Voiko empaattiseksi ja myötätuntoiseksi ihmiseksi tulla vai onko se ainoastaan luonteenpiirre, joka on annettu harvoille ja valituille.
Olen kyllä hyvä kuuntelemaan ihmisiä, mutta useimmiten en tunne mitään myötätuntoa heitä kohtaan. Tunnen itseni toisinaan kylmäksi ja itserakkaaksi.
Empaattisuus
28
6009
Vastaukset
- Mysteriet
Kai sitä voikin, joskus, jos vaikka itselle sattuu jotain, mikä laittaa elämässä arvojärjestyksen uusiksi... luulisin että voi!
Tunnetko sitten huonoa omaatuntoa siitä, että et tunne myötätuntoa? - danieela
se on luonnekysymys.ei tietenkään kaikkia jaksa kiinnostaa toisten jutut.et sit vissiin myöskään kyttää naapureides tekemisiä?
- Ja luonne
Mielestäni toisten asioiden tarkkailu sivusta ja johtopäätösten teko sen, eli oman mielikuvansa mukaan. Ei liity empatiaan miltään osin.
Ihmiset jotka kaipaavat purkautumista (henkistä), hakeutuvat luonnostaan tällaisten ihmisten puheille.
Empaattinen kuuntelee ja antaa vastauksia. Yleensä vastakysymyksinä. (Mieti ite).
On hengessä mukana, eikä tyrkyttäydy.
Empaattinen ihminen ei naura ulkopuolisille kuulemaansa, vaan ottaa sen tosissaan. Ja luonne kirjoitti:
Mielestäni toisten asioiden tarkkailu sivusta ja johtopäätösten teko sen, eli oman mielikuvansa mukaan. Ei liity empatiaan miltään osin.
Ihmiset jotka kaipaavat purkautumista (henkistä), hakeutuvat luonnostaan tällaisten ihmisten puheille.
Empaattinen kuuntelee ja antaa vastauksia. Yleensä vastakysymyksinä. (Mieti ite).
Empaattinen ihminen ei naura ulkopuolisille kuulemaansa, vaan ottaa sen tosissaan.jo saman, mitä tuli itselle mieleen.
- danieela
Ja luonne kirjoitti:
Empaattinen ihminen ei naura ulkopuolisille kuulemaansa, vaan ottaa sen tosissaan.sitten vissiin oon empaattinen kun tuttavapiiri tulee keskustelemaan kanssani kun on ongelmia.tosin myös kun on iloisista asioista kyse
- myötä.
Kysyt voiko sellaiseksi empaattiseksi muuttua. Voi. Elämässäsi kokemat kokemukset voivat snut muuttaa sellaiseksi.
Tosin yhtälö toimii myös toisinpäin. Siksi meillä on sanonta, että "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan." mahdollisuudet sinulla, ainakin avauksesi perusteella.
Jos on hyvä kuuntelija, niin se on jo merkki välittämisestä.
Koskapa ajattelet suhtautumistasi heihin, ja sanot ettet useinmiten tunne myötätuntoa heitä kohtaan, niin se jo kertoo, että siellä "empaattisuus" on 'asemissa' sinussa.
Ehkäpä vain et anna jostain syystä tunteillesi valtaa vaan pysyt joko tiedostamatta tai jopa tietoisesti olemaan viileä suhteessa toisiin.
Ei emppaattisuus myöskään tarkoita, että pitäisi jokaiselle olla myötä, sillä siitä tulee helposti rasite ja tunne tulleensa hyväksikäytetyksi itse.
Kaikkia luonteenpiirteitä voi kehittää ja niihin vaikuttavat samat ympäristön suhteet, kuin vaikka lähtökohtiin kehittyä taloudellisesti pärjääväksi tai kehittää itseään opiskelun tai taiteiden kautta.
Geenitkin tietysti vaikuttavat, mutta eiköhän jokaisella ole sopivissa olosuhteissa mahdollisuus olla empaattinen tai vaikka 'tyranni' tai jotain siltä väliltä.
Kaikilla on oma yksilöllinen elämänkaari ja sekin on rikkaus ja evoluution kannalta tärkeää, jopa välttämätöntä.
ps. Oikeasti itserakas, ainakaan narsisti, ei moista ominaisuutta itsessään huomaa, joten et ilmeisestikään ole sellainen,itserakas/kylmä?- tomppa.
"tietoisesti olemaan viileä suhteessa toisiin"
Ehkä elämä on muokannut minua tämän asian suhteen, satutettu ja loukattu ihminen mielestäni tulee hieman varovaiseksi toisten suhteen, eikä päästä ihmistä lähelle.
Lohduttavaa myös kuulla, että narsisti ei itse huomaa olevansa itserakas ja kylmä. Minä tosiaan tunnen sen ja tunnen myös huonommuutta sen vuoksi. - pilttuu
tomppa. kirjoitti:
"tietoisesti olemaan viileä suhteessa toisiin"
Ehkä elämä on muokannut minua tämän asian suhteen, satutettu ja loukattu ihminen mielestäni tulee hieman varovaiseksi toisten suhteen, eikä päästä ihmistä lähelle.
Lohduttavaa myös kuulla, että narsisti ei itse huomaa olevansa itserakas ja kylmä. Minä tosiaan tunnen sen ja tunnen myös huonommuutta sen vuoksi.Todellakin TULEE varovaiseksi.puhun omasta kokemuksesta, siksi mun lähelle toisten on aika vaikea päästä. Ja kaiketi vissiin teen sen siksi, etten halua enää pettyä.
Nyt joku viisas sanoo, ettei aina saa laittaa päätä pensaaseen!
Tosin, sitten kun tunnet kohdanneesi sen sinulle sopivimman, hän on joko varattu, tai ei muuten kiinnostunut sinusta. Niimpä sinä jatkat vaellustasi tääl telluksen pääl ja tuskissas mietit eikö ikinä tule ketään johon vois..,
Siihen mennessä sinusta vaan on jo tullut omien polkujesi kulkija ja aina vaikeammaks se käy!
Mutta kuinka helkutisti yksinäisinä hetkinäsi kaipaat läheisyyttä ja kuitenkin jatkat eteen päin pää pystyssä, etkä anna kenenkään kurkata sisimpääsi, vaikka paha olo sinusta loistaa miljoonien kilometrien päähän!
Ketä siis petät?
Ja kuitenkin, jossakin on joku toinen yhtä yksinäinen.
Miksi sitä muuria on vain niin vaikea murtaa?
- MysNa
empaattinen olet kyllä hyvin sympaattinen :)
Ehkä on syntymäempaattisiakin? Tunteeko pieni lapsi empatiaa?
Itse koen tulleeni empaattisemmaksi elämän kolhujen ja vaikeuksien myötä.
On helpompi asettua toisen asemaan, kun on itse kokenut jotain vastaavaa tai lähes vastaavaa.
En tiedä miten voisin olla tuntematta empatiaa, kun ystävältä kuolee pieni lapsi tai
hän kokee muuten jotain yhtä järkyttävää… ihmisen tuska on toisinaan niin käsikosketeltavaa, ettei se voi olla vaikuttamatta. Vai? - bluepoem
On sellainen luontenpiire joka kasvaa sitä mukaan kuinka "itsenäisesti" ja elämää pelkäämättä uskaltaa kohdata arjen.
Siis vastaus: kyseessä on luonteenpiirre jota voidaan kasvatta ja se kasvaa elämäntilanteiden matkasa.
Voi myös kokea jotain sellasita että ei hetkeen uskalla kohdata tunteitaan ja silloin tuntuu että ei olisi empaattinen.
Empaattisuus tarvitsee siis kasvaakseen, rehtiä rohkeutta kohdata vaikuksia ja luotamusta että asiat kuitenkin järjestyy.- MysNa
sanottu!
- tomppa.
Yritin saada vastausta kysymykseen, onko empaattisuus luonteenpiirre, jota vaan jollain ihmisillä on ja toisilla ei? Ymmärrän kyllä, että jotain luonteenpiirrettä voidaan "jalostaa", mutta jos kerta kaikkiaan ei myötätuntoa löydy, onko toivoton tapaus empaattisuuden suhteen.
- bluepoem
tomppa. kirjoitti:
Yritin saada vastausta kysymykseen, onko empaattisuus luonteenpiirre, jota vaan jollain ihmisillä on ja toisilla ei? Ymmärrän kyllä, että jotain luonteenpiirrettä voidaan "jalostaa", mutta jos kerta kaikkiaan ei myötätuntoa löydy, onko toivoton tapaus empaattisuuden suhteen.
Kukaan ei ole liian "karaistunut", katkeroitunut oppiakseen empaattisuutta.
Tarkoitin siis käytännöntasolla sitä että, empaattisuus kasvaa oikeanlaisessa vuorovaikutuksessa. Lasten ja vanhempien välillä, sekä kavereiden kesken.
Joskus ihminen kutenkin joutuu kokemaan sellaisia vastoinkäymisiä jotka johtaa katkeroitumiseen ja pessimistisyyteen. Sellaisessa elämäntilenteesa ihminen ei opi empaattisuutta, eikä useinkaan edes halua ottaa sitä vastaan.
Vastukseni on siis seuraava.
Empaattisuus on ominaisuus niin kuin kaikki muutkin henkiset ja fyysisetominaisuudet, niitä voi otollisisssa olosuhteissa kehittää. Mutta usein tuleekin parempi lopputulos kun ominaisuuden annataan kasvaa ilman tietoista ohjailua, luoden vain toivotut olosuhteet.
Menee liian vaikeeksi, mutta jotain tuollasta se on.
P. Haavikko sanoi ihmisetä;
"ihminen itsensä kesyttämä petoeläin"
se on aika hyvä tulkinta jonka katveesa on hyvä harjoitella hyvää!! - tomppa.
bluepoem kirjoitti:
Kukaan ei ole liian "karaistunut", katkeroitunut oppiakseen empaattisuutta.
Tarkoitin siis käytännöntasolla sitä että, empaattisuus kasvaa oikeanlaisessa vuorovaikutuksessa. Lasten ja vanhempien välillä, sekä kavereiden kesken.
Joskus ihminen kutenkin joutuu kokemaan sellaisia vastoinkäymisiä jotka johtaa katkeroitumiseen ja pessimistisyyteen. Sellaisessa elämäntilenteesa ihminen ei opi empaattisuutta, eikä useinkaan edes halua ottaa sitä vastaan.
Vastukseni on siis seuraava.
Empaattisuus on ominaisuus niin kuin kaikki muutkin henkiset ja fyysisetominaisuudet, niitä voi otollisisssa olosuhteissa kehittää. Mutta usein tuleekin parempi lopputulos kun ominaisuuden annataan kasvaa ilman tietoista ohjailua, luoden vain toivotut olosuhteet.
Menee liian vaikeeksi, mutta jotain tuollasta se on.
P. Haavikko sanoi ihmisetä;
"ihminen itsensä kesyttämä petoeläin"
se on aika hyvä tulkinta jonka katveesa on hyvä harjoitella hyvää!!Sait minut miettimään omaa 10-vuotiasta poikaani, ehkä tosiaan pystyn osoittamaan hänelle empaattisuutta. Elämä kun heiluttelee pientä miestä, pystyn omalla kokemuksellani lohduttamaan ja auttamaan häntä.
Ehkä se on alku omalle empaattisuudelleni.
- Märk
Jokin aika sitten juutuin väittelemään, olikohan Minean kanssa, empatiasta. Empatia tarkoittaa siis myötäelämistä, sympatia puolestaan "vain" myötätuntoa.
Hyvä muistisääntö on tämä vitsi: kun kaveri putoaa kaivoon, jää sympaattinen persoona kaivon partaalle voivottelemaan, mutta empatikko hyppää seuraksi. Huomaat mikä ero on myötätunnossa ja empatiassa!
Kukaan ei pysty tuntemaan myötätuntoa jokaista kohtaan, sanokaa mun sanoneen! Jos kissa saalistaa hiiren, kumman puolelle asetut? Tuskin ainakaan molempien.- Minäkin.
Empatia (tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita.
Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä. - tomppa.
Empaattinen ihminen osaa asettua toisen ihmisen asemaan, ei suinkaan itse hyppää sinne kaivoon, saa toisen tuntemaan, että tietää, miltä tuntuu pudota kaivoon.
- Märk
tomppa. kirjoitti:
Empaattinen ihminen osaa asettua toisen ihmisen asemaan, ei suinkaan itse hyppää sinne kaivoon, saa toisen tuntemaan, että tietää, miltä tuntuu pudota kaivoon.
Mutta entäs se kaivosta pelastaminen? Kun ihminen ui 4-asteisessa vedessä henkensä edestä ympyrää, on psykologisoinnit jätettävä sikseen ja saatava hukkuva kuiville!
- Märk
Minäkin. kirjoitti:
Empatia (tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita.
Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä.En kuitenkaan luovu muistisäännöstäni.
- tomppa.
Märk kirjoitti:
Mutta entäs se kaivosta pelastaminen? Kun ihminen ui 4-asteisessa vedessä henkensä edestä ympyrää, on psykologisoinnit jätettävä sikseen ja saatava hukkuva kuiville!
Sankari tulee paikalle ja pelastaa. Näitäkin ihmisiä on, jotka oman henkensä kaupalla rientävät apuun.
Ei kyllä liity mitenkään empaattisuuteen. - MysNa
Minäkin. kirjoitti:
Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä.sympatia voidaan määritellä sanalla myötätuntoinen.
Kuten kuvasti, empaattinen ihminen osaa myötäelää ja hypätä toisen housuihin.
Puhuttaessa sympaattisesta ihmisestä, koen sen enemmänkin luoteenpiirteenä, henkilö on mm. miellyttävä eli ”symppis”.
- Laahustava
Tuohon auttaisi hyväksymään itsensä sellaisena kuin on ja sitä kautta oppimaan itseään rakastamaan(ei ihan sama kuin itserakkaus) kun sen oppii niin muut tunne ominaisuudet tulevat mukana.
Eli älä unohda itseäsi, rakasta myös itseäsi kun sen oppii on helppo rakastaa muita ja rakkaushan sisältää kaikki tunteet- tomppa.
En nyt ihan haluaisi rakastaa kaikkia työkavereitani, mutta toivoisin voivani osoittaa edes jonkinlaista empatiaa heitä kohtaan varsinkin, jos minulle uskoudutaan määrätyn tyyppisissä ongelmissa.
- myötäeläjä
Olen tunneihminen eli tunne-elämä hallitsee aika voimakkaasti elämääni mikä ei aina ole hyvä asia elämässä. Vaistoan myös kanssaihmisten ja lähimmäisten mielialat. Olen hyvä kuuntelemaan silloin kun tarvitaan. Aika usein joudukin kuuntelijan ja tukijan asemaan. En välttämättä halua elää muiden iloissa ja suruissa mutta kai tämä on paljolti juuri luonteenlaadusta kiinni.
- siru
Empaattisuus -jonka mukana tulee myötätunto- liittyy mielestäni herkkyyteen, joka vaihtelee ihmisillä. Itse olen ollut joskus liiankin herkkä ja samaistunut liiaksikin toisten tunnetiloihin -ei sekään ole hyvä.
Liittyyköhän siihen myös oman elämän vastoinkäymiset: on helpompi ymmärtää ihmisiä joiden tunteita voi kuvitella tutuhkossa tilanteessa? - niisku-myy46
ja kokonaan ymmärtää sitä, miltä toisesta tuntuu. Jos taas on itse kokenut jotain vastaavaa, niin ainakin hienoinen aavistus voi olla.
Empaattisuus on ehkä luonnekysymys. Toki teeskennelläkin voi empaattista, mutta miten sen sitten osoittaa... Krokotiilinkyyneleillä?
Katastrofien sattuessa ja suuren tuhon kohdatessa pientä ihmistä näkyy kyllä löytyvän empatiaa. Vaikkei niin uskoisi, kun tätä maailmaa ja sen touhua katsoo. - blackwomans
empaattisuus on sama kuin myötäeläminen:))
sitäkin voi opetella.kuuntelemalla.ihmistä ottamatta kantaa hänen ongelmiinsa.toisaalta tukemalla häntä:))
et todellakaan ole kylmä ihminen.vaan kun jaksat edes kuunnella heitä se tekee sinusta empaattisen ihmisen ja eihän he tiedä mitä sisälläsi oikeasti heistä ajattelet.kunhan et kerro suoraan ihmiselle joka sinulle avautuu:))
eihän meidän ihmisten tarvitse toisten taakkoja kantaa riittää että kannamme omat taakkamme jos niitä on:))
ja usein katse.hymy kosketus jo antaa ihmisestä mielikuvan minkälainen hän todella on ja usein riittää myös epäsuora viestintä.empaattisuuteen:)))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849