Kun olen yhä tällainen vastarannan kiiski ja jukuripää,tykkään tehdä toisin kuin on neuvottu,kirjoitan tämän Uuno Kailaan runon Karavaani tänne enkä runopalstalle. Ajattelemisen aiheita, aivojen käyttöä tarvitaan, en tykkää mm. nimityksestä LEPPOISA kahvipöytä.Miksi pitäisi meidän ns. iäkkäämpien päätä silitellä vain hempeillä puheilla.Ainakin itse olen vielä hyvin elinvoimainen ja pidän edelleen haastavasta elämästä ja haastavista virikkeistä. Siis:
Tien lapsia olemme,matkaan syntyneitä,
karavaani-heimoa retkellä elämän.
Ja ei tule koskaan loppua matkallemme,
vaelsimmepa auringon alla tai pimeän.
Yli ikuisuuden hietikon valkenevat
monenkaltaiset päivät,paahtein ja keitahin:
me nauramme,juomme ja suutelemme-taikka
sudet tuskan saartavat meitä laumoin nälkäisin.
Vaan eteenpäin,ohi päivien kaikenlaisten
karavaania vie ikuinen kaipaus.
Ei,ei tule koskaan loppua matkallemme,
ja sen määränä lienee vain jokin kangastus.
Tosin loppuvat kerran askelet vaeltajilta,
kukin vuorostaan on nukkuva syliin maan.
Vaan katso:kaikki he kuitenkin mukana ovat,nekin,
joiden tomu on uupunut vaeltamaan.
Mit´on parhaintamme syntynyt rakkaudesta,
rikastuttaen,kaunistaen elämää,
tomustamme se erkanee ja ikuisesti
karavaani-heimon sielussa kimmeltää.
Näin uusia polvia entiset saattelevat-
tie,etsintä niillä on kaikilla yhteinen,
näyt yhteiset,sama kaipaus kaemmaksi
ja Kohtalo matkasauvana kaikkien.
Karavaani
17
2918
Vastaukset
- Catleija
Voinen lohduttaa sinua susmorsian, että et ole mitenkään ainutlaatuinen. Vai tuntuuko sinusta todella siltä? Kas ikääntymisen sivuvaikutuksiin kuuluu jukuripäisyys. Meitä on paljon. Ja aikaa ajattelemiseen riittää enemmän kuin ennen. Ihan kiva että heität haasteita palstallekin, joka elää näivetyksen aikaa.
Tuosta runon heittämisestä keskustelun pohjaksi sen verran, että tämähän on ihan oikea paikka sille. Kuka sitä runoketjuun neuvoo laittamaan. Siellä on enimmältään itse väsättyjä runoja. Joten et vielä tästä teostasi itseäsi kiiskiksi voi sanoa.
Runon nostattamista ajatuksista on helpompi suorasanaisesti kirjoitella. En ole palstan otsikkoa enemmälti fundeerannut ja tuota Leppoisa ilmaisua. Ei täällä kuitenkaan aina ihan leppoisaakaan ole ollut. Monipuolisia ja haastavia keskustelun avauksia varmaan kaivataan. Uskon niitä taas saatavan. Toivon palstan olevan kuitenkin niin leppoisan, että tänne tekee mieli tulla.- Catleija
susmorsian kirjoitti:
kyllä minä silti aika ainutlaatuinen olen. Jokainenhan meistä on ainutlaatuinen.
Kun luet tarkkaan kirjoitukseni, niin huomannet että tarkoitin ainoastaan ainutlaatuisuutta jukuripäisyyden suhteen. Tottakai muuten olemme kaikki ainutlaatuisia yksilöinä. Vaikeaa on sanojen valinta.
- Sinikynä++
susmorsian kirjoitti:
kyllä minä silti aika ainutlaatuinen olen. Jokainenhan meistä on ainutlaatuinen.
Panempahan lusikkani tähän soppaan minäkin.
Satuin eilen illalla katsomaan erästä keskusteluohjelmaa, jossa keskusteltiin ikääntymisestä, lähinnä työelämän nökövinkkelistä.
Koska asia on kiinnostava myös työelämän jo jättäneidenkin keskuudessa, lainaan tähän joitakin keskeisiä teemoja aiheesta.
Asiantuntijana ohjelmassa oli prof. Juhani Ilmarinen Työterveyslaitokselta.
Hän kertoi mm. tutkimuksiin viitaten, että ikääntymisestä puhuttaessa pitäisi täsmentää, puhutaanko kalenteri-iästä, biologisesta iästä, psykologisesta iästä vai sosiaalisesta iästä.
Juhani Ilmarinen sanoi mm., että "ajalla mitattavan ikääntymisen lisäksi vanhenemiseen vaikuttavat muun muassa perimä, elintavat,sairaudet, ympäristö ja työ."
Ihminen voi siis olla biologisesti useita vuosia nuorempi tai vanhempi kuin kalenteri-iästä voisi päätellä. Ikääntymisen psykologiaa koskevat tutkimukset kertovat puolestaan, että koemme itsemme yleensä useita vuosia nuoremmiksi kuin olemme. Yhteistä kaikille iän tarkastelutavoille on kuitenkin se, että yksilölliset eroavaisuudet kasvavat merkittävästi iän myötä.
Yksi asia on kuitenkin näppituntumallakin selvää, että tämä 60 ja 70 kalenteri-ikäinen sättäilyväki on sosiaalisesti huomattavasti nuorempaa, kuin mitä kalenteri-ikä kertoo, vai mitä mieltä ollaan?
Terkkuja vaan kaikille ikinuorille! - saara.dma
Sinikynä++ kirjoitti:
Satuin eilen illalla katsomaan erästä keskusteluohjelmaa, jossa keskusteltiin ikääntymisestä, lähinnä työelämän nökövinkkelistä.
Koska asia on kiinnostava myös työelämän jo jättäneidenkin keskuudessa, lainaan tähän joitakin keskeisiä teemoja aiheesta.
Hän kertoi mm. tutkimuksiin viitaten, että ikääntymisestä puhuttaessa pitäisi täsmentää, puhutaanko kalenteri-iästä, biologisesta iästä, psykologisesta iästä vai sosiaalisesta iästä.
Juhani Ilmarinen sanoi mm., että "ajalla mitattavan ikääntymisen lisäksi vanhenemiseen vaikuttavat muun muassa perimä, elintavat,sairaudet, ympäristö ja työ."
Ihminen voi siis olla biologisesti useita vuosia nuorempi tai vanhempi kuin kalenteri-iästä voisi päätellä. Ikääntymisen psykologiaa koskevat tutkimukset kertovat puolestaan, että koemme itsemme yleensä useita vuosia nuoremmiksi kuin olemme. Yhteistä kaikille iän tarkastelutavoille on kuitenkin se, että yksilölliset eroavaisuudet kasvavat merkittävästi iän myötä.
Yksi asia on kuitenkin näppituntumallakin selvää, että tämä 60 ja 70 kalenteri-ikäinen sättäilyväki on sosiaalisesti huomattavasti nuorempaa, kuin mitä kalenteri-ikä kertoo, vai mitä mieltä ollaan?
Terkkuja vaan kaikille ikinuorille!Olitpa saanut selkeästi julki ikääntymisen koko kirjon. Eniten kiinnosti tuo sosiaalinen ikä ja innostuinkin googlettamaan asiasta.
Eteeni avautui mahtava "opiskelupaketti", joista nyt oikopäätä elämänkulun ja elämänhallinnan käsiteet tuntuivat erityisen kiinnostavilta.
On hieno tämä meidän viestintäväline, joka avaa aina uusia ajatusvirikkeitä tähän elämänikäiseen opiskeluun. - *satu
Sinikynä++ kirjoitti:
Terkkuja vaan kaikille ikinuorille!Tuon lauseen olen kirjoittanut joskus aikaisemmin täällä, ja siinä eilisessä keskustelussa se tuli taas ilmi, monesta suusta.
Minkähän ikäiseksi itseni koen? Ehkä 50 - aivan vilpittömästi!
Juuri golf-kentältä kotiutuneena endorfiinit aiheuttavat tuisketta, johtuisivatkohan siitä nämä tuntemukset.
Elokuun viimeisiä päiviä mennään, ja sää on edelleen niin lämmin, että lyhythihaisessa puserossa pelaaminenkin tuntui helteeltä.
- katriina64
Vieläkään en tahtoisi olla vastarannan kiiski, vaan mennä myötävirtaan ja sopeutua melkein kaikkeen. Useimmiten jätän sanomatta mitä todella ajattelen, vaikka lapseni sanovat minun ilmeeni kertovan enemmän kuin sanat.
Arkuus ja ennakkoluuloisuus haittaavat ja ovat esteenä uusiin asioihin ryhtymiselle. Verukkeita löytyy, kuten ikä, "asema" ja tietenkin se mitä muut sanovat. En varsinaisesti pelkää mitään, tai ketään, ellei se sitten ole pelkoa, ettei uskalla heittäytyä suin päin asioihin, niinkuin monet, jotka ovat koko ikänsä olleet railakkaampia.
Luonnekysymyshän se kaiketi onkin miten suhtautuu niihin haasteellisista virikkeisiin.
Itse sanon usein "en minä voi." - Catleija
Kuinka saaran kirjoitus teki uuden aloituksen ja vei muutkin tästä mennessään?
tässä istun ja ihmettelen, Kyllä kaikki onnistuu kunhan osaa.
Olis se nyt mukava tietää kuinka tämä hokkus pokkus kävi.
Että kerroppa.- ii-li
Lähetin kaksi vastausta Saara dma:n ketjuun. Niitä ei ole missään. (Kun yritin lähettää uudelleen, niin kone sanoi: "Olet jo lähettänyt..."
Miten kummalla kaksi ketjua voi mennä sekaisin?
Muutama päivä sitten katselin Wikipediasta, mitä siellä sanotaan Suomi24:stä.
Siellä mainittiin aivan erikseen se, että Suomi24:n sähköposti ei toimi kunnolla. Nyt se tieto on hävinnyt Wikipediasta. Meikäläinen tietää kumminkin omasta kokemuksestaan, että se on totta. - my.mm.eli
ihmettelin ja luulin jo silmieni valehtelevan!
Hyvä kun ehdit kirjoittaa asiasta, olisin kohtsillään lämäissyt koneeni kiinni. Ajatellen, että sekin on seonnut.
Jotain häikkää muutenkin oli noihin aikoihin, en päässyt pirttiinkään kuin pitkän odotuksen ja "tuplakoputuksen" jälkeen;)
Taitaa olla suomi24 llä piuhat ristissä ;DD - katriina64
my.mm.eli kirjoitti:
ihmettelin ja luulin jo silmieni valehtelevan!
Hyvä kun ehdit kirjoittaa asiasta, olisin kohtsillään lämäissyt koneeni kiinni. Ajatellen, että sekin on seonnut.
Jotain häikkää muutenkin oli noihin aikoihin, en päässyt pirttiinkään kuin pitkän odotuksen ja "tuplakoputuksen" jälkeen;)
Taitaa olla suomi24 llä piuhat ristissä ;DDkahta samanlaista viestiä, mutta nyt näyttää 60 , sekä täällä olevan sama kirjoitukseni.
Käsittämätöntä! - mirjamarja ek
katriina64 kirjoitti:
kahta samanlaista viestiä, mutta nyt näyttää 60 , sekä täällä olevan sama kirjoitukseni.
Käsittämätöntä!Minä kirjoitin KUOLEMATTOMAN mietteen ja lähetin sen erääseen ketjuun. Kirjoitukseni hävisi eikä mennyt koskaan perille.
Nyt huomaan, että muillekin on näin tapahtunut.
Rauhoittavaa, sillä luulin että sensuuri oli iskenyt kirjoitukseeni.
Ilmeisesti saamme lisäjännitystä elämäämme, kun seuraamme mitä teksteillemme tapahtuu.
- saara.dma
Kirjoitin äsken allaolevan viestin ketjuun Hyvä aloitus ii-lin viestin jälkeen. Se ei tullut näkyville ollenkaan, mutta kun avasin viestin "ehkä vähän arkisempi näkemys" se tuli näkyviin, joten saatoin sen kopioida tähän:
"Todella outoa
Miten voikaan yön aikana tapahtua niin kummia, että kaksi ketjua kuroutuu erilleen ja yhdistyy taas tässä viestissä "Nyt on kaikki sekaisin". Vai olenko ymmärtänyt oikein.
Siis kun avasin tämän ii-lin viestin, Karavaani-ketju olikin taas edessä! Katsotaan miten nyt käy, kun lähetän tämän."
Lastenlaulun mukaan tämä "hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa."
Eipä tässä siis muutakaan voi kuin ihmetellä!Oliskohan joku koodari onnistunut sujauttamaan jonkinmoisen pöpön suomi24 ohjelmistoon. Joskus aikoinaan väittivät ihan tosissaan, että tietokone on tehnyt virheen - kukaan silloin ei edes ajatellut, että virheiden takana on joku koodinvääntäjä ;-)
- aupA
Luin ensin Saaran aloituksen, jossa oletit ketjusta tulevan mielenkiintoisen hyvän. Heti perään luin Ii-lin viestin.
Välittömästi sen perään otin esille keskustelun kulun - kas kummaa, kun se oli hämmennetty silmiini erinäköiseksi, ensimmäinen viesti siinä jonkun muun. En lukenut sisältöjä, hämmästyin niin. Aloitin !2 min sitten.
Ihmeitä tapahtuu nopeassa tempossa, viruksia, mitä lie.
- saara.dma
Olen sellainen flikka, että tykkään esittää runoja ja joskus niitä oikein minulta pyydetäänkin. Silloin iskee paniikinpoikanen: mitä esittäisin!
Ensi lokakuussa eräässä tilaisuudessa olen nyt päättänyt esittää Karavaanin, joka on hyvin puhutteleva ja hieno runo. Näinhän siinä useimmiten käy: jos hakee runoa, niin sitä ei millään löydy, ei mikään kolahda! Sitten joskus se on ihan nenän edessä, kuten nyt.
Olen jo aloittanut sen ulkoa oppimisen. Se onkin pitkällinen prosessi, mutta kyllä tämän lokakuuksi varmaan opin. Tämä runo on siinä mielessä suhteellisen helppo oppia, että siinä on selvä tarina, joka etenee loogisesti.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693