Olen valinnut pitkän matikan. Olen aina osannut hyvin matikkaa, mutta kasiluokan jälkeen en jotenkin vaan osannut sitä enää niin hyvin. Periaatteessa osaan perustehtävät ihan hyvin, mutta yleensä opin ne vasta kotona, sillä tuntuu kuin en osaisi keskittyä tunneilla, koska en välttämättä tajua perustehtäviä edes koulussa. Mutta heti kun mennään vähänkin vaikeampiin niin en pärjää. Minun pitää aina kotona yrittää saada itseäni ymmärtämään. Minua pelottaa, että jos en saakaan hyvää numeroa matikan kokeesta nyt lukion ensimmäisen matematiikan kokeessa niin saattaako opettaja tulla pyytämään minua vaihtamaan lyhyen matikkaan? En itse haluaisi vaihtaa lyhyeen vaikka pitkä ei luonnistukaan hyvin. En kyllä ymmärrä mistä tämä muutos entiseen johtui, ainakin kun ysiluokalla meillä vaihtui matematiikan opettaja niin siitä lähtien en ole tajunnut. En sitten tiedä onko vika opettajan opetuksessa...
Pitkä matematiikka
8
721
Vastaukset
- pitkän matikan lukija
Eka pitää onnitella sinua, sillä olet tehnyt mahtavan valinnan kun olet valinnut pitkän matikan.
Mulla on ollut vähän sama juttu, että tunnilla en meinaa pysyä kärryillä, kun taas kotona kun niitä pohtii rauhassa niin alan ymmärtää. Suosittelen, että luet aina seuraavan tunnin teoriaosuuden kirjasta ja käyt esimerkit läpi, niin tunnilla on helpompi seurata.
Pitkän matikan ekat kurssit on mun mielestä helppoja, etenkin eka on lähinnä yläasteen kertausta. Samat asiat mitä eka kursseissa on tulee lyhyelläkin, joten parempi vaan opetella ne jutut hyvin! Ne asiat tosiaan kannattaa opetella, sillä matikassa kaikki perustuu aikasemmin opittuun. Etenkin ne ekakurssien lausekkeiden sieventämiset on ihan pakko osata, jos meinaa oppia joskus derivoimaan jne.
Opinto-opasta lukiessa ne tulevat kurssit saattaa kuulostaa aivan hirveiltä, mutta ei ne asiat mitenkään mahottomia oo oppia. Matikasa voi pärjätä ilman lahjakkuuttakin, menestys vaatii ainoastaan hyvät perselihakset ja paljon kärsivällisyyttä! Oon varma, että pärjääät jos vain haluat. Kannattaa muistaa, että pitkän matikan lukemisesta on hyötyä moniin jatko-opintopaikkoihin haettaessa. Tsemiä!- Kekekekeke
Tiedän, että varmasti pärjäisin paremmin jos viitsisin edes puolta tuntia istua lueskellen matikan teoriajuttuja, mutta jotenkin en ole viitsinyt keskittyä matikkaan. Olen vaan mieluummin aina lukenut asiat uskonnosta ja muista lukuaineista. Mutta täytyy tosiaan alkaa ottamaan muita kiinni ja lukemaan jo etukäteen noita teoriajuttuja.
Jotenkin tulee aina ihmeteltyä vaan, että miksi en osaa tätä ja tätä, kun osasin nämä hyvin kasiluokalla jne. Esim. prosenttilaskuissa olen mielestäni hyvä, mutta nuo isot lausekelaskut on vaan jotenkin vaikeita vaikka sinänsä eivät olekaan. - Kekekekeke
Kekekekeke kirjoitti:
Tiedän, että varmasti pärjäisin paremmin jos viitsisin edes puolta tuntia istua lueskellen matikan teoriajuttuja, mutta jotenkin en ole viitsinyt keskittyä matikkaan. Olen vaan mieluummin aina lukenut asiat uskonnosta ja muista lukuaineista. Mutta täytyy tosiaan alkaa ottamaan muita kiinni ja lukemaan jo etukäteen noita teoriajuttuja.
Jotenkin tulee aina ihmeteltyä vaan, että miksi en osaa tätä ja tätä, kun osasin nämä hyvin kasiluokalla jne. Esim. prosenttilaskuissa olen mielestäni hyvä, mutta nuo isot lausekelaskut on vaan jotenkin vaikeita vaikka sinänsä eivät olekaan.Entä jos saankin kokeesta huonon numeron? Tai en pääse edes läpi!? En missään nimessä haluaisi vaihtaa lyhyeen matematiikkaan, koska periaatteessa pidän matikasta. Eikai opettajat voi pakottaa lyhyeen jos pitkä on liian vaikeaa?
- pitkän matikan lukija
Kekekekeke kirjoitti:
Entä jos saankin kokeesta huonon numeron? Tai en pääse edes läpi!? En missään nimessä haluaisi vaihtaa lyhyeen matematiikkaan, koska periaatteessa pidän matikasta. Eikai opettajat voi pakottaa lyhyeen jos pitkä on liian vaikeaa?
Ei voi opettaja pakottaa. Munkin kurssilla on edelleen sellasia jotka sai 7 eka kurssista.
- ///
pitkän matikan lukija kirjoitti:
Ei voi opettaja pakottaa. Munkin kurssilla on edelleen sellasia jotka sai 7 eka kurssista.
Ei ne aikaisemmat numerot pakosta kerro oikeaa tasoa, itse sain ensimmäisesta kurssista 6 tai 7 ja nykyään ka. siinä 8.7 pinnassa pitkässä matikassa. Lähinnä viitsimisestä se menestys kiinni, näin ainakin minulla.
- jozzucca
itse tunsin monesti olevani tyhmä kuin tatti matikan tunneilla, mutta kun sitä oli istuttu jo yli kymmenen kurssia ihmettelemässä niin lakkasi ihmettelemästä. hyväksyin sen tosiasian, että melekin kaikki opettajan luritukset menivät aluksi niin yli hilseen, ettei voinut edes haaveilla oppivansa asiaa. abikurssilla ajattelin, ettei minun täydy välttämättä ymmärtää laskuja, riittää vain, kun osaan laskea ne edes joten kuten... ja mitäs ihmettä, kirjoitin nyt viime keväänä pitkästä matematiikasta M:n, vaikka tavoitteeni oli B ja C:stä olisin hyppinyt ilosta kattoon. kirjoituksissa sain yhdestä tehtävästä 4 pistettä ihan tuurilla. oikeasti en tiennyt mitä laskussa ajettiin takaa, mutta laskin siitä jotain järkevää... ilmeisesti vastaus oli oikein ja todistelujen puuttuessa lähti ne 2 pistettä.
älä siis huoli: sinun ei ole tarkoitus ymmärtää, sinun on tarkoitus vain laskea=) tsemppiä! - jabsa
Läksyt ovat yksiä tärkeimpiä asioita oppimisessa. Ei voida olettaa että kaikki ovat niin superälykkäitä että sisäistävät kaikki uudet asiat tunnissa tai parissa. Siksi kannattaa kotona harjoitella ja lukea. Sama juttu minulla, joskus pitkän matikan tunneilla ei jaksanut yhtään, kirjoitin vain kaikki ylös enkä miettinyt pätkääkään. Kotona sitten opettelin mitä siellä tunnilla oikeasti käytiin läpi.
- Habualabau
Teorian luvun ja tehtävien ohella kannattaa kehitellä omia tutkimuksia ja harjoitella todistamista. Näillä eväillä et ehkä heti pääse kymppioppilaiden tasolle, jotka opettelevat ulkoa kirjan jokaisen sanan, mutta pitemmän päälle pääset syvälle matematiikan syövereihin. Ajattelusi muuttuu loogisesti eteneväksi, ja voit täten itsekin päästä kymppikermanlipittäjien joukkoon. Äläkä lannistu vaikka ensimmäinen kurssi menisi alakanttiin. Lähes puolet omasta ryhmästäni sai nelosen ykköskurssista.
Tsemppiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281769Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701454Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2451347- 1291196
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11973vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23958- 68933
- 61881