S9500 ja kestävyys

Tietäisinpä itse

Olen huomannut noissa ulkomaiden nettikeskusteluissa paljon porua tämän mallin heikosta teknisestä kestävyydestä mm. päävalintakiekko on monilla hajonnut ja tarkennus on heittelehtinyt ajan myöt (varsinkin Kuvan oikeassa reunassa monilla- jostain syystä).
Kaikista merkeistä ja malleista keksitään tietysti maristavaa, mutta jo muutaman heikkotekoisen digikameran (n. samassa hintaluokassa) olen käynyt läpi ja se ruljanssi on pirun kuluttavaa.

Siis: onko kokemuksia näistä mainituista tai muista seikoista?

Muutkin OIKEAT käytännön kokemukset tästä mallista
kiinnostavat. Haluaisin ostaa mutta...

12

2342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aöweör

      Päällisin puolin tuo kamera kyllä vaikuttaa hyvinkin tukevalta ja laadukkaalta työltä, mutta insinöörien toteutusta sisuskalujen osalta ei tietenkään näy päällepäin... Valintakiekkoja ja muita liikkuvia osia nitkuttelemallakaan ei tälläinen puolivalmis lujuuslaskentaan ja tuotesuunnitteluun spesialisoitunut teekkari löydä mitään "varmasti" hajoavaa kohtaa.

      Ei mekaaninen vika, mutta itselläni kamerassa on "suurennuslasi" lakannut toimimasta. Tuon tarkoitus on siis suurentaa etsinkuvaa, jotta tarkentaminen helpottuisi. Mua ei tuo asia haittaa, koska se joka tapauksessa suurensi liikaa (epäselvä kuva) ja liian pienen alueen etsimestä (siis vain sen keskiosan). Jos tuollaista etsikuvan suurennusta joskus tarvinkin, käytän mielummin digizoomia; se suurentaan riittävän vähän ja koko etsimen alueen. Mahdollisesti asetusten resetoiminen voisi poistaa vaivan, koska suurennuslasi taisi lakata toimimasta kun kokeilin kaikkia asetuksia ja vaihdoin mm. EVF:n päivitysnopeudeksi sen suuremman vaihtoehdon.



      "Muutkin OIKEAT käytännön kokemukset tästä mallista
      kiinnostavat. Haluaisin ostaa mutta..."


      Tässä vähän miinuksia:

      - Manuaalitarkennus on aika tuskaista, ei pelkästään EVF:n huonon tarkkuuden takia, vaan myös sen hitauden takia. Tarkennusrenkaan pyöritys vaikuttaa selvällä viiveellä etsinkuvaan.

      - RAW/JPEG -valinta on piilotettu syvälle valikoihin.

      - Automaattitarkennus tarkentaa paljon mielummin kaukaiseen kohteeseen, vaikka etsimessä näkyvä alue olisi kokonaan halutun kohteen päällä. Jostain kumman syystä, kun manuaalitarkennus on päällä ja käyttää tarkoitukseen varattua automaattitarkennusta, kameraa osaa paljon paremmin tarkentaa lähellä olevaan kohteeseen. Todella outoa, koska sen luulisi olevan aivan sama käyttääkö automaattitarkennusta ja painaa laukaisinta puoleen väliin vai manuaalitarkennusta ja tarkennusnappulaa...

      - Zoomaaminen ei pidä tarkennusta samana. Eli aina kun putkea liikuttaa, saa tarkentamisen hoitaa uudelleen. Näin varsinkin lähelle tarkennetuissa kohteissa (luonnollisesti...).


      Ja plussia..:

      - Histogrammi ja yli-/alivalottuneiden kohtien näyttö taitaa olla aika harvinainen ominaisuus muissa kuin järjestelmäkameroissa.

      - AA-akkujen kesto on todella hyvä. Ilmeisesti kiitos kuuluu mekaaniselle zoomille.

      - ISO-herkkyyksiä voi aivan oikeasti käyttää eikä tarvi pitää koko ajan sitä pienintä herkkyyttä kohinan takia.

      - Kamera on hyvän mallinen ja kokoinen (hieman isompi kuin Canon EOS 350D), kaikki tärkeät säätimet löytyvät käsikopelolla.



      Samanhintaisia vastaavilla ominaisuuksilla löytyviä kilpailijoita ei taida olla. Hieman kalliimmissa kameroissa (mm. Panasonic, Samsung) ominaisuudet suunnilleen samat, mutta näissäkin kuvanlaatu isommilla herkkyyksillä selvästi huonompi. Hyvä kamerahan se on ja veikkaisin, että kestävyyden takia tuskin kannattaa miettiä muita vaihtoehtoja; en jaksa uskoa niiden olevan sen kummempia kestävyyden suhteen.

      • Fafner

        ... kerran tuota kameramallia kädessäni ja voin sanoa että mielestäni ainakin pelkästään fyysisessä mielessä (mielestäni) kamera on todella hyvin rakennettu: Hyvä "tuntuma", istuu handuun kuin hyvin suunniteltu vasara!
        Itseänikin on mietityttänyt samat kysymykset kuin aloittajaa.
        Kumma tuo tarkennusjuttu (AF)- minkä mainitsit, kokemukseni muista kameroista ovat käytännössä juuri päinvastaiset automaattitarkennuksessa.

        Voi tietysti epäillä että tuo mainitsemasi "suurennuslasi" -vika on sitä mitä epäilit. Mutta se saattaa olla myös oire siitä, että kamerassa on jotain muuta prinkkalaan päin menossa.

        Juuri tämän hintaluokan digi-kameroissa (joissa on mahdollisimman edulliseen hintaan yritetty mahduttaa mahdollisimman paljon ominaisuuksia) on se mainittu kestävyys keskimäärin melko heikoilla.

        Tulee välillä lähes ikävä menneitä aikoja (Vaikka olen pirun kiinnostunut tekniikan etenemisestä visuaalisella alalla nykyisin), jolloin vastaavassa hintaluokassa löytyi kameroita joiden käyttöikä ei ole vieläkään, pitkään aikaan, kestävyyden kannalta päättymässä.

        Itse kiitän puolestani harvinaisen valaisevaa ja ASIALLISTA kommenttia asiasta, kiitos.


      • aöweör
        Fafner kirjoitti:

        ... kerran tuota kameramallia kädessäni ja voin sanoa että mielestäni ainakin pelkästään fyysisessä mielessä (mielestäni) kamera on todella hyvin rakennettu: Hyvä "tuntuma", istuu handuun kuin hyvin suunniteltu vasara!
        Itseänikin on mietityttänyt samat kysymykset kuin aloittajaa.
        Kumma tuo tarkennusjuttu (AF)- minkä mainitsit, kokemukseni muista kameroista ovat käytännössä juuri päinvastaiset automaattitarkennuksessa.

        Voi tietysti epäillä että tuo mainitsemasi "suurennuslasi" -vika on sitä mitä epäilit. Mutta se saattaa olla myös oire siitä, että kamerassa on jotain muuta prinkkalaan päin menossa.

        Juuri tämän hintaluokan digi-kameroissa (joissa on mahdollisimman edulliseen hintaan yritetty mahduttaa mahdollisimman paljon ominaisuuksia) on se mainittu kestävyys keskimäärin melko heikoilla.

        Tulee välillä lähes ikävä menneitä aikoja (Vaikka olen pirun kiinnostunut tekniikan etenemisestä visuaalisella alalla nykyisin), jolloin vastaavassa hintaluokassa löytyi kameroita joiden käyttöikä ei ole vieläkään, pitkään aikaan, kestävyyden kannalta päättymässä.

        Itse kiitän puolestani harvinaisen valaisevaa ja ASIALLISTA kommenttia asiasta, kiitos.

        Tuosta AF-ongelmasta vielä.

        Muistaakseni noissa (kahdessa) tilanteissa on varsinainen kohde ollut niin lähellä, että tarkennus on ollut aivan äärirajoilla ja tausta on ollut selvästi suurempi kontrastiltaan. Kohde kuitenkin täytti koko ristikon alan, joten sen ei ymmärtääkseni pitäisi vaikuttaa. Ja manuaalitarkennuksen AF-nappi todellakin tarkensi juuri oikeaan kohteeseen.
        Täytyypä tutkailla tilannetta, olen käyttänyt toistaiseksi lähes pelkästään manuaalitarkennusta, joten tarkempi analysointi on jäänyt...

        Suurennuslasiongelma ratkesi. Jos LCD/AVF:n päivitysnopeus on 60 fps JA/TAI "High-speed shooting" -moodi on päällä, ei suurennuslasi toimi. Löytyy jopa ihan ohjekirjasta sivulta 49. :)


      • Fafner
        aöweör kirjoitti:

        Tuosta AF-ongelmasta vielä.

        Muistaakseni noissa (kahdessa) tilanteissa on varsinainen kohde ollut niin lähellä, että tarkennus on ollut aivan äärirajoilla ja tausta on ollut selvästi suurempi kontrastiltaan. Kohde kuitenkin täytti koko ristikon alan, joten sen ei ymmärtääkseni pitäisi vaikuttaa. Ja manuaalitarkennuksen AF-nappi todellakin tarkensi juuri oikeaan kohteeseen.
        Täytyypä tutkailla tilannetta, olen käyttänyt toistaiseksi lähes pelkästään manuaalitarkennusta, joten tarkempi analysointi on jäänyt...

        Suurennuslasiongelma ratkesi. Jos LCD/AVF:n päivitysnopeus on 60 fps JA/TAI "High-speed shooting" -moodi on päällä, ei suurennuslasi toimi. Löytyy jopa ihan ohjekirjasta sivulta 49. :)

        ...harvempi taajuus taisi tuossa olla 30-kuvaa sekunnissa?

        Valaisevaa, kiitos.

        Vielä:
        Kun tuossa on kaksi eri tasoa makro -toiminnalle, niin "vähemmän tehokas" toimii kait polttovälistä riippumatta ja se, jolla voi ottaa kuvia vaikka sentin päästä vain äärimmäisillä polttoväleillä tai sitten vain laajakulmatilassa. Olettaisin?


      • aöweör
        Fafner kirjoitti:

        ...harvempi taajuus taisi tuossa olla 30-kuvaa sekunnissa?

        Valaisevaa, kiitos.

        Vielä:
        Kun tuossa on kaksi eri tasoa makro -toiminnalle, niin "vähemmän tehokas" toimii kait polttovälistä riippumatta ja se, jolla voi ottaa kuvia vaikka sentin päästä vain äärimmäisillä polttoväleillä tai sitten vain laajakulmatilassa. Olettaisin?

        Juu harvempi taajuus on 30 fps. Ilmeisesti kuluttaa enemmän akkuja kun on 60 fps ja vieläpä "High-speed shooting", mutta kyllä yhdellä akkusatsilla (noin 2500 mAh) ottaa siltikin ehkä 300 kuvaa.

        Makro toimii kaikilla polttoväleillä. AF suostuu silloin tarkentamaa lähelle, manuaalitarkennusta käytettäessä tuolla makro-toiminnolla ei taida ollakaan mitään merkitystä.

        Supermakro toimii vain laajakulmalla noin 28...32 mm polttovälialueella.


    • Fotox

      Tässä ketjussa on jo ollut hyviä komentteja. Todella hienoa, että vaikka omistaa jonkin kameran niin pystyy myös asiallisesti kritisoimaan sitä

      Kestävyys on aina arvoitus. Uskoisin 20-30 tuhatta kuvaa kun on ottanut niin normaalikuvauksella mallikin on jo vanhentunut sen verran, että on kypsä vaihtaman sen. Pari vuotta vanhaan 500-750€ hintaiseen kameraan on tänäpäivänä monesti vaikea löytää lisävarusteita.

      Olin jo melkein valmis ostamaan ilmeisesti muuten kohtuullisen hyvän Fuji 9500 mutta vakaajan puuttuminen löi jarrut päälle.

      Odotan, että saan käsiini kokeiltavaksi Panasonic FZ 50 jolloin pääsee vertaamaan ominaisuuksia.

      • Fafner

        ... on juuri vakaaja tehnyt kolmessakin kamerassa tenän: Jäänyt päälle eikä voi poistaa, mutta kuva-ala ei toistu kokonaisena lopputuloksessa.

        Kun on kuvannut n. 30 vuotta ilman vakaajaa, uskoisin sen viläkin onnistuvan.

        Sitäpaitsi, jalusta on mainio vehje!


    • Reima.

      Pari digi Canonia on ja myös filmi Canon sekä Nikon... mutta tämä Fuji on yliveto ainakin tuolla verstaalla.. kaikki mukana paitsi jalusta...No tuo Gitzo kyllä kulkee nyt vielä erikseenkin mukana.


      Niin tässä nyt näitä kuviakin noista "hommistani" että saatte hymyillä.. http://s36.photobucket.com/albums/e21/Reimanpaperi/?

      • Fafner

        ... "maanläheisiä" sävyjä kartongeissa!

        Pistää heti ajattelemaan, mitä kaikkea käyttöä esteettisesä mielessä noille olisi...

        Hienoja taustoja vaikka sekatekniikalla tehtyihin piirroksiin/maalauksiin, esimerkiksi?


    • Työkäyttöäkin

      Yrityksessä käytössä useampia kameroita ja Fujilla otettu usein ensimmäiset kuvat ja sitten järkkäreillä sitten loppukuvia.

      Fujia ei ole säälitty vaan kuvia on otettu siitä vaan tyyliin aluksi. Siis tosi rääkkiä..Kiipeily kameran kanssa Työkoneita ei aina ole pysäytetty..Höyryäkin.. Noissa tilanteissa ei nyt kerkiä oikein putkia vaihteleen..

      Sitten on järjestetty paremmat kuvaus tilanteet loppukuvaukseen järkkäreille.

      Fuji on kestänyt, pari järkkäriä on jouduttu korjauttamaan "takuuseen" ?


      Kuvatkin olleet Fujilla samaa luokka kuin Canonilla sekä Nikonilla ?

      Kameroidn hinta ei ratkaise yrityskäytössä, ne saa poistoihin, vaan toimivuus .. Huono kamera lähtee alta aikayksikön jos sillä ei pysty työtehtäviään suorittamaan.. Siis mitään kamera merkkejä ei erikseen noteerata... Kaikki ovat samalla viivalla.

      Kuvat ja videot annetaan asiakkaille jotta voivat tarkastella koneiden toimintaa kohteista lähemmin vaarantamatta itseään ja terveyttään.

    • Fafner

      ... puheenollen
      vaikuttaa siltä, että tietyissä merkeissä olisi merkittävästi (tämä on kuitenkin spekulaatiota vain) eroja yksittäisten kamerayksilöiden välillä. Jotkut ovat yrittäneet jopa etsiä eri merkeissä/malleissa toistuvia "tyypillisiä" vikoja seuraamalla niiden prosentuaalista esiintymistä sarjanumeroiden perusteella. Olen kuullut väitettävän, että tässä kyseisessä mallissa olisi mainitut fyysiset heikkoustekijät (kuten tuo valintakiekon "usein" tapahtuva rikkoutuminen) esiintynyt määrällisesti eniten tuotannon alkupään yksilöissä.
      Taasen olen itse eräässä jo "lopetetussa merkissä" ollut (itse) päättelevinäni juuri päinvastaista: Viimeiset tehdyt yksilöt olisivat olleet heikompia fyysiseltä kestävyydeltään kuin vanhemmat.
      Tuollainen omakohtaiseen kokemukseen perustuva otos on kuitenkin lukumäärällisesti niin pieni, että se voi hyvinkin mennä vain ikävän toistuvan sattuman (elikkä huonon tuurin) piikkiin.

      Se, että VOI saada kamerayksilön, joka on heikkotekoinen laadultaan on siis -ikävä kyllä- hyvin mahdollisesti (varsinkin tässä hintaluokassa) osittain myös tuuripeliä.

      En uskoisi Fujin olevan tässä mielessä millään tavalla poikkeuksellisen "heikko merkki".

      Jos ei uskalla ostaa työkalua, ei pääse tekemään töitäkään.

      • kokeilijaaa

        Jotain 2000 kuvaa olen ottanut kyseisellä Fuji S9500 kameralla. Hyvä kamera. Ongelmia ei ole ollut.

        Muutaman kerran olen luullut että tuli vika . Kuitenkin asia on ollut niin että joku omin ei toimi kaikissa moodeissa ja johtunut tästä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe