PRK- laserleikkaus, kokemuksia?

Hansu123

Heippa kaikki! Kävin esitutkimuksessa juuri ennen leikkausta ja mulle ei sitten sopinutkaan lasik, mihin olin menossa. Lääkäri kertoi, että PRK- tekniikka on ainoa, mikä mulle voidaan tehdä. Nyt haluaisinkin kuulla ko. leikkauksessa käyneitä kertomaan kokemuksistaan; lähinnä toipuminen siitä, onko niin kamalaa, kun kirjotetaan? Tietenkin se on yksilöllistä, mutta kiinnostaa kuulla, kuinka immeiset ootte itse sen kokenut. Tuhannesti kiitoksia!

9

9369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SKa...

      Ekan silmän leikkauskokemuksia kirjoittelinkin tuossa aiemmin 8.8.
      Maanantaina oli ensiksi leikatun silmän kontrolli ja kaikki oli OK (ei samentumaa, näin hyvin sekä lähelle että kauas). Hieman oltiin vielä plussalla (mikä aivan normaalia vielä tässä vaiheessa).
      Samalla siis leikattiin toinen silmä. Epiteelin "rapsutus" tuntui hieman epämiellyttävälle tällä kertaa (ei kuitenkaan sattunu yhtään), kesti kauemmin kuin ekan silmän kohdalla. Näkö oli sumuinen kaksi ekaa päivää, tänä aamuna näkee jo tarkemmin. Silmää kaihersi enemmän, eka yö meni vähällä nukkumisella. Olo oli pahimmillaan vähän niinkuin olisi saippuaa silmissä. Tuo kaiherrus on ajoittaista, ei siis koko aikaa. Luulen että kaiherrus osittain johtuu piilolinssistä (jonka voin tänään ottaa pois). Silmä on myös valonarka, eli aurinkolasit ovat tarpeen sisälläkin.
      Kiputipat ja burana 800 ovat auttaneet, eilisillan jälkeen en ole buranaa tarvinnut.
      Tsemppiä vaan leikkaukseen. Itsekin olisin ollut LASIKin kannalla, mutta näin jälkikäteen voin sanoa että "onneksi" sarveiskalvon paksuus ei riittänyt siihen.Ainakin omalta kohdaltani näin voi sanoa kun näinkin hyvin on menny. Leikkaava lääkäri sanoi että lopputulos on sama leikkaa sitten PRK:lla tai LASIK:lla.

    • kaikki ok

      Moi,

      Mulle tehtiin PRK muutama kuukausi sitten samasta syystä kuin sulle eli lasik ei käynyt. Leikkaus oli kaikinpuolin nopea, helppo ja miellyttävä kokemus, tosin pintaepiteelin raapiminen oli vähän hassua. Mutta itse leikkauksessa ei tosiaan ole mitään pelättävää!

      Toipuminenkin meni tosi hyvin sikäli, ettei ollut mitään kipuja. Yhtään Buranaa tms en joutunut ottamaan. Pari päivää silmät sai sellaisia vetistelykohtauksia, mutta ne aiheutui lähinnä siitä että yritin liian aikaisin lukea, katsoa tietsikkaa yms. mikä selvästi rasitti silmiä. Lepääminen silmät kiinni auttoi. Näkö oli sumea noin viikon verran. Toipuminen meni kaikkiaan hyvin ja lääkärinkin mukaan silmäni parani huomattavan hyvin ja nopeasti.

      Nyt silmät on tietty jo täysin parantuneet, eikä aamuista kuivuutta lukuunottamatta tunnu mitenkään erilaisilta kuin ennen leikkausta. Huonompi juttu on se, että joudun uusintaleikkaukseen, koska silmät ovat painuneet takaisin miinukselle. Se harmittaa tietysti, mutta oli tosiaalta osin odotettavissa, koska mulla oli miinusta oikein reippaasti. Toisaalta uusintaankin on kivampi mennä kun ekasta leikkauksesta on hyvät kokemukset.

      Tsemppiä sulle!

      • harkinnassa

        Voisitko kertoa paljonko sinulla oli silmissä miinusta ja kuinkja paljon sitä jäi/palautui likkauksen jälkeen? Joudutko maksamaan vielä uusintaleikkauksesta?
        Saako leikkauksista mitään korvauksia Kelalta.


    • jari_vaan

      Minulle tehtiin prk Oulussa Laser-Poruksella 27.9.2006.
      Ensimmäinen vuorokausi meni tosi hyvin ja näin leikatulla silmällä paremmin kuin ennen leikkausta.
      Minulla oli -2,25 vasemmassa ja se leikattiin. Torstaina tuli tosi karmeat kivut silmään ja ajattelin, että jos olisin tiennyt niin olisin harkinnut toisenkin kerran.Kivut meni onneksi ohi vaikka kaksi vuorokautta olikin uhtä h.......ä. Nyt edelleen silmä turvoksissa mutta ei kipeä. Tosin en näe sillä kovin hyvin kun on samea.Saa nähdä miten näkö alkaa palautumaan.
      Nyt kuitenkin tuntuu, että ehkä se kannatti tehdä. Kaveri ainakin kertoi olevansa tyytyväinen omaan leikkaukseensa kolme vuotta sitten. Sanoi ettei uskaltanut kertoa kivuista, koska ei halunnut pelotella liikaa.
      Kaikille ei varmaankaan tule samanlaisia kipuja.
      Kuukauden päästä kontrolli ja silloin olen paljon viisaampi asiasta. Kirjoitan sitten taas kokemuksistani.

      • kössi

        Minulle tehtiin Oulun Diakonissalaitoksella molempien silmien PRK helmikuusa -06. Vaimon kaveri kävi samassa toimenpiteessä juuri pari kk ennen omaani. Hänellä ei kipuja ollut ollenkaan, vain roskantunnetta ja valonarkuutta, ei tarvinnut edes kiputippoja saati buranaa. Itselleni leikkauksessa pahinta oli se kirkas valo, kun silmät ovat muutenkin valonarat. Leikkaus kun oli ohi, tuntui olo olevan ihan ok, mutta kun menin suoraan apteekkiin hakemaan tippoja ja särkylääkkeitä iskivät kivut kuin lapiolla olisi lyöty. Siinä sitten sinnittelin hetken sellaisen "totaalisen tuskan" kanssa kunnes sain mutkien kautta ohjeet Vaasan keskussairaalasta silmäpolin lääkäriltä; syö molempia (buranaa ja tramadinia) niin paljon kuin maha kestää äläkä päästä kipuja kovaksi. Tämä siksi että kun kivut oikein yltyvät ei niiden taltuttamiseen tahdo riittää mikään annos. Pahin on kuitenkin vajaassa kahdessa vuorokaudessa ohi..

        Mutta tosiaan nuo kivut ovat hyvin yksilöllisiä ja perskohtasia, joten ei kannata säikähtää muiden kertomuksista, ainahan muistetaan kertoa vain ne kamalat jutut. Kuitenkin on varmasti yhtä paljon niitä joilla kivut ovat hyvin vähäisiä tai ei ollenkaan.

        Itselläni meni itse leikkaus kaukonäön korjauksen osalta hyvin, mutta oikea silmä ylikorjautui eli nyt on sitten likinäköä siinä 0,75. Uusintaleikkaus on kohta edessää, mutta ihmetyttämään jäi se että joudun kuitenkin itse maksamaan kontrollikäynnit ja lääkkeet tuon uusintaleikkauksen jälkeen. Itse leikkaus tehdään "takuuseen", mutta kaiken järjen mukaan ei lääkärin "virheestä" ja sen korjaamisesta pitäisi aiheutua minulle mitään kuluja. Nuo tiedossa olevat kivut ovat jo riittävä rangaistus..

        ps. suosittelen pyytämään reseptit ja hakemään lääkkeet jo ENNEN leikkausta, että niitä on sitten heti saatavilla jos ja kun kivut alkavat hiipiä kuulaan..


      • Jouni Vaarala
        kössi kirjoitti:

        Minulle tehtiin Oulun Diakonissalaitoksella molempien silmien PRK helmikuusa -06. Vaimon kaveri kävi samassa toimenpiteessä juuri pari kk ennen omaani. Hänellä ei kipuja ollut ollenkaan, vain roskantunnetta ja valonarkuutta, ei tarvinnut edes kiputippoja saati buranaa. Itselleni leikkauksessa pahinta oli se kirkas valo, kun silmät ovat muutenkin valonarat. Leikkaus kun oli ohi, tuntui olo olevan ihan ok, mutta kun menin suoraan apteekkiin hakemaan tippoja ja särkylääkkeitä iskivät kivut kuin lapiolla olisi lyöty. Siinä sitten sinnittelin hetken sellaisen "totaalisen tuskan" kanssa kunnes sain mutkien kautta ohjeet Vaasan keskussairaalasta silmäpolin lääkäriltä; syö molempia (buranaa ja tramadinia) niin paljon kuin maha kestää äläkä päästä kipuja kovaksi. Tämä siksi että kun kivut oikein yltyvät ei niiden taltuttamiseen tahdo riittää mikään annos. Pahin on kuitenkin vajaassa kahdessa vuorokaudessa ohi..

        Mutta tosiaan nuo kivut ovat hyvin yksilöllisiä ja perskohtasia, joten ei kannata säikähtää muiden kertomuksista, ainahan muistetaan kertoa vain ne kamalat jutut. Kuitenkin on varmasti yhtä paljon niitä joilla kivut ovat hyvin vähäisiä tai ei ollenkaan.

        Itselläni meni itse leikkaus kaukonäön korjauksen osalta hyvin, mutta oikea silmä ylikorjautui eli nyt on sitten likinäköä siinä 0,75. Uusintaleikkaus on kohta edessää, mutta ihmetyttämään jäi se että joudun kuitenkin itse maksamaan kontrollikäynnit ja lääkkeet tuon uusintaleikkauksen jälkeen. Itse leikkaus tehdään "takuuseen", mutta kaiken järjen mukaan ei lääkärin "virheestä" ja sen korjaamisesta pitäisi aiheutua minulle mitään kuluja. Nuo tiedossa olevat kivut ovat jo riittävä rangaistus..

        ps. suosittelen pyytämään reseptit ja hakemään lääkkeet jo ENNEN leikkausta, että niitä on sitten heti saatavilla jos ja kun kivut alkavat hiipiä kuulaan..

        Ei olisi pitänyt lukea päivää ennen leikkausta :) Laitan omista kokemuksista viestiä. Jos en tänne muista niin ainakin http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-kokemuksia.php sivulle.


      • Anonyymi

    • 30v

      Hienosti meni. Näin hyvin tarkasti heti leikkauksen jälkeen kun otin lapun pois kotona.
      Toipuminen yhdestä silmästä =viikko, samoin toisesta. Söin Panacodeja 1/2vk ja 1/2 varmuuden vuoksi. Käytin määrätyt antibiootti ja kostutustipat joita oli 5-6 eri merkkiä. Lepäsin ja vältin lukemista ja tv:tä.
      Vältin myös liikuntaa muutaman viikon ajan jotta liiallista painetta ei synny ja aiheuta arven paranemiseen komplikaatioita.
      Ajoittain tarvin lyhytaikaiseen silmien kuivuuteen silmätippoja ja välillä hyvin kirkkaat valot häikäisee enemmän. Varsinkin tietokoneen näyttö. Voi johtua muustakin:)
      Ennen leikkaukseen menoa käytin -3,50 piilareita ja silmälaseja.
      Päätin teetättää leikkauksen koska piilarit alkoivat hajoamaan ja silmissä oli rähmää ja muuta rasvaa useammin.Harrastuksieni ja työn vuoksi hyödyn leikkauksesta. En ole käynyt näöntarkastuksissa aikoihin. ONNEA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      305
      3110
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1592
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1390
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      80
      1277
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      270
      1201
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      144
      857
    Aihe