Koirat

Rakki

Mitäs laki sanoo, saako esim. kerrostalon/ rivitalon pihassa naapuri pitää koiraansa vapaana, vaikkapa vain kotiovelta autoon. Entä muutoinkin, pururadalla jalkakäytävillä jne.... Onko koiran aina oltava kytkettynä, vai mitä tarkoittaa sanonta omistajansa hallinnassa, onko kyse jostain metrimäärästä?
Entäpä jos koira on vaikkapa omistajansa pihalla ja tulen vieraana käymään -ja koira puree minua?
Muutenkin minkälaiset oikeudet minulla on jos joku koira puree? Kärjistetty esimerkki: Koira puree minua Rovaniemellä, otan yksityislentokoneen jolla matkaan Helsinkiin kalleimmalle yksityislääkärille, maksaako koiran omistaja?
Minkä suuruisia korvauksia on mahdollisuus saada? Lopetetaanko koira aina?
Itseäni suuresti suututtaa kun olen kävelyllä ja vieraat koirat tulevat haistelemaan ja kuolaamaan housun lahkeita, voiko tällaisessa tapauksessa tehdä mitään.

11

693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hund

Pysy aina kotonasi katso poliisi-tv:tä silmät tapillasia ja vapise itsesi uneen sääliö!

• reksa

Tarkkaa sanamuotoa tai metrimäärää tuolle "omistajan hallussa" määritelmälle ei ole.Koira ei kuitenkaan saa aiheuttaa minkäänlaista häiriötä tai haittaa irti ollessaan.
      Koira ei saa purra ketään laillisilla asioilla liikkuvaa.
      Lentokonetta koiran omistaja ei maksa,mutta normaalit päivystysluontoisesta lääkärissäkäynnistä aiheutuvat kustannukset kylläkin.
      Korvauksia voi saada vain aiheutetun vahingon mukaan,ei siis mitään amerikkalaistyylisiä sakkokorvauksia.Koiraa ei aina lopeteta vaan asia harkitaan tapauskohtaisesti.
      Kerro koiran omistajalle että et pidä koiran lähestymisestä.

• kana

Lähes jokaisessa kaupungissa/kunnassa on voimassa järjestyssääntö, joka määrää koiran pidettäväksi kytkettynä. Tämä tarkoittaa, että koira on oltava hihnassa. Käytännössä tämän määräyksen rikkomisesta ei rangaista johtuen siitä, että järjestyssääntöä on koeteltu oikeusasteissa ja siellä on todettu, että järjestyssäännön mukaan ei voi antaa sakkoa. Vaikka sakkoa ei voi antaa, koirat on pidettävä järjestyssäännön mukaan kytkettynä.

Syksyllä 2002 tuli voimaan rikoslakiin uutena "eläimen vartioimatta jättäminen", mutta se soveltuu vain käytettäväksi vihaiseen koiraan, jota pidetään vapaana. Soveltaminen edellyttää, että koiran omistaja tietää koiransa olevan entuudestaan vaarallinen tai että hänen olisi pitänyt tietää.

Koiria on ulkoilutettava muiden ihmisten ehdoilla niin, että kenenkään ei tarvitse pelätä niitä. Sillä ei ole mielestäni mitään väliä vaikka omistaja tietäisi omasta mielestään, että koiraan voi luottaa, kun se on vapaana. Asiaa tulee tarkastella muiden ihmisten vaatimusten mukaan. Koiran omistaja tai hän, jonka valvottavana koira on, vastaa koiran aiheuttamista vahingoista.

Kotirauhalla suojatulle alueelle on voitava päästä luvallisissa tarkoituksissa ja tämän takia rikoslaki määrää, että vaarallista koiraa ei saa pitää irrallaan pihoillakaan.

Käytännöstä tiedän, että koiran lopettaminen tulee kyseeseen äärimmäisen harvoin.

Koiran kanssa liikkujan tulee pitää huoli siitä, että koira ei tule haistelemaan vieraita ihmisiä, mutta käytännössä tähän ei voitane puuttua muutoin kuin vain kehottamalla ulkoiluttajaa pitämään koiransa paremmin valvonnassa.

Ota selvää mitä kuntasi järjestyssääntö sanoo koiran pitämisestä. Jos se sanoo, että on oltava kytkettynä niin koirat on oltava hihnassa kerrostalojen ja rivitalojen pihoilla. Omakotitalojen pihoilla voivat olla kytkemättä mikäli eivät ole lain tarkoittamia vaarallisia eläimiä.

• Rakki

Niinpä....! Tätä minä vähän uumoilinkin.
      Jos siis koiran omistaja ei voi saada edes sakkoja..vaikka koiran pitäisikin järjestyssäännön mukaan olla kytkettynä, mitä sellaisista säännöistä on hyötyä??
      Samoin siis jos koira tulee juoksulenkillä hyppimåån vasten tai roikuu housunpuntissa, sanon onistajalle hyi,hyi, ei koiraa saa pitää tuolleen irti.
      Mietin sitäkin jos koira nyt käy taas kiinni, jossain,joskus, -ja minä väännän siltä niskat nurin...siis puremisen jälkeen...Pelkäänpä pahoin että se olen minä joka siinä häviää. Koiran omistaja maksaa minun terveyskeskusmaksun 10e ja 20e rikkinäisistä vaatteista, ja minä 1000e jostain rotukoiranperkeleestä tiesmitä henkisistä kärsimyksistä niin ja oikeuskulut päälle...
      Tätäkö se siis on!!!!

• reksa

Tässä on pieni vinkki jonka olen kuullut: pidä mukana pientä purkkia jauhettua pippuria ja heitä sitä vasten hyppivän koiran nenälle.Koiraa se ei vahingoita,mutta sinua vasten se ei toista kertaa hypi.
        Jos koira puree sinua sinulla on oikeus puolustautua,mutta vain niin kauan kuin hyökkäys jatkuu.Et siis voi kostaa koiralle,mutta jos koira vahingoittuu oman hyökkäyksensä seurauksena,sinä et ole siitä vastuussa.
        Koiran omistaja voidaan tuomita sakkorangaistukseen tuollaisen hyökkäyksen seurauksena.

• Jypä
        reksa kirjoitti:

Tässä on pieni vinkki jonka olen kuullut: pidä mukana pientä purkkia jauhettua pippuria ja heitä sitä vasten hyppivän koiran nenälle.Koiraa se ei vahingoita,mutta sinua vasten se ei toista kertaa hypi.
        Jos koira puree sinua sinulla on oikeus puolustautua,mutta vain niin kauan kuin hyökkäys jatkuu.Et siis voi kostaa koiralle,mutta jos koira vahingoittuu oman hyökkäyksensä seurauksena,sinä et ole siitä vastuussa.
        Koiran omistaja voidaan tuomita sakkorangaistukseen tuollaisen hyökkäyksen seurauksena.

Kerrotko mihin sakkorangaistukseen.

• reksa
        Jypä kirjoitti:

Kerrotko mihin sakkorangaistukseen.

Se riippuu ihan tapauksesta.Siihen vaikuttaa muunmuassa koiran aikaisempi historia,aiheutetut vammat,taluttajan toiminta yms.

• kiinnostunut
        reksa kirjoitti:

Se riippuu ihan tapauksesta.Siihen vaikuttaa muunmuassa koiran aikaisempi historia,aiheutetut vammat,taluttajan toiminta yms.

Entä sitten jos päättää kylmästi tappaa koiran joka jostain syystä inhoittaa mieltä.

Mikä on tuomio. Ei voi olla lähelläkään verrattuna ihmisen tappamiseen.

En tarkoita opaskoiria enkä muita palveluskoiria.

Siis, räksyttäviä rakkeja.

• reksa
        kiinnostunut kirjoitti:

Entä sitten jos päättää kylmästi tappaa koiran joka jostain syystä inhoittaa mieltä.

Mikä on tuomio. Ei voi olla lähelläkään verrattuna ihmisen tappamiseen.

En tarkoita opaskoiria enkä muita palveluskoiria.

Siis, räksyttäviä rakkeja.

Koira rinnastetaan omaisuuteen.
        Koiran hinnan joudut varmasti korvaamaan ja todennäköisesti saat sakot.

• hahhahhaa

Koko sydämestäni toivon että niin on!

• Rakki

Paras keino lienee kun hommaa itselleen kaikkein isoimman, vahvimman ja vihaisimman koiran - joka sitten syö muut irtorakit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe