Valokuvaaminen hautajaisissa

kuvis

Kokemuksia hautajaisissa valokuvaamisesta? Olen kuvannut häissä ja syntymäpäivillä, nyt pitäisi kuvata hautajaisissa. Lähinnä askarruttaa siunaustilaisuudessa kuvaaminen. Jotenkin tuntuu että se on sellainen tilaisuus, missä liika hienotunteisuus ei ainakaan ole pahasta. Miten olette menetelleet? Esim. mietityttää salamalla kuvaaminen, onko se nyt fiksua läiskyttää salama päällä kuvia? Tuskin omaiset edes huomaavat sitä, mutta itseä tämä mietityttää.

Ja toinen kysymys olisi sellainen, että tietääkö kukaan julkisilla paikoilla kuvaamisesta? Lähinnä voinko ottaa kuvia messuilla osastollamme vierailevista asiakkaista ja pitääkö kysyä lupa jos kuvia julkaistaan myöhemmin esim. mainoksissa tai webbi sivuilla?

15

9239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteen

      se mainoksissa julkaiseminen vaatii ehdottomasti henkilön luvan. Webbisivukin voi olla kaupallinen, yrityksen sivusto, joten lupa vaaditaan myös. Mieti itsekin, mitä ajattelisit jos kuvasi olisi otettu jalkapallo-ottelussa ja se löytyisi mainoksesta "et näyttäisi enää tyhmältä kun tulisit meille hiustenleikkaukseen!!"

      • Näinhän se menee...

        on vaan niin montaa eri mielipidettä liikenteessä. Tässä meidän tapauksessa voisi käyttää mainosta tyyliin "olet lihava, katso mitä syöt" no ei vaan vitsi vitsinä. Jotkut vaan on sitä mieltä, että kun tilaisuus on julkinen valokuvia saa vapaasti myös käyttää levitykseen. Itseltäni löytyy lomake, johon pyydän kuvattavalta kohteelta allekirjoituksen, että kuvia voi julkaista.


    • Fotari

      Jos sinua on pyydetty kuvaamaan hautajaisissa niin teet sen parhaalla mahdollisella tavalla. Kuvaaja on tavallaan välttämätön häiriö tilaisuudessa.
      Kyllä omaiset huomaavat tasan tarkkaan kuvaamisesi joten kannattaa olla hienotunteinen eikä ravata salaman kanssa edestakaisin. Ei siellä siunaustilaisuudessa tarvitse niin monia kuvia ottaa kun miettii etukäteen tekemisensä. Jos vieraat laskevat kukat arkulle niin ongelma on se, että se tapahtuu eri puolilta arkkua ja jos kaikista pitäisi saada kuva, niin kannattaa pohtia miten asian hoitaa. Kaksi kuvaajaa olisi ratkaisu.

      • Hoo Koo

        kuvaan hautajaisissa salaman kanssa, suora täytesalama on monesti parempi ja hienotunteisempi kuin korkealla olevan katon kautta heijastettu kauhee välähdys joka valaisee koko kirkon...herkkyys ylös, ja tarpeellinen määrä oikeanväristä täytevaloa salamalla. Jos tilanteessa on hyvät valot, niin otan kyllä ilman salamaakin, mutta usein valot on aivan kaameet....

        Itse kuljen asianmukaisesti pukeutuneena hillitysti oikeaan paikkaan kuvia ottamaan, mielessä pidän että kaikki laskijat pitäisi saada sopivasti kuvattua. vaihdan puolta tarpeen mukaan ja usein olen omaisilta jälkeenpäin kysynyt mahdollisista häiriöistä niin palaute on ollut mun kohdalla pelkästään myönteistä.

        Viime lauantaina kuvasin häät, pappi tokaisi jälkeenpäin että ei ollut huomannut mun paikalla oloa vaikka olin kuvannut heitä paljonkin ja eri suunnista. kamerakin on Canonin 30D joka ei tunnetusti ole niitä hiljaisimpia;)


      • kuvis
        Hoo Koo kirjoitti:

        kuvaan hautajaisissa salaman kanssa, suora täytesalama on monesti parempi ja hienotunteisempi kuin korkealla olevan katon kautta heijastettu kauhee välähdys joka valaisee koko kirkon...herkkyys ylös, ja tarpeellinen määrä oikeanväristä täytevaloa salamalla. Jos tilanteessa on hyvät valot, niin otan kyllä ilman salamaakin, mutta usein valot on aivan kaameet....

        Itse kuljen asianmukaisesti pukeutuneena hillitysti oikeaan paikkaan kuvia ottamaan, mielessä pidän että kaikki laskijat pitäisi saada sopivasti kuvattua. vaihdan puolta tarpeen mukaan ja usein olen omaisilta jälkeenpäin kysynyt mahdollisista häiriöistä niin palaute on ollut mun kohdalla pelkästään myönteistä.

        Viime lauantaina kuvasin häät, pappi tokaisi jälkeenpäin että ei ollut huomannut mun paikalla oloa vaikka olin kuvannut heitä paljonkin ja eri suunnista. kamerakin on Canonin 30D joka ei tunnetusti ole niitä hiljaisimpia;)

        nimenomaan tuo siunaustilaisuudessa kuvaaminen arveluttaa. Siunauskappeli on todella pieni ja oletan, että siellä ei ole paljon varaa vaihtaa puolta tilanteen mukaan. Toinen kuvaaja olisi ok, mutta sitä tuskin tähän hätään saadaan mistään. Kameroita on kaksi Canon Powershot S2 ja vanha kunnon järjestelmäkamera EOS300. Luotan tuohon "vanhaan" tekniikkaan, mutta kaiketi se on parempi, että otan molemmat kamerat mukaan.
        Valaistus tulee olemaan ongelma, mutta sille nyt ei tässä tilanteessa voi mitään. Valo tulee suoraan ylhäältä kattoikkunoista ja muita ikkunoita ei ole. Pimeä kuin luola ja olen kuullut juttua, että kuvaaminen on hankalaa tässä kyseisessä kappelissa. Toivottavasti laskevat kukat haudalla niin jää se vaihe väliin sisätiloissa. Mutta eiköhän se tästä. Kiitokset tähän asti.


      • harrastajakuvaaja
        kuvis kirjoitti:

        nimenomaan tuo siunaustilaisuudessa kuvaaminen arveluttaa. Siunauskappeli on todella pieni ja oletan, että siellä ei ole paljon varaa vaihtaa puolta tilanteen mukaan. Toinen kuvaaja olisi ok, mutta sitä tuskin tähän hätään saadaan mistään. Kameroita on kaksi Canon Powershot S2 ja vanha kunnon järjestelmäkamera EOS300. Luotan tuohon "vanhaan" tekniikkaan, mutta kaiketi se on parempi, että otan molemmat kamerat mukaan.
        Valaistus tulee olemaan ongelma, mutta sille nyt ei tässä tilanteessa voi mitään. Valo tulee suoraan ylhäältä kattoikkunoista ja muita ikkunoita ei ole. Pimeä kuin luola ja olen kuullut juttua, että kuvaaminen on hankalaa tässä kyseisessä kappelissa. Toivottavasti laskevat kukat haudalla niin jää se vaihe väliin sisätiloissa. Mutta eiköhän se tästä. Kiitokset tähän asti.

        En luottaisi pätkääkään Canon S2 IS:n ominaisuuksiin tuossa tilanteessa. Herkkyyttä et voi nostaa lainkaan, joten pakko käyttää salamaa. Eikä kuvista tule hyvälaatuisia, tiedän kokemuksesta, sillä olen kuvannut suht hämärissä tiloissa S2:lla.

        Siispä, jos haluat varmemmin hyviä kuvia, valitse kameraksi EOS300.


      • Hoo Koo
        harrastajakuvaaja kirjoitti:

        En luottaisi pätkääkään Canon S2 IS:n ominaisuuksiin tuossa tilanteessa. Herkkyyttä et voi nostaa lainkaan, joten pakko käyttää salamaa. Eikä kuvista tule hyvälaatuisia, tiedän kokemuksesta, sillä olen kuvannut suht hämärissä tiloissa S2:lla.

        Siispä, jos haluat varmemmin hyviä kuvia, valitse kameraksi EOS300.

        EOSSiin Fujin kasisatasta ja mielellään hieman ylivalottaen ( 1/3-2/3 aukkoa) jottei mustat kohdat jäisi kovin ohuiksi negoissa.

        Digipokkari ei ole sopiva tommoseen tilanteeseen, varsinkin kun ei voi käyttää RAW:tä.


      • kuvis
        Hoo Koo kirjoitti:

        EOSSiin Fujin kasisatasta ja mielellään hieman ylivalottaen ( 1/3-2/3 aukkoa) jottei mustat kohdat jäisi kovin ohuiksi negoissa.

        Digipokkari ei ole sopiva tommoseen tilanteeseen, varsinkin kun ei voi käyttää RAW:tä.

        Tämä selventää asiaa. Kiitokset mielipiteistä. Itsekkin luotan enemmän EOS:iin. Sillä on tullut kuvattua monissa paikoissa ja ikinä ei ole vielä tarvinnut pettyä lopputulokseen.


    • gmaili

      Älä koskaan oikaise arkun ja alttarin välistä. Mikäli (kun) joudut vaihtamaan puolta kuvataksesi kukkien laskun, kävele arkun toiselle puolelle Seurakunnan ja arkun välitse. Tällaisen ohjeen minulle antoi eräs pappi, kun kyselin ennen ensinmäistä kuvaamis keikkaa onko kirkolla joitakin ohjeita kirkossa kuvaamiseen. Loppu menee tavallisella maalaisjärjellä.

    • Suuntaaja

      Tässä ketjussa on paljon vinkkejä, mutta yksi vielä. Jos mahdollista käy tutusmassa kuvaupaikan valaistukseen ennakkoon

    • kuvis

      käyttökelpoisia vinkkejä, kaikkea ei aina itse huomaa. Eiköhän näillä eväillä "keikasta" selvitä. Käyn vielä pienen palaverin omaisten kanssa. Valaistuksen ollessa se mikä on, toivon että kukkien lasku tapahtuu ulkona, mutta sen näyttää aika...

    • kuvis

      Terveisiä keikalta. Ennen tilaisuuden alkua sain jutella vahtimestarin kanssa ja hän kertoi, että mitään ihmeempää ei tarvitse huomioida... asiallinen, harkitseva ja myötätuntoinen käytös riittää. Omasta mielestä sain "pakettiin" hyviä kuvia. Valo riitti kappelissa kun herkkyyttä vähän sääti... ja niin pois päin. Näin jälkeenpäin on helppo todeta, että turhaan jännitin ;)

    • Anonyymi

      Hautajaisissa EI !!! saa kuvata ilman lupaa. Kuinka joku voi olla noin TYHMÄ 🙄

    • Anonyymi

      Keikka meni ihan hyvin. Kuopasta vaan oli vähän haastavaa kiivetä ylös.

    • Anonyymi

      Omituinen tarve kuvata hautajaiset, mutta kyseessä vain kuvaaminen ei sen ihmeempää.
      Itse vaan en tajua miksi hautajaiset kuvataan ja haudoille kukkia kannetaan kun se tehtävä elävässsä elämässä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1906
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1206
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1182
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1171
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1166
    Aihe