Nielurisojen poisto

pelottaa

osaisiko joku ystävällisesti vastata millainen on nielurisojen poisto? Jos jollain on kokemusta aikuisiällä poistetuista nielurisoista niin ottaisin ilolla vastaan kokemuksia, esim. millaiset kivut siitä tulee ja onko se ihan kamalaa. pelottaa!!!

7

17021

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jazmin

Multa poistettiin nielurisat muutama kuukausi sitten, eikä mulla ole oikeastaan mitään muistikuvaa koko operaatiosta. Leikkaus kesti enintään puoli tuntia, jonka ajan nukutettuna ja sitä ennenkin sellaisessa Diapam-pöllyssä, että olisin ollut huippurentoutunut vaikka koneen maahansyöksyyn.

Leikkauksen jälkeen sain sen verran hyvät kipulääkkeet, etten kärsinyt kivuista juuri lainkaan paitsi ensimmäisen viikon lopulla, kun peitteet alkoivat liueta. Silloin kyllä nieleminen otti koville, mutta onneksi sitä kesti vain muutaman päivän. Kahden viikon päästä olin ihan työkykyinen.

Työkykyinen ei nyt tässä kuitenkaan tarkoita, että olisin ollut täysin toipunut. Lopullinen toipuminen on ollut hidasta ja vasta nyt kun leikkauksesta on yli 3 kuukautta, voisin sanoa olevani melko ok kunnossa. Vieläkin nielussa tuntuu olevan pientä turvotusta.

• leikattu 16.8

Elikkäs, itse oli leikkauksessa vajaa kaksi viikkoa sitten. Pelkäsin leikkausta ja nukutusta aivan turhaan, koska mitään en kummastakaan tiennyt.

Olo leikkauksen jälkeen oli ok, mutta vähän ennen kotiin lähtöä aloin voimaan pahoin ja minua pyörrytti (johtuen nukutusaineista ym.) He siirtivät minut sitten osastolle yöksi, ja aamulla olin kotikuntoinen.

Nyt vietän viimeistä viikkoa saikkua, ja olo alkaa olla tosi hyvä. Kipulääkkeitä menee enää vain murto-osa, verraten ekan viikon lääkkeisiin.
      Tuskaisinta minulla oli 4-5 päivä leikkauksesta, jolloin kipulääkkeitä meni maximi määrät mitä lääkäri oli määrännyt.
      Veden nieleminenkin olo tuskaa, saatikka sitten saada lääkkeitä alas.
      Eli ensimmäinen viikko, ja minulla nuo 4-5 päivä oli pahimmat, mutta nyt alkaa elämä voittamaan! Tavallista ruokaakin voi jo syödä pikuhiljaa.
      Paino putosi puolentoista viikon aikana n. 4 kg, koska elin käytännössä vedellä, viilillä ja lääkkeillä.

Suosittelen kuitenkin operaatiota kaikille, itse mietin monta monituista päivää uskallanko kyseiseen leikkaukseen mennä..
      Onnea!

• Myös risaton

Mut leikattiin pari vuotta sitten. Minut nukutettiin, heräämössä kipu oli sanoinkuvaamaton. Onneksi sairaalassa annettiin riittävästi vahvoja kipulääkkeitä, kotiin sain vielä hyvät tropit. Viikon kuluttua jouduin hakemaan katteiden lähtemisen vuoksi vielä tehokkaammat kipulääkkeet. Apua siis saa, sitä kannattaa hakea.

Leikkaus menee puudutuksessakin kuuleman mukaan niin nopeasti ja hyvässä pöllyssä, ettei siitä tajua juuri mitään. Minäkin jännitin etukäteen kauheasti, mutta ihan turhaan.

Juominen oli tosi tärkeää, kuivana kurkku särki hirveästi. Nestemäistä ja kylmää ruokaa kannattaa varata etukäteen kotiin. Mehujää maistui hyvin, kokkareiset keitot eivät alkuunkaan. Mustikkakeitto ilmeisesti auttaisi jollain tavalla paranemista.

Täydellinen paraneminen kesti minullakin joitain kuukausia. Sen jälkeen se ainainen kurkkukipu, kuumeilu, proput nielussa ja hengenhaju olivat täysin poissa. Kannatti ehdottomasti!

Onnea matkaan, hyvin se menee! :D

• menossa leikkaukseen

Minäkin olen menossa leikkaukseen. Itse leikkaus ei jännitä, mutta tuo kipu sen jälkeen hieman. Mietin myös, kun sanoitte että toipuminen kesti jopa 3kk, saiko silloin liikkua? Minulla on rakas urheiluharrastus mitä en haluaisi yli 2vkoksi mielellään jättää, joten eikai urheiluunkin tule sitä 3kk taukoa?!

• nielurisaton

Itse olin kyseisessä leikkauksessa viimeviikon torstaina elikkäs 5 päivää sitten. Leikkauksen jälkeen eikä ensimmäisinä päivinä kipua ollu kuin vähän, kipulääkkeitä söin reilusti alle puolet määrätystä. Alas menee jugurtit; smoothiet; mehujäät; ranskanleipä ilman kuoria ja kasvissosekeitot, pinaaattikeitot...(haaleana ei kuumana).
      Nyt kuitenkin kipulääkkeitä on alkanut mennä enemmän, sillä katteet alkavat pikkuhiljaa irtoilla ja kivut lisääntyneet, joten pelkäänkin nyt hieman seuraavia päiviä. Mutta eiköhän siitäkin selvitä! (:
      Kipulääkkeistä vielä sen verrran, että kun niitä syö ja sillon kun ne on alkanut vaikuttaa ei kipuja ole lähes yhtään, mutta esim. aamulla ja monen tunnin päiväunien jälkeen oikeen huomaa kun lääkeiden vaikutus heikkenee.

Urheilukielto tuli muuten kahdeksi viikoksi.

• ruoat1

ja sitten kannattaa olla syömättä banaania ja näkkäriä.. näkkärin murut käy melko kipeetä kun nieläsee kun niissä on teräviä reunoja joten kannattaa olla sitä syömättä ja banaanissa on semmosta ainetta joka kans ärsyttää ja kipeyttää kurkkua leikkauksen jälkeen

• nälkäinen lapsi

Olin tänään nielurisanpoistossa ja ku heräsin heräämössä ni kipu oli niin kamala etten pystyny enää edes nukkumaan, mulle annettiin tipankautta 3kertaa jotain kipulääkettä eikä sekään muuta tehny ku puudutti kielen.
      Mikään ei mee alas, edes jäätelö. Vesi menee kyl alas suht hyvin mut emmä sillä pärjää parii viikkoa. Määräs mulle 5eri lääkettä mm. Panacod ja tramal mut oksennan neki ulos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2238
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1480
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1454
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1153
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1134
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1086
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1064
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      919
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    Aihe