Miten te työttömät ja perhettömät vietätte päivänne?

diipadaapadiipadaapa

Moi kaikki te työttömät perhettömät lusmuilijat! Miten vietätte päivänne? Paljonko päivässä teette kaikkee hyödyllistä, niin ja mitä? Paljonko huvittelette, harrastelette ja hengaatte hamuzujen kans? Onko teillä joku selkee päivärytmi ja nukutteko ja syötte millon sattuu, teette mitä mieleen sattuu juolahtaan ja vetelehditte monesti koko päivän?

Itse olen juuri työttömäksi päätynyt ja tunnen olevani hieman hukassa. Ei minkäänlaista päivärytmiä. Aamuisin saatan nukkua kahteentoista ja istua koneella aamuyöhön asti. Päivisin on turhauttavaa vaan siivoilla, pestä pyykkiä, istua koneella. Jotenkin masentaa niin ettei oikein ole innostusta edes kehittää mitään. Vaikka pitäisi kyllä. Vaikeaa rakentaa itselleen elämää kun on uhrannut elämänsä uralleen. Ja kun työt loppuu niin sitä on sit yhtäkkiä tyhjän päällä.

12

1900

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä

En ole perheetön. Arkiaamuina herätyskello soi seitsemältä. Sitten aamun lehteä lukemaan kahvin kera. Jos on siivoamista, pyykinpesua tms hommaa, niin ne hoidan pois aamupäivän aikana. Iltapäivällä johonkin aikaan otan tirsat, joskus ihan pienet, joskus vähän pitemmät. Ilta kuluu tietokoneen kimpussa, kavereita kahvittaessa, lenkillä, saunassa, TV:n ääressä, riippuu aina mielialasta mitä milloinkin tulee touhuttua. Illalla nukkumaan sitten kun väsyttää. Työttömät hellepäivät makasin pihalla. Saa nähdä mitä pakkaspäiviksi sitten keksin, jos ei töihin pääse ennen talven tuloa. Osaan siis laiskotellakin, eikä se aiheuta ollenkaan huonoa omaatuntoa. Rahat riittää kohtalaisen hyvin, kun ei ala harrastaa kaupoissa hengailua, vaan opettelee olemaan kotona mahdollisimman paljon.

• pipukka

45vuotta työtä tehneenä kun lopputili tuli ajattelin että enköhän ole oman osuuteni hoitanut työnteosta.Mutta nyt 2v kotona olleena minä aloin pikkuhiljaa masentua ja katkeroitua, tätäkö tää loppuelämä sitten on?Perseauki kotona istumista uloskaan ei viitsi lähteä, mitä siellä ilman rahaa tekee, pahoittaa vain mielensä.Nyt sitten syödään mieliala lääkkeitä että pysyis edes järjissään.Mitään en odota tapahtuvaksi, vain päivä kerrallaan ja kaikki samanlaisia.

• jeppe234
        pipukka kirjoitti:

45vuotta työtä tehneenä kun lopputili tuli ajattelin että enköhän ole oman osuuteni hoitanut työnteosta.Mutta nyt 2v kotona olleena minä aloin pikkuhiljaa masentua ja katkeroitua, tätäkö tää loppuelämä sitten on?Perseauki kotona istumista uloskaan ei viitsi lähteä, mitä siellä ilman rahaa tekee, pahoittaa vain mielensä.Nyt sitten syödään mieliala lääkkeitä että pysyis edes järjissään.Mitään en odota tapahtuvaksi, vain päivä kerrallaan ja kaikki samanlaisia.

Itse olen nuorehko 28 v mies ja opiskelut vielä kesken. Kesäisin olen joskus jopa vieroksunut työtä, tehnyt tietty joskus kesätenttejäkin tai pikkuisen duunia, mutta suurimmaksi osaksi nauttinut elämästä vapaalla jalalla: opettelen soittamaan paremmin kitaraa, luen kirjaston antimia (ajattele mikä aarreaitta, ilmaista materiaalia rajattomasti..)pyöräretkeilen jne.. ja kaiken sen teen ilmaiseksi! Eikö ostaminen jätä loppujen lopuksi tyhjän olon (ellei kyseessä ole joku kestotavara kuten kitara, vaate yms.)? Työ on ihan hyvä elämän tarkoitukseksi, jos joku niin haluaa ajatella, mutta eikö sitäkin suurempi tarkoitus ole itsensä kehittäminen/tuntemaan oppiminen ja luominen? Itse löydän mahottomasti iloa myös elämänfilosofisista kirjoista. Mukavinta tietenkin olisi jos työkseen saisi esim tehdä jotain luovaa/kehittävää.

Mutta ymmärrän jollakin tavalla sitä että masentua voi. Mulle käy niin välillä kun opiskelen ja stressaan alavalintoja ym. Rahanpuute ei mua oo ikinä masentanut. Melkein sama vaikka alentaisivat opintotukia... ihan hyvin me suomalaiset rahallisesti voimme mielestämme. Eri asia on suhteellinen köyhyys.

• pipukka
        jeppe234 kirjoitti:

Itse olen nuorehko 28 v mies ja opiskelut vielä kesken. Kesäisin olen joskus jopa vieroksunut työtä, tehnyt tietty joskus kesätenttejäkin tai pikkuisen duunia, mutta suurimmaksi osaksi nauttinut elämästä vapaalla jalalla: opettelen soittamaan paremmin kitaraa, luen kirjaston antimia (ajattele mikä aarreaitta, ilmaista materiaalia rajattomasti..)pyöräretkeilen jne.. ja kaiken sen teen ilmaiseksi! Eikö ostaminen jätä loppujen lopuksi tyhjän olon (ellei kyseessä ole joku kestotavara kuten kitara, vaate yms.)? Työ on ihan hyvä elämän tarkoitukseksi, jos joku niin haluaa ajatella, mutta eikö sitäkin suurempi tarkoitus ole itsensä kehittäminen/tuntemaan oppiminen ja luominen? Itse löydän mahottomasti iloa myös elämänfilosofisista kirjoista. Mukavinta tietenkin olisi jos työkseen saisi esim tehdä jotain luovaa/kehittävää.

Mutta ymmärrän jollakin tavalla sitä että masentua voi. Mulle käy niin välillä kun opiskelen ja stressaan alavalintoja ym. Rahanpuute ei mua oo ikinä masentanut. Melkein sama vaikka alentaisivat opintotukia... ihan hyvin me suomalaiset rahallisesti voimme mielestämme. Eri asia on suhteellinen köyhyys.

Kiitos vastauksestasi, se ihan oikeesti piristi minua, että on noin positiivisesti ajattelevia nuoria vielä, oli iloista luettavaa.Mutta siitä kait se mun masennus johtuukin ajatuksesta, että mulla on jo kaikki takanapäin, onneksi sulla vasta edessä, kiitos sain itse itselleni tehtyä diagnoosin, olen vissiin katkera kun olen 58 v ja tuntuu että kaikki on eletty, vaikka näinhän se ei oikeesti ole.Ollaan siinä sitten samanlaisia vissiin kesäihmisiä, muakaan ei kesällä olis työt kiinnostanut, kyllä mä kauniista kesäpäivästä ja linnunlaulusta nautin suunnattomasti, siis mulla on myös syysmasennus, no uusia kesiä on tulossa, onnrksi.Minäkin luen paljon joitakin helmiä moneenkin kertaan, mulla myös pyörä ihana henkireikä kesällä, mennä mihin nenä näyttää, siinä olet enemmän kuin oikeassa että työkseen pitäisi saada jotakin mistä oikeesti itsekkin nauttii, mutta olen sitä ikäluokkaa että sinne oli mentävä minne 14 vuotiaana pääsi.Ihana lause "rahanpuute ei mua ole koskaan ressannut" kumpa meistä moni osaisi noin ajatella, ja kyllä ihminen tosivähällä tuleekin toimeen kun pudottaa niitä tyhjiä ostohimojaan.Olet hyvä tyyppi, on kuin olisi terapiassa käynyt, yritän omaksua vähän samaa asenetta kuin sullakin on elämään niin eiköhän tästä pikkuhiljaa aleta nousemaan.Opettele kunnolla vaan soittamaan, on ihanaa kun on musikaalisia ihmisiä.Itse pidän vanhasta kunnon hevistä, missä kunnon kitara riffejä, kylmät väreet menee kun joku Led Zeppelin vetäsee, no nyt mulle tuli taas yksi ajanviete lisää, olin unohtanut koko musiikin.Hyvää syksynjatkoa vai pitäiskö sanoa talven, herään eloon kun aurinko alkaa paistamaan.

• Jeppe234
        pipukka kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, se ihan oikeesti piristi minua, että on noin positiivisesti ajattelevia nuoria vielä, oli iloista luettavaa.Mutta siitä kait se mun masennus johtuukin ajatuksesta, että mulla on jo kaikki takanapäin, onneksi sulla vasta edessä, kiitos sain itse itselleni tehtyä diagnoosin, olen vissiin katkera kun olen 58 v ja tuntuu että kaikki on eletty, vaikka näinhän se ei oikeesti ole.Ollaan siinä sitten samanlaisia vissiin kesäihmisiä, muakaan ei kesällä olis työt kiinnostanut, kyllä mä kauniista kesäpäivästä ja linnunlaulusta nautin suunnattomasti, siis mulla on myös syysmasennus, no uusia kesiä on tulossa, onnrksi.Minäkin luen paljon joitakin helmiä moneenkin kertaan, mulla myös pyörä ihana henkireikä kesällä, mennä mihin nenä näyttää, siinä olet enemmän kuin oikeassa että työkseen pitäisi saada jotakin mistä oikeesti itsekkin nauttii, mutta olen sitä ikäluokkaa että sinne oli mentävä minne 14 vuotiaana pääsi.Ihana lause "rahanpuute ei mua ole koskaan ressannut" kumpa meistä moni osaisi noin ajatella, ja kyllä ihminen tosivähällä tuleekin toimeen kun pudottaa niitä tyhjiä ostohimojaan.Olet hyvä tyyppi, on kuin olisi terapiassa käynyt, yritän omaksua vähän samaa asenetta kuin sullakin on elämään niin eiköhän tästä pikkuhiljaa aleta nousemaan.Opettele kunnolla vaan soittamaan, on ihanaa kun on musikaalisia ihmisiä.Itse pidän vanhasta kunnon hevistä, missä kunnon kitara riffejä, kylmät väreet menee kun joku Led Zeppelin vetäsee, no nyt mulle tuli taas yksi ajanviete lisää, olin unohtanut koko musiikin.Hyvää syksynjatkoa vai pitäiskö sanoa talven, herään eloon kun aurinko alkaa paistamaan.

Hyvä jos piristi. En ajatellutkaan olevani niin positiivinen. Mutta oon sitä mieltä jokainen oppii edes jotenkin soittamaan kitaraa vaikkei olisikaan musikaalinen. En ole minäkään, mutta kun opettelee perussoinnut niin voi jo laulella mukana. Samaten olen ollut ihan lahjaton kuvaamataidossa mutta harrastan kuitenkin valokuvausta. Aluksi kyselin ihmisiltä kauheesti että miten se tapahtuu ja miten pitää rajata mutta sitten oivalsin että se on ihan samantekevää..kuvaan vain sellaista mikä näyttää hyvältä, ja aika moni asia näyttää hyvältä kun tiiraa kamerasta. Älyttömästi energiaa olen saanut kirjasta "Keskusteluja jumalan kanssa". Nimestään huolimatta ei ole mitenkään pelottava tai ei ole sellaista perusjeesustelua tai kirkkohorinoita, melkein päinvastoin.

Joo, mulla ei olekaan kokemuksia tuollaisesta että 14 v töihin ja otettiin mitä satiin. Itse opiskelen humanistisia aloja (taidehistoriaa sun muuta filosofiaa ym.) että on kyllä vaara jäädä työttömäksi. Mun vanhemmat on sun ikäisiä ja niillä on kyllä vähän samaa meininkiä ollut nuorena. Ne ei kyllä tseppeliineistä tajua, varmaan koskaan kuulletkaan. Itse opettelin heti kitaran ostettuani suoraan tabulatuureista, miten stairway to heaven soitetaan.. Jatkoja...

Oon myös ajatellut sellaista että ihmiset kun on työttöminä ja eläkkeellä ja kun kerrankin olis aikaa kaikenlaiseen niin ei sekään käy. Ikään kuin ihmiskunta olis nyt jollain uudella tasolla mut on sitten kuitenkin ihan höhlänä eikä osaakaan käyttää sitä kaipaamaansa vapaa aikaa..kunnes taas aletaan ikävöimään sitä kuinka 'saisi' herätä aamukuudeltä töihin kun on pimeä ja sitten tulla tunnin matkustettua ihan naattina kotiin ja jälleen toivoen kunpa olisi aikaa harrastuksiin ja ystäville.

• touhukas-

En kyllä oo työtön, päin vastoin kahdessa työssä joista toinen on kokopäiväinen,,,,

Aloita jokainen aamu työpaikkoja selaamalla,
      parhaimpaan kolmeen lähetä hakemus.
      Kun kirjoitat hyvän hakemus pohjan homma alkaa sujua kuin itsestään, eikä vie kauaa aamusta.

Silleen kerkeet olemaan ensimmäinen yhteydenottaja kun kiinnostavan paikan näet. Selaa aina vain yhden tai kahden päivän vanhoja paikkoja, muut voit unohtaa.

Sit snadi siivous kämppään.

Sit uimahalliin/kirjaistoon/torille/tms.

Sit, lounaalle, kotona tai ulkona (rahavarojen mukaan)

Lue päivän posti ja lehdet, nyt kun on aikaa, nauti siitä. (ja niissäkin on työpaikkoja, nekin voi vilkaista.)

netistä voit stekata ohjeita oikeanlaisen cv:n kirjoittamiseen.

illalla voi vaikka tavata kavereita/tai kutsua kavereita kylään. (tarjottavaksi riittää ihan vaikka omenapiirakka jonka valmiiseen pohjaan teet laittamalla (omenahilloa ensin pohjalle 1 cm)
      ja siihen raaka viipaleet nätisti päälle.
      vähän kanelia koristeeksi.
      paistat niin kuin valmispohjassa sanotaan (murotaikina pohja hyvä)
      purkki vanilja kastiketta.

muista sitten se ettei ensimmäistä tarjottua työpaikkaa tarvitse ottaa...
      vaan otat itsellesi sopivimman.

itse lähettelin noin 7 hakemusta arkipäivä.
      noin 3 kk.n ajan, sain 10 työhaastattelu pyyntöä, joista kolmesta työpaikasta pääsin valitsemaan...

mutta tärkeintä hakemisessa on se että paahtaa täysillä sen paikan haussa, eikä kirjoita hakemus kerrallaan ja sitten istu ja ihmettele mahtaako kukaan vastata siihen. Ei. joo ei vastaa.

vielä kun olet menossa haastatteluihinkin lähettelet hakemuksia edelleen...niin kauan kun on työsopimus kourassa. Sitten on lupa hymyillä.

Tosin näillä neuvoilla et kauaa työtön ole........

tsemppiä sinulle, ja kauniita syyspäiviä.

• Jalka ruholla

Mä metsästän samalla tavalla naisia: vaik tapailen naista niin kirjoittelen netis deitti-ilmoituksiin silti. Ja kun treffeillä niin nikkailen silmiä jokaiselle naiseksi tunniistettavalle olennolle & jakelen puhelinnumeroitani vaivihkaa. Käsi kun on pitkä niin se puristaa pyllyä aina kun ehtii. Kun illalla väsyneenä meen kotiin nukkuun, niin juttelen tyttöystävälleni yrittäen samalla pitää pumpattavaa barbaraa sängyn alla. Unissani olen Satu Silvon kanssa.

• pipukka

Mun tuli hiki kun luin viestiäs, ja myös pikkuinen kateelisuus myös tonne takaraivoon, että jaksat touhuta ja luottaa vielä elämään noin paljon, mutta taidat olla vielä kovin nuori.Ei mua vanhaa akkaa kukaan enää töihin ota olen jo eläkeputkessa olen 58 v,mutta koetan tässä opetella ottamaan päivän kerrallaan.Onnea työnhakuun, toivottavasti saat mieleisesi paikan, sopisit varmaan asiakaspalveluun noin positiivisella asenteellasi.

• sitä aikaa kuluu

Eläkeläisenä en tee töitä ja perhekin pieneni puolella, kun vaimo häipyi hautuumaalle.

Hyödyllistä tuskin tulee tehtyä nimeksikään. Omat safkakat laitettua, tiskit tiskattua jne. Ei se kait mitään hyödyllistä muiden silmissä.

Päivärytmit menevät noin minuutin tarkkuudella. Harrastukset tullut karsittua vähiin. Muutama uusi hamuzu ilmaantui, niiden kanssa matkailen. Siinä ne enimmät harrastukset sitten. Tai tuleehan siinä sitten sivussa vähän muutakin, mutta ei niistä näillä sivuilla saa kertoa.

Tervetuloa vain joutilaaksi, ei näissäkään hommissa vielä ole pitkästynyt.

• lisää tässä!

Olinkin tossa puolisen vuotta hommissa, silleen niinku ihan huvikseni vaan... Sitt mut sanottiin irti, kun en kuulemma tuota tarpeeksi! mutta luulen että päällimmäisin syy oli siinä kun mä oon liian vanhan nuorekkaaseen dynaamiseen duuniin! ja sitt toisekseen, kun kesällä ei kauppa käy niin sille mä en voi mitään!
      Nyt mä sitt aamulla nukun pitkään, lähden lenkille, jos huvittaa. Sitt aamukahvit ja lehti naapurista. Sen jälkeen lähden kaupunkiin kuskaamaan tuttuja, tai tsekkaan netistä duunit ja kaikki muut asiaankuuluvat yhteydet...sitt voikin kohta jo ruveta tsiikaamaan iltapäivän elokuvia ja muuta ohjelmaa telkkarista...
      Ai niin, nyt luultavasti jää aikaa sienimetsään, joka onkin intohimoni, jos niitä vain sattuu sinne tulemaan, kun sateitakin saatiin...
      Kotona ei kyll viitti pahemmin siivoilla, kun täällä ei kukaan kuitenkaan käy, ku kaikki on duunissa... Mut kaikkein parasta jos oikein alkaa ottaa pattiin - minä lähden lenkille. Ja rahaakaan ku ei oo, niin ehkä kirkolle ruokakassia hakemaan tai kierrätykseen katteleen kamppeita... Sitt niitä voi muokata ja muunnella ittelleen mieleisiks´. Kyll mä sitt joskus käyn itsekin kirpparilla tavaroita myymässä, siinä ainakin tapaa ihmisiä.. mut työttömien kokouksiin en viitti mennä muita luusereita tapaamaan, se tarttuu... Vapaa-ehtoistyö on ihan kivaa ajanvietettä! Kokeile jotakin näistä!

• Ja joudun kuntoutujaksi

Sulla sentään on hyvä puoli että oot terve. Helpommin saat töitä. Mulla menee päivä työpajalla pari tuntii päivässä sen jälkeen vanhempien luo kylään. Illasta katon salatut elämät. Harrastuksiakin on kertyny uinti, lenkkeily. aerobick. kiertelen kirppareita päivittäin. käyn kirjastossa. Ulkona syömässä sillon tällön. Kaipaan koko ajan lisää ja haluan myöskin töihin. Olen sitäpaitsi parantumaan päin. Kavereita ei ole kertynyt mistään kovin paljon. Jos jaksat ja et ole käynyt lukioo niin mene vaikka iltalukion kursseille. Mä kävin sielläkin vähän aikaa. Oli ainakin tekemistä. Nyt on kaikki vaan jääny toistaiseksi.

• Ellen

aktiviteetteja siellä sun paikkakunnalla olisi?

Käytä kirjastoa,
      käy uimahallissa,
      pyöräile, kävele,

hae netistä jotain asiallista, mielekästä

-en nyt keksi tähän hätään muuta-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe