Tamponista

juu u u

onko paljon haittaa jos käyttää tamponia ja se jää melkein kokonaan valkoiseksi ja ulos ottaminen tuntuu inhottavalta . mietin että onkohan se haitallista ?

16

3007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ttjjaaa

limakalvot eivät tykkää: kuivuvat, haavautuvat, ärtyvät. lisäksi liian imukykyinen tamponi lisää tss:n riskiä.

• miten tuo

liian imukykyinen tamponi siihen vaikuttaa ? ja ärtyyköhän paljon kun parina kolmena päivänä tamponi jää melkein kokonaan valkoiseksi ja muuten ihan hyvin. että pari kolme päivää kuussa ?

• imukykyyn
        miten tuo kirjoitti:

liian imukykyinen tamponi siihen vaikuttaa ? ja ärtyyköhän paljon kun parina kolmena päivänä tamponi jää melkein kokonaan valkoiseksi ja muuten ihan hyvin. että pari kolme päivää kuussa ?

Tampooni imee itseensä emättimestä liiat nesteet. Normaalisti kuukautisveren, mutta jos sitä ei ole tarpeeksi tarjolla, imeytyy tampooniin myös emättimen suojana olevilta limakalvoilta kaikki nesteet. Näin limakalvot kuivuvat ja saattavat mennä haavoille, ehkä jopa tulehtuvat. Siirry ihmeessä pienempään imukykyyn. Käytät selvästi aivan liian suuritehoista tampoonia. Myös nuo pari kolme päivää voivat aiheuttaa em. oireet.

• Beatrix*
        miten tuo kirjoitti:

Liian imukykyinen tamponi lisää TSS-riskiä, koska kun se imee nesteen pois limakalvoilta, niille konsentrotuu proteiineja ym, jota bakteerit voivat käyttää ravinnokseen.

Tiedät itse, ärsyttääkö liika imukyky: jos et huomaa mitään arkuutta, kutinaa, haavoja tai muuta vastaavaa, limakalvosi tuskin kärsivät kauheasti. Eihän se liika kuivatus tietty hyvää tee, mutta ei aina välttämättä niin hirveästi edes ärsytä.

• ..............................

Mulla on niin niukat kuukautiset, että voin käyttää ainoastaan yhden tai kaksi tamponia yhtien kuukautisten aikana! Kyllä harmittaa ja toisaalta taas ei. Jokainenhan toivoo niukkoja vuotoja, mutta ois se tamponin käyttö niin paljon mukavampaa. Mulla yleensä ensimmäisenä päivänä vuoto alkaa niukasti, seuraavana päivänä jo vähän runsaammin (jolloin voin tamponia käyttää)sitten kolmantena päivänä jo melkein ohi!Mutta mikä erikoisinta, silti usein vuoto valuu jopa tamponin naruun saakka!! Olenkin ajatellut vaihtaa Tampaxin o.b:hen. Kuukautiset niukistu E-pillereiden alottamisen jälkeen, oli kyllä aikasemminkin jo niukat.

• ttjjaaa

jos sisäistä suojaa haluat käyttää, mutta tamponeista et läydä riittävän pientä imukykyä vuodon niukkuuden takia, suosittelisin kuukuppia. sen kanssa ei ole väliä miten paljon vuotoa tulee, ja tyhjennys ja pesu 12 tunnin välein niukan vuodon aikana riittää.

• kokemusta

Minä vaihdoin tamponit kuukautiskuppiin juuri tästä syystä. Tamponit repi limakalvot rikki ja kun siteistäkin tuli haavoja, oli kuukautiskuppi ja kestositeet helppo (ja helpottava) valinta.

• helpottunut
        kokemusta kirjoitti:

Minä vaihdoin tamponit kuukautiskuppiin juuri tästä syystä. Tamponit repi limakalvot rikki ja kun siteistäkin tuli haavoja, oli kuukautiskuppi ja kestositeet helppo (ja helpottava) valinta.

homma täälläkin. Uskoisin että kuukuppi poistaa ongelman (ja monta muuta) sinultakin kertaheitolla!

• Satriipi
        helpottunut kirjoitti:

homma täälläkin. Uskoisin että kuukuppi poistaa ongelman (ja monta muuta) sinultakin kertaheitolla!

No just. Taas tää kuppi hössötys alkaa. Ei se mikään taivaanlahja ole. Elkää ostako kuppia! Kaverini oli ostanut sen ja oli ongelmia sen kanssa.. Ei kannata!

• Kriztalli
        Satriipi kirjoitti:

No just. Taas tää kuppi hössötys alkaa. Ei se mikään taivaanlahja ole. Elkää ostako kuppia! Kaverini oli ostanut sen ja oli ongelmia sen kanssa.. Ei kannata!

Kuten huomaat, niin kyllä se vaan monelle on taivaanlahja, kun juuri noista edellämainituista vaivoista sillä pääsee eroon.

Se että kaverisi ei siitä pitänyt ei kerro mitään, ja on aika typerää huudella ihmisille että älkää ostako sitä. Joillekin se voi tuoda suuren helpotuksen.

En minäkään huutele "älkää ostako tamponeja!", vaikak mielestäni ne ovat kamalinta mitä ihminen voi limakalvoilleen tehdä. Ja epämukaviakin vielä. Mutta se on mun mielipide. :)

• huutele
        Kriztalli kirjoitti:

Kuten huomaat, niin kyllä se vaan monelle on taivaanlahja, kun juuri noista edellämainituista vaivoista sillä pääsee eroon.

Se että kaverisi ei siitä pitänyt ei kerro mitään, ja on aika typerää huudella ihmisille että älkää ostako sitä. Joillekin se voi tuoda suuren helpotuksen.

En minäkään huutele "älkää ostako tamponeja!", vaikak mielestäni ne ovat kamalinta mitä ihminen voi limakalvoilleen tehdä. Ja epämukaviakin vielä. Mutta se on mun mielipide. :)

Minäkään en huutele joka ketjussa "käytä tampoonia!" Toisin kuin eräät, jotka ilmeisesti tuntevat tarpeelliseksi mainostaa joka välissä kuppia. Tässä ketjussa kun ei kupista kysytty mitään, vaan ketjun aloittajan viestin otsikkokin kertoo mistä suojasta tässä on tarkoitus keskustella. Arvaan jo vastavedon "mutta kun se on ratkaisu hänen ongelmaansa". Sitäkään ei vaan kysytty.

• tietenkin
        huutele kirjoitti:

Minäkään en huutele joka ketjussa "käytä tampoonia!" Toisin kuin eräät, jotka ilmeisesti tuntevat tarpeelliseksi mainostaa joka välissä kuppia. Tässä ketjussa kun ei kupista kysytty mitään, vaan ketjun aloittajan viestin otsikkokin kertoo mistä suojasta tässä on tarkoitus keskustella. Arvaan jo vastavedon "mutta kun se on ratkaisu hänen ongelmaansa". Sitäkään ei vaan kysytty.

Eli tuolla logiikalla olisi parempi kun sinullekaan ei kukaan olisi koskaan kertonut tamponin olemassaolosta...

• nannuska81
        tietenkin kirjoitti:

Eli tuolla logiikalla olisi parempi kun sinullekaan ei kukaan olisi koskaan kertonut tamponin olemassaolosta...

Vittu että menee hermot. Kupittelijat ja kipottelijat, menkää helvetiin täältä!!
        Ei kiinnosta teidän ammeet ja muut taivaanlahjat..

• Marinanna
        nannuska81 kirjoitti:

Vittu että menee hermot. Kupittelijat ja kipottelijat, menkää helvetiin täältä!!
        Ei kiinnosta teidän ammeet ja muut taivaanlahjat..

surullista että joka ottaa tuolla fiiliksellä asian mistä olisi iloa ja säästöä takuulla hänelle itselleenkin... Uskoisin että 99% niistä jotka neuvovat kokeilemaan kuukuppia tekevät sen ihan silkasta hyväntahtoisuudesta muita kohtaan. Itse uskallan ainakin kehua ja minulla on auttanut juuri samoihin ongelmiin kuin alkup. kirjoittajallakin.

• anna kun kerron
        Marinanna kirjoitti:

surullista että joka ottaa tuolla fiiliksellä asian mistä olisi iloa ja säästöä takuulla hänelle itselleenkin... Uskoisin että 99% niistä jotka neuvovat kokeilemaan kuukuppia tekevät sen ihan silkasta hyväntahtoisuudesta muita kohtaan. Itse uskallan ainakin kehua ja minulla on auttanut juuri samoihin ongelmiin kuin alkup. kirjoittajallakin.

Tämä kupin mainostus joka fakin ketjussa on kuin kiertäisi ovelta ovelle mainostamassa saatananpalvontaa. "Siitä olisi iloa sinullekin, ihan olen vaan hyvällä tahdolla tässä liikkeellä". Miksi se on niin vaikea uskoa, että ei kiinnosta? Jokaiseen viestiin ei tarvitse tunkea jatkoksi "mutta jos käyttäisi kuppia niin elämäsi laatu parantuisi 300 %". Tässä ei kysytty kupista mitään. Mitään.

• Kriztalli
        anna kun kerron kirjoitti:

Tämä kupin mainostus joka fakin ketjussa on kuin kiertäisi ovelta ovelle mainostamassa saatananpalvontaa. "Siitä olisi iloa sinullekin, ihan olen vaan hyvällä tahdolla tässä liikkeellä". Miksi se on niin vaikea uskoa, että ei kiinnosta? Jokaiseen viestiin ei tarvitse tunkea jatkoksi "mutta jos käyttäisi kuppia niin elämäsi laatu parantuisi 300 %". Tässä ei kysytty kupista mitään. Mitään.

Yhtä lailla (tuolla on tällainen ketju juuri tänään ilmestynyt) voi suositella tamponin käyttöä. Miksei kukaan mene sinne huutamaan ja kiljumaan että tässä vaan kysyttiin neuvoa vaivoihin, eikä kysytty mikä suoja olisi parempi? Niin, aivan. Kertookohan tämä jotain kuppivastaisten ihmisten logiikasta.

Kuppia ei tyrkytetä kellekään. Mutta on täysin loogista suositella sitä jos jollain on vaivoja joista sillä voi päästä eroon. Samalla tapaa kuin voi suositella tamponia, jos siteet hiertävät ja niistä aiheutuu allergisia reaktioita iholle.

Eli se kenen logiikkaa pettää on kyllä joku ihan muu kuin kupin suosittelija. Ei minuakaan kiinnosta tamponit, mutten riehu jokaisen "suosittelen vaihtoa tamponiin"-viestin jälkeen, että "tajukaa nyt tampiot ettei kiinnosta, lopettakaa tuo mainostaminen!". Jos ette huomaa "logiikassanne" mitään vikaa, niin olen kovin pahoillani. :)

Kukaan ei sanonut että elämänlaatu paranee 300%, tämän edellinen on keksinyt aivan itse. On ainoastaan todettu, että kuppi VOI tuoda ratkaisun aloittajan ongelmiin. Mikä siinä on niin kamalaa?

Menkääs nyt sitten kaikki tähänkin ketjuun avautuneet ihmiset tuohon uuteen ketjuun valittamaan tamponin mainostamista vaikkei siitä kysytty mitään aloitusviestissä, hophop.

Anteeksi vaan pitkä viesti, mutta ihmisten lapsellisuus ja logiikan puute joka näistä kommenteista paistaa läpi on naurettavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      56
      2551
    2. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      63
      1692
    3. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      7
      1650
    4. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      263
      1535
    5. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      8
      1518
    6. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      25
      1208
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      24
      1061
    8. Kiinteistökauppoja

Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan
      Haapavesi
      41
      1012
    9. RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI

Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä
      Kaste
      404
      1002
    10. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      78
      964
    Aihe