Ylipaine auttaa kuorsaukseen!

Nimetön

Uniapneaan on olemassa helppo ja hyvä apu CPAP-kone, joka laitetaan kasvoille nukkuman käydessä ja se painaa nenän kautta ylipaineella ilmaa keuhkoihin niin, että suu pysyy kiinni koko nukkumisen ajan ja kuorsausta eikä hengityskatkoksia enää tule ja kuorsaaja on aamuisin todella virkeä. Tiedän tämän kokemuksesta, kun sain itselleni viime keväänä sellaisen koneen käyttööni, kun oma uniapnea sairaus oli jo todella pitkällä, enkä enää kestänyt hereillä edes aamupuuroa syödessä, mutta nyt tilanne on todella loistava. Koneen saa helpoiten käyttöönsä, kun käy omalla lääkärillä ja valittaa hengityskatkoksista, jolloin pääsee keuhkopolille ja saa mittauslaitteen kotiinsa yöksi ja se kertoo millaisessa kuorsauskunnossa kaveri on.

21

6622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttää sitä

      CPAP konetta. Sain elämäni ensimmäisen paniikin. Minut on nukutettu kymmeniä kertoja, ja leikelty ja tehty vaikka mitä, enkä silti ole koskaan kokenut paniikkia aikaisemmin.

      Painonpudotus autooi paljon. Nyt en tarvitse istuaaltani nukkua kuin joskus. Minulla oli myös niin paha uniapnea että nukahdin aamukahvia juodessani. Heräsin kun kahvi valui päälleni. Ihme etten tukehtunut.

    • ...

      Pirkanmaalla ainakin unitutkimukseen pääsy kestää 7 kk ja CPAP-laitteen saaminen toiset 7 kk.

      Kaikille se ei tuo apua kuukausienkaan käytön jälkeenkään.

      CPAP-laite pitää meteliä, joka häiritsee uniapneapotilaan lisäksi vähintääkin kaikkia muita samassa huoneessa nukkuvia. Toiset tottuu siihen, toiset ei koskaan.

      Muita ongelmia voivat olla limakalvojen ärsytys, ihoärsytys maskista ja suun aukeaminen, jolloin paine karkaa suun kautta ja suu kuivuu.

      Kaiken tämän helppouden lisäksi jatkuva välineiden peseminen.

      • on se

        että hurina voi olla herkkäuniselle häiritsevää, mutta meillä ainakin se on niin paljon vähemmän häiritsevää, kuin valtava kuorsaus, että laite on otettu ilolla vastaan eikä puoliso ole valittanut kertaakaan sen äänestä päin vastoin on vain ollut laitteeseen tyytyväinen. Sekin on totta, että laite aiheuttaa limakalvojen kuivumista, mutta laitteeseen saa kostuttajan, joka minullakin on nykyisin käytössä. Maskeja taas on niin paljon erilaisia, että niistä varmaan löytyy jokaiselle sopiva. Minulla itselläni on jo neljäs malli käytössä ja tämä tuntuu olevan erittäin hyvä. Ja tietysti laitetta täytyy huoltaa ja maskia pestä sekä kostutuslaitteen säiliötä huuhdella ja pestä,eihän mitään laitetta voi käyttää pitkään pesemättä, kun bakteerit lisäänytisivät riemulla, tämän luulisi olevan kaikille selvää. Tuota suun aukeamista en allekirjoita, kun laiteen toiminta perustuu siihen myös, että suu pysyy kiinni, kun paine nenässä on tarpeeksi kova, minulla ei ole suu auennut kertaakaan yön aikana. Minä ainakin puolustan laitteen sopivuutta, koska olen sen tehon itse kokenut. Minulla meni tutkimuksiin pääsyssä noin 1 kk ja laitteen sain pikavauhtia kahdessa viikossa, koska uniapnea arvoni (happisaturaatio 84,5% ja jatkuvat hengityskatkokset joista pisimmmät kestivät noin 2 minuuttia) olivat sellaiset jo etten kestänyt todellakaan edes aamupuuroa syödessä hereillä, vaikka olin juuri "nukkunut" 10 tuntia. Apu tuli minulle kyllä heti ensimmäisenä yönä, mutta tunnustan että aluksi oli vaikeaa totutella siihen, että nenään painetaan ilmaa 18 l/s vauhdilla joka on todella iso lukema, kun koneen maksimi on 20 l/s. Nykyisin minulle riittää noin 6-7 tuntia unta ja olen sen jälkeen aivan levännyt ja pirteä.


      • Unihoitsu
        on se kirjoitti:

        että hurina voi olla herkkäuniselle häiritsevää, mutta meillä ainakin se on niin paljon vähemmän häiritsevää, kuin valtava kuorsaus, että laite on otettu ilolla vastaan eikä puoliso ole valittanut kertaakaan sen äänestä päin vastoin on vain ollut laitteeseen tyytyväinen. Sekin on totta, että laite aiheuttaa limakalvojen kuivumista, mutta laitteeseen saa kostuttajan, joka minullakin on nykyisin käytössä. Maskeja taas on niin paljon erilaisia, että niistä varmaan löytyy jokaiselle sopiva. Minulla itselläni on jo neljäs malli käytössä ja tämä tuntuu olevan erittäin hyvä. Ja tietysti laitetta täytyy huoltaa ja maskia pestä sekä kostutuslaitteen säiliötä huuhdella ja pestä,eihän mitään laitetta voi käyttää pitkään pesemättä, kun bakteerit lisäänytisivät riemulla, tämän luulisi olevan kaikille selvää. Tuota suun aukeamista en allekirjoita, kun laiteen toiminta perustuu siihen myös, että suu pysyy kiinni, kun paine nenässä on tarpeeksi kova, minulla ei ole suu auennut kertaakaan yön aikana. Minä ainakin puolustan laitteen sopivuutta, koska olen sen tehon itse kokenut. Minulla meni tutkimuksiin pääsyssä noin 1 kk ja laitteen sain pikavauhtia kahdessa viikossa, koska uniapnea arvoni (happisaturaatio 84,5% ja jatkuvat hengityskatkokset joista pisimmmät kestivät noin 2 minuuttia) olivat sellaiset jo etten kestänyt todellakaan edes aamupuuroa syödessä hereillä, vaikka olin juuri "nukkunut" 10 tuntia. Apu tuli minulle kyllä heti ensimmäisenä yönä, mutta tunnustan että aluksi oli vaikeaa totutella siihen, että nenään painetaan ilmaa 18 l/s vauhdilla joka on todella iso lukema, kun koneen maksimi on 20 l/s. Nykyisin minulle riittää noin 6-7 tuntia unta ja olen sen jälkeen aivan levännyt ja pirteä.

        Joillakin henkilöillä suu aukeaa kaikesta huolimatta Cpap-laitetta käytettäessä. Tähänkin on apukeinoja, joita kannaattaa tällöin kokeilla. Tälläisiä ovat leukaremmi, joka auttaa leukaa pysymään kiinni (laitetaan leuan ja pään ympäri). Toinen vaihtoehto on maski, joka ylettää myös suun eteen. Maski on samantyyppinen kuin nenämaski, mutta isompi ja tällöin suu jää sen sisään.
        Sinulle, joka kerroit kärsiväsi maskin painamiseta, pyydä saada kokeilla erilaisia maskeja. Malleja on monenlaisia ja ehkä kokeilemalla löydät paremman mallin. Maski ei saisi painaa ja sen pitäsiä pysyä paremmin paikoillaan. Toisinaan oikean maskin löytämiseen tarvitaan useiden maskien "koekäyttö".
        Unitutkimuksiin jonot ovat paikkakunnasta riippuen hyvin eri mittaisia. Kiireellisissä tapauksissa esim. jos ajat paljon autoa (työksesi/työmatkoja, pitempiä) pyritään saamaan aika mahdollisimman pian. Meidän alueella kutsutaan esim. peruutuspaikalle.
        Nykyajan Cpap-laitteet ovat hyvin hiljaisia ja pienikokoisia, ovat helppo ottaa matkallekin mukaan.
        Ongelmissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan hoitopaikkaan avun saamiseksi. Hyviä unia kaikille!


      • Kissasrouva

        asenne kysymys.Ainakin ne laitteet mitä oli esillä syksyllä Kaprakan kuntoutus jaksolla ei pitänyt yksikään sellasta ääntä että olis häirinnyt toista nukkujaa.

        Mitä tulee laitten huoltoon niin ei tuo nyt suuri vaiva ole pestä tuo letku ja maski kerta viikkoon tai 10 vrk välein. Aamulla pesu ja päivän kuivaa ja illalla käyttöön.

        Limakalvojen ärsytystä on sillonkin kun kuorsaat oikein antosasti.CAP-laiteeseen saa kostuttajan jos ei muuten onnistu ja se on auttanut myös monella tuohon panikkiin myös. Kuntoutus kursillamme sai eräs avun paniikkiin Ducat tai jotain sinnepäin nimisestä lääkkeestä.Piti limakalvot auki tuo lääke.

        Jos CAP-laite ei tuo apua heti niin kannattaa keskustella asiasta hoitavan lääkärin kanssa ,onko paineet varmasti oikeat.Eikä laite yksin painonpudotus on tärkeää ja liikunta.

        Minä sain CAP-laitteen -05 huhtikuussa.Kakskuukautta oli lattialla vaatehuoneessa ja vannoin että en käytä sitä.Sitten juhannusyönä olin ajaa poikamme kaverin päälle autolla kun ei äly toiminut ja nukutti.Aloin käyttää kompurata ja väsymys alko vähetä ja samalla alkoi itää todellinen ajatus painon pudotuksesta.
        Marraskuussa alussa alotin ja Maaliskuun alkuun oli tippunut 15kg.Ihan ruokavaliolla.Kävelemässä kävin yhden kerran koko aikan.Nyt on paussi että elimistö totuu ja oppii,mutta kohta se alkaa taas ja tavote tulevalle talvelle 10kg.Nyt on sitten jo liikuttavakin ei lähde enään loput ruokavaliolla.JOS tarkkoja oltas niin 15kg pitäs saada pois,mutta olkoon nyt tuo 10.

        Asenteesta se on tääkin hommakiinni.Kaprakassa oli rouva joka sano laitetta mummonmörkökoneeksi ja oli sitä mieltä että ei onnistu.MUTTA nyt käyttää laitetta ok.Suurin apu oli kun näki ettei ole ainut nainen joka käyttää laitetta.
        Eikä alkuun saa antaa periksi.Kyllä se letku johonkin aina menee ja maskeissa on niin monelaisia että löytyy sopiva. Itteläni on sellanen jossa on maskin laidalla harmaa tyyny ja sen päällä kirkas päälys osa.Ei ole kai kovin yleinen .Spiiran markkinoima jos ostaa sieltä suoraan maksaa noin 70e.Paras mikä mulla on ollut.


      • 3333333333
        Kissasrouva kirjoitti:

        asenne kysymys.Ainakin ne laitteet mitä oli esillä syksyllä Kaprakan kuntoutus jaksolla ei pitänyt yksikään sellasta ääntä että olis häirinnyt toista nukkujaa.

        Mitä tulee laitten huoltoon niin ei tuo nyt suuri vaiva ole pestä tuo letku ja maski kerta viikkoon tai 10 vrk välein. Aamulla pesu ja päivän kuivaa ja illalla käyttöön.

        Limakalvojen ärsytystä on sillonkin kun kuorsaat oikein antosasti.CAP-laiteeseen saa kostuttajan jos ei muuten onnistu ja se on auttanut myös monella tuohon panikkiin myös. Kuntoutus kursillamme sai eräs avun paniikkiin Ducat tai jotain sinnepäin nimisestä lääkkeestä.Piti limakalvot auki tuo lääke.

        Jos CAP-laite ei tuo apua heti niin kannattaa keskustella asiasta hoitavan lääkärin kanssa ,onko paineet varmasti oikeat.Eikä laite yksin painonpudotus on tärkeää ja liikunta.

        Minä sain CAP-laitteen -05 huhtikuussa.Kakskuukautta oli lattialla vaatehuoneessa ja vannoin että en käytä sitä.Sitten juhannusyönä olin ajaa poikamme kaverin päälle autolla kun ei äly toiminut ja nukutti.Aloin käyttää kompurata ja väsymys alko vähetä ja samalla alkoi itää todellinen ajatus painon pudotuksesta.
        Marraskuussa alussa alotin ja Maaliskuun alkuun oli tippunut 15kg.Ihan ruokavaliolla.Kävelemässä kävin yhden kerran koko aikan.Nyt on paussi että elimistö totuu ja oppii,mutta kohta se alkaa taas ja tavote tulevalle talvelle 10kg.Nyt on sitten jo liikuttavakin ei lähde enään loput ruokavaliolla.JOS tarkkoja oltas niin 15kg pitäs saada pois,mutta olkoon nyt tuo 10.

        Asenteesta se on tääkin hommakiinni.Kaprakassa oli rouva joka sano laitetta mummonmörkökoneeksi ja oli sitä mieltä että ei onnistu.MUTTA nyt käyttää laitetta ok.Suurin apu oli kun näki ettei ole ainut nainen joka käyttää laitetta.
        Eikä alkuun saa antaa periksi.Kyllä se letku johonkin aina menee ja maskeissa on niin monelaisia että löytyy sopiva. Itteläni on sellanen jossa on maskin laidalla harmaa tyyny ja sen päällä kirkas päälys osa.Ei ole kai kovin yleinen .Spiiran markkinoima jos ostaa sieltä suoraan maksaa noin 70e.Paras mikä mulla on ollut.

        Olen käyttänyt koko maskia lokakuusta asti ja se on todella ollut pelastus itselleni,jolla on todettu keskivaikea uniapnea.
        Mieheno nukkuu korvatulpilla mikäli tulee nukkumaan myöhempään kuin minä,mutta muuten ei herää ääneen.
        Olen virkeä ,muisti parantunut ja mikä parasta vessajuoksut on loppuneet yöllä ja tietysti paino alentunut 15kg.
        Siltikään apneani ei ole hellittänyt ja olen asennoitunut nukkumaan laitteen kanssa loppuelämäni.


      • Kissarouva
        3333333333 kirjoitti:

        Olen käyttänyt koko maskia lokakuusta asti ja se on todella ollut pelastus itselleni,jolla on todettu keskivaikea uniapnea.
        Mieheno nukkuu korvatulpilla mikäli tulee nukkumaan myöhempään kuin minä,mutta muuten ei herää ääneen.
        Olen virkeä ,muisti parantunut ja mikä parasta vessajuoksut on loppuneet yöllä ja tietysti paino alentunut 15kg.
        Siltikään apneani ei ole hellittänyt ja olen asennoitunut nukkumaan laitteen kanssa loppuelämäni.

        Voishan se olla huonomminkin.Nyt on ihan oikee rakastaja ja tuollanen viilee salarakas. Sano yks vähän vanhempi immeinen.

        Ollaan vaan sitkeitä niin kyllä se siitä lähtee paino niinkun paineetkin tippumaan ja pitää luopua tuosta rakastajasta.


      • 22

        2011:
        - Pirkanmaalla unitutkimukseen pääsy kesti 4 kk ja CPAP-laitteen saaminen kuukauden.
        - Uudet laitteet ovat hiljaisempia kuin ennen. Illalla saan välillä nostaa laitteen irti nenästäni, että tiedän, onko se ollenkaan päällä.


      • menenkö biltemaan?
        Unihoitsu kirjoitti:

        Joillakin henkilöillä suu aukeaa kaikesta huolimatta Cpap-laitetta käytettäessä. Tähänkin on apukeinoja, joita kannaattaa tällöin kokeilla. Tälläisiä ovat leukaremmi, joka auttaa leukaa pysymään kiinni (laitetaan leuan ja pään ympäri). Toinen vaihtoehto on maski, joka ylettää myös suun eteen. Maski on samantyyppinen kuin nenämaski, mutta isompi ja tällöin suu jää sen sisään.
        Sinulle, joka kerroit kärsiväsi maskin painamiseta, pyydä saada kokeilla erilaisia maskeja. Malleja on monenlaisia ja ehkä kokeilemalla löydät paremman mallin. Maski ei saisi painaa ja sen pitäsiä pysyä paremmin paikoillaan. Toisinaan oikean maskin löytämiseen tarvitaan useiden maskien "koekäyttö".
        Unitutkimuksiin jonot ovat paikkakunnasta riippuen hyvin eri mittaisia. Kiireellisissä tapauksissa esim. jos ajat paljon autoa (työksesi/työmatkoja, pitempiä) pyritään saamaan aika mahdollisimman pian. Meidän alueella kutsutaan esim. peruutuspaikalle.
        Nykyajan Cpap-laitteet ovat hyvin hiljaisia ja pienikokoisia, ovat helppo ottaa matkallekin mukaan.
        Ongelmissa kannattaa ottaa yhteyttä omaan hoitopaikkaan avun saamiseksi. Hyviä unia kaikille!

        Matkalle pitäisi lähteä. Laite on kevyt, mutta "muuntaja" painaa kilon. Onko kellään tietoa, voiko sen vaihtaa kevyempään?


    • annukka2011

      Hei! Olen käyttänyt syksystä 2010 alkaen. Kaksi kokomaskia on ollut ja nyt nenä. Tuntuu ettei mikään sovi ja poika joka niitä tarjoo ei ole oikein asioista perillä.Nenämaskilla tulee ilmaa suuhun ja herään siihen kun posket pullottaa. Puhallan ilman ulos ja jatkan uniani, välillä heitä kesken yötä maskin pois. Vaikea uniapnea.

    • jk

      en osaa sanoa

    • ÖKKIS

      CPAP-maski toiminut tähän asti hyvin,mut nyt on tullut ongelmaksi se,että suu tuppaa aukeamaan yön aikana ja kumppani ei saa nukutuksi jatkuvan kohinan takia,joka on aivan ymmärrettävää,kertokaa mitä asialle vois tehdä,KIITOS.

      • 22

        Kohiseeko laite, jos nukut suu auki?

        Tuossa aiemmin jo kerrottiinkin, että myös suun peittäviä maskeja on. Kannattaa kokeilla erilaisia.

        Minulla on hiljainen laite. Se kohisee vain, jos se ei ole kunnolla paikallaan ja ilmaa pääsee valumaan jostain raosta. Herään itsekin, jos laite yöllä kääntyillessäni siirtyy ja alka kohista.
        Mutta laitteeni on siis onneksi sellainen, että kun se on kunnolla koottu ja ilmatyyny tiivisti kasvoja vasten, se on aivan hiljainen.


    • xxxyyzz

      Haluan vastausta siihen, että kun on uniapnea ja nenä on tukkoinen, melkein kokonaan hengitys suun kautta. Ei taida löytyä lääketieteellistä konstia minun tapauksessa että nenän kautta hengitys onnistuisi. Niin mite CPAP-hoito onnistuisi,
      onko kellään samaa ongelmaa ja jos sen suun peittävän maskin kautta onnistuisi?
      Minne kantsis mennä hoitoon että saisi nopeaa ja edullista hoitoa?

      • Sama kokemus oli itsellä

        Tukkoisuus häviää hoidon myötä eli limakalvojen turvotus poistuu ja voit päivälläkin hengittää nenän kautta. Ota alkuun sarvikuono käyttöön ja vähäksi aikaa nebäsuihketta.


    • uniapnea-on

      On olemassa myös kokomaski jota pidetään nenän ja suun päällä. Ei siis haittaa jos hengittää suun tai nenän kautta.

    • tämä auttoi

      Nyt kaikki korva kuulolla jotka haluatte että kuorsaus loppuu...Tilanne oli meidän perheessä jo se että jouduin nukkumaan yläkerrassa. Kertakaikkiaan vaimo ei enää kestänyt kuorsaustani. Ongelma se että nukuin aina selälläni ja kuorsaus oli väistämätön tosi asia...ohessa linkit jolla loppui.
      Tyyny on aivan mahtava muunmuassa ozbaby Turussa myi tuotetta ja moni muukin. Kallis on mutta toimii.
      http://www.bumbeez.com/Doomoo-Buddy-imetystyyny-Light-Pink-Taupe
      ja tuossa kisko jonka tilasin Ebaysta hinta lähetyksineen 14€

      http://viewitem.eim.ebay.fi/STOP-SNORING-MOUTHPIECE-ANTI-SNORE-DEVICE-SLEEP-AID-NEW/130518458694/item

      Nyt on vihdoin hiljaista ja itsekin nukun aivan loistavasti töyden yön unia.
      Suosittelen kaikille lämpimästi.
      Tyynyn ansiosta nukun nyt kyljelläni ja tyyny mukautuu mahtavasti Tulee ns. ihanne asento kyljellään ja suu kisko auttaa leukaa eteenpäin.
      En ole vielä uskaltanut koittaa, mutta luulen että kiskon voin jättää pois kun nnyt kerran pysyn kyljelläni koko ajan.
      Eli nyt kipin kapin ostamaan miehelle lahjaksi "Buddy" imetystyyny...
      Ei ne kumminkaan itse sitä kehtaa ostaa!!!!

      • pronttikuviksi

        Idioottimaista laittaa sama mainos joka ketjuun. Osta mainostilaa, älä trollaa!


    • Heikki158

      Lääkärissä käynnin jälkeen kesti muutaman viikon ennen kuin sain unisalkun yöksi kotiin. Sain nukuttua kohtalaisesti mittareiden kanssa, viikon päästäperjantaina soitti lääkäri, kertoi tulokset ja määräsi sairauslomalle. Siinäpä sitä oltiin huuli pyöreänä. Hän sanoi laittavansa lähetteen kiireellisenä KYSille. Maanantaiaamuna soitettiin KYSistä ja tiistaina olin siellä sovittamassa CPAP-laitetta ja yön yli nukuttivat siellä. Se tuntui jo keskiviikkona, että ei ollu sitä valtavaa haukottelua ja istualtaan nukahtamista Sydämen asiata katsellessa. Kuorsaaminen on jäänyt pois, vaimon mukaan se oli hirveätä kuunneltavaa, samoin lasten. Hotellissa muuten naapurihuoneen akatkin valittivat siitä. Olo on virkeä päivisin ja vielä kun saisi painoa pudotettua. Ihmelaite ja apu vähällä.

      • Heikki158.

        Olin jokin aika sitten KYSillä uniapnean ensitietokurssilla, selkäni takana nukkui eräs kurssilainen ja hän kuorsasi aika "äänekkäästi" ja välillä korahdellen, aivan kuin itse ennen CPAP-laitteen saantia. Kotona sanoin vaimolle, että nyt ymmärrän itsekin miltä se kuulosti, perhesopukin oli joskus katkolla. Useaa maskia piti kokeilla ennen sopivan löytymistä.


    • Anonyymi

      Tämän kauteen siivelkä kulkijat jotka yökausi virusturva CD könistelee hotelli huoneiden parisängyt 2 naista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe