Lazaruksen mollaaminen

Jippijaijei

Hei, Lazarustahan kannattaa mollata.

Mutta koittakaapa mollata sitä minkä päälle Laza asettuu - eli siis FPC:ta.

FPC muuten osaa jo itse kääntää itsensä, toisin sanoen sillä olisi mahdollista kirjoittaa jo Pascalilla koodattu käyttöjärjestelmä aivan kuin linux koodattiin gc-pohjalta.

Lazaa haukuttaessa haukutaan käyttöliittymää, UI:ta, Developement Environmenttia. Ei suinkaan ohjelmointikieltä. UI on väistämättä free tooleissa vähän - ja enemmänkin - ankea mutta jos allaoleva moottori toimii niin silloin UI ajaa tehtävänsä. FPC-moottori mahdollistaa KAIKEN OLEELLISEN niin että UI-rajoitteetkin voidaan ohittaa koodaamalla asioita itse.

Joku ironisoi pingpong-peliä joka oli tehty lazaruksella demoksi.

Pitäisikö samasta syystä väheksyä JAVA:aa jonka ensimmäinen demo oli se kun nenäoliomaskotti saatiin piirrettyä ruudulle hello worldin kera? (se demo muuten on vieläkin javadistrossa!)

38

953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öjköjö

      "Hei, Lazarustahan kannattaa mollata.

      Mutta koittakaapa mollata sitä minkä päälle Laza asettuu - eli siis FPC:ta.

      FPC muuten osaa jo itse kääntää itsensä, toisin sanoen sillä olisi mahdollista kirjoittaa jo Pascalilla koodattu käyttöjärjestelmä aivan kuin linux koodattiin gc-pohjalta."

      Jälleen todistus siitä, että Pascal-koodaajat ovat idiootteja...


      Ensinkään se ei todellakaan tarkoita, että jos sovelluskehitttimellä pystyy tekemään toisen sovelluskehittimen (tai tekemään uuden version itsestään), niin sillä pystyisi tekemään käyttöjärjestelmän.

      Täällä kirjoittajina on varmaan pikkukersat, jotka eivät edes tiedä mikä on Debuggeri? Sitten kuinka hyvä debuggeri on Lazaruksessa???

      • Vailla täyttä ymmärrystä

        Joo, ei voi käyttää FPC:n debuggeria, ei. Pitää saada sekin IDE:een että meidän visual-kooderi on tyytyväinen.

        Näinkö on?


      • Ihme juttu
        Vailla täyttä ymmärrystä kirjoitti:

        Joo, ei voi käyttää FPC:n debuggeria, ei. Pitää saada sekin IDE:een että meidän visual-kooderi on tyytyväinen.

        Näinkö on?

        On tilassa "Under developement". Lazarus ei ole vielä valmis vaan betavaihteessa.


      • Lazarus.
        Ihme juttu kirjoitti:

        On tilassa "Under developement". Lazarus ei ole vielä valmis vaan betavaihteessa.

        Voi olla että Lazarus on vielä kauankin Beta-vaiheessa mutta se ei tarkoita sitä etteikö sillä voisi tehdä moniakin asioita (ja näinhän moni on jo aikoja sitten tehnytkin)


      • Lazarus.

        "Sitten kuinka hyvä debuggeri on Lazaruksessa?"
        Niin oletko kokeillut sitä? Kerroppa huomiosi siitä!


      • Hippo
        Lazarus. kirjoitti:

        "Sitten kuinka hyvä debuggeri on Lazaruksessa?"
        Niin oletko kokeillut sitä? Kerroppa huomiosi siitä!

        Lazaruksen dubuggeri on täysin perseestä. Sillä on tämän johdosta täysin mahdotonta tehdä ammattimaisia ohjelmia.


      • fadfa
        Lazarus. kirjoitti:

        Voi olla että Lazarus on vielä kauankin Beta-vaiheessa mutta se ei tarkoita sitä etteikö sillä voisi tehdä moniakin asioita (ja näinhän moni on jo aikoja sitten tehnytkin)

        Ensinnäkin kun se on beta, niin se jo kertoo että ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.

        Mailma on pullollaan hyviä ohjelmointikieliä ja sovelluskehttimia, joten ei todellakaan ole mitään järkeä alkaa opettelemaan jotain Lazarusta josta koskaan edes tulee versiota, jota voi käyttää oikeiden ohjelmien tekemiseen.

        Borlandin on kusessa Delphin kanssa, koska panosti siihen roimasti ja nyt on myymässä koko paskaa, mutta kukaan ei huoli sitä. Syy siihen on, että sillä ei juurikaan kukaan koodaa nykypäivänä. Pascal on kuollut!!!


      • koodarimies....

        Kyllähän QBasicillakin voi tehdä vaikka Visual Studion, siitä vaan rupeet latomaan hexakoodia putkeen ja käännät sen konekielle :D


      • koodarimies....
        fadfa kirjoitti:

        Ensinnäkin kun se on beta, niin se jo kertoo että ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.

        Mailma on pullollaan hyviä ohjelmointikieliä ja sovelluskehttimia, joten ei todellakaan ole mitään järkeä alkaa opettelemaan jotain Lazarusta josta koskaan edes tulee versiota, jota voi käyttää oikeiden ohjelmien tekemiseen.

        Borlandin on kusessa Delphin kanssa, koska panosti siihen roimasti ja nyt on myymässä koko paskaa, mutta kukaan ei huoli sitä. Syy siihen on, että sillä ei juurikaan kukaan koodaa nykypäivänä. Pascal on kuollut!!!

        Delphikö on kuollut?

        http://www.turboexplorer.com/

        Voi vittu, ne on tyhmiä jotka ei älyä Delphi upeutta, itse koodailen Delphillä ihan työkseni yhden xml-projektin parissa. Kokeilin huvikseen parsia xml:ää Visual C :lla ja oli kyllä tosi kankee tapaus jos Delphin vastaavaan vertaa :D Siinä oli Delphin sujuvuus kaukana.


      • koodarimies....
        koodarimies.... kirjoitti:

        Delphikö on kuollut?

        http://www.turboexplorer.com/

        Voi vittu, ne on tyhmiä jotka ei älyä Delphi upeutta, itse koodailen Delphillä ihan työkseni yhden xml-projektin parissa. Kokeilin huvikseen parsia xml:ää Visual C :lla ja oli kyllä tosi kankee tapaus jos Delphin vastaavaan vertaa :D Siinä oli Delphin sujuvuus kaukana.

        Siis se oli joku ulkopuolisen tekemä xml-parseri (Visual) C :lle, jossa oli selkeesti samoja piirteitä kuin Delphin XMLDocument komponentissakin, mutta käytettävyys oli valovuosia Delphin vastaavasta.


      • Lazarus.
        fadfa kirjoitti:

        Ensinnäkin kun se on beta, niin se jo kertoo että ei kannata koskea pitkällä tikullakaan.

        Mailma on pullollaan hyviä ohjelmointikieliä ja sovelluskehttimia, joten ei todellakaan ole mitään järkeä alkaa opettelemaan jotain Lazarusta josta koskaan edes tulee versiota, jota voi käyttää oikeiden ohjelmien tekemiseen.

        Borlandin on kusessa Delphin kanssa, koska panosti siihen roimasti ja nyt on myymässä koko paskaa, mutta kukaan ei huoli sitä. Syy siihen on, että sillä ei juurikaan kukaan koodaa nykypäivänä. Pascal on kuollut!!!

        "Lazarusta josta koskaan edes tulee versiota, jota voi käyttää oikeiden ohjelmien tekemiseen. "

        Mikähän on oikea ohjelma?

        Aika monista sovelluskehittimistä poiketen Lazarus on tehty Lazaruksella ja se toimii useassa eri käyttöjärjestelmässä (eri CPU:lla) natiivisti (ilman mitään välikoodia) (ja siitä on saatavissa myös 64-bittinen versio)!

        Kuinka monessa käyttöjärjestelmässä sovelluksesi toimii? Pystyykö se edes hyödyntämään 64-bittisen cpun ominaisuuksia?


      • Lazarus.
        Hippo kirjoitti:

        Lazaruksen dubuggeri on täysin perseestä. Sillä on tämän johdosta täysin mahdotonta tehdä ammattimaisia ohjelmia.

        Mitähän (Lazaruksessa toimivaa) debuggeri versiota olet kokeillut ja missä käyttöjärjestelmässä teit kokeilusi?


        Lazarushan löytyy mm täältä:
        https://sourceforge.net/projects/lazarus/


      • Onhan se
        Hippo kirjoitti:

        Lazaruksen dubuggeri on täysin perseestä. Sillä on tämän johdosta täysin mahdotonta tehdä ammattimaisia ohjelmia.

        KÄYTÄ SITÄ FPC:N DEBUGGERIA. Muista että lazukka toimii fpc:n päällä joten se mikä on FPC:ssä on käytössä myös lazarusta käytettäessä.

        Turha etsiä betasoftan kehityksen alla olevasta ominaisuudesta toimivuutta, sensijaan FPC:n debuggeri toimii kuin JUNAN VESSA, eli aina ja varmasti. Ainiin, mutta kun et saakaan käyttöliittymästä kliksuteltua niitä puunäkymiä auki niin sinusta se on paska.

        Visuaalikoodaajan katkeruutta selkeästi; raukkaparka ei osaa ohjata debug-dataa konsoliin :D :D :D

        Kaikki true-koodaajat luopuvat lopulta visuaalisista työkaluista ja ottavat käyttöön kaksi monitoria joista toisella on tyypillisesti 4 konsolia erilaisille datavirroille ja toisessa pyörii kehitettävä softa / kehitysympäristön editori.


    • Lazarus.

      Tottakai Lazarusta voi arvostella. Olisi hyvä kuitenkin se että se perustuisi kokeiluun (eikä vain kuvitteluun)

      • KoodiVasara

        joku vitun Lazarus on 100 kertaa suppeampi ja surkeampi kuin Delphi ja siltikin Delphi on hätää kärsimässä. Borlandikin on myymässä koko paskan pois kun sillä ei ole tulevaisuutta...

        Sitten täällä joku viittii mainostaa jotain Lazarusta, joka on murto-osa siitä mitä Delphi on... harhauttaa vielä joitain, jotka kuvittelevat että sen opettelusta on hyötyä... Todellisuudessa siihen panostettu aika on silkkaa ajan haaskausta.


        Delphiäkään ei kannata opetella, koska sitä käytetään hyvin vähän työpaikoilla. Siis vaikka koodaisi omaksi harrastukseski, niin kannattaa opetella sellaista mistä voisi edes olla tulevaisuudessa todellista hyötyä.


      • koodarimies....
        KoodiVasara kirjoitti:

        joku vitun Lazarus on 100 kertaa suppeampi ja surkeampi kuin Delphi ja siltikin Delphi on hätää kärsimässä. Borlandikin on myymässä koko paskan pois kun sillä ei ole tulevaisuutta...

        Sitten täällä joku viittii mainostaa jotain Lazarusta, joka on murto-osa siitä mitä Delphi on... harhauttaa vielä joitain, jotka kuvittelevat että sen opettelusta on hyötyä... Todellisuudessa siihen panostettu aika on silkkaa ajan haaskausta.


        Delphiäkään ei kannata opetella, koska sitä käytetään hyvin vähän työpaikoilla. Siis vaikka koodaisi omaksi harrastukseski, niin kannattaa opetella sellaista mistä voisi edes olla tulevaisuudessa todellista hyötyä.

        Delphi on kuolemassa??

        http://www.turboexplorer.com/

        Tuosta Lazaruksesta en sano mitään, siitä en tiedä mitään. Mutta Delphi on ihan oma juttunsa ja minun mielestä se ei ole kuolemassa mihinkään. Ainaskin minä OSAAN Delphin Pascal-koodia ja voimpahan tulevaisuudessa siirtää delphillä tehtyjä softia muille kielille jos niin on tarvis :) Toki en toivo sitä.

        Mua naurattaa tämä tilanne, tämä on vähän kuin porukka on väkisten tunkemassa ohutta polkua läpi viidakon kun lähellä on valmis "Delphi" moottoritie :D, siitä vaan :)


      • jjhh
        koodarimies.... kirjoitti:

        Delphi on kuolemassa??

        http://www.turboexplorer.com/

        Tuosta Lazaruksesta en sano mitään, siitä en tiedä mitään. Mutta Delphi on ihan oma juttunsa ja minun mielestä se ei ole kuolemassa mihinkään. Ainaskin minä OSAAN Delphin Pascal-koodia ja voimpahan tulevaisuudessa siirtää delphillä tehtyjä softia muille kielille jos niin on tarvis :) Toki en toivo sitä.

        Mua naurattaa tämä tilanne, tämä on vähän kuin porukka on väkisten tunkemassa ohutta polkua läpi viidakon kun lähellä on valmis "Delphi" moottoritie :D, siitä vaan :)

        Borlandilta huvittava veto... Vuoden vaihteessa se kävi hehkuttamassa uutta Delphia ympäri mailmaa ja pari kuukautta myöhemmin laittoi koko Delphi-paskan ja muut kehittimet myyntiin, mutta ostajaa ei ole vieläkään tullut... ei kukaan sellaisia räpellyksiä huoli.


      • koodarimies....
        jjhh kirjoitti:

        Borlandilta huvittava veto... Vuoden vaihteessa se kävi hehkuttamassa uutta Delphia ympäri mailmaa ja pari kuukautta myöhemmin laittoi koko Delphi-paskan ja muut kehittimet myyntiin, mutta ostajaa ei ole vieläkään tullut... ei kukaan sellaisia räpellyksiä huoli.

        Minä huolin ainaskin ja olen jopa valmis ostamaan tuon tulevan Delphi Pro kehitysympäristön! Koska tiedän mihin se pystyy!

        Tiedätkö sinä?? Epäilen? ;)

        Ostajaa ei tule, koska Borland päätti palata alkuun ja tarjota kehitysvälineitä edulliseen hintaan. Niinhän teki Microsoftin Express sarjallaan. Olen tutustunut C# ja C Express paketteihin, ne on LIIAN karsittuja!!!!!! Tiedän sen! Pakottavat NET systeemiin!

        Borland antaa kummiskin aika VAPAAT kädet!

        Miettikää siitä, se moottoritie on edelleen kuuma!

        Hyötysovellukset Borlandille ja hupisoftat Microsoftille, näin sanon minä ja tämä pätee useamman vuoden kokemuksella!


      • joo-i
        koodarimies.... kirjoitti:

        Minä huolin ainaskin ja olen jopa valmis ostamaan tuon tulevan Delphi Pro kehitysympäristön! Koska tiedän mihin se pystyy!

        Tiedätkö sinä?? Epäilen? ;)

        Ostajaa ei tule, koska Borland päätti palata alkuun ja tarjota kehitysvälineitä edulliseen hintaan. Niinhän teki Microsoftin Express sarjallaan. Olen tutustunut C# ja C Express paketteihin, ne on LIIAN karsittuja!!!!!! Tiedän sen! Pakottavat NET systeemiin!

        Borland antaa kummiskin aika VAPAAT kädet!

        Miettikää siitä, se moottoritie on edelleen kuuma!

        Hyötysovellukset Borlandille ja hupisoftat Microsoftille, näin sanon minä ja tämä pätee useamman vuoden kokemuksella!

        Etkö sinä ymmärrä, että Borland on myymässä koko Delphi-sovelluskehitin-projektin pois. Siis ei enään kehitä koko paskaa!!! Kukaan ei vain halua ostaa tätä, kun sillä ei tee mitään. Itse borlandikin on Delphin suhteen erittäin pessimistinen...


        Mailmassa tuskin on ainuttakaan kaupallista ohjelmaa, joka olisi tehty delphillä... yhdessäkään firmassa ei käytetä roskaa...


        joka sanoo että tietää mihin Delphiä käytetätään ja käyttää sitä sen takia, niin se kertoo sen, että ei ole "pystynyt" opettelemaan kehittyneitä ohjelmiontivälineitä, kuten Visual C -aa...


      • Lazarus.
        KoodiVasara kirjoitti:

        joku vitun Lazarus on 100 kertaa suppeampi ja surkeampi kuin Delphi ja siltikin Delphi on hätää kärsimässä. Borlandikin on myymässä koko paskan pois kun sillä ei ole tulevaisuutta...

        Sitten täällä joku viittii mainostaa jotain Lazarusta, joka on murto-osa siitä mitä Delphi on... harhauttaa vielä joitain, jotka kuvittelevat että sen opettelusta on hyötyä... Todellisuudessa siihen panostettu aika on silkkaa ajan haaskausta.


        Delphiäkään ei kannata opetella, koska sitä käytetään hyvin vähän työpaikoilla. Siis vaikka koodaisi omaksi harrastukseski, niin kannattaa opetella sellaista mistä voisi edes olla tulevaisuudessa todellista hyötyä.

        Pascalin suositeltavuus ei perustu sen suosioon markkinoilla vaan sen selkeyteen. Eli Pascalin ominaisuudet ovat erittäin monipuoliset (joten sillä voi esim. opetella monia asioita). Aloittelijoille on tärkeintä opetella erilaisia ohjelmointitapoja ja -tekniikoita (kieli itsessään ole niin tärkeä kunhan se vain tukee oikeita tapoja. Tässä Pascal on hyvä!). Ammattilaisethan osaavat useita ohjelmointikieliä!


      • Hippo
        Lazarus. kirjoitti:

        Pascalin suositeltavuus ei perustu sen suosioon markkinoilla vaan sen selkeyteen. Eli Pascalin ominaisuudet ovat erittäin monipuoliset (joten sillä voi esim. opetella monia asioita). Aloittelijoille on tärkeintä opetella erilaisia ohjelmointitapoja ja -tekniikoita (kieli itsessään ole niin tärkeä kunhan se vain tukee oikeita tapoja. Tässä Pascal on hyvä!). Ammattilaisethan osaavat useita ohjelmointikieliä!

        Turhaa tietoa on aivan liikaa jo Pascalin opettelu on yksi niistä pahimmista.

        Paljon järkevämpää on opetella ohjelmointitekniikkaa sellaisella kielellä, jota arvostetaan ammattimailmassakin!!!

        Tämä ala hukkuu suorastaan tiedonpaljouteen ja todella idioottimaista suositella jotain Delphiä, kun sillä ei juurikaan tee ammattikäytössä yhtään mitään. Delphi on tavallaan harrastajien leikkikieli ja sitten todelliset ohjelmat tehdään aivan muilla sovelluskehittimillä.


      • frankB
        koodarimies.... kirjoitti:

        Minä huolin ainaskin ja olen jopa valmis ostamaan tuon tulevan Delphi Pro kehitysympäristön! Koska tiedän mihin se pystyy!

        Tiedätkö sinä?? Epäilen? ;)

        Ostajaa ei tule, koska Borland päätti palata alkuun ja tarjota kehitysvälineitä edulliseen hintaan. Niinhän teki Microsoftin Express sarjallaan. Olen tutustunut C# ja C Express paketteihin, ne on LIIAN karsittuja!!!!!! Tiedän sen! Pakottavat NET systeemiin!

        Borland antaa kummiskin aika VAPAAT kädet!

        Miettikää siitä, se moottoritie on edelleen kuuma!

        Hyötysovellukset Borlandille ja hupisoftat Microsoftille, näin sanon minä ja tämä pätee useamman vuoden kokemuksella!

        ..juuri näin, vaikka toi vb-mies täällä jatkuvasti jaksaa hämmentää, jos on vb-mies niin eipä siltä juuri muuta voi odottaa.
        MS voisi keskittyä siihen minkä parhaiten osaa, eli varastella muiden ideoita ja lisätä animaatioita jotka vaatii lisää laitetehoa, myhäilevät hardware myyjät ovat innoissaan billin tempauksista.


      • delphiini
        joo-i kirjoitti:

        Etkö sinä ymmärrä, että Borland on myymässä koko Delphi-sovelluskehitin-projektin pois. Siis ei enään kehitä koko paskaa!!! Kukaan ei vain halua ostaa tätä, kun sillä ei tee mitään. Itse borlandikin on Delphin suhteen erittäin pessimistinen...


        Mailmassa tuskin on ainuttakaan kaupallista ohjelmaa, joka olisi tehty delphillä... yhdessäkään firmassa ei käytetä roskaa...


        joka sanoo että tietää mihin Delphiä käytetätään ja käyttää sitä sen takia, niin se kertoo sen, että ei ole "pystynyt" opettelemaan kehittyneitä ohjelmiontivälineitä, kuten Visual C -aa...

        ..paljon mahtuu maaimaan mölyä, mutta nää microsoft fanaatikot ja ms-mainosmiehet (bilin persuksen nuolijat) tunkee joka paikkaan näemmä, voinpa sanoa että törmäät suomessa lähes joka päivä delphillä tehtyyn ohjelmaan ellet nyt utsalon peräkylällä asustele. (piste)


      • .3d
        Hippo kirjoitti:

        Turhaa tietoa on aivan liikaa jo Pascalin opettelu on yksi niistä pahimmista.

        Paljon järkevämpää on opetella ohjelmointitekniikkaa sellaisella kielellä, jota arvostetaan ammattimailmassakin!!!

        Tämä ala hukkuu suorastaan tiedonpaljouteen ja todella idioottimaista suositella jotain Delphiä, kun sillä ei juurikaan tee ammattikäytössä yhtään mitään. Delphi on tavallaan harrastajien leikkikieli ja sitten todelliset ohjelmat tehdään aivan muilla sovelluskehittimillä.

        Tuskin pystyt nimeämään yhtään sellaista (todellista) suomalaista ohjelmointiammattilaista joka ei arvosta esim. tätä FreePascalilla tehtyä ohjelmaa

        http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=12


      • Hippo
        .3d kirjoitti:

        Tuskin pystyt nimeämään yhtään sellaista (todellista) suomalaista ohjelmointiammattilaista joka ei arvosta esim. tätä FreePascalilla tehtyä ohjelmaa

        http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=12

        Ei helkutti... tuskin kukaan oli ennen edes kuullut moisesta ohjelmasta ja netissä löytyy vastaavantasoisia ohjelmia tuhansia.

        siinä se ero kulkeekin, että tuommoinen ohjelman taso ei riitä kaupallisiin sovelluksiin enään nykypäivänä. ohjelmahan on suorastaan täysin onneton...


      • Hippo
        Hippo kirjoitti:

        Ei helkutti... tuskin kukaan oli ennen edes kuullut moisesta ohjelmasta ja netissä löytyy vastaavantasoisia ohjelmia tuhansia.

        siinä se ero kulkeekin, että tuommoinen ohjelman taso ei riitä kaupallisiin sovelluksiin enään nykypäivänä. ohjelmahan on suorastaan täysin onneton...

        Sinällään huvittavaa kun jotkut vieläkin vaahtoaa Pascalista. Pascalia yritettiin tuputtaa joka tuutista 80 luvulla ja 90 luvun alussa. Sitä opetettiin korkeakouluissa lähes pääasiallisena kielenä. Silti sillä ei ollut mitään mahdollisuuksia C-tä vastaan. Tänä päivänä pascal on lähes kuollut kieli ja onneksi niin...

        Sitten vielä:
        - delphi on lähes kuollut vaikka olikin ihan pätevä kehitin tietokantojen käsittelyyn (ei muuhun)!!!

        - lazarus on vähän kuin delphi, josta on poistetettu esim lähes kaikkein tärkein delphin ominaisuus, eli tietokantaominaisuudet

        Sitten se ei mitenkään olellista, jos jollain kehittimellä saadaan tehtyä joku yksittäinen sovellus. tärkein seikka on kuinka yleisesti sovelluskehitintä käytetään!!!


      • Miksi ihmeessä...
        KoodiVasara kirjoitti:

        joku vitun Lazarus on 100 kertaa suppeampi ja surkeampi kuin Delphi ja siltikin Delphi on hätää kärsimässä. Borlandikin on myymässä koko paskan pois kun sillä ei ole tulevaisuutta...

        Sitten täällä joku viittii mainostaa jotain Lazarusta, joka on murto-osa siitä mitä Delphi on... harhauttaa vielä joitain, jotka kuvittelevat että sen opettelusta on hyötyä... Todellisuudessa siihen panostettu aika on silkkaa ajan haaskausta.


        Delphiäkään ei kannata opetella, koska sitä käytetään hyvin vähän työpaikoilla. Siis vaikka koodaisi omaksi harrastukseski, niin kannattaa opetella sellaista mistä voisi edes olla tulevaisuudessa todellista hyötyä.

        Delphi maksaa mansikoita, mustikoita ja vielä vasemman kiveksenkin. Laza/FPC on ilmainen. Kumman köyhä opiskelija valitsee; etenkin kun Lazaa käyttämällä oppii periaatteessa Delphinkäyttöäkin.

        Riippuu ihan mitä kielellä aikoo tehdä. Vaikkapa peliohjelmoinnissa on se ja sama käytätkö ideä vai et koska et pysty jokatapauksessa hyödyntämään visuaalisen ohjelmoinnin "maalaa lomakkeita" tyylistä koodausta.

        Sitäpaitsi FPC taipuu useammalle laitteelle kuin Delphi jolloin esim. crossplatformauksen kannalta Lazarus onkin parempi valinta kuin Delphi!

        Jos taas haluaa koodata win32 only tai .net only niin ota delphi, mikäs siinä. Mutta kun kaikki projektit tai vaatimukset eivät ole samanlaisia.


      • Lazarus.
        Hippo kirjoitti:

        Ei helkutti... tuskin kukaan oli ennen edes kuullut moisesta ohjelmasta ja netissä löytyy vastaavantasoisia ohjelmia tuhansia.

        siinä se ero kulkeekin, että tuommoinen ohjelman taso ei riitä kaupallisiin sovelluksiin enään nykypäivänä. ohjelmahan on suorastaan täysin onneton...

        Miksi et pysty sitten nimeämään ketään suomalaista ohjelmointiammattilaista?


      • Lazarus.
        Hippo kirjoitti:

        Sinällään huvittavaa kun jotkut vieläkin vaahtoaa Pascalista. Pascalia yritettiin tuputtaa joka tuutista 80 luvulla ja 90 luvun alussa. Sitä opetettiin korkeakouluissa lähes pääasiallisena kielenä. Silti sillä ei ollut mitään mahdollisuuksia C-tä vastaan. Tänä päivänä pascal on lähes kuollut kieli ja onneksi niin...

        Sitten vielä:
        - delphi on lähes kuollut vaikka olikin ihan pätevä kehitin tietokantojen käsittelyyn (ei muuhun)!!!

        - lazarus on vähän kuin delphi, josta on poistetettu esim lähes kaikkein tärkein delphin ominaisuus, eli tietokantaominaisuudet

        Sitten se ei mitenkään olellista, jos jollain kehittimellä saadaan tehtyä joku yksittäinen sovellus. tärkein seikka on kuinka yleisesti sovelluskehitintä käytetään!!!

        Siksi että Pascal on hyvä opetuskieli. Esim. niissä paikoissa mitä minä tiedän jossa opetaan C:tä tarkastetaan myös erikseen ohjelmointityyli erillisellä tarkastusohjelmalla (eli ei tosiaankaan riitä että ohjelma kääntyy ja toimii oikein)!


      • Lazarus.
        Hippo kirjoitti:

        Sinällään huvittavaa kun jotkut vieläkin vaahtoaa Pascalista. Pascalia yritettiin tuputtaa joka tuutista 80 luvulla ja 90 luvun alussa. Sitä opetettiin korkeakouluissa lähes pääasiallisena kielenä. Silti sillä ei ollut mitään mahdollisuuksia C-tä vastaan. Tänä päivänä pascal on lähes kuollut kieli ja onneksi niin...

        Sitten vielä:
        - delphi on lähes kuollut vaikka olikin ihan pätevä kehitin tietokantojen käsittelyyn (ei muuhun)!!!

        - lazarus on vähän kuin delphi, josta on poistetettu esim lähes kaikkein tärkein delphin ominaisuus, eli tietokantaominaisuudet

        Sitten se ei mitenkään olellista, jos jollain kehittimellä saadaan tehtyä joku yksittäinen sovellus. tärkein seikka on kuinka yleisesti sovelluskehitintä käytetään!!!

        Mitä tarkoitat tietokantaominaisuuksilla tässä yhteydessä ja mikähän Lazarus-versio on kyseessä (millä käyttöjärjestelmällä) jota väitteesi koskee?


      • Hippo
        Lazarus. kirjoitti:

        Miksi et pysty sitten nimeämään ketään suomalaista ohjelmointiammattilaista?

        ai piti nimetä suomalainen ammattikoodaaja...

        itse aloitin 94 ohjelmistoinssin opinnot ja sillä alalla ollaan edelleen... ohjelmoinnu olen yli 20v. Ensimmäinen kone oli kottaraispönttö Apple Mac... sitten tuli Amiga... ai niin oli Commodore 64 joskus...

        Työpakkoja on ollut joku 10 tähän mennesse, joissa olen joutunut koodaamaan. Yhdessa ainoassa käytettiin Delphiä, mutta firma meni konkkaan vähän ajan päästä... Kyseisessä firmassa tehtiin esim. Delphiprojekti, jolla ei loppujen lopuksi tehty yhtään mitäään... tästäkin on aikaa lähemmäksi 10v. Sen jälkeen yhdessäkään firmassa ei ole edes kuullut puhuttavan Delphistä!!!


      • Hippo
        Miksi ihmeessä... kirjoitti:

        Delphi maksaa mansikoita, mustikoita ja vielä vasemman kiveksenkin. Laza/FPC on ilmainen. Kumman köyhä opiskelija valitsee; etenkin kun Lazaa käyttämällä oppii periaatteessa Delphinkäyttöäkin.

        Riippuu ihan mitä kielellä aikoo tehdä. Vaikkapa peliohjelmoinnissa on se ja sama käytätkö ideä vai et koska et pysty jokatapauksessa hyödyntämään visuaalisen ohjelmoinnin "maalaa lomakkeita" tyylistä koodausta.

        Sitäpaitsi FPC taipuu useammalle laitteelle kuin Delphi jolloin esim. crossplatformauksen kannalta Lazarus onkin parempi valinta kuin Delphi!

        Jos taas haluaa koodata win32 only tai .net only niin ota delphi, mikäs siinä. Mutta kun kaikki projektit tai vaatimukset eivät ole samanlaisia.

        Ei helvetti mitä paskaa täällä suolletaan:

        "
        Riippuu ihan mitä kielellä aikoo tehdä. Vaikkapa peliohjelmoinnissa on se ja sama käytätkö ideä vai et koska et pysty jokatapauksessa hyödyntämään visuaalisen ohjelmoinnin "maalaa lomakkeita" tyylistä koodausta.
        "
        Yhtään kaupallista peliä ei ole tehty Delphillä eikä jollain aneemisella Lazaruksella!!!

        "
        Sitäpaitsi FPC taipuu useammalle laitteelle kuin Delphi jolloin esim. crossplatformauksen kannalta Lazarus onkin parempi valinta kuin Delphi!
        "

        Sillä on hyvin käytännön merkitystä, mille käyttöjärjestelmille joku ohjelma kääntyy.

        JA huhhuh:
        "
        Jos taas haluaa koodata win32 only tai .net only niin ota delphi, mikäs siinä. Mutta kun kaikki projektit tai vaatimukset eivät ole samanlaisia.
        "

        Borlandin tuoetteet eivät edes tue kunnolla net:iä vieläkään ja vielä suurempi vitsi on, että Delphillä alkaa ohjelmoimaan win32-koodia... toki Delphillä voi käskyttää Apia, mutta erittäin hankalasti...


        totuus on, että unohtakaa jotkut Delphit ja Lazarukset. Niillä ei ole mitään käyttöä!!! Missään työpaikassa ei arvosteta Delphi tai pascal osaamista nykypäivänä!!!


      • Hippo
        Hippo kirjoitti:

        Ei helvetti mitä paskaa täällä suolletaan:

        "
        Riippuu ihan mitä kielellä aikoo tehdä. Vaikkapa peliohjelmoinnissa on se ja sama käytätkö ideä vai et koska et pysty jokatapauksessa hyödyntämään visuaalisen ohjelmoinnin "maalaa lomakkeita" tyylistä koodausta.
        "
        Yhtään kaupallista peliä ei ole tehty Delphillä eikä jollain aneemisella Lazaruksella!!!

        "
        Sitäpaitsi FPC taipuu useammalle laitteelle kuin Delphi jolloin esim. crossplatformauksen kannalta Lazarus onkin parempi valinta kuin Delphi!
        "

        Sillä on hyvin käytännön merkitystä, mille käyttöjärjestelmille joku ohjelma kääntyy.

        JA huhhuh:
        "
        Jos taas haluaa koodata win32 only tai .net only niin ota delphi, mikäs siinä. Mutta kun kaikki projektit tai vaatimukset eivät ole samanlaisia.
        "

        Borlandin tuoetteet eivät edes tue kunnolla net:iä vieläkään ja vielä suurempi vitsi on, että Delphillä alkaa ohjelmoimaan win32-koodia... toki Delphillä voi käskyttää Apia, mutta erittäin hankalasti...


        totuus on, että unohtakaa jotkut Delphit ja Lazarukset. Niillä ei ole mitään käyttöä!!! Missään työpaikassa ei arvosteta Delphi tai pascal osaamista nykypäivänä!!!

        Edes Borlandi ei usko tuotteeseensa. Se selvis siitä, että viime talvena firma alkoi etsimään ostajaa sovelluskehittimilleen...

        Kaikkien olisi syytä haudata koko pascal paska mahdollisimman syvälle!!!


      • Hippo
        Lazarus. kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tietokantaominaisuuksilla tässä yhteydessä ja mikähän Lazarus-versio on kyseessä (millä käyttöjärjestelmällä) jota väitteesi koskee?

        huh huh... että mitä eroa on Lazaruksen ja Delphin tietokantaominaisuuksissa???


        Delphissä on itsessään tehokas tietokantamoottori jota käskytetään sql:ällä ja käyttää paradoxin kantaa... sitten luonnollisesti hyvä raportointiominaisuudet (ja komponentti vaikka crystal Reportsia varten ja XML-komponentit)... lähes kaikkia tietokantajoa voi käyttää, joille on vain tehty odbc-ajurit ja kaikille yleisimmilla kannoille tehty "suorat" ajurit, jotta ei tarvi käyttää kietotienä Windowsin odbc-ohjainta...

        Lazarukseen saa ehkä muutaman "komponenttia" joiden avulla saadaan yhteys joihinkin kantoihin... huh huh...

        Kysymys oli niin naurettava, että huomaa heti että kysyjä ei edes ole koskaan ohjelmoinu tietokantoja.


      • a&a
        Hippo kirjoitti:

        Edes Borlandi ei usko tuotteeseensa. Se selvis siitä, että viime talvena firma alkoi etsimään ostajaa sovelluskehittimilleen...

        Kaikkien olisi syytä haudata koko pascal paska mahdollisimman syvälle!!!

        Jos ei pascal kiinnosta niin ei sinun tarvitse lukea näitä keskustelualueita. Lue vaikkapa niitä joista olet kiinnostunut.


      • a&a
        Hippo kirjoitti:

        Edes Borlandi ei usko tuotteeseensa. Se selvis siitä, että viime talvena firma alkoi etsimään ostajaa sovelluskehittimilleen...

        Kaikkien olisi syytä haudata koko pascal paska mahdollisimman syvälle!!!

        Eikös ennemmin ole kyse siitä ettei se saanut tarpeeksi hyvää hintaa siitä.
        Eihän kauppoja synny ellei ostaja suostu maksamaan sitä mitä pyydetään.


      • -.-.-.-
        Hippo kirjoitti:

        ai piti nimetä suomalainen ammattikoodaaja...

        itse aloitin 94 ohjelmistoinssin opinnot ja sillä alalla ollaan edelleen... ohjelmoinnu olen yli 20v. Ensimmäinen kone oli kottaraispönttö Apple Mac... sitten tuli Amiga... ai niin oli Commodore 64 joskus...

        Työpakkoja on ollut joku 10 tähän mennesse, joissa olen joutunut koodaamaan. Yhdessa ainoassa käytettiin Delphiä, mutta firma meni konkkaan vähän ajan päästä... Kyseisessä firmassa tehtiin esim. Delphiprojekti, jolla ei loppujen lopuksi tehty yhtään mitäään... tästäkin on aikaa lähemmäksi 10v. Sen jälkeen yhdessäkään firmassa ei ole edes kuullut puhuttavan Delphistä!!!

        Taisi olla niin että kottaraispönttö macin käyttis oli tehty Pascalilla (ainakin Apple Lisan oli)


      • @massisimo
        a&a kirjoitti:

        Jos ei pascal kiinnosta niin ei sinun tarvitse lukea näitä keskustelualueita. Lue vaikkapa niitä joista olet kiinnostunut.

        olis varmaan sopivaa luettavaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe