Tarvitaanko Suomesta Tallinaan purjehdittaessa se ulkomaanpassi vai riittääkö henkilötodistuksena auton ajokortti ja itse raapustettu miehistöluettelo tullissa asioitaessa?
Vaadittavat asiapaperit
31
6007
Vastaukset
- tarkistaisit
ihan rajavartiolaitoksen sivuilta
http://www.rvl.fi/rvl/home.nsf/pages/796149EB0CEAD518C2256CA8002DEFA2?opendocument- shengeninen
Siis tullissa on käytävä miehistöluettelo näyttämässä mutta passia ei tarvita vaan ajokortti riittää:
"Suomen ja Schengenin säännöstöä soveltamattoman maan välillä (Itämerellä Venäjä sekä toistaiseksi vielä Viro, Latvia, Liettua ja Puola) kulkiessaan huvialus on aina velvollinen käymään rajatarkastuksessa"
"Suomen kansalainen saa matkustaa Valtioneuvoston asetuksen 285/2004 mukaisesti käyttäen matkustusasiakirjana passin sijasta henkilökorttilain (829/1999) 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua Poliisin myöntämää kuvallista henkilökorttia (myönnetty 1.3.1999 lukien) ja sähköistä henkilökorttia (myönnetty 1.12.1999 lukien) Suomesta seuraaviin EU-maihin :
Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tshekki, Unkari ja Viro." - Wiki
shengeninen kirjoitti:
Siis tullissa on käytävä miehistöluettelo näyttämässä mutta passia ei tarvita vaan ajokortti riittää:
"Suomen ja Schengenin säännöstöä soveltamattoman maan välillä (Itämerellä Venäjä sekä toistaiseksi vielä Viro, Latvia, Liettua ja Puola) kulkiessaan huvialus on aina velvollinen käymään rajatarkastuksessa"
"Suomen kansalainen saa matkustaa Valtioneuvoston asetuksen 285/2004 mukaisesti käyttäen matkustusasiakirjana passin sijasta henkilökorttilain (829/1999) 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua Poliisin myöntämää kuvallista henkilökorttia (myönnetty 1.3.1999 lukien) ja sähköistä henkilökorttia (myönnetty 1.12.1999 lukien) Suomesta seuraaviin EU-maihin :
Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tshekki, Unkari ja Viro."Sorry, mutta ajokortti ei ole 1 §:n 1 momentissa tarkoitettu Poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti!
- Nimetön
shengeninen kirjoitti:
Siis tullissa on käytävä miehistöluettelo näyttämässä mutta passia ei tarvita vaan ajokortti riittää:
"Suomen ja Schengenin säännöstöä soveltamattoman maan välillä (Itämerellä Venäjä sekä toistaiseksi vielä Viro, Latvia, Liettua ja Puola) kulkiessaan huvialus on aina velvollinen käymään rajatarkastuksessa"
"Suomen kansalainen saa matkustaa Valtioneuvoston asetuksen 285/2004 mukaisesti käyttäen matkustusasiakirjana passin sijasta henkilökorttilain (829/1999) 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua Poliisin myöntämää kuvallista henkilökorttia (myönnetty 1.3.1999 lukien) ja sähköistä henkilökorttia (myönnetty 1.12.1999 lukien) Suomesta seuraaviin EU-maihin :
Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tshekki, Unkari ja Viro.""Siis tullissa on käytävä miehistöluettelo näyttämässä mutta passia ei tarvita vaan ajokortti riittää: "
Kysehän ei ole tullista vaan rajatarkastuksesta. Jos on asiaa tulliin s.o. on tullattavaa niin sitten pitää käydä tullissa. "Tulliselvitys voidaan tehdä merivartioasemilla ellei aluksella ole tuonti- tai vientiselvitettävää tavaraa"
Ja kuten jo aiemmin kerrottiin ajokortti ei riitä vaan pitää olla joko voimassaoleva passi tai voimassaoleva "EU" henkilökortti (siis myönnetty 1.3.1999 jälkeen).
t. mie - JRxxx
shengeninen kirjoitti:
Siis tullissa on käytävä miehistöluettelo näyttämässä mutta passia ei tarvita vaan ajokortti riittää:
"Suomen ja Schengenin säännöstöä soveltamattoman maan välillä (Itämerellä Venäjä sekä toistaiseksi vielä Viro, Latvia, Liettua ja Puola) kulkiessaan huvialus on aina velvollinen käymään rajatarkastuksessa"
"Suomen kansalainen saa matkustaa Valtioneuvoston asetuksen 285/2004 mukaisesti käyttäen matkustusasiakirjana passin sijasta henkilökorttilain (829/1999) 1 §:n 1 momentissa tarkoitettua Poliisin myöntämää kuvallista henkilökorttia (myönnetty 1.3.1999 lukien) ja sähköistä henkilökorttia (myönnetty 1.12.1999 lukien) Suomesta seuraaviin EU-maihin :
Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Saksa, San Marino, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Tshekki, Unkari ja Viro."...olevan tulkinnassasi virhe ja toisaalta pikkuisen epäselvästi kirjoitetut (vaikkakin asiallisesti oikein) nuo saamasi vastaukset, niin yritän tiivistää, miten homma menee:
-Suomesta lähtiessä ajat Merivartioasemalle ja esität siellä miehistöluettelon (riittävän monena kappaleena, Tallinnanvisiitille riittää 3), johon on merkitty jokainen veneessä mukanaoleva henkilö.
-Näillä henkilöillä pitää olla voimassaoleva passi TAI henkilökortti. Henkilökortilla tarkoitetaan nimenomaan sillä nimikkeellä myönnettyä asiakirjaa eli kortin otsikossa pitää lukea "Henkilökortti". Poliisin sivuilta (www.poliisi.fi) löytyy vähän enemmän tietoa siitä ja kuvantynkääkin.
-Merivartija leimailee henkilöstöluettelon kaikki kopiot ja ottaa yhden talteen
-Ulkomaalainen rajavartija (esim. Piritassa) leimaa ne kappaleet ja ottaa yhden talteen
-Takaisinpäin lähtiessä he leimaavat sen sinulle jääneen kappaleen
-Kotiinpalatessa ajat taas jonkin MV-aseman kautta, mukana pitää olla samat dokumentit kuin lähtiessä paitsi tietysti miehistöluettelosta riittää se yksi ulkomailla leimattu kappale, jonka merivartija ottaa itselleen.
-Tässä kohtaa sitten kysellään, onko tullailtavaa ja tullimies ja/tai merivartija saattavat veneen tutkiakin.
Aivan kuten jo muut totesivat, ajokortti EI ole tällainen henkilökortti, vaikka se hyvin usein henkilöllisyyden todistamiseen kelpaakin. No, en minä ihan mahdottomana pidä sitäkään, että ajokortilla ja kovalla puhumisella pääsisikin läpi, mutta ei pitäisi päästä :) Onhan noita tarinoita kuultu... - shengeninen
JRxxx kirjoitti:
...olevan tulkinnassasi virhe ja toisaalta pikkuisen epäselvästi kirjoitetut (vaikkakin asiallisesti oikein) nuo saamasi vastaukset, niin yritän tiivistää, miten homma menee:
-Suomesta lähtiessä ajat Merivartioasemalle ja esität siellä miehistöluettelon (riittävän monena kappaleena, Tallinnanvisiitille riittää 3), johon on merkitty jokainen veneessä mukanaoleva henkilö.
-Näillä henkilöillä pitää olla voimassaoleva passi TAI henkilökortti. Henkilökortilla tarkoitetaan nimenomaan sillä nimikkeellä myönnettyä asiakirjaa eli kortin otsikossa pitää lukea "Henkilökortti". Poliisin sivuilta (www.poliisi.fi) löytyy vähän enemmän tietoa siitä ja kuvantynkääkin.
-Merivartija leimailee henkilöstöluettelon kaikki kopiot ja ottaa yhden talteen
-Ulkomaalainen rajavartija (esim. Piritassa) leimaa ne kappaleet ja ottaa yhden talteen
-Takaisinpäin lähtiessä he leimaavat sen sinulle jääneen kappaleen
-Kotiinpalatessa ajat taas jonkin MV-aseman kautta, mukana pitää olla samat dokumentit kuin lähtiessä paitsi tietysti miehistöluettelosta riittää se yksi ulkomailla leimattu kappale, jonka merivartija ottaa itselleen.
-Tässä kohtaa sitten kysellään, onko tullailtavaa ja tullimies ja/tai merivartija saattavat veneen tutkiakin.
Aivan kuten jo muut totesivat, ajokortti EI ole tällainen henkilökortti, vaikka se hyvin usein henkilöllisyyden todistamiseen kelpaakin. No, en minä ihan mahdottomana pidä sitäkään, että ajokortilla ja kovalla puhumisella pääsisikin läpi, mutta ei pitäisi päästä :) Onhan noita tarinoita kuultu...Kyllä ajokortti on aina ja joka paikassa kelvannut henkilökortista ja on poliisin myöntämä. Uudistettu EU-ajokorttini on myönnetty viime vuonna eikä ole aikaa odottaa uutta passia juuri vanhentuneen entisen tilalle.
- Nimetön
shengeninen kirjoitti:
Kyllä ajokortti on aina ja joka paikassa kelvannut henkilökortista ja on poliisin myöntämä. Uudistettu EU-ajokorttini on myönnetty viime vuonna eikä ole aikaa odottaa uutta passia juuri vanhentuneen entisen tilalle.
"Kyllä ajokortti on aina ja joka paikassa kelvannut henkilökortista"
Vai olisiko kuitenkin niin, että ajokortti on kelvannut henkilöllisyyden osoittamiseen Suomessa ja pohjoismaissa, mutta ei ole kyllä käsittääkseni koskaan kelvannut edes Suomessa henkilöllisyystodistuksesta/henkilökortista.
Ja EU ajokortti on todellakin EU-ajokortti eikä kelpaa edes Schengenmaiden autovuokraamoissa henkilöllisyyden todentamiseen vaan henkilöllisyys todennetaan voimassaolevalla passilla tai EU:ssa EU henkilökortilla.
Syyhän on hyvin ilmeinen miksi (EU)-ajokortti ei kelpaa matkustusasiakirjaksi tai henkilökortiksi. Siitä kun ei ilmene haltijan kansallisuus. Mähän saisin halutessani ajokortin vaikka Ranskasta mutta ei se minusta ranskalaista tee.
"eikä ole aikaa odottaa uutta passia juuri vanhentuneen entisen tilalle. "
Passin saa kyllä nykyään aika nopeasti. Vaihtoehtoja on kolme:
1) Jos kerta on hätä niin sitten ei auta kuin mennä vuoden voimassaolevan pikapassin hakuun lentoasemalta poliisin toimipisteestä tai Kaartin poliisitalosta. Sen saa odotatessa ja kelpaa matkustusasiakirjana käsittäkseni Viroon, mutta ei ainakaan Yhdysvaltoihin (ei ole koneluettava)
2) Korotetulla maksulla (60 €) saa biometrisen passin noin kolmessa päivässä
3) normaalin (40€) n. viikon sijaan. Biometriset passit ovat olleet anottavaissa maanantaista lähtien joten en tiedä miten hyvin toimistuajat pitävät.
t. mie - Wiki
shengeninen kirjoitti:
Kyllä ajokortti on aina ja joka paikassa kelvannut henkilökortista ja on poliisin myöntämä. Uudistettu EU-ajokorttini on myönnetty viime vuonna eikä ole aikaa odottaa uutta passia juuri vanhentuneen entisen tilalle.
Eikö mene kaaliin tuo asetusteksti?
Miksi ajokortti ei sitten kelpaa matkustusasiakirjana Shengen-alueen ulkopuolelle, mitä väliä sillä on. Byrokraatit löysäävät vähän säädöksiä, mutta heidän ei tarvitse mitenkään perustella sitä, miksi käytäntö ei ole sama kuin muuallakin "ajokortti on aina ja joka paikassa kelvannut henkilökortista". Kun byrokraatti sanoo, jotta ei kelpaa, niin ei se kertakaikkiaan kelpaa! Onkos tuossa nyt mitään omituista, sanoisi Frans Kafka...
Niin, Viro ei kuulu Shengen-alueeseen.
Uuden passin saat exprestilauksena samana päivänä, jos satut asustelemaan esmes pääkaupunkiseudulla. - shengeninen
Nimetön kirjoitti:
"Kyllä ajokortti on aina ja joka paikassa kelvannut henkilökortista"
Vai olisiko kuitenkin niin, että ajokortti on kelvannut henkilöllisyyden osoittamiseen Suomessa ja pohjoismaissa, mutta ei ole kyllä käsittääkseni koskaan kelvannut edes Suomessa henkilöllisyystodistuksesta/henkilökortista.
Ja EU ajokortti on todellakin EU-ajokortti eikä kelpaa edes Schengenmaiden autovuokraamoissa henkilöllisyyden todentamiseen vaan henkilöllisyys todennetaan voimassaolevalla passilla tai EU:ssa EU henkilökortilla.
Syyhän on hyvin ilmeinen miksi (EU)-ajokortti ei kelpaa matkustusasiakirjaksi tai henkilökortiksi. Siitä kun ei ilmene haltijan kansallisuus. Mähän saisin halutessani ajokortin vaikka Ranskasta mutta ei se minusta ranskalaista tee.
"eikä ole aikaa odottaa uutta passia juuri vanhentuneen entisen tilalle. "
Passin saa kyllä nykyään aika nopeasti. Vaihtoehtoja on kolme:
1) Jos kerta on hätä niin sitten ei auta kuin mennä vuoden voimassaolevan pikapassin hakuun lentoasemalta poliisin toimipisteestä tai Kaartin poliisitalosta. Sen saa odotatessa ja kelpaa matkustusasiakirjana käsittäkseni Viroon, mutta ei ainakaan Yhdysvaltoihin (ei ole koneluettava)
2) Korotetulla maksulla (60 €) saa biometrisen passin noin kolmessa päivässä
3) normaalin (40€) n. viikon sijaan. Biometriset passit ovat olleet anottavaissa maanantaista lähtien joten en tiedä miten hyvin toimistuajat pitävät.
t. mieHenkilötodistus
Wikipedia.
Suomessa henkilötodistus on esimerkiksi passi, ajokortti tai poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti. Henkilökortin avulla voidaan todeta että henkilö on kuka väittää olevansa.
Henkilötodistuksesta ilmenee mm. henkilön:
Koko nimi
Syntymäaika
Henkilötunnus
Sukupuoli
Kasvokuva
Kansalaisuus
Henkilötodistusta tarvitaan mm.
Rajanylityksessä
Maksettaessa suuria summia pankkikortilla (yli 50€)
Äänestystilanteessa
Henkilötodistuksia väärennetään myös paljon. Tämän estämiseksi viranomaiset laittavat todistuksiin erilaisia välineitä, jotka hankaloittavat väärentämistä ja auttavat aitojen asiapapereiden tunnistuksessa. Tällaisia välineitä ovat mm. erilaiset hologrammit, piilotekstit, erikoispaperi, leima, yms.
Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkilötodistus
Luokat: Oikeustiede - Nimetön
Wiki kirjoitti:
Eikö mene kaaliin tuo asetusteksti?
Miksi ajokortti ei sitten kelpaa matkustusasiakirjana Shengen-alueen ulkopuolelle, mitä väliä sillä on. Byrokraatit löysäävät vähän säädöksiä, mutta heidän ei tarvitse mitenkään perustella sitä, miksi käytäntö ei ole sama kuin muuallakin "ajokortti on aina ja joka paikassa kelvannut henkilökortista". Kun byrokraatti sanoo, jotta ei kelpaa, niin ei se kertakaikkiaan kelpaa! Onkos tuossa nyt mitään omituista, sanoisi Frans Kafka...
Niin, Viro ei kuulu Shengen-alueeseen.
Uuden passin saat exprestilauksena samana päivänä, jos satut asustelemaan esmes pääkaupunkiseudulla."Miksi ajokortti ei sitten kelpaa matkustusasiakirjana Shengen-alueen ulkopuolelle mitä väliä sillä on. Byrokraatit löysäävät vähän säädöksiä, mutta heidän ei tarvitse mitenkään perustella sitä, miksi käytäntö ei ole sama kuin muuallakin "
Ajokortti ei kyllä kelpaa matkustusasiakirjana Schengen alueellakaaan poislukien pohjoismaiden keskinäinen sopimus ja sekin taitaa koskea vain pohjoismaiden kansalaisia ei pohjoismaissa myönnettyjä ajokortteja :)
Pohjoismaissa pitää pystyä osittamaan henkilöllisyytensä ja tähän kelpaa sitten ajokorttikin, mikä ei siis ole mmaailamalla yleinen käytäntö. esim Italiassa ei käsittääkseni edes italiaiselle riitä henkilöllisyystodistuksesksi ajokortti.
t. mie - Nimetön
shengeninen kirjoitti:
Henkilötodistus
Wikipedia.
Suomessa henkilötodistus on esimerkiksi passi, ajokortti tai poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti. Henkilökortin avulla voidaan todeta että henkilö on kuka väittää olevansa.
Henkilötodistuksesta ilmenee mm. henkilön:
Koko nimi
Syntymäaika
Henkilötunnus
Sukupuoli
Kasvokuva
Kansalaisuus
Henkilötodistusta tarvitaan mm.
Rajanylityksessä
Maksettaessa suuria summia pankkikortilla (yli 50€)
Äänestystilanteessa
Henkilötodistuksia väärennetään myös paljon. Tämän estämiseksi viranomaiset laittavat todistuksiin erilaisia välineitä, jotka hankaloittavat väärentämistä ja auttavat aitojen asiapapereiden tunnistuksessa. Tällaisia välineitä ovat mm. erilaiset hologrammit, piilotekstit, erikoispaperi, leima, yms.
Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkilötodistus
Luokat: OikeustiedeJos kokeilisit ulkoministeriön webbisisivua wikin sijaan kun puhutaan matkustamsiesta ulkomaille:
http://www.formin.fi/public/?contentid=50427&contentlan=1&culture=fi-FI
"Muualle kuin Pohjoismaihin matkustettaessa Suomen kansalainen tarvitsee matkustusasiakirjaksi voimassaolevan passin tai jäljempänä mainituissa tapauksissa henkilökortin"
"Matkustusasiakirjoja ovat passi ja henkilökortti tai sähköinen henkilökortti. Joihinkin maihin Suomen kansalaisilta vaaditaan passin lisäksi viisumi." - Nimetön
shengeninen kirjoitti:
Henkilötodistus
Wikipedia.
Suomessa henkilötodistus on esimerkiksi passi, ajokortti tai poliisin myöntämä kuvallinen henkilökortti. Henkilökortin avulla voidaan todeta että henkilö on kuka väittää olevansa.
Henkilötodistuksesta ilmenee mm. henkilön:
Koko nimi
Syntymäaika
Henkilötunnus
Sukupuoli
Kasvokuva
Kansalaisuus
Henkilötodistusta tarvitaan mm.
Rajanylityksessä
Maksettaessa suuria summia pankkikortilla (yli 50€)
Äänestystilanteessa
Henkilötodistuksia väärennetään myös paljon. Tämän estämiseksi viranomaiset laittavat todistuksiin erilaisia välineitä, jotka hankaloittavat väärentämistä ja auttavat aitojen asiapapereiden tunnistuksessa. Tällaisia välineitä ovat mm. erilaiset hologrammit, piilotekstit, erikoispaperi, leima, yms.
Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Henkilötodistus
Luokat: Oikeustiedeon 12 tietoluokkaa ja yksikään niistä ei ole kortin haltijan kansallisuus. Eli jos tuo wikin määritelmä henkilötodistuksesta ilmenivistä asioista pitää kutinsa niin eu-ajokortti ei ole henkilötodistus :)
- shengeninen
Nimetön kirjoitti:
on 12 tietoluokkaa ja yksikään niistä ei ole kortin haltijan kansallisuus. Eli jos tuo wikin määritelmä henkilötodistuksesta ilmenivistä asioista pitää kutinsa niin eu-ajokortti ei ole henkilötodistus :)
Kolmantena on syntymäaika jonka perässä lukee FIN
- Nimetön
shengeninen kirjoitti:
Kolmantena on syntymäaika jonka perässä lukee FIN
"Kolmantena on syntymäaika jonka perässä lukee FIN "
Käännäs se kortin takapuoli esiin.
Siellä kortin takana lukee kenttien määritelmissä "3. Synt.aika ja -paikka" Joka on aivan eri asia kuin kansalaisuus.
t. mie - sanottuna
shengeninen kirjoitti:
Kolmantena on syntymäaika jonka perässä lukee FIN
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/82EA350CCCA11EC0C2256BC20045C85E
- Wiki
Nimetön kirjoitti:
"Miksi ajokortti ei sitten kelpaa matkustusasiakirjana Shengen-alueen ulkopuolelle mitä väliä sillä on. Byrokraatit löysäävät vähän säädöksiä, mutta heidän ei tarvitse mitenkään perustella sitä, miksi käytäntö ei ole sama kuin muuallakin "
Ajokortti ei kyllä kelpaa matkustusasiakirjana Schengen alueellakaaan poislukien pohjoismaiden keskinäinen sopimus ja sekin taitaa koskea vain pohjoismaiden kansalaisia ei pohjoismaissa myönnettyjä ajokortteja :)
Pohjoismaissa pitää pystyä osittamaan henkilöllisyytensä ja tähän kelpaa sitten ajokorttikin, mikä ei siis ole mmaailamalla yleinen käytäntö. esim Italiassa ei käsittääkseni edes italiaiselle riitä henkilöllisyystodistuksesksi ajokortti.
t. mieNojoo, se miksi meillä on kirjastokortti ja sairausvakuutuskortti ja ajokortti ja henkilökortti, kaikki erikseen, sen perustelu ei byrokraatille ole ensinkään vaikeaa. Jos olisi vain yksi kortti, niin työthän siinä loppuisivat :-(
Shengen-alueelle EU:n nettisivujen perusteella suositellaan henkilötodistuksen tai passin mukaan ottamista, mutta edes Euvostoliitto ei pidä niitä pakollisina.
http://europa.eu/abc/travel/doc/index_en.htm
"It’s best to have your passport or ID card when travelling in the EU because you may be required to prove your identity. If public order or national security so require, checks at the internal borders may be carried out for limited periods."
Suomen UM tietysti jakaa muuta tietoa, meillähän ollaan vähän tsaarin ajoilta peräisin olevien virkavaltaisten systeemien armoilla kuin "vapaassa" Euroopassa. - sivulla tämä
Wiki kirjoitti:
Nojoo, se miksi meillä on kirjastokortti ja sairausvakuutuskortti ja ajokortti ja henkilökortti, kaikki erikseen, sen perustelu ei byrokraatille ole ensinkään vaikeaa. Jos olisi vain yksi kortti, niin työthän siinä loppuisivat :-(
Shengen-alueelle EU:n nettisivujen perusteella suositellaan henkilötodistuksen tai passin mukaan ottamista, mutta edes Euvostoliitto ei pidä niitä pakollisina.
http://europa.eu/abc/travel/doc/index_en.htm
"It’s best to have your passport or ID card when travelling in the EU because you may be required to prove your identity. If public order or national security so require, checks at the internal borders may be carried out for limited periods."
Suomen UM tietysti jakaa muuta tietoa, meillähän ollaan vähän tsaarin ajoilta peräisin olevien virkavaltaisten systeemien armoilla kuin "vapaassa" Euroopassa.The 10 countries that joined the EU in 2004 do not yet fully participate in Schengen. You will therefore need a valid passport or ID card to travel to those countries and to Ireland and the United Kingdom.
- Nimetön
Wiki kirjoitti:
Nojoo, se miksi meillä on kirjastokortti ja sairausvakuutuskortti ja ajokortti ja henkilökortti, kaikki erikseen, sen perustelu ei byrokraatille ole ensinkään vaikeaa. Jos olisi vain yksi kortti, niin työthän siinä loppuisivat :-(
Shengen-alueelle EU:n nettisivujen perusteella suositellaan henkilötodistuksen tai passin mukaan ottamista, mutta edes Euvostoliitto ei pidä niitä pakollisina.
http://europa.eu/abc/travel/doc/index_en.htm
"It’s best to have your passport or ID card when travelling in the EU because you may be required to prove your identity. If public order or national security so require, checks at the internal borders may be carried out for limited periods."
Suomen UM tietysti jakaa muuta tietoa, meillähän ollaan vähän tsaarin ajoilta peräisin olevien virkavaltaisten systeemien armoilla kuin "vapaassa" Euroopassa.Menee edellen ohi pääotsikon mutta menköön
Poistuminen on kyllä kaksi eri asiaa.
http://www.uvi.fi/netcomm/content.asp?path=8,2471,2489#13
"Voiko Schengen-alueella matkustaa ilman passia tai henkilöllisyystodistusta?
Ei voi. Schengenin säännöstöllä on poistettu vain rajatarkastukset sisäisiltä rajoilta. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole passivapaus, vaikka sisärajoilla matkustajia ei enää tarkasteta. Alueella matkustavien tulee pitää mukanaan niitä matkustusasiakirjoja, joita kukin Schengen-maa vaatii ja tarvittaessa matkustajan on kyettävä todistamaan henkilöllisyytensä ja kansalaisuutensa viranomaisille."
Suomen määrittämät säännöt löytyvät ulkoministeriön sivuilta:
http://www.formin.fi/public/download.aspx?ID=12264&GUID={F209FDFD-61D8-4999-8C88-9EA1C35F75B8}
Käytännössä tuolla on EU jäsenmaan kansalaisille vaateena passi tai henkilöllisyystoditus ... - Wiki
sivulla tämä kirjoitti:
The 10 countries that joined the EU in 2004 do not yet fully participate in Schengen. You will therefore need a valid passport or ID card to travel to those countries and to Ireland and the United Kingdom.
Tietysti näin on, kuten tuolla jo aiemmin totesin, Viro ei ole Shengen-maa.
Shengen-alueelta lähdettäessä tarvitaan passi, jos matkustetaan Shengen alueen ulkopuoliseen EU-maahan niin myös henkilökortti käy. Ei kai tässä ole minkäännäköistä epäselvyyttä? - Wiki
Nimetön kirjoitti:
Menee edellen ohi pääotsikon mutta menköön
Poistuminen on kyllä kaksi eri asiaa.
http://www.uvi.fi/netcomm/content.asp?path=8,2471,2489#13
"Voiko Schengen-alueella matkustaa ilman passia tai henkilöllisyystodistusta?
Ei voi. Schengenin säännöstöllä on poistettu vain rajatarkastukset sisäisiltä rajoilta. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole passivapaus, vaikka sisärajoilla matkustajia ei enää tarkasteta. Alueella matkustavien tulee pitää mukanaan niitä matkustusasiakirjoja, joita kukin Schengen-maa vaatii ja tarvittaessa matkustajan on kyettävä todistamaan henkilöllisyytensä ja kansalaisuutensa viranomaisille."
Suomen määrittämät säännöt löytyvät ulkoministeriön sivuilta:
http://www.formin.fi/public/download.aspx?ID=12264&GUID={F209FDFD-61D8-4999-8C88-9EA1C35F75B8}
Käytännössä tuolla on EU jäsenmaan kansalaisille vaateena passi tai henkilöllisyystoditus ...Jees, kuten voit tuolta toisesta viestistäni todeta, se mikä muiden Shengenmaiden kansalaisille on suositus on suomalaisille määräys.
- JRxxx
...että keskustelussa on nyt vähän puurot ja vellit sekaisin. Yritetään taas tiivistää faktat...
Rajanylityssääntöjen suhteen on itse asiassa neljä erilaista tapausta:
1) Pohjoismaat, joiden välillä on vallinnut passivapaus jo vuosikymmeniä ja joiden välillä matkustamiseen kelpaa suunnilleen mikä tahansa henkilöläpyskä. Kelpasi jo silloin, kun tarkastuksia oikeasti tehtiin rajoilla. Eikä välttämättä taida olla edes tarpeen olla mitään paperia, kunhan saa tarvittaessa jotenkin henkilöllisyytensä osoitettua.
2) Schengen-maat, joiden välillä on oikeastaan kyse siitä, että kiinteistä rajatarkastuspisteistä on luovuttu ja tarkastuksia voidaan tehdä laajemmalla alueella. Näissä maissa liikkuessa suomalainen ajokortti yleensä riittää henkilötodistukseksi. Käytännössä melko lailla yksi-yhteen 1-tapauksen kanssa.
3) Schengeniin kuulumattomat EU-maat, kuten Viro. Näihin tarvitaan passi tai nimenomaan hyväksytyksi määritelty henkilökortti, ajokortti ei täytä tätä määritelmää.
4) EU:n ulkopuoliset maat, joihin Pohjoismaita (siis Norjaa ja Islantia tässä yhteydessä) lukuunottamatta tarvitaan passi ja usein viisumikin.
Ei muuten kannattaisi vedota Wikipediaan silloin, kun vastapuoli heittää peliin suomalaisten viranomaisten sivustoja tällaisessa asiassa. Ei se suomalainen rajavartija nimittäin paljoa hetkahda, jos yrität selittää, että "kun Wikipediassa sanottiin näin, niin eihän se Suomen laki mitään merkitse sen rinnalla" :))- ajokortti
Aivan samat tiedot löytyvät kuin passista, sitä en tiedä miksi ei hyväksytä henkilötodistukseksi joka paikassa,kertokaa viisaat ?
- JRxxx
ajokortti kirjoitti:
Aivan samat tiedot löytyvät kuin passista, sitä en tiedä miksi ei hyväksytä henkilötodistukseksi joka paikassa,kertokaa viisaat ?
...että sitä ei ole säädetty tarkoitukseen kelpaavaksi. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, miksi näin on, mutta ehkä ajokorttiasioita ja henkilötodistusasioita on kehitelty vähän eri haaroissa kansallista ja EU-byrokratiaa. Sitäpaitsi esim. Englannissa ei ajokortissa ole edes valokuvaa; voi olla, että tässä kohtaa on EU-tasolla todettu helpoimmaksi unohtaa ajokortit kokonaan sivuun henkilöllisyyden todistamisesta. Ja sitten voi olla niinkin, että ajokortit ovat jotenkin kiinni laajemman tason kv. sopimuksissa kuin EU.
- hallitus ei kommentoi
JRxxx kirjoitti:
...että sitä ei ole säädetty tarkoitukseen kelpaavaksi. Minulla ei ole aavistustakaan siitä, miksi näin on, mutta ehkä ajokorttiasioita ja henkilötodistusasioita on kehitelty vähän eri haaroissa kansallista ja EU-byrokratiaa. Sitäpaitsi esim. Englannissa ei ajokortissa ole edes valokuvaa; voi olla, että tässä kohtaa on EU-tasolla todettu helpoimmaksi unohtaa ajokortit kokonaan sivuun henkilöllisyyden todistamisesta. Ja sitten voi olla niinkin, että ajokortit ovat jotenkin kiinni laajemman tason kv. sopimuksissa kuin EU.
Tarkoitushan on todistaa rajoilla että kuka minä olen. Jos ajan autolla Virossa, niin ajokortillani, sen lisäksi että todistan oikeuteni ajaa, myös todistan että kuka minä olen.
- JRxxx
hallitus ei kommentoi kirjoitti:
Tarkoitushan on todistaa rajoilla että kuka minä olen. Jos ajan autolla Virossa, niin ajokortillani, sen lisäksi että todistan oikeuteni ajaa, myös todistan että kuka minä olen.
...juuri se meneekin, kun asiaa katsoo kansalaisen ruohonjuurinäkökulmasta, ja suhteellisen pitkälle viranomaiset ovat päässeet ainakin Pohjoismaissa samaan. Mutta ylätasolta, kokonaisuutena katsottuna, asia on vähän mutkikkaampi. Siinä on oikeastaan kolme erilaista elementtiä, joita sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla ovat käsitelleet ja käsittelevät eri instanssit erilaisista lähtökohdista.
1) Passi on matkustusasiakirja, oikeastaan lähdökohtaisesti matkustuslupa. Tämä historiallinen tausta helposti unohtuu meiltä, jotka olemme tottuneet jo nykyaikaiseen vapaaseen liikkumiseen. Sen alkuperäinen merkitys ei siis ole ollut todistaa, kuka olet, vaan onko sinulla oikeus matkustaa rajan yli. Minulla on hämärä muistikuva, että olisi olemassa passeja (ei-suomalaisia), joissa ei olisi valokuvaa; ainakin, että olisin nähnyt sellaisen 1980-luvulla Ison-Britannian viranomaisten antamana.
2) Ajokortti on vastaavasti ajolupa, silläkään ei alkuperäisesti ole todistettu henkilöllisyyttä vaan ajo-oikeutta. Kuten sanoin, on olemassa maita, joissa ajokortissa ei edes ole valokuvaa (mm. UK).
3) Henkilöllisyystodistus/henkilökortti on sitten näistä dokumenteista ainoa, jonka originaali tarkoitus on nimenomaan henkilöllisyyden todistaminen. Noissa kahdessa muussa se funktio toteutuu lähinnä sivutuotteena vastaanottavan pään myötämielisyyden ansiosta... (No, osittain sentään on jo päästy kv. yhteisymmärrykseen asiasta, kuten Schengen osoittaa.)
Saa nähdä, päästäänkö seuraavan 20 tai 50 vuoden aikana tilanteeseen, että yksi ainoa kortti/asiakirja riittäisi kautta maailman hoitamaan kaikki nämä funktiot. Tänään tilanne on kuitenkin se, että esimerkiksi suomalaisella liikeyrityksellä ei tarkasti ottaen ole juridista velvollisuutta hyväksyä sen enempää passia kuin ajokorttiakaan henkilöllisyyden todistamiseksi. Käytännössä tietysti kaikki ne hyväksyvät :) - Wiki
JRxxx kirjoitti:
...juuri se meneekin, kun asiaa katsoo kansalaisen ruohonjuurinäkökulmasta, ja suhteellisen pitkälle viranomaiset ovat päässeet ainakin Pohjoismaissa samaan. Mutta ylätasolta, kokonaisuutena katsottuna, asia on vähän mutkikkaampi. Siinä on oikeastaan kolme erilaista elementtiä, joita sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla ovat käsitelleet ja käsittelevät eri instanssit erilaisista lähtökohdista.
1) Passi on matkustusasiakirja, oikeastaan lähdökohtaisesti matkustuslupa. Tämä historiallinen tausta helposti unohtuu meiltä, jotka olemme tottuneet jo nykyaikaiseen vapaaseen liikkumiseen. Sen alkuperäinen merkitys ei siis ole ollut todistaa, kuka olet, vaan onko sinulla oikeus matkustaa rajan yli. Minulla on hämärä muistikuva, että olisi olemassa passeja (ei-suomalaisia), joissa ei olisi valokuvaa; ainakin, että olisin nähnyt sellaisen 1980-luvulla Ison-Britannian viranomaisten antamana.
2) Ajokortti on vastaavasti ajolupa, silläkään ei alkuperäisesti ole todistettu henkilöllisyyttä vaan ajo-oikeutta. Kuten sanoin, on olemassa maita, joissa ajokortissa ei edes ole valokuvaa (mm. UK).
3) Henkilöllisyystodistus/henkilökortti on sitten näistä dokumenteista ainoa, jonka originaali tarkoitus on nimenomaan henkilöllisyyden todistaminen. Noissa kahdessa muussa se funktio toteutuu lähinnä sivutuotteena vastaanottavan pään myötämielisyyden ansiosta... (No, osittain sentään on jo päästy kv. yhteisymmärrykseen asiasta, kuten Schengen osoittaa.)
Saa nähdä, päästäänkö seuraavan 20 tai 50 vuoden aikana tilanteeseen, että yksi ainoa kortti/asiakirja riittäisi kautta maailman hoitamaan kaikki nämä funktiot. Tänään tilanne on kuitenkin se, että esimerkiksi suomalaisella liikeyrityksellä ei tarkasti ottaen ole juridista velvollisuutta hyväksyä sen enempää passia kuin ajokorttiakaan henkilöllisyyden todistamiseksi. Käytännössä tietysti kaikki ne hyväksyvät :)Vai ettei enkelsmannien ajokortissa muka ole valokuvaa? Mitenkäs ne sitten todistavat olevansa korttiin merkitty ajoluvan haltija?
Heh, heh... Ihan vakavalla naamallako moista soopaa syötät?
Voisit edes vilkaista miltä brittien ajokortti näyttää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:MN00623A.jpg - shengeninen
JRxxx kirjoitti:
...juuri se meneekin, kun asiaa katsoo kansalaisen ruohonjuurinäkökulmasta, ja suhteellisen pitkälle viranomaiset ovat päässeet ainakin Pohjoismaissa samaan. Mutta ylätasolta, kokonaisuutena katsottuna, asia on vähän mutkikkaampi. Siinä on oikeastaan kolme erilaista elementtiä, joita sekä kansainvälisellä että kansallisella tasolla ovat käsitelleet ja käsittelevät eri instanssit erilaisista lähtökohdista.
1) Passi on matkustusasiakirja, oikeastaan lähdökohtaisesti matkustuslupa. Tämä historiallinen tausta helposti unohtuu meiltä, jotka olemme tottuneet jo nykyaikaiseen vapaaseen liikkumiseen. Sen alkuperäinen merkitys ei siis ole ollut todistaa, kuka olet, vaan onko sinulla oikeus matkustaa rajan yli. Minulla on hämärä muistikuva, että olisi olemassa passeja (ei-suomalaisia), joissa ei olisi valokuvaa; ainakin, että olisin nähnyt sellaisen 1980-luvulla Ison-Britannian viranomaisten antamana.
2) Ajokortti on vastaavasti ajolupa, silläkään ei alkuperäisesti ole todistettu henkilöllisyyttä vaan ajo-oikeutta. Kuten sanoin, on olemassa maita, joissa ajokortissa ei edes ole valokuvaa (mm. UK).
3) Henkilöllisyystodistus/henkilökortti on sitten näistä dokumenteista ainoa, jonka originaali tarkoitus on nimenomaan henkilöllisyyden todistaminen. Noissa kahdessa muussa se funktio toteutuu lähinnä sivutuotteena vastaanottavan pään myötämielisyyden ansiosta... (No, osittain sentään on jo päästy kv. yhteisymmärrykseen asiasta, kuten Schengen osoittaa.)
Saa nähdä, päästäänkö seuraavan 20 tai 50 vuoden aikana tilanteeseen, että yksi ainoa kortti/asiakirja riittäisi kautta maailman hoitamaan kaikki nämä funktiot. Tänään tilanne on kuitenkin se, että esimerkiksi suomalaisella liikeyrityksellä ei tarkasti ottaen ole juridista velvollisuutta hyväksyä sen enempää passia kuin ajokorttiakaan henkilöllisyyden todistamiseksi. Käytännössä tietysti kaikki ne hyväksyvät :)Viroon purjehdittaessa kun vaditaan se poliisin myöntämä henkilökortti jolla siis todistetaan ainoastaan henkilöllisyys, ei siis lupaa matkustaa, niin aivan saman asian ajaisi niin ikään poliisin myöntämä EU-ajokortti mutta kun ei niin ei..#"%
- JRxxx
Wiki kirjoitti:
Vai ettei enkelsmannien ajokortissa muka ole valokuvaa? Mitenkäs ne sitten todistavat olevansa korttiin merkitty ajoluvan haltija?
Heh, heh... Ihan vakavalla naamallako moista soopaa syötät?
Voisit edes vilkaista miltä brittien ajokortti näyttää:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:MN00623A.jpg...on brittiläinen *EU-ajokortti*. Ei siis aiempi kansallinen versio, joka on yhä pätevä ja yleisesti siellä käytössä. Tarkistin varmuuden vuoksi nykytilanteen ja olet sikäli oikeassa, että uudet, nyt myönnettävät ajokortit ovat valokuvallisia EU-säännösten takia, mutta tämä käytäntö on varsin uusi. En saanut selville, milloin siihen on siirrytty, mutta tiedän ainakin 1980-luvulla vielä jaetun ainostaan valokuvattomia ajokortteja ("paper license"). Minulla sattuu asumaan sukulaisia sillä saarella, joten käytettävissä on parempaa tietoa kuin Wikipedia :)
Melkoinen poru siitä käytiin, kun kuvalliset kortit tulivat käyttöön. Liittyy brittiläiseen kansalaisvapausajatteluun, olivat sitä mieltä, että vallan orwellmaiseksi menee, jos ajokortissa pitää olla kuva. Liekö tuo ihan niin hassua, onhan tälläkin palstalla itketty sitä, että ilkeä valtiovalta haluaa purjeveneet rekisteriin :)))
Muistan minäkin ihmetelleeni niitä valokuvattomia kortteja ja ihan samalla perusteella kuin sinä. Mutta ilmeisesti ajatus on se, että poliisin pitää yksinkertaisesti uskoa, ellei ole syytä muuta epäillä. - ymmärrän
shengeninen kirjoitti:
Viroon purjehdittaessa kun vaditaan se poliisin myöntämä henkilökortti jolla siis todistetaan ainoastaan henkilöllisyys, ei siis lupaa matkustaa, niin aivan saman asian ajaisi niin ikään poliisin myöntämä EU-ajokortti mutta kun ei niin ei..#"%
Miksi ajokortti ei kelpaa,ei suomalainen saa myös suomalaisen ajokortin vaikka ei ole Suomen passia eli ajokortista ei selviä kansallisuus.
- Nimetön
ajokortti kirjoitti:
Aivan samat tiedot löytyvät kuin passista, sitä en tiedä miksi ei hyväksytä henkilötodistukseksi joka paikassa,kertokaa viisaat ?
ei edelleenkään selviä kansallisuus ja se on aika oleellinen tieto rajaviranomaisten mielestä kun maahan saapuu. Vaikuttaa hiukka sun kohteluun.
t. mie - Nimetön
ymmärrän kirjoitti:
Miksi ajokortti ei kelpaa,ei suomalainen saa myös suomalaisen ajokortin vaikka ei ole Suomen passia eli ajokortista ei selviä kansallisuus.
ei selviä kansallisuus. syntymäaika ja paikka sitävastoin on josta tuota paikkaa on pikkasen vaikea käsittää mutta lienee jäänne joka kulkee mukana pitkään.
Sinällään olisi kätevää jos kaikki olisi yhdessä kortissa mutta sitten tulee tietty tilanteita joissa henkilöltä perutaan ajokortti mutta ei passia ja taas toisaalta perutaan passi mutta ei ajokorttia.
Eli tuonkin takia tarvittaisiin kait erillisiä kortteja marginaaleja varten
t. mie
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752