Aivopestyä

Kö kaikki?

Miettiny tätä, että onko kaikki bemaristit täysin aivopetyä sakkia?
Ostatte bmw pyörän,bmw kypärän,bmw ajovaatteet käytte bmw tapaamisissa yms.
ei siinä mitään.hienoa et on merkkiuskollisuutta, mutta terve järki ei sais unohtua.
kaikenlainen kritiikki kyseistä merkkiä kohtaan aiheuttaa aina saman virren."tää on provo", "täysin asiantuntematonta"jne.
kyllä tosiasiat pitäisi pystyä myöntämään.niinkuin tuo gs keskustelu. kyllä useimmat muut pyörät jotka pitäisi vaihteistosta samanmoista jurinaa ja tärinää olisivat jo ajat sitte hajonneet.ei tänäpäivänä moiset rutinat kuulu asiaan.ja tämä bokseri juttu. ikivanha konstruktio.viheliäinen ajettava,jiertoliike yms kaasua löysätes.vääntöalue surkea,laiska,paria kohtaa korostaakseni.
Ok.mikäpä ei olisi täydellinen, ei omakaan pyörä, mutta en olekkaankehumassa sitä ja väittämässä ylivertaiseksi tekniikan ihmeeksi.
ajat muuttuvat, miksei mielikuvatkin.
kaikella ystävyydellä, ei se bemarikaan ole se mailman virheettömin pyörä.

45

11697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin älä osta.

      Tuntuu, että joillekin on väkisin myyty bemari.

      Jos ei se miellytä, niin pakkoko se on ostaa.

      • R 1100 RT

        bemaria.

        Oma pyöräni on ollut hyvä ja luotettava peli. Vaihteen rusahduksista ja bokserimoottorista huolimatta. Varmaan on olemassa muitakin hyviä pyörämerkkejä.


    • Reiman

      Itsekin olen kyllä tuohon merkkiin perin juurin sekaantunut, joten pari kommenttia lienee paikallaan.

      BMW-kerhon kokoontumisajo on kyllä tavallisesti varsinainen pappakokous. Keski-iän arvioisin olevan selvästi yli 50 vuotta. Peruskävijä ajaa vanhemmanmallisella-usein kaksiventtiilisellä- saksanpyörällä. Ja ajavat vuodessa paljon kilometrejä!

      Bemaan suosioon on matkamotoristien keskuudessa pari yksinkertaista syytä. Ensiksikin se kardaani. Ja toiseksi siihen on helppo saada varaosia kohtuuhintaan suoraan Saksasta ja Hämeenlinnasta löytyy aina apu korjaustilanteissa. Nämä varaosahinnoittelut ja saatavuus ovat perinteisesti olleet japanilaisten heikkous.

      Joskus kokouksiin eksyy kyllä näitä uusaloittaneita, jotka ovat ostaneet Beman sen kuvitellun imagon takia: samat äijät ostavat Mersun ja merkkituotteita yleensäkin, koska kuvittelevat arvostuksensa yhteisön silmissä siitä jotenkin kohoavan. BMW-kokouksissa arvostusta kokemukseni mukaan tulee kylläkin ajetuista kilometreistä, teknisestä tietämyksestä ja yleensäkin normaalista käytöksestä. Näitä paikalle ilmaantuvia Elviksiä ei kukaan kauan jaksa kuunnella.

      Ymmärrän kyllä sen, että jonkun henkilön rajaton ja kritiikitön merkinpalvonta on ärsyttävää taikka huvittavaa tilanteesta riippuen. Mutta eikö niitä uskoontulleita löydy tuolta Harrikka-osastolta helpommin? Taikka sitten nuoriso-Bemariauto fraktiosta?

      Ja kato vanhempana pyörän täytyykin hieman täristä: Se pitää veren kiertämässä ja mistäs sitä muutenkaan tietäisi koneen käyvän, kun kuulonkin kanssa on vähän niin ja näin.

    • k 1200 rs

      No ei kaikki..

      Ei ole bemu kypärää, sillä joskus oli ja se oli huono.
      Eikä bmw ajovaatteita, sillä ne ei sovi mulle mitoitukseltaan ja ovat lisäksi ylihinnoiteltuja.
      En käy bmw tapaamisissa, enkä kuulu edes bmw kerhoon. En kuulu siksi, että mielestäni 1 kerho riittää..

      Mopo toiminut täydellisesti, ilman pienintäkään vikaa jo 5 kesää / 50 tkm. Se riittää mulle seuraavankin pyörän valintaperusteeksi.
      Bokserimiestä minustakaan ei tule.

    • Wanha motoristi

      Kaikella ystävyydellä minäkin pari sanaa sinulle.
      Ensinnäkin - älä osta/hanki/lainaa pyörää, josta et pidä tai joka sinua ärsyttää.
      Toiseksi - anna toisille vapaus tykätä niistäkin asioista joita sinä et ymmärrä.
      Kolmanneksi faktat; kardaaniveto, moottorin kestävyys, samoin vaihteiston. Bemareilla keskimäärin ajetaan huomattavasti pitempiä matkoja ja enemmän kilometrejä.
      Omasta kokemuksestani kuudesta pyörästä, neljännesvuosisadasta motoristina ja melkein puolesta miljoonasta ajokilometristä kokeneena voin sanoa, että bmw on mainio matkapyörä. Itse en ole paremmalla/mukavammalla ajellut.
      Tietysti mieltymyksellä(kin) on asiaan oma panoksensa.
      En kuitenkaan pidä itseäni aivopestynä vaikka ehkä vielä yhden BMW-merkkisen pyörän elämässäni ostanenkin.
      Ei ole BMW kuitenkaan mikään täydellisyyden huipentuma - eikä sellaista havaitakseni kukaan ole vaittänytkään. Se on yksinkertaisesti vain hyvä pyörä!

      • K-BMW

        Joo,onhan noita alan harrastajia monella saralla. Itselläni on ollu 4 japsi pyörää ja yhdessä niissä oli myös kardaani. eli ei BMW ole ainoa jossa ns. keppiveto. Nyt pari kesää ajellut K-sarjan Bemarilla eikä mulle ole tullut voimansiirosta vääntö ynm.liikeitä kiihdyttäessa/hidastaessa. Pyörä tuntuu muuten pelaavan,mitänyt joskus voimansiirossa vaihtaessa ääntely. Eli Japsipyörä oli siinä syhteessa parempi. Toinen asia johon olen kiinittänyt pakostakin huomiota,ovat erinäiset sähköiset ongelmat.Lähinnä mittaristo ja polttoainepumppussa,tai sen säköisessäohjauksessa. Eli Kyllähähän Saksalainen pyörä on ihan muutoin yes. Mutta kun vielä saisivat nuo sähköiset ongelmat pois. Mimimerkillä ydessäkään Japsipyörässä ei ollu sähkövikoja.. Toki valinnathan ovat vapeehtoisia millä ajaa. Mutta tässä pyörän vaihtoaikeissa on todellakin mietitättänyt että uskaltaa vielä Bemaria ostaa jos vaikka opelin laatutaso säkölaiteissa on edelleen uudemmissakin Bemareissa. Mene ja tiedä?. Mutta tässä ainakin esimerkki että eivät kaikki jotka ajavat Bemarilla pelkästään kehu ja ylistä ns omaa merkkiä.


    • virheetön

      "kaikella ystävyydellä, ei se bemarikaan ole se mailman virheettömin pyörä."
      Olet oikeassa, ei ole virheetön mutta pirun hieno ajaa ja luotettavakin.....

      • te kyllä

        säälittäviä te bemaripellet. Sinunkin piti vielä itkeä turauttaa kommenttisi... hallelujah.


      • samoin?
        te kyllä kirjoitti:

        säälittäviä te bemaripellet. Sinunkin piti vielä itkeä turauttaa kommenttisi... hallelujah.

        Itkeä tirattaa piti minunkin!
        olet meitä "bemaripellejäkin" säälittävämpi; me sentään olemme omalla keskustelufoorumillamme mutta sinun ei tarvis olla täällä jos noin pahoin siitä voit


      • mitä ajattelet...
        samoin? kirjoitti:

        Itkeä tirattaa piti minunkin!
        olet meitä "bemaripellejäkin" säälittävämpi; me sentään olemme omalla keskustelufoorumillamme mutta sinun ei tarvis olla täällä jos noin pahoin siitä voit

        pössikkä... Totta... minun ei todellakaan tarvitse olla täällä. Suorastaan polkaisit viikon mietelauseen!!!!


      • olet?
        mitä ajattelet... kirjoitti:

        pössikkä... Totta... minun ei todellakaan tarvitse olla täällä. Suorastaan polkaisit viikon mietelauseen!!!!

        Jokin sisäinen pakkoko sinut pakottaa lukemaan bemarikeskusteluja ja jopa kirjoittelemaan aiheesta?
        Älä veliseni kiusaa ittiäs vaan mee kauppaan ja osta itelles peli..


    • YAZO!

      Ei oo kaikki aivopestyjä.

      Itellä on K1200RS. Läksin aikoinaan hakemaan tonnista cebaria mutta sain viikoksi lainaan kaverilta rs:n. Unohdin cebarin saman tien.
      Onhan toi vähän raskas hitaassa ajossa ja mutkapätkillä se täytyy viedä mutkaan jos meinaa vauhdilla ajaa mutta, maantiellä aivan yliveto.
      Lisäksi jotkut huoltohommat (esim. bensa suotimen vaihto) on todella paskamaista.

      En oo muuten kerhon jäsen, päässä on Arain kypärä, Yoko:n puku ja Vikingin saappaat eli ei yhtään muuta merkkituotetta.

      ps. Paljon on merkkejä koeajamatta, joten voipi se parempikin vielä löytyä!

    • OLLA

      sinulla ajokokemukset BMW merkkisestä moottoripyörästä 0 km:n luokkaa. Olen ajanut myös muilla kardaanivetoisilla pyörillä, enkä ole moisia vääntöliikkeitä huomannut. Kardaanin kanssa ei myöskään ole koskaan ollut ongelmia, toisin ku ketjuvetoisissa. Niitäkin on minulla ollut "ilo" omistaa. Mulla on tälläkin hetkellä 2-Bemua, mut ei yhtään Bemu kypärää t. muuta vaatetta. Jos noin vituttaa katsella Bemareita, osta oma jos rahasi riittävät. Äläkä marise näillä palstoilla.

      • Jos löydän

        "Bemumiehet" ovat sentään järkiporukkaa Harrikkamiehiin verraten.
        Nämä himmeliheikkit maksaa "omaisuuksia" täysin turhista helyistä. Kun sitä ihmettelee...kehuvat rahamiesten HD harrastukseksi..heh, Näin kehui minulle helsinkiläinen HD-mies..jakeluauton kuljettaja.


      • Toinenkin

        Tuo kiertoliike on aika paskamainen ja esintyy juuri aiemmin mainitussa bokseri moottorissa..Ei se mistään kardaanista johdu.Aina jaksatta tuota kardaania mainostaa.Onse keppi veto muillakin saatavilla eikä se suinkaa ole bemarin keksintöä.
        Kannattas ajaa viel vähän useammal merkil ni sitte vois jo tietääkkin.
        Kiva kun mainitsit tuon rahan.Se on siis vaurauden merkki tuo bmw?Ei siinä silloin mitään jos kerta on maksettu eikä rahotusyhtiön.
        Bemarin kattominen ei vituta yhtään.
        Ainoastaan näitten uusiomotoristien tuoma piirre tähän touhuun.Heitä lähinnä tarkoitin tuolla aivopesulla.


    • Joo.

      Saat samat viat ja ominaisuudet paljon halvemmalla;)

    • el_lupo

      BMW kamaa paitsi sivulaukut, kun oli ostettaessa kiinni. En maksa pelkästä merkistä mitään ylimääräisiä. Hyvin olen varusteillani pärjännyt ja halvalla päässyt.
      Mainitsit,että "kaikki" bemaristit.
      Mitä tulee kardaanin aiheuttamiin vääntöihin, tarkoitat varmaankin boksereita.
      Minulla on ollut ketjuvetoisia japsipyöriä, enkä vaihtaisi K-sarjan bemaria koskaan japsiin, koska niin paljon olen siitä hyviä ominaisuuksia löytänyt. Vääntöä ei ole kaasua höllätessä eikä lisätessä. Eikä nosta persettä kovallakaan moottorijarrutuksella.
      Käy kokeilemassa joskus, niin varmaankin tulet toisiin ajatuksiin. Ei tarvitse tykätä, mutta on siinä hyvätkin ominaisuutensa.
      Toisten puheisiin ei pidä uskoa, ennenkuin testaa.

    • muuten pesty!

      Mitä pahaa siinä on jos ostaa laatua?
      Saksalaisia tuotteita on aina pidetty kohtakaisen laadukkaina.
      Tiedän, että juttusi oli tarkoitettu provoiluksi mutta siitä kuitenkin heijastuu tietty kateus ja oman itsetunnon heikkous.
      Kun sinulla on (jos yleensä on mitään) pyörä ja varusteet, joihin olet tyytyväinen niin miksi ihmeessä et anna toistenkin olla tyytyväisiä omiin valintoihinsa?
      Elämähän on täynnä valintoja ja onneksi meillä on mistä valita!
      Omat varusteeni eivät ole tarkoittamiasi "merkkituotteita" mutta vaikka olisvatkin niin en niitä häpeäisi!
      Hyvillä ja laadukkailla varusteilla on hieno harrastaa! Ajellaan kaikki omillamme ja nautitaan syyskesän kuulaista ja vielä aurinkoisistakin retkistä.

    • Vaan vituttaa

      Kun ajavat ohi, ketjuja rasvatessa.

      • mie vuan

        ei se nyt ihan noinkaan ole. Itse pidän ketjuvedosta kaikessa muussa PAITSI kun se sotkee paikkoja. Tämä on varsinkin reissussa hankalaa, kun ei pääse pesemään. Tästä syystä ja vain tästä syystä olen alkanut miettiä pyörän vaihtoa, mutta kun ei oikein tunnu löytyvän mitään mikä kiinnostaa....
        Ketjuthan rasvataan illalla kun on avattu eka kalja. Sen jälkeen otetaan toinen kalja....:)
        Itse asiassa monet kardaanin kehujat eivät oikeasti tiedä miten hyviä nykyketjut ovat. Busassa ekat ketjut ja rattaat kestivät vähän vaille 40tkm ja sittenkään ne eivät olleet pahana, mut vaihdoin (maksaa takarenkaan verran) varmuuden vuoksi kun piti lähteä reissuun.


    • AKK55

      Kiitos huomioistasi "Kö kaikki". Viestisi kolahti kohdallani, että ihan nolottaa. Vuonna 1974 kiinnostuin ottamaan selvää, onko elämää myös Tarvontien ulkopuolella. Valitettavasti ajoneuvovaihtoehtoja tarkoitukseen oli kovin niukalti, lähinnä LandRover ja BMW. Päädyin jälkimmäiseen, kenties edullisemman hankintahinnan vuoksi. Vuosien vieriessä en itse osannut edes epäillä valintaani, ajelin vaan menemään. Kun tuosta ajattelemattomuudestani on ehtinyt kulua aikaa jo harmillisen paljon ja siinä ohessa ajettuja kilometrejäkin on kertynyt melkoisesti Euroopan lisäksi Aasiassa ja Pohjois-Afrikassa, niin eihän häpeääni lisää se tosi seikka, että olen sortunut tähän mainitsemaasi moottoripyörämerkkiin kahdesti myöhemminkin. Joten nyt on jo kolmas maamoottori menossa.

      Huomiosi kohteena ollut ajovarustepuoli oli koitua kohtalokseni entisen Jugoslavian Titogradissa, joka sivumennen sanoen on rumin kaupunki jossa olen käynyt. Olin hankkinut Storm Motorista sellaisen pari senttimetriä halkaisijaltaan olevan emalinapin, jossa tietenkin komeili tunnettu sinivalkea kuvio ja kolme konsonanttia. Ruuvasin napin takkini kaulukseen, tyhmä kun olen. Niinpä tuon kuulun partisaanin mukaan nimetyssä kaupungissa olin eräänä yönä nuorisojoukon piirittämänä, paikallisen jehun vaatiessa emalinappiani. Niin olin itsekäs, etten tahän vaatimukseen suostunut, joten neuvottelukumppani ilmoitti, että hän voi hyvin hyväksyä kantani ja hän ystävineen tyytyy ottamaan moottoripyöräni. Ajatella. Koska jo tuohon aikaan neuvottelut käytiin hienosti Englanniksi, oli paikalla myös tulkki, sievä montenegrolainen, joka ehdotti minulle ratkaisua tilanteen laukaisemiseksi. Hän pyysi ystäviään tekemään hieman tietä, jotta voisin käydä kaupungin laidalla olevalta leirintä-alueelta hakemassa lisää näitä kiinnostavia nappeja, joita riittäisi kyllä koko joukolle. Minua hän evästi ajamaan saman tien mieluummin Kreikan puolelle asti.

      BMW-tapaamisista mieleeni on jäänyt useita: Turkissa Irakin rajan tuntumassa tulin moottoripyöräpoliisin pysäyttämäksi. Passin pyydettyään hän viittasi seuraamaan perässä. No, muistaakseni mieleeni ei tullut muita vaihtoestoja. Yllätuksekseni hän halusukin vain jakaa kovaa kohtaloamme tarjoamalla lasillisen teetä poliisiaseman terassilla. Taas kerran Bulgariassa tapasin "aitoamerikkalaisen" BMW-moottoripyörineen. Hän oli Makedoniassa joutunut jättämään matkakumppaninsa, joka oli päättänyt laivata pyöränsä ja itsensä Italiaan. Odotettuaan ensin kaksi viikkoa joitakin varaosia johonkin moottoripyörään. Tämä amerikkalainen oli menossa Intiaan, josta matka jatkuisi meritse Indonesiaan. Tähän reittiin hän oli päätynyt, koska Burma oli tuohon aikaan n.k. suljettu valtio, jonka kautta kulku olisi muodostunut BMW-motoristille extreme-lajiksi. Ehkä kuitenkin lämpimin tapaaminen oli afrikkalaisen paimenen kanssa. Hän arvuutteli, jaksaisiko boxerini kuljettaa koko kuormani, mikäli ajaisin pyörällä puuhun siten, että toinen sylinteri irtoaisi. Häntä tyydytti vastaukseni, kun muistelin etten ollut viime päivinä nähnyt montaakaan puuta ja riski olisi siten vähäinen. Hänellä ei itsellään ollut BMW:tä, mutta oli aikonut hankkia sellaisen.

      Kohta on taas toukokuu ja toukokuussa taas akaasia tuoksuu. Toivotan sinulle kaikkea hyvää hienon harrastuksen parissa. Toisten tekemistä virheistä voi oppia paljon enemmän kuin omista.

    • Alkuperäinen riidankylväjä

      No niin.
      Kävihän tässä niinkuin arvasinkin.
      Hieman provoksi tarkoitettu alkuperäiseni viesti aiheutti juuri sen reaktion minkä arvelinkin.
      Wanhat kunnon merkkihemmot osasivat ja pystyivät käsittelemään aihetta kivan asiallisesti.Kiitos heille.
      Mutta ajatuksenani oli ärsyttää juuri näitä uusiomotoristeja jotka ovat ostaneet ekaksi pyöräksi bemarin ja lisäksi kaiken muun merkkikrääsän saavuttaakseen jotakin hyväksyntää ja yhteenkuuluvaisuutta.
      Nämä samat sitten vinkuvat vaahto suussa merkin erinomaisuutta ymmärtämättä sitä ollenkaan ettei täydellistä pyörää olekkaan.Toinen tykkää tyttärestä toinen äidistä.Hyvä niin.
      Mutta idea toimi. Kiitokset kaikista kommenteista ja jatketaan edelleenkin harrastustamme.
      Ja toisten merkkien mollaamista;)

      • Make

        Jos on ajanut 9 :llä fillarilla ennen BEMARIN
        ostoa ? Kaikki japsit on koettu ja muitakin
        siinä sivussa ! Jotenkin vaan on iän kertyessä
        iskenyt tunne , et BMW: kin olis koettava ennen
        kuin jalka lakkaa nousemasta satulan yli !Kuin
        on,vieläkö 50 ukko luetaan joksikin pelleksi jos
        kokeilee merkkiä ja saa herätyksen ja ryhtyy
        kehumaan pelinsä hyvää toimintaa ?


    • jeujeu

      Pösilö mikä pösilö

    • wmb

      Onhan niissä pyörissä näköä näin niistä sen enempää tietämättömälle, mutta itsekin "hyväntahtoisesti" ihmetellyt sitä merkkiromppeen keräämistä. Naapuri pisti bemun viiritkin liehumaan salkoon, et siinä meni mun käsityskyky. Mutta ihan sama mitä kukakin tekee, kuhan ei mun reviirilleni tule bemusälää.

    • hd..

      Yllättäin näyttää esiintyvän samaa vaivaa HD oire-yhtymän keskuudessa!

    • Honda

      Samanlaista joka merkeillä ollaan kuin olisivat itse rakentaneet ko pyörän,"viina virkistää"

      • provo+

        Itselläni on ollut japsipyöriäkin,mutta hyvin huollettuna toimii kaikki pyörät.
        Abs-jarruilla yms, varustetut Bmw moottoripyörät alkavat jo muistuttaa nykymersuja sähkövikoineen.
        Nyky Bemari ei ole huoleton ,jos ei ole mikää muukaan.
        Vanhaa pyörää ostaessa Bmw ja uutta Yamaha eikä vanhaa Harrikkaa saa unohtaa.


    • Niin , että pitkän ajan kuluessa oppii erottamaan LELUT ja KONEET toisistaan ??? Ja kaikille ei hommat
      avaudu samalla lailla ja masokismikin on ihan ymmärrettävä juttu . Eli annetaan meille kaikille vapaus
      valita ratsumme ihan vapaasti !

    • laatua ei shittiä

      samaa sarjaa kuin saksalaiset autotkin!!! hinta/laatusuhde pyöreät nolla! jotkut vaan haluaa ylimääräiset rahat saada käsistään pois,saamatta sille vastinetta!!!! siinä kaikki!!!!

      • neutraalius

        Kateellisten paskajuttuja, joukossa pyörättömien ja mitään asioista tietämättömien töherryksiä - siinä kaikki!
        Bemari vaan on niin hyvä pyötä että panee kateelliset vituttamaan.


    • Kiva????????????????

      Ittekkin useamman BMW:n omistanut ja tykännytkin kunnes kokeilin Yamahan T-maxia en takasi vaihtasi

    • 25v mopoilua

      Kunnioitan valintaasi ja mieltymystäsi. Se ei silti vaikuta pätkääkään bmw:n ominaisuuksiin! Mikään ei pakota sinua palaamaan entiseen.
      Yks tykkää äidistä, yx tyttärestä, yx isästä ja joillekin sukupuolella ei ole väliä...
      Mopoilu on parasta silloin kun siitä nauttii - huolimatta siitä mitä tankissa lukee!
      Nautitaan jalosta harrastuksestamme ja sallitaan nautinto muillekin.

    • engineur

      Kukin ajaa sillä millä haluaa, ja taloudellisetkin resurssit vaikuttaa.
      Tietysti BMW-ketjussa on eniten Bemaristejä.
      Hyviä pyöriä nekin.
      Mikään ei kuitenkaan todista niiden olevan parempia kuin joku muukin merkki.
      Nyt on minulle tulossa keppivetoinen, eurooppalainen uusi "GS:n kaataja".

      Kardaani ei ollut kylläkään painava syy vehkeen tilaukseen, ketjupyörät ovat toimineet oikein hyvin, ja voisi jopa tosi seikkailulla olla varmmpikin, helpompi korjata/vaihtaa.

      Kaikille hyviä hetkiä harrastuksen parissa, malttamattomana odottelen uutta mp:tä ja tapaamisia tienpäällä.

      • 25v mopoilua

        Jos nyt tosiaan unohdamme sen mitä tankissa lukee ja pysymme asiassa.
        Kovin usein jutuissa puhutaan kardaani/vastaan ketju.
        Itse olen ajanut satoja tuhansia - ehkä lähes puolimiljoonaa kilometriä
        sekä Euroopassa että sen ulkopuolella eikä koskaan - siis ei molloinkaan - minulla ole ollut minkäänlaista huolta/ongelmaa kardaanin suhteen. En edes ole ajatellut koko vempainta. Siksi herää kysymys mitä tarkoittaa nuo puheet kardaaniongelmista? Olenko sattumalta onnettaren suosikki kun en ole niistä osalliseksi päässyt?
        Kaksi ketjuvetoista minulla on ollut. En niitäkään moiti mutta pitkästä kokemuksestani turvaan kyllä enempi kardaanivetoon! Öljyt kun vaihdan kerran keväällä niin eipä tarvitse tarkistella pitkälläkään matkalla vetosysteemin kuluneisuutta, kuntoa rasvailuja tai muuta.
        Olenko siin poikkeus kun olen selvinnyt ongelmitta vai onko puheet kardaanin epäluotettavuudesta moottoripyörissä silkkaa provoilua ja kateutta?
        Tämä ei ollut provoilua! ;-)


    • engineur

      Kerran on ketju katkennut,moottoripyörästä, MZ 250, sekin siksi etten ollut tarkistanut kireyttä.
      Ja EMW 350? kaauan sitten meni kardaani poikki.
      Sitten pitkä jono ketjuvetoisia, ilman ongelmia.

      Nyt laitan kardaanivetoisen, ( ei BMW)en tosin ketjujen huonouden takia, vaan, kun sattui olemaan kardaani-pyörä mihin "ihastuin"

      • 25v mopoilua

        Ehkä en tullut ymmärretyksi ihan siten kuin oli tarkoitus. "Ilman ongelmia" ei mielestäni ole sama kuin "ilman huolia".
        Itse lasken ketjuvedon ongelmaksi ja huoleksi sen että se rasvapullo pitää mahtua aina mukaan ja tietyn kilometrimäärän jälkeen vetopaketti on kulunut ja menee vaihtoon. Kardaania ei tarvitse reissuilla rasvata eikä sitä tarvi vaihtaa välttämättä vielä 400 000 km:kään jälkeen.Minusta tuossa on suuri ero noiden kahden syhteemin välillä.
        Muistutan vielä etten provoile sekä että kyse on yleensä ketju- vastaan kardaanipyöristä, - ei pyörämerkeistä!


      • >30v mp:llä
        25v mopoilua kirjoitti:

        Ehkä en tullut ymmärretyksi ihan siten kuin oli tarkoitus. "Ilman ongelmia" ei mielestäni ole sama kuin "ilman huolia".
        Itse lasken ketjuvedon ongelmaksi ja huoleksi sen että se rasvapullo pitää mahtua aina mukaan ja tietyn kilometrimäärän jälkeen vetopaketti on kulunut ja menee vaihtoon. Kardaania ei tarvitse reissuilla rasvata eikä sitä tarvi vaihtaa välttämättä vielä 400 000 km:kään jälkeen.Minusta tuossa on suuri ero noiden kahden syhteemin välillä.
        Muistutan vielä etten provoile sekä että kyse on yleensä ketju- vastaan kardaanipyöristä, - ei pyörämerkeistä!

        Ongelma/huoli, saivartelua sanoilla, nykyiset ketjut kestävät huollettuna, 30000 - 40000,km, oma kokemus. 400000 km en ole ajanutkaan ja pyöriökin on ollut lähemmäs kymmenen, Pitäähän kardaaniakin huoltaa ja olen kyllä kuullut, että ne voivat särkyäkin paljon ennen 400000km.
        Jos öljypullo on ongelma niin ymmärrän kyllä, ettei voi ketjuvetoa olla...


      • 25v mopoilua
        >30v mp:llä kirjoitti:

        Ongelma/huoli, saivartelua sanoilla, nykyiset ketjut kestävät huollettuna, 30000 - 40000,km, oma kokemus. 400000 km en ole ajanutkaan ja pyöriökin on ollut lähemmäs kymmenen, Pitäähän kardaaniakin huoltaa ja olen kyllä kuullut, että ne voivat särkyäkin paljon ennen 400000km.
        Jos öljypullo on ongelma niin ymmärrän kyllä, ettei voi ketjuvetoa olla...

        En minäkään saivartelua odottanut vaikka sitä löytyykin - ainakin rivien välistä.
        Ihan faktaa kaipasin, en heittoja "olen kuullut" -tyyliin.
        En myöskään puolustanut kardaania tai herjannut ketjuvetoa. Tiedän ketjuvedon kokemuksestani, samoin tiedän kardaanin.
        Lukemattomia herjoja kardaanin hajoamisista ja ketjun luotettavuudesta olen löytänyt - missä lienee ne "suuret" sankarit jotka puhuisivat oikeista ja omista kokemuksistaan ilman "saivarteluja"!
        Kardaaniin vaihdetaan kevväällä öljyt sitten ajetaan koko kesä.
        Kardaani ei tarvi vaihtaa koko pyörän elinkaaren aikana - kuin poikkeustapauksessa.
        Ketjuja on öljyttäväkesän aikana - kuinka monta kertaa, se riippuu ajokilsoista ja olosuhteista. Ketjut on vaihettava 20 000 tauseammin , joskus tosin harvemminkin!
        Eikö näin ole???


      • >30 v mp:llä
        25v mopoilua kirjoitti:

        En minäkään saivartelua odottanut vaikka sitä löytyykin - ainakin rivien välistä.
        Ihan faktaa kaipasin, en heittoja "olen kuullut" -tyyliin.
        En myöskään puolustanut kardaania tai herjannut ketjuvetoa. Tiedän ketjuvedon kokemuksestani, samoin tiedän kardaanin.
        Lukemattomia herjoja kardaanin hajoamisista ja ketjun luotettavuudesta olen löytänyt - missä lienee ne "suuret" sankarit jotka puhuisivat oikeista ja omista kokemuksistaan ilman "saivarteluja"!
        Kardaaniin vaihdetaan kevväällä öljyt sitten ajetaan koko kesä.
        Kardaani ei tarvi vaihtaa koko pyörän elinkaaren aikana - kuin poikkeustapauksessa.
        Ketjuja on öljyttäväkesän aikana - kuinka monta kertaa, se riippuu ajokilsoista ja olosuhteista. Ketjut on vaihettava 20 000 tauseammin , joskus tosin harvemminkin!
        Eikö näin ole???

        Rasvaus 300 - 500 km, sateella joka tankkauksella.
        Kuten tuossa edellä kerroin, niin vähintään 30 000 km, ketjulla ja rattailla,

        Onhan ketjuveto kevyempi ja halvempi vaihtoehto...


    • jar-ed

      Kysäise samaa noilta leijonariipus ja kiitos-suomi-t-paitahemmoilta jotka leuhottaa rätti päässä camo-housuissaan alitehoisilla amerikkalaisilla kustomipaskoilla.
      Olisko tääkin provo?

    • vieläutelias

      Aika hyvin on kilometrejä tullut jos on 25-vuotta ajanut 20000 km/vuosi.
      Riittääkö kesä vai ajatko ympärivuoden....

    • Bemari sen olla pitä

      Täytyykö tässä alkaa miettimään mitä muut ajattelee mun pyörästä, ajovaatteista, kypärästä, ajotavasta.... vai teenkö yhä niinkuin tuntuu hyvälle, parhaalle ja mihin kukkarollani on varaa. Eukko huolehtii kyllä nalkutuksesta kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta, joten eiköhän me kaikki tehdä kuten parhaaksi nähdään.

      En halua mainostaa, mutta ostin viime kesänä Rukan ajovaatteet ja ne oli hiton hyvät. Lämmin pysyi sisällä, viileätä tuli tarvittaessa, vesisadekaan ei haitannut, paitsi ihan pikkasen kauluksesta, kun en huomannut ajoissa.

      Ajan K1600 bemarilla ja olen siihenkin tyytyväinen. Kaikissa entisissä, kuten nykyisessäkin pyörässä on asioita jotka voisi olla toisin, joita olisi voinut ja voikin muuttaa, mutta ihan sama, kuin se häähunnussa oleva suloinen morsian tuntuu silloin täydelliseltä, niin ajan ja käytön aikana siihenkin tulee vikoja, ellei niitä ole aiemmin huomannut.

      On multa joku joskus kysynyt sitäkin, että miksi mä vaimoni kanssa asun, vietän aikaani, miksi vien sitä joka paikkaan, miksi kuljen hänen kutoman villapaidan kanssa ja miksi siedän sitä nalkutusta, mutta siihenkin pätee se sama asia, aina se vaihtaminen ei tuo onnea, eikä korjaaminen lopu vaan jos jonkun kanssa on tottunut olemaan, elämään ja ajamaan sekä sen kanssa on sinut, niin sillä mennään.

      Minä hymyilen vaimolleni, kuten pyörällenikin. Niin ne kaikki muutkin tekee, mutta vittuako siitä.

      • Mika++

        Mitä pitäis muuttaa. Kerro heti, oon tekemässä kauppoja.


    • Lisäksi, kysymykseesi;>>Miettiny tätä, että onko kaikki bemaristit täysin aivopetyä sakkia?

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe