Miten aamulla ylös?

etova örkki

Iselleni on melkein joka aamuista puhaa lyödä herätyskello kiinni ja jatkaa unia. Pääsen kyllä ylös sängystä, mutta olo sen verran tokkurainen, että yleensä tulee lysähdettyä sänkyyn takaisin. Mikä olisi tehokas keino päästä sängystä ylös virkeänä tai virkistäytyä ripeästi? Menen yleensä riittävän ajoissa illalla nukkumaan, joten liian lyhyestä yöunesta ei ole kohdallani kysymys.

85

35120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------

      Provigil tai Dexedrine auttaa aamuväsymykseen. Tosin noita kumpaakaan ei Suomesta saa edes reseptillä.

      • saa_

      • -----------
        saa_ kirjoitti:

        Erityisreseptillä saa molempia ja kelakin vielä korvaa.

        http://adhd-aikuiset.org/hoito/laakitys.html

        Tottahan toki noita saa kun hankkii sen erikoisreseptin, mutta se on hieman hankalampi menettely kuin tavallinen resepti.


      • noita..
        ----------- kirjoitti:

        Tottahan toki noita saa kun hankkii sen erikoisreseptin, mutta se on hieman hankalampi menettely kuin tavallinen resepti.

        siis kuitenkin aamuväsymykseen?

        Minä en pääse millään aamuisin ylös ja sen takia en melkein uskalla mennä töihinkään.


      • Hulluin Huone
        noita.. kirjoitti:

        siis kuitenkin aamuväsymykseen?

        Minä en pääse millään aamuisin ylös ja sen takia en melkein uskalla mennä töihinkään.

        Kaikkea sitä lukemaan joutuu! Vai muka pillereillä aamu alkuun. Kyllä on pitkän aikaa täytynyt mennä elämä pieleen.

        Mielestäni asenteissa on korjaamisen varaa.

        Suosittelen maalle muuttoa ja perunan viljelyä. Lapio käteen ja omavaraistalous käyttöön. Sitten alkaa aivotkin taas toimia luonnon mukaisesti.


      • vaan

        ..ole mitään vaikeuksia. Miks ei kellää ole vaikeuksia herätä aamuisin?


      • voxra
        Hulluin Huone kirjoitti:

        Kaikkea sitä lukemaan joutuu! Vai muka pillereillä aamu alkuun. Kyllä on pitkän aikaa täytynyt mennä elämä pieleen.

        Mielestäni asenteissa on korjaamisen varaa.

        Suosittelen maalle muuttoa ja perunan viljelyä. Lapio käteen ja omavaraistalous käyttöön. Sitten alkaa aivotkin taas toimia luonnon mukaisesti.

        Oot kyllä "melkoinen"suosittelija. Jotkut aloittavat päivänsä kahvilla toiset tupakkalla.Mitä vikaa
        sopivassa pillerissä jos auttaa. Onhan siitä mahdollisuus halutessa päästä irti,kuten tupakasta??

        Terveiset maalle.Toivottavasti perunan viljely sujuu:)


    • Trö

      Nukut ehkä liian pitkään ja siksi heräämisaikaan olet keskellä syvimmän unen kautta. Unirytmi menee muistaakseni 90min sykleissä joten kokeileppa mennä 30min myöhemmin nukkumaan kuin tavallisesti (ja kokeile sit vielä 15min myöhemmin jos tuo ei auta).

      • ...

        Kokeile nukahtaa kello 21.45:20.


      • Naapurit....
        ... kirjoitti:

        Kokeile nukahtaa kello 21.45:20.

        Johan minä ainakin maailmankuulun älykön niksejä kokeilisin, mutta sanokaa miten se onnistuu....
        Naapurit aloittavat parhaat rientonsa ja jyskeen ja paukkeen juuri noihin aikoihin. Nuku tai nukahda siinä sitten??????

        Kyllä mun on mentävä toisten asukkaiden ryhmin mukaan, mikäli aikoo asua ja elää......nyyh...
        Taloyhtiö tietää.....


      • iceQB
        Naapurit.... kirjoitti:

        Johan minä ainakin maailmankuulun älykön niksejä kokeilisin, mutta sanokaa miten se onnistuu....
        Naapurit aloittavat parhaat rientonsa ja jyskeen ja paukkeen juuri noihin aikoihin. Nuku tai nukahda siinä sitten??????

        Kyllä mun on mentävä toisten asukkaiden ryhmin mukaan, mikäli aikoo asua ja elää......nyyh...
        Taloyhtiö tietää.....

        nyt olis virkeä aamuisin? kolmannen vuotta amislukioo käyn ja ehkä neljä päivää viidestä viikossa herään vähintään tunnin myöhässä. Ei vaan saa itseään ylös, herätyskellonkin laitan melkein unissani pois niin en usein muista sammuttaneenikaan sitä. Mua kyl väsyttää aina 24/7, mikäli kukaan ei estäis niin nukkuisin koko ajan.


    • eräs väsynyt

      Mulla on ollu kausia, ettei millään jaksais nousta ylös. Toisaalta tuntuu, että mä vaan oon ollu niin poikki, ettei siksi jaksais. Kolme pientä lasta ja vuorotyö, pakko nousta ja nukkua miten sattuu.

      Autto kuitenkin, kun rupes tekee ittekseen kävelylenkkejä. Yleistila kohenee ja saa omaa aikaa. Happea aivoille ja vetreyttä lihaksille.

      Kokeile siis kuntoilua. Yllättäen se saattaa auttaa vireystilanteeseen ja aamuheräämisiinkin.

    • maija meikäläinen

      Mene tarv. lääkäriin jos asiasi niin kovasti mieltäsi vaivaa ja mm. verikokeisiin..ehkäpä sinulla on a. anemiaa tai b. c-vitamiinin puutos.

      Neuvoisin kuitenkin ensin hakemaan hyvin varustellusta ruokakaupassa monivitamiini ja hivenainetableteita, (esim, multitabs) ottamaan yhden päivässä, aamuisin, muista että pitää saada myös kalsiumia ja rautaa...niimpä syö maitotuotteita ja erilaista lihaa säänöllisesti. tarv. hae apteekista Calcichew D3 pureskelutableteita x1/vrk, estää oleellisesti myös luukatoa ja rautalääkettäkin saa ilman reseptiä ja kaupoista rohdospuolelta. Vitamiineja syödään kuitenkin vain tarpeeseen. Käy säännöllisti pesuilla se virkistää mieltä...pukeudu ja laittaidu mieltä ylentävästi. Aloita aamu kupillisella kahvia tai vahvaa teetä, heitä kasvoillesi vettä ja antaudu valolle....valo virkistää mieltä varsinkin talven tullessa...hanki kukkia vihertämään ympäristöäsi, hae elämääsi sisältöä, jotta ei tarvitse jäädä sängyn pohjalle. P.s. liika nukkuminenkin väsyttää 8 h olisi melko ihanteellinen uni/vrk. Liikuntaa, liikuntaa!. P.s. ruokailutottumuksista; pyri syömään tasaisesti ja vähäsokerillisesti, epäsäännöllinen syöminen väsyttää koska elimistön sokeritasapaino heittelee kovasti. Tummaa leipää mielummin vaalean sijasta. Ns. elä terveellisesti, voi hyvin! Toki kaikkia joskus väsyttää ja on ihanaa viettää sänkypäivä silloin tällöin...loikoilla ja rentoutua! Normaalipainoiset voivat myös paremmin kuin ylilihavat tai alipainoiset.

      Muista elää ilman kahleita, vältä turhaa päänvaivaa.

    • se kyl

      onnistukaan. Olet syntynyt sellaseksi ja sellaseks jäät. Niinkuin minäkin.

    • rutinoitunut

      Jos annat itelles periksi ja lysähdät sinne sänkyyn takas niin varmasti väsyttää. Singahdat vain heti kellon herättäessä ylös ja pois koko makuuhuoneesta. Joskus ku itellä on ollu samanlaista vaivaa, niin oonkin laittanu kellon soimaan normaalia aikasemmaksi. Siis sekottanu sitä normirytmiä. Se auttaa kans. Illalla nukkumaan mennessä päätän, että aamulla nousen heti ylös ku kello soi. Se on jännä juttu miten voi toimia. Usein sitte herään minuuttia kahta ennen ku kello ehtii soida... Oon työtön, eli voisin nukkua vaikka puolille päivin asti, mutta joka arkiaamuna herään klo 7.30 ja viikonloppuisinkin kello soi yhdeksältä. Paitsi silloin jos oon päässy käymään viihteellä... =)

    • holy_guacamole

      Muistelen kuulleeni että aivoilla kestää parikymmentä minuuttia “käynnistyä” heräämisen jälkeen. Voisitko siis koittaa antaa periksi ja “asteistaa” heräämistä niin että ensimmäinen etappi on vaan nousta ylös sängystä, mutta ei tarvitse vielä olla hereillä. Itse kömmin joskus sängystä suihkuun avaamatta edes kunnolla silmiä (kylppäri kun on heti makuuhuoneen oven vieressä, sinne löytää simmut kiinnikin). Suihkun alla seisoessa alkaa sitten pikkuhiljaa aivot käynnistyä, ja yleensä olen jo ainakin puoliksi hereillä kuivaillessani itseäni. Loput hoitaa sitten kahvi, ja ulkoilma bussipysäkille kävellessä.

      Olen myös kokeillut sitä että kellon soidessa painan ensin torkkukytkimen päälle ja raahaudun sitten vaikka väkisin sängystä avaamaan verhot ja säästä riippuen avaan ikkunankin (tai jos on keskitalvi ja pikipimeää kellon soidessa, laitan valot päälle). Sitten rojahdan takaisin punkkaan mutta siinä herätyskellon uudelleen pärähtämistä odotellessa valo ja raitis ilma kyllä auttaa tajuntaa pikkuhiljaa nousemaan sieltä syvimmän unen syövereistä. Mulla on myös makkarissa pieni telkkari, jonka voi laittaa päälle kertomaan aamu-uutisia, noin niinkuin lisävirikkeeksi aivoille uuden päivän ensimmäisinä minuutteina.

      Perimmäinen syy heräämisen vaikeuteen on tietysti tuo unirytmi; jos sattuu todella olemaan siinä unen syvimmässä vaiheessa on tajuihinsa tuleminen todella vaikeaa. Joku neropatti on kuulemma kehittelemässä herätyskelloa joka pystyy tunnistamaan missä unen vaiheessa nukkuja on, ja antaa herätyksen unen kevyemmässä vaiheessa jolloin herääminen on helpointa. Herätys asetetaan siihen aikaan kun on viimeistään pakko nousta sängystä; kello sitten seuraa nukkujan unirytmiä yön aikana ja herättää siinä viimeisessä kevyen unen jaksossa ennen asetettua herätysaikaa. Nukkuja siis joutuu nousemaan hieman aiemmin kuin asetettu aika, mutta heräämisen pitäisi olla helpompaa ja huomattavasti “inhimillisempää” tällä menetelmällä. – Ainoa ongelma vaan on etten tiedä onko tätä suunnitteilla olevaa kelloa milloin(kaan) tulossa markkinoille ja varsinkaan hinnalla jonka tavallinen pulliainenkin pystyy pulittamaan; onkos muilla palstalaisilla ehkä tietoa tästä…?

      • Jupeee

        joskus olen sellaisen kellon nähnyt pulju.netin sivuil oli aika tyyris


      • Bert

    • Rva Kesäheinä

      Minulle auttaa Berocca, juonkin sitä ainakin pimeimmän vuodenajan, sitä kun huitelee lasillisen heti aamulla, niin varmasti herää;)

      • mulla on yleensä tosi vaikeeta päästä sängystä ylös, varsinkin talvella kun on niin pimeetä koko ajan. unirytmissä ei pitäis olla vikaa kun meen aina viimestään kymmeneltä maate (nukahdan yleensä heti) ja kello soi joko 5.30 tai 6.30. eniten on auttanu se et on laittanu herätyskellon sen verta kauemmaks et on pakko nousta sammuttamaan se, eikä yleensä jalkeille päästyään viitsi mennä takas maate kun sit ylösnousu on vielä vaikeampaa. toinen mikä on auttanut, on raahautua heti suihkuun ja pistää vesi niin kylmäks kuin saa, kyllä herää! :) ja kun lataa kahvinkeittimen valmiiks ja näppää sen päälle ennen suihkuun menoa niin on virkistysjuoma valmiina kun tulee suihkusta.. =)


    • AUTTAA

      yleensä pari viski paukkua jos ei ole saatavilla niin noin puoli pulloa kossua auttaa myös, itse olen käyttänyt jo 5 vuotta tätä menetelmää, toimii varmastasti. illalla mielellään mäyräkoira kaljaa helpottaa nousemista.. jos nämä ei auta niin juo rapa kiljua joka päivä ämpärillinen..

      • auta.....

        Kärsin sietämättömästä aamu-unisuudesta. Jos joskus illalla olisin niin väsynyt kuin aamuisin, olisipa nukahtaminen helppoa????

        Olen kokeillut edellä mainitut niksit alkoholin käyttöä lukuunottamatta. Ei tehoa??
        Uni ei tule ennen 24, vaikka itkis. Ja, jos onnistun huijaamaan itseni uneen ennen tuota kellonaikaa, on aamuväsymys silti edessä.

        Asiasta tekee vielä hankalamman, koska "herääminen" kestää minulla n. 2 tuntia.
        Jos menen 7.00 töihin ja heti aamuraportille, ikävä kyllä en kuule, enkä muista siitä mitään???
        Sitten pitäisi hoitaa immeisiä yökön antaman rapsan mukaan???

        Olen miettinyt pelkkiin iltavuoroihin siirtymistä, ja luulen että se tämän ongelman vuoksi onnistuukin.

        Lenkkeily piristi vain illasta, vitamiinit ja hivenaineet veivät täysin yöunet.
        Kun kello soi, laitan sen torkulle ja seuraava soitto saakin jo p.....tä. Laitan taas torkun ja nukun kuin tukki. Yritän nousta ja mennä suihkuun, mutta nukun suihkujakkaralle. Seisomassa en pysy.
        Jos lataan kahvinkeittimen ja istahdan, nukahdan heti istuttuani siihen. Lopulta on pakko raahautua sänkyyn takaisin.

        Tämä ongelma on kohdallani niin suuri, että mikäli joku asiantuntija lukee tätä palstaa, niin otan kaikki niksit avosylin vastaan!!!
        KERTOKAA, MITÄ VIELÄ VOISI TEHDÄ???


      • Toinen unelias
        auta..... kirjoitti:

        Kärsin sietämättömästä aamu-unisuudesta. Jos joskus illalla olisin niin väsynyt kuin aamuisin, olisipa nukahtaminen helppoa????

        Olen kokeillut edellä mainitut niksit alkoholin käyttöä lukuunottamatta. Ei tehoa??
        Uni ei tule ennen 24, vaikka itkis. Ja, jos onnistun huijaamaan itseni uneen ennen tuota kellonaikaa, on aamuväsymys silti edessä.

        Asiasta tekee vielä hankalamman, koska "herääminen" kestää minulla n. 2 tuntia.
        Jos menen 7.00 töihin ja heti aamuraportille, ikävä kyllä en kuule, enkä muista siitä mitään???
        Sitten pitäisi hoitaa immeisiä yökön antaman rapsan mukaan???

        Olen miettinyt pelkkiin iltavuoroihin siirtymistä, ja luulen että se tämän ongelman vuoksi onnistuukin.

        Lenkkeily piristi vain illasta, vitamiinit ja hivenaineet veivät täysin yöunet.
        Kun kello soi, laitan sen torkulle ja seuraava soitto saakin jo p.....tä. Laitan taas torkun ja nukun kuin tukki. Yritän nousta ja mennä suihkuun, mutta nukun suihkujakkaralle. Seisomassa en pysy.
        Jos lataan kahvinkeittimen ja istahdan, nukahdan heti istuttuani siihen. Lopulta on pakko raahautua sänkyyn takaisin.

        Tämä ongelma on kohdallani niin suuri, että mikäli joku asiantuntija lukee tätä palstaa, niin otan kaikki niksit avosylin vastaan!!!
        KERTOKAA, MITÄ VIELÄ VOISI TEHDÄ???

        Kyllä tuo sinun tilanteesi vaikuttaa sellaiselta, että on parasta käväistä lääkärillä. Tuo ei ole enää "normaalia" aamu-unisuutta, vaan sinulla on jonkinlainen hivenaineiden tai aivokemian puutostila.
        Nukun itsekin erittäin pitkiä unia ja aamuherääminen on vaikeaa, minulla siihen syynä on masennus. En sano, että sinulla on sama syy kuin minulla, mutta selvästi lääkärikäynti ja lääkärin kanssa syvällisempi keskustelu ongelmasta voisi tuoda ratkaisun.


      • lääkärissä
        Toinen unelias kirjoitti:

        Kyllä tuo sinun tilanteesi vaikuttaa sellaiselta, että on parasta käväistä lääkärillä. Tuo ei ole enää "normaalia" aamu-unisuutta, vaan sinulla on jonkinlainen hivenaineiden tai aivokemian puutostila.
        Nukun itsekin erittäin pitkiä unia ja aamuherääminen on vaikeaa, minulla siihen syynä on masennus. En sano, että sinulla on sama syy kuin minulla, mutta selvästi lääkärikäynti ja lääkärin kanssa syvällisempi keskustelu ongelmasta voisi tuoda ratkaisun.

        Eikä mitään ongelmaa esim. verikokeissa nähty. Syyksi jää siis masennus ja se että elämässäni ei oikein ole mitään mieltä.
        Depressiolääkkeistä ei kylläkään ollut mitään apua????

        Kärsin muuten jo lapsena tästä aamu-unisuudesta.


      • ¤MARIIA¤
        auta..... kirjoitti:

        Kärsin sietämättömästä aamu-unisuudesta. Jos joskus illalla olisin niin väsynyt kuin aamuisin, olisipa nukahtaminen helppoa????

        Olen kokeillut edellä mainitut niksit alkoholin käyttöä lukuunottamatta. Ei tehoa??
        Uni ei tule ennen 24, vaikka itkis. Ja, jos onnistun huijaamaan itseni uneen ennen tuota kellonaikaa, on aamuväsymys silti edessä.

        Asiasta tekee vielä hankalamman, koska "herääminen" kestää minulla n. 2 tuntia.
        Jos menen 7.00 töihin ja heti aamuraportille, ikävä kyllä en kuule, enkä muista siitä mitään???
        Sitten pitäisi hoitaa immeisiä yökön antaman rapsan mukaan???

        Olen miettinyt pelkkiin iltavuoroihin siirtymistä, ja luulen että se tämän ongelman vuoksi onnistuukin.

        Lenkkeily piristi vain illasta, vitamiinit ja hivenaineet veivät täysin yöunet.
        Kun kello soi, laitan sen torkulle ja seuraava soitto saakin jo p.....tä. Laitan taas torkun ja nukun kuin tukki. Yritän nousta ja mennä suihkuun, mutta nukun suihkujakkaralle. Seisomassa en pysy.
        Jos lataan kahvinkeittimen ja istahdan, nukahdan heti istuttuani siihen. Lopulta on pakko raahautua sänkyyn takaisin.

        Tämä ongelma on kohdallani niin suuri, että mikäli joku asiantuntija lukee tätä palstaa, niin otan kaikki niksit avosylin vastaan!!!
        KERTOKAA, MITÄ VIELÄ VOISI TEHDÄ???

        Ylös vaan ja kaffin keittoon ja ja suihkuun, Ja niin rapsakin muistuu mieleen.


      • joopajoop

        joo vanha viesti mutt silti! alkoholi auttaa nukahtamaan nopeammin, mutta silloin ns. syvää unta ei tule yhtään helpommin päin vastoin! alkoholin kanssa yöllä myös heräilee ja pyöriskelee homattavasti enemmän! ja hei eiks aamul luulis lähinnä sammuvan tosta määrästä alkoholii? : )


      • sellastavaan
        auta..... kirjoitti:

        Kärsin sietämättömästä aamu-unisuudesta. Jos joskus illalla olisin niin väsynyt kuin aamuisin, olisipa nukahtaminen helppoa????

        Olen kokeillut edellä mainitut niksit alkoholin käyttöä lukuunottamatta. Ei tehoa??
        Uni ei tule ennen 24, vaikka itkis. Ja, jos onnistun huijaamaan itseni uneen ennen tuota kellonaikaa, on aamuväsymys silti edessä.

        Asiasta tekee vielä hankalamman, koska "herääminen" kestää minulla n. 2 tuntia.
        Jos menen 7.00 töihin ja heti aamuraportille, ikävä kyllä en kuule, enkä muista siitä mitään???
        Sitten pitäisi hoitaa immeisiä yökön antaman rapsan mukaan???

        Olen miettinyt pelkkiin iltavuoroihin siirtymistä, ja luulen että se tämän ongelman vuoksi onnistuukin.

        Lenkkeily piristi vain illasta, vitamiinit ja hivenaineet veivät täysin yöunet.
        Kun kello soi, laitan sen torkulle ja seuraava soitto saakin jo p.....tä. Laitan taas torkun ja nukun kuin tukki. Yritän nousta ja mennä suihkuun, mutta nukun suihkujakkaralle. Seisomassa en pysy.
        Jos lataan kahvinkeittimen ja istahdan, nukahdan heti istuttuani siihen. Lopulta on pakko raahautua sänkyyn takaisin.

        Tämä ongelma on kohdallani niin suuri, että mikäli joku asiantuntija lukee tätä palstaa, niin otan kaikki niksit avosylin vastaan!!!
        KERTOKAA, MITÄ VIELÄ VOISI TEHDÄ???

        Melatoniini 5 - 10 mg.


    • ssolöaS

      Mikä olisi tehokas keino päästä sängystä ylös virkeänä tai virkistäytyä ripeästi?

      se vastaus,
      että riittävän nukkuu riittävästi
      Pari tarinaa miehestä.
      1. minä, herään aina klo 6.00,
      ei mitään kelloja ja aina, joskus kyllä harmittaakin.
      Menen nukkumaan 21.30-22.00.

      Paras ystäväni, mies 2.
      Kertoi aina katselevansa illalla kauan tv:tä,
      kertoi että kukaan ei usko kuinka väsynyt hän on.
      Vaimo tuo kahvit sänkyyn ja hän torkahtaa vielä hetkeksi.
      Päivällä kun heräsi oli huippujätkä,
      tulot olivat aina yli millin , markkoina vuodessa.

      Mutta niin kävi,
      50 vuotis tarkastuksessa kertoi ainoaksi vaivaksi mahan pienen nipistelyn,
      katsottiin sisään ja
      annettiin elinaikaa 6 kk.

      Oli haimasyöpä.

      • calcaneus

        miten haimasyöpä liittyy aamulla sängystä nousemiseen? paitsi tietysti niin että jos on haimasyövän uhriksi joutunut, niin joku kaunis aamu ei nousekaan enää. eikä herää.


    • jaakko

      Olen kärsinyt samanlaisista ongelmista ja lähdin itse ratkomaan sitä seuraavasti.

      Uskon että uniongelma on varsin kokonaisvaltainen juttu. Elämä pitää laittaa järjestykseen ja elää terveellisesti ja tasapainossa. Omalla kohdallani tein seuraavia järjestelyjä ja yleinen vireystila parantui, sekä aamu-unisuus väheni.
      (Lista tärkeysjärjestyksessä)

      -Alkoholi pois (tai ainakin kohdallani runsas vähentäminen :) )
      -tupakka pois
      -Mahdollisimman säännöllinen unirytmi, niin viikolla kuin viikonloppuna
      -Riittävä määrä unta.(unentarve on yksilöllinen 6h-9h)
      -urheilu (väh 3 kertaa viikossa, mieluiten useampi tunti ennen nukkumaanmenoa) iltakävelyitä joinakin iltoina. Löydä mukava urehiluharrastus itsellesi.
      -Terveellinen ruokavalio. Kuituja, salaattia, hedelmiä. Syö hyvin. Syö hyvä aamiainen, päivällinen ja lounas. Illalla ei kannata syödä mitään, koska vaikeuttaa unen saantia. Juo vettä paljon.
      -Televisio pois tai lähes kokonaan pois (vaikuttaa ainakin omalla kohdallani unen saantiin) vaihda musiikin kuunteluun/kirjoihin jne.
      -Yritä löytää elämääsi stressiä aiheuttavat asiat ja pyri poistamaan niitä.
      -Pyri tekemään/hakeutumaan tekemään elämässäsi asioita jotka tuntuvat mielekkäiltä.
      -Laita herätyskello toiseen huoneeseen, siten että joudut nousemaan ylös joka tapauksessa. Siitä samalla sitten suihkuun, kun laitat herätyskellon pois.

      Ihme ei tapahdu yhdessä illassa.

      Luulen että monen kohdalla suurin ongelma on se että ei olla valmiita tekemään suuriakin muutoksia joihin joutuu panostamaankin, jotta asiat parantuisivat. Kaikkia ongelmia ei pysty ratkaisemaan lääkkeillä. Jännä juttu omalla kohdallani on se, että tuon listan noudattamiseen joutui aluksi näkemään vaivaa, mutta enään en palaisi vanhaan elämänrytmiin.

      Jos ei näillä ala ongelma korjaantumaan, niin suosittelen käymään kuitenkin lääkärin juttusilla.

    • miss_banana

      Itselläni on sellainen ongelma, ettei avomieheni herää kellonsoittoon. Tämä on erityisen raivostuttavaa silloin, kun itse saisin nukkua pidempään, mutta joudun kiskomaan miehen ylös sängystä. :-/ Ja vaikka mies kerran havahtuu unestaan, hän todennköisesti nukahtaa samantien uudelleen. Tämä vaikeuttaa mm. hänen opiskeluihinsa ja töihin.

      Tietääkö kukaan, mistä saisi erityisen kovaäänisiä herätyskelloja tai muuta apua tämänkaltaiseen ongelmaan?

      • ei.

        Tietääkö kukaan, mistä saisi erityisen kovaäänisiä herätyskelloja tai muuta apua tämänkaltaiseen ongelmaan


        ei tuollaisia saa käyttää kerrostalossa,
        vaikka useassa loppuukin "hiljainen aika" klo 6.00.

        Ei siitä hyvää seuraa,
        juorut lähtevät liikkeelle ja kasvavat kuin lumipallo.

        aamulla äänet kuluvat aivan erilaille, kuin päivällä.

        Eli riittävä uni pitäisi saada,
        yleensä kaikki tarvitsee 7 tuntia heräämättä,
        "pärjää kyllä katkounellakin aikansa".

        Mutta valitettavan monelle tv on parempi kuin uni,
        on vielä paljon 1. polven tv katsojia.


      • Järki Kouraan

        Älä Herra Jumala valvota miestäsi niin myöhään. Aloittakaa seksitouhut jo kello 18, niin pääsette nukkumaan jo kello 24. Kyseessä on vain pieni järjestelykysymys.


      • anis pentti
        Järki Kouraan kirjoitti:

        Älä Herra Jumala valvota miestäsi niin myöhään. Aloittakaa seksitouhut jo kello 18, niin pääsette nukkumaan jo kello 24. Kyseessä on vain pieni järjestelykysymys.

        aloittaa kello 18, niin viimeistään vartin yli on jo vehkeet pesty ja savut vedetty...


      • Luomu-Lordi
        anis pentti kirjoitti:

        aloittaa kello 18, niin viimeistään vartin yli on jo vehkeet pesty ja savut vedetty...

        Jotain pitää keksiä, ettei hieno homma livistä käsistä. Alkoholi hieman turruttaa jopa juppi-ihmisten tuntohermoja.
        Kiireellä ei tule muuta kuin virheellistä tuotetta. Nykypäivän tuotteistettu elämä vaatii seksiinkin direktiivin. Sen mukaan alle kuuden tunnin seksi on suoritettu kiireellä, ja sen väärin harjoittajat on lähetettävä autiolle saarelle kouluttautumaan.

        Vuoden kuluttua heidät haetaan saarelta, ja he saavat näyttää taitonsa julkisessa esityksessä Porin Pripolisalissa. Esityksen yleisöksi kutsutaan koko ent. pres. Koiviston ja Ahtisaarten perikunnat. TV seuraa erityisesti Martin naaman ilmeitä.


    • pörriäinen

      Itse teen vuorotyötä eli joskus on iltavuoro ja sitten aamuvuoro peräkkäin. Aamulla on tosi nihkeä olo, mutta itse piristyn kun huuhtelen kasvot kylmällä vedellä ja juon pari kuppia kahvia. Sitten menen vaikka ulos vähäksi aikaa seisoskelemaan raittiiseen ilmaan. Lehteä hakiessa postilaatikosta yritän hengitellä raitista ilmaa. Joskus jos on aikaa viileä suihkukin piristää. Sitten kevyt aamupala ja päivän touhuihin. Ei kannata aamulla syödä kovin paljon ja raskasta ruokaa.
      Eri ihmisiä virkistävät erilaiset asiat, mutta eiköhän se riittävän pituinen yöuni ole tärkein. Ja huonetta voi tuulettaa ennen nukkumaanmenoa niin sekin auttaa.

    • yks waan

      itselläni oli ihan samankaltaisia oireita aamusta about kymmenen vuotta sitten,kunnes tajusin et minun pitää laittaa herätyskello sängyn alle,jos joutuu kömpimään lämpimän peiton alta sängyn alle ylettääkseen herätyskelloon,on yksi asia ainakin varmaa että silloin viimeistään heräät kun olet kylmällä lattialla tai sitten nukahdat lattialle samutettuasi herätyskellon ekaks ja samaten olet kahminut lämpimän peitteen takaisin ympärillesi...- niinkuin mulla yhdesti kävi ja myöhästyin töistä ja sain kuulla kunniani siihen malliin ettei ollu varaa enää mokata toista kertaa:-(

      • kokenut

        Kokeiles kännykästä laittaa sen jälkeen torrkuajastin kun se on kerran herättänyt niin yleensä siten jaksaaa......


      • Tumma Heimo
        kokenut kirjoitti:

        Kokeiles kännykästä laittaa sen jälkeen torrkuajastin kun se on kerran herättänyt niin yleensä siten jaksaaa......

        Näin mekin teemme ja nukumme vielä puoli tuntia päälle ennenkuin lähdemme hevosmarkkinoille.


      • En harrasta itse
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Näin mekin teemme ja nukumme vielä puoli tuntia päälle ennenkuin lähdemme hevosmarkkinoille.

        Älkää tulko tänne palstalle neuvomaan. Pysykää siellä, missä olette.


      • Tumma Heimo
        En harrasta itse kirjoitti:

        Älkää tulko tänne palstalle neuvomaan. Pysykää siellä, missä olette.

        Kyllä se niin on, että luonnonkansat eivät kärsi muusta kuin luonnottomien kilpailuhengestä.


      • Tumman heimon viha!
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Kyllä se niin on, että luonnonkansat eivät kärsi muusta kuin luonnottomien kilpailuhengestä.

        Menkää nussuttaman äitiänne!Teitä ei edes luokitella ihmisiksi tässä maassa!


      • Tumma Heimo
        Tumman heimon viha! kirjoitti:

        Menkää nussuttaman äitiänne!Teitä ei edes luokitella ihmisiksi tässä maassa!

        Kyllä se valkonaamojen nuoriso kasvattaa pornon avulla karvoja kätösiinsä, kun taas tällainen luonnon kansa tyytyy luomuseksiin.


      • valkoihoinen
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Näin mekin teemme ja nukumme vielä puoli tuntia päälle ennenkuin lähdemme hevosmarkkinoille.

        Eihän nainen voi "vetää käteen"?? Helppo kai teidän miesten on puhua, mutta kyllä silti ajatuskin inhottaa...


      • Rommaani Porista
        valkoihoinen kirjoitti:

        Eihän nainen voi "vetää käteen"?? Helppo kai teidän miesten on puhua, mutta kyllä silti ajatuskin inhottaa...

        Jos et osaa, niin Meikä-Mannet tulee opastamaan mielellään kädestä pitäen. Kyllä se käsi ja sormi on naisellakin. Niin ainakin meidän heimolais-naiset juttelevat naisten kesken.


      • mutta Antaaa
        En harrasta itse kirjoitti:

        Älkää tulko tänne palstalle neuvomaan. Pysykää siellä, missä olette.

        mustalaisten tehdä se myös, ei niistä muuhun olekkaan...no varasteluun tietty..


      • anis pentti
        valkoihoinen kirjoitti:

        Eihän nainen voi "vetää käteen"?? Helppo kai teidän miesten on puhua, mutta kyllä silti ajatuskin inhottaa...

        lainata semmosta vetovehjettä


    • tajuton

      Mulla on ollut aina vaikeuksia nousta aamulla virkeänä vaikka olen hyväkuntoinen ja elän muutenkin terveellisesti.

      Kehitinkin itselleni tavan, jossa laitan kellon herättämään n. 30min aikaisemmin kuin milloin haluan herätä. Siitä "ylösnousemisesta" vielä tunnin marginaali lähtöhetkeen niin keho lähtee liikkeelle.

      Jos ei ole pieni rakko, niin voisit myös kokeilla juoda n. puoli litraa vettä aamulla. Toimii toisinaan hyvin ja piristää

      • Tumma Heimo

        Noin sitä kauaksi luonnosta vieraantuneet "sivistyneet" eli kirjanoppineet heräävät aamulla. Eikö olisi jo aika tarkistaa kurssia, asenteita ja liittyä vaikkapa elämäntapa-intiaaneihin!?

        Poppaskonsteja käyttämällä valkolainen voi huijata itseään jonkun aikaa. Mutta totuus löytyy luonnon helmasta.


      • ja kerää
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Noin sitä kauaksi luonnosta vieraantuneet "sivistyneet" eli kirjanoppineet heräävät aamulla. Eikö olisi jo aika tarkistaa kurssia, asenteita ja liittyä vaikkapa elämäntapa-intiaaneihin!?

        Poppaskonsteja käyttämällä valkolainen voi huijata itseään jonkun aikaa. Mutta totuus löytyy luonnon helmasta.

        heimos sinne. tervemenoa


      • Tumma Heimo
        ja kerää kirjoitti:

        heimos sinne. tervemenoa

        Poikkeappas mukan, niin koet jotain uutta, mikä muuttaa vanhan järjenjuoksusi uudeksi.

        Kannattaa kyseenalaistaa valkokansan maneerit.

        Tule löytämään uusi elämä.


      • usko toki
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Poikkeappas mukan, niin koet jotain uutta, mikä muuttaa vanhan järjenjuoksusi uudeksi.

        Kannattaa kyseenalaistaa valkokansan maneerit.

        Tule löytämään uusi elämä.

        vielä itekki tuohon.


      • provoiilu
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Poikkeappas mukan, niin koet jotain uutta, mikä muuttaa vanhan järjenjuoksusi uudeksi.

        Kannattaa kyseenalaistaa valkokansan maneerit.

        Tule löytämään uusi elämä.

        on aika kehnoa...käytteleppäs 15 v. ipana vielä hiukan tietokonetta ja kasva, niin provoiluusikin tulee särmää..


      • Luomu Heimo Tumma
        provoiilu kirjoitti:

        on aika kehnoa...käytteleppäs 15 v. ipana vielä hiukan tietokonetta ja kasva, niin provoiluusikin tulee särmää..

        Asennemuutos on välttämätön. Tällä pelillä valkolaisvatsahaava uhkaa Sinua. Tosikkomaisuus kuluttaa hermoja. Liity meihin elämäntapahippeihin. Laitetaan leirinuotio pystyyn Yyterin hiekoille ja kutsutaan sinne ministereitä perustelemaan budjettipäätöksiään. Asu on vapaa. Siellä on nakuranta myös käytössä.

        Liity meihin ja unesi on rauhallinen. Moni varakas on nukkunut niin hyvin, ettei ole enää herännyt ollenkaan meidän leirillämme.


      • Tumma Heimo
        provoiilu kirjoitti:

        on aika kehnoa...käytteleppäs 15 v. ipana vielä hiukan tietokonetta ja kasva, niin provoiluusikin tulee särmää..

        Älä kuule luule niin paljon. Moni on luullut Suomen valtakunnan olleen kommunistisen vallan allakin. Mutta kun ei ole ollut. Niinpä minäkin olen nukkunut porraskäytävissä öitä ties miten paljon. Onneksi tämä paljon parjattu luonnonkansa otti minut hoiviini ja olen päässyt suurin piirtein elävien kirjoihin. Uni maittaa ja aamulla nousee ylös mielellään, kun on riittävästi kokenut ja asenteitaan kypsyttänyt. Enää ei pari avioeroa paljon hetkauttaisi. Nuorena sitä oli niin herkkä.


      • Tumma Heimo
        provoiilu kirjoitti:

        on aika kehnoa...käytteleppäs 15 v. ipana vielä hiukan tietokonetta ja kasva, niin provoiluusikin tulee särmää..

        Kuulut varmaan niihin, jotka eivät ole nukkuneet öitänsä. Sitten sekopäisenä ei pysty vastaanottamaan mitään uutta ajattelua. Tällainen arviointi esimerkiksi minun iästäni meni pari sukupolvea pieleen.


      • vartia
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Poikkeappas mukan, niin koet jotain uutta, mikä muuttaa vanhan järjenjuoksusi uudeksi.

        Kannattaa kyseenalaistaa valkokansan maneerit.

        Tule löytämään uusi elämä.

        ollaan huomattu mitä se uusi elämä tuo.

        kakola, lääninvankila, ym..... ;)


    • aale elenius

      Rakastele illalla kello 22.00 kunnolla ja sen jälkeen pistät peseytymättä nukkumaan välittömästi rakastelun jäkilämmittelyn perästä. Aamulla miehesi herättää sinut ennen kun menee keittämään sinulle kahvit ja hän viskaa myös päivän lehden sinulle mitä rupeat lukeen siinä kahvin yhteydessä. Juo pari kunnon kupposta ja siytten menet suihkuun peseytymään sopevan viileään veteen. Kyllä tällä rytmillä pitäs päivät mennä ihan kivasti eikä tietenkään saa nukkua päivä unia laisinkaan niin kyllä sinä kunnon rytmin saat ja hyvin ja levollisesti nukut. Minä taas olen mies mutta samanlaisetlääkke minullakin ovat. Sehän tietysti voi olla propleema löytää sellanen mies joka jaksaa joka ilta harrastaa sexiä mutta minulla on sellanen nainen joka haluaa pitää minut virkeänä.

      • mun unisuusongelmaan

        En harrasta seksiä (siis ällöä) lainkaan, joten ei ole ratkaisu minulle aamu-unisuuteen?
        Asun yksin ja tulen aina asumaankin, koska ei tarvi pelätä, kännistä, jalkahikistä, örisevää, passattavaa, hieltähaisevaa, rasvamahaa makaamassa sohvalla ja komentamassa, eikö se ruoka vieläkään ole valmista.

        Ihana vapaus mennä ja tulla. Eikä seksi ole tarpeellista. Se on sitä paitsi likaista ja ällöttävää. Kaikki taudit leviää ja mikä basillien määrä... yääkääääääääääää!!!!!


      • Tumma Provo
        mun unisuusongelmaan kirjoitti:

        En harrasta seksiä (siis ällöä) lainkaan, joten ei ole ratkaisu minulle aamu-unisuuteen?
        Asun yksin ja tulen aina asumaankin, koska ei tarvi pelätä, kännistä, jalkahikistä, örisevää, passattavaa, hieltähaisevaa, rasvamahaa makaamassa sohvalla ja komentamassa, eikö se ruoka vieläkään ole valmista.

        Ihana vapaus mennä ja tulla. Eikä seksi ole tarpeellista. Se on sitä paitsi likaista ja ällöttävää. Kaikki taudit leviää ja mikä basillien määrä... yääkääääääääääää!!!!!

        On meitä tosiaan moneen junaan. Varo vain, ettet sairastu tuolla asenteella. Bakteereita on niin paljon joka puolella, että niitten kanssa pitää ystävystyä. Muuten hukka perii. Näin meidän heimossa on osattu aina ajatella ja menetellä.

        Sitäpaitsi seksiä se on itsetyydytyskin.


      • bolowjob
        mun unisuusongelmaan kirjoitti:

        En harrasta seksiä (siis ällöä) lainkaan, joten ei ole ratkaisu minulle aamu-unisuuteen?
        Asun yksin ja tulen aina asumaankin, koska ei tarvi pelätä, kännistä, jalkahikistä, örisevää, passattavaa, hieltähaisevaa, rasvamahaa makaamassa sohvalla ja komentamassa, eikö se ruoka vieläkään ole valmista.

        Ihana vapaus mennä ja tulla. Eikä seksi ole tarpeellista. Se on sitä paitsi likaista ja ällöttävää. Kaikki taudit leviää ja mikä basillien määrä... yääkääääääääääää!!!!!

        kirjoittajakaan on mikään miss universumi


    • penis antti

      ei ollu sit sama ongelma kun mulla...

      mulla oli samanlaisia ongelmia, kunnes totesin ettei se 3 tuntia millään riitä

      • Tumma Heimo

        Vaihda vanhan ajan olki- tai selstoffipatjaan, niin varmaankin aamulla nousee mielellään sängystä. Älä tupakoi näillä patjoilla, sillä paljon on käynyt kalpaten.

        Toiset muuten nukkuu seisaallaan, silloin voi lähteä suoraan töihin kävelemään.

        No, nää oli taas niitä valkolaisten murheita.


      • Rommaani Porista
        Tumma Heimo kirjoitti:

        Vaihda vanhan ajan olki- tai selstoffipatjaan, niin varmaankin aamulla nousee mielellään sängystä. Älä tupakoi näillä patjoilla, sillä paljon on käynyt kalpaten.

        Toiset muuten nukkuu seisaallaan, silloin voi lähteä suoraan töihin kävelemään.

        No, nää oli taas niitä valkolaisten murheita.

        Siinähän se ylösnousemuksen vaikeus olikin. Jeesuskin nousi kivisestä kellarista. Me luomukansanedustajat olemme pärjänneet terveinä ja reippaina juuri sen takia, ettemme lepäile liian hienoilla patjoilla.

        Valitkaa, oi rakkaat valkolaiset, seuraavissa vaaleissa tummia eduskuntaan; siis luomukansan edustajia.


    • tullut kärsittyä

      Yksinkertainen resepti joka todella on toiminut meikäläiselle: aloin syömään hyljeöljyä päivittäin, sen kuulemma piti tohon auttaa, sekä toisena ryhdyin kasvattamaan ja käyttämään tätä volga-sienestä tehtyä teetä, siinä on se todellinen vitamiinipaukku, on muuttunut koko elämä noilla kahdella täysin, energinen olo ja aamulla herätessä todella virkeä olo, siitä sitten suihkuun, öljykapselit, volgatee ja kahvi naamariin. Näistä en luovu, muutos on ollut niin valtava omalla kohdallani. Nytkin on sunnuntai, puolisen tuntia vähän yli jo ollut hereillä, kahvia kittailen ja todella energinen olo, mietin vain mitäkö sitä nyt sitten puuhailisi.. :D

      • onnenlahjat...

        Mä vääntäydyin sängystä 13.30 paikkeilla kun lakkasi nukuttamasta ja paikat (selkä) puutui. Aloin nukkuun 24. paikkeilla. Joten tarvitsen järkyttävän pitkän unen ollakseni virkeä?

        Huomenna alkas koulu (aikuisopiskelija) 13.15 ja pelkään etten jaksa herätä????

        Mä saan kaikki parhaat ideat klo 22. jälkeen ja esim. läksyjä alan tehdä vasta tuon klon-ajan jälkeen. Piristyn aina iltaa kohti, vaikka juon kahvini jo ennen 17.00. Se on siis päiväkahvi.

        Mutta ihmettelen tämän uniongelman kanssa painiskelevien myötä, mitä rommaani-Porista tänne kirjoittaa sellaista, mikä ei ketään hyödytä?????
        Etsi joku muu palsta!

        Neuvoja väsymykseen ja aamu-unisuuteen kaivataan lisää. Kiitos!


      • Rommaani Porista
        onnenlahjat... kirjoitti:

        Mä vääntäydyin sängystä 13.30 paikkeilla kun lakkasi nukuttamasta ja paikat (selkä) puutui. Aloin nukkuun 24. paikkeilla. Joten tarvitsen järkyttävän pitkän unen ollakseni virkeä?

        Huomenna alkas koulu (aikuisopiskelija) 13.15 ja pelkään etten jaksa herätä????

        Mä saan kaikki parhaat ideat klo 22. jälkeen ja esim. läksyjä alan tehdä vasta tuon klon-ajan jälkeen. Piristyn aina iltaa kohti, vaikka juon kahvini jo ennen 17.00. Se on siis päiväkahvi.

        Mutta ihmettelen tämän uniongelman kanssa painiskelevien myötä, mitä rommaani-Porista tänne kirjoittaa sellaista, mikä ei ketään hyödytä?????
        Etsi joku muu palsta!

        Neuvoja väsymykseen ja aamu-unisuuteen kaivataan lisää. Kiitos!

        Sanonpa vain, että riittävä ulkona touhuaminen auttaa jo paljon. Tietokonepelit ovat hulluuden huippu. Meikä-Manne kun hevosten kanssa porhaltelee raviradoilla, niin siinä saa happea päivän aikaan niin paljon, että nukkuu vaikka nurmikolla.

        Ylös, ulos ja lenkille sanoi ennen vanhaan joku kuntohullu. Sanon tämän saman ja sen, että jos sauna, terva ja viina ei auta, niin sitten lääkäriin.


      • mutta hevoset kiinnostavat
        Rommaani Porista kirjoitti:

        Sanonpa vain, että riittävä ulkona touhuaminen auttaa jo paljon. Tietokonepelit ovat hulluuden huippu. Meikä-Manne kun hevosten kanssa porhaltelee raviradoilla, niin siinä saa happea päivän aikaan niin paljon, että nukkuu vaikka nurmikolla.

        Ylös, ulos ja lenkille sanoi ennen vanhaan joku kuntohullu. Sanon tämän saman ja sen, että jos sauna, terva ja viina ei auta, niin sitten lääkäriin.

        Juu, mä en ota alkon tuotteita lainkaan. Niistä tulee niin kamalan sairaaksi, ettei ainakaan nuku???
        Mutta hevosista tykkään. Pidäthän hyvää huolta hevosestasi ja anna läsin päälle suukko puolestani.
        Oletko oikeasti Porista? Missä käyt raveissa? Haluaako hevonen oikeasti itse juosta voittoon, vai onko se ohjastajan vaatimus? Kerro?


      • Rommaani Porista
        mutta hevoset kiinnostavat kirjoitti:

        Juu, mä en ota alkon tuotteita lainkaan. Niistä tulee niin kamalan sairaaksi, ettei ainakaan nuku???
        Mutta hevosista tykkään. Pidäthän hyvää huolta hevosestasi ja anna läsin päälle suukko puolestani.
        Oletko oikeasti Porista? Missä käyt raveissa? Haluaako hevonen oikeasti itse juosta voittoon, vai onko se ohjastajan vaatimus? Kerro?

        Unettomuuskeskustelun lomassa vastaan rehellisesti kirjoituksistani.

        1. Olen syntyperäinen porilainen ja asun Porissa.

        2. En aja, enkä käy katsomassa ravikilpailuja. Kirjoitin lennokkaasti huumorimielessä. Tarkoitus oli vain edistää liikuntaa ja ulkoilua. Eli jotain muuta kuin hypnotisoivan tietokoneen ääressä oleskelua.

        3. En pidä siitä, että eläimiä käytetään pelinappuloina kilpailuissa. Se on minusta eläinrääkkäystä. Eläinten kuuluu olla vapaita, kuten minunkin. Hevonen tietenkin innostuu juoksemaan kilpaa toisten lajitoverienssa kanssa, mutta ei ole kiva katsella ruoskan heilumista. Eli hevonen yrittää miellyttää ohjastajaansa. Ja se on väärin. Makkaratehtaalle pitäisi seuraavaksi toimittaa ohjastajat ja raviratojen omistajat. Tuote voitaisiin sitten toimittaa kehitysapuna Afrikan kannibaaleille.

        Kiitos kysymästä!


    • Linda8459

      Niin varmasti ei nukuta ja olet aina vauhdissa!

    • maan

      vetovoima on suurempi kuin illalla.ei auta kuin hommata antikravitaatio kokovartalopuku:(

    • maailman

      helpoin asia;nouset vain enempää miettimättä ylös sägystä kun kello soi ja sitten menet vaikka viileään suihkuun ja sen jälkeen juot kahvia.... ei minua ainakaan enään nukuta...

      • bhgsbfgjksdb

        ...intissä, ei sielläkään jäädä makoilemaan punkkaan kun alikersantti tulee karjasemaan 0600, notta tämä tupa herätys!!!!!!!!!!!


    • rebecca2005

      Olen itsekin kuin puoli kuollut aamuisin. Mutta jotain olen löytänyt avukseni. Joskus käytän ginseniä , joskus hörpin energiajuomaa. Puoli tölkillistä riittää vireystilan nostamiseen. Berocca on hyvä lisäapu. Suihku tuo lisäpotkua aamuun. Jotkut saavat avun lisäravinteista kuten, Herbalife, Gnld, Fit line jne...

    • Voi noita nuoria

      Sängystä pääsee ylös sillä tavalla että nousee ylös. Menee vaikka ekaks vessaan ja pesee naamansa kylmällä vedellä. Kyllä sitä herää. Ihmeellistä pullamössösukupolvea täällä valittaa.

      • yksunikko

        Jokseenkin helpottaa kuulla että on teitä muitakin, jotka hädintuskin iltapäivällä pääsee sängystä ylös. Itse nukun useana päivänä vielä kunnon päiväunet sen min.12 tunnin päälle. Olo on herätessä tokkurainen ja aina on pelko etten herää kun kellot soi, ja niitä kelloja on monta, ja kovaäänistä. Olen ajastanut niitä eri tahtiin, että on vielä joku viimenen toivo herätä jos on ensimmäiset missannut. Joskus muistan jopa sammuttaneeni jonkun kelloista torkulle mutta yleensä ei ole mitään muistikuvia tapahtumista. Puhelinkin on voinut yöpöydällä huutaa ja täristä sen toistakymmentä kertaa. Tämä unisuus on arvatenkin rajoittanut melkoisesti normaalia elämää kun aina joko nukkuu tai vähintään väsyttää. En edes muista milloin olisin ollut virkeä ja energinen, pääasiassa vain odotan tilaisuutta ummistaa silmät johonkin sohvaan tms.

        Vihdoin tajusin sanoa asiasta lääkärillä käydessäni ja pääsen unitutkimukseen, tulossa vasta keväällä, mutta haastattelukäynnillä tuli ilmi että kyseessä voi olla uniapnea. Olen nuori nainen, en ylipainoinen joten eipä ekana käynyt mielessä. Uniapneaa on kuulemma kahta eri lajia, ulkoisista tekijöistä (ylipaino tms) johtuvaa tai sitten keskushermostosta johtuvaa. Mielenkiinnolla ja toiveikkaana odotan että löytyisi jokin syy tälle väsymykselle ja saisi sen hallintaan. Unilääkkeiden kanssa uni on ollut varmaan vähän levollisempaa kun muutamina päivinä olen kokenut olevani jopa ajoittain virkeä ja aamut ei ole ihan niin tuskaisia.

        Mutta siis vinkiksi muillekkin, selvittäkää mahd, uniapnea tms. syyt, ettei tarvitsisi koko elämää nukkua :)


    • Minä ainakin piristyn jo lääkkeestäni. Kyseessä on tosiaankin LÄÄKE eikä HUUME. Ja se piristää myös, kun juon aamukahvia. Päiväni ei muuten yksinkertaisesti lähde käyntiin.

    • päätökset

      jos päätät nousta niin nouset, mutta auttaa jos sinun on pakko tehdä jotain aamulla! jos nukkuu liikaa niin silloin kuulema väsyttää enemmän? en sit tiiä onko tossa perää :) mutta muo ainaki auttaa :)

    • maxkristian

      Mielenkiintoisin ja jännittävin tapa on asemoida herätyskello siten, että sen sammuttaminen vaatii ponnisteluja :D Sitä paitsi se tuo iltoihin haastetta kun joudut suunnitella seuraavan aamun väsyneelle itsellesi tehokkaan herätysansan. Itse tässä yksi ilta asemoin herätyskellon tietokoneeni päälle ja ympäröin sen vedellä täytetyillä korkeilla viinilaseilla. Voin kertoa, että heräsin aika tehokkaasti kun aamutokkurassa hosuessa yksi viinilaseista kaatoi vedet tietokoneeni päälle ja piti alkaa sydän jyskyttäen sitä siivoamaan. Kaipaa vähän tuotekehittelyä, mutta itse heräämisongelmaan toimii kuin unelma!

      Toinen vaihtoehto on hankkia jokin erikoisherätyskello. Niitä myydään nykyään moneen makuun. On 1) käsipainoksi naamioituja herätyskelloja, joilla pitää tehdä esim. 20 hauisliikettä ennen kuin piipitys lakkaa. Tai 2) "aurinkosimulaattoreita", jotka kohottavat kirkasvalolampullaan valon määrää pikkuhiljaa kohti heräämistä ja valmistajat väittävät, että kun kello lopulta soi, valo on vaikuttanut unihormonitasapainoosi siten, että sinua ei enää väsytä herättyäsi. 3) Voit kokeilla univaiheiden mittaamiseen perustuvia herätyskelloja, jotka kukin tavallaan mittaavat univaiheittesi etenemistä ja herättävät sinut kevyimmän univaiheen aikana jolloin poikkeuksetta heräät virkeänä, olit sitten nukkunut kuinka vähän tahansa. Edellytys tähän on, että herätyskello toimii niin kun pitäisi. Näitä herätyskelloja saa... öö... kaupasta? Ja nykyään myös iphoneihin (epäilen kyllä luotettavuutta...) ja ne toimivat siis siten, että asetat niihin ajan jolloin haluat herätä ja herätyskello laskee siitä ajasta esim. 30 min sisään sen hetken, jolloin olet kaikkein kevyimmässä unessa ja alkaa piipittää sillä hetkellä.

      Kohdasta 3 vähän syvemmin. Oman kokemuksen pohjalta uni etenee normaaliöinä hyvin samalla rytmillä. (Kännääminen muokkaa unenkulkua, samoin yhtäkkiset unirytmin muutokset.) Kun harrastin valveunia enemmänkin, onnistuin tuloksekkaasti löytämään ne hetket unisyklistäni, milloin nukuin REM-unta. Toistuvasti tuohon aikaan laitoin kellon herättämään aina REM-jakson kohdalla ja jopa keskellä yötä herääminen oli aina yhtä helppoa ja mikä parasta, unet olivat tuoreena muistissa. Tämä tieteellinen puoli on siis ihan faktaa, tietystä univaiheesta herättyäsi olet toivottoman väsynyt kun taas toisten vaiheiden aikana herääminen tuntuu yllättävän pirteältä.

      Voit myös kokeilla, jos sinulle toimisi jokin muu unirytmi paremmin kuin perinteinen nykyaikainen 8 tuntia yössä. Et kai luullut, että se on ainut tapa nukkua? Monivaiheiset unirytmit ovat joidenkin kohdalla tehokkaita, jos päivärytmi ne sallii. Jotkut nukkuvat 30 min päiväunet joka neljäs tunti. Tätä kutsutaan "Ubermaniksi". Itse kokeilin tuossa jokunen kuukausi sitten ns. kaksivaiheista unirytmiä: 4,5 tai 6 tuntia unta "yöllä" ja 1,5 tunnin päiväunet puolen päivän maissa. Alun jälkeen ei minkäänlaisia ongelmia pirteyden kanssa, päin vastoin. Keskittyminen oli helpompaa ja päivät sujuivat paljon mukavammin. Illalla ei ollut unen saannissa ongelmia. Jos haluat unirytmeillä pelailla niin kaksivaiheinen on ainakin turvallinen. Läpi historian talonpojat on herännyt aamulla aikasin tekemään töitä, mennyt iltapäivästä päiväunta nukkumaan ja herännyt illaksi viettämään vapaa-aikaa ja syömään myöhään yöhön asti. Ja eikö nykyäänkin jossain päin maailmaa vietetä siestaa? Se luonnollisesti vähentää unen tarvetta yöllä.

      Jos olet opiskelija niin työpaikka ei ole monelle aamu-unisellekaan niin suuri ongelma kuin kuvittelet. Omalla kohdallani (20 v opiskelija, töissä turistioppaana ensimmäistä vuotta) ainakin itse työ on vielä niin mielekästä ja uutta, että rutinoituminen ei ole ehtinyt tuoda siihen sitä perinteistä kouluaamukäyttäytymistä (= herätyskello kiinni ja takaisin peiton alle). Lisäksi pomo on niin pelottava ja virheitä katsotaan tosi pahalla, niin tajuan heti aamulla herätyskellon soidessa, että "nyt ois parempi herätä". Ja mä oon tosi aamu-uninen. En nouse vapaaehtoisesti sängystä ennen puoltapäivää jos ei ole pakko.

      Jaa. Taisin kirjoittaa tarpeeksi :D Ehkä olet jo omat konstisi löytänyt ja jos et, niin toivottavasti nämä ajatukset innostavat kokeilemaan jotain uutta!

    • olvi cola

      itse olen kanssa kärsinyt univaivoista mutta olen myös ajan myötä huomannut että jos illalla juo vettä jokusen desin niin aamulla herää kuin ampianen kun pitää päästä kuselle :D

    • Maalais järki :/

      Mene aamulla kylmään suihkuun se virkistää ja siihe ei tarvi pillereitä :)

    • Joose540

      Vähä vanha juttu mutta itte oon laskenu huoneen lämpötilaks noin 15-10 astetta lämmintä niin aamulla ku herää nii jotenki nousee itestään pystyyn ku on viilee.täällä kyllä vetää ikkunat jonkiverra.
      Huomannu et ei tuu jäätyä sänkyyn lokoilee ku on viilee,heti tekee mieli tehdä jotain että lämpiää.

    • McFlurry

      Hyväksi havaittu keino kun ei meinaa päästä sängystä ylös: Heti kellon soidessa sihtaa kirkas "kuulustelulamppu" suoraan silmiisi - kyllä aivot heräävät ja virkenee.

    • Anonyymi

      Sama homma. Myöhästyn joka aamu..

    • Anonyymi

      Itse herään siinä klo13.37

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe