apua toiseen pahaan sudokuun

eepi

Olen taistellut tämän kanssa jo pitkään, mutta ei aukea. Olen käyttänyt pienten numeroiden taktiikkaa, ja pareja on löytynyt ihan kivasti, mutta ei kuitenkaan sitä ratkaisevaa... APUVA

Eli tämmönen tapaus:

-6-25-47-
7--84-6-3
-----751-
3--1--28-
81---29-7
--9--83-1
69278-1--
--791-8--
-8--257--

Sudokua on siis täytetty jo jonkun verran, mutta olen tarkastanut että ainakin täytetyt kohdat olivat oikein!

11

2471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matemaat1kko

      Helppohan tuo loppujen lopuksi oli.

      540905909
      345890345
      234802340
      87634J777
      88H697642
      654778846
      692786566
      657916842
      286423710

    • Ratkoja

      Vaatii päättelyketjutusta. Esim.

      Vasemmassa ylänurkassa on vaihtoehtoina 19.

      a. Jos valitset 9:n, niin oikeassa ylänurkassa (vaihtoehtoina 89) ei voi olla 9:ää.

      b. Jos valitset 1:n niin silloinkaan ei oikeassa ylänurkassa voi olla 9:ää, sillä toiseksi riviksi muodostuisi:

      725841693

      Eli oikeassa ylänurkassa on oltava 8.

      • eepi

        joo, hienosti päätelty


      • -SF-

        Juuri noin se on.

        Olen pähkäillyt tehtävää aina kun joutohetkiä on ollut, enkä ole keksinyt ratkaisua edes pikkunumeroitten kautta (kuten ei avaajakaan).

        Onnittelut ratkojalle!

        Ps. Ehkä tuollaista 'päättelyketjua' käyttämällä voisi ratkaista sen "maailman vaikeimman sudokunkin"...


      • Ratkoja
        -SF- kirjoitti:

        Juuri noin se on.

        Olen pähkäillyt tehtävää aina kun joutohetkiä on ollut, enkä ole keksinyt ratkaisua edes pikkunumeroitten kautta (kuten ei avaajakaan).

        Onnittelut ratkojalle!

        Ps. Ehkä tuollaista 'päättelyketjua' käyttämällä voisi ratkaista sen "maailman vaikeimman sudokunkin"...

        Seuravaksi pitää huomata, että ylärivillä, kolmannessa pystyrivissä ja vasemman alakulman 3x3 ruudukossa esiintyy 3:t pareittain. Niistä muodostuu neljän ketju, jonka jommassa kummassa päässä esiintyy varmasti 3:n. (3x3x tai x3x3)

        Ketjun molemmat päät "näkevät" toseksi alimman vaakarivin 6:nnen ruudun, jossa on vaihtoehtoina 346. Tästä voidaan molemmissa vaihtoehdoissa eliminoida 3:n.

        Tämän jälkeen muodostuu huomattvasti pitempi pareittain esiintyvien 3:ien ketju, jossa 3:t voivat olla vain toisessa järjestyksessä. Toinen johtaa ristiriitaan. Saadaan täytettyä ainakin neljä kolmosta. Loppu on sitten helppoa.


      • eepi
        Ratkoja kirjoitti:

        Seuravaksi pitää huomata, että ylärivillä, kolmannessa pystyrivissä ja vasemman alakulman 3x3 ruudukossa esiintyy 3:t pareittain. Niistä muodostuu neljän ketju, jonka jommassa kummassa päässä esiintyy varmasti 3:n. (3x3x tai x3x3)

        Ketjun molemmat päät "näkevät" toseksi alimman vaakarivin 6:nnen ruudun, jossa on vaihtoehtoina 346. Tästä voidaan molemmissa vaihtoehdoissa eliminoida 3:n.

        Tämän jälkeen muodostuu huomattvasti pitempi pareittain esiintyvien 3:ien ketju, jossa 3:t voivat olla vain toisessa järjestyksessä. Toinen johtaa ristiriitaan. Saadaan täytettyä ainakin neljä kolmosta. Loppu on sitten helppoa.

        Hienoa päättelykykyä!!! Siinähän oli ratkaisu kyseiseen sudokuun. Onnekesi olkoon.

        Ihan uteliaisuuttani, oletko paljonkin harrastanut sudokuja? Oli vain niin hienosti päätelty. Olen pitänyt itseäni aina matemaattisesti lahjakkaana, ja hyvänä loogisissa päättelytehtävissä, mutta nyt tuli vettä niskaan ja urakalla!!! Turpiin tuli ihan 6-0. Mietitkö edes kauan?


      • keino

        Minä taas merkkasin ylärivin tyhjiin ruutuihin mahdollisest numerot. Eli neljään tyjään ruutuun tuli mahdollisuudet 19,13,139,89. Eli 1,3 ja 9 täytyy olla kolmessa ensimmäisessä ruudussa ja näin ollen oikeaan yläkulmaan jää siis 8. Toivottavasti tajusitte tän pähkäilyn. =0)


      • tyhmäkö?
        keino kirjoitti:

        Minä taas merkkasin ylärivin tyhjiin ruutuihin mahdollisest numerot. Eli neljään tyjään ruutuun tuli mahdollisuudet 19,13,139,89. Eli 1,3 ja 9 täytyy olla kolmessa ensimmäisessä ruudussa ja näin ollen oikeaan yläkulmaan jää siis 8. Toivottavasti tajusitte tän pähkäilyn. =0)

        miksi 9:n pitäisi olla kolmessa ensimmäisessä tyhjässä paikassa?


      • epä_tietoinen_
        keino kirjoitti:

        Minä taas merkkasin ylärivin tyhjiin ruutuihin mahdollisest numerot. Eli neljään tyjään ruutuun tuli mahdollisuudet 19,13,139,89. Eli 1,3 ja 9 täytyy olla kolmessa ensimmäisessä ruudussa ja näin ollen oikeaan yläkulmaan jää siis 8. Toivottavasti tajusitte tän pähkäilyn. =0)

        miksi ei tuossa toisessa ylärivin paikaa ole mahdollisuudet 138?


      • epä_tietoinen_
        Ratkoja kirjoitti:

        Seuravaksi pitää huomata, että ylärivillä, kolmannessa pystyrivissä ja vasemman alakulman 3x3 ruudukossa esiintyy 3:t pareittain. Niistä muodostuu neljän ketju, jonka jommassa kummassa päässä esiintyy varmasti 3:n. (3x3x tai x3x3)

        Ketjun molemmat päät "näkevät" toseksi alimman vaakarivin 6:nnen ruudun, jossa on vaihtoehtoina 346. Tästä voidaan molemmissa vaihtoehdoissa eliminoida 3:n.

        Tämän jälkeen muodostuu huomattvasti pitempi pareittain esiintyvien 3:ien ketju, jossa 3:t voivat olla vain toisessa järjestyksessä. Toinen johtaa ristiriitaan. Saadaan täytettyä ainakin neljä kolmosta. Loppu on sitten helppoa.

        en ymmärrä tätä, voitteko vääntää rautalangasta?
        ...ylärivillä, kolmannessa pystyrivissä ja vasemman alakulman 3x3 ruudukossa esiintyy 3:t pareittain. Niistä muodostuu neljän ketju, jonka jommassa kummassa päässä esiintyy varmasti 3:n. (3x3x tai x3x3)


    • filunki

      163259478
      725841693
      948367512
      374196285
      816532947
      259478361
      692783154
      537914826
      481625739

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      60
      770
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe