Luin tuossa juttua visakoivusta, ja alkoi ihmetyttään miksi sitä ei kasvateta, kuiteskin arvokkain puumme, ja vieläpä selvästi. Pelätäänkö työtä, vai mitä?
Visakoivusta
15
2061
Vastaukset
- hirvaskoivu
Ei työtä pelätä vaan hirviä, syövät halulla arvokkaat taimet.
- pelätää
kateus on kova ja meillä on hehtaarin kuvio jo komeessa kasvussa visakoivua ja naapuri ihmetelee mitä vikaa niissä on ku kuhmurainen runko puissa ja epäilee jotakin sairautta ,, ei ilmeisesti tiedä näistä puu jutuista ni olkoon .
- löytyy
on 200 runkoo 4-6-metristä visataimikkoo, viimetalvena läheskaiki mennyt "luokalle" siis runko taipunut kohti pohjoista. kenties lumi painanut.
Kyllä hiukan ketuttaa kun jokakesä on tullut sitä oksittuakin ja haaskattua aikaa kärpästen syöttinä. - visaa
No onhan sitä visaa istutettu n 15 vuotta sitten 4ha alue peltoon. Hyvin on pahkurat kehittyneet ja minusta kaunis koivikko, on siinä kaupunkilaisille ihmettelyn paikka, kun puissa on pattia rungot täynnään.
Hauska työmaa tällaiselle kaupungissa elävälle naiselle, alkuun heinän poljentaa ja pajukon kassarointia. Nyt ei tarvitse kuin harkitusti harventaa, kun kasvaa niin vimmatusti. Istutin kloonitaimista, isoista n metrin pituisista taimista laikutukseen. Ojitettiin ja myrkytettiin ensin heinät, putket taimien ympärille, jotka otettiin pois muutaman vuoden päästä kun eivät lahonneetkaa kuten piti, vaan puristivat jo runkoa. Hirvet kuritti noin hehtaarin alalta, mutta sopivasti harventaen, enkä hakenut hirvivahinko korvausta, nyt ei hirvet mahda mitään enää. Niin ja oksat leikattiin rinnan korkeudelta joku vuosi sitten ja hyvin kasvavat.- turha on kasvattaa
Visakoivua on myös turha luulla saavansa kaupaksi tavallisen koivulaudan ja visa palikoiden markinat ovat olemattoman pienet, kuiduksi tietysti visakoivukin käy harvoin edes tukiksi.
- käy kauppa
turha on kasvattaa kirjoitti:
Visakoivua on myös turha luulla saavansa kaupaksi tavallisen koivulaudan ja visa palikoiden markinat ovat olemattoman pienet, kuiduksi tietysti visakoivukin käy harvoin edes tukiksi.
No, entäs neljänkymmenenvuoden päästä? Kauppa se on joka kannattaa, jää pojille hyvät erikoiset metsämaat, lisäksi on istutettu lehtikuusta, mustakuusta, tervaleppää rantapalstalle ja rauduskoivua.
- visakoivukaupasta
turha on kasvattaa kirjoitti:
Itse uskon kyllä että visakoivukuviot tekevät taatusti kauppansa. Mutta entäs yksittäiset rungot joita monellakin metsälöstä löytyy?
Onko kenelläkään tällä palstalla kokemusta n. 5...10 rungon myynnistä? Kannattaako lämmittää saunaa vai löytyikö ostaj(i)a? - Tähtääjä
käy kauppa kirjoitti:
No, entäs neljänkymmenenvuoden päästä? Kauppa se on joka kannattaa, jää pojille hyvät erikoiset metsämaat, lisäksi on istutettu lehtikuusta, mustakuusta, tervaleppää rantapalstalle ja rauduskoivua.
Minäkin olen istuttanut mustakuusta. Lähinnä suolle. Ovat vasta muutaman vuoden ikäisiä.
Miten vanhoja sinulla? Kerro kokemuksia, miten ovat pärjänneet ja onko kasvua ollut?
Voit panna privaatistikkin [email protected] - taimikossa
Minäkin istutin visakoivuja ja uskoin "metlan" ja Tupeksin mainoksiin putkisuojista.
Ensitaimet kuivui talvella, kun maa oli roudassa ja taimet suli putkissa, eikä saaneet vettä(putket oli 1m pituisia).
Uusiin taimiin rei-itin ne. Sitten ne ei kuivuneet.
Visakoivujen tyvet vaan jäi ohuemmiksi, kuin putkien yläpuoli, eikä 2-3m taimet kestä pystyssä ilman tukea.
Pitkää putkea suositeltiin, että tulee ainakin metsi suoraa puuta, eikä jäniksetkään päässe syömään, mutta hirvet söi.. - ne putket
taimikossa kirjoitti:
Minäkin istutin visakoivuja ja uskoin "metlan" ja Tupeksin mainoksiin putkisuojista.
Ensitaimet kuivui talvella, kun maa oli roudassa ja taimet suli putkissa, eikä saaneet vettä(putket oli 1m pituisia).
Visakoivujen tyvet vaan jäi ohuemmiksi, kuin putkien yläpuoli, eikä 2-3m taimet kestä pystyssä ilman tukea.
Pitkää putkea suositeltiin, että tulee ainakin metsi suoraa puuta, eikä jäniksetkään päässe syömään, mutta hirvet söi..Onpa Sinulla ollut huono tuuri. Minä sahasin ne metrin pituiset putket kahtia ja näinollen sain kaksinkertaisen määrän, naisen logiikalla joskus onnistuu parhaiten. Ne näyttivätkin niin korkeilta, että taimirukat juuri ja juuri olisi näkynyt. Minunkin piti jokaikinen koivu pelastaa putkista puukolla irroittamalla kun ne kasvoivat niin nopesti, sitten kun lähtivät käyntiin, putket nääs eivät lahonneetkaan kuten sanottiin.
Eivätpä myyrät päässeet syömään, se hyöty oli niistä. Jos putket ovat liian korkeita, kasvi tulee honteloksi, eikä pysy itse pystyssä, näin minä ajattelin. No, jospa luonto hoitaa sinunkin visat normaaliin kasvuun. - Ja tietysti nainen
ne putket kirjoitti:
Onpa Sinulla ollut huono tuuri. Minä sahasin ne metrin pituiset putket kahtia ja näinollen sain kaksinkertaisen määrän, naisen logiikalla joskus onnistuu parhaiten. Ne näyttivätkin niin korkeilta, että taimirukat juuri ja juuri olisi näkynyt. Minunkin piti jokaikinen koivu pelastaa putkista puukolla irroittamalla kun ne kasvoivat niin nopesti, sitten kun lähtivät käyntiin, putket nääs eivät lahonneetkaan kuten sanottiin.
Eivätpä myyrät päässeet syömään, se hyöty oli niistä. Jos putket ovat liian korkeita, kasvi tulee honteloksi, eikä pysy itse pystyssä, näin minä ajattelin. No, jospa luonto hoitaa sinunkin visat normaaliin kasvuun.Minä uskoin sitä paisi mainoksiin:))
Putkia oli testattu Turun seudulla jossa ei ollut muka talvisin routaa.
Sanoivat, että hyvä tietää, kun soitin, että suomen joissain osissa on talvella routaa??
Että se siitä tutkimuksista ja väitteistä.
Eivät ne ole lahonneet putket minullakaan vaikka ovat ainakin 10v vanhoja. - karhu III
taimikossa kirjoitti:
Pitkää putkea suositeltiin, että tulee ainakin metsi suoraa puuta, eikä jäniksetkään päässe syömään, mutta hirvet söi..minä istutin 10vuottasitten visaa, ja silloin oli markkinoilla matalia myyräsuojia. Väriltään sinisiä ja kartionmuotoisia ehkä vain 20cm korkeita. Taimet lähti hyvin kasvuun, hiesumoreeni metsässä, joka oli kaivurilla laikutettu. Taimisuojat alkoivat parissavuodessa itsekseen hajomaan, ja joitakin potkin halkikin kun taimia muutenkin kävin tutkimassa.
sellanen perstuntuma on että suojat taisi maksaa lähelle saman kuin kloonitaimet, mutta kuitenkin mielestäni oli kannattava investointi - kehittelyn paikka
Ja tietysti nainen kirjoitti:
Minä uskoin sitä paisi mainoksiin:))
Putkia oli testattu Turun seudulla jossa ei ollut muka talvisin routaa.
Sanoivat, että hyvä tietää, kun soitin, että suomen joissain osissa on talvella routaa??
Että se siitä tutkimuksista ja väitteistä.
Eivät ne ole lahonneet putket minullakaan vaikka ovat ainakin 10v vanhoja.Niin, ei mainoksiin ole luottamista metsäalallakaan, näköjään.
Ollaanko me luontoihmiset pikkuisen sinisilmäisiä, mitä luulet?
Se on vaan kallista opetella kaikki kantapään kautta, kun ei se oikea tieto juuri sillähetkellä ole tarjolla. Sinänsä hienoa saada keskustella huonoistakin kokemuksista ja samaa virhettä ei taatusti tee toiste. - metsänkävijä
visakoivukaupasta kirjoitti:
Itse uskon kyllä että visakoivukuviot tekevät taatusti kauppansa. Mutta entäs yksittäiset rungot joita monellakin metsälöstä löytyy?
Onko kenelläkään tällä palstalla kokemusta n. 5...10 rungon myynnistä? Kannattaako lämmittää saunaa vai löytyikö ostaj(i)a?Kyllä 5-10 runkoa on jo hyvä määrä kilotavarana myytävälle puulle, jos ovat riittävän järeitä ja löytyy yli 70 cm mittaisia sorvikelpoisia oksattomia pätkiä. Vähän huonompilaatuistakin kannattaa kaupata visan ostajille, kertoo ne vaikka kuvan nähtyään haluavatko tehdä lähempää tuttavuutta kaupanhieronnassa. Hyvin usein ne haluavat kuitenkin itse kaataa puut, joten ei kannata itse mennä kaatelemaan ja pilaamaan arvotavaraa huonolla kuivatuksella.
- metsänkävijä
karhu III kirjoitti:
minä istutin 10vuottasitten visaa, ja silloin oli markkinoilla matalia myyräsuojia. Väriltään sinisiä ja kartionmuotoisia ehkä vain 20cm korkeita. Taimet lähti hyvin kasvuun, hiesumoreeni metsässä, joka oli kaivurilla laikutettu. Taimisuojat alkoivat parissavuodessa itsekseen hajomaan, ja joitakin potkin halkikin kun taimia muutenkin kävin tutkimassa.
sellanen perstuntuma on että suojat taisi maksaa lähelle saman kuin kloonitaimet, mutta kuitenkin mielestäni oli kannattava investointiItse olen kokeillut leikellä muovisesta ikkunaan tarkoitetusta hyttysverkkorullasta 20-30 cm pituisia paloja, sen verran leveitä, että hyvin saa nitojalla kiinnitettyä rungon tyveen. Suojattavia puita ei toistaiseksi ole ollut kuin puolen sataa, mutta noitahan leikkelee nopeasti tavallisilla saksilla. Myyrät ovat toistaiseksi antaneet olla rauhassa (kop kop).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809