päiväraha koulutuksesta

jenniferia

Työpaikka järjestää minulle 2 vko:n koulutuksen 200km:n päästä itse työpaikasta. Onko minulla oikeus päivärahaan vaikka he maksavat majoituksen, ruoan ja palkan koulutuksesta?

7

3816

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja "oikeus " siihen

Päivärahat ja km. korvaukset eivät sinällään ole mikään automaattinen "oikeus". Riippuu täysin yrityksen politiikasta.

En ymmärrä miksi työnantajan pitäisi vielä maksaa päivärahaa, kun kouluttavat ihmistä palkallisesti. Olisit tyytyväinen

• pväraha

selvä! kiitos tiedosta :)

• Päivärahaa

Jos maksaa sen sijaan normaalin palkan kaikilta niiltä tunneilta, kun ei pääse kotiin.. Eli 24h/vrk.

• oikeutesi

on (ehkä) puolipäivärahaan, mutta kuten joku jo sinulle mainitsi miksi pitäisi työnantajan vielä maksaa päivärahaa kun saat "ilmaista"koulutusta jota sinulta ei voi viedä pois koskaan.Täytyyhän työntekijän itsekin panostaa elämäänsä/työhönsä jos työnsä meinaa tosissaan ottaa.

• Simpauttaja

Päivärahan ehtona tunnit ja kilometrit
      Palkansaajalle maksetaan 30 euron kokopäiväraha, jos työmatka kestää yli 10 tuntia ja työmatkan kohde on yli 15 km:n etäisyydellä joko asunnosta tai varsinaisesta työpaikasta riippuen siitä, kummasta matka on aloitettu. Työmatkan kohteen on lisäksi oltava yli 5 km:n etäisyydellä sekä asunnosta että varsinaisesta työpaikasta. Päivärahaoikeus syntyy, vaikka kunnan rajaa ei ylitettäisi.

14 euron osapäiväraha maksetaan yli 6 mutta korkeintaan 10 tunnin työmatkasta.

Matkavuorokausi alkaa asunnolta tai työpaikalta ja päättyy asunnolle tai työpaikalle. Asunnon ja varsinaisen työpaikan välinen matka ei ole päivärahaan oikeuttavaa aikaa kumpaankaan suuntaan.

Matkavuorokausi on 24 tuntia työmatkan alkamisesta tai edellisen matkavuorokauden päättymisestä. Päiväraha lasketaan matkavuorokausittain, ei kalenterivuorokausittain.

Uuteen kokopäivärahaan on oikeus, kun viimeinen täysi matkavuorokausi ylittyy yli 6 tunnilla. Uuden osapäivärahan saa, jos viimeinen matkavuorokausi ylittyy vähintään 2:lla mutta korkeintaan 6 tunnilla.

Yksi ateria ei alenna kokopäivärahaa Jos palkansaaja saa matkalla saa kaksi ilmaista ateriaa, kokopäivärahasta maksetaan puolet eli 15 e. Hotellipakettiin tai matkalipun hintaan sisältyvä tai asiakkaan kanssa nautittu yksi maksuton ateria ei alenna kokopäivärahaa. Aamiaista ei lueta ateriaksi.

Palkansaajalle syntyy oikeus osapäivärahaan, jos työmatka kestää yli 6 tuntia mutta korkeintaan 10 tuntia. Jos tällaisella matkalla saa maksutta aterian, osapäivärahasta maksetaan puolet eli 7 euroa. Aamiaista ei lueta ateriaksi.

Osapäivärahaa (14 e) ei pidä sekoittaa kokopäivärahan puolikkaaseen (15 e). Osapäivärahaa maksetaan korkeintaan 10 tunnin lyhyiltä työmatkoilta tai viimeisen kokonaisen matkavuorokauden ylittävältä 2 - 6 tunnin pätkältä. Puolitettua kokopäivärahaa maksetaan sellaisilta pitempään kestäviltä matkoilta, joilla matkavuorokauteen sisältyy kaksi maksutonta ateriaa.

7,50 euron ateriakorvauksen saa, jos työmatka kestää niin vähän aikaa, että se ei oikeuta päivärahaan, mutta työn vuoksi ei ole mahdollisuutta ruokailla tavanomaisella ruokailupaikalla.

Yömatkaraha, 6 euroa, maksetaan tavallisen päivärahan lisäksi, kun vähintään 4 tuntia päivärahaan oikeuttavasta matkavuorokaudesta on kello 21 - 07 välisenä aikana ja kun työnantaja ei järjestä tai maksa majoitusta.

Palkansaajan verotonta päivärahaa vastaava yrittäjän vähennysoikeus elantokustannusten lisäyksestä yritystoimintaan liittyvällä matkalla on kotimaassa sama euromäärä. Myös aika- ja kilometrirajat ovat samat kuin palkansaajalla. Yrittäjän ulkomaanpäivärahoja vastaava vähennysoikeus on sama kuin palkansaajan ulkomaanpäiväraha.

• elimitenon

saako siis päivärahaa vaikka asuu sen koko ajan hotellissa koulutuspaikkakunnalla eikä matkusta sinne joka päivä?

• Lukija...
        elimitenon kirjoitti:

saako siis päivärahaa vaikka asuu sen koko ajan hotellissa koulutuspaikkakunnalla eikä matkusta sinne joka päivä?

saat...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66