Silmien laserleikkaus - missä kannattaa tehdä?

eskoliina

Hei

Olen suunnittelemassa silmien laserleikkausta, arvot ovat jotain -7 tienoilla molemmissa silmissä. Kertokaa vapaamuotoisesti hyviä/huonoja omia tai kuulemianne kokemuksia, muistakaa mainita aika (vaikka vuoden tarkkuudellla) ja paikka ja mahdollisesti myös lääkäri, joka operaation teki.

Kiitos etukäteen!

120

65765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jipii!

      Ei muuta ku varaa aika ja juttele lääkärisi kaa lisää!! itselleni tehtiin eilisiltana laserleikkaus ja oon tosi tyytyväinen!!! Itse leikkaus oli mun mielestä erittäin epämieluisa mutta sehän kestää niin lyhyen ajan että sen kestää!!!! jokainen kokee sen eri tavoin. Kotona makasin vaan sit sängyssä ja laittelin antibioottti-ja puudutustippoj alääkärinohjeitten mukaan. ekat kome tuntia oli kurjaa, mä palelin ja silmät oli tosi arat, tuntui etten saa niitä auki ollenkaan. yön nukuin hyvin ne muoviläpät silmillä ja sit aamulla kun heräsin, niin oli MAHTAVAA!!! näin tosi tarkasti eikä mitään kipua!!! Upee tunne!!!Nyt jatkan tippojen laittelua ja varon etten saa pöpöjä silmiin.helppoa nyt jälkikäteen aateltuna mutta suoraan sanottuna en haluis kokee enää sitä samaa uudelleen tai sit vaadin enemmän rauhottavia...ehkäpä sä koet sen eritavoin, mä oon ihminen joka panikoi helposti. Mulla oli muutes -6 molemmissa. leikkaus tehtiin ruotsissa. maksoin 25000 kruunua! Onneaa Matkaan!!!

      • Sokea83

        Oon harkinnut itekkin leikkausta, mutta se on niin kallista täällä suomen maalla... missä päin ruotsia kävit leikkaamassa??


    • egu

      Juha Lehosalo operoi silmäni Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa heinäkuun alussa. Tiistaina suoritettiin silmien tarkastus, keskiviikkona leikattiin toinen silmä ja torstaina toinen. Kokemukseni sekä Juha Lehtosalosta että silmäsairaalasta on pelkästään positiivinen. Lehtosalolla oli aikaa keskustella operaatiosta, sekä hyvistä puolista että toimenpiteeseen mahdollisesti liittyvistä riskeistä. Sain kysellä kaiken mahdollisen mieleen tulevan rauhassa, aikaa oli varattu tähän keskusteluun hyvin. Leikkauspäivänä Lehtosalon lisäksi myös sairaanhoitaja jutteli rauhassa kanssani suoritettavasti toimenpiteestä sekä jatkohoidosta, joten informaatiota tuli todellakin tarpeeksi. Olin tyytyväinen, ettei leikkausta suoritettu tutkimuspäivänä, koska ehdin rauhassa sulatella saamaani tietoa.

      En kokenut itse leikkausta mitenkään kovin pelottavaksi, ehken annetulla rauhoittavalla lääkityksellä oli vaikutusta asiaan. Eipä operaatio nyt niin mukavakaan ollut, mutta koska vei aikaa vain hetken niin en kokenut sitä mitenkään hirmuisen ikävänä toimenpiteenä. Olen kyllä kieltämättä haistellut parempiakin tuoksuja kuin silmistäni lähtevää käryä...

      Vasen silmäni leikattiin siten, että luen sillä eli silmään jätettiin miinusta ikänäköä ajatellen, oikealla silmällä katselen kauas. Olen tottunut jo piilolinssien kanssa lukemaan toisella silmällä ja katsomaan kauas toisella, joten en koe asiaa hankalana. Leikkauksen jälkeen näin leikkauspäivän ajan, kuten jo etukäteen kerrottiinkin, kuin vesikalvon läpi. Silmiä ei särkenyt missään vaiheessa, lähinnä tuntui parin tunnin ajan puudutustippojen vaikutuksen loputtua aivan kuin silmässäni olisi ollut liian kuiva piilolinssi. Torstaina toisenkin silmäni leikkauksen jälkeen ajelin illalla jo autolla, en ollut koskaan lasienkaan kanssa nähnyt yhtä tarkasti yhtä kaukana olevaa kohdetta. Upea tunne! Kaukonäkö pelasi siis heti todella hienosti, lähinäön tarkkuutta joutui odottelemaan kauemmin. Pystyin kyllä heti leikkauksen jälkeen lukemaan Helsingin Sanomat hyvin, mutta esim. tietokoneen tekstin kanssa jouduin hakemaan sopivaa etäisyyttä ja katselukulmaa. Minulla on aika pieni television, ja sen tekstiä en nähnyt pariin päivään tekstin leviämisen vuoksi, hiljalleen päivien kuluessa alkoi tekstityskin näkymään. Lähinäön "käyttöä" olen joutunut opettelemaan joissakin määrätyissä jutuissa, mm. meikkaan suurentavan peilin avulla. Edelleenkin vajaan parin kuukauden kuluttua leikkauksesta television tekstissä on pientä leviämistä, mutta ilmiö näyttäisi pienenevän hiljalleen. Enimmäkseen en edes tiedosta leviämistä, joten eipä tuo aiheuta ongelmia.

      Olen ajanut autoa hämärässä ja täysin pimeässä pärjäten hyvin, joten vaikuttaisi siltä, ettei hämäränäkö ole kärsinyt pahemmin. Vastaan tulevien autojen valojen ympärille muodostuu sumumainen valorengas, erityisesti vasemmalla silmällä katsoessani, mutta ei tuo ilmiö ole elämääni haitannut. Tuo rengas muodostuu siis kaikkien pimeässä katsomieni valojen ympärille. Silmien kuivumista tapahtuu jonkin verran, mutta ei mitenkään kovin pahasti, laitan kostutustipat ohjeen mukaan noin kolme kertaa päivässä.

      Tällä hetkellä harmittelen lähinnä sitä, että miksi en uskaltautunut leikkaukseen aiemmin. Vietän todellan paljon vapaa-aikaa ulkona, treenaan ja lenkkeilytän koiria sekä ratsastan, joten laseista vapautuminen on mahtavaa! Olen käyttänyt paljon piilolinssejäkin, onneksi ne sopivat minulle hyvin, mutta kun käyttöaika päivää kohden oli joka päivä mieluumminkin yli kuin alle kymmenen tuntia ei se ehken ollut parasta mahdollista hoitoa silmille... Eli päivääkään ei ole katunut leikkausta!

      Silmieni arvot olivat -5.75 ja -7.75, hajataittoakin jonkin verran, mutta nyt en muista arvoja.

      • eskoliina

        ...niin tarviiko silloin olla saattajaa? Toinen silmähän näkee, tosin silmälasien avulla. Vai pitäisikö laittaa toiseen silmään piilolasi leikkauksen jälkeen...tällaisia käytännön asioita mietin...


    • eskoliina

      Kiva kuulla positiivisia kokemuksia hätäilemättömistä lääkäreistä. Egu: miksi silmäsi leikattiin eri päivinä? Nykyään tuntuu olevan melkein sääntö, että silmät operoidaan samalla kertaa...

      • marsu

        Eli alalla olevan "käypä hoito -suosituksen" mukainen tapa on juuri tuo leikkaus eri kerroilla. Jos ekassa silmässä ilmenee jotain ongelmia, ei toista ehkä leikata tai jotain voidaan tehdä toisin. Itse en olisi missään nimessä halunnut silmiäni leikattavan samalla kerralla, mutta näin monet näyttävät toimivan.


      • egu
        marsu kirjoitti:

        Eli alalla olevan "käypä hoito -suosituksen" mukainen tapa on juuri tuo leikkaus eri kerroilla. Jos ekassa silmässä ilmenee jotain ongelmia, ei toista ehkä leikata tai jotain voidaan tehdä toisin. Itse en olisi missään nimessä halunnut silmiäni leikattavan samalla kerralla, mutta näin monet näyttävät toimivan.

        kuten "marsu" kirjoitti. En myöskään olisi halunnut leikkauttaa kumpaakin silmääni samana päivänä sen vuoksi A) että kysymyksessä on kuitenkin näkö ja jos ekan silmän kohdalla ilmenisi jotain todella ikävää, niin jäisi edes toinen silmä B) minun oli pakko kyetä käyttämään leikkauspäivän iltana koirani ulkona ja kun ei ollut kokemusta siitä, miten operoitu silmä näkee heti leikkauksen jälkeen, halusin varmistaa sen, että tulin toimeen ulkona leikkauspäivän iltanakin.


    • epäonnnistunut

      Minulla leikattiin 2000 silmät LASIK-menetelmällä. Vahvuudet -8.75 ja -7.20. Toisen silmän leikkaus onnistui hyvin, toinen jäi -1,20. Lääkäri ei suostunut leikkaamaan sitä enää. Sanoi että tulen katumaan jos hän leikkaa, näkö voi mennä plussankin puolelle ja tulisin tarvitsemaan ikänäköön laseja. No, laseja käytän tänäkin päivänä, näkö on huonontunut, oikea -1.75 ja vasen -2,00 ja hämäränäkö katosi täysin. Että silleen, kannattaa vaan käydä leikkaamassa. Ja sitä paitsi leikattuihin silmiin on vaarana saada verkkokalvon irtauma.

      • hjallyvally

      • silmät -4.5 ja -6,25
        hjallyvally kirjoitti:

        On tainnut leikkausmetodit ja vehkeet muuttua varsin paljon vuodesta 2000. Ainakin videon perusteella vaikuttaa varsin luotettavalta puuhalta: http://www.nettivideo.com/mehilainen/

        ilman laseja tulee katsottua "kieroon"
        korjaatuuko leikkauksella eli mol. silmät tehdään samanarvosiksissi?


      • Glassesses
        hjallyvally kirjoitti:

        On tainnut leikkausmetodit ja vehkeet muuttua varsin paljon vuodesta 2000. Ainakin videon perusteella vaikuttaa varsin luotettavalta puuhalta: http://www.nettivideo.com/mehilainen/

        Eivät ole muuttuneet luotettaviksi, eivätkä muutu. Muuten laseja ei ostaisi enää kukaan, kun eiväthän ne nykyisilläkään hinnoilla tule halvemmaksi kun laseja joutuu uusimaan melko usein.
        Riskit ovat olemassa.
        http://www.silikonitieto.net/artikkeli.phtml?ID=26


      • jiiraus123
        Glassesses kirjoitti:

        Eivät ole muuttuneet luotettaviksi, eivätkä muutu. Muuten laseja ei ostaisi enää kukaan, kun eiväthän ne nykyisilläkään hinnoilla tule halvemmaksi kun laseja joutuu uusimaan melko usein.
        Riskit ovat olemassa.
        http://www.silikonitieto.net/artikkeli.phtml?ID=26

        Jos vertaat 3000€ leikkausta ja 70€:n laseja (netistä tilattuna) niin on pikkanen hintaero...


      • "Puolisokea"
        jiiraus123 kirjoitti:

        Jos vertaat 3000€ leikkausta ja 70€:n laseja (netistä tilattuna) niin on pikkanen hintaero...

        Jos on -7,50 vahvuiset lasit ja vielä hajataittoa päälle, niin nettilasien ostaminen ei kannata, ei niitä välttämättä edes saa!
        Tuon vahvuisista linsseistä ohennuksineen ja kivoine sankoineen saa maksaa noin 1000 euroa kertaostoksena. Eihän se ole kuin kolmet lasit ja leikkaushinta on siinä...


      • rilli
        jiiraus123 kirjoitti:

        Jos vertaat 3000€ leikkausta ja 70€:n laseja (netistä tilattuna) niin on pikkanen hintaero...

        halpoja laseja ei saa jos vahvuudet on yli varastorajojen ja haluaa ohennetut linssit eikä mitään pullonpohjia.


      • Tyytyväinen anyway

        Lasik-leikkaus Tampereella v. 2000, arvot -10 ja -12. Alunperin saatiin melko lailla nollille, vähitellen tullut miinusta takaisin, mutta vain 10% entisestä. Hämäränäön huonontuminen ja "valokehät" kirkkaiden valojen ympärillä eivät haittaa, niihin on tottunut. Ja huomio: operaatio EI edistä verkkokalvojen irtautumista/reikiintymistä, vaan itse lähtöongelma, voimakas myopia (likitaitteisuus).


      • Neiti c
        Tyytyväinen anyway kirjoitti:

        Lasik-leikkaus Tampereella v. 2000, arvot -10 ja -12. Alunperin saatiin melko lailla nollille, vähitellen tullut miinusta takaisin, mutta vain 10% entisestä. Hämäränäön huonontuminen ja "valokehät" kirkkaiden valojen ympärillä eivät haittaa, niihin on tottunut. Ja huomio: operaatio EI edistä verkkokalvojen irtautumista/reikiintymistä, vaan itse lähtöongelma, voimakas myopia (likitaitteisuus).

        Viikko sitten leikattu mun silmät (-2,50) ja ei mitään ongelmaa hämäränäössä, lähinäössä tms. Suosittelen ehdottomasti.

        piste.


      • kaduttaa
        Neiti c kirjoitti:

        Viikko sitten leikattu mun silmät (-2,50) ja ei mitään ongelmaa hämäränäössä, lähinäössä tms. Suosittelen ehdottomasti.

        piste.

        laserleikkaukseen. Näkö ei korjaannu laseillakaan samaksi, kuin ennen vanhentuneilla laseilla.


      • marika2
        kaduttaa kirjoitti:

        laserleikkaukseen. Näkö ei korjaannu laseillakaan samaksi, kuin ennen vanhentuneilla laseilla.

        Kävin eilen Terveystalossa silmien lasrleikkauksessa. Minulla oli näkö molemmissa silmissä -4 ja hieman hajataittoa. Luin eilen kirjoitukset palstalla ja ajattelin kirjoittaa tänne vielä omia kokemuksia niille, jotka suunnittelevat leikkausta.
        Päivää aiemmin kävin esitarkastuksessa, jossa tehtiin todella paljon erilaisa näöntarkastuksia. Esimutkimuksen jälkeen en nähnyt kunnolla, sillä minulle laitettiin mustuaisia laajentavia tippoja ja myös puudutus tippoja testejä varten. Esitutkimuksen jälkeen olisin tarvinnut saattajan, sillä auronko häikäisi todella paljon ja minua pelotti todella paljon , mutta lopulta harhailin oikealle bussille...

        Leikkausaamuna jännitti todella paljon. Lääkäri pyysi minua tulemaan hieman aikaisemmin, jotta sain rauhoittavan lääkkeen ajoissa (jotta se vaikutti tarpeeksi). Pian rauhoittava lääke vaikutti jo hyvin ja minut pyydettiin leikkaussaliin. Siellä ensiksi laitettiin silmään jonkinmoinen rengas, ja tunsin silmässä paljon painetta. Tämän jälkeen jokin kone leikkasi silmästä sen "verkkokalvon?). Lääkäri irrotti tuon kalvon instrumentilla. Lääkäri sanoi, että nyt pahin on ohi.. Ripset teipattiin seuraavaa vaihetta varten..

        Sen jälkeen tuo laser laite teki työtään, ja sairaanhoitaja kommentoi että 20...40...60...80 ja VALMIS. Tuona aikana silmää tuli pitää paikallaan. Hengitin syvään sen aikana ja puristin kättäni. Lääkäri kehui, että olin hyvin paikallani (tämä osio on tärkeää, jotta leikkaus onnistuu hyvin ja hieman mielestäni myös potilaasta kiinni!). Tuon jälkeen lääkäri laittoi läpän instrumentilla takaisin ja otti tuon renkaan pois silmästä. Silmää huhhdeltiin hieman ja tuo teippi otettiin pois.

        Hengähdin hieman ja sen jälkeen tehtiin sama toimenpide seuraavaan silmään.
        Tämän jälkeen menin lepäämään odotustilaan hoitotuoliin ja sain viltin. Hain siihen myös kaakaota ja lepäilin noin tunnin ajan.
        Sen jälkeen lääkäri pyysi huoneeseen ja tarkasti silmät. Hän sanoi kaiken olevan erinomaisesti.

        Kun pääsin kotiin otin hieman särkylääkettä ja nukuin koko illan ja yön.
        Tänään oli ensimmäinen jälkitarkastus. Hän sanoi näköni olevan erinomainen. Se on tarkempi kuin joillain muilla heti leikkausta seuraavana päivänä.

        En voi uskoa tätä todeksi. Tämä on oikeasti uskomatonta. Näen todella hyvin ja selkeästi asioita, joita en nähnyt silmälaseillakaan (se rajoittaa näkökenttää sankojen vuoksi) taikka piilolaseilla (se on epähygieenista ja aina piilolasin ja silmän väliin saattaa jäädä pöpöjä). Olen käyttänyt piilolaseja 15 vuotta melkein joka päivä ja satunaisesti silmälaseja (pääosin kotona). Olen tuntenut harmitusta silloin kun olen herännyt (en ole nähnyt kunnolla), uimahallit ovat olleet painajaista ( ei ole voinut saunoa kunnolla piilolasien vuoksi taikka ei voi sukeltaa), silmälasit huurustuivat aina pakkasella, sateella, saunassa jne. Nyt minulla on mahdollisuus nähdä aina. Myös yöllä ennen nukahtamista voin nähdä rakkaani kasvot kunnolla :)

        Leikkauksessa on aina riskinsä. Ja kaikille leikkaus voi tosiaan olla erilainen kokemus. Tämä on minun kokemukseni. Olen 30v. ja nyt uskaltauduin leikkaukseen. Jos olisi ollut varmuus jo aiemmin, että näen näin hyvin, niin olisin mennyt jo aiemmin. Leikkauksen voi maksaa korottomalla osamaksulla. Silloin olisin nähnyt jo interrail matkalla kaiken koko ajan vaivatta ja maailmanympärysmatkallani. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

        Tsemppiä ja onnea kaikille leikkaukseen meneville :)


      • n24
        Neiti c kirjoitti:

        Viikko sitten leikattu mun silmät (-2,50) ja ei mitään ongelmaa hämäränäössä, lähinäössä tms. Suosittelen ehdottomasti.

        piste.

        Minäkin olin Medilaser Espoossa kesäkuussa -07 ,suosittelen paikkaa. Miinusta silmissä oli n.-4,25 ja kyseessä PRK-leikkaus.


      • KiitosTack
        marika2 kirjoitti:

        Kävin eilen Terveystalossa silmien lasrleikkauksessa. Minulla oli näkö molemmissa silmissä -4 ja hieman hajataittoa. Luin eilen kirjoitukset palstalla ja ajattelin kirjoittaa tänne vielä omia kokemuksia niille, jotka suunnittelevat leikkausta.
        Päivää aiemmin kävin esitarkastuksessa, jossa tehtiin todella paljon erilaisa näöntarkastuksia. Esimutkimuksen jälkeen en nähnyt kunnolla, sillä minulle laitettiin mustuaisia laajentavia tippoja ja myös puudutus tippoja testejä varten. Esitutkimuksen jälkeen olisin tarvinnut saattajan, sillä auronko häikäisi todella paljon ja minua pelotti todella paljon , mutta lopulta harhailin oikealle bussille...

        Leikkausaamuna jännitti todella paljon. Lääkäri pyysi minua tulemaan hieman aikaisemmin, jotta sain rauhoittavan lääkkeen ajoissa (jotta se vaikutti tarpeeksi). Pian rauhoittava lääke vaikutti jo hyvin ja minut pyydettiin leikkaussaliin. Siellä ensiksi laitettiin silmään jonkinmoinen rengas, ja tunsin silmässä paljon painetta. Tämän jälkeen jokin kone leikkasi silmästä sen "verkkokalvon?). Lääkäri irrotti tuon kalvon instrumentilla. Lääkäri sanoi, että nyt pahin on ohi.. Ripset teipattiin seuraavaa vaihetta varten..

        Sen jälkeen tuo laser laite teki työtään, ja sairaanhoitaja kommentoi että 20...40...60...80 ja VALMIS. Tuona aikana silmää tuli pitää paikallaan. Hengitin syvään sen aikana ja puristin kättäni. Lääkäri kehui, että olin hyvin paikallani (tämä osio on tärkeää, jotta leikkaus onnistuu hyvin ja hieman mielestäni myös potilaasta kiinni!). Tuon jälkeen lääkäri laittoi läpän instrumentilla takaisin ja otti tuon renkaan pois silmästä. Silmää huhhdeltiin hieman ja tuo teippi otettiin pois.

        Hengähdin hieman ja sen jälkeen tehtiin sama toimenpide seuraavaan silmään.
        Tämän jälkeen menin lepäämään odotustilaan hoitotuoliin ja sain viltin. Hain siihen myös kaakaota ja lepäilin noin tunnin ajan.
        Sen jälkeen lääkäri pyysi huoneeseen ja tarkasti silmät. Hän sanoi kaiken olevan erinomaisesti.

        Kun pääsin kotiin otin hieman särkylääkettä ja nukuin koko illan ja yön.
        Tänään oli ensimmäinen jälkitarkastus. Hän sanoi näköni olevan erinomainen. Se on tarkempi kuin joillain muilla heti leikkausta seuraavana päivänä.

        En voi uskoa tätä todeksi. Tämä on oikeasti uskomatonta. Näen todella hyvin ja selkeästi asioita, joita en nähnyt silmälaseillakaan (se rajoittaa näkökenttää sankojen vuoksi) taikka piilolaseilla (se on epähygieenista ja aina piilolasin ja silmän väliin saattaa jäädä pöpöjä). Olen käyttänyt piilolaseja 15 vuotta melkein joka päivä ja satunaisesti silmälaseja (pääosin kotona). Olen tuntenut harmitusta silloin kun olen herännyt (en ole nähnyt kunnolla), uimahallit ovat olleet painajaista ( ei ole voinut saunoa kunnolla piilolasien vuoksi taikka ei voi sukeltaa), silmälasit huurustuivat aina pakkasella, sateella, saunassa jne. Nyt minulla on mahdollisuus nähdä aina. Myös yöllä ennen nukahtamista voin nähdä rakkaani kasvot kunnolla :)

        Leikkauksessa on aina riskinsä. Ja kaikille leikkaus voi tosiaan olla erilainen kokemus. Tämä on minun kokemukseni. Olen 30v. ja nyt uskaltauduin leikkaukseen. Jos olisi ollut varmuus jo aiemmin, että näen näin hyvin, niin olisin mennyt jo aiemmin. Leikkauksen voi maksaa korottomalla osamaksulla. Silloin olisin nähnyt jo interrail matkalla kaiken koko ajan vaivatta ja maailmanympärysmatkallani. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

        Tsemppiä ja onnea kaikille leikkaukseen meneville :)

        Kiitos kirjoituksesta.


      • Eppu80
        jiiraus123 kirjoitti:

        Jos vertaat 3000€ leikkausta ja 70€:n laseja (netistä tilattuna) niin on pikkanen hintaero...

        Jos vertaa hintoja noin kertaheitolla niin onhan se leikkaus kalliimpi..
        Mutta laseja tulet käyttämään lopun ikäsi ja eikä ne yhdet lasit kyllä riitä lopuksi elämäksi.. (itsellä ainakin tarvitsee uusia laseja!!!) Plus kaikki piilarit (jos käyttää) ja silmälääkäri- optikkomaksut yms. yms. Eli laskeppa uudestaan!!!!

        Terveisin leikkaukseen aikova!


      • jos likinäköisyys on vain -2 ja -2,25.
        Neiti c kirjoitti:

        Viikko sitten leikattu mun silmät (-2,50) ja ei mitään ongelmaa hämäränäössä, lähinäössä tms. Suosittelen ehdottomasti.

        piste.

        Hei. Itse olen miettinyt että onko mieltä käydä leikkauksessa jos miinusta on vain -2 ja -2,25. Tuntuu siltä, että kun kyse on vain pienestä likinäköisyydestä, se korjautuisi iän kanssa. Toisaalta 29-vuotiaan on turha odottaa sitä iän tuomaa korjausta, jos pitää odottaa viisikymmpiseksi:-)


      • 00
        jos likinäköisyys on vain -2 ja -2,25. kirjoitti:

        Hei. Itse olen miettinyt että onko mieltä käydä leikkauksessa jos miinusta on vain -2 ja -2,25. Tuntuu siltä, että kun kyse on vain pienestä likinäköisyydestä, se korjautuisi iän kanssa. Toisaalta 29-vuotiaan on turha odottaa sitä iän tuomaa korjausta, jos pitää odottaa viisikymmpiseksi:-)

        Jos ootat 39-vuotiaaksi leikkausta jossa pyrittäisiin nollanköön, tarvitset jo lukulasit saman tein. Jos et mene leikkaukseen saat lukuvoimakkuudet vasta 50-vuotiaana. Jos odotat 50-vuotiaaksi ja menet leikkaukseen, et näe lukea etkä katsoa tv:ä ilman kunnon laseja. Vain nuoren ihmisen silmä on tarpeeksi kimmoisa. Jos sulla ei ole taittovirhettä esimerkiksi nyt niin miksi mennä leikkaukseen jossa voi sen saada. Joku silmälääkäri saattais suositella (jos leikkaukseen haluaa) tollasilla voimakkuuksilla vain toisen leikkaamista PRK:lla.


      • leikattu täpläsimmu
        Tyytyväinen anyway kirjoitti:

        Lasik-leikkaus Tampereella v. 2000, arvot -10 ja -12. Alunperin saatiin melko lailla nollille, vähitellen tullut miinusta takaisin, mutta vain 10% entisestä. Hämäränäön huonontuminen ja "valokehät" kirkkaiden valojen ympärillä eivät haittaa, niihin on tottunut. Ja huomio: operaatio EI edistä verkkokalvojen irtautumista/reikiintymistä, vaan itse lähtöongelma, voimakas myopia (likitaitteisuus).

        Myopia altistaa joo, mutta leikkaus ei muuta silmämunan muotoa joten leikkaus ei vähennä kärpästen näkymistodennäköisyyttä, irtaumia näkökentässä ja toinen asia mikä altistaa silmäleikkaukset.


      • geag
        Eppu80 kirjoitti:

        Jos vertaa hintoja noin kertaheitolla niin onhan se leikkaus kalliimpi..
        Mutta laseja tulet käyttämään lopun ikäsi ja eikä ne yhdet lasit kyllä riitä lopuksi elämäksi.. (itsellä ainakin tarvitsee uusia laseja!!!) Plus kaikki piilarit (jos käyttää) ja silmälääkäri- optikkomaksut yms. yms. Eli laskeppa uudestaan!!!!

        Terveisin leikkaukseen aikova!

        kuka ovhta ostaa. linssit puoleen hintaa a 300e yht ja sangat 150 eli 450 saa hvyä lasit ohennusta ja -6


      • selittää kiitos
        kaduttaa kirjoitti:

        laserleikkaukseen. Näkö ei korjaannu laseillakaan samaksi, kuin ennen vanhentuneilla laseilla.

        lähtö -6 korjauksen jälkeen -1...1 ja nyt tavoite -6???


    • bzbz

      Heippa! Itselläni on lasikista kulunut 4,5v. Juhani Pietilä oli lääkäri joka leikkasi. Miinuksia oli 7.25 ja 8.50. Näkö saatiin täydelliseksi ja sitä se on vielä tänäänkin. Juuri tuossa kävin näöntarkastuksessa jne. ja kaikki on kunnossa. Hämäränäkö on hyvä, silmätippoja käytän edelleen kun oon koneella/ pelaan ja myös yöllä tiputan. Pieni vaiva siitä että on helpompi olla ja elämänlaatu on parempi..

      Ei voi muutakun suositella :)

      • huomenna se on menoa

        leikkaukseen siis. Tuleekohan uni yöllä silmään? Turvallista pitäisi nykyään olla, mutta ainahan mukana on myös pieni riski. Huomenna leikkautan yhden silmän ja ensi viikolla toisen. Raportoin lisää jos jotain kiinnostaa kuulla tuoreita kommentteja.


      • Silminnähtävä
        huomenna se on menoa kirjoitti:

        leikkaukseen siis. Tuleekohan uni yöllä silmään? Turvallista pitäisi nykyään olla, mutta ainahan mukana on myös pieni riski. Huomenna leikkautan yhden silmän ja ensi viikolla toisen. Raportoin lisää jos jotain kiinnostaa kuulla tuoreita kommentteja.

        Kerro ihmeessä kuulumiset. Menen parin kk päästä lasikiin, molemmat silmät -4.


      • eka silmä
        Silminnähtävä kirjoitti:

        Kerro ihmeessä kuulumiset. Menen parin kk päästä lasikiin, molemmat silmät -4.

        ja hyvin tuntuu näkevän jo mm tv:tä katsoa yhdellä silmällä ilman laseja, vaikka tähän leikattuun silmään jätettiin pikkasen miinusta tulevaa ikänäköä kompensoimaan. Ihan ihme juttu se "leikkaus" oli, koska koko toimenpide ei tuntunut miltään! Odotin suunnilleen, että sanottaisiin, että nyt se alkaa, kun se oli jo ohi. Olin Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa ja leikkaus tehtiin uudella Visumax:illa, joka ei edes paina silmää lätyksi läpän teon aikana, vaan tekee sen läpän pallon muodossa olevan silmän päälle. Vihreää valoa vaan katsoin läpän teon ajan ja punaista läpän alta laseroinnin. Heti leikkauksen jälkeen oli olo, että höh, olisin hyvin voinut ottaa molemmat silmät kerralla, mutta halusin pelata varman päälle. Tottakai nyt seurava viikko on vielä toipumista, mutta nyt ei ole mitään muuta haittaa kuin pieni roskan ja kuivuuden tunne silmässä, mikä varmaan helpottaa kun saa illasta alkaen alkaa laittaa silmätippoja. Tämä eka päivä tuli levätä vain ja tippoja ei vielä laitettu. Ainakin nyt tuntuu ihan mahtavalta ja odotan jo innolla, että saisin toisenkin silmän jo kuntoon!


      • Lisää...
        eka silmä kirjoitti:

        ja hyvin tuntuu näkevän jo mm tv:tä katsoa yhdellä silmällä ilman laseja, vaikka tähän leikattuun silmään jätettiin pikkasen miinusta tulevaa ikänäköä kompensoimaan. Ihan ihme juttu se "leikkaus" oli, koska koko toimenpide ei tuntunut miltään! Odotin suunnilleen, että sanottaisiin, että nyt se alkaa, kun se oli jo ohi. Olin Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa ja leikkaus tehtiin uudella Visumax:illa, joka ei edes paina silmää lätyksi läpän teon aikana, vaan tekee sen läpän pallon muodossa olevan silmän päälle. Vihreää valoa vaan katsoin läpän teon ajan ja punaista läpän alta laseroinnin. Heti leikkauksen jälkeen oli olo, että höh, olisin hyvin voinut ottaa molemmat silmät kerralla, mutta halusin pelata varman päälle. Tottakai nyt seurava viikko on vielä toipumista, mutta nyt ei ole mitään muuta haittaa kuin pieni roskan ja kuivuuden tunne silmässä, mikä varmaan helpottaa kun saa illasta alkaen alkaa laittaa silmätippoja. Tämä eka päivä tuli levätä vain ja tippoja ei vielä laitettu. Ainakin nyt tuntuu ihan mahtavalta ja odotan jo innolla, että saisin toisenkin silmän jo kuntoon!

        miten leikkaus onnistui, kun olet käynyt leikkauttamassa toisenkin silmän.
        taitaa olla uusinta tekniikkaa tuo visumax.
        Näyttääpi siltä että koko ajan se kehitys menee eteenpäin., vaikka nykyäänkin se on jo aika huippuunsa hiottua...
        Milloinkohan leikkaus onnistuu kokonaan ilman läpän tekoa..:)


      • toinenkin silmä
        Lisää... kirjoitti:

        miten leikkaus onnistui, kun olet käynyt leikkauttamassa toisenkin silmän.
        taitaa olla uusinta tekniikkaa tuo visumax.
        Näyttääpi siltä että koko ajan se kehitys menee eteenpäin., vaikka nykyäänkin se on jo aika huippuunsa hiottua...
        Milloinkohan leikkaus onnistuu kokonaan ilman läpän tekoa..:)

        ja vaikka tään ekan päivän pitäisi nähdä vielä "kuin veden läpi" niin näkö on jo yhtä hyvä kun lasilla tätä ennen ja tässä tietsikalla ei tuota mitään vaikeuksia lukea lähellekään. Kun eka silmä oli tehty niin tietsikan luku eriparisilmillä pikkasen rasitti silmiä, sitäkään ei enää ole. Eli voin todella lämpimästi suositella edelleen ko paikkaa ja kirurgia (Juha Lehtosalo).Leikkausalihoitajakin oli aivan ihana, ystävällinen ja rauhoittava.

        Tänään ei jännittänyt enää tippaakaan sinne meno, kun tiesi jo, miten proseduuri menee ja ettei se satu, edes tunnu miltään. Ainoa mainittava asia tältä päivältä on, että tähtitaivaan kuviot eri silmällä oli vähän erilaiset ja että läpän kääntö sivuun kesti vähän kauemman aikaa mutta ei sekään sattunut. Nyt vaan parantelen silmiä ja nautin rillittömästä elämästä!

        Arkailin leikkaukseen menoa vuosia, osittain ehkä turhaan, mutta toisaalta teknikka on kehittynyt niin valtavasti ja monet entiset komplikaatiot (mm hämäränäön heikentyminen) nyt valtaosin voitettu. Täytyy kokeilla vielä sitä auton ajoa pimeällä, ja katsoa tuleeko niitä halo-efektejä, ei tule ainakaan lampuista tms.

        Anteeksi jos tämä kuulostaa mainokselta, mutta on vaan niin mahtavaa katsella tässä iässä (4-kymppisenä) maailmaa uusin silmin! En varmaan ole ainoa, kun tänäänkin sinä aikana mitä klinikalla vietin, näin 4-5 muuta suunnilleen ikäistäni samassa toimenpiteessä ollutta ihmistä, ja kaikki toistelivat sitä samaa fraasia että olipa helppoa ja paljon mukavampaa kuin hammaslääkärillä. Sitä ei silti usko, ennen kuin kokee itse.


      • lasikatsee

        ja sama tohtori. Kyllä kelpaa oleskella ilman laseja. Leikkaus meni nopeasti ja työntekijät olivat mukavia!! Ei voi olla suosittelematta


      • lisää..
        toinenkin silmä kirjoitti:

        ja vaikka tään ekan päivän pitäisi nähdä vielä "kuin veden läpi" niin näkö on jo yhtä hyvä kun lasilla tätä ennen ja tässä tietsikalla ei tuota mitään vaikeuksia lukea lähellekään. Kun eka silmä oli tehty niin tietsikan luku eriparisilmillä pikkasen rasitti silmiä, sitäkään ei enää ole. Eli voin todella lämpimästi suositella edelleen ko paikkaa ja kirurgia (Juha Lehtosalo).Leikkausalihoitajakin oli aivan ihana, ystävällinen ja rauhoittava.

        Tänään ei jännittänyt enää tippaakaan sinne meno, kun tiesi jo, miten proseduuri menee ja ettei se satu, edes tunnu miltään. Ainoa mainittava asia tältä päivältä on, että tähtitaivaan kuviot eri silmällä oli vähän erilaiset ja että läpän kääntö sivuun kesti vähän kauemman aikaa mutta ei sekään sattunut. Nyt vaan parantelen silmiä ja nautin rillittömästä elämästä!

        Arkailin leikkaukseen menoa vuosia, osittain ehkä turhaan, mutta toisaalta teknikka on kehittynyt niin valtavasti ja monet entiset komplikaatiot (mm hämäränäön heikentyminen) nyt valtaosin voitettu. Täytyy kokeilla vielä sitä auton ajoa pimeällä, ja katsoa tuleeko niitä halo-efektejä, ei tule ainakaan lampuista tms.

        Anteeksi jos tämä kuulostaa mainokselta, mutta on vaan niin mahtavaa katsella tässä iässä (4-kymppisenä) maailmaa uusin silmin! En varmaan ole ainoa, kun tänäänkin sinä aikana mitä klinikalla vietin, näin 4-5 muuta suunnilleen ikäistäni samassa toimenpiteessä ollutta ihmistä, ja kaikki toistelivat sitä samaa fraasia että olipa helppoa ja paljon mukavampaa kuin hammaslääkärillä. Sitä ei silti usko, ennen kuin kokee itse.

        Itselläni on vähän sama tilanne, eli oon melkein nelikymppinen, ja leikkaus harkinnan alla. ,.. Kyllästynyt piilarien käyttöön, ja silmälasien uusimisiin..
        Vahvuutta molemmissa silmissä n. -9 diopteria..

        tehtiinkö läppä myös laserilla sinun leikkauksessa. eli femtolasik menetelmällä.?
        Oliko hinta noin 1670e/silmä?


      • sillä visumaxilla
        lisää.. kirjoitti:

        Itselläni on vähän sama tilanne, eli oon melkein nelikymppinen, ja leikkaus harkinnan alla. ,.. Kyllästynyt piilarien käyttöön, ja silmälasien uusimisiin..
        Vahvuutta molemmissa silmissä n. -9 diopteria..

        tehtiinkö läppä myös laserilla sinun leikkauksessa. eli femtolasik menetelmällä.?
        Oliko hinta noin 1670e/silmä?

        eli koko hoito laserilla. En olisi uskaltanut mennä siihen mikrokeratomiin vai mikä lie se mekaanisen terän nimi olikaan, ja olin innoissani, kun tämä uusi menetelmä tuli. Hgin yksityisen silmäsairaalan ja lääkärin valitsin nettikokemusten perusteella ja tuon uusimman laitteen vuoksi. Vaikka se silmän puristus lättyyn läpän teon aikana ei oliskaan varallista, oli tietysti mukavampaa, että tällä koneella sitäkään ei tarvinut tehdä. Hinta oli juuri sen 1670 e/silmä, mutta en etsinyt halvinta vaan laadukasta paikkaa. Esitutkimuksesta ja jälkitarkastuksista saa Kela-korvauksen, mutta tuosta itse laseroinnista ei.


      • silmissä?
        sillä visumaxilla kirjoitti:

        eli koko hoito laserilla. En olisi uskaltanut mennä siihen mikrokeratomiin vai mikä lie se mekaanisen terän nimi olikaan, ja olin innoissani, kun tämä uusi menetelmä tuli. Hgin yksityisen silmäsairaalan ja lääkärin valitsin nettikokemusten perusteella ja tuon uusimman laitteen vuoksi. Vaikka se silmän puristus lättyyn läpän teon aikana ei oliskaan varallista, oli tietysti mukavampaa, että tällä koneella sitäkään ei tarvinut tehdä. Hinta oli juuri sen 1670 e/silmä, mutta en etsinyt halvinta vaan laadukasta paikkaa. Esitutkimuksesta ja jälkitarkastuksista saa Kela-korvauksen, mutta tuosta itse laseroinnista ei.

        ...Vai ootko tutkinu silmiäsi tarkemmin..? Näkyykö esim. läpän teosta jälkeä sarveiskalvolla,?

        Mietin vaan sitä, että miten nopeasti silmä "korjaa itsensä" leikkauksen jälkeen.

        t. leikkausta harkitseva...


      • ja ehkä
        silmissä? kirjoitti:

        ...Vai ootko tutkinu silmiäsi tarkemmin..? Näkyykö esim. läpän teosta jälkeä sarveiskalvolla,?

        Mietin vaan sitä, että miten nopeasti silmä "korjaa itsensä" leikkauksen jälkeen.

        t. leikkausta harkitseva...

        siinä jotain reunassa näkyy, mutta pitäisi oikeasti olla varmaan suurennuslasi. Kriittisintä aikaa läpän kiinnittymiseen on eka viikko, mutta kuukauteen silmää ei saa hieroa eikä vaikka judossa tai kontaktilajissa vahingossa töniä/potkia jne. Kuulemma vielä puolen vuoden jälkeen kirurgi saa läpän instrumentilla irti jos tarvii vaikka laseroida lisää. Mutta ns normaalielämää voi kyllä jatkaa jo parin viikon kuluttua leikkauksesta eli urheilla, saunoa, meikata jne tietenkin hieromatta silmää liikaa. Klinikoiden sivuilla on hyviä jälkihoito-ohjeita.


      • toipunut???
        eka silmä kirjoitti:

        ja hyvin tuntuu näkevän jo mm tv:tä katsoa yhdellä silmällä ilman laseja, vaikka tähän leikattuun silmään jätettiin pikkasen miinusta tulevaa ikänäköä kompensoimaan. Ihan ihme juttu se "leikkaus" oli, koska koko toimenpide ei tuntunut miltään! Odotin suunnilleen, että sanottaisiin, että nyt se alkaa, kun se oli jo ohi. Olin Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa ja leikkaus tehtiin uudella Visumax:illa, joka ei edes paina silmää lätyksi läpän teon aikana, vaan tekee sen läpän pallon muodossa olevan silmän päälle. Vihreää valoa vaan katsoin läpän teon ajan ja punaista läpän alta laseroinnin. Heti leikkauksen jälkeen oli olo, että höh, olisin hyvin voinut ottaa molemmat silmät kerralla, mutta halusin pelata varman päälle. Tottakai nyt seurava viikko on vielä toipumista, mutta nyt ei ole mitään muuta haittaa kuin pieni roskan ja kuivuuden tunne silmässä, mikä varmaan helpottaa kun saa illasta alkaen alkaa laittaa silmätippoja. Tämä eka päivä tuli levätä vain ja tippoja ei vielä laitettu. Ainakin nyt tuntuu ihan mahtavalta ja odotan jo innolla, että saisin toisenkin silmän jo kuntoon!

        Onko vielä roskan tunnetta, ja kuivuuko silmät.
        Entä näkö,, onko se pysynyt niissä arvoissa, johon ne leikattiinn?

        t. kiinnostunut, ja leikkausta harkitseva...


      • toipunut???
        eka silmä kirjoitti:

        ja hyvin tuntuu näkevän jo mm tv:tä katsoa yhdellä silmällä ilman laseja, vaikka tähän leikattuun silmään jätettiin pikkasen miinusta tulevaa ikänäköä kompensoimaan. Ihan ihme juttu se "leikkaus" oli, koska koko toimenpide ei tuntunut miltään! Odotin suunnilleen, että sanottaisiin, että nyt se alkaa, kun se oli jo ohi. Olin Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa ja leikkaus tehtiin uudella Visumax:illa, joka ei edes paina silmää lätyksi läpän teon aikana, vaan tekee sen läpän pallon muodossa olevan silmän päälle. Vihreää valoa vaan katsoin läpän teon ajan ja punaista läpän alta laseroinnin. Heti leikkauksen jälkeen oli olo, että höh, olisin hyvin voinut ottaa molemmat silmät kerralla, mutta halusin pelata varman päälle. Tottakai nyt seurava viikko on vielä toipumista, mutta nyt ei ole mitään muuta haittaa kuin pieni roskan ja kuivuuden tunne silmässä, mikä varmaan helpottaa kun saa illasta alkaen alkaa laittaa silmätippoja. Tämä eka päivä tuli levätä vain ja tippoja ei vielä laitettu. Ainakin nyt tuntuu ihan mahtavalta ja odotan jo innolla, että saisin toisenkin silmän jo kuntoon!

        Onko vielä roskan tunnetta, ja kuivuuko silmät.
        Entä näkö,, onko se pysynyt niissä arvoissa, johon ne leikattiin?

        t. kiinnostunut, ja leikkausta harkitseva...


      • ei lasitonta aikaa
        lisää.. kirjoitti:

        Itselläni on vähän sama tilanne, eli oon melkein nelikymppinen, ja leikkaus harkinnan alla. ,.. Kyllästynyt piilarien käyttöön, ja silmälasien uusimisiin..
        Vahvuutta molemmissa silmissä n. -9 diopteria..

        tehtiinkö läppä myös laserilla sinun leikkauksessa. eli femtolasik menetelmällä.?
        Oliko hinta noin 1670e/silmä?

        Niminerkille lisää: Jos nelikymppisenä leikkautaa suunnilleen nollanäön, saa jo sitten suoraan olla makselemassa toisia rillejä eli lukulaseja loppuelämän. Ja jos noin suurista miinuksista pyrkii nollanäköön, kuulemma vaikeampi määrittää mille lukemalle päättyy lopulta eli voi olla että saa moniteholinssit kohta. Olisin sijassasi sikäli tyytyväinen, että olet kahlannut läpi miinusaikasi ja lukulasit ovat lähellä eläkeikää vasta edessä. Mut tää on mun mielipide, koska en ole omaan leikkaukseeni ollut tyytyväinen -ei näe tarkasti eikä hämärässä eikä kirjaa lukea(lähelle).


      • ,
        lisää.. kirjoitti:

        Itselläni on vähän sama tilanne, eli oon melkein nelikymppinen, ja leikkaus harkinnan alla. ,.. Kyllästynyt piilarien käyttöön, ja silmälasien uusimisiin..
        Vahvuutta molemmissa silmissä n. -9 diopteria..

        tehtiinkö läppä myös laserilla sinun leikkauksessa. eli femtolasik menetelmällä.?
        Oliko hinta noin 1670e/silmä?

        Oot aika vanhana liikkeellä..nimittäin kannattaa muistaa, että tarvitsen lukulasit jos haluat nyt leikkauttaa molemmat nollanäköön silmät. Eli toiseen ainakin -1 tavoitteeksi? Ja sittenkin ei montaa vuotta lukulaseihin. Ja mitä suuremmat miinukset, sitä vaikeampi tietää minne asettuu. Mulla meni vähän plussalle ja tuli taittovirhettä joka todella häiritsee.


      • Itsekin menossa
        , kirjoitti:

        Oot aika vanhana liikkeellä..nimittäin kannattaa muistaa, että tarvitsen lukulasit jos haluat nyt leikkauttaa molemmat nollanäköön silmät. Eli toiseen ainakin -1 tavoitteeksi? Ja sittenkin ei montaa vuotta lukulaseihin. Ja mitä suuremmat miinukset, sitä vaikeampi tietää minne asettuu. Mulla meni vähän plussalle ja tuli taittovirhettä joka todella häiritsee.

        Isäni kävi silmän taittovirheleikkauksessa 60-vuotiaana ja on ikionnellinen (nyt 65) kun ollut lasit 50 vuotta ja nyt voi olla ilman, lukulaseilla pärjää.


      • Anonyymi

        Minkä.takia niitä tippoja pitää käyttää ???


    • Jope575775

      Tietoa silmien laserleikkauksista, mm. LASIK, LASEK ja PRK.

      lasik-leikkaus.com

      • ei kerrota mitään

        Varmaan elämäni huonoin päätös oli käynti laserleikkauksessa. Näkö on huonompi kuin ennen leikkausta vanhoilla laseilla ja autojen valot muodostavat häikäiseviä kuvioita, jotka ei näytä katoavan ajankaan kuluessa.
        Etukäteen sai välittömästi tietoa täydellisestä sopivuudesta leikkaukseen. Komplikaatioihin vastauksia saa harvakseltaan, koska niitä ei ole. Ja onhan jo maksut suoritettu.
        En suosittele.


      • Femtolasik
        ei kerrota mitään kirjoitti:

        Varmaan elämäni huonoin päätös oli käynti laserleikkauksessa. Näkö on huonompi kuin ennen leikkausta vanhoilla laseilla ja autojen valot muodostavat häikäiseviä kuvioita, jotka ei näytä katoavan ajankaan kuluessa.
        Etukäteen sai välittömästi tietoa täydellisestä sopivuudesta leikkaukseen. Komplikaatioihin vastauksia saa harvakseltaan, koska niitä ei ole. Ja onhan jo maksut suoritettu.
        En suosittele.

        Minkä tyyppinen laserleikkaus sulle on tehty ja kauanko siitä on aikaa? Entä sun silmälasien vahvuudet? Rupesiko näkösi heikentymään HETI operaation jälkeen vai menikö siihen pidempi aika (MONET lääkäriasemat suorittavat ILMAISEN uusintaleikkauksen jos arvot heittävät paljon ensimmäisen vuoden sisään operaatiosta)...


      • myös_

        Ite oon myös harkinnut laser-leikkausta, tuolta ainakin löysin niitä tekeviä paikkoja.


      • ei kerrottu
        Femtolasik kirjoitti:

        Minkä tyyppinen laserleikkaus sulle on tehty ja kauanko siitä on aikaa? Entä sun silmälasien vahvuudet? Rupesiko näkösi heikentymään HETI operaation jälkeen vai menikö siihen pidempi aika (MONET lääkäriasemat suorittavat ILMAISEN uusintaleikkauksen jos arvot heittävät paljon ensimmäisen vuoden sisään operaatiosta)...

        haittapuolista. Näkö on ollut koko ajan huonompi, eikä parane. Autojen valot häikäisevät, kontrasti heikko, uusilla laseilla kuin juovuksissa, eikä nekään tee näköä lähellekään entisillä vanhoilla laseilla olleeseen. Nyt ilmeisesti muualla saatetaan kokeilla korjausta, jospa se auttaisi. Koko silmälaser touhu pitäisi lailla kieltää.

        Olisinpa lukenut vaikka tätä sivua ennen elämäni huonointa päätöstä:

        http://lasik-flap.com/forum/index.php


      • on mielenkiintoinen

      • nolla
        ei kerrota mitään kirjoitti:

        Varmaan elämäni huonoin päätös oli käynti laserleikkauksessa. Näkö on huonompi kuin ennen leikkausta vanhoilla laseilla ja autojen valot muodostavat häikäiseviä kuvioita, jotka ei näytä katoavan ajankaan kuluessa.
        Etukäteen sai välittömästi tietoa täydellisestä sopivuudesta leikkaukseen. Komplikaatioihin vastauksia saa harvakseltaan, koska niitä ei ole. Ja onhan jo maksut suoritettu.
        En suosittele.

        Minulle suoritettiin femtolasik Eirassa v2008. Tavoitteena oli - 0 näkö. Lähtötilanne n -6. Ei sitten onnistunut nollille. Sinnittelin hapuillen 6kk alkutarkastuksien jälkeen, koska kerrottiin että näkö vakiintuu puolessa vuodessa. Luulin näkeväni tarpeeksi (mutta en nähnyt katukylttejä enkä voinut ajaa autoa....ja ihmettelin kun oli töissäkin oli ulkopuolinen fiilis asioista). Puolivuotistarkastuksen suorittanut silmälääkäri ei varsinaisesti opastanut että tarvitsen silmälasit. Hän ei myöskään tiennyt saako leikattuihin silmiin määrätä piilolasejakaan. (Lääkäri vaihtui joka käyntikerralla. Leikkaavan lääkärin tapasi vain itse toimenpiteessä laserkammiossa.) Pyysin kuitenkin silmälasireseptin ja optikolla todettiin että laseille on todella tarvetta. Silmälasit ovat toki miedommat kuin ennen, mutta rahaa optikkoliikeisiin menee kuten ennenkin joten säästä siltä osin 0 euroa, Leikkauskulut tarkastuksineen taisi olla n 2500e (max). .
        Mainostettua ilmaista korjausleikkausta ei kuulemma voi tehdä ko silmiin, tieto oli kirjattu papereihin jo ennen varsinaisen laserleikkauksen tekoa.
        Itse operaatio oli ongelmaton ja toipuminen nopeaa.


      • ville......
        ei kerrota mitään kirjoitti:

        Varmaan elämäni huonoin päätös oli käynti laserleikkauksessa. Näkö on huonompi kuin ennen leikkausta vanhoilla laseilla ja autojen valot muodostavat häikäiseviä kuvioita, jotka ei näytä katoavan ajankaan kuluessa.
        Etukäteen sai välittömästi tietoa täydellisestä sopivuudesta leikkaukseen. Komplikaatioihin vastauksia saa harvakseltaan, koska niitä ei ole. Ja onhan jo maksut suoritettu.
        En suosittele.

        Tää on Provo..


    • Lhea

      Voin täysin suositella laserleikkausta omasta puolestani! Kävin optikolla tutkimuksissa pari viikkoa sitten ja itselleni kerrottiin lähinnä riskeistä ja asioista, jotka voi mennä pieleen. En saanut todellakaan pumpulista kuvaa operaatiosta. Eilen kävin Tampereen Medilaserissa lasik-toimenpiteessä ja kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Itselläni oli plussaa melkein 6 kummassakin silmässä ja hajataittoa, joten lähtökohta oli tosi haastava lähteä tekemään laserointia. Mutta tulos oli parempi kuin osasin odottaa; on oikeasti ihmeellistä nähdä ilman rillejä tai piilareita! Silmät ei vuotaneet vettä toimenpiteen jälkeen ja roskan tunnetta oli tuskin lainkaan. Mukaan sai tummennetut kärpäslasit, joiden kanssa vietin eilisen päivän. Mutta tänään olen jo ilman mitään suojia ja elän täysin normaalia elämää.

      • parasta Turussa

        5 vuotta sitten leikkautin Turussa Sandberg-Lallilla silmäni (n. -5 molemmat) enkä ole päivääkään katunut. Lääkärin kanssa käytiin pitkä keskustelu, jossa hän selvitti mahdolliset ongelmakohdat/ ei-toivotut seuraamukset yms. Tunsin olevani todellisen huippuammattilaisen käsissä niin ennen operaatiota, sen aikana kuin sen jälkeenkin. Tuolloin leikkaus tehtiin eri päivinä, nykykäytännöstä en tiedä. Viidessä vuodessa olen jo unohtanut, mitä oli elämä ennen leikkausta. Olen jo yli nelikymppinen, joten lääkäri ehdotti toisen silmän jättämistä -0,5 een tulevan ikänäön vuoksi. Tämäkin onnistui täydellisesti, joten en voi omalta osaltani kuin suositella leikkausta. Jokainen tapaus on tietenkin yksilöllinen ja jokainen elää omien riskiensä ja valintojensa kanssa. En menisi halvimmalle lääkärille ikinä.


      • masentunut nuori.
        parasta Turussa kirjoitti:

        5 vuotta sitten leikkautin Turussa Sandberg-Lallilla silmäni (n. -5 molemmat) enkä ole päivääkään katunut. Lääkärin kanssa käytiin pitkä keskustelu, jossa hän selvitti mahdolliset ongelmakohdat/ ei-toivotut seuraamukset yms. Tunsin olevani todellisen huippuammattilaisen käsissä niin ennen operaatiota, sen aikana kuin sen jälkeenkin. Tuolloin leikkaus tehtiin eri päivinä, nykykäytännöstä en tiedä. Viidessä vuodessa olen jo unohtanut, mitä oli elämä ennen leikkausta. Olen jo yli nelikymppinen, joten lääkäri ehdotti toisen silmän jättämistä -0,5 een tulevan ikänäön vuoksi. Tämäkin onnistui täydellisesti, joten en voi omalta osaltani kuin suositella leikkausta. Jokainen tapaus on tietenkin yksilöllinen ja jokainen elää omien riskiensä ja valintojensa kanssa. En menisi halvimmalle lääkärille ikinä.

        Paljonko tuollainen leikkaus saattaisi maksaa ? itse olen 12 vuotias mutta haluaisin lasit pois. joten ajattelin laser leikkausta mutta ensin ajattelin hintaa.


      • ei operoida
        masentunut nuori. kirjoitti:

        Paljonko tuollainen leikkaus saattaisi maksaa ? itse olen 12 vuotias mutta haluaisin lasit pois. joten ajattelin laser leikkausta mutta ensin ajattelin hintaa.

        eikä kovin nuorenakaan ole järkeä mennä leikkaukseen, sillä silmät saattavat vielä muuttua eli miinusta tulla lisää ja jossain iässä taas alkaa vähentyä. Eli pitää odottaa niin kauan, että näkö on ns vakiintunut, niin leikkauksesta saa suurimman hyödyn, eikä sitä jouduta uusimaan. Leikkauksen voi yleensäkin sarveiskalvon paksuudesta/ohuudesta riippuen uusia maksimissaan kerran, joten ei kannata ottaa riskiä, että menee liian aikaisin leikkaukseen ja sitten kun yksi uusintakin on käytetty, elelee loppuelämän pienessä sumussa kun silmiä ei voi enää leikata lisää ja laseillakaan ei saa enää kunnolla korjattua.

        Eiköhän ideaali-ikä toimenpiteelle olisi siis jossain 25-35 paikkeilla juuri edellämainituista seikoista riippuen. Tätä vanhemmilla taas joudutaan huomioimaan alkava ikänäkö. Nyt tekniikat ovat jo niin huipussaan, ettei niiden parantumista enää juuri tarvi odottaa. Itse kävin hiljattain leikkauksessa ja se meni hienosti. En olisi silti mennyt siihen aikaan, kun käytettävissä oli vain mikrokeratomi eli ns mekaaninen terä, sillä siihen aikaan läppäongelmat olivat yleisempiä. Minulla jätettiin miinusta toiseen silmään tulevaa ikänäköä ajatellen, koska olen jo nelikymppinen.

        Hintaa operaatiolle tuli n 3500 euroa, en valinnut halvinta paikkaa vaan omasta mielestäni mahdollisimman laadukkaan.


      • kommentista
        ei operoida kirjoitti:

        eikä kovin nuorenakaan ole järkeä mennä leikkaukseen, sillä silmät saattavat vielä muuttua eli miinusta tulla lisää ja jossain iässä taas alkaa vähentyä. Eli pitää odottaa niin kauan, että näkö on ns vakiintunut, niin leikkauksesta saa suurimman hyödyn, eikä sitä jouduta uusimaan. Leikkauksen voi yleensäkin sarveiskalvon paksuudesta/ohuudesta riippuen uusia maksimissaan kerran, joten ei kannata ottaa riskiä, että menee liian aikaisin leikkaukseen ja sitten kun yksi uusintakin on käytetty, elelee loppuelämän pienessä sumussa kun silmiä ei voi enää leikata lisää ja laseillakaan ei saa enää kunnolla korjattua.

        Eiköhän ideaali-ikä toimenpiteelle olisi siis jossain 25-35 paikkeilla juuri edellämainituista seikoista riippuen. Tätä vanhemmilla taas joudutaan huomioimaan alkava ikänäkö. Nyt tekniikat ovat jo niin huipussaan, ettei niiden parantumista enää juuri tarvi odottaa. Itse kävin hiljattain leikkauksessa ja se meni hienosti. En olisi silti mennyt siihen aikaan, kun käytettävissä oli vain mikrokeratomi eli ns mekaaninen terä, sillä siihen aikaan läppäongelmat olivat yleisempiä. Minulla jätettiin miinusta toiseen silmään tulevaa ikänäköä ajatellen, koska olen jo nelikymppinen.

        Hintaa operaatiolle tuli n 3500 euroa, en valinnut halvinta paikkaa vaan omasta mielestäni mahdollisimman laadukkaan.

        Hei, ja kiitos rohkaisevasta kommentista, että leikkaus oli mennyt hyvin. Itselläni on vastaava edessä, ja vielä näin loppumetreillä mietin, onko mitään erityistä miten valmistautuisin leikkaukseen.

        Jos olet tässä kuulossa, voitko viestiä kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen voi jo ajaa autoa, seuraavana päivänä? Itselläni ei ole saattajaa tai/ja hakijaa mukana reissullani.

        Kiitokset!


      • leikkausta harkitseva
        kommentista kirjoitti:

        Hei, ja kiitos rohkaisevasta kommentista, että leikkaus oli mennyt hyvin. Itselläni on vastaava edessä, ja vielä näin loppumetreillä mietin, onko mitään erityistä miten valmistautuisin leikkaukseen.

        Jos olet tässä kuulossa, voitko viestiä kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen voi jo ajaa autoa, seuraavana päivänä? Itselläni ei ole saattajaa tai/ja hakijaa mukana reissullani.

        Kiitokset!

        Mitäköhän leikkaus mahtaa maksaa?


      • lasiton
        kommentista kirjoitti:

        Hei, ja kiitos rohkaisevasta kommentista, että leikkaus oli mennyt hyvin. Itselläni on vastaava edessä, ja vielä näin loppumetreillä mietin, onko mitään erityistä miten valmistautuisin leikkaukseen.

        Jos olet tässä kuulossa, voitko viestiä kuinka nopeasti leikkauksen jälkeen voi jo ajaa autoa, seuraavana päivänä? Itselläni ei ole saattajaa tai/ja hakijaa mukana reissullani.

        Kiitokset!

        pystyy jo ajamaan autoa. Samana päivänä silmiä pitää lepuuttaa, koska antibioottitipat saa laittaa vasta illalla ja lepäily vähentää silmien valumista. Kolme päivää ovat kriittisimmt, jolloin ei kannata hankkia pöpöjä leikkausalueelle ja viikko on virallinen toipumisaika. Meikkaamista kannattaa välttää oman kokemukseni mukaan vähän pidempäänkin, se niiden pois hankaus ei tunnu hyvältä ja silmien hierominenhan on kiellettyä 4 vk toimenpiteen jälkeen. Itse sain flunssan parin viikon päästä leikkauksesta ja virus vähän punoitutti myös silmiä, sain määräyksen varmuuden vuoksi käyttää muutaman päivän antibioottitippoja ja se asettui sillä. Nyt kaikki on mainiosti, tänään kävin ensimmästä kertaa juoksulenkillä. Halo-ilmiökin on lähes poistunut tai tasoittunut niin paljon, etten huomannut viimeksi illalla autoa ajaessa oikeastaan mitään tavalisuudesta poikkeavaa. Halo-ilmiö on se sädekehä, mikä tulee valopylväiden ja liikennevalojen ympärille. Olen siis todella tyytyväinen leikkauspäätökseeni ja nautin joka päivä lasittomasta elämästä täysin siemauksin. Onnea leikkaukseen!


    • anne```

      Olin eilen Femto-leikkauksessa. Molemmissa silmissä oli -6. Leikkaus tehtiin Tampereen Medilaserissa ja leikkauksen suoritti herra Oksman. Ennen leikkausta päätin pitkän harkinnan jälkeen ottaa minulle tarjotut särkylääkkeen ja rauhottavan lääkkeen. Itse leikkaus oli hirmu nopea, en ollut leikkaushuoneessa kuin maks. 15min. Menin sängylle makaamaan ja silmiin laitettiin puuduttavaa tippaa. Sen jälkeen silmä kasteltiin ja siihen asetettiin luomen levitin sekä silmän painetta nostettiin. Se tuntui tosi kauheelta, mutta hoitaja vieressä rauhoitteli ja muistuttu hengittämisestä. Paineistaminen kesti vain puoli minuuttia ja loppu olikin jo ihan helppoa. Tujotin vain punaista valoa, joka välkkyi. Laaserista kuului rätinää ja haju oli kuin sikaa olisi grillattu. Lääkäri selitti koko ajan missä mennään ja että kaikki on hyvin. Sitten tehtiin toiselle silmälle sama homma, eikä paineistaminen enää tuntunut niin kamalalta. Leikkauksen jälkeen näkö oli jo heti parempi. Pääsin lepotuoliin istuskelemaan ja hoitaja antoi kotihoito-ohjeita ja suklaata ja mehua. Puolen tunnin päästä pääsin lopputarkastukseen ja kotiin. Tarina jatkuu myöhemmin :) Mutta sen voin sanoa että pelkät positiiviset kokemukset jäi. Silmät ei vuotaneet eikä roskan tuneita ollut.

    • mannalainen

      Olisikohan mahdollista saada teiltä leikatuilta vielä sellainen tieto että:
      a)missä leikkautitte (paikka ja lääkäri)
      b) millä mentelemällä
      c) onko ollut vaivoja. Vaivat voisi kategorisoida vaikka näin: 1= kaikki hyvin, 2= hieman kuivuvia silmiä tai pientä "valokehää, 3= aika paljon vaivoja, kipuja, näkövikoja ja 4= paljon ongelmia, kadun leikkausta

      KIITOS!!!

      • Tallinnassa leikattu

        Tässä uunituore kokemukseni:

        a) KSA Silmakeskus Tallinnassa (esitutkimus ja jälkitarkastus oli tosin Helsingissä)
        www.silmalaserleikkaus.fi
        b) Matrix LASIK
        c) 1 eli kaikki on erittäin hyvin.

        Mun kaveri oli käynyt pari vuotta sitten KSA Silmakeskuksessa Tallinnassa ja suositteli sitä mullekin. Viron klinikoiden taso ei mua oikeastaan arveluttanut, vaan lähinnä kielimuuri. Sitten kuulin, että ne on avanneet Helsinkiin toimipisteen, jossa tehdään esitutkimukset eli päätin mennä testeihin. Palvelu pelasi ja muutaman päivän päästä päätin sitten tehdä leikkauksen Tallinnassa.

        Yksi tärkeä syy päätöksen oli edullinen hinta. Molempien silmien leikkaus oli 1990 EUR ja siihen hintaan KSA kustansi laivamatkat, majoituksen viiden tähden Swissotelissa (jonne menen taatusti takaisin!) sekä matkat hotellilta klinikalle ja takaisin. Kaikki ennakkoluulot lensi siellä romukoppaan: puitteet olivat hurjan modernit ja sain palvelua suomeksi. Mulle tarjoiltiin kahvia, mehua ja suklaata. Koko prosessi käytiin läpi step-by-step. Kipua en tuntenut ja leikkaus oli ohi tosi nopeasti. Pienen lepäämisen jälkeen sain mukaan aurinkolasit sekä tippoja ja mulle soitettiin taksi. Oli hurja tunne katsoa Tallinnan näkymiä 16. kerroksesta ilman laseja! Seuraavana päivänä kävin vielä tsekkauttamassa silmät, kaikki oli kunnossa ja sain lahjaksi punkkupullon : ) Kaiken kaikkiaan kokemus ylitti kaikki odotukset. Luulin saavani tavallisen sairaalakokemuksen, mutta mua kohdeltiin kuin VIP-vierasta. Suosittelen!


      • Femtolasik

        Hei!
        Minä leikkautin silmäni 23.8. Tampereen Mehiläisessä. Menetelmänä femtolasik ja leikkaava lääkäri Petri Mäkinen. "Vaivat", jos sellaisista nyt edes voi puhua, ovat hiukan kuivat silmät (vielä ja AIVAN NORMAALIA!) ja vasemman silmän hieman heikompi näkö oikeaan verraten (tasoittuu luultavasti tulevien kuukausien kuluessa, eikä ole mikään suuri ongelma). Molemmilla näen silti hyvin. Mitään halo-ilmiöitä ei ole ollut.


      • myöskin täältä suositellaan
        Femtolasik kirjoitti:

        Hei!
        Minä leikkautin silmäni 23.8. Tampereen Mehiläisessä. Menetelmänä femtolasik ja leikkaava lääkäri Petri Mäkinen. "Vaivat", jos sellaisista nyt edes voi puhua, ovat hiukan kuivat silmät (vielä ja AIVAN NORMAALIA!) ja vasemman silmän hieman heikompi näkö oikeaan verraten (tasoittuu luultavasti tulevien kuukausien kuluessa, eikä ole mikään suuri ongelma). Molemmilla näen silti hyvin. Mitään halo-ilmiöitä ei ole ollut.

        KSA Silmakeskus saa suositukset täältäkin! Palvelu oli ensiluokkaista ja tulos erittäin hyvä!


      • nurse

        a. Terveystalo Lauttasaari ent. silmälaseri, Helsinki

        b. intralasik

        c. alussa silmät kuivuvat ja halo-ilmiötä, helpottuu kk:n sisällä ja nyt lähes kaksi vuotta leikkauksesta, en voisi olla tyytyväisempi. Mol. silmissä oli kuitenkin yli -7 ja hajataittoa päälle.
        Kannatan, useampi ystäväni on leikattu, eikä kenelläkään ole ollut ongelmia.


      • Epi-k
        Tallinnassa leikattu kirjoitti:

        Tässä uunituore kokemukseni:

        a) KSA Silmakeskus Tallinnassa (esitutkimus ja jälkitarkastus oli tosin Helsingissä)
        www.silmalaserleikkaus.fi
        b) Matrix LASIK
        c) 1 eli kaikki on erittäin hyvin.

        Mun kaveri oli käynyt pari vuotta sitten KSA Silmakeskuksessa Tallinnassa ja suositteli sitä mullekin. Viron klinikoiden taso ei mua oikeastaan arveluttanut, vaan lähinnä kielimuuri. Sitten kuulin, että ne on avanneet Helsinkiin toimipisteen, jossa tehdään esitutkimukset eli päätin mennä testeihin. Palvelu pelasi ja muutaman päivän päästä päätin sitten tehdä leikkauksen Tallinnassa.

        Yksi tärkeä syy päätöksen oli edullinen hinta. Molempien silmien leikkaus oli 1990 EUR ja siihen hintaan KSA kustansi laivamatkat, majoituksen viiden tähden Swissotelissa (jonne menen taatusti takaisin!) sekä matkat hotellilta klinikalle ja takaisin. Kaikki ennakkoluulot lensi siellä romukoppaan: puitteet olivat hurjan modernit ja sain palvelua suomeksi. Mulle tarjoiltiin kahvia, mehua ja suklaata. Koko prosessi käytiin läpi step-by-step. Kipua en tuntenut ja leikkaus oli ohi tosi nopeasti. Pienen lepäämisen jälkeen sain mukaan aurinkolasit sekä tippoja ja mulle soitettiin taksi. Oli hurja tunne katsoa Tallinnan näkymiä 16. kerroksesta ilman laseja! Seuraavana päivänä kävin vielä tsekkauttamassa silmät, kaikki oli kunnossa ja sain lahjaksi punkkupullon : ) Kaiken kaikkiaan kokemus ylitti kaikki odotukset. Luulin saavani tavallisen sairaalakokemuksen, mutta mua kohdeltiin kuin VIP-vierasta. Suosittelen!

        Ihanaa lukea, että kaikki ovat hyvin tyytyväisiä , ketkä ovat KSA:ssa leikkauksessa käyneet! Haluan vaan lisätä, että kaikki alkaa esitutkimuksesta. Saat vastauksia kysymyksiisi, ammattimaista palvelua ja kaikki käydään läpi kanssasi. Tunnet, että sinua odotetaan, sinua varten on varattu aikaa ja kaikesta puhutaan avoimesti. ja mikä siis tärkein, olen hyvin tyytyväinen tulokseen (Epi-k/16.9.2011)


    • jossu3535
    • MariRoi

      HEI!

      Minun silmät leikattiin Tampereen Medilaserissa, lääkäri P. Oksman. Että osasi olla mukava ja asiallinen mies! Jäi todella positiivinen kuva koko operaatiosta.

      Tekniikka oli Zyoptix-LASIK, läppä tehtiin ihan mikrokeratomilla kun ei vielä v. 2005 ymmärtääkseni käytetty laseria läpän teossa. Silmät leikattiin viikon välein, vaikka jo tuolloin eli 5,5 vuotta sitten useimmat leikauttivat molemmat silmät kerralla. Itse en uskaltanut, eikä lääkäri kritisoinut mitenkään päätöstäni - päinvastoin!

      Oikea silmä uusittiin, koska siihen tuli hieman hajataittoa. Olin rajatapaus uusintaleikkauksen suhteen (hajataittoa oli tosi vähän), mutta päätin sitten lopulta ottaa riskin ja leikkauttaa silmän uudestaan. Alkuperäisestä leikkauksesta oli kulunut n. puoli vuotta, joten vanha läppä saatiin nostettua ylös - hieman epämiellyttävää, mutta kyllä sen kesti. Uusintaleikkaus oli täysin ilmainen.

      Nyt olen siis ollut 5,5 vuotta ilman laseja. Silmätippoja käytän enää satunnaisesti, lähinnä silloin kun olen ollut ulkoilemassa pakkasella ja kovassa tuulessa. Silmiini sijoittamani 3000 € oli paras yksittäinen sijoitus, ehdottomasti.

    • MariRoi

      Juup, humanisti ei osaa laskea! Kävin siis laserleikkauksessa jo v. 2004, ei 2005.

    • Ei onnistunut v-2006

      Elkää leikkauttako, minulla epäonnistui, nyt sokeutuu toinen silmä, ja hämärässä en näe yhtään, kipeät olleet, laseja tarvin, kolmet linssit vuodessa. Näinkin voi käydä. Mitä enemmän miinusta sen pahempi.

      • Erehtynyt

        Voi harmi. Olen myös ehdottomasti vastaan, sillä en ole lopputulokseen lainkaan tyytyväinen. Korjausleikkaus kyllä auttoi, mutta ei ole sama kuin "omilla silmillä". Ehkä 10 v kuluttua on ihan muut menetelmät, kuten kantasoluhoidot. Laserleikkaukset olisi kiellettävä kokonaan.


      • Ckatti
        Erehtynyt kirjoitti:

        Voi harmi. Olen myös ehdottomasti vastaan, sillä en ole lopputulokseen lainkaan tyytyväinen. Korjausleikkaus kyllä auttoi, mutta ei ole sama kuin "omilla silmillä". Ehkä 10 v kuluttua on ihan muut menetelmät, kuten kantasoluhoidot. Laserleikkaukset olisi kiellettävä kokonaan.

        Itse olin 22-vuotta sitten Moskovassa silmäleikkausessa. Kesti noin 5 min per silmä, ja siellä homma suunniteltiin niin että jätettiin vähän miinusta (noin -0.5 linssejä vastaava likinäkö) niin nyt se miinus on kuroutunut iän mukana liki umpeen (eli iän myötä kaukonäkö paranee ja tulee lasien tarve) mutta näyttää nyt siltä kun olen 42-v että ei ole tarve lukulaseille. Näen todella hyvin lähelle ja kauas.
        Minulla lähtökohta tuolloin 22-vuotta sitten oli -5.5 molemmissa silmissä.

        Tuolloin muuten koko roska hotelleineen ja matkoineen maksoi vain 10 000 mk. Olen ollut täydellisen tyytyväinen, paremmin ei olis voinut mennä. Ei mitään komplikaatioita vuosien aikana. Menetelmänä oli 8 kapeaa säteittäisviilto silmään. Terän leveys oli 300 Ånströmmiä eli noin 80 vetyatomin leveys ;-)
        Paikkana oli tohtori Fjodorovin klinikka. Menetelmä muuten on peräisin jo -70-luvun alusta.


      • laseihin kyllästynyt
        Ckatti kirjoitti:

        Itse olin 22-vuotta sitten Moskovassa silmäleikkausessa. Kesti noin 5 min per silmä, ja siellä homma suunniteltiin niin että jätettiin vähän miinusta (noin -0.5 linssejä vastaava likinäkö) niin nyt se miinus on kuroutunut iän mukana liki umpeen (eli iän myötä kaukonäkö paranee ja tulee lasien tarve) mutta näyttää nyt siltä kun olen 42-v että ei ole tarve lukulaseille. Näen todella hyvin lähelle ja kauas.
        Minulla lähtökohta tuolloin 22-vuotta sitten oli -5.5 molemmissa silmissä.

        Tuolloin muuten koko roska hotelleineen ja matkoineen maksoi vain 10 000 mk. Olen ollut täydellisen tyytyväinen, paremmin ei olis voinut mennä. Ei mitään komplikaatioita vuosien aikana. Menetelmänä oli 8 kapeaa säteittäisviilto silmään. Terän leveys oli 300 Ånströmmiä eli noin 80 vetyatomin leveys ;-)
        Paikkana oli tohtori Fjodorovin klinikka. Menetelmä muuten on peräisin jo -70-luvun alusta.

        Mietin tuossa itse myös menemistä laserleikkaukseen. Nyt minulla on 1.5 vuotta ollut samat lasit ja näkö ei ole toisesta silmästä huonontunut ja toisesta ole vain cylinteri lähtenyt pois. Onko jo siis järkevää mennä leikkaukseen?? Tietääkö kukaan. Olen nyt 25 vuotias ja todella pitkään käyttänyt laseja (näkö -7.75 ja -6.5)


      • Ckatti
        laseihin kyllästynyt kirjoitti:

        Mietin tuossa itse myös menemistä laserleikkaukseen. Nyt minulla on 1.5 vuotta ollut samat lasit ja näkö ei ole toisesta silmästä huonontunut ja toisesta ole vain cylinteri lähtenyt pois. Onko jo siis järkevää mennä leikkaukseen?? Tietääkö kukaan. Olen nyt 25 vuotias ja todella pitkään käyttänyt laseja (näkö -7.75 ja -6.5)

        Itse olin vasta 20 v kun menin leikkaukseen mutta minulla oli näkö pysynyt tuossa -5.5:ssä jo pari vuotta. Jonkinlainen nyrkkisääntöhän on että näön tarkkuuden pitäs olla pysynyt samassa 2-3 vuotta ennen kuin kannattaa mennä leikkaukseen.


      • s
        Ckatti kirjoitti:

        Itse olin vasta 20 v kun menin leikkaukseen mutta minulla oli näkö pysynyt tuossa -5.5:ssä jo pari vuotta. Jonkinlainen nyrkkisääntöhän on että näön tarkkuuden pitäs olla pysynyt samassa 2-3 vuotta ennen kuin kannattaa mennä leikkaukseen.

        Onkohan puolitoista vuotta sitten riittävä aika vielä? Onko muilla kokemuksia. Eikö sitä sanota, että 25-30 v näön heikkenmisen pitäisi joissain tapauksissa loppua tai ainakin hidastua todella paljon..


      • 26.02.2010 Lasik
        s kirjoitti:

        Onkohan puolitoista vuotta sitten riittävä aika vielä? Onko muilla kokemuksia. Eikö sitä sanota, että 25-30 v näön heikkenmisen pitäisi joissain tapauksissa loppua tai ainakin hidastua todella paljon..

        Minulle tehtiin lasik-leikkaus eilen Helsingissä, Mehiläisessä. Olen 22 v. mimmi ja kävin pari vuotta sitten näöntarkastuksessa ennen tätä. Näköni oli nyt huonontunut pikkuisen siitä. Luulin että käännyttävät ovelta tämän takia, mutta ei. Molemmissa silmissä oli miinusta alle 3.

        Hyvin samanmoiset kokemukset minulla kuin parilla ensimmäisellä kirjoittajalla täällä. Leikkauksen jälkeen silmät oli todella valonarat, mutta muuten ei mitään ongelmia.
        Lähinäön kanssa on vähän hapuilua, varsinkin tietokoneella ollessa. Toivottavasti menee tosiaan ohi ajan kuluessa.

        Ps. Leikkaushetkestä sen verran, että jos on tyyppiä "hysteerinen, kun on kyse jostain tommosesta epämiellyttävästä" niin suosittelen pyytämään niitä rauhottavia. Itse en niitä sitten valitettavasti ottanut ja eiköhän kyyneleet alkanu valuun ja meinasin pyörtyä kun ensimmäistä silmää leikattiin...hahah :D Leikkaus oli kuitenkin ohi ennen kuin huomasinkaan!


      • Femtolasik
        26.02.2010 Lasik kirjoitti:

        Minulle tehtiin lasik-leikkaus eilen Helsingissä, Mehiläisessä. Olen 22 v. mimmi ja kävin pari vuotta sitten näöntarkastuksessa ennen tätä. Näköni oli nyt huonontunut pikkuisen siitä. Luulin että käännyttävät ovelta tämän takia, mutta ei. Molemmissa silmissä oli miinusta alle 3.

        Hyvin samanmoiset kokemukset minulla kuin parilla ensimmäisellä kirjoittajalla täällä. Leikkauksen jälkeen silmät oli todella valonarat, mutta muuten ei mitään ongelmia.
        Lähinäön kanssa on vähän hapuilua, varsinkin tietokoneella ollessa. Toivottavasti menee tosiaan ohi ajan kuluessa.

        Ps. Leikkaushetkestä sen verran, että jos on tyyppiä "hysteerinen, kun on kyse jostain tommosesta epämiellyttävästä" niin suosittelen pyytämään niitä rauhottavia. Itse en niitä sitten valitettavasti ottanut ja eiköhän kyyneleet alkanu valuun ja meinasin pyörtyä kun ensimmäistä silmää leikattiin...hahah :D Leikkaus oli kuitenkin ohi ennen kuin huomasinkaan!

        Kävin Tallinnassa Laservisioonissa pari päivää sitten leikkauksessa. Menetelmänä Femtolasik, hinta 2100€ molemmat silmät esi- ja jälkitarkastuksineen. Lähtöarvot oli yli -6 ja nyt näen hyvin ilman laseja. Silmät kuivuu vielä ja tippoja menee, mutta menköön. Mieluummin tiputtelen vaikka koko loppuelämäni tippoja silmiin kuin pidän painavia rillejä tai epämiellyttäviä piilolinssejä. Puhumattakaan sauna/uimahalli/urheilu, joissa lasit ovat mahdottomat.

        Jotkut ovat sitä mieltä, että miksi ottaa riski, kun leikkaus saattaa mennä pieleen. Minä olen sitä mieltä, että synnytyksessäkin saattaa tapahtua vaikka mitä kamalaa ja silti ihmiset suostuvat siihen vapaaehtoisesti ;)


      • Pieni liki
        Femtolasik kirjoitti:

        Kävin Tallinnassa Laservisioonissa pari päivää sitten leikkauksessa. Menetelmänä Femtolasik, hinta 2100€ molemmat silmät esi- ja jälkitarkastuksineen. Lähtöarvot oli yli -6 ja nyt näen hyvin ilman laseja. Silmät kuivuu vielä ja tippoja menee, mutta menköön. Mieluummin tiputtelen vaikka koko loppuelämäni tippoja silmiin kuin pidän painavia rillejä tai epämiellyttäviä piilolinssejä. Puhumattakaan sauna/uimahalli/urheilu, joissa lasit ovat mahdottomat.

        Jotkut ovat sitä mieltä, että miksi ottaa riski, kun leikkaus saattaa mennä pieleen. Minä olen sitä mieltä, että synnytyksessäkin saattaa tapahtua vaikka mitä kamalaa ja silti ihmiset suostuvat siihen vapaaehtoisesti ;)

        Saako silmien laserleikkauksen yhteydessä sairaslomaa töistä ja jos saa niin kuinka paljon?


      • ...
        Pieni liki kirjoitti:

        Saako silmien laserleikkauksen yhteydessä sairaslomaa töistä ja jos saa niin kuinka paljon?

        Sairaslomaa saa 1-7vrk, mutta riippuu työnantajasta saako siitä rahaa. Kyse on kuitenkin kauneusleikkaukseen verrattavasta toimenpiteestä, eikä sairaudesta.


    • Entinen rillipöllö

      Hei,
      Kaksi viikkoa laseroinnista Treen Mehiläisessä, Liisa Laakso lääkärinä, lähtöarvot n. -10 molemmissa silmissä ja lisänä n. 3 hajataittoa eli kunnon arvot. Viikon verran aivot opetteli tarkennusta, joka ei ole ihme noilla arvoilla. Nyt sujuu jo aika hyvin, tosin silmät tuntuu väsyvän eli ilta tarkennus ei enää niin hyvää. Mustuaiset mulla oli jumalattomat ja siitä johtuen halo-ilmiöt hämärässä vielä havaittavissa, paranee tosin koko ajan, samoin kuin tekstien varjostukset hämärässä. Kaksi viikkoa lopputarkastukseen, eli katsotaan tilanne silloin ja mahdollinen uusintaleikkauksen tarve. Näillä arvoilla sen todennäköisyys ymmärrettävästi kasvaa, koska laseroivat tietenkin vähän varman päälle. Terkkarilla tsekkasin taulun viikko leikkauksesta ja toinen silmä 1.0 ja toinen 0.8 eli jo siinä vaiheessa parempi kuin laseilla ikinä. Suosittelen on se vaan niin hienoa olla ilman laseja :)

      • Silmälasipoika

        Moi olen 16-vuotias poika.Vahvuudet molemmissa silmissä -8.Elikkä minkä ikäiselle tämä laserleikkaus on mahdollista tehdä?


      • Lizss
        Silmälasipoika kirjoitti:

        Moi olen 16-vuotias poika.Vahvuudet molemmissa silmissä -8.Elikkä minkä ikäiselle tämä laserleikkaus on mahdollista tehdä?

        Laserleikkaus on mahdollista tehdä 18-vuotta täyttäneelle. Joissain ERIKOISTAPAUKSISSA hieman nuoremmille, mutta yleensä ei mahdollista.
        Itse menen LASIK-leikkaukseen 6.4. Olen 21 (tänä vuonna 22) vuotias. Miinusta on -5 ja -4,5.


    • KSA:) Tallinna

      Kävin Tallinnassa KSA Silmäkeskuksessa tekemässä silmiin laserleikkauksen. Viime viikolla 13.5. Leikkaus ja visiitti silmäkeskuksessa oli yksi elämäni positiivisimmista kokemuksista.!
      Silmäni leikkasi lääkäri Ants Haavel. Lääkäri oli erittäin rauhallinen, ammattitaitoinen, kertoi kokoajan yksityiskohtaisesti mitä tekee. Leikkaus tapahtui nopeasti ja täysin kivuttomasti.
      Ennen leikkausta sain tarkat yksityiskohtaiset ohjeet mitä tullaan tekemään ja sain esittää kysymyksiä vapaasti.
      Klinikalla puhuttiin suomea ja tilat olivat erittäin siistit ja ilmapiiri miellyttävä. Minua kohdeltiin todella hienosti, olo oli lähes kuninkaallinen!
      Otin kipulääkkeen lisäksi rauhoittavan, koska hermoilin ja pelkäsin leikkausta todella paljon etukäteen. Pelko oli täysin turhaa, mitään kipua, eikä edes epämukavaa oloa ei tullut missään vaiheessa. Silmissä ei tuntunut mitään, eikä olo ollut muutenkaan missään vaiheessa paha tai kiusallinen. Koko operaatio leikkaussalissa kesti ehkä noin 20 minuttiia, mutta aika tuntui lyhyemmältä, kuin olisi kestänyt vain muutaman sekunnin. Itse laseria käytettiin molempiin silmiin 20 sekuntia, eikä se tuntunut miltään myöskään.
      Klinikan henkilökunta oli aivan ihana, lääkäri myös ihana. Sekä esitutkimus, että leikkaus, että jälkitarkastus olivat positiivisia kokemuksia. Yövyimme Tallinnassa hotellissa, joten leikkauksen lisäksi pääsimme tutustumaan myös Tallinnaan.
      Jo leikkausiltana näin silmillä paremmin kuin koskaan lasien tai piilolinssien kanssa. Mitään kipua ei ole leikkauksen jälkeenkään silmissä, eikä mitään arkuutta. olen odottanut milloin lääkkeiden vaikutus lakkaa ja mahdolliset kivut tulevat, mutta leikkauksesta kulunut nyt 3 päivää, eikä kipuja ole tullut.
      Silmätippoja laitetaan säännöllisesti ja ainoastaan niiden laittaminen kirveli aluksi hieman silmissä ( vain muutaman sekunnin )
      Leikkaus Tallinnassa myös suomen hintaja edullisempi, 1990e yhteensä kummatkin silmät, laivamatka ja majoitus hotellissa veloituksetta.
      Suosittelen kaikille lämpimästi leikkausta Tallinassa KSA silmäkeskuksessa. Itse menisin vaikka samntien uude´staan!

      • Voihan kettu

        olin eilen silmäleikkauksessa. minulta leikattiin vain toinen (vasen) silmä, kun oikean arvoit olivat niin hyvät. leikkaus sinänsä meni todella hyvin, ei mitään kipua tai epämiellyttävää tunnetta ja todella nopea toimenpide. tänään olenkin ollut sitten ihan masentunut, kun jälkitarkastuksessa kävi ilmi, että leikattu silmä ylikorjaantui ja siinä on nyt huonompi näkö kuin ennen leikkausta!!!! että voi paska!!! nyt tässä odotellaan epämääräinen aika josko se korjaantuisi itsekseen (?) ja 3 kk päästä voi mennä vasta uusintakeleikkaukseen. mulla ei alunperinkään ollut mitkään voimakkaat vahvuudet laseissa, mutta sen verran että tarvitsin laseja. nyt sitten yritän töissä tihruttaa yhdellä silmällä näyttöpäätettä ja näkö huonopana kuin ennen. ou jee!


      • saaqeru
        Voihan kettu kirjoitti:

        olin eilen silmäleikkauksessa. minulta leikattiin vain toinen (vasen) silmä, kun oikean arvoit olivat niin hyvät. leikkaus sinänsä meni todella hyvin, ei mitään kipua tai epämiellyttävää tunnetta ja todella nopea toimenpide. tänään olenkin ollut sitten ihan masentunut, kun jälkitarkastuksessa kävi ilmi, että leikattu silmä ylikorjaantui ja siinä on nyt huonompi näkö kuin ennen leikkausta!!!! että voi paska!!! nyt tässä odotellaan epämääräinen aika josko se korjaantuisi itsekseen (?) ja 3 kk päästä voi mennä vasta uusintakeleikkaukseen. mulla ei alunperinkään ollut mitkään voimakkaat vahvuudet laseissa, mutta sen verran että tarvitsin laseja. nyt sitten yritän töissä tihruttaa yhdellä silmällä näyttöpäätettä ja näkö huonopana kuin ennen. ou jee!

        Miten leikkauksen tulee olla maksettuan?
        ennen leikkausta koko summa, erissä?

        etenkin helsingin yksityisen silmäsairaalassa käyneet.


      • Rillitöntä elämää
        saaqeru kirjoitti:

        Miten leikkauksen tulee olla maksettuan?
        ennen leikkausta koko summa, erissä?

        etenkin helsingin yksityisen silmäsairaalassa käyneet.

        Helsingin yksityisessä sairaalassa voi maksun suorittaa erissä ja lainaa saa 3000€ asti ja maksuaikaa pari-kolme vuotta.
        Esitukimus maksettiin heti käteisellä n.200€.


      • -o-o-
        Voihan kettu kirjoitti:

        olin eilen silmäleikkauksessa. minulta leikattiin vain toinen (vasen) silmä, kun oikean arvoit olivat niin hyvät. leikkaus sinänsä meni todella hyvin, ei mitään kipua tai epämiellyttävää tunnetta ja todella nopea toimenpide. tänään olenkin ollut sitten ihan masentunut, kun jälkitarkastuksessa kävi ilmi, että leikattu silmä ylikorjaantui ja siinä on nyt huonompi näkö kuin ennen leikkausta!!!! että voi paska!!! nyt tässä odotellaan epämääräinen aika josko se korjaantuisi itsekseen (?) ja 3 kk päästä voi mennä vasta uusintakeleikkaukseen. mulla ei alunperinkään ollut mitkään voimakkaat vahvuudet laseissa, mutta sen verran että tarvitsin laseja. nyt sitten yritän töissä tihruttaa yhdellä silmällä näyttöpäätettä ja näkö huonopana kuin ennen. ou jee!

        Luin erään tutkimuksen jossa oli seurattu leikattuja potilaita ja näön kehittymistä leikkauksen jälkeen. Sen mukaan 0-korjaus menee yleensä plussan puolelle ensimmäisen kuukauden sisällä. Sen jälkeen se alkaa palautua miinukselle ja saattaa olla miinuksella n. 4 kk leikkauksen jälkeen. Puolen vuoden tai viimeistään vuoden kuluttua ollaan halutussa lopputuloksessa. Niin että toivoa on vielä..


      • Riku T.
        -o-o- kirjoitti:

        Luin erään tutkimuksen jossa oli seurattu leikattuja potilaita ja näön kehittymistä leikkauksen jälkeen. Sen mukaan 0-korjaus menee yleensä plussan puolelle ensimmäisen kuukauden sisällä. Sen jälkeen se alkaa palautua miinukselle ja saattaa olla miinuksella n. 4 kk leikkauksen jälkeen. Puolen vuoden tai viimeistään vuoden kuluttua ollaan halutussa lopputuloksessa. Niin että toivoa on vielä..

        Mikäs on tämän hetken paras mesta pääkaupunkiseudulla? Olen hintoja vertaillut http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-hinta-vertailu.php sivulla, mutta erot eivät ole niin suuria, että sen perusteella kannattaisi valita. Onko kukaan käynyt viimeaikoina?


      • Jaana Peltonen

      • buumh
        Jaana Peltonen kirjoitti:

        Kiitti toi http://www.silmaleikkaus.net tuli juuri sopivasti, kun olen varaamassa esitutkimukseen aikaa! Päätin vaihtaa sairaalaa kommenttien ja hintojen perusteella :)

        Onkos kukaan käynyt femtolasikissa Joensuussa? Olen kuullut hyvää, mutta olisiko omakohtaista kokemusta kenellä?


      • :))
        buumh kirjoitti:

        Onkos kukaan käynyt femtolasikissa Joensuussa? Olen kuullut hyvää, mutta olisiko omakohtaista kokemusta kenellä?

        http://www.silmakirurgia.ee/en/About-Refocus/-Doctors-and-Personnel


        koska tietävät riskit, jotka tulevat puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Leikatuista 20-40 % kärsii oireista ja maksaisivat moninkerroin takaisin, että ei olisi leikattu. Mieluummin kiinalaista voimistelua, jolla diopterit pienenevät. Minulla hyviä kokemuksia jälkimmäisestä.


      • Lepo vaan
        :)) kirjoitti:

        http://www.silmakirurgia.ee/en/About-Refocus/-Doctors-and-Personnel


        koska tietävät riskit, jotka tulevat puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Leikatuista 20-40 % kärsii oireista ja maksaisivat moninkerroin takaisin, että ei olisi leikattu. Mieluummin kiinalaista voimistelua, jolla diopterit pienenevät. Minulla hyviä kokemuksia jälkimmäisestä.

        AAAHHHHAAAHHHAAA!!!

        Erittäin useat silmälääkärit ja -kirurgit ovat itse käyneet taittovirhekorjauksessa.

        Kiinalainen jumppa ei sitten auta silmiin yhtään. Sori, sitä faktaa et muuta millään, et vaikka linkittäisit mitä viherpiipertäjien "tutkimuksia".


    • Happy customer

      Kävin pari päivää sitten femtolasik leikkauksessa Helsingissä Mehiläisen silmälääkäriasemalla Hakaniemen ympyrätalossa ja kokemukset olivat erittäin positiiviset. Jännitti todella paljon. Minulla oli n. 4-5 miinusta ja lisäksi hiukan ikänäköä (olen 48). Toiseen silmään jätettiin n. -1 helpottamaan ikänäköä ja toinen pyrittiin laseroimaan 0:ksi.

      Vähän on vielä sumeaa välillä, koska silmät ovat kuivat, mutta ajelin jo seuraavana päivänä autolla ja tuntuihan se hienolta ilman laseja ja piilareita. Leikkauksen jälkeen ei ollut minkäänlaisia kipuja, ainoastaan kuivuutta, joka on ihan normaalia. Leikkaus ei sattunut. Ehkä noin puolen minuutin verran per silmä pieni ikävä tunne, kun vehje jolla lasersäteitä ammuttiin painoi vähän kasvojen luita, mutta ei voi kivuksi kutsua. Kaiken lisäksi ympärillä oli huolta pitävä hoitaja ja insinööri, joka laskeskeli sekuntteja, joten todella turvallinen olo.

      Koko homma kesti noin 3 tuntia (minulle tehtiin esitutkimus samaan aikaan), leikkaushan ei kestänyt kuin pari minuuttia per silmä, mutta hoitaja ja optikko tarkastivat silmät ja leikkauksen jälkeen istuskelin n. 40 minuuttia hieman pimennetyssä huoneessa.

      Leikkaus kannattaa ehdottomasti tehdä jo nuorempana, jos leijkkausrahat on säästössä.

    • joodfsfdsfds

      Ajattelin mennä leikkaukseen sit kun ikää riittää. Nyt on vasemmassa silmässä -4.50 ja oikeassa -5.00. Onko siinä mitään rajaa, miten huonoksi näkö voi mennä ja silti voi korjata?

      Oon 17v.

    • kivakokemus

      Yli - 10 silmiäkin on leikattu onnistuneesti.
      Kantsii odottaa niin kauan, että näkö on pysynyt vähintään vuoden samana, eli ei huonontunut.
      Ja tietty ikää yli 20v.
      Ei tarvii sit heti mennä uusintaleikkaukseen.

    • na

      Mites tuo tarkalleen ottaen menee, tarviiko esitutkimuksessa olla siis todisteet siitä ettei näkö ole muuttunut pitkään aikaan? Mulla nimittäin on tietysti hukassa kaikki optikkolaput sun muut...

      • Tyytyväinen ex-rilli

        Itselläni ei näön huononeminen oli vielä(kään) loppunut, ikää 30v. ja lasit olleet 12-vuotiaasta lähtien. Femtolasik tehtiin siitä huolimatta ja kaikki meni hyvin. Näöntarkastusta tarvitsen kuulemma seuraavan kerran viiden vuoden päästä (ei sillä, että silloin olisi näkö huonontunut juurikaan). Lääkäri teki jonkinlaisen "ylikorjauksen" kompensoidakseen näin huononemista ja selitti, että vaikka näkö vielä huononisi, tapahtuisi se niin hidasta tahtia, että huomaisin sen vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Ikänäkökin ehtisi sitä ennen vaikuttaa. Näkökykyni on nyt ns. "lentäjän" tasoa, eli 100%.


    • KokemusHyvä

      Paras lääkäri Ants Haavel KSA:n laserkeskus Tallinna.
      Hinta 2190 sis. matkat, esi-ja jälkitarkistus, hotelli kahdelle,, lääkkeet, tipat, kaikki muu mahdollinen ja kolmen vuoden takuu.
      Ystävällisyyttä ja asiantuntemusta ei voi tietysti edes rahalla mitata.

      • isokiitos

        Nyt jo 5 vuoden takuu, mahtavaa mielestäni!

        Itse en kyllä päässyt leikkaukseen, koska sarveiskalvo on liian ohut ja miinus isompaa luokaa. Kertoivat kaikesta kuten myös syyn, miksei laserhoito sovi minulle. Olen toki onneton, mutta myös onnellinen, että tiedän mikä voisi auttaa minua ja jatkan etsintää. Sain hyvät ohjeet mukaan, sekin on milestäni oikein hyvää palvelua!


    • a345tra345a4

      Timo Tervo lienee kokenein leikkaaja. On ollut ylilääkärinä julkisella puolla ja toimii myös soveltavan silmälääketieteen proffana Helsingin yliopistossa.
      Henk. koht. kokemuksia: Selkeästi välittää enemmän potilaan turvallisuudesta kuin bisneksestä. Paikoitellen ehkä hieman töykeä muihin lääkäreihin verrattuna ja aika kiireinen. Jos silmät uudelleen pitäisi leikata, leikkauttaisin hänellä, osaamisensa takia.

    • Timotei_94
    • Näkee hyvin

      Otin femtolasik-leikkauksen Helsingin Mehiläisessä (Ympyrätalo). Minua tutkivat sekä lääkärit Juha Elo, että Liisa Laakso. Juha Elon kanssa kommunikointi ei onnistunut. Hän oli epämääräinen, hermostunut ja välinpitämättömän oloinen. En saanut vastauksia kysymyksiini ja myöhemmin selvisi etten muutakaan oleellista tietoa. Liisa Laakso sen sijaan oli hyvin kontaktissa, vastasi kysymyksiin selkeästi ja tuntui paneutuvan tilanteeseeni ja minuun potilaana. Laakso myös suoritti leikkauksen, joka onnistui hyvin. Muut operaation osallistuvat lääkärit ja hoitavat olivat myös mukavia. Mehiläiselle miinusta siitä, ettei saanut mukaan silmäsuojia öitä varten. Muuten Mehiläiselle plussaa ja suosittelen, että jos menette sinne niin pyydätte lääkäriksi Liisa Laakson tai ei ainakaan Juha Eloa.

    • haukansi1mä

      Minäkin otin samasta paikkaa leikkauksen kuin edellinen, Mehiläinen Ympyrätalo ja Juha Elo. Hieman jäyhä kaveri mutta vastaa kyllä kun kysytään (=kysy kaikkea mikä askarruttaa). Operaatio meni kuin oppikirjasta ja nyt näen kristallintarkasti (8pv leikkauksesta). Silmien kuivuminenkin vähentynyt oleellisesti.

      Suosittelen kaikille, elämäni paras investointi v.2009 maaliskuussa ostetun ja arvonsa triplanneen 100ke osakesalkun jälkeen.

    • tyytyväinen

      Hintaluokan takia tarkistin mahdollisuuksia käydä Virossa leikkauksessa. KSA:sta sain puhelimitse kiinnostavaa tietoa ja koska sopivuustesti tehdään Hesassa menin hakemaan lisäätietoa. Palvelu oli asiakasystävällinen, ymmärrettävä jokaiselle. Tarkistin sitten vielä joitakin tietoja netistä ja olinkin jo Tallinnassa. Olen todella tyytyväinen, heillä on todella kivat kotisivut ja eri menetelmiä eri silmiä varten.

    • Minä vaan

      Istanbulissa laserleikkaus silmiin 1050e
      itse kävin poikani kanssa leikkauksessa ja vietin viikon loman 9/2010
      ja olen erittäin tyytyväinen,
      sanokoot kateelliset mitä sanoo,
      mut mä suosittelen Istanbulia / blumeditravel.com

    • vayne

      Mitä kokemuksia medialaserin toiminnasta?

      Olen menossa tarkastukseen ens viikolla ja sanoivat että heillä on hyvin päteviä silmäkirurgeja... (tottakai sanoivat.)

      Vuosi sitten eräs silmälääkäri suositteli minulle leikkausta koska silmäni olivat jo silloin niin huonossa kunnossa piilareiden takia että hänen mukaansa voin sokeutua vielä niitä käyttämällä. Kyynelnestte oli loppunut kummastakin silmästä kokonaan ja joitakin vaurioita oli tullut silmämuniin. Nyt on siis vuosi mennyt piilareiden kanssa ja rupee tuntumaan että kun ne laitan niin on kuin olisi roskat silmissä joten päätin varata ajan tarkatukseen ja mahd. sitten jos näitä silmiä voi vielä leikata niin itte leikkaukseen.. Se kuitenkin pelottaa...

      Mutta jos meinaan vielä urheilla ja tehdä asioita joissa silmälasit on enemmän haitta kuin hyöty niin leikkaus on ilm. tehtävä... Mun silmät on -4.75 ja -4.5 ja hajataittoa on myöskin. Oon 20v ja luulen ettei mun näkö ole nyt vuoteen ainakaan huonontunut enempää. Mutta en mielellään kyllä maksais turhasta joten mitä mieltä olette te itse asiakkaat/potilaat jotka olette leikkauksessa ollu, kannattaakohan tämä?

    • Jassu

      Ikää on 35 vuotta ja vahvuudet silmissä 1,50 ja 1,75. Ovat pysyneet käytännössä samoina kymmenen vuotta. Normaalissa arjessa pärjää laseilla ongelmitta, mutta harkitsen leikkausta vakavasti sen vuoksi, että mm. eräissä säännöllisissä urheiluaktiviteeteissa on pakko käyttä piilolinssejä siitä huolimatta, että silmäni eivät voi niitä sietää.

      Millähän varmuudella tällainen pieni taittovirhe korjautuu nykyajan parhailla menetelmillä kohdilleen - kokemuksia tai muuta tietoa? Olenko ymmärtänyt oikein, että mitä vähemmän korjattavaa on, sitä todennäköisemmin leikkaus onnistuu?

      • Pera1959

        Jos jollain on lievähkö likinäkö ja ikä 35v. niin neuvoisin olemaan tekemättä mitään. Lasik tai muu sarveiskalvoon kohdistuva leikkaus ei ole riskitön. Sarveiskalvo ei ole koskaan entisen veroinen kun se on siivutettu. Hämäränäkö heikkenee. Tulos on epävarma. 2x on minun silmiäni laseroitu Lasik-systeemillä Eiran sairaalassa. Näen 1 laseilla hyvin kauas, lähelle 2 on tarpeen. Ilman laseja näen auttavasti kauas (autolla ajaessa näöntarkkuubs rittävä). Tulos on täysi fiasko mielestäni, vain lääkäri on tyytyväinen ( vuositulot 500ke ?).
        Pieni likinäkö on ikänäköä (40-45v) lähenevälle vain etu. Mieti paljonko katsot lähelle (lukeminen, ruokailu, peiliin katsominen ...) niin voit hyväksyä pienen näkoviän kauemmas.


    • Hemuli

      Eiran sairaalaan tietysti.

      • eewäö

        miks? tarkimmat rajat ja vanhimmat laitteet?


    • MIKAVM75

      Älkää ainakaan Terveystaloon menkö!

      • mikavm75

        No niin, nyt kun tämä kommenttipalsta toimii (aikaisemmin oli jokin häiriö) niin tarkemmin perustelua miksi EI Terveystalolle.

        Niin kuin tuossa aikaisemmin todettiin, kannattaa harkita koko leikkausta. Jos kaikki menee Strömsöstä niin loistavaahan se on. Mutta aina on se riski, että tulee jotain ongelmaa. Sitten ootkin kusessa noiden lafkojen kanssa.

        Terveystalossa kiinnostus asiakasta kohtaa lakkasi heti, kun nimi oli saatu paperiin. Leikkaus sinänsä oli ihan ok toimenpiteenä ja asiallinen kohtelu. Mutta heti leikkauksen jälkeisenä päivänä, kun ongelmat alkoivat asenne muun henkilöstön osalta oli suorastaan terveisiä hanurista. Kun soitin ongelmistani, lääkärin juttusille ei päässyt vaan puhelimessa kaikkitietävä hoitsu oli ylimielinen ja vähätteli ongelmaa. Hänen mielestäni mitään ongelmaa ei ollut. Kun sitten vaatimalla vaadin, sain hänet varaamaan ajan lääkärille. Lopputulemana oli: lääkäri ei livenäkään pystynyt setvimään ongelmaa. Kävin leikkauksesta kahden viikon sisällä kolme kertaa Terveystalolla Silmiin tungettiin jotain silmänpainetippaa lopputulomella että 2 tuntiin en nähnyt kuin värejä ja muotoja. Lääkäri vain kummasteli asiaa ja pisti pihalle. Tästä annoinkin noottia, sillä tuo liippasi lähinnä hoitovirhettä kun käytännössä sokea laitetaan pihalle perjantaina klo 15.30 ja sanotaan "moro"!

        No, kuukausitarkastusse todettiin, että uusiksi menee. Nyt sitten kärvistelty ilman laseja kolme kuukautta. Ei puhettakaaan että olisin saanut silmälasimääräystä lasien hommaamiseen, tosin tuumattuiin että voin sellaiset mennä optikolta hakemaan. Paha vaan kun niitä ei tuon operaation jälkeen mennä vain hakemaan. Olenpa sitten ollut ilman laseja, autolla ei ole tarvinnut ajaa, työt ja vapaa-aika on kärsinyt. No, omaa pässinpäisyyttäni etten niitä rillejä ole mennyt hakemaan, niitähän saa alkaen 39e jos ensiksi menisi silmälääkäriin ja maksaisi sen vajaa 100e silmien tutkimuksesta =)

        No, nyt oli sitten varattu uusi tutkimus ja leikkausaika. Tänään, päivää ennen, Terveystalo ilmoitti että aikaa siirretään melkein 7 viikkoa eteenpäin. Lääkäri on sairastunut, joka sekin ihan inhimillistä. Mutta heillä olisi ollut edelleen tälle viikolle vapaita aikoja toiselle lääkärille mutta tämä ei suostu leikkausta tekemään. Olisin kuitenkin voinut yrittää mennä Tampereelle (Helsingistä) jos olisin halunnut. Siis WTF!

        Eli kun ongelmia tulee, Terveystalon palveluasenne on suorastaan perseestä ja kiinnostus leikkaustakuun mukaisiin toimenpiteisiin on aikalailla 0! Laitoin kyllä tänään vaateen siitä, että koska heidän järjestelyidensä takia uusinta siirtyy 7 viikkoa eteen päin hinnanalennusta 50% ja hommaavat ne rillit mulle koska eivät voi tuota korjaavaa toimenpidettä sitten tehdä sairastumisen ja toisen kieltäytymisen takia. Utopiaa tuo vaade on mutta aion tästä kyllä tapella, koska vika ei ole minussa.


    • arjuna11

      Kannattaa aina selvittää etukäteen, että millaisen hoitotakuun klinikka ja leikkaava lääkäri antavat. Ovatko esim. tarkentavat toimenpiteet maksuttomia?

      Kaikista kattavimman laatutakuun saa LaserTrust-silmälääkäriltä:
      http://lasertrust.com

      Kirurgi on siis itse omilla rahoillaan vastuussa leikkauksen lopputuloksesta. Se tietysti johtaa huolelliseen työhön ja motivaatioon hoitaa potilas loppuun saakka. Harmillisen usein kuulee näitä, että jäännöstaittovirhettä jäi, mutta tarkennuksesta olisi veloitettu.

    • JaanaL

      Silmäsairaala Tampere Hämeenkadulla voi suositella ! Tosi pätevää porukkaa ja mulla ainakin meni kaikki hyvin. Laitteisto ilmeisesti markkinoiden parhaimmistoa.

    • Leikkausturva

      Ei ainakaan Terveystalossa. Kaikki menee hyvin mut jos näkö huononee tilanne toinen. Leikattiin 2003 molemmat silmät, menivät nollille mutta 2009 toinen silmä huononi. Olin maksanut ensimmäisestä leikkauksesta vähän enemmän että saan elinikäisen leikkausturvan että saan takuuseen leikkauksen jos näkö huononee. No eivät kuitenkaan suostuneet uutta leikkausta tekemään kun oli kuulemma niin suuri riski olemassa. Kävin hakemassa hyvämaineisesta toisesta paikasta konsultaatio apua kun epäilin asiaa. Siellä minut olisi leikattu ja riskiä ei ollut enempää kun ensimmäiselläkään kerralla. Tämän kun kerroin terveystalon lääkärille niin leikkaus suostuttiin tekemään ja silmä meni suht nollaan. Seuraavaksi reilun vuoden päästä huomasin että toinen silmä oli huonontunut ja kävin terveystalossa ja taas sama laulu liikaa riskiä että seurataan tilannetta. Nyt olen huomannut että en näe enää oikein mitään ja soitin ja sain ajan esitutkimukseen, vasen -2 ja oikea -1. Ja taas sama laulu että liikaa riskiä ja nyt väittivät että sarveiskalvo liian ohut ettei voi tehdä että he tekevät PRK-leikkauksen johon en suostunut kun on lasik-leikkausturva. Ilmeisesti terveystalossa ei ole ammattitaitoisia lääkäreitä ketkä osaisivat tehdä uusintaleikkausta ja siksi eivät uskalla leikata. Samalla selvisi että heillä ei ole enää läpän tekoon mekaanista höylää jolla aiempi leikkaus on tehty ja ainakin viimeksi leikkaava lääkäri sanoi että uusinta on tehtävä mekaanisella jos ensimmäinenkin on tehty. Eli käytännössä sitä he ei pysty tekemään kun ei ole enää laitteistoa ja on keksittävä jotain selitykseksi. Tutuilleni he ovat suostuneet tekemään uusintaleikkauksia kun ovat olleet maksavia asdiakkaita mutta mionulle ei kun kuuluu takuun piiriin. Vittu että kyrsii se touhu.

      • Anonyymi

        en kyllä leikkauttaisi tarpeettpmasti uudelleen vaan käyttäisin silmälaseja.
        varmasti pätevän silmälääkärini mukaan jää aina arpia ja jos ne ovat "pahassa paikassa" haittaavat huippunäköä ikuisesti.

        meillä kaikkien 4 lapsen leikattu tampereella noin, yli 20 vuotta takaperin olivat silloin noin 20v. Oli joku iso lääkäriasema, ei mikään silmäleikkaukssin erikoistunut yritys. 15000-18000 mk kai. Kaikki on hyvin, kolmella on lentolupakirja.

        Silloin sanottiin että riski suomessa 1:20 000 ulkomailla matkailijoiden silmäleikkauksia tekevällä yli 50 kertaa suurempi juotua uudelleen leikkaukseen 20 v aikana.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Luin tuossa kokemuksia leikkauksista, eräs; "Näkö oli -1,50 molemmissa silmissä."

      Jos minulla olisi -1.5 en todella menisi laseriin. Itselä -1.0 ja -1,25 ja en tarvitse autoilussa laseja, mutta koko elämäni , yli 65 vuotta olen pitänyt laseja ja ne ovat suojelleet useilta metsän risuilta yms. Tiedän monella risu on tehnyt arven ja näkökyky mennyt heikoksi.

    • Anonyymi

      En suosittele kenellekään laserleikkausta. Silmäni jäivät niin kuiviksi että se heikentää elämänlaatua, ei paranna sitä! Elämäni huonoin päätös!

      • Anonyymi

        Missä kävit ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      332
      1526
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      780
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      731
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe