Kuuluvuus

lähdössä

Onko kenelläkään tietoa DNA:n kuuluvuudesta Pohjois-Suomess?. Olen lähdössä pohjoiseen (Inarin järvelle)kalastelemaan ja nyt rupesin mietimään miten mahtaa tuon kuuluvuuden kanssa olla.

13

1259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J. Karhu

Suosittelen, että ostat R-kioskilta varuille Elisan (Kolumbus) tai Soneran prepaid-liittymän. Ne eivät maksa paljon ja toimivat Pohjois-Suomessakin varmasti.

DNA toimii Pohjois-Suomessa isoimmissa asutuskeskuksissa sekä lomakohteissa.

• kuuluu ja ei kuulu

Inarijärvi on melko iso järvi. Tiedätkö yhtään minne päin järveä olet menossa kalastamaan?

Kuuluvuudesta sanottakoon että kuuluu ja ei kuulu. Dna toimii järven eteläisissä ja läntisissä osissa vähintään välttävästi.
      Itä - ja pohjoispuolella järveä ei dna taasen kuulu laisinkaan.

Kuten joku jo sanoikin, kannattaa ottaa matkaan varuksi Elisan tai Soneran verkossa toimiva liittymä. Prepaideja löytyy esim. Ärrältä.
      Kolumbus Prepaidilla pääset Elisan verkkoon, Sonera Easyllä taas Soneran verkkoon.

Hyvää kalareissua! Kun tulet reissusta, laita ihmeessä tänne palstalle kuuluvuusraportti!

• Antsu 79

Kuuluvuuskartan mukaan kuuluu idässä ja pohjoises.. ei kuulunu viime vuonna.. vaan nyt kuuluu

• mukaan
        Antsu 79 kirjoitti:

Kuuluvuuskartan mukaan kuuluu idässä ja pohjoises.. ei kuulunu viime vuonna.. vaan nyt kuuluu

Katselin juuri dnan sivulla olevaa päivitettyä kuuluvuuskarttaa, niin sen mukaan Inarijärvestä olisi kuuluvuusaluetta dnalla n. 70 järven pinta-alasta ja ettei itäpuolella järveä olisi kuuluvuutta edes heikkoa sellaista.

• antsu 79
        mukaan kirjoitti:

Katselin juuri dnan sivulla olevaa päivitettyä kuuluvuuskarttaa, niin sen mukaan Inarijärvestä olisi kuuluvuusaluetta dnalla n. 70 järven pinta-alasta ja ettei itäpuolella järveä olisi kuuluvuutta edes heikkoa sellaista.

Kartan mukaan kuuluu n. 98% järven pintaalasta vähintään välttävästi.. järven itäosa nellimin kylän tienoo vai mikä onkaan ainut paikka jossa ei kuulu.. pohjosessa on jopa edge eli on rakennettu uusia tukiasemia uusimmalla tekniikalla mitä on..

• salaatti1

Suosittelen kanssa tuota Prepaid juttua. Otahan Sonera ja Elisa mukaan reissuun niin jo rupee olemaan vaikeeta löytää paikka, missä mikään näistä kolmesta ei kuulu!

• kohtuu hyvin kuuluu

Olen itse innokas lapinkävijä ja ei minulla muuta liittymää ole, kuin dna, mutta hyvin olen pärjännyt.
      Inarinjärvellä olin yhdellä mökillä, eteläpäässä järveä ja kentät oli kunnossa.
      Lähden taas parin viikon päästä ylöspäin, tosin levin suunnalle ja siellä kuuluu tietysti kaikki.
      Löytyy sieltä lapista sellaisiakin paikkoja, joissa mikään liittymä ei kuulu, yleensä tunturien katveessa tietysti.

• siellä kuuluu

Sonera ja Elisa, Dna kuuluu vain n. 1/2 järven pinta-alasta.

• Lähdössä

Kaikille asiallisista vastauksista. Pitää käydä ärrältä hakemassa varuille soneran tai Elisan liittymä.

Jos en nyt ihan väärin muista paikkaa mihin olemme menossa niin taisi olla Veskoniemi. Tai ainakin siellä suunnassa.

Laitan reissun jälkeen infoa miten kuuluvuuden kanssa oli ja tarkan paikan missä olimme.

• Antsu 79
        siellä kuuluu kirjoitti:

Sonera ja Elisa, Dna kuuluu vain n. 1/2 järven pinta-alasta.

Nykyään pitäs kuulua..vaikka viime vuonna ei kuulunu..

• Mika0800
        Lähdössä kirjoitti:

Kaikille asiallisista vastauksista. Pitää käydä ärrältä hakemassa varuille soneran tai Elisan liittymä.

Jos en nyt ihan väärin muista paikkaa mihin olemme menossa niin taisi olla Veskoniemi. Tai ainakin siellä suunnassa.

Laitan reissun jälkeen infoa miten kuuluvuuden kanssa oli ja tarkan paikan missä olimme.

Laitahan se dna:n liittymäsi taatusti ehjään 2-taajuuspuhelimeen, jossa on ulkoinen antenni. Saatat yllättyä, miten hyvin dna itseasiassa kuuluu.

Itse reissasin Tampere -Pori -välillä junassa, ja käytössä oli seuraavat yhdistelmät:

dna Ericsson R320s (ulkoinen antenni)

Elisan verkossa toimiva Kolumbus Siemens A50 (sisäinen antenni)

Molemmat näistä ovat 2-taajuuspuhelimia (900/1800 MHz)

Ja kyllähän siinä niin kävi, että tuo dna Ericsson R320s kuuluvuus oli selkeästi parempi.

Sitähän voi sitten spekuloida, oliko dna:n verkko huomattavasti Elisan verkkoa parempi, vai olivatko verkot molemmat melko heikkoja, mutta Ericsson ulkoisen antenninsa ansiosta löytää heikonkin kentän siinä, missä sisäisen antennin Siemens ei pysynyt enää verkossa kiinni.

pisin kuuluvuuskatko:

dna Ericsson: alle 2 min

Elisa Siemens A50: n. 10 min

nämä siis Tampere -Pori -välillä junassa elokuussa 2006.

Jos on ihan varma, että dna:n kuuluvuus alueella on tehty nimenomaan 900 MHz:lla, niin todella heikossa kentässä voisi kokeilla extrakikkana esim. Ericsson GH-174. Sensijaan stadissa tuo puhelin ei varmasti löytäisi dna:lla kenttää ollenkaan, sillä dna:lla on pääkaupunkiseudulla pelkkää 1800 MHz tekniikkaa, ja tuo ikivanha Ericsson GH-174 on pelkkä 900 MHz puhelin.

Noin vanhoissa luureissa (GH-174) on toki omat ongelmansa: Textareissa ei näy lähettäjän numeroa, Textareita ei voi lähettää, valmiusaikakin n. 8-10h. Mutta ihan uteliaisuudesta voisi kokeilla, miten paljon kuuluvuusaluetta löytyy lisää heikossa kentässä uudempiin verrattuna.

Soneran verkossa toimivia liittymiä on muuuten muitakin kuin Sonera, esim. Globetel sille, ken Soneran ylivoimaisuuteen haluaa uskoa.

On tietty fiksua, jos on 2 eri operaattorin liittymää, eli itse soitan dna:lla dna:han ja Kolumbus K2:lla muihin.

ja hätätilanteessa 112:eenhan voi soittaa myös vieraan verkon kautta, jopa ilman SIM -korttia.

• testailija

Toivottavasti joku nyt ei vedä tästä hernettä nenäänsä kun kerron omista kuuluvuushavainnoistani.

Minä sanoisin että elisa kuuluu ihan yleisesti ympäri lappia varmemmin kuin dna. Paikallisia eroja toki löytyy, mutta elisan verkko tuntuu olevan tuolla varmempi kuulumaan.

Kuuluvuuskartatkin kertovat myös samaa kieltä.

dna:
      Klikkaa "Viimeisimmän kuuluvuustilanteen voit tarkistaa oheisesta kartasta".
      http://www.dnafinland.fi/yksityisille/liittymat_ja_palvelut/gsm/kuuluvuus_suomessa.shtml#

Elisa:
      http://map3.centroid.fi/elisapeitto/mapa.php

• Lähdössä

No niin nyt on reissu onnistuneesti takana ja tässä lupaamani raportti kuuluvuudesta.

Paikka missä olin sijaitsi Nangonvuonossa muutaman kilometrin päässä Siskelin järvestä. DNA:lla oli kahdessa kohtaa mökin pihaa täydet kuuluvuudet. Joten pärjäsin omalla omalla puhelimella kohtuullisesti. Mukana oli tosin toisen suuren operaattorin liittymä varalla, mutta sitä ei juuri sitten tarvinnut. Oma veikkaus miksi kuuluvuus oli noin hyvä on, että n.2km:n päässä mökistä oli telemasto. Puhelimessani ei ole ulkoista antennia joten kuuluvuus olisi voinut olla ulkoisella antenilla varustetussa puhelimessa parempi.

Jos jotain jäi epäselväksi vastaan mielelläni lisä kysymyksiin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe