Tilanteeeni

joopa joo.

Olen 20-vuotias nainen ja tällainen on tilanteeni vanhempieni suhteen.

Isäni on sukuunpäin suuntautunut. Puhuu minulle heleällä äänellä, katselee takamustani kun kävelen kotona, yrittää ilmeillään saada minulta sukupuolista huomioita jne. Aivan sairasta, mutta enää en kotona asukaan (muutin noin kk sitten pois). Onneksi hän ei ole koskenut minuun sentään! Toinen asia, mikä liittyy isääni, on uhkaavuus. Kun olin pikkulapsi, sain pelätä että taasko hän suuttuu ja repii hiuksista. Nyt kun olen kasvanut isoksi, hän ei enää varsinaisesti ole uhkaava, vaan flirttaileva (sanonpa, että hyi helvetti!!). Lisäksi isäni on haukkunut minua jossain 12 ja 13-vuotiaana ihan helvetin paljon tyhmäksi ("Eihän tuo tyttö tajua mistään mitään"). On siinäkin isä. Väkivaltainen, suuta soittava ja insesti! Onneksi en ole saanut kertaakaan selkääni, se tästä vielä puuttuisi. Tukistettu on ainoastaan.

Äitini. Hän on pitänyt minua ja kahta sisarustani helvetinmoisissa pihdeissä koko elämämme ajan. Ei ole antanut vapautta päättää esim. sitä, mihin aikaan alkaa tehdä läksyjä, vaan on hoputtanut jatkuvasti koko päivän ajan, jos ei ole vielä alkanut tehdä. Hänellä on vaikeuksia elää itsensä kanssa ja niinpä hän pitää toiset lujassa otteessaan. Hän yrittää myrkyttää perheen sisäisiä välejä, jotta kaikki perheessä pitäisivät vain hänestä. Hän on tuhat kertaa haukkunut minua ja isoveljeäni meidän pikkusiskollemme. Meidät on ihan mustamaalattu pikkusiskomme silmissä. Äitini on alkanut arvostella minua silloin tällöin melko kovakouraisin sanoin sen jälkeen kun menin lukioon. Hän on pistänyt naisellisuudentunteeni ihan matalaksi, samoiten uskoni siihen että olisin ihmisenä ihan yhtä mielenkiintoinen kuin muutkin. Aikaisemmin hän ei tehnyt niin, mutta kun menin lukioon, hän alkoi purkaa keski-iän kriisiään minuun.

Sellaiset vanhemmat minulla on. Isääni inhoan yli kaiken, enkä mitenkään teinikapinallisesti, vaan ihan selkeästä syystä! En kuitenkaan toivo hänelle mitään pahaa, vaan se menee niin, etten vain halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Jo pelkkä näkeminen samassa huoneessa on liikaa.

Mitä vanhempani ovat saaneet minulle aikaiseksi? Sen, etten ole osannut arvostaa itseäni enkä näin ollen pitää lainkaan puoliani vieraiden ihmisten kanssa. Olen vasta nyt havahtumassa siihen, että puoliaan täytyy pitää, jos joku kohtelee väärin!
Tästä aivan loistavana esimerkkinä on se, että olen kokonaisen viimeisen vuoden ajan palvellut erästä kaveriani. Olen mennyt hänen luokseen, alkanut jutella niitä näitä häntä viihdyttääkseen, kunnes hän on alkanut jokakertaiseen tyyliinsä puhua suoraan röyhkeästi päälleni ja innokkaasti täydentää lyhyetkin lauseeni minun puolestani loppuun. Mutta hänen yksinkommunikoimisensa ei ole ollut kaikkein kamalinta, vaan se ettö hän on joka helvetin kerta sylkenyt nähdessämme paskaa niskaani! Ja minä, typerä alistuva ihminen, olen sen sietänyt. Äitini on vielä kehoittanut minua olemaan hänen kanssaan, sanomalla esim.: "Jos se sua kohtelee sillä tavoin eikä osaa olla sulle mikään niin läheinen, niin eihän se kuitenkaan tarkoita sitä, ettei se tarvitsisi ihmistä, joka osaa antaa läheisyyttä". Ok. Viesti meni perille ja uskoin äitiäni. Äitini kehotti minua olemaan sylkykuppina tuolle kaverilleni! Nyt vuoden ajan olin, kunnes mittani tuli täyteen. Vihdoinkin aloin tajuta, mitä ympärilläni oikein tapahtuu. Tuo kaverihan kohtelee minua ihan sikamaisesti! Nyt sen viimein tajusin. Ja oikein hyvä niin.

8

720

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satanic_demon

Veti kyllä hiljaiseksi. Aikas paha... Nyt en kyllä tiedä mitä sanoa tuohon...

• miltei keski-ikäiseltä nais...

Lapsuuteni ei ollut yhtä rankka, mutta sain myös väheksyntää, enkä esim. oppinut pitämään puoliani: piti olla kiltti tyttö, joka ei näytä negatiivisia tunteitaan. En myöskään (kuten et varmaan sinäkään) saanut tukea ihan normaaleihin pelkoihin ja jännityksiin.

Olen nyt vajaa 40v, sinun ikäisenäsi oli erittäin ujo, välillä masentunut, enkä arvostanut itseäni. Olen tehnyt paljon töitä itseni eteen ja tällä hetkellä itsetuntoni on hyvä (itsetunto tosin vaihtelee kaikilla ihmisillä) ja olen elämääni tyytyväinen.

Näin maallikkopsykologina ajattelen näin: vanhemmat (ympäristökin vaikuttaa) rakentavat lapselle kuvan itsestä ja ovat merkittäviä itsetunnon kannalta. Jos huolia ei voi kertoa (ei ole perusturvallisuuden tunnetta), turvattomuuden tunne tulee myöhemmin esille.

Olet vasta 20v, ehkä mielestäsi jo paljon, mutta minun mielestäni olet hyvin nuori :) Voit tehdä itsesi eteen vielä erittäin paljon ja teitkin jo: sinua ei saa kohdella sylkykuppina! Arvosta itseäsi.

Voit ehkä kehittyä yksin, niinkuin jo teitkin tuon aiemman asian suhteen, mutta yksi vaihtoehto on myös jonkinlainen terapia: sinulla on ajatusmalleja päässäsi, jotka pitää korjata. Ne voivat korjaantua luonnollisestikin, esim. parisuhteen myötä: jospa tapaisit miehen jolta saisit paljon rakkautta ja kokisit, että olet hyvä omana itsenäsi. Olet kuin ainutlaatuinen timantti, Sinua ei ole toista -olet ainutlaatuinen :)

• aika ikävä juttu..=(
      älä vain anna kenenkään pitää sinua sylkykuppina.. nimittäin olet tosi arvokas kuten kaikki ihmiset..(paitsi ilkeet)
      olen ton nelikymppisen kanssa kyllä samaa mieltä että sun kannattas käydä terapiassa..onneksi tajusit ton että se ystäväs kohtelee paskamaisesti sua ajoissa..ja hyvä että olet oppinut tajuamaan tilanteen että sinunkin on oikeus pitää puoliaan..
      ainakin ton tekstin perusteella sun ei luultavammin tarvitse kovinkaan montaa kertaa terapiassa käydä että opit arvostamaan enemmän ittees..meinaa sä oot siitä onnekas että tiedät selkeästi että mistä se johtuu.. tosin saattaahan siinä kestää kauankin..eihän sitä koskaan tiedä kuinka paljon terapiassa tarvii käydä..mutta kyllä sun elämän laatu tulee sen jälkeen parantumaan huomattavasti.=) Et tsemppiä vaa tulevaisuutees!=)

• joopa joo.

Voin tarkentaa sen verran, että minua on kiusattu ala- ja yläasteella koulussa ja äitini on ollut lujasti tukenani (lohduttanut joka päivä, vienyt asian opettajalle käsittelyyn...) Mutta heti kun menin lukioon, kaikki silmänräpäyksessä muuttui. Äitini ei enää tukenutkaan minua lainkaan ja lisäksi kuunteli paljon huonommin kuin aikaisemmin (aikaisemmin todella hyvin, lukion alettua ei juuri ollenkaan).

Ja isäni ihailee omia tyttäriään. Sairasta. Mutta onneksi, Luojan kiitos, ei ole koskenut minuun kertaakaan. Olisin luultavasti kirveellä halkaissut hänen kallonsa, jos olisi niin tehnyt!

Joku ehdotti, että hyvän parisuhteen avulla haavat paranisivat. Hmm.. mielestäni parisuhde ei ole siihen tarkoitukseen. Olen sitä mieltä, että minun täytyy ensin antaa aikaa itselleni aikuistua rauhassa ja nuolla sinä aikana haavojani ennenkuin mitään parisuhdetta ajattelen. Joku ehdotti terapiaakin. Sitä voisin kokeilla, jos siellä ei niitä lääkkeitä tuputettaisi. Olen kuullut puheita, että masennuslääkkeitä määräätään miltei ensimmäisestä kerrasta. :D

Minulla ei ole masennusta. Koen itseni arvokkaaksi ja ainutlaatuiseksi, mutta se mikä minulta puuttuu, on kyky tehdä se selväksi myös muille ihmisille. Ylitseni talsitaan jatkuvasti, kun minua ei ole kotona opetettu pitämään puoliani. Nyt olen huomannut, että minun täytyy opetella se varhaisessa aikuisuudessa.

Kiitos kommenteista

• no onneks kuitenkin äitis sentään alaasteella hoivas sinua. hmm..outoa kyllä että heti lukion alkaessa kaikki muuttui..
        ehkä hän oli jotenkin kateellinen sinulle kun kävit lukiota?.ehkä hän ei kenties itse pärjännyt lukiossa kun hän yritti käydä lukiota nuorena..en tiedä..
        mut voithan sä sanoa siitä hänelle että sä haluaisisit että äitis kuuntelisisi ja tukisi sinua enemmän..

no joo,onhan toi kyllä aika sairasta jos omia tyttäriään ihailee.ja taisitkin mainita että sulla on siskoja,niin jos ne on sua nuorempia,niin varmaa kannattaa kyllä pitää silmällä niitä ja olla tekemisissä niitten kanssa..
        meinaa ei se kyllä normaalia ole jos ihailee omia tyttäriä..saati sit niin nuoria..

no ei kannata todellakaan yrittää parantaa parisuhteella haavoja!se on varmaa typerintä mitä vois tehä!no hyvä että olet tajunnut sen itsekkin.
        niin,kyllähän ne terapiassa helposti antaa niitä lääkkeitä joka asiaan..mutta ei sun silti tarvi ottaa niitä..meinaa et sä kyllä mitää masis lääkkeitä tarvitse..se on iha varma!
        no hyvä että tunnet itsesi arvokkaaksi ja ainutlaatuiseksi..sillä sitähän me jokaiset olemme!=)niin,no en kyllä osaa tohon neuvoa ku en kuitenkaa ole mikää psykologi..

• Olaf

Jotta meillä muilla menisi paremmin.
      Pitää katsos olla joku johon verrata. :)

Ja ihmiset latistavat toisiaan kaltaisiksi, jo lapsena. Huomaa koulukiusaaminen. Mutta sinäällään hauskaa, että sinulla kiusaamisen ovat hoitaneet omat vanhemmat. :D Evoluution riemuvoitto.

Sinulla kaksi mahdollisuutta.

1. Kuten kirjoitit, vanhempisi vika ja näin. Eli tiedä, että olet aivan yhtä hyvä kuin muutkin ja sitten kehität itsesi paremman. Menet vaikka jollekin näytttelijäkurssille hankkimaan karsimaa. Mieti muita ihmisiä, mikä heissä on niin huonoa. Nimeä heidän puutteet vaikka itsellesi, jotta huomaat kuinka paljon parempi itse olet. Ole rehellisesti julma.

2. Tuhoudu.

• Olaf

Ja näemmä sinua on kiusattu.
        Tahdotko tietää salaisuuden?
        Kiusaajat eivät oikeasti kiusaa erilaisia ihmisiä tai mitään. Mietippä kuinka monta "ernuja" on ollut tosi cooleja, juuri heidän outoudensa vuoksi. Kiusaajat keksivät syyn kiusaamiselle. Ei se ole mitään totuutta, mitä he puhuvat. He kiusaavat, jotta olisivat itse parempia. He siis tekevät muista huonompia. Tämä johtaa siihen, että kiusaajilla on hyvä itsetunto. Ja hyvällä itsetunnolla pääsee pitkälle.
        Kiusaajat kiusaavat heitä, joita on helppo kiusta. Eli niitä nössöjä, jotka eivät osaa pistää vastaankaan. Helppoa ja ihanaa.

Ja sinä satut olemaan paskojen vanhempien "kasvattama" luuseri. Niin ei ole mikään ihme, jos päätä on uitettu vessanpöntössä.
        Opitpahan olemaan.

• Olaf
        Olaf kirjoitti:

Ja näemmä sinua on kiusattu.
        Tahdotko tietää salaisuuden?
        Kiusaajat eivät oikeasti kiusaa erilaisia ihmisiä tai mitään. Mietippä kuinka monta "ernuja" on ollut tosi cooleja, juuri heidän outoudensa vuoksi. Kiusaajat keksivät syyn kiusaamiselle. Ei se ole mitään totuutta, mitä he puhuvat. He kiusaavat, jotta olisivat itse parempia. He siis tekevät muista huonompia. Tämä johtaa siihen, että kiusaajilla on hyvä itsetunto. Ja hyvällä itsetunnolla pääsee pitkälle.
        Kiusaajat kiusaavat heitä, joita on helppo kiusta. Eli niitä nössöjä, jotka eivät osaa pistää vastaankaan. Helppoa ja ihanaa.

Ja sinä satut olemaan paskojen vanhempien "kasvattama" luuseri. Niin ei ole mikään ihme, jos päätä on uitettu vessanpöntössä.
        Opitpahan olemaan.

Olen siis itse paskasta perheestä, jossa viina ja väkivalta on ollut viikottain esillä. Isä vetänyt turpiin ja tätä rataa.
        Mitä tein? Haistatin paskat ja lähdin kävelemään. Kun minusta ei vähään aikaan kuulunut, niin he huolestuivat. Nyt vanhempien luona käyminenkin on paljon mukavampaa. Toisinaan se arvostus on hankittava. Pistämällä vastaan.

Ja koulukiusaaminen. Minua kiusattiin usein. He pitivät minua nössönä, eivät olisi voineet kuvitellakaan, että voisin laittaa vastaan. Tuli kolme minun kokoistani jätkää puhumaan minusta paskaa vierelleni ja nälvimään tietenkin. Nousin ylös, otin jokaiseen katsekontaktin vuorollaan ja lausuin, "alkakaapa kalppia, tai lätkin teitä kaikkia lättyyn." En tietenkään olisi pärjännyt, mutta teho oli silti voimakas. Jokainen hiljeni kuin muuri ja sitten he tallustivat pois. Kukaan ei enää kiusannut.

Huomaatko kuinka vähän tuokin vaatii?

ÄLÄ OLE NÖSSÖ!

Tee asioille jotakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      194
      3799
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2682
    3. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      159
      1327
    4. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      74
      1250
    5. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      15
      1230
    6. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      10
      1139
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      924
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      920
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      40
      835
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      208
      785
    Aihe