****ELLIN POKSI****

Selema

Hyvvee joulua ja onnekasta uutta vuotta kaikille poksilaisille! Kiitokset männeenä vuonna suavuista monista nauruhetkistä teijän parissa.

Niinku aekasemmin kirjotin niin oon muuttanna pienelle käpykylälle (vaen en oo vielä suana aekaan tytinätä tälle kylälle, vaen oottakoohan vielä vähän aekoo) ja nämä nettiyhteyvet ee oo
lähtennä kääntiin ennenku poeka pelasti ja laetto konneet kuntoon.

Vieläkö on poksilaesissa kirjottajia jälellä?
No, kohtahan sen kuuloo.
Elekee syökö liikoo kinkkua joulun aekaan.
Toevoo Selema

55

2478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • señora lyyli

      hyvää joulua sinulle selema.
      mie kysäsen sinult semmosta ko oon yrittäny männä sinne ellin poksii vaik miten,fi ja commista ja cooklen kautta, mutta en vaa pääse. voisitkos sie laittaa osotteen mite sinne pääsee.
      minun tekis mieli käyvä lukemas mitä siel on ,kun on sinunlaisii mukava juttusii ihmisii.ja tuo savolainen hilimakkakii käyp vissii siel.
      pääseeks sinne 70 ikkäinen jäseneks.
      vai pittääkö siel osata savvoo. mie kyl luen sitä aika hyvin,mutten kirjota.;)
      onko se käpykylä mihi muutit kotiseutusi. mukavaa pyhää hei, hei.

      • Selema

        Kuule, tämä Ellin poksi on toiminna tiällä 45 palstalla. Meillä on aena ohtamerkkinä tuo Ellin poksi ja sitä siirrellään sivulta toeselle tarpeen mukkaan.
        Jos et nyt oo löytännä meitä niin se johtuu siitä että ei oo ollu kirjottajia. Mopomiehellä (Ellin poksin perustajalla) on samanlaesen nimimerkin alla mänössä jatkokertomus, mihin suapi kirjottoo jatkoo jos keksii. Mutta sen sinä huomoot ku aakaset Ellin poksin oven.
        Poksilaeset olis varmasti mielissään jos suatas värvättyä sinut porukkaan. Tiällä sua kirjottoo millä murteella tahasa ja jos ei ymmärrä kaekkee niin soppii kysyä tulukkiapua.
        Tule mukkaan, Lyyli!
        Ainoo ehto mikä meillä tiällä on ollu että yritettään tukkee toenen toestaan, puhutaan mukavia tae vakavia, mitä mieleen juolahtaa vaen sillä laella ettei toesijaan loukattas.

        Minä asun nuapurimuassa ja muutin isosta kaapunnista pienelle kylälle, ihan käpykylälle missä ei ennee oo muita palaveluja ku ossuuskaappa. Mutta se mikä palaveluksista puuttuu korvautuu ihanilla maesemilla ja muaseuvun raahalla. Tiällä verenpaene laskoo enkä kaapunkiin ennee muuttas millään.
        Hyvvee viikonloppua sullehhii, señora Lyyli!


      • Hili(ma)kka
        Selema kirjoitti:

        Kuule, tämä Ellin poksi on toiminna tiällä 45 palstalla. Meillä on aena ohtamerkkinä tuo Ellin poksi ja sitä siirrellään sivulta toeselle tarpeen mukkaan.
        Jos et nyt oo löytännä meitä niin se johtuu siitä että ei oo ollu kirjottajia. Mopomiehellä (Ellin poksin perustajalla) on samanlaesen nimimerkin alla mänössä jatkokertomus, mihin suapi kirjottoo jatkoo jos keksii. Mutta sen sinä huomoot ku aakaset Ellin poksin oven.
        Poksilaeset olis varmasti mielissään jos suatas värvättyä sinut porukkaan. Tiällä sua kirjottoo millä murteella tahasa ja jos ei ymmärrä kaekkee niin soppii kysyä tulukkiapua.
        Tule mukkaan, Lyyli!
        Ainoo ehto mikä meillä tiällä on ollu että yritettään tukkee toenen toestaan, puhutaan mukavia tae vakavia, mitä mieleen juolahtaa vaen sillä laella ettei toesijaan loukattas.

        Minä asun nuapurimuassa ja muutin isosta kaapunnista pienelle kylälle, ihan käpykylälle missä ei ennee oo muita palaveluja ku ossuuskaappa. Mutta se mikä palaveluksista puuttuu korvautuu ihanilla maesemilla ja muaseuvun raahalla. Tiällä verenpaene laskoo enkä kaapunkiin ennee muuttas millään.
        Hyvvee viikonloppua sullehhii, señora Lyyli!

        vaekka mitä, mutta toesin käv tällä kertoo. Tuun mukkaan paremmallla tuurilla!


      • Lyyti P

        Tervehys lyyli, sinä oot nyt justiin siellä Ellin poksissa!
        Eli ei se tämän ihmeellisempi loota taekka Pantooran lipas oo, vaen kohtoomispaekka tämän otsakkeen alla. Tiällä parvessa männään ja pajatettaan.
        Ja sivujahan sinä lyyli ossoot kelata taaksepäen sivun alalaijassa näkyvästä seuraava/edellinen kohasta. Sieltä näet näetä aekasempija poksija siellä sun tiällä muihen viestíjen seassa.
        Ja sinä oot lyyli hyvvee poksiainesta justiin omalla murteellas.


      • señora lyyli
        Lyyti P kirjoitti:

        Tervehys lyyli, sinä oot nyt justiin siellä Ellin poksissa!
        Eli ei se tämän ihmeellisempi loota taekka Pantooran lipas oo, vaen kohtoomispaekka tämän otsakkeen alla. Tiällä parvessa männään ja pajatettaan.
        Ja sivujahan sinä lyyli ossoot kelata taaksepäen sivun alalaijassa näkyvästä seuraava/edellinen kohasta. Sieltä näet näetä aekasempija poksija siellä sun tiällä muihen viestíjen seassa.
        Ja sinä oot lyyli hyvvee poksiainesta justiin omalla murteellas.

        nyt se välähti joha kesti enne ko pääsin perille ellin poksista.
        se niinko ei oo missää ,mut on kuitenkin jos panee otsikoks ellin poksi.kun kirjottaa ellin pokksi otsikoksi niin sillo se , pandooran lipas on avattu. tämähän on aika hyvin keksitty juttu.mopomies kuulema sen pani alulle.

        mie oon huono keksimään tarinoita, vaik oonkin kova puhumaan,mut jos se riittäs minun kohalta,ett puhusin kaikkee muuta, mitä sylki suuhun tuop. ja kommentoisin teiän tarinoita.

        voin kertoo tosi tarinan mopomiehestä, se tullee tuosta perustajasta mieleen ,vaik ei varmaa oo samanlainen mopomies .hää on ollu tänäkin jouluna ajankohtanen.
        tääl meiän kaupunkin hallin luona ussein majailee laitapuolenkulkija,en paa hänen ommaa nimmee ko hänet tunnetaa sil nimel niin hyvin,vaan paan nimeks toivo.

        mie jäin tuos 90 luvul kerra juttelee hänen kanssaa ko hää pyysi parikymppii ruokaan. vaik muuhu tarkotukseen se mänkin.näin mie tutustuin hänneen,mie opin tietää mist hänet löytää, ja jouluna vien ain hänelle konjakki pullon ,kakkuu tai muuta hyvvää, niinko tänä joulunakkii,tämä joulu onkin tarina ihan eriksee, sattu näet kaikenlaista.mutta siitä toiste.

        hää asusti sillo vanhas hylätys talos 5 km kaupungista ja käveli ain kaupunkiin. jalmaril oli vanha mopo mie sanoin huolisko hää sen niin vois kulkee sillä, kun oli jo silloin huono jaloistaa ja kaupunkii piti tulla ruuan hakkuun ja viinankin. niin mie sitte toin seuraavana päivänä hänel sen.

        sillä hää kulki jonkun aikaa, mutta oli siitä harmii ,se yritettii varastaa, kerra poliisi luuli hänen varastanneen sen, minuille soitettii onks mie antanu sen ja sit hää ei malttanu olla mänettä ajokkii pulituurin alaisena.
        niin et aluks kaik män hyvin ja hää meinas hakkee töitäkin,ko oli peli millä kulkee.hää sai lempinimenkin moposuhailuistaa.
        sit kerra mie näin hänet hallin kulmalla ilma moppoo,votka pullo käsis, mie jo arvasin ko juomat oli vaihtunu, pulituurista votkaa,et hää oli myynny mopon.

        hää haukku minnuu et mitä sie akka annat hanttapulille ajokkii ei hänel mikkää pysy,sakkoja vaa tuli ja harmii paras oli myyä pois,hyvä ko sai ees myytyy sen romun,eihä sitä kukkaa meinannu ostaa.
        mie sanoin et älä sie rähisi,oikeen tempun teit,mie annan sinul talveks potkukelkkan niin voit liukailla kulkee.maksan sakot ja unohettaa koko mopo.minun syy se oli.
        niin myö tehtii sovinto ja hää anto minulle anteeks ko olin antanu mopon ja pannu hänen elämän raiteilta..
        minnuu itseksein nauratti koko mies .

        hää ei huoli asuntoo vaik kaupunki olis järjestänny ,eikä mittää muutakaa.ruokaa hänel on kun roskalaatikoissa on nykyää vaik mitä, joulukinkkujakin valmiiks siivutettuna ilmman luuta,et herkkuja on.
        hää on lukenu mies,entinen yrittäjä.hää mäni konkursiin ja sit siin saman tien mäni perhekin.
        hermot on menny semmosten aineitten kanssa,siks mie ain konjakki pullon vienkin jouluna ,et tullee ees jouluna juotuu oikeeta viinaa,ko kumminkin juo.

        hänelt mie oon oppinu sen, et ei toinen voi muuttaa toisen elämää,ei siihen voi tuppaantuu ja sannoo näin pitäis ellää, jokkainen taapertaa tämän elämänsä omalla töppösillää niinko tahtoo, meiän on vaa sillo autettava jos hää tahtoo tai ei ite pysty huolehtimmaan itestää.

        meil on ollu monta mukavaa hetkee sen jälkee ko lakkasin, suunnittelemasta hänen elämäänsä.myö meinattii yks kesä männä kahville terassille mutta hänel tarjoiltu,jote myö tehtii omat jutut.kerra kesässä,
        mie oon tehnny evväät ja myö on mänty piknikkillä eräällä kalliolla. joka onki mukavampi tapa.
        on naurettu mahat kippuras ja kerrottu toisille elämäämme.
        hää on hyvä ystävä, mukava mies,kohan vaan juttelee hänen kanssaa niitä näitä niinko muittenkin ystävien kanssa, eikä tuputa mittää omia ehotuksiaa.
        tänä jouluna hää on sairaalassa palentuneen jalan takkii.
        käyn huomena katsomassa, toivottavasti ei ole lähteny sieltä.
        tämmösen mopomiehen mie tunnen ,vaik mopo on vaa muistois ennää ,
        hyvää loppu viikkoo kaikille lukijoille ja lyyti p :lle ohjeesta joka löys perille.


      • Hili(ma)kka
        señora lyyli kirjoitti:

        nyt se välähti joha kesti enne ko pääsin perille ellin poksista.
        se niinko ei oo missää ,mut on kuitenkin jos panee otsikoks ellin poksi.kun kirjottaa ellin pokksi otsikoksi niin sillo se , pandooran lipas on avattu. tämähän on aika hyvin keksitty juttu.mopomies kuulema sen pani alulle.

        mie oon huono keksimään tarinoita, vaik oonkin kova puhumaan,mut jos se riittäs minun kohalta,ett puhusin kaikkee muuta, mitä sylki suuhun tuop. ja kommentoisin teiän tarinoita.

        voin kertoo tosi tarinan mopomiehestä, se tullee tuosta perustajasta mieleen ,vaik ei varmaa oo samanlainen mopomies .hää on ollu tänäkin jouluna ajankohtanen.
        tääl meiän kaupunkin hallin luona ussein majailee laitapuolenkulkija,en paa hänen ommaa nimmee ko hänet tunnetaa sil nimel niin hyvin,vaan paan nimeks toivo.

        mie jäin tuos 90 luvul kerra juttelee hänen kanssaa ko hää pyysi parikymppii ruokaan. vaik muuhu tarkotukseen se mänkin.näin mie tutustuin hänneen,mie opin tietää mist hänet löytää, ja jouluna vien ain hänelle konjakki pullon ,kakkuu tai muuta hyvvää, niinko tänä joulunakkii,tämä joulu onkin tarina ihan eriksee, sattu näet kaikenlaista.mutta siitä toiste.

        hää asusti sillo vanhas hylätys talos 5 km kaupungista ja käveli ain kaupunkiin. jalmaril oli vanha mopo mie sanoin huolisko hää sen niin vois kulkee sillä, kun oli jo silloin huono jaloistaa ja kaupunkii piti tulla ruuan hakkuun ja viinankin. niin mie sitte toin seuraavana päivänä hänel sen.

        sillä hää kulki jonkun aikaa, mutta oli siitä harmii ,se yritettii varastaa, kerra poliisi luuli hänen varastanneen sen, minuille soitettii onks mie antanu sen ja sit hää ei malttanu olla mänettä ajokkii pulituurin alaisena.
        niin et aluks kaik män hyvin ja hää meinas hakkee töitäkin,ko oli peli millä kulkee.hää sai lempinimenkin moposuhailuistaa.
        sit kerra mie näin hänet hallin kulmalla ilma moppoo,votka pullo käsis, mie jo arvasin ko juomat oli vaihtunu, pulituurista votkaa,et hää oli myynny mopon.

        hää haukku minnuu et mitä sie akka annat hanttapulille ajokkii ei hänel mikkää pysy,sakkoja vaa tuli ja harmii paras oli myyä pois,hyvä ko sai ees myytyy sen romun,eihä sitä kukkaa meinannu ostaa.
        mie sanoin et älä sie rähisi,oikeen tempun teit,mie annan sinul talveks potkukelkkan niin voit liukailla kulkee.maksan sakot ja unohettaa koko mopo.minun syy se oli.
        niin myö tehtii sovinto ja hää anto minulle anteeks ko olin antanu mopon ja pannu hänen elämän raiteilta..
        minnuu itseksein nauratti koko mies .

        hää ei huoli asuntoo vaik kaupunki olis järjestänny ,eikä mittää muutakaa.ruokaa hänel on kun roskalaatikoissa on nykyää vaik mitä, joulukinkkujakin valmiiks siivutettuna ilmman luuta,et herkkuja on.
        hää on lukenu mies,entinen yrittäjä.hää mäni konkursiin ja sit siin saman tien mäni perhekin.
        hermot on menny semmosten aineitten kanssa,siks mie ain konjakki pullon vienkin jouluna ,et tullee ees jouluna juotuu oikeeta viinaa,ko kumminkin juo.

        hänelt mie oon oppinu sen, et ei toinen voi muuttaa toisen elämää,ei siihen voi tuppaantuu ja sannoo näin pitäis ellää, jokkainen taapertaa tämän elämänsä omalla töppösillää niinko tahtoo, meiän on vaa sillo autettava jos hää tahtoo tai ei ite pysty huolehtimmaan itestää.

        meil on ollu monta mukavaa hetkee sen jälkee ko lakkasin, suunnittelemasta hänen elämäänsä.myö meinattii yks kesä männä kahville terassille mutta hänel tarjoiltu,jote myö tehtii omat jutut.kerra kesässä,
        mie oon tehnny evväät ja myö on mänty piknikkillä eräällä kalliolla. joka onki mukavampi tapa.
        on naurettu mahat kippuras ja kerrottu toisille elämäämme.
        hää on hyvä ystävä, mukava mies,kohan vaan juttelee hänen kanssaa niitä näitä niinko muittenkin ystävien kanssa, eikä tuputa mittää omia ehotuksiaa.
        tänä jouluna hää on sairaalassa palentuneen jalan takkii.
        käyn huomena katsomassa, toivottavasti ei ole lähteny sieltä.
        tämmösen mopomiehen mie tunnen ,vaik mopo on vaa muistois ennää ,
        hyvää loppu viikkoo kaikille lukijoille ja lyyti p :lle ohjeesta joka löys perille.

        Kiitos senjoora (anteeks Selema, en vieläkään ossoo!) Lyyli koskettavasta kertomuksestas, luin sen jatkon äsken toeselta voorumilta.
        On niin heleppoo ihmetellä, päevitellä, suarnata, juoruta, kieltee, käskee, yrittöö kiännyttöö jos mihinnii uskomuksee ja ennen kaekkee tuomita ja hylätä omasta elämänpiiristä lähimmäenen, joka ei ossoo "ellee niin kun ihmiset". Minun ei tarvii ehtiä nuita kumpookaan kuvvoomooni ommoo ovvee kauvempata.
        Niin vuan on käöny, että tiällä minäkii vielä porskutan. Monta asijoo oesin voenu tehä toesin, mutta kun en voenu! Nyt uattelen, että minä oun tarvinna justiinsa tämmösen elämän. Oun alakanu uskoo niinnii, että elämä männöö niin kun on tarkotettu, jonnii isomman käskirjotuksen mukkaan. Sen voen sannoo varmasti rehellisenä, että iliman kokemiaen kolohuja en ossoes olla tyytyväenen vähhäännii, löytee illoo pienistäkkii asioesta ja olla kiitollinen niistä ystävistä, jotka hyväksyyvät minut tämmösenä. Nyt vasta tiijän, mitä oekee ystävyys on. Siinä ei kysytä titteliä, asemoo eikä rahhoo, ihmisenä ihmiselle oleminen on se aenoo ja tärkee asija. Tämmösiä mietteitä, Lyyli, kertomasi asijat minusta kirvottivat.
        Niin, joulu män ja uus vuos kolokuttelloo ovella. Minulla ol tänä vuonna valamis joulu lomapaekassa. Kaekki ol järjestetty hyvin, ruoka, ohjelma ja palavelu. Se ei tietenkään ollunna henkilökunnan syy, että lämmityslaete män rikki uattoyönä. Heräsin yöllä yhen aekaan kylymään, alle kymmenen astetta ja patteri kylymänä. Luulin tulleeni Siperiaan, en onneksi. Rupesivat korjoomaan vasta uamulla, ja vasta joulupäevän iltana alako olla lämmintä. Olin onneks yksin huoneessa, niinpä tarkenin kahen sängyn vällyjen alla. Lienenkö kuitennii sillon kylymettynny, kun nyt oun kuumeen kourissa. Jouvuin perruuttammaan uuven vuojen Kuopion reissun. Oun yksin kotona, katon televisiota ja luen jos jaksan. Tiällä poksilla käön ehtimässä tuttuja.
        Niin se mopojuttu! Isäpuoleni osti käötetyn mopon 60-luvun alakupuolella. Minä saen joskus ajella sillä kouluun. Ol se kuulkee makkeeta pyyhkästä Putkinotkon kylästä S-joen yhteislysejon pihalle valakosella kresentillä! Mahto verhot heilahella uamulla ja eokot päevitellä että "voe tuota tyttövä, oejoe voevoe". Mopolla ajamista kesti aekansa. Se hupi piätty, kun isäpuol ajo humalassa mopolla ja mopo hävis sen siliän tien.
        Jaksotteko lukkee tänne asti? En toevota vielä mittään tulevalle vuojelle, kun meinoon käövä tiällä tiistaeiltana, siihen asti - tsau peipit!


      • señora lyyli
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Kiitos senjoora (anteeks Selema, en vieläkään ossoo!) Lyyli koskettavasta kertomuksestas, luin sen jatkon äsken toeselta voorumilta.
        On niin heleppoo ihmetellä, päevitellä, suarnata, juoruta, kieltee, käskee, yrittöö kiännyttöö jos mihinnii uskomuksee ja ennen kaekkee tuomita ja hylätä omasta elämänpiiristä lähimmäenen, joka ei ossoo "ellee niin kun ihmiset". Minun ei tarvii ehtiä nuita kumpookaan kuvvoomooni ommoo ovvee kauvempata.
        Niin vuan on käöny, että tiällä minäkii vielä porskutan. Monta asijoo oesin voenu tehä toesin, mutta kun en voenu! Nyt uattelen, että minä oun tarvinna justiinsa tämmösen elämän. Oun alakanu uskoo niinnii, että elämä männöö niin kun on tarkotettu, jonnii isomman käskirjotuksen mukkaan. Sen voen sannoo varmasti rehellisenä, että iliman kokemiaen kolohuja en ossoes olla tyytyväenen vähhäännii, löytee illoo pienistäkkii asioesta ja olla kiitollinen niistä ystävistä, jotka hyväksyyvät minut tämmösenä. Nyt vasta tiijän, mitä oekee ystävyys on. Siinä ei kysytä titteliä, asemoo eikä rahhoo, ihmisenä ihmiselle oleminen on se aenoo ja tärkee asija. Tämmösiä mietteitä, Lyyli, kertomasi asijat minusta kirvottivat.
        Niin, joulu män ja uus vuos kolokuttelloo ovella. Minulla ol tänä vuonna valamis joulu lomapaekassa. Kaekki ol järjestetty hyvin, ruoka, ohjelma ja palavelu. Se ei tietenkään ollunna henkilökunnan syy, että lämmityslaete män rikki uattoyönä. Heräsin yöllä yhen aekaan kylymään, alle kymmenen astetta ja patteri kylymänä. Luulin tulleeni Siperiaan, en onneksi. Rupesivat korjoomaan vasta uamulla, ja vasta joulupäevän iltana alako olla lämmintä. Olin onneks yksin huoneessa, niinpä tarkenin kahen sängyn vällyjen alla. Lienenkö kuitennii sillon kylymettynny, kun nyt oun kuumeen kourissa. Jouvuin perruuttammaan uuven vuojen Kuopion reissun. Oun yksin kotona, katon televisiota ja luen jos jaksan. Tiällä poksilla käön ehtimässä tuttuja.
        Niin se mopojuttu! Isäpuoleni osti käötetyn mopon 60-luvun alakupuolella. Minä saen joskus ajella sillä kouluun. Ol se kuulkee makkeeta pyyhkästä Putkinotkon kylästä S-joen yhteislysejon pihalle valakosella kresentillä! Mahto verhot heilahella uamulla ja eokot päevitellä että "voe tuota tyttövä, oejoe voevoe". Mopolla ajamista kesti aekansa. Se hupi piätty, kun isäpuol ajo humalassa mopolla ja mopo hävis sen siliän tien.
        Jaksotteko lukkee tänne asti? En toevota vielä mittään tulevalle vuojelle, kun meinoon käövä tiällä tiistaeiltana, siihen asti - tsau peipit!

        sammaa mieltä mie oon kansas hili(ma)kka siit et elämä mennee suuremman käsikirjotuksen mukkaa.se on hienosti sanottu mutta totta.mite miekään yksinkertanen ihminen olisin osannu laittaa elämäin näin hyväks.
        kannattaa kuunnella itteään,jokkaisella on sisäinen ääni, joka sannoo mitä pittää tehhä.se on juuri se ääni,mitä sie sanoit, ettet voinnu tehhä toisin.elämäs on kaikkee ain toinenkii puoli niinko, ilo ja suru,nauru ja itku,valkoinen ja musta jokkaiseen asiaan on vastakappale ja myö jouutaan elämän aikana kokemaan molemmat puolet.

        no voi hyvä isä ,sinun jouluu,kävipä huonosti ko sie kylmään jouit ja tommosen taudin sait.
        mut mukava se on joskus käyvä valmiiseen pöytään,kaik maistuu sillo paljo paremmalle.
        juo paljo ja pysy petis niin noppeemmin pääset erroon taudista.

        mie ko en oo sairastellu,rummaa sannoo, mut oon toivonu et tulis lunssa ja sais olla hyvällä syyllä petis ja toiste hoiettavana. nyt vaa ko ei oo kettää hoitajaa,ei passaa sairastuu.mut mie ko olin keuhkoputken tulehuksen vuoks ,vuos sitte sairaalassa, niin oli mukava olla kippeenä ko hoitajat pyöri ympärillä tuomas syötävää ja juotavaa,kohentamas pettii ja vaik mitä. mie oikee naustikelin ja olin viel kippeempi ko olinkaa.siin mieles olis mukava olla kippeenä, muttei kuitenkaa sairaana.

        voi tuota hilimakkaa oi voi,oi voi,miehet hän hurmaa ja liekkeihin saa ,sitten hän taas katoaa.

        näin laulettii vuosii sitte.kyl sie visii suosios olitkii ko mopol ajelit,eihä se tytöil niin yleistä ollut.mie en sitä koskaa ees kokkeilut .

        nyt mie oon käsitänny tän ellin poksin vissii lopulta.Tuos ko aikasemmin kirjotin,luulin et pittää ain panna ellin poksi otsikoks, mut sehä riittää ko se on kerran pantu ja kirjottaa sinne .
        voi voi nyt tuo minun otsikko loistaa ko minun jouluvalot ikkää.
        pittää kehhuu niitä viel kyl ne on niin kauniit.
        on joulukuusta,ruusuu,tähtii,palloja kaikenvärisii,siin on ryhmitetty niin et mie saan pihan siniseksi ,eikä muita valoja,se on minun suosikki.
        kaik värit on edustettuna ja siks mie sanon et ne on ko las veegasin valot,oon nähny tvstä katukuvaa sieltä.kalliikksha se vähä tuli,mut mie aattelin et se on minun joululahja,ko tykkään väreistä kovin,ja kalliimaks ois tullu männä las veegasiin niitä ihailemmaan.
        jote silt kantilta aateltuna miehän oon säästänny.hyö purkaa tämän pois helmi kuussa.

        mie ko käyn illalla kissoja pissattamas,seisoskelen pihalla ja ihastelen valoja,se on kumma et siin valoloisteessa ei oo kylmäkää,ihanko ne lämmitäs valollaa.
        saatan ottaa konjakin siin ihastelles ,kiittää edisonnii keksinnöstä, joka koitui minunkin iloksi ja hyödyksi.
        siehän räväkäl tuulel oot, vaiko kuumehourussa;) niin
        hauska oli loppu tervehykses ,et se saap täs kirjotukses otsikko paikan. hei kaikille.


      • Lyyti P
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Kiitos senjoora (anteeks Selema, en vieläkään ossoo!) Lyyli koskettavasta kertomuksestas, luin sen jatkon äsken toeselta voorumilta.
        On niin heleppoo ihmetellä, päevitellä, suarnata, juoruta, kieltee, käskee, yrittöö kiännyttöö jos mihinnii uskomuksee ja ennen kaekkee tuomita ja hylätä omasta elämänpiiristä lähimmäenen, joka ei ossoo "ellee niin kun ihmiset". Minun ei tarvii ehtiä nuita kumpookaan kuvvoomooni ommoo ovvee kauvempata.
        Niin vuan on käöny, että tiällä minäkii vielä porskutan. Monta asijoo oesin voenu tehä toesin, mutta kun en voenu! Nyt uattelen, että minä oun tarvinna justiinsa tämmösen elämän. Oun alakanu uskoo niinnii, että elämä männöö niin kun on tarkotettu, jonnii isomman käskirjotuksen mukkaan. Sen voen sannoo varmasti rehellisenä, että iliman kokemiaen kolohuja en ossoes olla tyytyväenen vähhäännii, löytee illoo pienistäkkii asioesta ja olla kiitollinen niistä ystävistä, jotka hyväksyyvät minut tämmösenä. Nyt vasta tiijän, mitä oekee ystävyys on. Siinä ei kysytä titteliä, asemoo eikä rahhoo, ihmisenä ihmiselle oleminen on se aenoo ja tärkee asija. Tämmösiä mietteitä, Lyyli, kertomasi asijat minusta kirvottivat.
        Niin, joulu män ja uus vuos kolokuttelloo ovella. Minulla ol tänä vuonna valamis joulu lomapaekassa. Kaekki ol järjestetty hyvin, ruoka, ohjelma ja palavelu. Se ei tietenkään ollunna henkilökunnan syy, että lämmityslaete män rikki uattoyönä. Heräsin yöllä yhen aekaan kylymään, alle kymmenen astetta ja patteri kylymänä. Luulin tulleeni Siperiaan, en onneksi. Rupesivat korjoomaan vasta uamulla, ja vasta joulupäevän iltana alako olla lämmintä. Olin onneks yksin huoneessa, niinpä tarkenin kahen sängyn vällyjen alla. Lienenkö kuitennii sillon kylymettynny, kun nyt oun kuumeen kourissa. Jouvuin perruuttammaan uuven vuojen Kuopion reissun. Oun yksin kotona, katon televisiota ja luen jos jaksan. Tiällä poksilla käön ehtimässä tuttuja.
        Niin se mopojuttu! Isäpuoleni osti käötetyn mopon 60-luvun alakupuolella. Minä saen joskus ajella sillä kouluun. Ol se kuulkee makkeeta pyyhkästä Putkinotkon kylästä S-joen yhteislysejon pihalle valakosella kresentillä! Mahto verhot heilahella uamulla ja eokot päevitellä että "voe tuota tyttövä, oejoe voevoe". Mopolla ajamista kesti aekansa. Se hupi piätty, kun isäpuol ajo humalassa mopolla ja mopo hävis sen siliän tien.
        Jaksotteko lukkee tänne asti? En toevota vielä mittään tulevalle vuojelle, kun meinoon käövä tiällä tiistaeiltana, siihen asti - tsau peipit!

        Elä oo Hili(ma)kka milläskää. Itehi justi tässä pari päevee sitten mietin jotta pitipä tuas piätään aakoo ja hupsuta toesten immeisten kuullen. Sillon sitä tuas piättää jotta en virka mittää kenellekkään seuraavalla kauppa- tahi kyläreissulla. Vaen eikö mitä, aena se toestuu sama kaava. Minä innostun huastammaan ja käet kääpi ja piä pyörii. Hassun näköstähän se on kun pien ämmä silleen tekköö ja sypäköepi.
        Vaen niinkun sanot, niin tosi ystävät pyssyy ja säelyy.
        Oes kae se tuohi ukko jo ajat sitten häepynnä jos se ei sitä(hi) piirrettä minussa sietäsi.Vaekka toesaalta, syyttäkköön ihteesä. Iteppä sillon aekonnaan minnuu monta kuukautta jälitti ja vonkael, vaekka minä huson sitä etemmäks ja käskin minut unohtoo, jotta et sinä tämmösen sättäröejän kanssa pärjee.

        Tuo Hili(ma)kan mopoajelu kääpi ihan katteeksi. Minä oon vaen polokupyörän kanssa akkiloenna. Oot sinä ollu vaahtimimmi jo nuoruuvessasi ja hyvä kun vaahtii tuntuu piisoovan vielähi.

        Vastonkäymissii tulloo, vaen mikä mukavampoo jos niistä on lopulta selevinnä ja suana elämänsä purren tuas suvantosemmille vesille.
        Señora lyylillä on kanssa näköjään sitä semmosta elämän asennetta, jotta ilahtuu aejosti kaekesta pienestähi ja varmaan monien mielestä hassuistahi asijoista.


      • Selema
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Kiitos senjoora (anteeks Selema, en vieläkään ossoo!) Lyyli koskettavasta kertomuksestas, luin sen jatkon äsken toeselta voorumilta.
        On niin heleppoo ihmetellä, päevitellä, suarnata, juoruta, kieltee, käskee, yrittöö kiännyttöö jos mihinnii uskomuksee ja ennen kaekkee tuomita ja hylätä omasta elämänpiiristä lähimmäenen, joka ei ossoo "ellee niin kun ihmiset". Minun ei tarvii ehtiä nuita kumpookaan kuvvoomooni ommoo ovvee kauvempata.
        Niin vuan on käöny, että tiällä minäkii vielä porskutan. Monta asijoo oesin voenu tehä toesin, mutta kun en voenu! Nyt uattelen, että minä oun tarvinna justiinsa tämmösen elämän. Oun alakanu uskoo niinnii, että elämä männöö niin kun on tarkotettu, jonnii isomman käskirjotuksen mukkaan. Sen voen sannoo varmasti rehellisenä, että iliman kokemiaen kolohuja en ossoes olla tyytyväenen vähhäännii, löytee illoo pienistäkkii asioesta ja olla kiitollinen niistä ystävistä, jotka hyväksyyvät minut tämmösenä. Nyt vasta tiijän, mitä oekee ystävyys on. Siinä ei kysytä titteliä, asemoo eikä rahhoo, ihmisenä ihmiselle oleminen on se aenoo ja tärkee asija. Tämmösiä mietteitä, Lyyli, kertomasi asijat minusta kirvottivat.
        Niin, joulu män ja uus vuos kolokuttelloo ovella. Minulla ol tänä vuonna valamis joulu lomapaekassa. Kaekki ol järjestetty hyvin, ruoka, ohjelma ja palavelu. Se ei tietenkään ollunna henkilökunnan syy, että lämmityslaete män rikki uattoyönä. Heräsin yöllä yhen aekaan kylymään, alle kymmenen astetta ja patteri kylymänä. Luulin tulleeni Siperiaan, en onneksi. Rupesivat korjoomaan vasta uamulla, ja vasta joulupäevän iltana alako olla lämmintä. Olin onneks yksin huoneessa, niinpä tarkenin kahen sängyn vällyjen alla. Lienenkö kuitennii sillon kylymettynny, kun nyt oun kuumeen kourissa. Jouvuin perruuttammaan uuven vuojen Kuopion reissun. Oun yksin kotona, katon televisiota ja luen jos jaksan. Tiällä poksilla käön ehtimässä tuttuja.
        Niin se mopojuttu! Isäpuoleni osti käötetyn mopon 60-luvun alakupuolella. Minä saen joskus ajella sillä kouluun. Ol se kuulkee makkeeta pyyhkästä Putkinotkon kylästä S-joen yhteislysejon pihalle valakosella kresentillä! Mahto verhot heilahella uamulla ja eokot päevitellä että "voe tuota tyttövä, oejoe voevoe". Mopolla ajamista kesti aekansa. Se hupi piätty, kun isäpuol ajo humalassa mopolla ja mopo hävis sen siliän tien.
        Jaksotteko lukkee tänne asti? En toevota vielä mittään tulevalle vuojelle, kun meinoon käövä tiällä tiistaeiltana, siihen asti - tsau peipit!

        kurvaeli 1958. Oon naaranna monta kertoo ku joku on ottanna valokuvan ku minulla on semmonen
        levveehelemanen mekko piällä, alla tietysti semmonen kalaverkosta tehty alushame ja piässä
        huivi joka muotilehtiin ohjeitten mukkaan ol solomittu ensin leuan alta ja sitte vielä niskan takkoo. Ja niin on suttura valamis lähtemään tansseihin.
        On mulla moottoripyöräkorttihhii mutta en uskaltas semmosen aparaatin piälle nousta muuta ku kyytiin. Se huvi on ollu minun veljillä, toenen piäsi hengestään pari vuotta sitte Honda Goldwingillä. Eli kultasiivet vaihtu valakosiin siipiin.


    • Lyyti P

      Toevotan hyvvee ja raahallista joulua kaekille poksilaesille.

      Syömisten suhteen on tänä vuonna semmonen keppeempi linja, kokkeeksi.
      (Vaekka huomenna se jo suattaa anoppilassa kehnolaenen rivetä...)

    • Selema

      Hyvve joulupäevee poksilaeset!
      Toessapäevänä ja eilennii (ite joulu-uattona) kävin muutaman kerran tiällä poksilla kahtomassa oesko kettää liikkeellä. Vaen niin on ollunna
      hilijasta, liekkö kaekilla niin hirvee kiire ja ressi piällä viimmesseen asti?

      Minä sanon että oon hypännä hamsterinpyörästä poes ja ihme on tapahtunna! Joulu tuntuu raahalliselta ja hyvältä, siitä huolimata että
      en oo kiäntännä koko talloo ylösalasin ennen joulua, en oo leiponna kaekenmualiman kakkuja enkä oo laettanna kaekkia kuvioihin kuuluvia
      jouluruokia. Luotan lujasti siihen että pysyn pari päevee hengissä vähemmällähhii tohinalla.

      Aekoo on ollu vaekka toesille jakkoo. Ihanpa tuppas tulemaan aeka pitkäks. Kävin pitkällä lenkillä, lueskelin kirjoja ja lehtiä, kahtelin ulos ja lirkuttelin kielellä irrallaan olovaa hammasta, kuuntelin joulumussiikkia.
      Sitte alako TV-ohjelmat ja ilta männä hurahti pikkutunneille asti ihan huomoomata.

      Nyt lähen tuas pitkälle lenkille. Minun reitti kulukoo semmosen harjun piällä, mistä on näköala järvelle. Rannat on vähän jiässä, mutta eilennii näin joutsenpariskunnan ja muutamia sorsia avoveessä.

      Heippa vuan kaekille, röyhtäskeehän ja tulukee kirjottelemmaan raportteja miten pyhhäin vietto sujjuu! Toevoo Selema.

      • Ruuneperi

        Tulin joulua tänne viettämään
        kera tuttavain, sukulaisten
        Talven kylmyyttä hiukan vertaamaan
        lämpöön Espanjan erilaisen.

        On tuo runoratsu kovin talviterässä. Tervehdys Ellin poksille kuitenkin ja Hyvää Uutta Vuotta.


      • Lyyti P

        Raahallisesti oon suanna viettee joulunseutuu.
        En minäkkää kotona kovin paljoo joulutouhotuksiin panneutunna. Kaekki kunnia toki niille, jotka jaksaa liinavuatekomerot ja pöytälootat jouluksi siivota.
        Ruokiin suhteen myös olin kevyemmällä linjalla, kuten jo tuossa aejemmin maenihin.

        Tuosta Seleman irrallaan olevasta hampaasta tuli heti mieleen, kun penskana irtosi ne maetohampaat ja sittä toenperrään aenaa sitä kielellä piti sorhata. Ja millää ee oes sitä viimestä kinnekettä hirvinnä irrottoo. Itkuuhi piti viäntee kun muka niin nipisti. Mulla oli sittä vielä semmonen peleko, jotta yöllä nielasen sen puoliksi irronneen hampaan, niin pakko oli se viimenen kitrake iltasella suaha siitä irti opilla millä hyvvään, ennen kun nukkummaan selevisi.

        Tässä nettii surhvatessa ja tänne kirjuttaissa tuli tekastuu miehelle lämmin viininpunanen villapaeta.
        En vaen tiijä, että soppiiko se ennee hälle piälle.. oli nimittäen aeka pienen näkönen, kun sen tuolta pesukonneesta äsken pelastin...


    • uus vanaha

      mikäs juttu se tää on? ´nko jotain takana vai ihanko on sitä miltä näyttää?

      • Selema

        jos siltä näättää. Eli jutellaan niitä näetä sillä murteella mitä osataan.


      • mopomies
        Selema kirjoitti:

        jos siltä näättää. Eli jutellaan niitä näetä sillä murteella mitä osataan.

        Henkissä ollaan...vaekka ei kuulu mittään ...palloan astijalle kuhan soan assiet järjästykseen ;)
        Kaekille mukavoa vuojenvaehetta toevoo teijjän....


      • Selema
        mopomies kirjoitti:

        Henkissä ollaan...vaekka ei kuulu mittään ...palloan astijalle kuhan soan assiet järjästykseen ;)
        Kaekille mukavoa vuojenvaehetta toevoo teijjän....

        Mitä sinä mopomies puuhoot, tule jo tänne porisemmaan meijän joukkoon!

        Saen inspiraation kirjottoo ku tulj mieleen joululahjat.
        Oon ollu kiltti tyttö ja tonttu on kaet kuunnellu minun sipetyksijä kun oon yrittännä tunkee kännykkätä vm –97 takin taskuun tae ahtoo käsilaukkuun, jonne ei sitte muuta oo mahtunukkaa.
        Joulupukkihan toe uuven, pienen Nokian, semmosen joka häviää kouraan kokonaan. Vuarana on että satun tekemään hävitystempun sen kansa.
        Silimälasijahhii suapi ehtiä pitkään jos on ne piästään johonni laskenna.

        Tämä on minun viijes kännykkä. En oo vaehtanna kovin ussein.
        Ensimmäenen ol Ericsson Hotline, semmonen matkalaukun kokonen.
        Vaen kyllä se ol uppeeta ku joku soetti kotinumeroon ja ite istun aatossa
        jossaen Iivantiirassa ja vastasin! Se ol sitä korkeeteknolookista kehitystä!
        Seuroova puhelin ol Mobira, koko ol jo muuttunna semmoseks koeranluun kokoseks. Se vaen tahto kuumua niin että mulla ol aena patalappu lähellä
        jos puhelut alako venyä pitkäks.
        Sen koeranluun jäläkeen mulla on ollu vielä kaks Mobirata, aena vaen pienempätä, mutta kyllä tämä Nokia nyt taetaa olla pienimmästä piästä.

        Onhan ne kirjutelleet että nyt on jo keksitty semmonen juttu että operoijaan joku sipsi korvaan tae hampaaseen niin voepi ottoo tietoja vastaan, ihan oekeesti ”kuulopuhheena” tae ”hammassärkynä”.
        Kaet ne kohta keksii semmosen kameran jonka linssi on silimässä!
        Aena ku isköö silimee niin tulloo kuva. ;)


      • señora lyyli
        Selema kirjoitti:

        Mitä sinä mopomies puuhoot, tule jo tänne porisemmaan meijän joukkoon!

        Saen inspiraation kirjottoo ku tulj mieleen joululahjat.
        Oon ollu kiltti tyttö ja tonttu on kaet kuunnellu minun sipetyksijä kun oon yrittännä tunkee kännykkätä vm –97 takin taskuun tae ahtoo käsilaukkuun, jonne ei sitte muuta oo mahtunukkaa.
        Joulupukkihan toe uuven, pienen Nokian, semmosen joka häviää kouraan kokonaan. Vuarana on että satun tekemään hävitystempun sen kansa.
        Silimälasijahhii suapi ehtiä pitkään jos on ne piästään johonni laskenna.

        Tämä on minun viijes kännykkä. En oo vaehtanna kovin ussein.
        Ensimmäenen ol Ericsson Hotline, semmonen matkalaukun kokonen.
        Vaen kyllä se ol uppeeta ku joku soetti kotinumeroon ja ite istun aatossa
        jossaen Iivantiirassa ja vastasin! Se ol sitä korkeeteknolookista kehitystä!
        Seuroova puhelin ol Mobira, koko ol jo muuttunna semmoseks koeranluun kokoseks. Se vaen tahto kuumua niin että mulla ol aena patalappu lähellä
        jos puhelut alako venyä pitkäks.
        Sen koeranluun jäläkeen mulla on ollu vielä kaks Mobirata, aena vaen pienempätä, mutta kyllä tämä Nokia nyt taetaa olla pienimmästä piästä.

        Onhan ne kirjutelleet että nyt on jo keksitty semmonen juttu että operoijaan joku sipsi korvaan tae hampaaseen niin voepi ottoo tietoja vastaan, ihan oekeesti ”kuulopuhheena” tae ”hammassärkynä”.
        Kaet ne kohta keksii semmosen kameran jonka linssi on silimässä!
        Aena ku isköö silimee niin tulloo kuva. ;)

        siehä selema mukavan joululahjan sait, taiat olla tekniikan perrää, kute miekin.mie tykkään vaik mist vempaimesta.ja kaiken näköstä minul onkii,mut ei noin montaa puhelinta.
        minul on myös yks vanha nokia, jonka paan ain taskuu ko nousen ylös, se minut kerran puustakii pelasti.
        olihan se ensimmäinen kännykkä elämys,minul ko ei ollu kettää tuttavii kelle soittaa,niin soittelin virastoihin ja kyselin vaik mitä, ja tietyst ain ulkona,se tuntu hienolta.
        mut niin sitä kaikkee tottuu, nyt sitä ei ennää soita ko asiaa.
        ostin uuven tähän tietokonneeseen,nokian ja se on dna liittymä, oliko se ultra puna :lla nimeltää,yhistetty konneeseen.ei tarvii liitäntöjä. ja halvemmaks tullee, saan olla vaik koko vuorokauen 99mk kk netissä.mie ko oon niin hidas lukkee,kirjottellee ja etsiskellee mittää et täs mennee ain aikaa.

        voi hyvänen aika mitä ihmettä sie puhut. ootko tosissas et korvaa yhistettää jottain, no siihe mie en ainakaa ruppee,vaik kaikest tykkäänkin.


        'niin paljo kaikkee on keksitty et mikkää ei oo ennää ihmeellistä ,kaikkee voip tullakkii.vaik ihmisee asennettavii laitteita.
        mie joskus aattelen monenlaista mielessäin, niin oon aatellu, et jos atlantik tuhoutu ihmisen keksinnöistä,et ne ois upottannu sen. et ihmiset ois tehny semmosii keksintöjä mihi ei myö viel ylletä, eikä tiietä.
        ihmiskunta ei tiiä keksintöjen seurausta, ko kaikel tuntuu olevan seurausta johonkii,jokkainen asia vaikuttaa toiseen.

        mistä sitä tietää mitä ihmeen värähtelyjä ja tavaraa ilma on pullollaa,mitä ihmis silmä ei erota.ja mitä siitä seuraa. joha se sähkökin on jottain mitä minun aivot ei sit millää ymmärrä ja onko sähkö vaarallista.mitä seurauksii voip tulla vaik 100-500 vuuen kuluttuu.
        onko pakokaasut ja muut poltto kaasut ainoota joka tuhhoo ilmakehhää.voiko sähkö tehhä sammaa,vaan pitemmällä ajalla.
        mie en katso ennää noit tieteis elokuvvii, mie näen vaik mitä unta .ja ajatukset pyörii pääs viel seuraavanakii päivänä.

        mut sitä ihminen halluu nauttii nykypäivän keksinnöistä ja ei kait siin mittää väärää ookkaan.mut tullee vaa mielee et pitäs tiedemisten myös tutkii kaiken vaikutusta ihmisee.Onko vaarallista istuu päivät päästää tietokonneen ääres,tulleekoo siit liikaa säteilyä.sitäkii tutkittii, mut nyt on oltu iha hiljaa.uskallettaako sannoo ihmisil oikeita tuloksii.

        no nyt pittää lopettaa tuo ajatuksen juoksu, täs tullee iha luulosairaaks ja sillo ei oo hyvä ellää.

        mie ossaan ja ymmärrän oikee hyvin savvoo,minnuu murteet tarttuu niin hyvin,et saatan pian alkaa haastaa savvookin ,kohan aikani lueskelen. se on semmosta lepposaa kieltä,mut joskus tullee jottain kute tuo otsikko,illan kölläkettä,jottain siin toivotettaa,mut mitä ihmeen kölläkettä. oon kuullu lähelle menevän sanan köllöttää ,joka on makkuutta ,loikoilemista jouten. sitä kö se,vai onko se muuta.
        mukavaa viikkoa kaikille.hei,´hei.


      • Selema
        señora lyyli kirjoitti:

        siehä selema mukavan joululahjan sait, taiat olla tekniikan perrää, kute miekin.mie tykkään vaik mist vempaimesta.ja kaiken näköstä minul onkii,mut ei noin montaa puhelinta.
        minul on myös yks vanha nokia, jonka paan ain taskuu ko nousen ylös, se minut kerran puustakii pelasti.
        olihan se ensimmäinen kännykkä elämys,minul ko ei ollu kettää tuttavii kelle soittaa,niin soittelin virastoihin ja kyselin vaik mitä, ja tietyst ain ulkona,se tuntu hienolta.
        mut niin sitä kaikkee tottuu, nyt sitä ei ennää soita ko asiaa.
        ostin uuven tähän tietokonneeseen,nokian ja se on dna liittymä, oliko se ultra puna :lla nimeltää,yhistetty konneeseen.ei tarvii liitäntöjä. ja halvemmaks tullee, saan olla vaik koko vuorokauen 99mk kk netissä.mie ko oon niin hidas lukkee,kirjottellee ja etsiskellee mittää et täs mennee ain aikaa.

        voi hyvänen aika mitä ihmettä sie puhut. ootko tosissas et korvaa yhistettää jottain, no siihe mie en ainakaa ruppee,vaik kaikest tykkäänkin.


        'niin paljo kaikkee on keksitty et mikkää ei oo ennää ihmeellistä ,kaikkee voip tullakkii.vaik ihmisee asennettavii laitteita.
        mie joskus aattelen monenlaista mielessäin, niin oon aatellu, et jos atlantik tuhoutu ihmisen keksinnöistä,et ne ois upottannu sen. et ihmiset ois tehny semmosii keksintöjä mihi ei myö viel ylletä, eikä tiietä.
        ihmiskunta ei tiiä keksintöjen seurausta, ko kaikel tuntuu olevan seurausta johonkii,jokkainen asia vaikuttaa toiseen.

        mistä sitä tietää mitä ihmeen värähtelyjä ja tavaraa ilma on pullollaa,mitä ihmis silmä ei erota.ja mitä siitä seuraa. joha se sähkökin on jottain mitä minun aivot ei sit millää ymmärrä ja onko sähkö vaarallista.mitä seurauksii voip tulla vaik 100-500 vuuen kuluttuu.
        onko pakokaasut ja muut poltto kaasut ainoota joka tuhhoo ilmakehhää.voiko sähkö tehhä sammaa,vaan pitemmällä ajalla.
        mie en katso ennää noit tieteis elokuvvii, mie näen vaik mitä unta .ja ajatukset pyörii pääs viel seuraavanakii päivänä.

        mut sitä ihminen halluu nauttii nykypäivän keksinnöistä ja ei kait siin mittää väärää ookkaan.mut tullee vaa mielee et pitäs tiedemisten myös tutkii kaiken vaikutusta ihmisee.Onko vaarallista istuu päivät päästää tietokonneen ääres,tulleekoo siit liikaa säteilyä.sitäkii tutkittii, mut nyt on oltu iha hiljaa.uskallettaako sannoo ihmisil oikeita tuloksii.

        no nyt pittää lopettaa tuo ajatuksen juoksu, täs tullee iha luulosairaaks ja sillo ei oo hyvä ellää.

        mie ossaan ja ymmärrän oikee hyvin savvoo,minnuu murteet tarttuu niin hyvin,et saatan pian alkaa haastaa savvookin ,kohan aikani lueskelen. se on semmosta lepposaa kieltä,mut joskus tullee jottain kute tuo otsikko,illan kölläkettä,jottain siin toivotettaa,mut mitä ihmeen kölläkettä. oon kuullu lähelle menevän sanan köllöttää ,joka on makkuutta ,loikoilemista jouten. sitä kö se,vai onko se muuta.
        mukavaa viikkoa kaikille.hei,´hei.

        Ku kirjotin siitä ”silimäkamerasta” niin en muistanna että vuojen 2002 keksintöhän ol semmonen kapselikamera M2A, joka nielastaan ihan ku ottas tavallisen liäkekapselin.
        Kamera ikkuistaa kaekki matkallaan suolistossa ja mahalaukussa ja tulloo lopulta ulos luonnollista tietä.
        Eli tavallaan "silimäkamerahan" tämähii lopulta on :-)
        Kamera ottaa n. 50000 kuvvoo reissusa aekana.
        Kivutonta kuvvausta entisten kuapelinnielemisten sijjaan, jos vaekka mahahuavoo on tarvinna kuvata.


    • Selema

      Tein eilen löyvvön: löysin rakkaimman paskerini ”varmasta paekasta”,
      minne sen olin muuton aekaan kevväällä laettanna. Oon sitä kaevanna,
      varsinnii nyt ku on pakkanen alakanna kiristyä ja oon kulukenna ulukona
      ohtapanta piässä ku Santels Juuttaalla. Poeka on varottanna että pitäs
      suojella sitä vähästä mitä piässä vielä on jälellä.

      Oon kuullu että ku naesimmeinen alakaa käyttee paskeria niin se on varma
      merkki että on siirtynnä tantti-joukkoon. Mutta minä oon kuulemma
      niinku Tse Tsevaara (Che Chevara) paskerissa. Toevottavasti se antaa
      vinkkijä että Selemassa on vähä repellin vikkoo.

      Minäpä kirjotan vähän minun hattuhulluuvesta, minkä oon nähtävästi
      perinnä äetimuorilta. Se kun tykkäs hatuista vaekka sillä ei ollu oekee piä
      hattuja varten. Äetillä ol niin pitkät ja paksut, juuresta asti mahottoman
      kiharat hiukset (joeta ei oo ikinä leikattu) että niistä sae toesen ”piän” ku
      se hiuksesa kahelle letille rustas ja viänsi ne monneen kertaan takaraevolle.
      Eihän siinä ollu enne hatulle tilloo. Mutta sillä ol niitä pilleripurkkija
      otalla kallellaan.

      Mulla on kaekenmallisia hattuja, eri värisiä. Mm. yks sininen lierihattu,
      lierin piällä on sininen ketunhäntä. (Se on hankala kantoo kaenalossa.)
      Hatun kansa oon käyttännä yhtä sinistä kappoo. Kerran mänin niissä
      varusteissa ruokakaappaan. Yks 4-5 vuotias poejannapero kuluki minun
      perässä, seuras ku hae laevoo ja kun sen isä tul lähemmäks niin poeka
      kiljas ihastuksissaan: Kato isi, ku on hieno täti!
      Täti lähti vettäytymmään seinänvieriä pitkin ja häipy hyllyjen välliin.

      Sitte mulla on yks hattu joka on espanjalaestyylinen. Se tuas on herättännä
      ihastusta vinnisten teini-ikästen keskuuvessa. Kuulin kerran kun ohitin
      pari poekoo ku toenen supisi toeselle: Tanttihan oel oekeen söötin näkönen!

      Omistan myös venäläistyylisen turkislakin. Reuna on mahtavan näkönen
      pitkäkarvanen ketunnahka, piälaella persiaania.
      Kaks koulutyttöö sano minut nähessään puoli-iäneen: Onkohan tuo
      venäläenen? Minä vastasin: Da, da.

      Kerran seison apteekissa jonossa, mulla ol vihree levveelierinen saehattu
      ja yhtä vihree saetakki piällä. Vanhempi herrasmies tuli nykimään minua
      takin hihasta ja sano: Anteeks, mutta ei ussein niä naesta jota hattu pukis
      yhtä hyvin ku teitä! Minä melekein unohin sssärkyliäkkeitten jonottamisen
      ku tulin niin iloseks oottamattomasta kohteliaisuuvesta.

      Velivainoolla ol sama ”tauti” ku mullahii. Myö aena yhessä pelleiltiin
      tavatessa. Sillä ol kaekenmualiman lippiksiä ja lierihattuja, sitte naurettiin
      mahat kippeeks toenen toesilleen. Tehtiin nuamanliikkeitä ja virnisteltiin.
      Eli huvit ee tarvihte paljo maksoo.

      Kaekista hienoin hattu on yhen tekstiilitaiteilijan tekemä. Siihen kuuluu
      lyhythihanen jakku. Ne on keltaset. Hattu on levveelierinen, lierissä
      on läpikirjailtu oksa. Samanlaenen oksa on jakun selekäpuolella.
      Ne on vaen niin hienot, että missä minä niitä tiällä mualla nyt saesin
      käyttee. Tiällä ku on eniten käyttöö esim. tuolle paskerille, jota nyt
      lähen lenkille testoomaan.
      Hyvvee uutta vuotta kaekille!

      • sëñora lyyli

        ooh, nyt sie selema ihanast aiheest puhut.kun niin harvoin puhutaa näin naisellisesta asiasta.mut ellin poksis voip tämmöstäkkii höpöttää.
        mie oon kans niin koreiden vaateien perrään et voi, voi.
        sinulle varmaa paskeri soppiikin, sehä on taiteilijan hattu ja sinul on taiteilijan sielukii.
        ko laps sannoo sinnuu hienoks niin siihe kyl on uskominen,aikunen viel voip kehhuu muute vaan, mut lapsen suusta tullee totuus.

        jote koristaudu sie vaa hatuilla, katoppas se on tosi, että hattu ei kaikille sovi.tuosha on esimerkki presidentti halonen,hänel ne ei istu millää,ei vissii minkää muotonen,ei ainakaa se lippalakki.
        se vissii kulkee suonis hattuhulluus ko oot sen äitiltäs perinny.
        sinul tuntuu niitä olevankii paljo ja vaik joka lähtöö.

        mie tykkään ko on hattu ja vaik jakkupuku sammaa maata,sit on niinko viimesen päälle silattu, sinul se taiteilijan tekemä ,mis on oksa lieris ja jakussa on just semmonen.
        minul ei sovi levvee lieriset hatut vaik tykkään niistä paljo.meinasin ostaa sellasen hienon oikee hattu ateljeesta, niin myyjä neuvo, et niin leevee lierinen soppii pitemmälle ihmiselle,mie ko oon lyhyt tappi.
        en sit ostannu hänen suosittelemaa hattuukaa,mielestäin se oli niin mitääsanomaton.vaik onha minul semmosii olkilierisii aurinko hattuja kesällä,kotosalla piettäviä.

        minul on kanssa pitkä tukka, oon kyl aatellu leikata, mut se on viel jääny,siks minun on vaikea panna hattuu päähän. teen niin et letitän kaks letii ja paan ne niskaa roikkumaa,sillo voip pittää hattuu.

        mie en tääl omal paikkakunnal kehtaa pittää minun lempi pukkuu ja hattuu ko ne on vaaleen punaset , paan ne ko lähen muualle,kute kotkaa ja espanjaan.
        ne on ostettu 52 olympiakesänä.siihe kuuluu siihe aikaa muodis ollu sydämmenmuotonen pillerirasia,siin oli sulka mut otin sen pois.puku on rimpleetä.
        mie pidän kovil pakkasil niinko nyt, jalmarin karvareuhkaa,niin sanottuu nikita hattuu.

        kaupunkii männessä mie paan ulsterin päälle ,vanhan mut hyvä kuntosen pelleriinin, jos muistat mimmosii ne oli.se on sutta.sit mie pidän kaupungil kävelles ja pakkasil muhvii,siihe saap käet ja lompakon.

        myö ostettii jalmarin kans samanlaiset lammasturkit kummallekkii,se on takki mut siin on lammas vuori,mut mie piän sitä vaa kotona ko minust se ei oo naisellinen.

        kesällä on mukavampi pukkeutua kauniisiin vaateisiin ja hattuihin,kun on niin paljo väriä ja kukkakankaita.
        kyl mie harrastan kotona yksinkin kauniisti pukkeutumista.juhlapyhinä tietysti mie paan tumman puvun ja silkkiruusun rintaa tai jos on keveämpi juhla paan sen tukkaa.

        mie ko harrastan flamengoa,tännääkin on tunti, mut nyt ko on niin pakkanen peruutin sen.
        enne ko aloin harrastaa sitä,mie kerra kiertelin kaupungin kirpputoril kattelemas näin siel mustan espanjalaisen flamengo puvun,mis oli rimpsu helmassa ja siihe kuulu sammaa punainen lierihattu.ne makso vaa siihe aikaa 150markkaa.
        en tiiä miks mie ostin sen,mie vaan itse tietämättäin vein sen kassalle.

        se vissii oli enne,et menin myöhemmin espanjaan ja aloin harrastaa flamengoa.paan joskus kotona mekon päälle,kuuntelen espanjalaista kitara musiikkii ja tanssin flamengoo.

        sinun ,sininen takki ja sininen lierihattu ketunhäntinee, ne pannee jo katteelliseks,ostatko sie ne valmiina, vai ootko muute vaa hyvä yhdistellee asuja.taiteilijalla on tietysti värisilmää, panna värejä kohalleen ,niinko kuuluukin.
        mie tykkään niin kovasti väreistä et tahon mättää kaik kerralla päälle.

        oo sie vaa siel käpykylän tse tsevaara paskerinnee,sinnuu hauskempaa seuraa saa varmaa hakkee.


      • Lyyti P

        Minusta on aenaa ollu vähän vaekeeta löytee sopivoo piähinettä.
        Hatut ee oekeen oo mallanna minun piähän ja nuamaankaan, jotennii vanahentaat ja tätimäeseksi tekkööt. Ja sitäpaetsi lierihattu ee lyhytkaalasella pysy kohillaan, vaen aena on silimille tulossa.
        Penskana oli turkoosi virkattu paskeri monta vuotta, vaen sittä mänin yläasteelle niin eehän sittä ennee muuta kun avopäen männä luuhotettiin. Kovalla pakkasella ja lumituiskulla vaen myssy piähän laetettiin.
        Villamyssy on vaen siitä hankala, jotta se pyörii sen seihtemän kertoo ympäri piänuppii jo kaappareissulla, sitä ee hirvii sitten poes ottoo ennenkun on takasi kotona, jottei immeisten lapset säeky.
        Huivii oon kuitennii tykännä käyttee ja kun sen niskan taite solomii ja huivinnurkat topakkana siipottaa, niin sitähän on niin tärkeen näkönen jotta.
        Ja semmonen takki jossa on huppu ja karvareunus. Niska pyssyy lämpimänä ja kiharat ojennuksessa. Olokkoonnii jotta siihen karvareunukseen on johi elukkarukka suanna selekänahkasa luovuttoo.
        Tässä joulun alla kyllä näki aeka melekossii viritelmii kun hienot rouvat oli sonnustautuneet vaekka minkäsortin elläenten karvanahkoehin.

        Vaen hyvää uutta vuotta kaekille.
        Puolen tunnin piästä se tuas pauke alakaa.
        Tapaamissiin ens vuonna.


      • Lyyti P

        Minusta on aenaa ollu vähän vaekeeta löytee sopivoo piähinettä.
        Hatut ee oekeen oo mallanna minun piähän ja nuamaankaan, jotennii vanahentaat ja tätimäeseksi tekkööt. Ja sitäpaetsi lierihattu ee lyhytkaalasella pysy kohillaan, vaen aena on silimille tulossa.
        Penskana oli turkoosi virkattu paskeri monta vuotta, vaen sittä mänin yläasteelle niin eehän sittä ennee muuta kun avopäen männä luuhotettiin. Kovalla pakkasella ja lumituiskulla vaen myssy piähän laetettiin.
        Villamyssy on vaen siitä hankala, jotta se pyörii sen seihtemän kertoo ympäri piänuppii jo kaappareissulla, sitä ee hirvii sitten poes ottoo ennenkun on takasi kotona, jottei immeisten lapset säeky.
        Huivii oon kuitennii tykännä käyttee ja kun sen niskan taite solomii ja huivinnurkat topakkana siipottaa, niin sitähän on niin tärkeen näkönen jotta.
        Ja semmonen takki jossa on huppu ja karvareunus. Niska pyssyy lämpimänä ja kiharat ojennuksessa. Olokkoonnii jotta siihen karvareunukseen on johi elukkarukka suanna selekänahkasa luovuttoo.
        Tässä joulun alla kyllä näki aeka melekossii viritelmii kun hienot rouvat oli sonnustautuneet vaekka minkäsortin elläenten karvanahkoehin.

        Vaen hyvää uutta vuotta kaekille.
        Puolen tunnin piästä se tuas pauke alakaa.
        Tapaamissiin ens vuonna.


      • Lyyti P
        Lyyti P kirjoitti:

        Minusta on aenaa ollu vähän vaekeeta löytee sopivoo piähinettä.
        Hatut ee oekeen oo mallanna minun piähän ja nuamaankaan, jotennii vanahentaat ja tätimäeseksi tekkööt. Ja sitäpaetsi lierihattu ee lyhytkaalasella pysy kohillaan, vaen aena on silimille tulossa.
        Penskana oli turkoosi virkattu paskeri monta vuotta, vaen sittä mänin yläasteelle niin eehän sittä ennee muuta kun avopäen männä luuhotettiin. Kovalla pakkasella ja lumituiskulla vaen myssy piähän laetettiin.
        Villamyssy on vaen siitä hankala, jotta se pyörii sen seihtemän kertoo ympäri piänuppii jo kaappareissulla, sitä ee hirvii sitten poes ottoo ennenkun on takasi kotona, jottei immeisten lapset säeky.
        Huivii oon kuitennii tykännä käyttee ja kun sen niskan taite solomii ja huivinnurkat topakkana siipottaa, niin sitähän on niin tärkeen näkönen jotta.
        Ja semmonen takki jossa on huppu ja karvareunus. Niska pyssyy lämpimänä ja kiharat ojennuksessa. Olokkoonnii jotta siihen karvareunukseen on johi elukkarukka suanna selekänahkasa luovuttoo.
        Tässä joulun alla kyllä näki aeka melekossii viritelmii kun hienot rouvat oli sonnustautuneet vaekka minkäsortin elläenten karvanahkoehin.

        Vaen hyvää uutta vuotta kaekille.
        Puolen tunnin piästä se tuas pauke alakaa.
        Tapaamissiin ens vuonna.

        En oo yhtään tinassa, vaekka tuo viestin mokoma kahteen kertaan livahtihi.


      • Hili(ma)kka
        Lyyti P kirjoitti:

        En oo yhtään tinassa, vaekka tuo viestin mokoma kahteen kertaan livahtihi.

        Ihhaelen suuresti semmosia, joetten piä on sopiva hatulle. Kyllä minäkii sillon nuorempana kokkeilin kaekenlaesia viritelmiä. Luovutin siinä vaeheessa, kun tajusin, että minulla on liian iso piä. Konkurssin tehny Retriksonin tehas valamisti yhtä talavimallia aenakii kokkoon 63, mutta ei sitä meijän kaopoesta löytynnä. Niinpä minun pittää pysytellä myssy- ja huivilinjalla. Selema, Sinun äetis ei varmaankaan tarvinna kallonkutistajjoo, kun piti niitä pillerijä otalla.
        Yli tunnin ovat jo räeskineet raketteja, millon mistäkii päen pärähtää, vonkasoo ja ujeltoo. Nyt on niin kylymä, että ei onneks tarvii ajatellakkaa minnekkää lähtemistä. Kyhjötän sisällä lämpimässä, luen ja katon televisiota. Oun tosi onnellinen siitä, että on lämmin koti, hyvvee syömistä ja juomista, kirjoja ja lehtiä. Kohta jatkan lukemista, nyt on mänössä Elämä Tarmo Mannina.
        Myöhän voejaan kohta perustoo mopolupi. Minulla on ihan vakkoo aekomus hankkia ens kesäks mummotunturi tae vastoova. Sillä huristelisin millon mihinnii ihan omia aekojan iliman mittään minnuuttiaekataoluja. Mutta tullookohan tuas tuo piä ongelmaks, eli mahtaako olla olemassa riittävän isoja kypäriä? Minä tarvihtisin nimittäen kylän suurimman kypärän. Toenen asija, mikä arveluttoo, on ahtaan paekan kammo. Pelekeen, että joutusin panniikkiin siinä kypärässä. Näehin ongelmakohtiin pyytäsin hyviä neuvoja Teiltä poksilaesilta mahollisimman pian. Minulla kun on tapana tehä asijoeta pitkällä tähtäemellä ja harkiten.
        Muuten se ratiolähetin hampaassa on tosi juttu. Minulla on semmonen teepaitakin, jossa totistettaan, että Hampaassani on radiolähetin. Hammasliäkär korjas sennii viimesen paekkaoksen yhteyvessä. Nyt juuri saen viestin, että on mäntävä jiäkuapille! Toevotan tosi hyvvee tulevata vuotta!


      • Melkein Savolaenen

        Edellisen kirjoittanut on yleissivistynyt henkilö, kun tuntee Mytyt ja Hassut. Täällähän ne taitaa kaikki hassut olla. Guevarakin on tuttu. Itse olen asunut savolaisten joukossa 35 vuotta, mutta en vieläkään ymmärrä kaikkea savolaisten puhetta. Aena jottain oppiii. Vieläkään en muista mikä oli kihveli, mutta joku työkalu se oli. Hän oli tilallaan = "Hän oli omassa sängyssään". Savolaiseen tyyliin, "Nyt ei ole lämmintä!". Toevotan "Ei huonoa Uutta Vuotta!"


      • Selema
        Melkein Savolaenen kirjoitti:

        Edellisen kirjoittanut on yleissivistynyt henkilö, kun tuntee Mytyt ja Hassut. Täällähän ne taitaa kaikki hassut olla. Guevarakin on tuttu. Itse olen asunut savolaisten joukossa 35 vuotta, mutta en vieläkään ymmärrä kaikkea savolaisten puhetta. Aena jottain oppiii. Vieläkään en muista mikä oli kihveli, mutta joku työkalu se oli. Hän oli tilallaan = "Hän oli omassa sängyssään". Savolaiseen tyyliin, "Nyt ei ole lämmintä!". Toevotan "Ei huonoa Uutta Vuotta!"

        Hyvä melekein savolaenen!
        Teit ihan oekeen johtopiätöksen että mytyillä ja hassuilla on joku historiallinennii yhteys hattuihin ja myssyihin.

        On nimittäen ollu ihan oekeesti poliittisia puoluveita 1730-luvulla, Venäjätä vastustavia ruotsalaisia nuoria miehiä jotka nimittivät
        ihteesä Hatuiksi.
        Sitte rauhoo rakastavia vastustajia jotka kuhtuvat ihteesä Myssyiksi.
        Hatut nimittivät niitä joskus halaveksivasti yömyssyiksi.

        Sinä, melekein savolaenen, oot jo keksinnä että Hassut on tiällä Ellin poksissa. Missähän ne Mytyt piileskellöö? Tunnustattako väriä?

        Muuten tuo savolaenen sanasto on vähä ovelata. Kihveli on roskalapio ainahhii sielläpäen missä minä oon käynä syntymässä.
        Sitte on esim. sanontatapa ”en kehtoo” tae ”en viiti”.
        Kehtoominen tarkottaa sitä että laeskuttaa, ee kehtoo ennee tehä mittää.
        Ku ee viiti tehä jottae niin se tarkottaa sitä että on ujo ja kaeno tae muuten vaen häppee.

        Ku minä kirjottelen tiällä niin yritän vaen makustella savolaesia sanoja, vieläkö muistuu jottaen mieleen. Koetan muistella miten isä puhuis, jos sen iänen kuulisin, siltä ku ei savonmurre ikinä hävinnä.


      • Selema
        sëñora lyyli kirjoitti:

        ooh, nyt sie selema ihanast aiheest puhut.kun niin harvoin puhutaa näin naisellisesta asiasta.mut ellin poksis voip tämmöstäkkii höpöttää.
        mie oon kans niin koreiden vaateien perrään et voi, voi.
        sinulle varmaa paskeri soppiikin, sehä on taiteilijan hattu ja sinul on taiteilijan sielukii.
        ko laps sannoo sinnuu hienoks niin siihe kyl on uskominen,aikunen viel voip kehhuu muute vaan, mut lapsen suusta tullee totuus.

        jote koristaudu sie vaa hatuilla, katoppas se on tosi, että hattu ei kaikille sovi.tuosha on esimerkki presidentti halonen,hänel ne ei istu millää,ei vissii minkää muotonen,ei ainakaa se lippalakki.
        se vissii kulkee suonis hattuhulluus ko oot sen äitiltäs perinny.
        sinul tuntuu niitä olevankii paljo ja vaik joka lähtöö.

        mie tykkään ko on hattu ja vaik jakkupuku sammaa maata,sit on niinko viimesen päälle silattu, sinul se taiteilijan tekemä ,mis on oksa lieris ja jakussa on just semmonen.
        minul ei sovi levvee lieriset hatut vaik tykkään niistä paljo.meinasin ostaa sellasen hienon oikee hattu ateljeesta, niin myyjä neuvo, et niin leevee lierinen soppii pitemmälle ihmiselle,mie ko oon lyhyt tappi.
        en sit ostannu hänen suosittelemaa hattuukaa,mielestäin se oli niin mitääsanomaton.vaik onha minul semmosii olkilierisii aurinko hattuja kesällä,kotosalla piettäviä.

        minul on kanssa pitkä tukka, oon kyl aatellu leikata, mut se on viel jääny,siks minun on vaikea panna hattuu päähän. teen niin et letitän kaks letii ja paan ne niskaa roikkumaa,sillo voip pittää hattuu.

        mie en tääl omal paikkakunnal kehtaa pittää minun lempi pukkuu ja hattuu ko ne on vaaleen punaset , paan ne ko lähen muualle,kute kotkaa ja espanjaan.
        ne on ostettu 52 olympiakesänä.siihe kuuluu siihe aikaa muodis ollu sydämmenmuotonen pillerirasia,siin oli sulka mut otin sen pois.puku on rimpleetä.
        mie pidän kovil pakkasil niinko nyt, jalmarin karvareuhkaa,niin sanottuu nikita hattuu.

        kaupunkii männessä mie paan ulsterin päälle ,vanhan mut hyvä kuntosen pelleriinin, jos muistat mimmosii ne oli.se on sutta.sit mie pidän kaupungil kävelles ja pakkasil muhvii,siihe saap käet ja lompakon.

        myö ostettii jalmarin kans samanlaiset lammasturkit kummallekkii,se on takki mut siin on lammas vuori,mut mie piän sitä vaa kotona ko minust se ei oo naisellinen.

        kesällä on mukavampi pukkeutua kauniisiin vaateisiin ja hattuihin,kun on niin paljo väriä ja kukkakankaita.
        kyl mie harrastan kotona yksinkin kauniisti pukkeutumista.juhlapyhinä tietysti mie paan tumman puvun ja silkkiruusun rintaa tai jos on keveämpi juhla paan sen tukkaa.

        mie ko harrastan flamengoa,tännääkin on tunti, mut nyt ko on niin pakkanen peruutin sen.
        enne ko aloin harrastaa sitä,mie kerra kiertelin kaupungin kirpputoril kattelemas näin siel mustan espanjalaisen flamengo puvun,mis oli rimpsu helmassa ja siihe kuulu sammaa punainen lierihattu.ne makso vaa siihe aikaa 150markkaa.
        en tiiä miks mie ostin sen,mie vaan itse tietämättäin vein sen kassalle.

        se vissii oli enne,et menin myöhemmin espanjaan ja aloin harrastaa flamengoa.paan joskus kotona mekon päälle,kuuntelen espanjalaista kitara musiikkii ja tanssin flamengoo.

        sinun ,sininen takki ja sininen lierihattu ketunhäntinee, ne pannee jo katteelliseks,ostatko sie ne valmiina, vai ootko muute vaa hyvä yhdistellee asuja.taiteilijalla on tietysti värisilmää, panna värejä kohalleen ,niinko kuuluukin.
        mie tykkään niin kovasti väreistä et tahon mättää kaik kerralla päälle.

        oo sie vaa siel käpykylän tse tsevaara paskerinnee,sinnuu hauskempaa seuraa saa varmaa hakkee.

        Señora Lyylille kommentti:
        Kyllä minusta on mukavoo kuulla ku iäkkäämpi ihminen jaksaa huolehtia ulukonäöstään. Niinhän se on että ku vilikasoo ihteesä peilistä ja näättää risuläjältä niin sitä tuntoo olovasakki
        niinku risuläjä. Jos vähä siistii ihteesä niin mielihii virkistyy. Kysymyksessä ee oo kauneus
        vuan miten hyvin huolehtii henkilökohtasesta puhtauvestaan ja vuatetuksestaan.

        Luin kerran yhen amerikkalaesen ekspertin kirjasta että ku esmerkiks aekoo soettoo jonkun tärkeen puhelun ja toevoo että puhelun tulos oes positiivinen, niin pitäs ennen puhelua laettoo ihtesä kuntoon vaekka sitä ee vastapuoli niäkkää. Tämä sen takia että iäneennii tulloo kuulemma itevarmuutta ja piättäväesyyttä.
        Suattaa olla perree.

        Jouvuin työelämässä pitämään luentoja ulukonäön vaekutuksesta esim. liike-elämässä. Ja tottakaet se on niin, että jos minä oesin
        ilimaantunu näättämölle verrareissa ja niket jalassa ja oesin alakanna puahtoo miten tärkeetä se on tehä hyvä ensvaekutelma, niin tuskinpa
        minua oes otettu toesta.

        Siinähii joutu monta kertoo käättämään ommoo ihteesä esimerkkinä kun kuuntelijat suatto junnata vastaan että hyö haluaa ite miärätä mitä
        piälle laettaavat vaekka oes minkälaenen etustushomma hoejettavana.
        Minä otin aena oman innon kulukee rähjöttee verrareissa esimerkiksi, että mitäpä oesitta tykännä jos minä olisin siinä munteerinkissa
        tänne ilimaantunu. Oesinko ollu teijän mielestä vakkuuttava? Sillon ruukasivat kuulijat piästee räkäsen naurun.

        Se jolle maksetaan hyvästä asemasta hyvvee palakkoo ee etusta ihteesä vaen työnantajata ja tietennii työnantaja oottaa että työntekijä ossoo
        hommasa hoetoo kaekella laella.
        Tänä päevänä on työelämähhii ku teatteria. On oltava oekee rekvisiitta että ossoo näätellä uskottavasti. On työelämässä oma rooli,
        on vappaa-aejan harrastukset mitkä vuatii oman rekvisiittasa, on kotirooli missä voepi sitte vaehtoo vappaalle.
        Minä viihyn henkilökohtasesti kaekista parraeten vappaa-ajan asuissa.
        Varsinnii nyt ku en ennee oo työelämässä ja kaekki hienouvet roekkuu tuolla vuatehuoneessa.

        Kyllä minä niitä hattuja sun muita on valamiina ostanna. Erivärisiä ketunhäntiä saen kerran luatikollisen yheltä tutulta, joka ompeli turkkeja.
        Mulla on ketunhäntiä siellä sun tiällä. Muun muassa matkalaukun kahvassa. On heleppo nähä lentokentällä ku matkalaukku tulloo
        häntä heiluen hihnalla.
        Heippa tuas ens kertaan.


      • Tjalaka
        Selema kirjoitti:

        Hyvä melekein savolaenen!
        Teit ihan oekeen johtopiätöksen että mytyillä ja hassuilla on joku historiallinennii yhteys hattuihin ja myssyihin.

        On nimittäen ollu ihan oekeesti poliittisia puoluveita 1730-luvulla, Venäjätä vastustavia ruotsalaisia nuoria miehiä jotka nimittivät
        ihteesä Hatuiksi.
        Sitte rauhoo rakastavia vastustajia jotka kuhtuvat ihteesä Myssyiksi.
        Hatut nimittivät niitä joskus halaveksivasti yömyssyiksi.

        Sinä, melekein savolaenen, oot jo keksinnä että Hassut on tiällä Ellin poksissa. Missähän ne Mytyt piileskellöö? Tunnustattako väriä?

        Muuten tuo savolaenen sanasto on vähä ovelata. Kihveli on roskalapio ainahhii sielläpäen missä minä oon käynä syntymässä.
        Sitte on esim. sanontatapa ”en kehtoo” tae ”en viiti”.
        Kehtoominen tarkottaa sitä että laeskuttaa, ee kehtoo ennee tehä mittää.
        Ku ee viiti tehä jottae niin se tarkottaa sitä että on ujo ja kaeno tae muuten vaen häppee.

        Ku minä kirjottelen tiällä niin yritän vaen makustella savolaesia sanoja, vieläkö muistuu jottaen mieleen. Koetan muistella miten isä puhuis, jos sen iänen kuulisin, siltä ku ei savonmurre ikinä hävinnä.

        tuo vihdoinkin selvinnä minulle tuo suur syntyvvyys Savon seuvulla tämän viestin perusteella. Eikös siellä aena tyttönen sano pojalle, että elä kehtoo, kun tämä kahtoo piälle. Elä, elä sie Taavetti kehtoo, jos tuo ei vielä ymmärtännä. Mittee mieltä outta?
        Muutennii tässä ollaan myös hengissä ja hengessähii mukana.
        Uusia vuosia vaen kaekille!!


      • Selema
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Ihhaelen suuresti semmosia, joetten piä on sopiva hatulle. Kyllä minäkii sillon nuorempana kokkeilin kaekenlaesia viritelmiä. Luovutin siinä vaeheessa, kun tajusin, että minulla on liian iso piä. Konkurssin tehny Retriksonin tehas valamisti yhtä talavimallia aenakii kokkoon 63, mutta ei sitä meijän kaopoesta löytynnä. Niinpä minun pittää pysytellä myssy- ja huivilinjalla. Selema, Sinun äetis ei varmaankaan tarvinna kallonkutistajjoo, kun piti niitä pillerijä otalla.
        Yli tunnin ovat jo räeskineet raketteja, millon mistäkii päen pärähtää, vonkasoo ja ujeltoo. Nyt on niin kylymä, että ei onneks tarvii ajatellakkaa minnekkää lähtemistä. Kyhjötän sisällä lämpimässä, luen ja katon televisiota. Oun tosi onnellinen siitä, että on lämmin koti, hyvvee syömistä ja juomista, kirjoja ja lehtiä. Kohta jatkan lukemista, nyt on mänössä Elämä Tarmo Mannina.
        Myöhän voejaan kohta perustoo mopolupi. Minulla on ihan vakkoo aekomus hankkia ens kesäks mummotunturi tae vastoova. Sillä huristelisin millon mihinnii ihan omia aekojan iliman mittään minnuuttiaekataoluja. Mutta tullookohan tuas tuo piä ongelmaks, eli mahtaako olla olemassa riittävän isoja kypäriä? Minä tarvihtisin nimittäen kylän suurimman kypärän. Toenen asija, mikä arveluttoo, on ahtaan paekan kammo. Pelekeen, että joutusin panniikkiin siinä kypärässä. Näehin ongelmakohtiin pyytäsin hyviä neuvoja Teiltä poksilaesilta mahollisimman pian. Minulla kun on tapana tehä asijoeta pitkällä tähtäemellä ja harkiten.
        Muuten se ratiolähetin hampaassa on tosi juttu. Minulla on semmonen teepaitakin, jossa totistettaan, että Hampaassani on radiolähetin. Hammasliäkär korjas sennii viimesen paekkaoksen yhteyvessä. Nyt juuri saen viestin, että on mäntävä jiäkuapille! Toevotan tosi hyvvee tulevata vuotta!

        Sinäpä sen keksit, Hilima, että voetas perustoo mopolupi.
        Onhan meillä Ellin poksilaesena vähä velevotteitahhii perustajjoo, mopomiestä kohtaan. Alotettas esim. Mopomimmit i.h.v.

        Mulla on nimittäen kansa ollu tälle kylälle muuttaessa ajatuksena että aaton lisäks pitäs olla mopo. Joku tyrkytti vanahoo polokupyöreesä
        mutta enhän minä sitä ruppeis taluttelemaan tiällä mäkiä ylös.
        Tiällä myyvään semmosta Euro-moppoo, se on skooterin tapanen kulukuneuvo.

        Mitenkähän myö ratkastas se kypäräkysymys? Pitäsköhän uatella kokonaesvaltasta ratkasuva? Vahinkoo ku suattaa sattuva mualla ja merellä.
        Mitäs sanosit semosesta hupullisesta hualarista joka täätetään ilimalla?
        Jos kuatuu niin pomppii vähän aekoo ku pallo. Jos ajjaa vetteen niin kellus ku ongen koho. Tiijä häntä vaekka saes samalla päevälliskalat
        pyyvystettyvä.

        Tässä oes nyt sulle vähä miettimistä. Ota kantoo ja ilimottele.
        Heippa.


      • Selema
        Tjalaka kirjoitti:

        tuo vihdoinkin selvinnä minulle tuo suur syntyvvyys Savon seuvulla tämän viestin perusteella. Eikös siellä aena tyttönen sano pojalle, että elä kehtoo, kun tämä kahtoo piälle. Elä, elä sie Taavetti kehtoo, jos tuo ei vielä ymmärtännä. Mittee mieltä outta?
        Muutennii tässä ollaan myös hengissä ja hengessähii mukana.
        Uusia vuosia vaen kaekille!!

        Kielenkäättö suattaa johtoo viärinkäsitykseen monta kertoo. Kohtalokasta, jos sitä sattuu herkissä tilanteissa ku muutennii on vaekeeta löytee oekeet sanat. Jos savolaespoeka imartelloo tyttöö joka tulloo toeselta murrealueelta ja sannoo: "Kylläpä työ neiti ootta haaskan näkönen" ja suapihii tytöltä kuuman korvatillikan.
        On sitä vaekee käsittee mikä mäni pieleen.


      • Hili(ma)kka
        Selema kirjoitti:

        Sinäpä sen keksit, Hilima, että voetas perustoo mopolupi.
        Onhan meillä Ellin poksilaesena vähä velevotteitahhii perustajjoo, mopomiestä kohtaan. Alotettas esim. Mopomimmit i.h.v.

        Mulla on nimittäen kansa ollu tälle kylälle muuttaessa ajatuksena että aaton lisäks pitäs olla mopo. Joku tyrkytti vanahoo polokupyöreesä
        mutta enhän minä sitä ruppeis taluttelemaan tiällä mäkiä ylös.
        Tiällä myyvään semmosta Euro-moppoo, se on skooterin tapanen kulukuneuvo.

        Mitenkähän myö ratkastas se kypäräkysymys? Pitäsköhän uatella kokonaesvaltasta ratkasuva? Vahinkoo ku suattaa sattuva mualla ja merellä.
        Mitäs sanosit semosesta hupullisesta hualarista joka täätetään ilimalla?
        Jos kuatuu niin pomppii vähän aekoo ku pallo. Jos ajjaa vetteen niin kellus ku ongen koho. Tiijä häntä vaekka saes samalla päevälliskalat
        pyyvystettyvä.

        Tässä oes nyt sulle vähä miettimistä. Ota kantoo ja ilimottele.
        Heippa.

        Kiitos Selema ehotuksesta! Ensin pähkäelin, että mittee se Selema nyt meinoo, että pumpattava?! Semmosia kun en tiijä muita kun Parparan, ja semmoseks en meinoo ruveta vanhoella päevilläen. (Minkähänlaesta se muuten oes, hihhih?)
        No sitten tul mieleen miseliinit, mutta eikös ne ou kaekki miehiä? Eikä minulla ou minkäällaesta tarvetta muuttoo itenttijiääni.
        Lasten suusta kuuloo tottuuven, sieltäpä löysin vastaoksen tähän onkelmaan. Herranen aeka, minähän ruppeen teletappien Hipsuks! Suan olla pyöree ja pehmee, pomppia ja varmaan polskutellakkii. Eipä tiijä, mittee tarttuu völjyyn, vaekka miten hyviä sualiita!
        Jälleen kerran on totistettu, että kannattaa käövä Ellinpoksilla. Voep kertoo toesille onnenpotkuistaan taekka murheistaan. Aena löytyy kuuntelijjoo ja olokapiälle taputtajjoo, voesko olla parempoo vertaesryhmee?!
        Lopettelen hyvillä mielin, poeketkeepahan poksilla!
        PS. Selema, mikä se i.h.v. on?


      • Selema
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Kiitos Selema ehotuksesta! Ensin pähkäelin, että mittee se Selema nyt meinoo, että pumpattava?! Semmosia kun en tiijä muita kun Parparan, ja semmoseks en meinoo ruveta vanhoella päevilläen. (Minkähänlaesta se muuten oes, hihhih?)
        No sitten tul mieleen miseliinit, mutta eikös ne ou kaekki miehiä? Eikä minulla ou minkäällaesta tarvetta muuttoo itenttijiääni.
        Lasten suusta kuuloo tottuuven, sieltäpä löysin vastaoksen tähän onkelmaan. Herranen aeka, minähän ruppeen teletappien Hipsuks! Suan olla pyöree ja pehmee, pomppia ja varmaan polskutellakkii. Eipä tiijä, mittee tarttuu völjyyn, vaekka miten hyviä sualiita!
        Jälleen kerran on totistettu, että kannattaa käövä Ellinpoksilla. Voep kertoo toesille onnenpotkuistaan taekka murheistaan. Aena löytyy kuuntelijjoo ja olokapiälle taputtajjoo, voesko olla parempoo vertaesryhmee?!
        Lopettelen hyvillä mielin, poeketkeepahan poksilla!
        PS. Selema, mikä se i.h.v. on?

        Kiänsin sen suoraan ruotsinkielestä. Tiällä käättäävät lyhennystä u.p.a (Utan personligt ansvar).
        Siitähän tulloo sillon i.h.v eli iliman henkilökohtasta vastuuta. Sehän antaa lissee vappauven tunnetta. Männään niin että korvissa suhisoo.
        Ennenvanahaan ol Suomen TV:ssä Suhina Lempi. Vieläkö Lempi mahtaa ellee? Työ kun asutta siellä Suomessa, ossootta varmasti minua valistoo niin tärkeessä kulttuuriasiajassa.


    • Selema

      Vuojen ensimmäenen päevä!
      Toevon kaekille uusia voemia ja haluja tehä tästä vuojesta niin hyvä ku mahollista! Unelmiahhii täytyy olla, nehän ne ihmisen pittää ylläällä.

      Tein lenkin metässä, kahlasin lumessa ku ee oo ollu muita kulukijoita ku minä ja mehtäkauriit, joitten jäläkiä näky siellä tiällä.
      Uattelin lumisia talavia ja kaekkee mitä oon kokenna ku on ollu paljo lunta. Jotkut muistot on hupasia.
      Muistu mieleen -70-luvun alakupuoli, ku ol oekeet lumipyryt. Minun veli asu mualla ja sen nuapurin homma oli aurata raktorin kansa
      moottoritielle mänövä sivutie, jota pitkin velipoekahhii ajeli työmatkoella.
      Nuapurilla ol tietennii ensinnä navettahommat ettei se ehtinnä tietä auroomaan aekanaan. Velj myöhästy ussein töestä. Vaen se ei ollu sitä
      neuvotonta tyyppiä vaen ol tehny oman lumiauran jonka se laetto Amazonin nokkaan ja ajo sivutietä niin että lumi pöllys, jätti auran sitte tien piähän ja ajo moottoritietä töehin. Illalla suatto tuas olla sama peli takasi tullessa, aura aaton nokkaan ja tie aaki!
      Moottortiellä ajavat olivat olleet vähällä ajjoo mehtähallituksen puolelle ku näkivät Amazonin tulla pöllyttävän sivutieltä.

      Sammoin pyrryin aekana sattu mulle niin, etten yhtenä uamuna piässy uluko-ovesta postilootalle. Otin oekeen vaahtia ja rynttäsin ovvee vasten. Sen verran saen oven rakoselleen että näin että lunta on melekeen oven
      yläreunaan asti. Olin jo aekasemmin ihmetelly ku kavun toeselta puolelta nuapurista ee näkyny valoja. Luulin että ovat nukkunna ponniin, mutta
      sitte huomasin että niitten keittiön puoleinen sivu ol ihan lumen peitossa.
      Minä hyppäsin omasta keittiön ikkunasta ulos ja kaevon reitin postilootalle.
      Kuulin ärjymistä nuapurin puolelta ja huusin että oottaa vähä niin minä tulen kaevammaan sen ulos.
      Jos ee aekaihmiset osanna ilota siitä talavesta niin aenahhii lapset osas.

      Ny mänen kahtomaan mäkihyppykilipailuja, ovat justiin alakaneet.
      Heippa tuas.

      • Lyyti P

        Eekö sitä siellä Seleman asunsijolla oo ollenkaan tuota pakkasta, kun hirviit meleki pershuarojas myöten hangessa ihan huvinpäeten kahlaella.
        Myö tiällä Suomen muassa pakkasessa kärvistellään ja aenahi näellä meikäläesen elopaekolla ollaan ihan tupaeläjii oltu viime päevät. Pakkanen on paakutellu nurkkapielii nelissäkymmenissä.
        Silimä ihan toevorikkaasti kirkastu kun iltapäevällä ee ollu ennee kun -28 mittarissa.
        Uuvissuvvee ootellen ja terveisin.


      • Selema
        Lyyti P kirjoitti:

        Eekö sitä siellä Seleman asunsijolla oo ollenkaan tuota pakkasta, kun hirviit meleki pershuarojas myöten hangessa ihan huvinpäeten kahlaella.
        Myö tiällä Suomen muassa pakkasessa kärvistellään ja aenahi näellä meikäläesen elopaekolla ollaan ihan tupaeläjii oltu viime päevät. Pakkanen on paakutellu nurkkapielii nelissäkymmenissä.
        Silimä ihan toevorikkaasti kirkastu kun iltapäevällä ee ollu ennee kun -28 mittarissa.
        Uuvissuvvee ootellen ja terveisin.

        tiältä meijän seuvulta: Pakkasta tänäuamuna -4.
        Lunta on satanna vasta joulun jäläkeen sen verran että vähä saen kahlata, muavara minulla ee oo niinku hirvellä. Tänä päevänä on ollu oekee mytäkkä, on tuullu ja pyryttännä mereltä päen eli sieltä Suomesta päen, huomiseks on luvattu sammoo.

        Oon tässä katellu semmosta mammuttielokuvvoo viteolta vuojelta 1959, Ben Huria, jos joku vielä muistaa. Minulle on jiäny mieleen että sillon 1959 olin yhen Topin kansa sitä kahtomassa ja kottiin tullessa kysy Topi jos haluan ajjoo sen aatoo. No tietysti minä olin heti valamis vaekka ee ollu ajokorttiakkaa. Ajjoo syhhäytin ojjaan yhessä mutkassa, vaen en oo sen jäläkeen ojan pohjia aaton kansa tutkinna.

        Minä vielä perräänkuulutan sitä meijän mopomiestä. Mihinkä luuletta sen hävinneen?


      • mopomies
        Selema kirjoitti:

        tiältä meijän seuvulta: Pakkasta tänäuamuna -4.
        Lunta on satanna vasta joulun jäläkeen sen verran että vähä saen kahlata, muavara minulla ee oo niinku hirvellä. Tänä päevänä on ollu oekee mytäkkä, on tuullu ja pyryttännä mereltä päen eli sieltä Suomesta päen, huomiseks on luvattu sammoo.

        Oon tässä katellu semmosta mammuttielokuvvoo viteolta vuojelta 1959, Ben Huria, jos joku vielä muistaa. Minulle on jiäny mieleen että sillon 1959 olin yhen Topin kansa sitä kahtomassa ja kottiin tullessa kysy Topi jos haluan ajjoo sen aatoo. No tietysti minä olin heti valamis vaekka ee ollu ajokorttiakkaa. Ajjoo syhhäytin ojjaan yhessä mutkassa, vaen en oo sen jäläkeen ojan pohjia aaton kansa tutkinna.

        Minä vielä perräänkuulutan sitä meijän mopomiestä. Mihinkä luuletta sen hävinneen?

        Ee mittää hätteä. Yhteyvet on reistaelleet ja nyt toemii toas. Minnää oon sellanen nörtti, etten ossoa paljo mittää tehä tälle konneelle jos se mennöö epäkuntoo. Heti tarvii appuo ja sitä sae tässä joulun aekaan ootella aekalaella pitkään. Voan nyt oon paekalla ja luppoan näen uuvenvuojen kunnieksi pyssyö.
        Kaekille oekeen onnekasta vuotta 2003 ja tervetulloa lämpimästi kaekki uuvet ja entisetkin tänne joutavie höpisemmää ja assietaki voepi kirjottoa jos siltä rupejaa tuntumaa.

        Terveisin teijjän....


      • Selema
        mopomies kirjoitti:

        Ee mittää hätteä. Yhteyvet on reistaelleet ja nyt toemii toas. Minnää oon sellanen nörtti, etten ossoa paljo mittää tehä tälle konneelle jos se mennöö epäkuntoo. Heti tarvii appuo ja sitä sae tässä joulun aekaan ootella aekalaella pitkään. Voan nyt oon paekalla ja luppoan näen uuvenvuojen kunnieksi pyssyö.
        Kaekille oekeen onnekasta vuotta 2003 ja tervetulloa lämpimästi kaekki uuvet ja entisetkin tänne joutavie höpisemmää ja assietaki voepi kirjottoa jos siltä rupejaa tuntumaa.

        Terveisin teijjän....

        suatiin mopomiehestä elonmerkkijä! Ihan tässä on
        alakanna huolestua ku ee oo kuulunna mittää.

        No, monella on nämä nykyaijjan yhteyvenpitovälineet reistailleet, tae niinku minulla, ku en älyä niihen piälle muuta ku että vasaroo ee sua käättee jos viisauskone lakkoeloo.
        Ootan vaen kiltisti että poejalla on aekoo suaha
        mutsi tuas saiperavaruuteen.

        Hytisetkö sinä, mopomies, pakkasen kourissa niinku moni tiällä valittaa?


      • Hili(ma)kka
        Selema kirjoitti:

        suatiin mopomiehestä elonmerkkijä! Ihan tässä on
        alakanna huolestua ku ee oo kuulunna mittää.

        No, monella on nämä nykyaijjan yhteyvenpitovälineet reistailleet, tae niinku minulla, ku en älyä niihen piälle muuta ku että vasaroo ee sua käättee jos viisauskone lakkoeloo.
        Ootan vaen kiltisti että poejalla on aekoo suaha
        mutsi tuas saiperavaruuteen.

        Hytisetkö sinä, mopomies, pakkasen kourissa niinku moni tiällä valittaa?

        Voe hyvä sylyvi näetä ilimoja! No se hyvä puol asijassa on, että voep olla hyvällä omallatunnolla yöpaejassa uamusta uamuun. En ou käönä ulukona monneen päevään, mutta huomenna se urotyö on tehtävä, pitäs suaha kuappiin muutakii kun kaoraryynejä.
        Tännään oun seoranna kahta mielenkiintosta henkilökuvvaosta televisiosta. Voe miten mieltä lämmitti ohjelma Elina Karjalaesesta, niin lämmintä ja leppeetä kerrontoo. Häne mukkaasa Suomi voejaan jakkoo kahtia pystysuoraan. Savolaeset ovat vuolassanasia ja karjalaesilta tuppoo tarinoo heti kun oven aokasoo. Viivan vasemmalla puolella on tarinoenti hittaampoo, juttuun suattaa piästä vasta muutaman päevän kuluttua. Tästäköhä johtuu poksilaesten kertymä? Vae onkohan niillä jokkii oma poksi, kun ei tiällä ussein niä läntisiä murteita. Oespa mukava lukkee esimerkiks raomalaesta kirjotusta. Tae oesko niin, että heijä mielestää ei kannata huastella joutavia? Mutta eihä myökää mittää joutavia hupateta! Päenvastoen, aena tulloo hyvä miel kun tiällä käö. Monena päevänä oun naoranna parraat naorut tiällä poksilla, ihan iäneen iteksein. Lyyli kissannoutoreissulla puussa, Seleman ehotus moppoeluasusteeks ja monet muut jutut, voesko ennee olla lystimpöö?
        Oun käöny poksilla puolisentoesta vuotta, ja nyt tul tämmönen asija mieleen. Meinoon selata käöntikirjoo taaksepäen ja tulostoo juttuja, niistä suap jo melekosen kirjasen. Semmonen oes mukava vaekka lähettöö lahjaks konneettomalle tutulle.
        Nyt lähen kahtomaan ohjelmoo Miina Äkkijyrkästä, oun kuunnellu tässä ohessa toesella korvalla. Jo on tormakka akka, ei vähästä säeky. Tuntuu, että koko häne elämänsä on yhtä pervormanssia, raevokasta ja vaevalloesta mutta sitkeetä.
        Tulukeehan poksille, kyllä tarkenoo, patterit hohkoovat lämmintä ja akrekaatti on valamiina. Mitenkä työ Lyyli ja Selema outte pärjänneet siellä mökeissänne?
        Eikö oes mukava, jos suatas Uppo-Nallen äeti tänne poksille!


      • Selema
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Voe hyvä sylyvi näetä ilimoja! No se hyvä puol asijassa on, että voep olla hyvällä omallatunnolla yöpaejassa uamusta uamuun. En ou käönä ulukona monneen päevään, mutta huomenna se urotyö on tehtävä, pitäs suaha kuappiin muutakii kun kaoraryynejä.
        Tännään oun seoranna kahta mielenkiintosta henkilökuvvaosta televisiosta. Voe miten mieltä lämmitti ohjelma Elina Karjalaesesta, niin lämmintä ja leppeetä kerrontoo. Häne mukkaasa Suomi voejaan jakkoo kahtia pystysuoraan. Savolaeset ovat vuolassanasia ja karjalaesilta tuppoo tarinoo heti kun oven aokasoo. Viivan vasemmalla puolella on tarinoenti hittaampoo, juttuun suattaa piästä vasta muutaman päevän kuluttua. Tästäköhä johtuu poksilaesten kertymä? Vae onkohan niillä jokkii oma poksi, kun ei tiällä ussein niä läntisiä murteita. Oespa mukava lukkee esimerkiks raomalaesta kirjotusta. Tae oesko niin, että heijä mielestää ei kannata huastella joutavia? Mutta eihä myökää mittää joutavia hupateta! Päenvastoen, aena tulloo hyvä miel kun tiällä käö. Monena päevänä oun naoranna parraat naorut tiällä poksilla, ihan iäneen iteksein. Lyyli kissannoutoreissulla puussa, Seleman ehotus moppoeluasusteeks ja monet muut jutut, voesko ennee olla lystimpöö?
        Oun käöny poksilla puolisentoesta vuotta, ja nyt tul tämmönen asija mieleen. Meinoon selata käöntikirjoo taaksepäen ja tulostoo juttuja, niistä suap jo melekosen kirjasen. Semmonen oes mukava vaekka lähettöö lahjaks konneettomalle tutulle.
        Nyt lähen kahtomaan ohjelmoo Miina Äkkijyrkästä, oun kuunnellu tässä ohessa toesella korvalla. Jo on tormakka akka, ei vähästä säeky. Tuntuu, että koko häne elämänsä on yhtä pervormanssia, raevokasta ja vaevalloesta mutta sitkeetä.
        Tulukeehan poksille, kyllä tarkenoo, patterit hohkoovat lämmintä ja akrekaatti on valamiina. Mitenkä työ Lyyli ja Selema outte pärjänneet siellä mökeissänne?
        Eikö oes mukava, jos suatas Uppo-Nallen äeti tänne poksille!

        Hei Hilima ja muut!
        Kyllä tiällä mökissä tarkenoo, mutta joillae luonnonotuksilla on kylymä ja haluaisivat varmasti nehhii tulla lämpöön.
        Hiiret nimittäen. Keittiön alakuapista on pyyvystännä kaks kappaletta. Vaen parriin viikkoon ee oo piparkakut kelevanneet.
        Nyt on alakanna kuulua rapinata kattopaneelin takkoo.
        Minä pelekeen että ne nakertaa sähköjohot pilalle. Oes se jos jostaen oksanreiästä kurkistas Mikkihiiri päevällispöytään!
        Oon ihmetelly ku joka talossa on kissa. Ilimankos! Pittääköhän minunnii hankkia iso kollikissa? Mittee työ poksilaeset neuvositta tekemään?
        Huomenna ku on arkipäevä täytyy soettoo Anticimexille, joka on täkäläenen tuhoelläinten tuhhoojavirma. Suavat tulla laettamaan
        evästyksen vintille. Heillä ku on konstit ettei hiiret myrkytyksen jäläkeen mäne jonnehhii seinän välliin kuolemaan ja haesemmaan.

        Muuten kulutan aekooni ja luen ikoninmualauksen teoriata. Suapa nähä minkälaenen pylyväspyhimys minun esikoesteos sitte tulloo olemaan.
        On niin tarkat siännöt, ettei omille tulukinnoelle oo varroo.
        Nenä ei missään tappauksessa sua olla aeto suomalaenen pottunokka, suupielet pitäs mualata ylöspäen osottavaks, mutta hymyn häevettäkkään
        ei sua näkyä jne. Pelekeen jo eeltäkäsin että minun ikonista suattaa tulla karikatyyri.

        Oot Hilima muuten ajatellu ihan sammoo ku minä, että ”Kootut teokset” oes ihan paekallaan kaikista mukavista jutuista tiällä voorumeilla.
        Lissee samanlaesta!


      • mopomies
        Selema kirjoitti:

        Hei Hilima ja muut!
        Kyllä tiällä mökissä tarkenoo, mutta joillae luonnonotuksilla on kylymä ja haluaisivat varmasti nehhii tulla lämpöön.
        Hiiret nimittäen. Keittiön alakuapista on pyyvystännä kaks kappaletta. Vaen parriin viikkoon ee oo piparkakut kelevanneet.
        Nyt on alakanna kuulua rapinata kattopaneelin takkoo.
        Minä pelekeen että ne nakertaa sähköjohot pilalle. Oes se jos jostaen oksanreiästä kurkistas Mikkihiiri päevällispöytään!
        Oon ihmetelly ku joka talossa on kissa. Ilimankos! Pittääköhän minunnii hankkia iso kollikissa? Mittee työ poksilaeset neuvositta tekemään?
        Huomenna ku on arkipäevä täytyy soettoo Anticimexille, joka on täkäläenen tuhoelläinten tuhhoojavirma. Suavat tulla laettamaan
        evästyksen vintille. Heillä ku on konstit ettei hiiret myrkytyksen jäläkeen mäne jonnehhii seinän välliin kuolemaan ja haesemmaan.

        Muuten kulutan aekooni ja luen ikoninmualauksen teoriata. Suapa nähä minkälaenen pylyväspyhimys minun esikoesteos sitte tulloo olemaan.
        On niin tarkat siännöt, ettei omille tulukinnoelle oo varroo.
        Nenä ei missään tappauksessa sua olla aeto suomalaenen pottunokka, suupielet pitäs mualata ylöspäen osottavaks, mutta hymyn häevettäkkään
        ei sua näkyä jne. Pelekeen jo eeltäkäsin että minun ikonista suattaa tulla karikatyyri.

        Oot Hilima muuten ajatellu ihan sammoo ku minä, että ”Kootut teokset” oes ihan paekallaan kaikista mukavista jutuista tiällä voorumeilla.
        Lissee samanlaesta!

        Terve toas ja hyvin taretaan, vaekka ulukona on 25 pakkasta vaekka muka eteläsuomessa ollaan.
        Ikoninmoalaos kiinnostas minnuoki, mutta ku minä raokka toas oon värisokkea, niin ei taijja tulla mittää siitä hommasta. Ostelen lohutukseksi ikonijäljitelmie aena kun käon vaekka Reikassa tae jossae sellasessa paekassa, mistä niitä soapi ostettuo. Senverran on tuota itäsuomalaesta verta suonissa, että tuommosethii assiet on lähellä syöntä.
        Mukava kun ootta virkistynneet ja panneet poksiin vipinöä. Tämä kun toemii tällasella vuolunteeri-perioatteella ja hyvä niin.
        Että semmosta tälläerreä...
        Terveisin teijjän...


      • Lyyti P
        Selema kirjoitti:

        Hei Hilima ja muut!
        Kyllä tiällä mökissä tarkenoo, mutta joillae luonnonotuksilla on kylymä ja haluaisivat varmasti nehhii tulla lämpöön.
        Hiiret nimittäen. Keittiön alakuapista on pyyvystännä kaks kappaletta. Vaen parriin viikkoon ee oo piparkakut kelevanneet.
        Nyt on alakanna kuulua rapinata kattopaneelin takkoo.
        Minä pelekeen että ne nakertaa sähköjohot pilalle. Oes se jos jostaen oksanreiästä kurkistas Mikkihiiri päevällispöytään!
        Oon ihmetelly ku joka talossa on kissa. Ilimankos! Pittääköhän minunnii hankkia iso kollikissa? Mittee työ poksilaeset neuvositta tekemään?
        Huomenna ku on arkipäevä täytyy soettoo Anticimexille, joka on täkäläenen tuhoelläinten tuhhoojavirma. Suavat tulla laettamaan
        evästyksen vintille. Heillä ku on konstit ettei hiiret myrkytyksen jäläkeen mäne jonnehhii seinän välliin kuolemaan ja haesemmaan.

        Muuten kulutan aekooni ja luen ikoninmualauksen teoriata. Suapa nähä minkälaenen pylyväspyhimys minun esikoesteos sitte tulloo olemaan.
        On niin tarkat siännöt, ettei omille tulukinnoelle oo varroo.
        Nenä ei missään tappauksessa sua olla aeto suomalaenen pottunokka, suupielet pitäs mualata ylöspäen osottavaks, mutta hymyn häevettäkkään
        ei sua näkyä jne. Pelekeen jo eeltäkäsin että minun ikonista suattaa tulla karikatyyri.

        Oot Hilima muuten ajatellu ihan sammoo ku minä, että ”Kootut teokset” oes ihan paekallaan kaikista mukavista jutuista tiällä voorumeilla.
        Lissee samanlaesta!

        No mulla huimalla se rupesi heti vilimi pyörimmään, kun luvin nuita teijän viime juttuja...
        Sieluni silimin näen jo Seleman takapuoli pitkällä alakuapissa hiirtä jahtoomassa, patojen ja kattiloihen seassa rommuumassa.
        Jos kissan otat, niin minusta tuntuu jotta semmonen äetikissa pyyvystää uutterammin hiiriä kun kollipoeka. Ne kollipoejat enempi niitä tyttökissoja jälittää, kun hiiriä.

        Ikoninmualuu suattasi Selemalle olla hyvä harrastus.
        Mitenkään sinä niin kurinalasta työtä malttasit, jottako ee yhtään ommoo tulukintoo...
        Minä oonhi ihmetelly että mitenkä ne ikonien immeiset aena semmosiks pitkänuamasiks pittää piirtee. Surumieliset silimät ja hyvin pieni suu.
        Vaen kerta siinä niin tarkat siännöt on niin sehän on sittä totisen immeisen puuhoo. Selemannii pittää sillon muistoo olla ajattelemata aenakkaan poksilaesten toilauksia. Muuten viurahtaa ylimiärässii ruttuja apostolien viittaan ja sätekehät pyyhhiin immeisten piän ympärillä männöö vinksalleen kun ennenvanahaan enkelillä koulun joulunäätelmässä.
        (Minä olin ite ekaluokalla semmonen enkeli, joka ilmoitti suuren ilon tulevaksi kaekelle kansalle, sätekehä vinossa, kun opettaja viänti siitä pyöreen ja minun piäkoppa oli soekee. No korvat kuitennii esti sitä rinkulloo kaulaan valumasta.)
        Jotennii tuntuu että Seleman mualooma -Pyhä Jumalan synnyttäjä- näättäsi alakuun ikkäänkuin enempi MonaLisalta. Sillähi eikös semmonen pieni hymynkare oo vaekka ei kuitenkaan selevästi hymmyile.


      • señora lyyli
        Lyyti P kirjoitti:

        No mulla huimalla se rupesi heti vilimi pyörimmään, kun luvin nuita teijän viime juttuja...
        Sieluni silimin näen jo Seleman takapuoli pitkällä alakuapissa hiirtä jahtoomassa, patojen ja kattiloihen seassa rommuumassa.
        Jos kissan otat, niin minusta tuntuu jotta semmonen äetikissa pyyvystää uutterammin hiiriä kun kollipoeka. Ne kollipoejat enempi niitä tyttökissoja jälittää, kun hiiriä.

        Ikoninmualuu suattasi Selemalle olla hyvä harrastus.
        Mitenkään sinä niin kurinalasta työtä malttasit, jottako ee yhtään ommoo tulukintoo...
        Minä oonhi ihmetelly että mitenkä ne ikonien immeiset aena semmosiks pitkänuamasiks pittää piirtee. Surumieliset silimät ja hyvin pieni suu.
        Vaen kerta siinä niin tarkat siännöt on niin sehän on sittä totisen immeisen puuhoo. Selemannii pittää sillon muistoo olla ajattelemata aenakkaan poksilaesten toilauksia. Muuten viurahtaa ylimiärässii ruttuja apostolien viittaan ja sätekehät pyyhhiin immeisten piän ympärillä männöö vinksalleen kun ennenvanahaan enkelillä koulun joulunäätelmässä.
        (Minä olin ite ekaluokalla semmonen enkeli, joka ilmoitti suuren ilon tulevaksi kaekelle kansalle, sätekehä vinossa, kun opettaja viänti siitä pyöreen ja minun piäkoppa oli soekee. No korvat kuitennii esti sitä rinkulloo kaulaan valumasta.)
        Jotennii tuntuu että Seleman mualooma -Pyhä Jumalan synnyttäjä- näättäsi alakuun ikkäänkuin enempi MonaLisalta. Sillähi eikös semmonen pieni hymynkare oo vaekka ei kuitenkaan selevästi hymmyile.

        oisha se mukavaa jos upponallen tekijä kävis tääl kirjottelemas juttuja.en oo kylläkää lukennu lasten kirjoja ko ei oo ollu lapsiikaa ja minun lapsuues ei kirjoja näkyny lähitienoilla.
        mie oon aatellu et ko tämä on tämmöstä touhuu täällä,ettei sitä loppujen lopuksi tiiä mimmonen ihminen on kirjotuksen takana, voip olla vaik presidentti,jos hää joskus jouto aikanaa pyörähttää vilkasemas mitä kansa kirjottaa, ja vastaa johonkii nimimerkkii.se ei minust oo mahottomuus enenmänki mahollista.
        aatelkaas miekin voin olla tarja halonen,mist työ sen tietäsitte,ette mistää;)

        no hörinät siksee,mie tahon antaa välil mielikuvitukselle vappaat käet,et annas männä. sillo mie mietin vaik mitä,kulen ajas taaksepäin ja etteenpäin,korjailen luojan töitä ja hoian presidentin tehtävii ja siin se aika männee niin ettei huomaakkaan,sit jos otan fingerporilaisen konjakkii,sit ruppeen hoitaa koko maapallon asioita,hoian köyhät,rikkaat,sairaat, rikolliset ,hyvät ja pahat asiat,kaik korjaantuu minun hoiossa. niin suuren urakan jälkee onkin hyvä männä maate.

        hyvin tääl on minunkii huushollissa tarennu,puita vaa pessää ja joka uuniin, niit minul onkii 5kappaletta ,joka huoneessa.minul teki metsuri talven puut ja teki niit niin reilusti et aattelin voivani melkee pärjätä parikin talvee, ko on tuo sähkölämmitys lisänä. mut ei taia riittää toiseks talveks.tämmöset pakkaset ko on, puulämpö ihan ko antas toisenlaista lämpöö,lämpimämpää.vai onkohan tuo tottumusta,ko oon ain eläny puu lämmitykses.
        tämä mökki pittää kyllä lämmön on jalmarin oma tekemä hirrestä.hää teki ain huolellista työtä,sano et jos ei viitti tehhä kunnolla paras jättää tekemättä,joskus hää oli liiankin tunnollinen,mikä minnuu toisinaa korpes.no, rauha hänen sielullee,ei passaa alkaa moittii vainajaa.

        sie selema ko ajattelit jos kissaa ottais, niin mie nykysenä asiantuntijana voin kertoo et ei heist oo hiiren pyydystäjäks.hyö ko saap olla lämpimäs ja ruokaa vatsat täytee, niin vissii mistää elläimestä ei tuu niin laiskaa ko kissasta.ainakii nämä minun edison ja gilta on niin mukavuutta rakastavii,ettei ees hievaha vaik vintiltä kuuluu rapinaa.hyö mennee vaa valmiiseen pöytää. lyyti p sano oikee että tyttökissa on parempi pyydystämmää,kesäl gilta muutaman kerran nappas navetasta hiiren,mut leikki sillä vaan,heitteli ilmaa ja ko henki oli pois loppu kiinnostus,ei tullu mieleenkää et ois syönny.edison oli lähellä mut ei ollu tietääkseenkää.
        mut muute kissat on mukavii,hyö kulkee ain minun mukana, mään sit mihi vaan,vessaanki ko meen hyö on oven takana,jos huomaavat et oon lähös jonkii.
        hyö saap kulkee joka huonees nykyää ko mänevät vattiin tekemää tarpeensa.yöllä hyö joskus tullee viereen ja se tuntuu niin mukavalle ko siin kainalos surisevat.

        selema ko puhu siit et ottais täältä kopioo kirjotuksista,mie oon tehny niin. ko on ollu joku runo mist mie tykkään tai hauska vitsi tai muute joku on kirjottanut niin et sen tekkee mieli lukkee uuvestaa ,sillo mie oon ottanut sen taltee.

        ommii kirjotuksii mie en voi ottaa, oon muutaman kerra lukenu ne tääl julkastuna,huomaan et ko oon ollu väsyneenpi kirjotusvirheitä tullee paljo ja muutenkii minun kirjotus ei oo selkeetä se on pomppimista sinne tänne,ja monast huomaan et vaik kuin oon kirjottanuu jonkuu asian, en oo osannu sannoo niinko tarkotan,tänne ei saa kässii mukkaa ko vähä sekkaan huitos niin asia tulis selvemmäksi.
        sillo kerra ko 65 palstalle kirjotin ja jälkee päin ko luin sen niin minnuu niin hävetti,oisin halunnu männä maan rakkoon,jote päätin lopettaa kokonaa kirjottelun .mutta sitte ko siel oli niin mielenkiintosii keskusteluita niin enhä mie malttanu olla panemast nennääni taas sinne. sillo päätin et mie en lue sitä minkä kerra oon naputellu,mikä on julkastu ,se on männy,ja niin on paras minun kohalla.

        noist ikoneist viellä ,vaik tämä on jo venähtänny pitkäks.mie en ymmärrä mite en saa mahtumaa asiaa pienenpää tillaa,kaik kirjotukset tahtoo venähtää ylimittaseks,niin ikonist, selema ko kerto et hää alkaa niit maalaamaa tai opiskellee, mie muistin et oon nähny tääl talos ikonin joskus.pengoin vinttii ylös alasin, mutten löytäny ko siel on tavaraa vaik mite.mut mie muistan et siin oli naisen kuva ja sil oli niinko lyytip sano venähtänneet kasvot,ja muistan puoliks lerpahtanneet luomet. se on vanha, jalmarin vanhempien aikusii karjalasta. muistan äitilläinkin olleen nyytissää semmonen ko karjas kierettii,se oli pien ja minust aika ruma,siin oli mies ,hää katso ylöspäin kieroon.

        nyt minun pittää lopettaa tämä ko kanan lennon,ilman loppusanoja,muute venähtää taas,vaik niin paljo jääp sanomatta viel.
        hei hei


      • Selema

        Kävin poksilla lukemassa päevän kirjotussattoo ja ärryinpähän itehhii teijän toesten inspiroemana huastammaan mittee ite on tänä päevänä puuhanna.

        Pistin ”tuhlarin housut” jalakaan (niinku ruotsalaeset sannoo ku lähtöövät isommille ostoksille eli vaen huvikseen tuhloomaan) ja
        piätin alottoo uuven vuojen niin että uusin keittiössä jiä- ja pakastekuapit ja hellan.
        Ne on kolomekymmentävuotta vanahat, ovat tehny tehtäväsä ja piätin heittee niillä kuikkoo.
        Pihalla jäen tietysti nuapurien rouvain kansa suustaen kiinni ja kerroen hiirijahista. Toenen rouvista sano, että vaen mulla on liäkkeet, ootapa
        vähä. Sehän livahti sisälle ja tuli takasi kohta ison suopursulyhteen kansa. Niitä ku levittellöö sinne missä hiiret liikkuu niin häipyyvät
        kuulemma ku eivät tykkee siitä hajusta. Pittää kokkeilla.

        Sitte ajjoo pohotin kaapunkiin ja tilasin uuven jiäkuapin, pakastekuapin ja hellan. Suan ne loppuviikosta.

        Muistan ku viimevuonna kirjotin Ellin poksiin ku kävin alennusmyynnissä ja ostin toppahoosut. Sillä samalla reissullahan minä kävin kahtelemassa
        niitä itämaisia mattojahhii ja mulle tapahtu se ”onnettommuus” siellä mattokaapassa ku pyllistelin ja silittelin yhtä ihanan pehmeetä mattoo.
        Oel se sitte nolo tilanne ku myyjä sattu kuulemaan sen ja ku kysyn maton hintoo se vastoo veitikka silimäkulumassa: ”Jos mattoo silittäessä jo pieru piäsöö, niin ku sanon hinnan suattaa männä huonot housuun!”

        Poeka viisastel syksyllä ku möe asuntosa yhelle plastiikkakirurkille että hän meinas ehottoo liäkärille että suapi alennusta asunnosta jos
        korjoo vähä mutsin ryppylankoo.
        No, ylleesä mulle tapahtuu kaekenlaesta sillon ku ee saes tapahtua. Minä oon kuulemma ku naespuolinen vastine Mr. Beanille (Herra Bean on ehkä teillehhii TV:stä tuttu.)
        Varsinnii ennen vanahaan ku matkustin paljo junalla niin mulle sattu kaekenlaesia kömmellyksiä ja hotelleissa kansa ku tanssireissut Pohjos-Karjalassa assuissa ol niin pitkät että piti yöpyä hotellissa.

        Taejan ottoo ja kertoo joskus tiällä poksissa joetaen juttuja.
        En kerkijä tällä kertoo enempätä. Heippa tuas.


      • Make
        Selema kirjoitti:

        Kävin poksilla lukemassa päevän kirjotussattoo ja ärryinpähän itehhii teijän toesten inspiroemana huastammaan mittee ite on tänä päevänä puuhanna.

        Pistin ”tuhlarin housut” jalakaan (niinku ruotsalaeset sannoo ku lähtöövät isommille ostoksille eli vaen huvikseen tuhloomaan) ja
        piätin alottoo uuven vuojen niin että uusin keittiössä jiä- ja pakastekuapit ja hellan.
        Ne on kolomekymmentävuotta vanahat, ovat tehny tehtäväsä ja piätin heittee niillä kuikkoo.
        Pihalla jäen tietysti nuapurien rouvain kansa suustaen kiinni ja kerroen hiirijahista. Toenen rouvista sano, että vaen mulla on liäkkeet, ootapa
        vähä. Sehän livahti sisälle ja tuli takasi kohta ison suopursulyhteen kansa. Niitä ku levittellöö sinne missä hiiret liikkuu niin häipyyvät
        kuulemma ku eivät tykkee siitä hajusta. Pittää kokkeilla.

        Sitte ajjoo pohotin kaapunkiin ja tilasin uuven jiäkuapin, pakastekuapin ja hellan. Suan ne loppuviikosta.

        Muistan ku viimevuonna kirjotin Ellin poksiin ku kävin alennusmyynnissä ja ostin toppahoosut. Sillä samalla reissullahan minä kävin kahtelemassa
        niitä itämaisia mattojahhii ja mulle tapahtu se ”onnettommuus” siellä mattokaapassa ku pyllistelin ja silittelin yhtä ihanan pehmeetä mattoo.
        Oel se sitte nolo tilanne ku myyjä sattu kuulemaan sen ja ku kysyn maton hintoo se vastoo veitikka silimäkulumassa: ”Jos mattoo silittäessä jo pieru piäsöö, niin ku sanon hinnan suattaa männä huonot housuun!”

        Poeka viisastel syksyllä ku möe asuntosa yhelle plastiikkakirurkille että hän meinas ehottoo liäkärille että suapi alennusta asunnosta jos
        korjoo vähä mutsin ryppylankoo.
        No, ylleesä mulle tapahtuu kaekenlaesta sillon ku ee saes tapahtua. Minä oon kuulemma ku naespuolinen vastine Mr. Beanille (Herra Bean on ehkä teillehhii TV:stä tuttu.)
        Varsinnii ennen vanahaan ku matkustin paljo junalla niin mulle sattu kaekenlaesia kömmellyksiä ja hotelleissa kansa ku tanssireissut Pohjos-Karjalassa assuissa ol niin pitkät että piti yöpyä hotellissa.

        Taejan ottoo ja kertoo joskus tiällä poksissa joetaen juttuja.
        En kerkijä tällä kertoo enempätä. Heippa tuas.

        Kaekille poksilaisille.....
        Viela pari sanaa joulusta. Vaikka ee sita tunnelmaa tialla suakkaan.
        En sen kummemmin hommaillu kuusta tai muitakkaan koristeita,,se ol semmonen kultuuri Shokki kun olin ensimmaista joolua tialla.
        Kahtelin kun ol palmut pistetty valoja taateen,siina juurella ol jokunen muovinen lumiukko,joolupukki ja reki.....
        Niimpa piatin siastee joolut sinne kotomuahan kuhan joku paiva pallaan kotikonnuille..
        Ne vuan tahtoo kuulaat kuutamo hiihot pakkasella kummitella mielessa...
        Tialla on vasta nyt tulossa kylmempoo suattaa kaava yolla jopa nollassa,vuan muuten on paivat lampimia semmosta 17.c...
        Joo Vuossii sitten vaihtu ja tuas tulloo vuottavanhemmaksi itekukkii,vuan myo poksilaiset sita vuan pysyttaan linjoilla..
        Terveiset tialta kaakkoo.Make


      • Selema
        Make kirjoitti:

        Kaekille poksilaisille.....
        Viela pari sanaa joulusta. Vaikka ee sita tunnelmaa tialla suakkaan.
        En sen kummemmin hommaillu kuusta tai muitakkaan koristeita,,se ol semmonen kultuuri Shokki kun olin ensimmaista joolua tialla.
        Kahtelin kun ol palmut pistetty valoja taateen,siina juurella ol jokunen muovinen lumiukko,joolupukki ja reki.....
        Niimpa piatin siastee joolut sinne kotomuahan kuhan joku paiva pallaan kotikonnuille..
        Ne vuan tahtoo kuulaat kuutamo hiihot pakkasella kummitella mielessa...
        Tialla on vasta nyt tulossa kylmempoo suattaa kaava yolla jopa nollassa,vuan muuten on paivat lampimia semmosta 17.c...
        Joo Vuossii sitten vaihtu ja tuas tulloo vuottavanhemmaksi itekukkii,vuan myo poksilaiset sita vuan pysyttaan linjoilla..
        Terveiset tialta kaakkoo.Make

        Mittee työ hommootta ku on niin hilijasta palstalla?

        Make tuossa kirjottelloo kuutamohiihtelystä mistä unelmoepi. Minulla oes kansa semmonen unelma että piäsis vielä joskus rekiretkelle, niinku pikkutyttönä. On jiäny mieleen ku joulu-uamuna ol noustava jo viijen aekaan ylös ja sitte hautauvvuttiin kirkkorekkeen ja jatkettiin unia kirkkomäkkeen asti. Reen pohjalla ol heiniä, sen piällä hirventalja ja peittona lammasnahkaset. Kulukuset kilisivät ja aesakello paukku hevosen tahissa. Kotimatkalla ruukas olla kilipa-ajot ja se ol tietysti meistä mukuloista mukavoo.

        Minä oon lukkee puahanna sitä ikoninmualaasteoriata, oon piässy semmoseen kohtaan missä miärätään miten vuatteet on mualattava.
        On tiijettävä minkälaeset vuatteet mualataan itekullehhii pyhälle henkilölle.
        Justiisa se sivu on ohjeista revitty poes, että nyt jiäpi arvotukseks minkälaeset tamineet pitäs mualata semmoselle jota sanotaan ”autuaat herrassa houkat” tae sitte ryhmälle ”skeemamunkit”, ”pappismunkit”, ”pylväspyhät”.
        Muuten uskon ettei oo vaekeuksia suaha ikonin silimät lurpottammaan tae kahtelemmaan kieroon, niinku Lyyli muistelloo yhtä ikonia.
        Señora Lyyli, kaevelepa se Jalmarin ikoni talteen. Se on tänäpäevänä kullan arvonen, sen verran oon oppinna lukkiissa. Ja mopomiehellähhii tuntu olovan ikoni hallussaan. Ne on uarteita ja kannattaa ottoo kunniaan.
        Minulla on vaen semmonen pikkunen turisti-ikoni, jonka ostin Valamon luostarin myymälästä kymmenen vuotta sitte.

        Tiällä meillä päen ol talavi lyhyt mutta intensiivinen niinku hienot ihmiset sanos. Talavi kesti tasan kaks viikkoo. Parraimmillaan ol pakkasta parikymmentä astetta ja lunta puolisen metriä.
        Nyt on ollut lämmintä semmonen 6 astetta, aurinko on paestanna ja kinokset romahti kuralätäköks. Lunta näkkyy ennee varjopaekoessa, mutta ee kauan, nyt tulla lotistaa vettä ja viimesettii lumet häviää.
        Pulut on ottanna ensimmäeset kevätkylypysä kurakoessa. Siinä oes ollu hyvä aehe kuvata viteolla ku ne sukeltelivat ja päristelivät kotvan aekoo ja näättivät ihan naattivan kylyvystään.

        Minähii innostun pesemään akkunoeta ku jäevät pesemätä ennen joulua pakkasen tähen. On ollu jopa kevvään uavistusta ilimassa, siihen ee paljo
        muuta tarvihte ku aarinko lämmittää paneliä seinässä niin se tuoksuu kevväälle.
        Nyt lähen pyykkituvalle ja mankeloen pyykkivuoren silleeks niin mahtuu pienempään tillaan. Heippa vaan!


      • señora lyyli
        Selema kirjoitti:

        Mittee työ hommootta ku on niin hilijasta palstalla?

        Make tuossa kirjottelloo kuutamohiihtelystä mistä unelmoepi. Minulla oes kansa semmonen unelma että piäsis vielä joskus rekiretkelle, niinku pikkutyttönä. On jiäny mieleen ku joulu-uamuna ol noustava jo viijen aekaan ylös ja sitte hautauvvuttiin kirkkorekkeen ja jatkettiin unia kirkkomäkkeen asti. Reen pohjalla ol heiniä, sen piällä hirventalja ja peittona lammasnahkaset. Kulukuset kilisivät ja aesakello paukku hevosen tahissa. Kotimatkalla ruukas olla kilipa-ajot ja se ol tietysti meistä mukuloista mukavoo.

        Minä oon lukkee puahanna sitä ikoninmualaasteoriata, oon piässy semmoseen kohtaan missä miärätään miten vuatteet on mualattava.
        On tiijettävä minkälaeset vuatteet mualataan itekullehhii pyhälle henkilölle.
        Justiisa se sivu on ohjeista revitty poes, että nyt jiäpi arvotukseks minkälaeset tamineet pitäs mualata semmoselle jota sanotaan ”autuaat herrassa houkat” tae sitte ryhmälle ”skeemamunkit”, ”pappismunkit”, ”pylväspyhät”.
        Muuten uskon ettei oo vaekeuksia suaha ikonin silimät lurpottammaan tae kahtelemmaan kieroon, niinku Lyyli muistelloo yhtä ikonia.
        Señora Lyyli, kaevelepa se Jalmarin ikoni talteen. Se on tänäpäevänä kullan arvonen, sen verran oon oppinna lukkiissa. Ja mopomiehellähhii tuntu olovan ikoni hallussaan. Ne on uarteita ja kannattaa ottoo kunniaan.
        Minulla on vaen semmonen pikkunen turisti-ikoni, jonka ostin Valamon luostarin myymälästä kymmenen vuotta sitte.

        Tiällä meillä päen ol talavi lyhyt mutta intensiivinen niinku hienot ihmiset sanos. Talavi kesti tasan kaks viikkoo. Parraimmillaan ol pakkasta parikymmentä astetta ja lunta puolisen metriä.
        Nyt on ollut lämmintä semmonen 6 astetta, aurinko on paestanna ja kinokset romahti kuralätäköks. Lunta näkkyy ennee varjopaekoessa, mutta ee kauan, nyt tulla lotistaa vettä ja viimesettii lumet häviää.
        Pulut on ottanna ensimmäeset kevätkylypysä kurakoessa. Siinä oes ollu hyvä aehe kuvata viteolla ku ne sukeltelivat ja päristelivät kotvan aekoo ja näättivät ihan naattivan kylyvystään.

        Minähii innostun pesemään akkunoeta ku jäevät pesemätä ennen joulua pakkasen tähen. On ollu jopa kevvään uavistusta ilimassa, siihen ee paljo
        muuta tarvihte ku aarinko lämmittää paneliä seinässä niin se tuoksuu kevväälle.
        Nyt lähen pyykkituvalle ja mankeloen pyykkivuoren silleeks niin mahtuu pienempään tillaan. Heippa vaan!

        hiljasta tääl on ollu oon miekii ain käynt vilkasemas, mitäs haastellaa, mut miekii oon ollu niin kaikes touhus ja sit ko oon niin hidas kirjottaa niin mennee sitä aikaa. minul on yhistetty tähä tietokonneeseen konekirjostus harjotus ohjelma. sit ain välil reenaan jot oppisin nopeutta. kirjaimet mie jo aika hyvin muistankin ,mis kohtaa ne on, ei tarvii niinko alus ettii et missäs on a kirjain.
        siin tää ellin poksi on mukava, oon aatellu et ko minul tullee kirjotusvirheitä, niin nehä voip männä teiän silmis murteen laskuun,et työ luulette et mie puhun niin;).

        sinulha mukavat kelit ko jo kevvääseen noin pitkällä,mutta jos se talvi viel tullee uuvestaa.onha täälkii vaa muutama aste tälhetkee mut ei se kevättä tee.minul on tuo mittari mänt rikki ko kissat roikku siinä ,kun olin laittanu siihe roikkumaan tiukuja.pitänee hankkii uus et tietää mite kylmäs sitä värjöttellee.

        miekää en oo hiihelly vuosii, kuutamoon tarvitaan kaks ihmistä,yksin katellessa tullee vaan haikeeks.mie yhistän kuutamon ain romantiikkaan.
        vaik en oo koskaa kokenu kuutamoromantiikkaa kenenkää kanssa niinko kuuluis, istuu pää toisen olkapäällä ja käsi käessä.jalmari ei semmosesta piitannu ,et nää mie oon lukennu kirjoitsta.

        oon etsiny kovasti sitä ikonii, näin sen 50luvun loppupuolella ko jalmarin vanhemmat kuolivat ja heiän tavarat tuli jalmarille. ja sen jälkee on tullu tavaraa vietyy vintille aikamoisesti. siel on vaa käytävät mis kulkee,pitäs tyhjentää koko roska ulos ja heittää turhat mänemää. minul käyp koulutyttö siivoomassa lauantaisin ja hää lupas auttaa minnuu, jos ens kesänä ruvetaa siihe hommaa,saas nähhä sit.

        kysyin joskus jalmariltakii kestääks tuo vintti ,ettei romaha katto sissää ko on niin paljo tavaraa,siks mie en vie sinne ennää mittää.
        telkkaris ko tuli yks ilta ihmisistä jotka ei raaskii heittää mittää pois, mikä sotku heil oli, se ei mielestäin ollu mittää keräilyä ko kaik oli vaa yhes läjäs ja täytti huoneen, niin ettei sissää meinannu mahtuu.sairausha se oliki.

        jalmari oli järjestyksen mies. kaik tavara on pakattu laatikoihin ja matka arkkuihin ja nätisti rivittäin kattoo asti.
        hää kyl oli sellanen et mittää ei heittäny pois, mut kaik oli järjestyksessä varastossa. oon mie vielkii hänt joksus kiittäny ko rakentelen kaikenlaisii hökötyksii niin ain löyän mitä tarviin,mittää ei juuri tarvii ostaa.nauloja on vaik kuin paljo,erilaisii levyjä,renkaita,köyttä,tiiliä,ihan vaik mitä.
        mie jus laitoin kissoille ko hyö vaa makkaa eikä pakkasil männeet uloskaa. levensin ikkunalautaa ,naulasin entisen päälle päälle 35sm levyn ja panin tuet alle, siihe vanhan maton muutaman kertasesti pehmikkeeksi,siin hyö makkaa puol torkuksissa ja kattelee ulos lintuja,muttei nuku ennää niin sikkeesti päivii, enne hyö piristy ja rupes riehumaa, ko mie menin maate,myö elettii eri tahtii,et tälviisii myö päästii sammaa rytmii.

        sinulha hauska juttu sattu tuol huonekaluliikkeessä,ethä pahastu mut mie oon pant sen muistii ja meinaan kertoo sen eläkeläisten kerhos ,et minun tuttavalle sattu tämmönen tapaus männä viikolla. siel on semmosii jutteluhetkii ja toiset kertoo kommeluksiaa tai elämäst enne.
        mie en niin entisii viitti muistella ,ko on iha täys työ ellää nykyaikaa.tai sit voin kertoo sen tännääkin jos on semmonen hetki mis tarvittas kevennystä.:)tännää on keskustelluu kirjasta joka on pitäny lukkee ja kertoo sylvi kekkosesta.

        tuo sinun huonekalutarkastelu sai veet silmii, ja uskon et sielkii se tehoaa.
        siel on kyl yks rimirouva, oon ristiny hänet niin, ko hänel on uppee rimiturkki ain talvella. hää ko kuuluu tämäm jutun saap huokailla me häärre kyyden,me lydia mee mee..
        niin hää ain sannoo ko on jottain ihmeelistä tapahtuu tai paheksuu jottain,äänenpaino vaa muuttuu.(en vaa tiiä mite se kirjotettaa;tuolt se kuulostaa)
        hää ja tytär keskenää käyessää puhhuu ruotsii,rouva on ylpee ,mutta tytär on tosi mukava,hää juttelee ihan tavallissii asioita minunkii kans ja kyselee mitä kkuuluu jos tullee vastaa,hää on lentoemäntä,mut ko on ikkää hänelkii tullu ,on lentoyhtiön konttorihommissa nykyää.

        minnuu naurattaa ko saan rimirouvan päivittelemää.hää tahtoo olla muuteki minnuu arvostelemassa.vein hänet kerra ko autoin oli uusi kottiin. sen jälkee hää kerto kerhos kävijöille ettei tuu minun kyytii vaan mennee ennenmi pirssillä,ko en ossaa ajaa autoo.
        sanoin vaa kertojalle,et mie oon käynt kokeis ko täytin 70vuotta ja minul on hyväksytty ajokortti.
        ja oon käynny liukkaankelin harjotuksis sillo ko minul viel oli mosse. et kyl minul ajotaitoo on.
        minust tuntuu et hänel on asenne, et mie en ossaa mittää. mut miehä en siint välitä, nauran vaa ja varon ärsyttämästä liikaa,mutta sinun pieru juttu on kyl niin mehevä, et toivosin hänen olevan läsnä kun sen kerron.
        nyt pittää alkaa valmistella kaupunkiin menoa, terveisiä kaikille lukijoille.


      • Selema
        señora lyyli kirjoitti:

        hiljasta tääl on ollu oon miekii ain käynt vilkasemas, mitäs haastellaa, mut miekii oon ollu niin kaikes touhus ja sit ko oon niin hidas kirjottaa niin mennee sitä aikaa. minul on yhistetty tähä tietokonneeseen konekirjostus harjotus ohjelma. sit ain välil reenaan jot oppisin nopeutta. kirjaimet mie jo aika hyvin muistankin ,mis kohtaa ne on, ei tarvii niinko alus ettii et missäs on a kirjain.
        siin tää ellin poksi on mukava, oon aatellu et ko minul tullee kirjotusvirheitä, niin nehä voip männä teiän silmis murteen laskuun,et työ luulette et mie puhun niin;).

        sinulha mukavat kelit ko jo kevvääseen noin pitkällä,mutta jos se talvi viel tullee uuvestaa.onha täälkii vaa muutama aste tälhetkee mut ei se kevättä tee.minul on tuo mittari mänt rikki ko kissat roikku siinä ,kun olin laittanu siihe roikkumaan tiukuja.pitänee hankkii uus et tietää mite kylmäs sitä värjöttellee.

        miekää en oo hiihelly vuosii, kuutamoon tarvitaan kaks ihmistä,yksin katellessa tullee vaan haikeeks.mie yhistän kuutamon ain romantiikkaan.
        vaik en oo koskaa kokenu kuutamoromantiikkaa kenenkää kanssa niinko kuuluis, istuu pää toisen olkapäällä ja käsi käessä.jalmari ei semmosesta piitannu ,et nää mie oon lukennu kirjoitsta.

        oon etsiny kovasti sitä ikonii, näin sen 50luvun loppupuolella ko jalmarin vanhemmat kuolivat ja heiän tavarat tuli jalmarille. ja sen jälkee on tullu tavaraa vietyy vintille aikamoisesti. siel on vaa käytävät mis kulkee,pitäs tyhjentää koko roska ulos ja heittää turhat mänemää. minul käyp koulutyttö siivoomassa lauantaisin ja hää lupas auttaa minnuu, jos ens kesänä ruvetaa siihe hommaa,saas nähhä sit.

        kysyin joskus jalmariltakii kestääks tuo vintti ,ettei romaha katto sissää ko on niin paljo tavaraa,siks mie en vie sinne ennää mittää.
        telkkaris ko tuli yks ilta ihmisistä jotka ei raaskii heittää mittää pois, mikä sotku heil oli, se ei mielestäin ollu mittää keräilyä ko kaik oli vaa yhes läjäs ja täytti huoneen, niin ettei sissää meinannu mahtuu.sairausha se oliki.

        jalmari oli järjestyksen mies. kaik tavara on pakattu laatikoihin ja matka arkkuihin ja nätisti rivittäin kattoo asti.
        hää kyl oli sellanen et mittää ei heittäny pois, mut kaik oli järjestyksessä varastossa. oon mie vielkii hänt joksus kiittäny ko rakentelen kaikenlaisii hökötyksii niin ain löyän mitä tarviin,mittää ei juuri tarvii ostaa.nauloja on vaik kuin paljo,erilaisii levyjä,renkaita,köyttä,tiiliä,ihan vaik mitä.
        mie jus laitoin kissoille ko hyö vaa makkaa eikä pakkasil männeet uloskaa. levensin ikkunalautaa ,naulasin entisen päälle päälle 35sm levyn ja panin tuet alle, siihe vanhan maton muutaman kertasesti pehmikkeeksi,siin hyö makkaa puol torkuksissa ja kattelee ulos lintuja,muttei nuku ennää niin sikkeesti päivii, enne hyö piristy ja rupes riehumaa, ko mie menin maate,myö elettii eri tahtii,et tälviisii myö päästii sammaa rytmii.

        sinulha hauska juttu sattu tuol huonekaluliikkeessä,ethä pahastu mut mie oon pant sen muistii ja meinaan kertoo sen eläkeläisten kerhos ,et minun tuttavalle sattu tämmönen tapaus männä viikolla. siel on semmosii jutteluhetkii ja toiset kertoo kommeluksiaa tai elämäst enne.
        mie en niin entisii viitti muistella ,ko on iha täys työ ellää nykyaikaa.tai sit voin kertoo sen tännääkin jos on semmonen hetki mis tarvittas kevennystä.:)tännää on keskustelluu kirjasta joka on pitäny lukkee ja kertoo sylvi kekkosesta.

        tuo sinun huonekalutarkastelu sai veet silmii, ja uskon et sielkii se tehoaa.
        siel on kyl yks rimirouva, oon ristiny hänet niin, ko hänel on uppee rimiturkki ain talvella. hää ko kuuluu tämäm jutun saap huokailla me häärre kyyden,me lydia mee mee..
        niin hää ain sannoo ko on jottain ihmeelistä tapahtuu tai paheksuu jottain,äänenpaino vaa muuttuu.(en vaa tiiä mite se kirjotettaa;tuolt se kuulostaa)
        hää ja tytär keskenää käyessää puhhuu ruotsii,rouva on ylpee ,mutta tytär on tosi mukava,hää juttelee ihan tavallissii asioita minunkii kans ja kyselee mitä kkuuluu jos tullee vastaa,hää on lentoemäntä,mut ko on ikkää hänelkii tullu ,on lentoyhtiön konttorihommissa nykyää.

        minnuu naurattaa ko saan rimirouvan päivittelemää.hää tahtoo olla muuteki minnuu arvostelemassa.vein hänet kerra ko autoin oli uusi kottiin. sen jälkee hää kerto kerhos kävijöille ettei tuu minun kyytii vaan mennee ennenmi pirssillä,ko en ossaa ajaa autoo.
        sanoin vaa kertojalle,et mie oon käynt kokeis ko täytin 70vuotta ja minul on hyväksytty ajokortti.
        ja oon käynny liukkaankelin harjotuksis sillo ko minul viel oli mosse. et kyl minul ajotaitoo on.
        minust tuntuu et hänel on asenne, et mie en ossaa mittää. mut miehä en siint välitä, nauran vaa ja varon ärsyttämästä liikaa,mutta sinun pieru juttu on kyl niin mehevä, et toivosin hänen olevan läsnä kun sen kerron.
        nyt pittää alkaa valmistella kaupunkiin menoa, terveisiä kaikille lukijoille.

        tunnen kyllä hyvin semmoset ”rimirouvat” mistä Lyyli kirjotit.
        Semmosia rimirouvia on siellä sun tiällä. Niitä on piettävä muan tasalla, etteivät ala silimille hyppiä. Nauru on hyvä ase.
        Minä voen suomentoo sulle tuon sinun rimirouvas päivittelyn (”me häärre kyyden, me lydia mee mee...”): Mutta herra jumala, mutta Lydia, mutta mutta...
        Kerrohan sitte minkälaesen äjjäyksen Seleman vahingonlaakaas anto :-)
        Taetaa se rimirouva olla sulle vaen katteellinen ja sen tähe sen on yritettävä paheksua ja moettia että tuntis ihtesä paremmaks ja tärkeemmäks.
        Mutta elä välitä!

        Asijasta toeseen, eli ilimoihin: Niin kävi ku kirjotin viimeks, että lumet on nyt poes. Ja uskokee tae elekee: viime yönä ol ukonilima. Onneks kuuntelin siäuutiset illalla ettei unenpöpperössä tarvinna uatella että hernesoppako se alako vaikuttoo vai onko ulukona joku joka ammuskelloo. Sekkää ei oes ihme. Niin paljo kauheuksia tapahtuu.
        Uutta lunta ruukoo tulla piäsiäisen seuvuilla, että tilapäistä kaet se tämä aekanen kevät on.

        Kirjotit Lyyli että vintillä on paljo tavaroo jota ehkä ruppeet kesällä hävittämmään.
        Mitäs jos järjestät ”kirpputorin” pihallas. Semmoset myyjäeset on ainahii tiällä päen suosittuja. Pistäsit ilimotuksia kyläkaupan seinälle ja sopiviin paekkoihin siellä kaupungissahhii. Myöt poes mikä männöö kaupaks ku sulla tuntuu olovanapulaenennii siihen hommaan. Jospa se ikonihii sitte löytys. Sen voesit käyvä
        arvioittamassa jossaen antiikkikaupassa ja pistät hyvvään talteen.

        Minä oon muuttanna niin monta kertoo elämän aekana, että muuton yhteyvessä on tullu tehtyä kunnon suursiivous varastossa. Vaen aena sitä kertyy, joutavatahii.
        Sitä uattelloo että pistän tämän talteen, kaeken varalta. Viime vuosiin aekana mulle on tullu semmonennii tapa että laetan esineitä ”varmaan paekkaan”.
        Ne varmat paekat on sitte niin varmoja etten itekkää niitä löyvä. Joskus sattuu yllätyksiä ku pistää esimerkiks kätesä johonnii taskuun ja sattuu löytämään jottaen jonka on laettanna varmaan paekkaan viis vuotta sitte.
        Liekö alakavia oireita lähestyvästä vanahuuvesta.
        Saen kerran yheltä uus-seelantilaeselta meiliystävältä pitkän listan mistä tietää
        ku alakaa olla vuaravyöhykkeessä.

        Tietää että on vanaha ku ei ennee nuku samassa sängyssä hampaittesa kansa.
        Tai ku ruppee oekomaan ryppyjä sukanvarresta ja huomoo että on avosiärin!
        Lomalla ollessa voemat loppuu ennemmin ku rahat.
        Keinutuolia ei taho suaha kääntiin.

        Ym. ym.
        Minun keinutuoli on ahkerassa käätössä. Se on ollu mulla 30 vuotta.
        Istua lekottelen siinä TV:tä kahtoessa.
        Kesällä näin yhessä TV-soopassa ku kaupunkilaisia asettu asumaan mualle pienelle tilalle. Niitten ol tarkotus selevitä siellä vanahaan tyyliin.
        Lehmät ne lypsi yhellä käellä tirruuttamalla ku ei kukkaan osanna lypsee oekeesti. Tiesivät että voeta pystys tekemään ku oes kirnu, vaen ku
        ei ollu. Yks somalialaislikka keksi että laetetaan kerma hinkkiin ja sijotaan
        hinkki keinustuoliin kiinni ja kiikutetaan niin kauan ku tulloo voille.
        Ja kato ruojoo, eikö suaneet voeta! Somalialaesen osakkeet kohos huomattavasti toesten silimissä ku se näytti miten yksinkertasissa oloissa pärjätään.
        Se jopa teurasti lampaan, nylyki sen ja otti kaeken syötävän talteen.

        Niin, minun keinutuolissa ei tehä voeta, jos nyt joku poksilaenen sae sen käsityksen!
        Minä vaen muljahan asijasta toeseen ihan huomoomata.

        Mitenkäs toesten poksilaesten ajatukset kulukoo tähän aekaan vuojesta?


      • Hili(ma)kka
        Selema kirjoitti:

        tunnen kyllä hyvin semmoset ”rimirouvat” mistä Lyyli kirjotit.
        Semmosia rimirouvia on siellä sun tiällä. Niitä on piettävä muan tasalla, etteivät ala silimille hyppiä. Nauru on hyvä ase.
        Minä voen suomentoo sulle tuon sinun rimirouvas päivittelyn (”me häärre kyyden, me lydia mee mee...”): Mutta herra jumala, mutta Lydia, mutta mutta...
        Kerrohan sitte minkälaesen äjjäyksen Seleman vahingonlaakaas anto :-)
        Taetaa se rimirouva olla sulle vaen katteellinen ja sen tähe sen on yritettävä paheksua ja moettia että tuntis ihtesä paremmaks ja tärkeemmäks.
        Mutta elä välitä!

        Asijasta toeseen, eli ilimoihin: Niin kävi ku kirjotin viimeks, että lumet on nyt poes. Ja uskokee tae elekee: viime yönä ol ukonilima. Onneks kuuntelin siäuutiset illalla ettei unenpöpperössä tarvinna uatella että hernesoppako se alako vaikuttoo vai onko ulukona joku joka ammuskelloo. Sekkää ei oes ihme. Niin paljo kauheuksia tapahtuu.
        Uutta lunta ruukoo tulla piäsiäisen seuvuilla, että tilapäistä kaet se tämä aekanen kevät on.

        Kirjotit Lyyli että vintillä on paljo tavaroo jota ehkä ruppeet kesällä hävittämmään.
        Mitäs jos järjestät ”kirpputorin” pihallas. Semmoset myyjäeset on ainahii tiällä päen suosittuja. Pistäsit ilimotuksia kyläkaupan seinälle ja sopiviin paekkoihin siellä kaupungissahhii. Myöt poes mikä männöö kaupaks ku sulla tuntuu olovanapulaenennii siihen hommaan. Jospa se ikonihii sitte löytys. Sen voesit käyvä
        arvioittamassa jossaen antiikkikaupassa ja pistät hyvvään talteen.

        Minä oon muuttanna niin monta kertoo elämän aekana, että muuton yhteyvessä on tullu tehtyä kunnon suursiivous varastossa. Vaen aena sitä kertyy, joutavatahii.
        Sitä uattelloo että pistän tämän talteen, kaeken varalta. Viime vuosiin aekana mulle on tullu semmonennii tapa että laetan esineitä ”varmaan paekkaan”.
        Ne varmat paekat on sitte niin varmoja etten itekkää niitä löyvä. Joskus sattuu yllätyksiä ku pistää esimerkiks kätesä johonnii taskuun ja sattuu löytämään jottaen jonka on laettanna varmaan paekkaan viis vuotta sitte.
        Liekö alakavia oireita lähestyvästä vanahuuvesta.
        Saen kerran yheltä uus-seelantilaeselta meiliystävältä pitkän listan mistä tietää
        ku alakaa olla vuaravyöhykkeessä.

        Tietää että on vanaha ku ei ennee nuku samassa sängyssä hampaittesa kansa.
        Tai ku ruppee oekomaan ryppyjä sukanvarresta ja huomoo että on avosiärin!
        Lomalla ollessa voemat loppuu ennemmin ku rahat.
        Keinutuolia ei taho suaha kääntiin.

        Ym. ym.
        Minun keinutuoli on ahkerassa käätössä. Se on ollu mulla 30 vuotta.
        Istua lekottelen siinä TV:tä kahtoessa.
        Kesällä näin yhessä TV-soopassa ku kaupunkilaisia asettu asumaan mualle pienelle tilalle. Niitten ol tarkotus selevitä siellä vanahaan tyyliin.
        Lehmät ne lypsi yhellä käellä tirruuttamalla ku ei kukkaan osanna lypsee oekeesti. Tiesivät että voeta pystys tekemään ku oes kirnu, vaen ku
        ei ollu. Yks somalialaislikka keksi että laetetaan kerma hinkkiin ja sijotaan
        hinkki keinustuoliin kiinni ja kiikutetaan niin kauan ku tulloo voille.
        Ja kato ruojoo, eikö suaneet voeta! Somalialaesen osakkeet kohos huomattavasti toesten silimissä ku se näytti miten yksinkertasissa oloissa pärjätään.
        Se jopa teurasti lampaan, nylyki sen ja otti kaeken syötävän talteen.

        Niin, minun keinutuolissa ei tehä voeta, jos nyt joku poksilaenen sae sen käsityksen!
        Minä vaen muljahan asijasta toeseen ihan huomoomata.

        Mitenkäs toesten poksilaesten ajatukset kulukoo tähän aekaan vuojesta?

        Ompa hyvä, että on muitakii romppeen kerreejiä kun minä.
        Viimeks tein melekosen suuren joutavan poesto-operaation kolome ja puol vuotta sitten vaehtaessaen asumiskuntoo. Melekeen jo kuvittelin, että ahneus ja tavara-attiktio oes jiäny selän taakse. Mutta nii sitä vuan näkkyy olevan tapojesa orja. Niin kaoas kun silimä siintää, niän rompetta jos jonniillaesta.
        Kun nyt näöttää siltä, että en eelleenkää pysty vastustammaan markkinarojua, postimyynnin erityisen evullisia tarjouksia ynnä muita houkuttimia, niin piätän ruveta hyövyntämmään kertynyttä kammoo.
        Jo latinalaeset sanovat että "vestiina lente", eli elä piä turhoo kiirettä. Niimpä etenen harkiten tässä rojektissa.
        Ensimmäeseks meinoon ottoo uusiokäöttöön rikkinäeset sukat ja sukkahousut. Ei, en meinoo ruveta parsimaan niitä mahollisista paheksuvista huomaotuksista huolimatta. Minulla on nimittäen peokalo niin keskellä kämmentä, että hermot mänis parsimisähellyksessä, eikä minulla ou varroo mänettee viimestä jären hiventä.
        Nyt julukasen tarkoen varjellun salaesuuteni kaekkien poksilaesten käöttöön. Keksin tämän ossuuskaopan juuresosastolla: sipuli ja sukka, siinä se on, silivuplee! En yhtään tykkee verkkopussisipuleista, kuoren hetaleet tippuu ympäriisä, muovipussissa tuas nahistuuvat. Mutta sukka, aoki kantapiästä tae kärestä, täöteen sipulia ja riippumaan kuapinoven nupista. Sukavvarteen voe tehä reijän, jos ei ou ennestään. Voe mitenkä heleppoo on muljaottoo sipul ulos kantapiän tae kären reiästä, siitä se lopsahtaa somasti kämmenelle ja toenen on jo valamiiks tulollaan, ihan niin kun muna kanalla. Suosittelen tätä muna-allerkisille luomaan piäsiäistunnelmoo. Jos on oekeen sipulriikki, niin ehotan sukkahousuja, niihin mahtuu kaksin verroen. Sukkahousuihin on syytä tehä enemmän reikiä, eivät muuten hengitä. Sukat on tietennii hyvä pestä ennen uusiokäöttöä, koska ei ou olemassa tutkittua tietoo, mitenkä sukkamehu, siis jalakahiki, ja sipulin aromi reakoivat toesiisa.
        Tämmöstä oun tässä aekan kuluks pähkäelly. Eikös tässä voes olla alaku poksilaesten Niksinurkalle? Paljon kelevollista tavaroo lojjuu siellä sun tiällä, niille oes hyvä löytee järkevöö käöttöö ihan ruttokansantuottoakkii silimällä pittäen.
        Nyt lähen asentammaan sukkoo kuapinoven nuppiin, ja kahtelen, mittee muuta sukkaan voes työntee kun sipulia.


      • Selema
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Ompa hyvä, että on muitakii romppeen kerreejiä kun minä.
        Viimeks tein melekosen suuren joutavan poesto-operaation kolome ja puol vuotta sitten vaehtaessaen asumiskuntoo. Melekeen jo kuvittelin, että ahneus ja tavara-attiktio oes jiäny selän taakse. Mutta nii sitä vuan näkkyy olevan tapojesa orja. Niin kaoas kun silimä siintää, niän rompetta jos jonniillaesta.
        Kun nyt näöttää siltä, että en eelleenkää pysty vastustammaan markkinarojua, postimyynnin erityisen evullisia tarjouksia ynnä muita houkuttimia, niin piätän ruveta hyövyntämmään kertynyttä kammoo.
        Jo latinalaeset sanovat että "vestiina lente", eli elä piä turhoo kiirettä. Niimpä etenen harkiten tässä rojektissa.
        Ensimmäeseks meinoon ottoo uusiokäöttöön rikkinäeset sukat ja sukkahousut. Ei, en meinoo ruveta parsimaan niitä mahollisista paheksuvista huomaotuksista huolimatta. Minulla on nimittäen peokalo niin keskellä kämmentä, että hermot mänis parsimisähellyksessä, eikä minulla ou varroo mänettee viimestä jären hiventä.
        Nyt julukasen tarkoen varjellun salaesuuteni kaekkien poksilaesten käöttöön. Keksin tämän ossuuskaopan juuresosastolla: sipuli ja sukka, siinä se on, silivuplee! En yhtään tykkee verkkopussisipuleista, kuoren hetaleet tippuu ympäriisä, muovipussissa tuas nahistuuvat. Mutta sukka, aoki kantapiästä tae kärestä, täöteen sipulia ja riippumaan kuapinoven nupista. Sukavvarteen voe tehä reijän, jos ei ou ennestään. Voe mitenkä heleppoo on muljaottoo sipul ulos kantapiän tae kären reiästä, siitä se lopsahtaa somasti kämmenelle ja toenen on jo valamiiks tulollaan, ihan niin kun muna kanalla. Suosittelen tätä muna-allerkisille luomaan piäsiäistunnelmoo. Jos on oekeen sipulriikki, niin ehotan sukkahousuja, niihin mahtuu kaksin verroen. Sukkahousuihin on syytä tehä enemmän reikiä, eivät muuten hengitä. Sukat on tietennii hyvä pestä ennen uusiokäöttöä, koska ei ou olemassa tutkittua tietoo, mitenkä sukkamehu, siis jalakahiki, ja sipulin aromi reakoivat toesiisa.
        Tämmöstä oun tässä aekan kuluks pähkäelly. Eikös tässä voes olla alaku poksilaesten Niksinurkalle? Paljon kelevollista tavaroo lojjuu siellä sun tiällä, niille oes hyvä löytee järkevöö käöttöö ihan ruttokansantuottoakkii silimällä pittäen.
        Nyt lähen asentammaan sukkoo kuapinoven nuppiin, ja kahtelen, mittee muuta sukkaan voes työntee kun sipulia.

        Hyvä itea, Hilima, kun annot meille toisillehhii vinkkijä miten sukkia ja sukkahousuja voepi käyttee muuhunnii tarkotukseen kun sulosiäriä peittelemmään!

        Minä oon joskus reissussa ollessa pelastunu pinteestä ku oon kiusaksein huomanna että nyt on ehyet sukkahousut loppu, on vaen samanvärisiä
        joista toesessa sukkaosassa on reikä tae silimäpako. Oon katkassu ne risaset kintut poes ja pujottanna ehjät puolet jalakaan. Housuosia
        tulloo niinollen kaksittaen vaen se ee oo haetanna mittää.
        Ja jos sattuu niin onnettomasti että vasen ukkovarvas on kaevertanna kaikkiin reiän vasempaan sukanterrään, niin voepi kiäntee operaation jäläkeen oekeenpuoleisen sukkaosan nurinpäin ja simsalapim – siitä tulloo vasen sukkaosa!

        Joskus oon suana ihan ihastuttavan suojan papiljotille ku oon vetässy sukkahousun piähän ja vetässy kinttuosan solomuun tae katkassu ne
        lyhyemmäks. Housuosa joustaa mukavasti, korville voepi taettoo roteesukat kaksinkerron jos on kovin piikkisiä papiljottija niin eivät pistele.
        (Huom! Kaekki tämä etellyttää tietysti yksineläjän ihanuutta ja kurjuutta, jollon kaekki tämmönen on mahollista totteuttoo.)

        Oonpa kuullu että miespuolisettii suattaa hyövyntee naesen intiimiasusteita tekniikan palaveluksessa. Jos vaekka tuulettimen hihna pettää autossa niin sukasta tae sukkahoususta suapi kuulema loestavan varakappaleen siks aekoo
        ku piäsöö huoltikselle. Että ei sen kummemmasta asiasta tarvihte olla kysymys, jos matkalla auto alakaa nykytellä ja pittää pyssäyttee ja aviosiippa karjasoo emännälle että ”housut poes ja äkkiä”!

        Näen talavisaekaan voepi sukkahousut täyttee talipalloilla ja pistee pihapuuhun roekkumaan. Savolaenen suattas ilokseen nähä vähä myöhemmin
        kevätpuolella huarapiäskysennii siinä nokkimassa.


      • Lyyti P
        Hili(ma)kka kirjoitti:

        Ompa hyvä, että on muitakii romppeen kerreejiä kun minä.
        Viimeks tein melekosen suuren joutavan poesto-operaation kolome ja puol vuotta sitten vaehtaessaen asumiskuntoo. Melekeen jo kuvittelin, että ahneus ja tavara-attiktio oes jiäny selän taakse. Mutta nii sitä vuan näkkyy olevan tapojesa orja. Niin kaoas kun silimä siintää, niän rompetta jos jonniillaesta.
        Kun nyt näöttää siltä, että en eelleenkää pysty vastustammaan markkinarojua, postimyynnin erityisen evullisia tarjouksia ynnä muita houkuttimia, niin piätän ruveta hyövyntämmään kertynyttä kammoo.
        Jo latinalaeset sanovat että "vestiina lente", eli elä piä turhoo kiirettä. Niimpä etenen harkiten tässä rojektissa.
        Ensimmäeseks meinoon ottoo uusiokäöttöön rikkinäeset sukat ja sukkahousut. Ei, en meinoo ruveta parsimaan niitä mahollisista paheksuvista huomaotuksista huolimatta. Minulla on nimittäen peokalo niin keskellä kämmentä, että hermot mänis parsimisähellyksessä, eikä minulla ou varroo mänettee viimestä jären hiventä.
        Nyt julukasen tarkoen varjellun salaesuuteni kaekkien poksilaesten käöttöön. Keksin tämän ossuuskaopan juuresosastolla: sipuli ja sukka, siinä se on, silivuplee! En yhtään tykkee verkkopussisipuleista, kuoren hetaleet tippuu ympäriisä, muovipussissa tuas nahistuuvat. Mutta sukka, aoki kantapiästä tae kärestä, täöteen sipulia ja riippumaan kuapinoven nupista. Sukavvarteen voe tehä reijän, jos ei ou ennestään. Voe mitenkä heleppoo on muljaottoo sipul ulos kantapiän tae kären reiästä, siitä se lopsahtaa somasti kämmenelle ja toenen on jo valamiiks tulollaan, ihan niin kun muna kanalla. Suosittelen tätä muna-allerkisille luomaan piäsiäistunnelmoo. Jos on oekeen sipulriikki, niin ehotan sukkahousuja, niihin mahtuu kaksin verroen. Sukkahousuihin on syytä tehä enemmän reikiä, eivät muuten hengitä. Sukat on tietennii hyvä pestä ennen uusiokäöttöä, koska ei ou olemassa tutkittua tietoo, mitenkä sukkamehu, siis jalakahiki, ja sipulin aromi reakoivat toesiisa.
        Tämmöstä oun tässä aekan kuluks pähkäelly. Eikös tässä voes olla alaku poksilaesten Niksinurkalle? Paljon kelevollista tavaroo lojjuu siellä sun tiällä, niille oes hyvä löytee järkevöö käöttöö ihan ruttokansantuottoakkii silimällä pittäen.
        Nyt lähen asentammaan sukkoo kuapinoven nuppiin, ja kahtelen, mittee muuta sukkaan voes työntee kun sipulia.

        Vähä aekoo sitten tuli telekkarista joku Prisma-sarjan tokumentti, jossa oli tarinoo immeisistä jotka oovat jonnii pakkomielteen vankija. Kahella oli semmonen jotta eivät voeneet viskata mittää poekkeen. Lienettäkö kukkaa kahtonna? Siinä oli ukko, jolla oli mökki niin täännä, jotta ite istu lattiilla rojun keskellä. Ei jalan sijjoo. Ei vissiin roskapussiikaa ollu viennä vuosikausiin. Ja sittä toenen tappaus oli, kun eukko oli kerännä ja latonna asuntonsa täyteen kaekkee mahollista. Sillä oli sentään kappeet kujoset tavaravuorten keskellä. En tiijä liekkö ollu lavastettuu? Uskomattomalta kuitennii tuntu.

        Ite oon pyrkinnä pitämään kuapit sen verran vajjaena, jotta vielä ovet ja lootat mahtuu kiinni. Sillon tällön pijän semmosia tilanteen tsekkaus tuokioita. Kuappi tae loota auki ja sisältö kahteen kassaan. Tavarat jotka jätetään ja jotka poestetaan. Siinä vierähtää joskus tovi, kun tosijaan löytää semmosta jota ei muistanut ennee omistavansakaan.
        Jos vielä saesin nuo siästämäni ruoka- ja leivontaohjeet lajiteltuu. Kun kuitennii aena nuita samoja keitoksii tulloo tehtyy, niin juutastako heitä lie pari mapillista ohjeita tullu kerättyy.
        Muilta osin mulla onhi keittiö koko huushollin askeettisin paekka. Siellä ei oo turhoo roenoo. Kun en rakasta tuota kokkoomista niin ei oo tullu kerättyy siihen liittyvvee rekvisiittoo. Kuten vokkipannuja, munankeittimmii tae pastakonneita.
        Eikä oo myöskään sievii toesiinsa soentuvvii ikkunaverho-pöytäliina-tuolinpiällys-patakinnas settijä.
        Keittiön alakuappiin tosin tahtoo kerräätyy tyhjii pulloja. Niitä on ihmeen vaekee aena muistoo viijä poekkeen,vaekka kuitennii on jaksanna ne täätenä kottiisa kantoo.
        Eikun vaen kierrätykseen tavarat, siinähän ne kuapit ja nurkat väljennöö, jotta soppii uutta tilalle.
        Minä aenahi oon kierrätyksen kannalla. Koetan esimerkiksi kierrättee ihteni kaukoo kaekista markkinapaekosta ja hulluista päevistä ja mammuttimarkkinoesta.
        Vaen eihän se mittään jos vaen ihan nuin niinkun kahtelumielellä poekkee...


      • Lyyti P
        Selema kirjoitti:

        Hyvä itea, Hilima, kun annot meille toisillehhii vinkkijä miten sukkia ja sukkahousuja voepi käyttee muuhunnii tarkotukseen kun sulosiäriä peittelemmään!

        Minä oon joskus reissussa ollessa pelastunu pinteestä ku oon kiusaksein huomanna että nyt on ehyet sukkahousut loppu, on vaen samanvärisiä
        joista toesessa sukkaosassa on reikä tae silimäpako. Oon katkassu ne risaset kintut poes ja pujottanna ehjät puolet jalakaan. Housuosia
        tulloo niinollen kaksittaen vaen se ee oo haetanna mittää.
        Ja jos sattuu niin onnettomasti että vasen ukkovarvas on kaevertanna kaikkiin reiän vasempaan sukanterrään, niin voepi kiäntee operaation jäläkeen oekeenpuoleisen sukkaosan nurinpäin ja simsalapim – siitä tulloo vasen sukkaosa!

        Joskus oon suana ihan ihastuttavan suojan papiljotille ku oon vetässy sukkahousun piähän ja vetässy kinttuosan solomuun tae katkassu ne
        lyhyemmäks. Housuosa joustaa mukavasti, korville voepi taettoo roteesukat kaksinkerron jos on kovin piikkisiä papiljottija niin eivät pistele.
        (Huom! Kaekki tämä etellyttää tietysti yksineläjän ihanuutta ja kurjuutta, jollon kaekki tämmönen on mahollista totteuttoo.)

        Oonpa kuullu että miespuolisettii suattaa hyövyntee naesen intiimiasusteita tekniikan palaveluksessa. Jos vaekka tuulettimen hihna pettää autossa niin sukasta tae sukkahoususta suapi kuulema loestavan varakappaleen siks aekoo
        ku piäsöö huoltikselle. Että ei sen kummemmasta asiasta tarvihte olla kysymys, jos matkalla auto alakaa nykytellä ja pittää pyssäyttee ja aviosiippa karjasoo emännälle että ”housut poes ja äkkiä”!

        Näen talavisaekaan voepi sukkahousut täyttee talipalloilla ja pistee pihapuuhun roekkumaan. Savolaenen suattas ilokseen nähä vähä myöhemmin
        kevätpuolella huarapiäskysennii siinä nokkimassa.

        Kyllä niin on jotta sukkahoosut ne toenperrään näköjään vennyy sitten monneen tarpeeseen.
        Tuopa ei ookkaan tullu aekasemmin mieleen jotta kahesta tois siärisestä sukkahoosusta tehhä yks käättökeleponen. Hyvä Selema, kun vinkkasit.
        Ja eihän se haettoo jos siinä kaks hoosuossoo tulloo piälle. Ompahan napakempi ja timmimpi peppu.
        Niinhän se on jotta sukkahoosusta jiäpi monesti ne varret ehyviksi, jos ei oo niitä leningin kanssa pitännä.
        Minä oon käyttännä sukkahoosuu kenkiin kiillotukseen lankkauksen yhteyvessä. Ja pölyjen pyyhintään. Sängynalusen villakoerat puuttuu sukkahoosuun tosi hanakasti.

        Minkähän takkii sukkahoosuja ei oo ruvettu markkinoemaan voemakkaasti myös miehille? Kun arvelloo kuitennii näen vuosikymmenten kokemuksella, jotta miten ohut sukkahoosu on ihhoo vasten ihmeesti lämpimyyttä antava esimerkiksi syksyn-kevväen pitkiin hoosujen alla. Kun vastoovasti kuitennii naesille alettiin markkinoeja pitkii kalsarija. Jättivät vaen etuaakon poekkeen ja vähä joustopitsii lahkeensuihin. Niitä vaen ei sanota kalsariloiksi vaen ne on pitkikset.


      • señora lyyli
        Lyyti P kirjoitti:

        Kyllä niin on jotta sukkahoosut ne toenperrään näköjään vennyy sitten monneen tarpeeseen.
        Tuopa ei ookkaan tullu aekasemmin mieleen jotta kahesta tois siärisestä sukkahoosusta tehhä yks käättökeleponen. Hyvä Selema, kun vinkkasit.
        Ja eihän se haettoo jos siinä kaks hoosuossoo tulloo piälle. Ompahan napakempi ja timmimpi peppu.
        Niinhän se on jotta sukkahoosusta jiäpi monesti ne varret ehyviksi, jos ei oo niitä leningin kanssa pitännä.
        Minä oon käyttännä sukkahoosuu kenkiin kiillotukseen lankkauksen yhteyvessä. Ja pölyjen pyyhintään. Sängynalusen villakoerat puuttuu sukkahoosuun tosi hanakasti.

        Minkähän takkii sukkahoosuja ei oo ruvettu markkinoemaan voemakkaasti myös miehille? Kun arvelloo kuitennii näen vuosikymmenten kokemuksella, jotta miten ohut sukkahoosu on ihhoo vasten ihmeesti lämpimyyttä antava esimerkiksi syksyn-kevväen pitkiin hoosujen alla. Kun vastoovasti kuitennii naesille alettiin markkinoeja pitkii kalsarija. Jättivät vaen etuaakon poekkeen ja vähä joustopitsii lahkeensuihin. Niitä vaen ei sanota kalsariloiksi vaen ne on pitkikset.

        työhä ootte niin ihastunneet sukkahousuihin ja keksineet vaik mitä käyttöö niille. mie taas en perusta niien päälle,pölyjen pyyhkimissee ne voip olla hyvätkii.piän kyll kaapissa yhet ain varalle jos jottain sattuu,mut niis tahtoo olla jalka osa niin pitkä minulle,et sukat on ain makkaralla.

        kyl vaan nailon sukat ja liivit on naisten vaatetta. iha hyvin sitä tarkenee ko pittää villahousut jalassa kylmenmillä ilmoilla.eihä ohuet sukkahousutkaa oo lämpimämmät ko nailonit ja villahousut.

        jalmaril jäi tuota alusvaatetta ,niin piän hänen kalsareitaa kotosalla hiihtohousujen alla. hänel jäi semmosii lämpii flanellisia millä hyvin tarkenis, mut ko hää oli sen verran pitempi minnuu niin niit en voi käyttää,sais ottaa 25 senttii pois puntista. mut sit hänel on myös rikoosia ne käyp hyvin ko niis on joustavuutta ja voip panna vaik sukan sissää,niin saappaas on lämmintä.
        sillo ko myö tehtii jalmarin kans yhes mettäs hommii niin sillokin käytin hänen alushousujaa, naisil ei siihe aikaa ollu eriksee pitkiksiä.

        minul on vanhoja nailon sukkia,on tavallissii ja sit semmosii ko tuli muotii mis on kantapää ja sauma musta. ennen ei sukkii heitety mänemää jos niihin tuli silmäpako,ne vietii silmukoitavaksi,ja piettii aika loppuu.ne muutamat mitkä on minul jälel onki silmukoitu.
        tämän päivän nailonit onkii laadultaa heikompia kestämää.

        kyl niist näkkee ko tarkal silmäl katsoo et on silmukoitu. niitä oli hyviä ja huonoja silmukoitsijoita, siitä ain naiset puhuvat keskenää et vieppäs sille se tekkee hyvvää jälkee ei paljo huomaa.

        kyl vielkii myyää kaupois nailoneja jois on musta kantapää näin kerra yhes kaupas. mie ostan paksumpii sukkii syksyks ja talveks,piän niitä kaupunki reissulla sillä en koskaa mää kaupunkii pitkis housuis, enkä muutenkaa ihmisten ilmoille, muuta ko hame päällä.hiihtohousuja piän vaan kotona talvella. kesällä minulla on ain hame kotonakkii,ja ylleensä paljain kintuin.

        minust on niin mukava ellää naisena, saap käyttää kaikkee kaunista päällää koristaa vaik millä.ja mikäs on sievenpää ko tanssies hameen levvee helma hulmahtellee. ja jos sielt jottain pilkistää sievempihän sukkanauha on ko sukkahousut.

        mie käytän kesäsin paljo kaikkee koruja,onha minul hienoja jalmarin ostamii kamee koruja ,mut tykkään enenpi tuost rihkamast. ostelen kaikkee muovi hilpetöörii kaulaa, ranteisii ja korvii ,ne voip sitte heittää pois jos mennee rikki tai toinen korvakoru häviää, ko ne ei niin paljoo maksakkaa ja ain on erilaisii.

        tukas minul on kesäsin ain tuore kukka, niitä ko kasvatan ihan ylettömästi.ootan vaa helmikuuta,jollo siemenet tulle kauppaa ja pääsee niitä valikoimaa.
        se on niin mieluista hommaa et oon jo tehny vaik mimmosii uunitelmii ja hankkinu siemenluetteloita.

        niin ne on vissii sukkahousut vallannu naisten maailman, et minun sukupolvi taitaa olla viimesii sukkanauha naisii.
        miksei vois tämän ajan sukkahousu naisetkii ,juhlii männessä käyttää nailoneja ja liivejä,tullee siit niin naisellinen olo. ja sit jos joutuu intiimiin tilanteeseen, siin männee aikaa ko mies räplää sukkanuhojen kans, niin siihe jääp harkinta aikaa;)

        huumorimieles taisitte niist puhhuukin,mut mie nyt puhuin vähä asiaa sekkaan.
        tuo selema selitys..kiertäen toisee jalkaa ja toinen toisee... mite ihmees se meni,hänest ei ain ota selvää,kuka sitä nyt kaksii sukkahousuja kiertäen .. leikaten .. kaartaen.täs pittää antaa sinulle lyyti p varotus,älä tee tätä yksin kotona.;)

        mie vaan luulen et selemakin on semmonen nätti kauniisti pukkeutuva rouva,puhhuu vaa ja meit naurattaa. mukava selema onkii,minul on hänen mehevä juttu varastos ja pamautan sen ilmoille ,ko eläkeläis kerhomme kaik fiinit rouvat on koolla.
        tain olla vähä kiusotteleva ilkimys toisinaa,minnuu naurattaa semmonen ko saan toiset kauhistelemaa,vähä vääristynny huumori vissii;).

        mukavaa jatkoo kaikille poksilaisille.


      • Make..
        Lyyti P kirjoitti:

        Kyllä niin on jotta sukkahoosut ne toenperrään näköjään vennyy sitten monneen tarpeeseen.
        Tuopa ei ookkaan tullu aekasemmin mieleen jotta kahesta tois siärisestä sukkahoosusta tehhä yks käättökeleponen. Hyvä Selema, kun vinkkasit.
        Ja eihän se haettoo jos siinä kaks hoosuossoo tulloo piälle. Ompahan napakempi ja timmimpi peppu.
        Niinhän se on jotta sukkahoosusta jiäpi monesti ne varret ehyviksi, jos ei oo niitä leningin kanssa pitännä.
        Minä oon käyttännä sukkahoosuu kenkiin kiillotukseen lankkauksen yhteyvessä. Ja pölyjen pyyhintään. Sängynalusen villakoerat puuttuu sukkahoosuun tosi hanakasti.

        Minkähän takkii sukkahoosuja ei oo ruvettu markkinoemaan voemakkaasti myös miehille? Kun arvelloo kuitennii näen vuosikymmenten kokemuksella, jotta miten ohut sukkahoosu on ihhoo vasten ihmeesti lämpimyyttä antava esimerkiksi syksyn-kevväen pitkiin hoosujen alla. Kun vastoovasti kuitennii naesille alettiin markkinoeja pitkii kalsarija. Jättivät vaen etuaakon poekkeen ja vähä joustopitsii lahkeensuihin. Niitä vaen ei sanota kalsariloiksi vaen ne on pitkikset.

        Miin naista Sukkahoosuista."taitaa olla Tarinan paikka"...
        Tama tapahtu Joskus 70.luvun loppupuolella..
        Olin erraana uamuna lahossa kooluun,etsien epatoivoisesti puhtaita sukkia,tosin huonolla tuloksella en sitten lootanna ensimmaisiakkaan..
        Miimpa siina ol iso-siskon vuate-kuappi vieressa ommooni ja kahtelin tietysti sieltakkii sukkia,enka lootanna sopivia,,,Kunnes silmat sattu yksiin sukka hoosuihin ja kokkeelin tietysti niitakkii.No nehan man jalkkaan oikkeen sujuvasti eevatka tuntunneen hiertavan mistaan (ja kuka niita nyt kahtos,siellahan na oovat varkkujen alla)...
        Kuitennii,, alku paiva man oikein mukavasti
        Tunneilla olttiin ja linsattiin vahan valista..
        No,,Iltapaivalla ollii sitten liakarintaskistus jossa jootu kaammaan kaikki ylempiluokkakaiset,No aattelin sen olevan vuan jonkunlaisen verikokkeen tai perus tarkastuksen...
        Mutta Sitten kuulutettiin jotta jokkaisen taattyy riiruuntua kalsarisilleen...
        No siinahan oot 20.saman ikasen poijan kanssa pienessa pukukopissa miettimassa mitenka suat sukkahoosut jalasta etta kukkaan ee huommoo,,,Onneks sillon ol muotia tositiukat-varkut,joitten kanssa sai taistella jalkkaan laittaissa tai pois riisuissa,niimpa sain riisuttua hoosut/sukkahoosut pois muitten huomoomatta...
        Etta se Sukkahoosuista...
        T.Tialta kaakkoo..


    • Anonyymi

      Selma, .
      Omat jäljet.
      Oon minä kahtonna, vaan oon jäänyt jostain oppimatta.
      ,ei ole henkilökohtainen Selmalle.
      Mies kahtoo, vaan ei oo opetettu jälkiä oikein peittämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe