Naisen kuorsaus

-tuulia-

Ymmärrykseni on kuorsaajienkin puolella, sillä itsekin kuorsaan. Olen normaalikokoinen nainen (166/60) joten ylipainosta ei ole kyse. Sisareni on hyvin hoikka ja hänellä on sama ongelma myös.
Noin 8v sitten minulle tehtiin nenän väliseinän korjausleikkaus, joka lopetti kuorsaamisen joksikin aikaa, mutta ikävä "vaiva" palasi parissa vuodessa takaisin. Leikkauksen jälkeen nenä on iltaisin nukkumaan mennessä tukkoinen, eikä ilma kulje sierainten kautta kunnolla. Ilmeisesti leikkaus vaikutti limakalvojen toimintaan, koska nenäni on sen jälkeen aina ollut hyvin kuiva. Osasyy on ainaisella univajeellakin josta kärsin epämääräisten työaikojen takia. Liika väsyminen aiheuttaa taas nukahtamisvaikeuksia, eikä uni iltaisin vaikka olet kuolemanväsynyt ja sitten kun nukahdat, on uni raskasta ja silloin myös kuorsaan eniten. Lomilla, kun saan levätä tarpeeksi, on kuorsauskin paljon vähäisempää.

Kuorsaus on aika yleinen vaiva. Luulen että kuorsaajia on enemmän kuin niitä jotka eivät kuorsaa? Jotkut pikkulapsetkin örisevät syvässä unessaan.
Omassa perheessäni kuorsaavat lähes kaikki ikään tai kokoon katsomatta, joten ehkä se on osaksi perinnöllinen juttukin, eli millaisen kurkun kukin "arvonnassa" saa..

Lääkärini mukaan kuorsaus johtuu siitä, että kurkun lihakset rentoutuvat ja silloin niiden läpi kulkeva hengitysilma muuttuu ääneksi.

8

6276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avun saanut

      Tuulia on oikeilla jäljillä: kuorsaukseen vaikuttavat rakenteelliset seikat erittäin paljon, eli se, minkälaisen leuan, suun, nielun yms. on onnistunut vanhemmiltaan perimään. Jos hengitystiet ovat ahtaat ja leuka pieni, ei auta yhtään, vaikka olisi kuinka laiha.

      Oletko ajatellut kuorsauskiskoa? Minä hankin sellaisen puolisen vuotta sitten, ja se on parantanut omaakin unen laatuani, puhumattakaan miehestäni, joka herkkäunisena kärsi minun kuorsaamisestani.

      Korvalääkäri ja erikoishammaslääkäri pystyvät arvioimaan, olisiko sinulle mahdollista tehdä tällainen kisko ja olisiko siitä sinulle apua. Sitä käytetään erityisesti niille kuorsaajille, joilla ei ole uniapneaa (eli CPAP-laite ei tule kyseeseen), mutta kuulemani mukaan myös lievään yliapneaan siitä voi olla apua.

      • -Tuulia-

        Olen sinkku, joten en häiritse ketään vakituisesti kuorsauksellani, mutta pidän sitä kiusallisena vaivana, esim kyläillessä paikoissa, joissa joutuu yöpymäänkin. Seurusteluja se ei ole katkaissut, sillä melkein kaikki miehet kuorsaavat myös. :)

        Eräs ystäväni pitää lomareissuillamme mukana aina korvatulppia, ettei herää ääniini, mutta kerran hän nukahtikin ennen minua ja mitäpä sieltä ystävättären sängystä kuuluikaan..! Ihan turha siitä on isoa haloota nostaa, kun kuorsaus on enempi sääntö kuin poikkeus.

        Olen miettinyt uudelleen lääkäriin menemistä ja sitä tehtäisiinkö taas jokin kivulias leikkaus, kuten viimeksi ja paranisiko asia siitä sen kummemmin.. Leikkauksen jälkeiset päivät olivat nimittäin kaameita. Nenä oli täynnä sinne sullottuja "tamponeita", henki ei kulkenut mistään ja naama oli kuin jyrän alle jääneellä. Liki neljän viikon sairaslomakin tulee yrittäjälle kalliiksi, varsinkin kun lopputulos on silti epävarma.

        Luulen kuorsauksen johtuvan paljolti kurkun rakenteesta. Viimeksi kun asian vuoksi klinikalla kuljin, lääkäri ihmetteli miten voin kuorsata, kun en ole lainkaan tyypillisen kuorsaajan "näköinen". Uniapneaa ei ole, se on tutkittu nukkumalla sairaalan sängyssä tietokoneen piuhoihin kiinnitettynä pari yötä peräkkäin.


      • kuorsauskisko

        mahtaa olla kapineena. Voiko sellaisen ostaa vain suoraa jostain kaupasta vai onko sellainen jokin erikoisvalmisteinen henkilökohtainen kapistus. Mieheni on kova kuorsaamaan ja siitä syystä nukumme eri huoneissa.


      • selvisikin
        kuorsauskisko kirjoitti:

        mahtaa olla kapineena. Voiko sellaisen ostaa vain suoraa jostain kaupasta vai onko sellainen jokin erikoisvalmisteinen henkilökohtainen kapistus. Mieheni on kova kuorsaamaan ja siitä syystä nukumme eri huoneissa.

        kun luin foorumia eteenpäin.


      • Don Rinkilä
        selvisikin kirjoitti:

        kun luin foorumia eteenpäin.

        Entinen mannekiinini sattui olemaan "riivattu" Korvia raastava rohina sai minut suorastaan hulluuden partaalle.
        Kun oma eukko aloittaa korvan juuressa körnäämisen, tulee siinä vaiheessa miettineeksi avioeroa, korvatulppia ja kuinka sitä tekisikään mieli tukkia tuon mörinäpesäkkeen suuaukko jollain perunaa suuremmalla... No, onhan sitä tuosta syystä otettua avioeroja ja ammuttukin. Kokemuksesta voin sanoa, etten ihmettele lainkaan.


      • kurnaali
        Don Rinkilä kirjoitti:

        Entinen mannekiinini sattui olemaan "riivattu" Korvia raastava rohina sai minut suorastaan hulluuden partaalle.
        Kun oma eukko aloittaa korvan juuressa körnäämisen, tulee siinä vaiheessa miettineeksi avioeroa, korvatulppia ja kuinka sitä tekisikään mieli tukkia tuon mörinäpesäkkeen suuaukko jollain perunaa suuremmalla... No, onhan sitä tuosta syystä otettua avioeroja ja ammuttukin. Kokemuksesta voin sanoa, etten ihmettele lainkaan.

        useammallakin kuin entisellä miehelläni.

        Kuorsaus teki munustakin täyden hylkiön omassa kodissani. Nyt kun olemme erossa, olen ajatellut asiaa - olisiko leikkaus auttanut häntä hyväksymään minut pariksi lisävuodeksi? Tuskin.
        Asetuin viettämään öitäni lastenhuoneeseen, muttei hän enää minua halunnut edes halata, sen jälkeen kun kuorsaus alkoi häiritä.

        Itse olin kunnellut jo vuosia aikaisemmin hänen kuorsaustaan mukavana ja turvallisena örinänä. Kuorsaus kun nyt on ihan normaali juttu.


    • "tytsy"

      Tiedän varsin hyvin vaivan. Olen kyllä itse ylipainoinen, mutta vanhemmilta kyllä perinyt osaksi vaivan. Olen joutunu kuulemaan miehiltä sekä naisilta asiasta. Ja se on todella hävettävää. Olen juuri ruvennut seurustelemaan ja en tiedä mitä tekisin että en kuorsaisi... Ikäväähän se on jos toinen ei saa nukuttua.. Ei halua nukahtaa ollenkaan toisen ollessa vieressä. Vai veiskö korvatulpat lahjaksi mennessään.. =P Mutta eihän vaivalle voi mitään, tai voi mutta sekin maksaa aikalailla.

    • voisi auttaa...

      nenän huuhteleminen suolavedellä. Ainakin itse olen saanut tästä apua. Kun ilma kulkee nenän kautta, niin kuorsaus saattaa vähentyä. Ainakin apteekista saa ostaa "sarvikuonon" nimellä myytävää huuhtelukannua, jossa on ohjeet mukana. Lämmintä vettä ja teelusikallinen merisuolaa: suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe