Ahdas asunto?

Melina49

Susanna Sievinen muuttaa hirsilinnasta ahtaaseen kolmioon.
ENNEN 260 m2 NYT 63 m2

Kuinka ahtaasti te asutte?
Meitä 2 hlöä ja 45,5 neliöö eikä asuta ahtaasti.
Paljonko tarvitsee yksin asuva henkilö neliöitä. Meinasin kuolla nauruun, kun vasta nyt luin iltalehtien juttuja.

28

1931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sbbi

on kaksi henkilöä ja kaksio 51 neliöö, välillä tunnen/tunnemme ahtautta, lähinnä MH.

• liikaakin

meillä tytön kanssa yli 200neliöö, kukaan vaan ei haluu syrjäkylältä vuokrata..vaikka halvalla sais..omat keittiöt ja vessat ois..

• Ahkera tiskaaja

on kaksi, ja koira, 263 m2, mutta tiedän kyllä, ettei ihmisen onni ole neliöiden summa.

• on suhteellista

Muistuu mieleeni vuosien varrelta eräs kansalaisopiston rehtori, yksineläjä ukko. Tuli valittamaan, että täytyy saada isompi asunto, ei mahdu kaksioonsa.

Sitähän piti käydä katsomassa, miten surkea kämppä. Oli kerännyt yhden huoneen täpötäyteen paikallisen sanomalehden numeroita kaiken varalta, jos joskus tarvitsisi. Toinenkin jo reipasta vauhtia täyttymässä. Väljyyttä löytyi, kun nostettiin lehdet paperinkeräykseen.

• ainakin joskus

Neliöitä "mahtavat" ( tai pikemminkin naurettavat) 77 m2 ja pysyviä asukkeja on viisi. Välillä vierailevia tähtiä on kaksi eli enimmillään siis seitsemän. Pikaisella laskutoimistuksella se siis tekee 11 neliötä per henkilö!

Onhan siinä välillä kestämistä, mutta ainakaan ei tarvitse NIIN kovin usein pohdiskella uusia näkökulmia mm huonekalujen vaihdon suhteen.

• danieela

oli muutama vuosi sit 70m2 ja asukkeja 6.plus koira ja 3kissaa.hyvin mahduttiin.nyt enää 3 asukasta ja elukat.nyt tuntuu et joskus ei ole omaa tilaa vaik huoneita 3 keittiö ja tilaa 74m2.

• Tok-Fia

on 3 hlöä ja neliöitä 92

• muutos!

Siis asumismuodon.
      Vetäydyttyämme työelämästä 59/54v muutimme vaimon kanssa omakotitalosta ( 163m2 / rinnetalo )keskustan kerrostalokolmioon, 71m2.
      Sopii meille mainiosti. Helpompi lähteä kuin ok:sta.
      Olemme poissa noin 12 - 16 viikkoa/vuosi.
      Vähemmän siivousta ym.
      Ei tunnu ahtaalta vaan kodikkaalta!

Ainoa haittatekijä on tuo perkeleen lakaisukone joka avoimien ikkunoiden kautta häiritsee juuri nyt!

• danieela

sillä että ei tarvitse itse olla ruohon leikkuussa/haravoimassa/lumenluonnissa/kastelemassa.ei se siinä kauaa viivy.;D

• tilanteen mukaan

Vielä maaliskuussa asuin kahden koiran kanssa 76 neliössä ja nyt 35 neliössä. Tavoitteena on pieni asunto, sillä minimalistina en viitsisi maksaa turhista neliöistä. Koska työn kannalta oman asunnon hankkiminen ei ole järkevää, niin mieluummin en maksa suurta vuokraa.

• blackwomans

meillä neliöitä 125
      ja meitä tytär ja minä..välillä meitä tosin kolme..mutta tilaa ihan riittävästi:))

• liikaa siivottavaa

neliöitä OKT:ssa. Yksin jäin 10 v sitten enkä toista ole onnistunut vierelleni vokottelemaan. Liian ovat vaativia nykynaiset, mutta niin ne oli ennenkin.
        Pian muutan 46 neliön kaksioon, pitää sitä ennen kaikki kärrätä kaatopaikalle kun ei kierrätyskeskustakaan ole. Nahkasohvat ja muut huonekalut, pakastimet, antiikiompelukone 150 kg, vuosikymmenien sukututkimusmteriaali, vaatteita sadaksi vuodeksi, soittimet jne. Ulkorakennuksesta sorvit, hitsauskoneet, porat, kaikki sähköiset ja sähköttömät käsityökalut ja määrätön määrä tarvikkeita. Tarpeellista ja tarpeetonta.

• perheellinen

Susannalla on kaksi vilkasta lasta=kolme henkilöä!
      Onko sinulla jo lapsia?

• AnimusKopio

Neliöitä 72,5 kahdessa kerroksessa.
      Asukkaina yksi aikuinen, kaksi koululaista, koira, kaks kissaa ja matelijaterraario.

Sopu todellakin antaa sijaa ;)

Olis tietty IHQ kun ois oma huone, mut taitas mennä jo ylellisyydeks, keskitulosia yhäreitä kun ollaan...

• elukoineni

vuokra kaksiossa neliöitä 54,5m2.On siis koira ja kissa.Miettinyt olen muuttamista pienempään,mutta epäilen että tulisi ahtaanpaikan kammo.Tytär asuu 31m2 yksiössä ja hänellä kaksi kissaa.Sanoo minulle,että hullu olisin jos pienempään.Syynä ei ollenkaan vuokran suuruus,nyt suhteessa tosi edullinen.Taloyhtiön ulkopuolisia tiloja vaan ei pidetä kovin hyvässä kunnossa.Tämmöinenkin asia saattaa vaikuttaa viihtymiseen.

• pikku kaksio

yhdelle, sopivasti tilaa, ei liikaa siivottavaa, kaikki tarvittava mahtuu hyvin, ei "torikammoa"

• niisku-myy46

Kyllä ihminen sopeutuu. Itse kyllä haluaisin molemmille lapsille omat huoneet, mutta toisaalta sitten, jos se nipistettäisiin vaikka omasta saunasta, niin nou vei :D

Pikkiriikkisen yli 70 neliötä riittää hyvin. Tokihan mielelläni asuisin vaikka omakotitalossa, mutta se ei nyt vaan käy. Rivari-asuminen on hyvä systeemi yh-äidille.

Itsestä kiinni, miten hirveästi haalii tavaraa ja huonekaluja asuntoonsa. Vähemmälläkin tulis toimeen, mutta naisellinen turhamaisuusko (taas) pistää laittelemaan kaikenlaista pientä ja kaunista ympäriinsä. Pölyjä keräämään, just niin :)

Mutta pääasia asumisessa on, että koti on juuri oman itsen näköinen. Sellainen, jossa voi asua. Onhan näitäkin, joita ei ole tarkoitettu asumiseen vaan näyteltäväksi toisille.

• muumimamma 47v

Hauska aihe! Meillä 4 hlöä jakaa tuon mainitun neliömäärän johon mahtuu 4 h muut. Kahdella meistä, eli minulla ja nuorimmaisella, 2v tytöllä, on niin isot egot, että alkaa ola ahdasta........Miesväellä taas on geeneissä keräily, joten romutkin tarvitsevat tilaa.....

• -alter-egoni-

Sinäkin, Melina49, naureskelet mutta mietihän hetki miksi meitä suomalaisia suorastaan pakotetaan asumaan miniatyyrikämpissä? Ja samaan aikaan kalustevalmistajat tekevät hirviömäisen suurilta vaikuttavia sohvakalustojaan ja kaapistojaan. Heikommat taas eivät kestä.

Minun mielestäni teillä asutaan ahtaasti.
      Niin asutaan meilläkin kun meitä on 3 ja neliöitä 83.

Jotakin on pahasti pielessä suomalaisessa asumisessa, minun mielestäni.

• Melina49

Suuruus ja pienuus on niin suhteellista.
        Minä itse en tarvitse ympärilleni mitään hehtaarihallia ollakseni onnellinen. Ja siks toisekseen en aio ikinä vaihtaa isompaan, en ikinä haaveile omakotitalosta. Se ihanuus tuli lapsena koettua ja vielä aikuisiälläkin autoimme vanhempiani ja lähinnä isää, joka ei pystynyt tekemään sisä- eikä pihatöitä. Siellä sitten yksinään haahuili 200 neliön ok-talossa.

Velat maksettu, ja nyt on aika matkustella, kun vielä pystyy.
        Meillä ei ole mitään käyttöä kolmelle tai neljälle huoneelle. Ei kertakaikkiaan. Emme asu ahtaasti vaan sopivasti ja sopuisasti sopusuhteessa.

• harvinaisen
        Melina49 kirjoitti:

Suuruus ja pienuus on niin suhteellista.
        Minä itse en tarvitse ympärilleni mitään hehtaarihallia ollakseni onnellinen. Ja siks toisekseen en aio ikinä vaihtaa isompaan, en ikinä haaveile omakotitalosta. Se ihanuus tuli lapsena koettua ja vielä aikuisiälläkin autoimme vanhempiani ja lähinnä isää, joka ei pystynyt tekemään sisä- eikä pihatöitä. Siellä sitten yksinään haahuili 200 neliön ok-talossa.

Velat maksettu, ja nyt on aika matkustella, kun vielä pystyy.
        Meillä ei ole mitään käyttöä kolmelle tai neljälle huoneelle. Ei kertakaikkiaan. Emme asu ahtaasti vaan sopivasti ja sopuisasti sopusuhteessa.

hyvin toimiva asunto - toivottelee ystäväsi!!!
        Tampesteri

• ok-talo, yli 100-v./ 130m2 nyk.arkipäivät kahdestaan,viikonloppuisin 3-5 henk.

Melko sopiva koko viiden henkilön käyttöön, toki joitakin aputiloja olisi voinut olla lisää, sillä oma työ ja kakrujen harrastukset tekivät norm.kokoiset aputilat ahtaiksi.

• tuffe

tuntuu ahtaalta 260 neliön jälkeen?

Meillä on 86 m2. Ja meitä on 13 henkeä. Kissa, koira, kaksi lasta joka toinen viikko ja mie. Ihan hyvin mahdutaan, paitsi sänky voisi olla isompi. Sellainen huoneen kokoinen.

• nainen-38

80 neliöö, 3h k mulla ja tyttärellä.

• ei todellakaan ratkaise - mielestäni.
      Avaraa voi olla vähemmilläkin neliöillä.

Muistan ikäni, kun luokkatoverini kansakoulussa kehui, että heillä on neljä huonetta ja keittiö - meillä oli silloin kaksio.
      Heidän huoneistonsa koostui putkimaisesta keittiöstä, pienestä olohuoneesta ja kolmesta "koirankopista"...huh!

Itse tarvitsen paljon tilaa ympärilleni - tykkään avarasta lattiatilasta, enkä keräile pölyttyviä pikkuesineitä nurkkiini.
      Olen siis myös laiska siivoamaan?!

Kahdestaan meillä on oli 80 neliötä, nyt 60, mutta rinnetontti on oma ja pohjatöitä kaivetaan...
      Kukahan siellä sitten siivoaa;)

• Neliö

Nyt voisi hiukan leuhkia huoneluvulla ja neliömetreillä, mutta koska asun maaseudulla vanhassa talossa kaikin epämukavuuksin, niin tiedän, että brassailuun ei ole syytä. Asuminen on nimittäin täyttä työtä näissä oloissa!

• helpommalla

Ikäni ok:ssa ( lapsena tupa ja kammari ) asuneena olen huokaissut helpotuksesta muutettuamme reilu 3.vuotta sitten rinnetalosta palvelujen keskelle kerrostalokolmioon.

Siivoamme joka toinen viikko.
      Minä siirtelen huonekalut, käsittelen matot ja imuroin.
      Vaimo moppaa.

Kesämökkimme ovat samaa luokkaa. 78m2 ja 47m2, kerrostaloissa, keskellä kaupunkia.

Nautimme tästä "ahtaudesta".
      Sen verran tilaa että lapset asuinkumppaneineet mahtuvat omaan huoneeseen.
      Meillä kummallakin on oma reviiri.

Pois lähtiessä painaa vain oven kiinni perässään. Ei huolta. Toinen kesämökkimme on kuukausikaupalla tyhjillään.
      Vartioitu talo ja talon siivooja viilettää muutaman kerran viikossa ovemme edestä.

Lapset hoitivat kotona asuessaan pihatyöt läpi vuoden ja huomattavan osan siivouksesta osittain vielä pyykkimmekin, omiensa ohessa.
      Heidän lähdettyään etsimme helpompaa elämisen muotoa.

• pekkapee1

40 maksettua neliötä, hyvin mahtuu ja
      naisystävänikin ihastelevat parkettilattiaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe