Puulattian käsittely

Saunan rakentaja

Kaipaisin vinkkejä rannalla olevan saunamökin tuvan, pukuhuoneen ja saunan puulattian käsittelyyn.

7

3098

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mokkeilija

Tuvan ja pukuhuoneen lattia vedetään puolikiiltävällä Unicalla kolmesti ja saunan lattialle perusteellinen vernissa/tärpättikyllästys ennen lakkausta.

• Lattia

Meillä on venelakkaa 3 kerrosta pesuhuoneessa ja saunassa. Pukuhuoneessa pari kerrosta.

• alf2
        Lattia kirjoitti:

Meillä on venelakkaa 3 kerrosta pesuhuoneessa ja saunassa. Pukuhuoneessa pari kerrosta.

Tuo edellisen viestin kirjoittajan mainitsema Unica on juuri venelakkaa.

• Rakentelia

Itse laitoin kuivan tilan lattioihin lakkaa jota käytetään mm sisäurheilutilojen lattioihin, siitä tulee sellainen "joustava" kalvo pintaan ja kestää hyvin kulutusta. Nimeä en muista mutta on kuitenkin vesiohenteinen eikä ollu kalliskaan. Kostean tilan puulattiaan tavallista peittävää puunsuojaa pari kerrosta ja hyvin on kestänyt kun vaan pääsee kuivamaan saunan käytön jälkeen.

• Se Leena

Suosittelen Osmon öljyvahaa, kesämökkisaunan lattiaan voi laittaa sitä, jos lämpö ei nouse lattiatasolla korkeaksi eli tuuletus on hyvä. Itse käsittelin lautojen päät ensin homesuojalla (upottamalla) ja siihen öljyvaha kahteen kertaan päälle. Ei ole liukas ja toimii hyvin. Öljyä lisätään parin-kolmen vuoden kuluttua. Lakka on huomattavasti liukkaampi vaihtoehto. Lakka toimii niin kauan kuin se on ehjä, naarmun kohdalta vesi imeytyy puun sisään ja tiedetään mitä siitä seuraa. Kuivan tilan lattioihin öljyvahan alle voi laittaa värillisen kuultavan tai peittävän öljyvahan.

• keijo.i
        Se Leena kirjoitti:

Suosittelen Osmon öljyvahaa, kesämökkisaunan lattiaan voi laittaa sitä, jos lämpö ei nouse lattiatasolla korkeaksi eli tuuletus on hyvä. Itse käsittelin lautojen päät ensin homesuojalla (upottamalla) ja siihen öljyvaha kahteen kertaan päälle. Ei ole liukas ja toimii hyvin. Öljyä lisätään parin-kolmen vuoden kuluttua. Lakka on huomattavasti liukkaampi vaihtoehto. Lakka toimii niin kauan kuin se on ehjä, naarmun kohdalta vesi imeytyy puun sisään ja tiedetään mitä siitä seuraa. Kuivan tilan lattioihin öljyvahan alle voi laittaa värillisen kuultavan tai peittävän öljyvahan.

Olen saunonut saunassa jossa oli 30 vuotta vanha _lakattu_ puulattia. Ihan hyvässä kunnossa oli, tosin isäntä oli huoltolakannut lattian kolmen-neljän vuoden välein.
        Mielenkiinnolla odota näkeväni minkänäköinen on osmocolorilla käsitelty lattia 30 vuoden kuluttua...

• Mustis

Itse jyrskäytin myös unicalla 3 kertaa ja hyvä tuli, eikä ole liukas vaikka näin luulin. Pohjustin värittömällä valtilla kaksi kertaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe