neulojen laittaminen sattuu...

mites muilla?

eli olen saanut akupunktiota lähinnä selän välilevytyrien/rappeuman hoitona, siis kivun lievittäjänä. Neulat kyllä auttavat, jonkin verran, mutta niiden laittaminen sattuu! itse pistos ei satu, mutta kipu on kovaa, kun neulat "osuvat oikeaan kohteeseensa" ja jos lihaksia vähänkään jännittää, niin kipu melkeimpä sietämätön.. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Minulla on ollut näitä hermosärkyjä useamman vuoden ja neuloja on kokeiltu aina pahimman vaiheen ollessa päällä, jolloin selkä muutenkin melkeimpä kosketusarka. Viimeksi käteen säteilevän kivun lievitykseen kokeiltiin neuloja ja (neulat niskassa ja kädessä) niskan neuloista toinen kivuton mutta toinen todella kivulias, kädessä samoin. Nyt alkaa olla "pelko" neuloja kohtaan sen verran iso, ettei haluaisi enää hoitoja, vaikkakin muuten auttavat jonkin verran. Mites muilla?

7

5480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      vähän samanlaista korva-akupunktion kanssa. Jos vointi on ollut huono tai esim. säännöllinen liikunta tai vaikka vain venyttelyt jääneet pois, neulat sattuu.

      Kannattaa varmaan tarkkailla elintapojaan, kokeilla eri juttuja, esim. ruokavalioita, kivunhallinta menetelmiä, uusia harrastuksia yms.

    • valkoinennorsu

      Pahoittelen kipukokemuksiasi selkärankaneulotuksen kohdalla, mutta ihmettelen samalla sitä suuresti. Oikeanlainen neulotus ei satu neulaa asettaessa eikä sen jälkeen. Kysymyksessä voi olla vain vihreellinen neulotustekniikka, - neulatyyppi tai kysymys ei ole lainkaan kiinalaisesta akupunktiosta vaan kipupisteärsytyshoidosta, jonka mekanismiin toisinaan kuuluu myös kiputuntemus. Neula ei ole täsmälleen akupunktiopisteessä tai se ei ole oikein asetettu. Akupunktiopiste on n.0,25 mm suuruinen, täysin tunnoton kohta kehossa, johon asetettu neula voi aiheuttaa sähkönomaisen lievän tuntemuksen, värähtelyn, lämmön tai viluntunteen, mutta oikein tehtynä ei kipua, joten ... kannattaisi ehkä kysyä hoitajalta, mistä menetelmästä todellisuudessa on kysymys, pelkistetty akupunktio-sana ei riitä ja samalla tiedustella ko. formulaa, eli mihin akupunktiopisteisiin hoitoa annetaan. Voin jatkossa pohtia formulaa ja kertoa voiko se toimia ko. vaivoissa ylipäätänsä. Älä pelkää neuloja tai akupunktiohoito vaan pyydä ennen hoidon aloittamista tarkka selostus siitä mitä hoito-ohjelmaa, akupunktio-formulaa terapeutti käyttää, minkä nimisiin pisteisiin hän on ajatellut neuloja antaa ja miksi. Jos terapeutti ei tunne akupisteiden nimiä ja formuloita, vaihda teraeputtia koska koulutus puuttuu. Ystävällisesti Asta Lindroos TCMm www.valkoinennorsu.com

      • Tero.Inkeri

        Valitettavasti kiinalaisen lääketieteen mukaan akupunktiopiste ei ole tunnoton 0,25mm suuruinen kohta kehossa. Toiseksi neulojen täytyy pistettäessä tuntua, muuten toimenpide on ollut virheellinen. Näin opetetaan vanhimmissa alamme perusteoksissa, ja samanlainen on myös kliinininen käytäntö tänä päivänä.
        Ihmettelen, mistä olet saanut mainitsemasi käsitykset.
        Ihossa ei hyvällä pistäjällä tietenkään tunnu nipistyksenkaltaista kipua, kuten esimerkiksi verikokeissa tai rokotteissa.

        Tero Inkeri


      • Akupunktiohoitaja
        Tero.Inkeri kirjoitti:

        Valitettavasti kiinalaisen lääketieteen mukaan akupunktiopiste ei ole tunnoton 0,25mm suuruinen kohta kehossa. Toiseksi neulojen täytyy pistettäessä tuntua, muuten toimenpide on ollut virheellinen. Näin opetetaan vanhimmissa alamme perusteoksissa, ja samanlainen on myös kliinininen käytäntö tänä päivänä.
        Ihmettelen, mistä olet saanut mainitsemasi käsitykset.
        Ihossa ei hyvällä pistäjällä tietenkään tunnu nipistyksenkaltaista kipua, kuten esimerkiksi verikokeissa tai rokotteissa.

        Tero Inkeri

        ...akupunktiopiste saattaa myös olla joskus mitattavissa halkaisijaltaan 0,25mm suuruiseksi, muttei suinkaan kaikki pisteet ole tämän kokoisia. Pisteen "pinta-alaan" vaikuttavat monet tekijät, eniten ajatus meridiaaniväylien sisältämän Qin määrästä, joka vaihtelee mm. vuorokaudenajan, kellon ajan, ravinnon sisäänoton määrän, levon ja fyysisen aktiivisuuden ja mielentilojenkin mukaan. Aiheeseen voi tutustua lisää esim. kronoakupunktuuria tutkimalla. Perusajantuksena tässä on, että akupunktiopisteet ovat enemmän tai vähemmän "auki" eli aktiivisia eri vuorokauden aikoina johtuen mm. yllä mainituista tekijöistä. Myös meridiaanien tarkka sijainti on jatkuvassa liikeessä ja tästä syystä meridiaaneista voidaankin perustellusti puhua "energiaväylinä" joihin esim. edellä mainitut tekijät vaikuttavat. Näistäkin asioista klassikkotekstit kertovat :)

        Mitä kivuntuntemukseen tulee on se hyvin subjektiivinen kokemus ja vaihtelee yksilöittäin erittäin paljon. Hyvä akupunktikko ei aiheuta kipua asiakkaalleen - muuta kuin tietenkin Kiinassa, jossa akupunktiokulttuuriin kuuluu selkeä kipukokemus neulahoidon yhteydessä. Hämmästyttävän moni kiinalainen akupunktioasiakas haluaa kokea selkeää kipua akupunktioneuloja asetettaessa! Näyttää siltä, että kivun kokemus korreloi hoidon tehokkuuden kanssa - näin itse miellän asian. Lännessä on toisin. Esim. USA:ssa joutuu hyvin pian oikeuteen, jos satuttaa potilastaan tai neulottelee esim. vähänkin intiimiksi koetulla alueella kehossa.

        Asioilla on monia puolia ja ulottuvuuksia.


    • tyytyväinen asiakas

      Ammattitaotoinen "pistäjä" tekee kyllä työn niin ettei se satu. Neuvoisin vaihtamaan paikkaa missä käyt!

      Sen nimenomaan ei kuulu sattua, itsekin ihmettelin sitä kun kävin hoidossa.

      • ei minulle

        itse kävin tunnetulla lääkärillä jumissa olevan selkäni vuoksi. Kipu oli sietämätöntä neulojen laiton jälkeen. lääkäri poistui huoneesta hoidon ajaksi. kipu kovei ja lopulta meni taju. lihakset olivat ilmeisesti tulehtuneet ja jännittyneet mikä selittää kovan kivun.


      • lääkärit ei osaa
        ei minulle kirjoitti:

        itse kävin tunnetulla lääkärillä jumissa olevan selkäni vuoksi. Kipu oli sietämätöntä neulojen laiton jälkeen. lääkäri poistui huoneesta hoidon ajaksi. kipu kovei ja lopulta meni taju. lihakset olivat ilmeisesti tulehtuneet ja jännittyneet mikä selittää kovan kivun.

        ehkä tämä tunnettu lääkäri ei hallitse kiinalaista lääketiedettä;
        kipu voi tuntua laiton yhteydessä mutta sietämätön kipu neulojen laiton jälkeen viestii
        että jokin on pielessä, neulat laitettu väärin,väärä syvyys,väärä paikka tms.
        Mihin hän ne neulat sinulle laittoi ja mitä tarkoitat tällä "tunnetulla lääkärillä"?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe