moduuliyhdistelmät?

ihmettelijä

Onko suomessa paljon liikkeellä seuraavanlaisia mooduuliyhdistelmiä: nupin perässä puoliperävaunu johon kytketty vetoaisavanu,EI keskiakseliperävaunu vaan kääntyvällä
etuakselistolla oleva kärry? Olen nähnyt ainoastaan yhden turun seudulla, kuljettaa merikontteja. Täytyyköhän olla kääntyvä taka-akseli että kääntyy tarpeeksi hyvin?

Entä mikä ajokortti moduuliyhdistelmissä pitää olla?

28

4516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää

      Onhan noita muutama. Kyllä se lyhyt kärry sieltä tulee kääntyvyysvaatimuksia noudattaen.
      En kyllä lainsäätäjänä olisi hyväksynyt moisia. Varmaan kiva huomata tuollaisella ajaneensa umpikadulle tai saapua onnettomuuspaikalle, josta täytyy kiireen vilkkaan peruuttaa kauemmas...

      • vasikka

        Eipä tuollaisia yhdistelmiä käytetäkään missään jakohommissa. Lappeenrannasta on jo vuosia ajettu paperia konteissa Kotkan ja Haminan satamiin tuollaisella yhdistelmällä. Samoin Turussa usein näkyvä yhdistelmä rahtaa kontteja satamasta, jolloin ajoreitti on selvä, eikä mitään jakoajoon oman lisänsä tuovia maatilanisäntiä, kuten:

        "joo, kyllä meillä ennenkin on isolla autolla käyty, aja pihaan vaan. -- No, ei meillä ennen ole NÄIN isolla autolla käyty!"

        Onnettomuustilannekin on aika teoreettinen, koska takimmaisen kärryn saa helposti jätettyä ja muutoinkin juoksemalla päässee nopeammin.


      • riittää
        vasikka kirjoitti:

        Eipä tuollaisia yhdistelmiä käytetäkään missään jakohommissa. Lappeenrannasta on jo vuosia ajettu paperia konteissa Kotkan ja Haminan satamiin tuollaisella yhdistelmällä. Samoin Turussa usein näkyvä yhdistelmä rahtaa kontteja satamasta, jolloin ajoreitti on selvä, eikä mitään jakoajoon oman lisänsä tuovia maatilanisäntiä, kuten:

        "joo, kyllä meillä ennenkin on isolla autolla käyty, aja pihaan vaan. -- No, ei meillä ennen ole NÄIN isolla autolla käyty!"

        Onnettomuustilannekin on aika teoreettinen, koska takimmaisen kärryn saa helposti jätettyä ja muutoinkin juoksemalla päässee nopeammin.

        Tuota minä juuri tarkoitin: juoksemalla pääsee nopeammin, niinhän asian ei saisi missään tapauksessa olla.
        Kun tuohon rekkakorttiin tarvitaan näyte peruutustaidoista (kulmaperuutus), pitäisi kuskin mielestäni joka hetki vastakin kyetä osoittamaan taitonsa juuri alla olevalla yhdistelmällään.
        Talvella on vielä ylimääräisiä etenemisvaikeuksia muihin 25metrisiin verrattuna, sanovat ne joilla rekan perässä on `vain` keskiakseliperävaunu.


      • Jaska
        riittää kirjoitti:

        Tuota minä juuri tarkoitin: juoksemalla pääsee nopeammin, niinhän asian ei saisi missään tapauksessa olla.
        Kun tuohon rekkakorttiin tarvitaan näyte peruutustaidoista (kulmaperuutus), pitäisi kuskin mielestäni joka hetki vastakin kyetä osoittamaan taitonsa juuri alla olevalla yhdistelmällään.
        Talvella on vielä ylimääräisiä etenemisvaikeuksia muihin 25metrisiin verrattuna, sanovat ne joilla rekan perässä on `vain` keskiakseliperävaunu.

        Moisia yhdistelmiä kyllä kontin ajossa näkyy. Keskiakselinen vasikka ei toimi epätasaisestikin kuormattujen konttien kanssa.

        Peruuttaminen on vaikeaa jo puoliperävaunu vasikka yhdistelmälläkin kun etummaisen kärryn kulma peittää peilejä. Eli noita puoliperävaunu täysperävaunu yhdistelmiä ei sitten peruutellakaan, vaan veturissa on vetokita sen takimmaisen kärryn pakittelua varten.

        Liikkeellelähtökykykin liukkaalla on varsin rajoittunut perinteiseen täysperäyhdistelmään verrattuna.

        Aikaisemmin 25m täysperäyhdistelmällä ja nyttemmin 16,5m puolikasyhdistelmällä töitä tehneenä sanoisin jopa että ensin mainittu on helpompi peruuttaa. Vaikka yksi nivel on enemmän, kärry ei peitä peilejä niin pahasti ja siten helpompi. Tietty täysperän peruutuksessa on suurempi oppimiskynnys, mutta se on vain kerran.


      • Leena
        Jaska kirjoitti:

        Moisia yhdistelmiä kyllä kontin ajossa näkyy. Keskiakselinen vasikka ei toimi epätasaisestikin kuormattujen konttien kanssa.

        Peruuttaminen on vaikeaa jo puoliperävaunu vasikka yhdistelmälläkin kun etummaisen kärryn kulma peittää peilejä. Eli noita puoliperävaunu täysperävaunu yhdistelmiä ei sitten peruutellakaan, vaan veturissa on vetokita sen takimmaisen kärryn pakittelua varten.

        Liikkeellelähtökykykin liukkaalla on varsin rajoittunut perinteiseen täysperäyhdistelmään verrattuna.

        Aikaisemmin 25m täysperäyhdistelmällä ja nyttemmin 16,5m puolikasyhdistelmällä töitä tehneenä sanoisin jopa että ensin mainittu on helpompi peruuttaa. Vaikka yksi nivel on enemmän, kärry ei peitä peilejä niin pahasti ja siten helpompi. Tietty täysperän peruutuksessa on suurempi oppimiskynnys, mutta se on vain kerran.

        Sivuhuomautuksena näin talviliukkailla sanoisin kaipaavani runsaan parinkymmenen vuoden takaisia aikoja, jolloin yhdistelmissä oli perävaunussa yhtä monta akselia kuin oli vetäjässä taka-akseleita. Olisipa sen saanut pysyvästi lakitekstiin...


      • rekkamies
        Jaska kirjoitti:

        Moisia yhdistelmiä kyllä kontin ajossa näkyy. Keskiakselinen vasikka ei toimi epätasaisestikin kuormattujen konttien kanssa.

        Peruuttaminen on vaikeaa jo puoliperävaunu vasikka yhdistelmälläkin kun etummaisen kärryn kulma peittää peilejä. Eli noita puoliperävaunu täysperävaunu yhdistelmiä ei sitten peruutellakaan, vaan veturissa on vetokita sen takimmaisen kärryn pakittelua varten.

        Liikkeellelähtökykykin liukkaalla on varsin rajoittunut perinteiseen täysperäyhdistelmään verrattuna.

        Aikaisemmin 25m täysperäyhdistelmällä ja nyttemmin 16,5m puolikasyhdistelmällä töitä tehneenä sanoisin jopa että ensin mainittu on helpompi peruuttaa. Vaikka yksi nivel on enemmän, kärry ei peitä peilejä niin pahasti ja siten helpompi. Tietty täysperän peruutuksessa on suurempi oppimiskynnys, mutta se on vain kerran.

        siis kaikkea pittää opetella ja sitten kientyy näkeekin jopa peililöistä
        tosi kuski ei peililöitä tarvvii kun vuan ossoo


      • Jaska
        Leena kirjoitti:

        Sivuhuomautuksena näin talviliukkailla sanoisin kaipaavani runsaan parinkymmenen vuoden takaisia aikoja, jolloin yhdistelmissä oli perävaunussa yhtä monta akselia kuin oli vetäjässä taka-akseleita. Olisipa sen saanut pysyvästi lakitekstiin...

        Niin, oli ehkä vetävillä pyörillä suhteessa enemmän painoa päällä ja vetopitoa kun kärryt oli pieniä. Mutta enpä muuten kyllä haluaisi mistään hinnasta vähempiakselisia kärryjä vetää. Pitkä ja moniakselinen on niin paljon vakaampi tulemaan perässä.


      • vasikka
        riittää kirjoitti:

        Tuota minä juuri tarkoitin: juoksemalla pääsee nopeammin, niinhän asian ei saisi missään tapauksessa olla.
        Kun tuohon rekkakorttiin tarvitaan näyte peruutustaidoista (kulmaperuutus), pitäisi kuskin mielestäni joka hetki vastakin kyetä osoittamaan taitonsa juuri alla olevalla yhdistelmällään.
        Talvella on vielä ylimääräisiä etenemisvaikeuksia muihin 25metrisiin verrattuna, sanovat ne joilla rekan perässä on `vain` keskiakseliperävaunu.

        Harvemmin sellaista tilannetta tulee, että pitäis päästä pakenemaan peruuttamalla. Silloinkin peruuttaminen yli juoksuvauhtia on melkoisen vaarallista, koska takaa tuleva liikenne ei vielä osaa varoa onnettomuuspaikkaa.


      • rekkamies
        vasikka kirjoitti:

        Harvemmin sellaista tilannetta tulee, että pitäis päästä pakenemaan peruuttamalla. Silloinkin peruuttaminen yli juoksuvauhtia on melkoisen vaarallista, koska takaa tuleva liikenne ei vielä osaa varoa onnettomuuspaikkaa.

        siis ei miittee selvee sua sinun juttuloista

        ristallipalloloistako keksinnä uot

        voetko tarkentoo


      • vasikka
        rekkamies kirjoitti:

        siis ei miittee selvee sua sinun juttuloista

        ristallipalloloistako keksinnä uot

        voetko tarkentoo

        Tämän ketjun toisessa viestissä esitetään pakenemista onnettomuuspaikalta kiiren vilkkaa peruuttamalla.

        En nyt oikein minäkään ymmärrä, mitä et ymmärrä.

        Kyllähän se nyt perhana on melekoisen vaarallista peruutella täyttä vauhtia pimeällä valtatiellä mutkan taakse piiloon, olipa yhdistelmä moduuli tai mikä hyvänsä. Itse en ole esittänyt mitään pakenemis skenariota, enkä oikein ymmärrä mikä sellainen voisi olla. Mikäli siellä tiellä nyt jokin pommikuorma olisi räjähtämäisillään, niin kyllähän minä hylkäisin autoni ja hyppäisin vaikka jonkun henkilöauton kyytiin, jolla varmasti pääsee nopeammin pakoon, kuin yhdelläkään yhdistelmällä.


      • rekkamies
        vasikka kirjoitti:

        Tämän ketjun toisessa viestissä esitetään pakenemista onnettomuuspaikalta kiiren vilkkaa peruuttamalla.

        En nyt oikein minäkään ymmärrä, mitä et ymmärrä.

        Kyllähän se nyt perhana on melekoisen vaarallista peruutella täyttä vauhtia pimeällä valtatiellä mutkan taakse piiloon, olipa yhdistelmä moduuli tai mikä hyvänsä. Itse en ole esittänyt mitään pakenemis skenariota, enkä oikein ymmärrä mikä sellainen voisi olla. Mikäli siellä tiellä nyt jokin pommikuorma olisi räjähtämäisillään, niin kyllähän minä hylkäisin autoni ja hyppäisin vaikka jonkun henkilöauton kyytiin, jolla varmasti pääsee nopeammin pakoon, kuin yhdelläkään yhdistelmällä.

        out tainna liikoo telkkarrii kahtoo
        vai että pakkoon onkos eukko peesaamassa perässä
        kun sie rekkoo ajeleksit
        ei ou täyssii pomilastiloita rekkaloissa
        siis tääteen ei sua rekkoo pommiloilla laittoo
        sytky kuljetettaan eri aekaan
        pommi ei kerrallansa
        ekä kukkaa pimmeessä huviksee perruuttele
        mitenkä outko karkuun lähtennä kaupan parkkipaekalta vae on muuttunna pommiloihin juttus el suurentunna että mitenkäse??


      • vasikka
        rekkamies kirjoitti:

        out tainna liikoo telkkarrii kahtoo
        vai että pakkoon onkos eukko peesaamassa perässä
        kun sie rekkoo ajeleksit
        ei ou täyssii pomilastiloita rekkaloissa
        siis tääteen ei sua rekkoo pommiloilla laittoo
        sytky kuljetettaan eri aekaan
        pommi ei kerrallansa
        ekä kukkaa pimmeessä huviksee perruuttele
        mitenkä outko karkuun lähtennä kaupan parkkipaekalta vae on muuttunna pommiloihin juttus el suurentunna että mitenkäse??

        En minä mittään pommirekkoja ole kuvitellut maanteilla liikkuvankaan. Mutta kun tuollaisella savolaiselle pitää puhua kuin Pihtiputaan mummolle.

        En minä ole ollut mihinkään pakenemassa, vaan vastasin vain typerään ajatukseen.

        PS. Se "pommikuorma" voi olla esim. nestekaasusäiliö.


    • rekkamies

      kekki akselit kiäntyy
      hyvin piäsöö
      hyvin kiäntyy
      helppo ajjoo
      kyllä lähtöö jos vuan on v8 scania kiäntyy hyvin

      volvoloilla ei piäse niin noppeesti piäsöö kumminnnii eikä pyörä kiänny kovin hyvin scaniaan verraten

      sisuloissa on kans voimoo celitsi voima pesä

      • Sisukas

        vittuun savolaispelle (Rekkamies) tältä osastolata.


      • rekkamies
        Sisukas kirjoitti:

        vittuun savolaispelle (Rekkamies) tältä osastolata.

        no vinne v kirjaimella alavaan oun mieltynnä
        en miä mutta munaloissa on nii mukavoo

        sisukas ei taija vittuloista ymmärtee

        oikea paekka ei ou puppel poijjalle eiko sellassii gay osastoloi oo sinnuu varte

        ei sua tapella


    • Diesel-fani

      Kärki liikenneministeriöstä myönsi moisten yhdistelmien olevan heidän työtapaturmansa.
      Ovat todella kankeita yhdistelmiä kääntymään, mutta oikeanlaisella mitoituksella ne saadaan täyttämään kääntymissääntö 12,5 m ulkosäde 2 m sisäsäde. Suomen talveenhan rekkaveturin vetämillä moduuleilla ei ole mitään järkevää selitystä.

      • rekkamies bgt

        täällä pohjolan talvissa pärjää hyvin moduuliyhdistelmällä.taitaa kaverissa olla vikaa,jos ei pärjää liukkailla.valitettavan usein näkee epätoivoisia peruutusyrityksiä joista ei tule yhtään mitään.silti hämmästyttävän moni on näitä"oon ajanut jo silloin ku sä olit hiekkalaatikolla"tyyppejä.

        tuntuukin siltä,että moduuliyhdistelmän hallitsee parhaimmin nuorempi sukupolvi.ainakin mitä katsoo ja kuuntelee näitä kiroajia.


      • nostaa
        rekkamies bgt kirjoitti:

        täällä pohjolan talvissa pärjää hyvin moduuliyhdistelmällä.taitaa kaverissa olla vikaa,jos ei pärjää liukkailla.valitettavan usein näkee epätoivoisia peruutusyrityksiä joista ei tule yhtään mitään.silti hämmästyttävän moni on näitä"oon ajanut jo silloin ku sä olit hiekkalaatikolla"tyyppejä.

        tuntuukin siltä,että moduuliyhdistelmän hallitsee parhaimmin nuorempi sukupolvi.ainakin mitä katsoo ja kuuntelee näitä kiroajia.

        Olisit nyt edes lukenut, mistä on keskusteltu, ennen kuin vastasit!

        Silloin kun moduuliyhdistelmät Suomeen sallittiin vuonna 1997, sai moduulin toteuttaa myös kuorma-auto puoliperävaunu täysperävaunu -kokoonpanolla. Siis puolikkaan perään lyhyt täysperä. Melkein samantien kyseinen yhdistelmätyyppi kiellettiin kymmenen vuoden siirtymäajalla. Niitä oli tuolloin jo ehditty muutama ottaa käyttöön. Kolminivelinen yhdistelmä katsottiin liian epävakaaksi. Vuoden 2008 alusta kielto astui voimaan ja enää näitä ei siis pitäisi liikenteessä olla. Itse en koskaan nähnyt muiden kuin Speedin autojen perässä noita kikottimia.

        Nykyään Suomessa sallittuja moduulityyppejä ovat:
        - kuorma-auto dolly puoliperävaunu
        - kuorma-auto täysperävaunu moduulimittaisena eli niin sanottu räätälöity moduuli(ei sallittu ruotsissa)
        - kuorma-auto puoliperävaunu keskiakseliperävaunu(vasikka)
        - uusimpana tulokkaana muutama vuosi sitten Suomeenkin sallittu B-juna eli kuorma-auto vetopöydällinen puoliperävaunu(linkkivaunu) puoliperävaunu

        Kaikki em. yhdistelmätyypit ovat kaksinivelisiä. Kolminivelisiä yhdistelmiä ei siis enää vuoden 2007 jälkeen ole saanut Suomessa käyttää. Nuoremmasta sukupolvesta on siis turha puhua mitään, kun kohta kolmeen vuoteen ei siis ole saanut edes vetää noita kikottimia, mistä tässä ketjussa puhutaan.

        Kyllä puolikkaanveturilla vedettävät moduulit on ihan syvältä talvikelillä, varsinkin jos on kaksiakselinen vetäjä. Oli siellä puikoissa sitten nuoremman tai vanhemman sukupolven kuljettaja, niin pihoissa ja risteyksissä ollaan tasapuolisesti jumissa jatkuvasti sellaisella kelillä, jolla täysperänveturilla toteutetut yhdistelmät liikkuvat vielä vallan mainiosti.


    • tulevatrukkeri

      Mitenkä peruutetaan moduulia jossa veturin perässä on puoliperävaunu ja sen perässä toinen puoliperävaunu, ammattina sankari ohjelmassa alalla yli 40 vuotta ollut kuljettaja joutuu tälläisen yhdistelmän peruuttamaan laituriin.
      Eli peruutetaanko tuota kuten täysperää, puoliperää, vai onko kyseessä ihan oma juttunsa?

      • KaukojaArmas

        Meille Tiimsteri miehille moduulin periittäminen on jokapäiväistä ja helppoa. Joudumme periittämään pitkiä matkoja jopa kolmen kärrin moduulia terminaaleissa ja satamissa. Moduulin periittäminen on ihan oma juttu, eli ensin katsotaan mihin yhdistelmä pitää periittää ja sitten suoritetaan itse periittäminen ohjauspyörää apuna käyttäen ja toisen tiimsterin seuratessa tapahtumaa ulkoa käsin.
        Normi rekka miehiltä moduuli jää periittämättä, vaikka työvuosia olisi takana runsaasti. Moduulin perittäminen vaatii kuljettajan olleen Tiimsteri luokassa vuosia. Vain Tiimsteri mies taitaa moduulin periittämisen kolmella kärrillä.


      • peräyttäjä

        Periaate on sama kuin täysperässä, samanverran niveliä. Tosin tuollainen b link yhdistelmä on paljon kankeampi veivailla.


    • pitkähessi

      joo samalla lailla kuin täysperää peruutetaan mutta ahtaissa paikoissa on vaikea noi on alun perin suunniteltu vain eteenpäin ajamiseen mutta kun tehokkuus ja ahneus iskenyt niin vaaditaan enemmän ja joutuu moneen paikkaan peruuttelemaan. Ajoin noita moduuleja vuosia ja eirlaisia versioita, rupesi vittuttamaan homma ja nyt tyrkkään puoliperällä kontteja ja irtoperiä.
      Ps. Ammattina sankari Jokke on mukava kaveri ja todellinen ammattilainen, Jokke aloitti jo 1973 tukkiauton ratissa ja nyt ajelee moduulilla pohjoismaihin.

      • Säiliöpuolen.ADR

        Olen ajanut Suomessa vaarallisia aineita 26 vuotta mut ihmetyttää miks ton sarjan nimi on Ammattina sankari? En ole koskaan itse tuntenut olevani mikään sankari. Auton ajaminen ei mielestäni ole sankaruuteen asti vievä ammatti. Poliisit ja pelastushenkilökunta esimerkiksi täyttävät mielestäni sankarin määritteet paljon paremmin. Laittavat itsensä varmasti useammin vaaratilanteisiin kun autonkuljettajat, ajoneuvoluokasta riippumatta. No jokainen reality-sarja on saatava myymään itseään joten raflaava nimi on hyvä siihen tarkoitukseen. Ammattina sankari-sarjaa ei ole käsikirjoitettu/näytelty ainakaan siinä määrin mitä suurin osa maailmalla pyörivistä realityistä.


      • RealitynAmmattiSankari
        Säiliöpuolen.ADR kirjoitti:

        Olen ajanut Suomessa vaarallisia aineita 26 vuotta mut ihmetyttää miks ton sarjan nimi on Ammattina sankari? En ole koskaan itse tuntenut olevani mikään sankari. Auton ajaminen ei mielestäni ole sankaruuteen asti vievä ammatti. Poliisit ja pelastushenkilökunta esimerkiksi täyttävät mielestäni sankarin määritteet paljon paremmin. Laittavat itsensä varmasti useammin vaaratilanteisiin kun autonkuljettajat, ajoneuvoluokasta riippumatta. No jokainen reality-sarja on saatava myymään itseään joten raflaava nimi on hyvä siihen tarkoitukseen. Ammattina sankari-sarjaa ei ole käsikirjoitettu/näytelty ainakaan siinä määrin mitä suurin osa maailmalla pyörivistä realityistä.

        Juu Rekkakuskit jäällä-sarja suorastaan naurattaa kun niitä joskus tulee katseltua milloin miltäkin kanavalta. Siinä kuvaustekniikka ja kuvakulmat paljastavat heti käsikirjoitetun paskan olevan kyseessä. Samaa kohtausta kuvataan useamman kerran eri kuvakulmista. Tarkasti kun katsoo niin kameramiehiä vilahtelee sellaisissa paikoissa missä edellisestä kuvakulmasta kuvatussa, samasta tapahtumasta otetussa kuvassa. Tavaroiden kuljettamisesta Kanadassa tehdään tietoisesti jokin helvetin kilvanajo jossa kukaan ei konkreettisesti voita mitään. No kilpailulla saadaan sarjaan luotua helposti kova ja jatkuva kiire joka luo taas erilaisia ongelmia. Sarjassa on mm. jatkuvasti hirveä pakkanen mutta kenenkään suusta ei edes pakkashöyryä tule eikä lämmityslaite rikki olevasta Kenwortista edes ikkunat mene jäähän. On se vaan niin hauskan " todellinen " että. No viihdettähän se on ja sarjaa joskus illan ratoksi tulee kateltua. Tosin ihan viimeaikoina ei ole tullut kuin satunnaisesti maksukanavalta,


    • rekkajyrä

      Tv sarja,, Ammattina Sankari. Rahtarit tulee muuttamaan nimen, johtuu siitä.
      Sankarit korvaa nykyisen nimen (rahtarit) joka poistuu.

    • Mulkunkuula

      Montako peräpukamatonta rekka-apinaa Suomen teillä liikkuu?

      • HalpaaHuumori

        Sulla taitaa olla joku peräpukamafetissi. Normaalia ihmistä ei peräpukamat kiinnosta siinä määrin että niiden yleisyyttä ja lukumäärää netissä tarvitsisi kysellä. No saat tietysti hakemaasi huomiota myös.


    • mulkunri

      Mulla on rekkamiehen pastillei. Haluukko pureskella?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8299
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2268
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2132
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1728
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1667
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1467
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1093
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      870
    Aihe