oton yhteydessä.

        185 mallissa on kaksikammioinen hammaspyöräpumppu, joista kapeammasta MultiPower saa käyttöpaineensa. Leveämmän kammion paine otetaan ulos lisähydrauliikan venttiilistä. Jos MultiPowerin kytkin alkaa luistamaan, syynä on yleensä tukkeutunut hydrauliöljyn suodatin. Kaikki pumput kun ottavat öljynsä saman suodattimen kautta. Luistamisen havaitsee ensimmäiseksi pitkän ajon jälkeen moottorijarrutuksissa.

        185:n hydrauliöljyn suodattimen pystyy vaihtamaan vaseman sivuluukun kautta mutta miehen täytyy tietää mitä tekee. Vaarana on pudottaa jotain vaihdelaatikon pohjalle. Suodattimen alapuolen peltinen irtopääty kannattaa lukita ruuvikaraan pienen O-renkaan avulla. Ensimmäistä kertaa irrotettaessa on syytä muistaa, etä tätä lukitusrengasta siellä ei yleensä ole.

        MP:n nopeammalla alueella voi huoletta vedättää sen minkä koneesta saa irti. Rikki ei mene ellei kytkin luista edellä kerrotusta syystä.

        Hitaammalle päin vaihtaminen voidaan tehdä täydestä vedosta vaikka kaasu pohjassa. Erinomainen ominaisuus raskaalla kuormalla ylämäkeen ajettaessa. Nopeammalle vaihdettaessa on hyvä hieman höllätä kaasua. Voi toki vaihtaa täydellä kaasullakin mutta se saattaa aikaa myöten kuluttaa hydraulikytkimen lamelleja.


    • Anonyymi

      Se lisää kaikille vaihteille lisää nopeutta.

      • Anonyymi

        Tai vähentää. Pohjimmiltaan mp on vain kaksi osainen aluevaihde.


    • Anonyymi

      Kaikkiaan neljä Massikkaa on ollut Multi Power vaihteistolla ja yksikään ei koskaan rikkoontunut vaikka olivat kovassa työssä jatkuvasti, ei ole kyllä muidenkaan Massikoiden vaihteistoissa koskaan mitään vikaa ollut, kolme ollut vakiovaihteistoa yksi synkro power laatikolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe