Puulattian käsittely

Saunan rakentaja

Kaipaisin vinkkejä rannalla olevan saunamökin tuvan, pukuhuoneen ja saunan puulattian käsittelyyn.

7

3128

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mokkeilija

Tuvan ja pukuhuoneen lattia vedetään puolikiiltävällä Unicalla kolmesti ja saunan lattialle perusteellinen vernissa/tärpättikyllästys ennen lakkausta.

• Lattia

Meillä on venelakkaa 3 kerrosta pesuhuoneessa ja saunassa. Pukuhuoneessa pari kerrosta.

• alf2
        Lattia kirjoitti:

Meillä on venelakkaa 3 kerrosta pesuhuoneessa ja saunassa. Pukuhuoneessa pari kerrosta.

Tuo edellisen viestin kirjoittajan mainitsema Unica on juuri venelakkaa.

• Rakentelia

Itse laitoin kuivan tilan lattioihin lakkaa jota käytetään mm sisäurheilutilojen lattioihin, siitä tulee sellainen "joustava" kalvo pintaan ja kestää hyvin kulutusta. Nimeä en muista mutta on kuitenkin vesiohenteinen eikä ollu kalliskaan. Kostean tilan puulattiaan tavallista peittävää puunsuojaa pari kerrosta ja hyvin on kestänyt kun vaan pääsee kuivamaan saunan käytön jälkeen.

• Se Leena

Suosittelen Osmon öljyvahaa, kesämökkisaunan lattiaan voi laittaa sitä, jos lämpö ei nouse lattiatasolla korkeaksi eli tuuletus on hyvä. Itse käsittelin lautojen päät ensin homesuojalla (upottamalla) ja siihen öljyvaha kahteen kertaan päälle. Ei ole liukas ja toimii hyvin. Öljyä lisätään parin-kolmen vuoden kuluttua. Lakka on huomattavasti liukkaampi vaihtoehto. Lakka toimii niin kauan kuin se on ehjä, naarmun kohdalta vesi imeytyy puun sisään ja tiedetään mitä siitä seuraa. Kuivan tilan lattioihin öljyvahan alle voi laittaa värillisen kuultavan tai peittävän öljyvahan.

• keijo.i
        Se Leena kirjoitti:

Suosittelen Osmon öljyvahaa, kesämökkisaunan lattiaan voi laittaa sitä, jos lämpö ei nouse lattiatasolla korkeaksi eli tuuletus on hyvä. Itse käsittelin lautojen päät ensin homesuojalla (upottamalla) ja siihen öljyvaha kahteen kertaan päälle. Ei ole liukas ja toimii hyvin. Öljyä lisätään parin-kolmen vuoden kuluttua. Lakka on huomattavasti liukkaampi vaihtoehto. Lakka toimii niin kauan kuin se on ehjä, naarmun kohdalta vesi imeytyy puun sisään ja tiedetään mitä siitä seuraa. Kuivan tilan lattioihin öljyvahan alle voi laittaa värillisen kuultavan tai peittävän öljyvahan.

Olen saunonut saunassa jossa oli 30 vuotta vanha _lakattu_ puulattia. Ihan hyvässä kunnossa oli, tosin isäntä oli huoltolakannut lattian kolmen-neljän vuoden välein.
        Mielenkiinnolla odota näkeväni minkänäköinen on osmocolorilla käsitelty lattia 30 vuoden kuluttua...

• Mustis

Itse jyrskäytin myös unicalla 3 kertaa ja hyvä tuli, eikä ole liukas vaikka näin luulin. Pohjustin värittömällä valtilla kaksi kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe