sadetakista

susa

Aamulla sataa kaatamalla ja ekaluokkalaisen pitäisi mennä kouluun. Pyydän laittamaan sadetakin päälle, ettei kastu. Ei kuulemma laita, koska sadetakki on vauvamainen ja kenelläkään muullakaan ei ole sadetakkia.

Miten on, laittaako koululaisenne sadetakin päälle aamulla vai millainen takki pitää olla? Ennen ei ollut mitään ongelmaa pukeutumisessa, ne vaatteet kelpasivat, mitkä esille laitoin. Entä talvella: Onko toppahousut out vai viipottavatko lapset puolipukeissa ja kylmissään?

13

3172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poitsu 3lk

laittoi eka luokalla sadetakin päälle, mutta piti ottaa koulun portilla pois. Nyt ei käytä (on 3 lk.)kuin kumppareita ja niitäkin sitten kunnon sateella ja loskakelillä. Nyt laittoi huppari takin ja sekin oli liikaa..Kyllä talvella on useimmilla ala- asteella toppahousut ja -takki..haalareita pitää jotkin tyttölapset useimmin kuin pojat.-Näin olen nähnyt meidän kaupungissa.

• vaatetus

Minulla ekaluokkalainen lähti sadetakissa kouluun, eikä kyllä tullut mieleenkään kyseenalaistaa sitä. Meillä on tosin aina pukeuduttu ns. järkevästi, mikä varmasti jonkun mielestä on typerän näköistä. Meillä koko perhe suhtautuu pukeutumiseen niin, ettei paljon mietitä, mitä muut ajattelevat, kunhan itsellä on hyvin. Voisiko teidän kieltäytyminen johtua siitä, että on opittu miettimään, miltä milloinkin näyttää? En tarkoita loukata, toiset vaan ovat tarkkoja ulkonäöstään, mikä sinänsä on ihan kiva asia.
      Minä olen koulussa töissä ja siellä minusta pienimmillä on sadetakit - en kyllä ole erityisemmin tarkkaillut, täytyypä katsoa tarkemmin. Tytöillä on jonkin verran sateenvarjoja. Isommillakin on sadetakki, jos sellaisen omistaa. Suuri osa sanoo, ettei omista sellaista, mikä minusta on aika outoa, kun Suomessa asutaan. Mutta jos tykkää olla päivän märissä vaatteissa, niin mikä ettei. Minä en viitsisi.

• on pukeuduttava

asianmukaisesti tilanteen mukaan, sadevarusteet, käsineet, pipo jne...

• mikä on ettei

Mikä siinä sitten on että ihmiset ei osaa pukeutua sateelle oikein.
        Se on ikuiskysymys.
        Meillä on aina sateelle pukeuduttu oikein eikä siinä ole mitään ihmettelemistä.
        Pojat menee kouluun pyörällä ja jos sataa niin sadehousut, siis aivan oikein sadehousut ja sadetakki sekä vielä oikea sydvesti on päässä ja he viettää ekat tunnit paljon kuivempina kun ne jotka tulee märkänä.
        Sadepuku pysyy pyörän takana rullattuna kun se sinne eka välitunnilla viedään.
        Jotkut on joskus jotain herjanneet sadeasuista mutta olen kertonut pojille että sellaiset herjaajat ovat heikkoja ja haluavat kulkea märkänä ihan kuin pissat housussa, eli ovat tyhmiä.
        Asia on ikäänkuin luonnollinen.
        Monilla ei kyllä ole tällaista itsetuntoa mutta sitä ei saakaan jos se ei rakennu elämän arkisista oloista luonnostaan.

• mutta

kuinka monen lapsen sadetakki / pipo / hanskat tai muu varuste (esim. pyöräilykypärä) otetaan pois, kun vanhempien valvova silmä häviää kulman taakse?

• annat vitsaa
        mutta kirjoitti:

kuinka monen lapsen sadetakki / pipo / hanskat tai muu varuste (esim. pyöräilykypärä) otetaan pois, kun vanhempien valvova silmä häviää kulman taakse?

Niin jo alkaa pysyä kurahousut jalassa, ja sadetakki päällä.

• äitee +4

meillä lasten välillä tässäkina siassa on isot erot. Joku ei halua erottua porukasta ja sadevehkeet on ihan pannassa, joku on hienohelma ja sadetakki ei kuulu varusteisiin sen eenmpää kuin kumpparitkaan, varjo menee kunhan on tietynlainen.

Aamulla meillä lähti sitten poika 10v kouluun ja päällä oli sadeasu niin takki kuin housut ja kumisaappaat! Taitaa ottaa säästä kaiken irti? No, hän on sikäli mukavuudenhaluinen ettei halua olla märissä vaatteissa muutenkaan eikä palella yms. Talvella siis toppahousut ovat vakiovaruste välitunneilla, mutta ei koulumatkalla välttämättä.

Myös kavereilla on se valtava vaikutus. Pojan luokalla on paljon sellaisia poikia joille vaatteilla ei ole juuri merkitystä vaan ihan toiset asiat ovat tärkeitä. Ehkä se heijastelee ns järkevänä pukeutumisena ja kun vielä todella tuolla ulkona touhutaan vaikka mitä niin ei siitä tulisi mitään väärillä varusteilla..

Meillä on pieni lähikoulu ja kaikilla matkaa kuitenkin tuulisella aukealla. Vanhempainillassa otti yksi äiti kerrran tuon vaatetuksen puheeksi. Jos luokan suosituimmalla tytöllä on keliin sopimattomat, mutta muodikkaat vaatteet niin muut mielellään seuraavat muotia perässä. Sovimme siis kuitenkin silloin, että sänmukainen varustus kaikille jolloin paineet yhdelle lapselle eivät ole suuret erottua porukasta. Toimi. Meillä kyllä pakkanen laittaa vilukissat pukeutumaan huolella muutenkin, mutta nuo muut säät..

• ekaluokkalainen

on niin hienohelma että... sadetakkia pitää, kun on itse saanut valita mieleisen, mutta se muu vaatetouhu... voi järkytys.

poika 3 luokkalainen kasvattaa pitkää tukkaa ja on laittanut korviksen. tytöt kuulemma tykkää... vaatteet kelpaavat, kunhan a) näyttävän hyvältä b) ovat mukavat.

näinkö ne lapset aikuistuvat...

• äitykkäs

meilläkään ei tokaluokkalainen laita sadetakkia, ainoa minkä hyväksyi oli sateenvarjo - parempi sekin kuin ei mitään...

• susa

Tyttäreni taitaa olla hienohelma. Tosin ennen koulun alkua ei ulkovaatteilla ollut väliä, nyt on. Onneksi koulumatka ei ole pitkä ja sateenvarjo kelpasi mukaan. Kun seuraavan kerran on takki ostoslistalla, täytyy katsella vedenpitäviä... ja viimetalvinen haalari ei varmaan kelpaa tulevana talvena koulumatkoille.

Sisävaatteisiin neiti on kiinnittänyt muutaman vuoden huomiota eli ihan kaikki ei ole kelvannut päälle. Tapanani on ollut ottaa neiti kauppaan mukaan ja valita yhdessä sopivat, käytännölliset ja neitiä miellyttävät vaatteet (budjetin sallimissa rajoissa).

Itse pukeudun sään mukaan, työmatkoillekin, koska joudun kävelemään pitkiä matkoja. Muutoin pukeudun siististi töihin, ja säilytän jakkupukua töissä vieraiden varalta.

• näinkin voi

Meillä kumpikaan lapsista ei laittanut ekaluokalla sadetakkia saatikka saappaita jalkaansa kuin hampaat irvessä ja useasti sadetakki löytyi repusta mytyssä. Koulu vaati pukeutumista sään mukaan ja toki niin pitääkin,silti kavereiden vaikutus tuntui olevan suuri. Nyt lasten ollessa neljännellä tyyli on muuttunut,sadetakki on päällä,tosin malli ei ole perinteinen jäykkä pikkulasten malli,vaan ihan tavalliselta ulkoilutakilta näyttävä ja tuntuva takki,mutta kuitenkin sadetakki. Saappaat menevät jalkaan vapaaehtoisesti...eli onko tullut järki ja oma tahto enemmän esille ja vaatteiden muodikkuuskin jonkin verran ratkaissut asiaa...

Talvella laittavat ulkoiluhousut ja takit suosiolla, kylmyys kaiketi ratkaisee asian. Vaatteet osaavat valita itse ja saavat aika pitkälle mieleisiään, mutta ns.alasti ja puolipukeissa en anna ihmisten ilmoille lähteä, ehtivät sen myöhemminkin tehdä...liian paljon näkee puolipukeissa kulkevia lapsia,eikä se ilmiö ole välttämättä edes kaunista kateltavaa.
      Meillä tyttö ainakin menisi vähemmillä vaatteilla kouluun, mutta vielä olen saanut selitetyksi miksi ei niin järkevää...mutta murkkuikä on vasta tulossa.

• milla magia

Silloinko ihminen on hieno, kun hän ei osaa suojautua luonnon olosuhteita vastaan? Minusta ihan käsittämätöntä. On kyllä paljon muitakin pukeutumisasioita, joita en ymmärrä..

• ei vielä koululaisia

Itselläni ei vielä ole kouluikäisiä lapsia, ja olen toki sitä mieltä, että lapset täytyy pukea sään mukaan, mutta muistan myös hyvin kun itse olin alaluokilla koulussa ja äitini oli hyvin peräänantamaton vaateasioissa. kerrankin sain uudet kengät, edulliset ja järkevät, mutta täysin erilaiset kuin kellään muulla. En niitä tietysti olisi itse halunnut jalkaani pistää, mutta pakko oli. Sain niistä sitten kuulla koko vuoden. Ja kävin pientä kyläkoulua, n.20 oppilasta, joissa kiusaamisen pitäisi olla vähempää. Sama homma pipon käyttämisestä keväällä, vaikka otin sen aina hiukan ennen koulua pois ja piilotin reppuun. Joku oli nähnyt. Olin herkkä lapsi ja "kaverit" osasivat lyöttäytyä ikävästi minua vastaan kun sille päälle sattuivat, ja sanoa osuvasti. Itse muistan joka kerta lapsilleni vaatteita valitessani pitää mielessä sen, miten julmia lapset voivat olla.
      Kerroin tämän lähinnä siksi, että lause "ei kellään muullakaan oo" kertoo muutakin kuin vain halusta olla samanlainen. vaikka aikuisesta voikin olla tyhmää että kaverisuhteet voivat riippua siitä sadetakista, se on lapselle iso, todella iso asia, ja hän tuskin ymmärtää jos aikuinen sanoo että sää vaatii ja jos kaverit painostavat kastumaan niin saavat olla...Yksin ei ole kiva olla.
      Tulipa vaan mieleen, että olisiko jonkinlainen "jokasään takki" ratkaisu? Ei näytä sadetakilta mutta pitää sateen ja tuulen?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5268
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3762
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      50
      3170
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3035
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2393
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      146
      1867
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe