Hei,
haluaisin tietää mitä tietoja minusta voidaan saada selville jos käyn esim. jonkun tietyn henkilön 1)irc-gallerian sivuilla 2)blogia lukemassa?
En ole itse mikään atk-nero, joten jääkö minusta ja koneestani tietoja, joista voi heti nähdä, kuka olen ja missä konetta käytän? Tai jääkö sellaisia tietoja että voi halutessaan ottaa selville kuka olen? Voiko henkilö, jonka kotisivuilla/blogissa olen käynyt, saada tietoon millä muilla sivuilla olen samalla kertaa käynyt?
Toivottavasti viitsitte vastata, kiitos jo etukäteen! :)
Peppiina22
4
646
Vastaukset
- Nimetön
Anteeksi, tuli hiukan hämäävä otsikko tuohon, ei ollut tarkoitus! Toivottavasti viitsitte silti vastata, olisi ihan kiva tietää kuinka helpolla minusta voidaan onkia tietoa sen perusteella millä sivuilla käyn :)
- Ole huoleti
Sinusta itsestäsi ei nettisivustot näe yhtään mitään henkilö,osoite,puh. numero,ikääsi eikä mitään muitakaan henkilötietojasi.
Nettisivustot näkevät vain operaattorisi tiedot, selaimesi version tms. sekä miltä sivustolta menit kyseiselle nettisivustolle.
Yksityisyyttäsi-henkilöllisyyttäsi eivät nettisivustot saa selvitettyä.- dkdssdk
jos käytät työpaikan konetta, ja työpaikalla on kiinteä ip.
Jos siis kirjoittelet jotain sellaista joka saa ko sivun ylläpidon hermostumaan he voivat ottaa selville työpaikan ja sitäkautta tulee ongelmia.
- Uho
Jos käyt henkilön irc-galleria sivulla siitä ei jää merkintään kuin gallerian ylläpidon tietoihin, yksittäinen gallerian käyttäjä ei näe kuka sielä käy (tämä siis perustilassa, sinnehän saa viriteltyä jos jonkinlaista härpäkettä ja kuvaa joiden avulla voi saada sinusta selville samat tiedot kuin seuraavaksi mainittu blogin pitäjä).
Jos vierailet toisen blogia lukemassa saa hän tietää selaimesi, käyttöjärjestelmäsi, sivun josta seurasit linkkiä sekä tärkeimpänä IP-osoitteesi. Ip-osoitteesta ei suoraan pysty päättelemään henkilötietojasi, mutta se yleensä paljastaa jotain itsestäsi. Jos käytät koulun/työpaikan konetta selviää yleensä kyseisen laitoksen nimi ja mahdollinen toimipiste. Kotikäyttäjänä modeemi/adsl yhteydellä selviää yleensä vain paikkakunta. Huonoiten käy jos satut käyttämään jonkin yliopiston asuntoloihinsa tarjoamaa internetiä. Olen itse nähnyt parikin tapausta joissa ip-osoitteesta näkee suoraan asunnon katuosoitteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1867772
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes933932- 672609
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se731660Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3921601- 641488
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201456Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171121Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791060Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841058