kahvipirtissa kaivattiin palstaa missa voi vapaasti kirjoittaa aiheesta kuin kaiheesta,no tassa se nyt sitten on.
VAPAA SANA
199
8064
Vastaukset
- Catleija
Hyvä kun laitoit. Aina välillä tulee jotain "tärkeää" mieleen eikä ole oikein paikkaa mihin kirjoittaa. Kahvipirtti tahtoo muutenkin hirveän nopeasti venähtää pitkäksi, että kestää ennenkuin häntäpään löytää.
Hyvä kun olet kotona.
kerkiät varmaan paremmin meillekin kirjoittelemaan.
Ja todella on hyvä tällainen palsta.
näkyillään...- uzma-m
muori67 kirjoitti:
Hyvä kun olet kotona.
kerkiät varmaan paremmin meillekin kirjoittelemaan.
Ja todella on hyvä tällainen palsta.
näkyillään...ostin Suomessa alennus myynnista CD:n nimelta Taivaan lahja,olen kuunnellut sita ja se antoi mieleen rauhaa,hyvanolon tunteen.Sita kuunnellessa tuli mieleen koulun aamuhartaudet,suvijuhlat,seurat joihin aiti vei mukanaan,enpa olisi uskonut etta mielijohteesta ostamani cd antaisi niin paljon mielihyvaa.
kaikki virret ovat tuttuja esm,Ma silmat luon ylos taivaasee,sinulle kiitos isa,oi,Herra luoksein jaa,tuo mahtava Jumala onpi linnamme ym
onko teilla rakkaita virsia tai lauluja? - Viimeksi, kun rakas sukulainen
uzma-m kirjoitti:
ostin Suomessa alennus myynnista CD:n nimelta Taivaan lahja,olen kuunnellut sita ja se antoi mieleen rauhaa,hyvanolon tunteen.Sita kuunnellessa tuli mieleen koulun aamuhartaudet,suvijuhlat,seurat joihin aiti vei mukanaan,enpa olisi uskonut etta mielijohteesta ostamani cd antaisi niin paljon mielihyvaa.
kaikki virret ovat tuttuja esm,Ma silmat luon ylos taivaasee,sinulle kiitos isa,oi,Herra luoksein jaa,tuo mahtava Jumala onpi linnamme ym
onko teilla rakkaita virsia tai lauluja?oli kuollut, lauleskelin jopa körttivirttä ja sen säkeistöä:
"Kuka lie kodin, kaupungin löytänytkään,
joka säilyä voisi maan päällä.
Ilo maallinen hetkessä haihtuvi pois,
kuni kuihtuvi kukkanen täällä.
Surutonta sä täällä et majaa saa,
sinne kiiruhdan, missä on toivoni maa,
................."
Silti olen sitä mieltä, että vaikka kuoleman varjon meitä koskettaissa olemme surullisia, niin viidennen säkeen alkuun voi myös vaihtaa sanan "ilotonta", eli siis "Ilotonta sä täällä et majaa saa.." Molempia tunteita saamme täällä maan päällä vaeltaessamme kokea, ehkä iloa kuitenkin enemmän, kiitos siitä Luojalle! - uzma-m
Viimeksi, kun rakas sukulainen kirjoitti:
oli kuollut, lauleskelin jopa körttivirttä ja sen säkeistöä:
"Kuka lie kodin, kaupungin löytänytkään,
joka säilyä voisi maan päällä.
Ilo maallinen hetkessä haihtuvi pois,
kuni kuihtuvi kukkanen täällä.
Surutonta sä täällä et majaa saa,
sinne kiiruhdan, missä on toivoni maa,
................."
Silti olen sitä mieltä, että vaikka kuoleman varjon meitä koskettaissa olemme surullisia, niin viidennen säkeen alkuun voi myös vaihtaa sanan "ilotonta", eli siis "Ilotonta sä täällä et majaa saa.." Molempia tunteita saamme täällä maan päällä vaeltaessamme kokea, ehkä iloa kuitenkin enemmän, kiitos siitä Luojalle!laulaa tuon virren mahtavasti,panempa cd ni soimaan,vanhoista suomalaisista virsista saa lohtua ja toivoa.
uzma-m kirjoitti:
laulaa tuon virren mahtavasti,panempa cd ni soimaan,vanhoista suomalaisista virsista saa lohtua ja toivoa.
kun minulle kävi kun läheinen kuoli.Sain lahjaksi kasetin luomisen juhlaa,ja sitä olen soittanut niin että muistan ulkoa.
myös omaiseni perheeni,
sä ota armosuojaasi,
myös lähimmäiset ystävät
ja päivän työt ja taehtävät.
Autossa kun lähden matkaan soitan sen ja laulan mukana,koska siinä on pitkiä rukouksia samalla.
Hengellinen musiikki ruokkii sielua ja on ihanaa se kokea.
Esa Ryytyn cd kasetti on körttivirsistä koottu ja siitä saa rauhaa mieleen.
Yhden talven soitin joka päivä ave marian kaipasin sitä.- uzma-m
Olen seuraillut 24 palstoja n. vuoden,aloituksen tein vasta nyt koska minulla on probleema kirjoitus taidossani, pelkasin ettei kukaan edes lue palstaa,kirjoittajia ja lukioita ihmeekseni on ollut runsaasti,toivoisin, etta monet lukijatkin ottaisivat osaa keskusteluihin ja toisivat lisaa varia ja vipinaa palstalle.
Vapaa sanan tarkoitus oli kaikille mista aiheesta tahansa, kirjoittamisia ei arvostella,saa vapaasti kirjoittaa,ilman pisteita tai pilkkuja,isollla tai pienilla kirjaimilla,siis kaikki rohkeasti mukaan vain. - *Satu
pääsky kirjoitti:
kun minulle kävi kun läheinen kuoli.Sain lahjaksi kasetin luomisen juhlaa,ja sitä olen soittanut niin että muistan ulkoa.
myös omaiseni perheeni,
sä ota armosuojaasi,
myös lähimmäiset ystävät
ja päivän työt ja taehtävät.
Autossa kun lähden matkaan soitan sen ja laulan mukana,koska siinä on pitkiä rukouksia samalla.
Hengellinen musiikki ruokkii sielua ja on ihanaa se kokea.
Esa Ryytyn cd kasetti on körttivirsistä koottu ja siitä saa rauhaa mieleen.
Yhden talven soitin joka päivä ave marian kaipasin sitä.Temppeliaukion kirkon jumalanpalveluksissa -(hän oli Taivallahden seurakunnan pappi nuorena) -kävin joskus pikku tyttäreni kanssa, ja oli ilo kuunnella kaunista baritonia silloin liturgina. Myöhemmin olin kuuntelemassa erään oopperan, jossa hän esiintyi. Hän on nykyisin Kansallisoopperaan kiinnitettynä.
Tulkitsee kauniisti hengellistä musiikkia. Tuossa aiemmin kirjoittamassani körttivirressä säkeistön loppuosa onkin ekasta säkeistöstä. - puolustaja*
uzma-m kirjoitti:
Olen seuraillut 24 palstoja n. vuoden,aloituksen tein vasta nyt koska minulla on probleema kirjoitus taidossani, pelkasin ettei kukaan edes lue palstaa,kirjoittajia ja lukioita ihmeekseni on ollut runsaasti,toivoisin, etta monet lukijatkin ottaisivat osaa keskusteluihin ja toisivat lisaa varia ja vipinaa palstalle.
Vapaa sanan tarkoitus oli kaikille mista aiheesta tahansa, kirjoittamisia ei arvostella,saa vapaasti kirjoittaa,ilman pisteita tai pilkkuja,isollla tai pienilla kirjaimilla,siis kaikki rohkeasti mukaan vain.Kyllä yksi tällainen ketju on tarpeellinen. Sen osoittaa kirjoitusten ja lukijoiden määrä. Ketju on värikäs, sisältäen monenmoista juttua ja tokaisua. Mikään ei estä pitempää viihtymistä jonkin asian parissa.
catleija *Satu kirjoitti:
Temppeliaukion kirkon jumalanpalveluksissa -(hän oli Taivallahden seurakunnan pappi nuorena) -kävin joskus pikku tyttäreni kanssa, ja oli ilo kuunnella kaunista baritonia silloin liturgina. Myöhemmin olin kuuntelemassa erään oopperan, jossa hän esiintyi. Hän on nykyisin Kansallisoopperaan kiinnitettynä.
Tulkitsee kauniisti hengellistä musiikkia. Tuossa aiemmin kirjoittamassani körttivirressä säkeistön loppuosa onkin ekasta säkeistöstä.Esa Ruuttusen isoisän isän tarinaa ja siinä on körttivirsiä koko teatterin ajan.
Hän laulaa sukunsa historiaa.Olen ajatellut että pohjanmaalla on kasvanut paljon taiteilijoita ja muuten suuria persoonia.- uzma-m
puolustaja* kirjoitti:
Kyllä yksi tällainen ketju on tarpeellinen. Sen osoittaa kirjoitusten ja lukijoiden määrä. Ketju on värikäs, sisältäen monenmoista juttua ja tokaisua. Mikään ei estä pitempää viihtymistä jonkin asian parissa.
catleijaminka kirjan olet lukenut mielenkiinnolla kesalla tai aijot lukea nyt syksyn pimenevina iltoina?
Onko runoja cd:LLa? - uzma-m
uzma-m kirjoitti:
minka kirjan olet lukenut mielenkiinnolla kesalla tai aijot lukea nyt syksyn pimenevina iltoina?
Onko runoja cd:LLa?Suomesta tulee vieraita ja he voisivat tuoda suomenkielisia kirjoja ja runoja cd;lla,auttakaa nyt naista maessa!!!
- beataB*
uzma-m kirjoitti:
Suomesta tulee vieraita ja he voisivat tuoda suomenkielisia kirjoja ja runoja cd;lla,auttakaa nyt naista maessa!!!
Kaivoin Akateemisen kirjakaupan äänikirjat:
Virolainen Kyllikki: NELJÄNNEN ELÄMÄN KYNNYKSELLÄ
Historiallinen RUMA KREIVITÄR (8 CD) UTRIO K
KOIVU JA TÄHTI (15 CD)
HIETAMIES L (ÄÄNIKIRJA) Romaani jatkosodan ajasta.
AURINGON ASEMA (3 CD) ELRAMLY R(ÄÄNIKIRJA)"Minun isäni tapasi minun äitini junassa matkalla Luxorista Assuaniin."
Auringon asema kertoo egyptiläisen Ismaelin ja suomalaisen Anun rakkaustarinan. Kahden kulttuurin välissä kasvanut tytär kertoo
Kotro A
SANOVAT SITÄ RAKKAUDEKSI, lukee itse.
Saarikoski P runoja ÄÄNEEN
Entäs joku rentoutus kasetti?
Tai voimisteluvideo? - uzma-m
beataB* kirjoitti:
Kaivoin Akateemisen kirjakaupan äänikirjat:
Virolainen Kyllikki: NELJÄNNEN ELÄMÄN KYNNYKSELLÄ
Historiallinen RUMA KREIVITÄR (8 CD) UTRIO K
KOIVU JA TÄHTI (15 CD)
HIETAMIES L (ÄÄNIKIRJA) Romaani jatkosodan ajasta.
AURINGON ASEMA (3 CD) ELRAMLY R(ÄÄNIKIRJA)"Minun isäni tapasi minun äitini junassa matkalla Luxorista Assuaniin."
Auringon asema kertoo egyptiläisen Ismaelin ja suomalaisen Anun rakkaustarinan. Kahden kulttuurin välissä kasvanut tytär kertoo
Kotro A
SANOVAT SITÄ RAKKAUDEKSI, lukee itse.
Saarikoski P runoja ÄÄNEEN
Entäs joku rentoutus kasetti?
Tai voimisteluvideo?Olipa mielenkiintoisia kirjoa,kylla se rentouttaa sulkee silmansa ja kuuntelee kirjan lukemista,kuulee aantamisen ja tunnelmankin.On ihanaa kuunnella suomenkielta.
Voimistelu cd saa taaltakin.
- Tankavaari
Jostakin syystä minua askarruttaa lapsuus ja nuoruus, sekä omani että muiden. Luodaanko sieltä asti eväät vanhuuteen?
Minulla oli nuorena tilaisuus opiskella haluamaani - ulkomaita myöten. Ahmin sitä, mikä kiinnosti, niin innokkaasti, että vieläkin sulattelen monia vaikutelmia.
Kuinka teillä muilla?- Hintriika
Rupesin miettimään, että jos minun elämästäni pyyhkäistäisiin unholaan ikäkausi väliltä 11-19 vuotta, niin taitaisin olla melkoisen tyhjä pussi! Eihän siinä ole kuin 8 vuotta... tätä täytyy oikein sulatella, ennen kuin sanoo yhtään enempää.
- ii-li
Kaikki opiskelu oli pakkopullaa. Muistan vain yhden ainoan tenttikirjan, joka oli niin mielenkiintoinen, että olisin voinut lukea sen muutenkin. - Tosin opiskelin Tampereella taistolaisaikana. Jo pelkästään yliopiston aulaan tuleminen oli vastenmielistä, kun sai kahlata nilkkojaan myöten propagantalehtisissä. (Siivoojat uhkasivat lakolla.)
Olen joutunut tenttimään marxilaista psykologiaa ja marxilaista tiedotusoppia. - Kaikki seminaarit aiheesta riippumatta jauhoivat samaa asiaa: "marxilaiselta kannalta..." ja sitten ne päättyivät ilmiriitaan. --> Huomionarvoista on mielestäni se, että TYMRin (Tampereen Yliopiston Marxilaisten Ryhmien) edustajilla oli porttikielto kommunistien ja kaikkien työväenpuolueiden tilaisuuksiin.
Kadehdin nykyajan nuoria. He todella voivat ja saavat opiskella aineita, joita haluavat ja jotka kiinnostavat.
Silloin, kun minä opiskelin Tampereella, niin jokaisessa aineessa oli mukana tilastotieteen peruskurssi. Kaiken lisäksi oli vielä kaikille pakollinen tilastotieteen peruskurssi. Eli olen suorittanut 5 tilastotieteen peruskurssia. En saanut mitään helpotusta siitä, että minulla oli jo arvosana tilastotieteestä. - uzma-m
oli tarkeata ja hauskaa,koulumatkat hiihdeltiin.Kesaisin uitiin paljon ja kavin uimakoulunkin,maisteria ei tullut kun en uskaltanut sukeeltaa korkealta.
Kirjaston kirjat luin melkein kaikki,pidin Valskarin kertomuksistakin.
Nyt olen jokseenkin hyvassa kunnossa ja vielakin luen paljon.
Tuli lavatanssien aika,Olavi Virta,taysikuu,tulisuudelma ym - Kalle-Aaretti
ii-li kirjoitti:
Kaikki opiskelu oli pakkopullaa. Muistan vain yhden ainoan tenttikirjan, joka oli niin mielenkiintoinen, että olisin voinut lukea sen muutenkin. - Tosin opiskelin Tampereella taistolaisaikana. Jo pelkästään yliopiston aulaan tuleminen oli vastenmielistä, kun sai kahlata nilkkojaan myöten propagantalehtisissä. (Siivoojat uhkasivat lakolla.)
Olen joutunut tenttimään marxilaista psykologiaa ja marxilaista tiedotusoppia. - Kaikki seminaarit aiheesta riippumatta jauhoivat samaa asiaa: "marxilaiselta kannalta..." ja sitten ne päättyivät ilmiriitaan. --> Huomionarvoista on mielestäni se, että TYMRin (Tampereen Yliopiston Marxilaisten Ryhmien) edustajilla oli porttikielto kommunistien ja kaikkien työväenpuolueiden tilaisuuksiin.
Kadehdin nykyajan nuoria. He todella voivat ja saavat opiskella aineita, joita haluavat ja jotka kiinnostavat.
Silloin, kun minä opiskelin Tampereella, niin jokaisessa aineessa oli mukana tilastotieteen peruskurssi. Kaiken lisäksi oli vielä kaikille pakollinen tilastotieteen peruskurssi. Eli olen suorittanut 5 tilastotieteen peruskurssia. En saanut mitään helpotusta siitä, että minulla oli jo arvosana tilastotieteestä.Minäkin oli kirjoilla Tampereen Yliopistossa varmaan samoihin aikoihin. Vaan en opiskellut, osallistuin vain. Mutta ei sekään keikka akateemisessa maailmassa ole haitannut nykyisyyttäni.
Ja tietysti jutuissa pitää olla työvaraa, mutta eivät kaikki seminaarit samaa jauhaneet.
Ja monenkohan vuoden(päivän) ajan jouduit kahlaamaan, joten elä puhu paskaa siinä asiassa.
Ja jokaisessa aineessa ei ollut mukan tilastotieteen peruskusrssia, jos 5 olet suorittanut, niin tiedät mikä yhtäläisyys on tilastolla ja jonnenjoutavuudella. - BilMan
ii-li kirjoitti:
Silloin, kun minä opiskelin Tampereella, niin jokaisessa aineessa oli mukana tilastotieteen peruskurssi. Kaiken lisäksi oli vielä kaikille pakollinen tilastotieteen peruskurssi. Eli olen suorittanut 5 tilastotieteen peruskurssia. En saanut mitään helpotusta siitä, että minulla oli jo arvosana tilastotieteestä.Opintojen ohella oli myös erilaista kerhotoimintaa.
Itse olin mukana monessa. Vapaa-aikana Buffalo kerho vei useita iltoja viikosta. - Kalle-Aaretti
uzma-m kirjoitti:
oli tarkeata ja hauskaa,koulumatkat hiihdeltiin.Kesaisin uitiin paljon ja kavin uimakoulunkin,maisteria ei tullut kun en uskaltanut sukeeltaa korkealta.
Kirjaston kirjat luin melkein kaikki,pidin Valskarin kertomuksistakin.
Nyt olen jokseenkin hyvassa kunnossa ja vielakin luen paljon.
Tuli lavatanssien aika,Olavi Virta,taysikuu,tulisuudelma ymTämä Toivo Kärjen säveltämä ja Reino Helismaan sanoittama tango. (Muistaakseni v. -53)on minun pienessä mielessäni ja karaoke lauluissani ykkönen. Olen sitä pitänyt biisilistani ekana aina.
- Kalle-Aaretti
BilMan kirjoitti:
Opintojen ohella oli myös erilaista kerhotoimintaa.
Itse olin mukana monessa. Vapaa-aikana Buffalo kerho vei useita iltoja viikosta.Boomilaisten salakapakka oli tunnettu, Marxi-klubi, Vanhan Domuksen kellari ym. Vaan Buffalo ei. Sääli.
- Anskuliini
ii-li kirjoitti:
Silloin, kun minä opiskelin Tampereella, niin jokaisessa aineessa oli mukana tilastotieteen peruskurssi. Kaiken lisäksi oli vielä kaikille pakollinen tilastotieteen peruskurssi. Eli olen suorittanut 5 tilastotieteen peruskurssia. En saanut mitään helpotusta siitä, että minulla oli jo arvosana tilastotieteestä.että teillä oli mahdollisuus opiskella, itse olen niin syrjäseudulta pienestä maatilkusta kotoisin, ettei ollut mitään mahdollisuuksia oppikouluun.
Myöhemmin olen työn ohessa opiskellut niin monta "opintoviikkoa" että riittäis varmaan johonkin tutkintoon.
Kylläkin olen suuntautunut käytännön aloille ja omaan käsityö- ja remonttitaidot sekä ammattina olen ollut kirjanpitäjänä ja sähköasentajana. - Atolfia
Anskuliini kirjoitti:
että teillä oli mahdollisuus opiskella, itse olen niin syrjäseudulta pienestä maatilkusta kotoisin, ettei ollut mitään mahdollisuuksia oppikouluun.
Myöhemmin olen työn ohessa opiskellut niin monta "opintoviikkoa" että riittäis varmaan johonkin tutkintoon.
Kylläkin olen suuntautunut käytännön aloille ja omaan käsityö- ja remonttitaidot sekä ammattina olen ollut kirjanpitäjänä ja sähköasentajana.mahdollisuus opiskella, mutta päätin mennä koulusta suoraan töihin, kun kotoa tultiin hakemaan.
Siitä lähtien työskentelin saman työnantajan palveluksessa, vaikkakin monella eri paikkakunnalla. Työn puolesta olen ylikurssitettu, joten en ole kaipaamaan jäänyt sitä, että en lähtenyt akateemisesti kouluttautumaan.
Paljon on muistoja kertynyt elämän varrelta.
Lavatansseista mieheni tapasin ja pitkän seurustelun jälkeen naimisiin. Siinä sitten tuli lapset kuvioihin mukaan ja tässä sitä nyt ollaan.
Menneitä muistellaan. Se kai kuuluu tähän ikään tuo muistelu. - uzma-m
Kalle-Aaretti kirjoitti:
Tämä Toivo Kärjen säveltämä ja Reino Helismaan sanoittama tango. (Muistaakseni v. -53)on minun pienessä mielessäni ja karaoke lauluissani ykkönen. Olen sitä pitänyt biisilistani ekana aina.
suosikkejani myos ja saan kick outin siita kun kuuntelen niita tuolla korkealla Himalayan vuoristo teilla.
- ii-li
Kalle-Aaretti kirjoitti:
Minäkin oli kirjoilla Tampereen Yliopistossa varmaan samoihin aikoihin. Vaan en opiskellut, osallistuin vain. Mutta ei sekään keikka akateemisessa maailmassa ole haitannut nykyisyyttäni.
Ja tietysti jutuissa pitää olla työvaraa, mutta eivät kaikki seminaarit samaa jauhaneet.
Ja monenkohan vuoden(päivän) ajan jouduit kahlaamaan, joten elä puhu paskaa siinä asiassa.
Ja jokaisessa aineessa ei ollut mukan tilastotieteen peruskusrssia, jos 5 olet suorittanut, niin tiedät mikä yhtäläisyys on tilastolla ja jonnenjoutavuudella.Kuten sanoin: Siivoojat uhkasivat lakolla, ellei se lopu. Sen vuoksi se loppuikin. Portaiden tienoille pantiin laatikoita, johin lentolehtiset piti asettaa, niitä ei saanut enää jakaa ovella. - En puhu paskaa: Suuren ala-aulan lattia oli todella paperin peitossa niin, että siinä oikeasti joutui kahlaamaan. Kyllä sellainen jää mieleen.
Niissä aineissa, joita minä luin oli pakollinen tilastotieteen peruskurssi. Seninaarit olivat parin vuoden ajan yhtä tappelua, mutta minä opiskelinkin kaikkein punaismmilla laitoksilla.
Kun ympäristö oli niin politisoitunut, että politiikka oli mukana kaikessa, niin opiskelusta tuli monelle sivuasia. - tyh mäkö
ii-li kirjoitti:
Kuten sanoin: Siivoojat uhkasivat lakolla, ellei se lopu. Sen vuoksi se loppuikin. Portaiden tienoille pantiin laatikoita, johin lentolehtiset piti asettaa, niitä ei saanut enää jakaa ovella. - En puhu paskaa: Suuren ala-aulan lattia oli todella paperin peitossa niin, että siinä oikeasti joutui kahlaamaan. Kyllä sellainen jää mieleen.
Niissä aineissa, joita minä luin oli pakollinen tilastotieteen peruskurssi. Seninaarit olivat parin vuoden ajan yhtä tappelua, mutta minä opiskelinkin kaikkein punaismmilla laitoksilla.
Kun ympäristö oli niin politisoitunut, että politiikka oli mukana kaikessa, niin opiskelusta tuli monelle sivuasia.ei ole politiikkaa kaikessa? Mietipä vähän esim. tämän päivän uutisointia! Politiikkaa on kaikessa, mutta piilotettuna niin, ettei sitä aina heti huomaa.
- Upa
tyh mäkö kirjoitti:
ei ole politiikkaa kaikessa? Mietipä vähän esim. tämän päivän uutisointia! Politiikkaa on kaikessa, mutta piilotettuna niin, ettei sitä aina heti huomaa.
Politiikkaa piilotettuna ei aina huomaa, mutta sinut kyllä huomataan, olitpa jonkun nikkisi suojassa tai tavallisena puskajussina herjaamassa kirjoittajia.
- uzma-m
uzma-m kirjoitti:
suosikkejani myos ja saan kick outin siita kun kuuntelen niita tuolla korkealla Himalayan vuoristo teilla.
onhan se romanttinen mutta sairastan varmaan kuuhulluutta,taysikuu tekee minut levottomaksi,en saa unta kierin ja pyorin sangyssa,vaikuttakoo taysikuu teihin?
- Baldur
,,,
- elviira k.
Minä muistan, kun nuoriso-osaston kisälliryhmä lauloi 50-luvulla: "Punaiset lehdet - VAPAA SANA ja KANSAN TAHTO..." Sittemmin Vapaa Sana muuttui Kansan Uutisiksi.
- uzma-m
elviira k. kirjoitti:
Minä muistan, kun nuoriso-osaston kisälliryhmä lauloi 50-luvulla: "Punaiset lehdet - VAPAA SANA ja KANSAN TAHTO..." Sittemmin Vapaa Sana muuttui Kansan Uutisiksi.
jotain tekemista vasemmiston ja Hertta Kuusisen kanssa?
Tuli muistikuva lehdesta Yhteis Hyva,kenen lehti se oli? - Catleija
uzma-m kirjoitti:
Tuli muistikuva lehdesta Yhteis Hyva,kenen lehti se oli?Yhteishyvä lehti ilmestyy edelleen (myös netissä). Se on S-ryhmän (SOK) jäsenasiakaslehti.
- yksi vanhus
uzma-m kirjoitti:
Tuli muistikuva lehdesta Yhteis Hyva,kenen lehti se oli?Oli kommunistien äänenkannattaja. Sitä en muista kuka oli perustaja ja oliko se Hertta Kuusisen aikaan jo toiminassa. Kuitenkin puoluelehtenä se häneenkin viittaa.
- toinen vanhus
yksi vanhus kirjoitti:
Oli kommunistien äänenkannattaja. Sitä en muista kuka oli perustaja ja oliko se Hertta Kuusisen aikaan jo toiminassa. Kuitenkin puoluelehtenä se häneenkin viittaa.
Vapaa Sana oli 1944–1957 SKDL:n pää-äänenkannattaja, joka yhdistettiin Työkansan Sanomien kanssa Kansan Uutiset -lehdeksi.
Mutta se on ollut muittenkin puolueitten lehtenä.
Se on myös Pohjois-Amerikassa suomalaisten viikkolehti - ii-li
uzma-m kirjoitti:
Tuli muistikuva lehdesta Yhteis Hyva,kenen lehti se oli?Hertta Kuusinen toimi Vapassa Sanassa toimittajana jossakin vaiheessa. YhteisHYVÄ on S-ketjun asiakaslehti. Hämeen YhteisTYÖ taas oli tamperelelainen SKDL:n sanomalehti.
- ii-li
ii-li kirjoitti:
Hertta Kuusinen toimi Vapassa Sanassa toimittajana jossakin vaiheessa. YhteisHYVÄ on S-ketjun asiakaslehti. Hämeen YhteisTYÖ taas oli tamperelelainen SKDL:n sanomalehti.
En huomannut, että olit jo saanut vastauksen.
- uzma-m
Sateinen aamu alkoi iloisesti ilosanomalla.
Kaikki 40 lasta summikouluni esikoulusta paasivat valtionkoulun ekaluokille,ja kymmen tyttoa on sijoitettu takaisin peruskoulun ala asteille.Pari tyttoa saivat hyvat pisteet ja paasivat yla asteelle.
Kadun siivojan amman tytar paasi peruskoulusta ja yritti sairaanhoito kursseille,ei kuitenkaan paassyt on liian nuori,mutta amma kertoi tyton passeen lukioon,autoin hanta koulupuvun,kirjojen ym muun hankkimisessa.
Slummialueen kirkon lattialla istui 30 nuorta naista ja opetelivat lukemaan ja kirjoittamaan,sadevesi on tulvinut kirkkoon ja seina ja lattia ovat vaurioituneet joten naiset joutuvat odottelemaan jonkin aikaa ennekuin saamme korjaustyot tehtya.
Ystavani on luvannut maksaa vuoden palkan mies opettajalle,aloitamme uuden projektin lukutaidottomille miehille.ihmeelliselle tuo koulunkäynti siellä.
Täällä palstoilla on niin korkeasti koulutettua
joukkoa,että meikä tuntee välillä alemmuuskompleksia.
Minä kävin aikoinaan 6luokkaa kansakoulua ja sitten
2v ammattikoulua.
Työ elämässä yhden työnantajan kautta kävin
ammatin itselleni,oli varmaan edeltäjä nykyiselle
oppisopimus järjestelmälle.
Vaikka viimeiset 10v olin sitten ihan eri työssä.
Nyt kyllä täytyy mennä tietokone kurssitukseen.
Olen monena päivänä tumpeloinut tämän koneen
kanssa.Olen koettanut saada kuvaani vaihdettua
tuonne galleriaan ja tänä aamuna sinne meni
yks,ei ole harmainta aavistusta kuinka se tapahtui
Toisenlainen kuva piti olla,mutta olkoon en jaksa enää.
Että kun on oikein ähry-tuhru,niin mitä vielä
saankaan aikaseksi;))
näkyillään...- uzma-m
muori67 kirjoitti:
ihmeelliselle tuo koulunkäynti siellä.
2v ammattikoulua.
saankaan aikaseksi;))
näkyillään...taalla.Vakiluku on yli 161milj ja siita n50%lukutaitoisia eli yli80milj. vakiluku kasvaa hurjaa tahtia eika ole tarpeeki panostettu kolutukseen.Oppivelvollisuus on mutta sita ei ole valvottu joten varsikin maaseudulla vanhemmat eivat laita kaikkia lapsiaan kouluun.
Nyt on muutama vuosi paljon parannusta tehty asiaan.
Valtionkoulut ovat urdun kielisia ja rinnalla on englanninkieliset yksityiskoulut,meidankin lapset olivat yksityiskoulussa.
Slummi alueilla asuvat ovat muualta muuttaneita suurin osa lukutaidottomia jotka ovat tulleet tyon hakuun kaupunkiin,tyoskentelevat siivojina,kotiapulaisina,ym kodeissa tai muissa laitoksissa. - saara.dma
uzma-m kirjoitti:
taalla.Vakiluku on yli 161milj ja siita n50%lukutaitoisia eli yli80milj. vakiluku kasvaa hurjaa tahtia eika ole tarpeeki panostettu kolutukseen.Oppivelvollisuus on mutta sita ei ole valvottu joten varsikin maaseudulla vanhemmat eivat laita kaikkia lapsiaan kouluun.
Nyt on muutama vuosi paljon parannusta tehty asiaan.
Valtionkoulut ovat urdun kielisia ja rinnalla on englanninkieliset yksityiskoulut,meidankin lapset olivat yksityiskoulussa.
Slummi alueilla asuvat ovat muualta muuttaneita suurin osa lukutaidottomia jotka ovat tulleet tyon hakuun kaupunkiin,tyoskentelevat siivojina,kotiapulaisina,ym kodeissa tai muissa laitoksissa.valistat meitä täällä rauhallisissa oloissa asuvia, että käsittäisimme edes hitusen, millaista lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen voi olla slummialueilla.
Teet arvokasta työtä, kunnioitan tuollaisia pyyteettömiä ihmisiä, jotka jaksavat uskoa, että tilanne paranee. Ja kuitenkin koko ajan väkiluku vaan kasvaa ja uusia ja uusia lapsia tulee, joita kaikkia täytyisi voida auttaa.
Tyttöjen koulutuksen sanotaan olevan erityisen tärkeätä, koska heidän hoiviinsa syntyvät lapset aikanaan joutuvat. Jos heillä on lukutaito, niin koko kansan sivistystaso vähitellen kasvaa. - *satu
muori67 kirjoitti:
2v ammattikoulua.
saankaan aikaseksi;))
näkyillään...:)
Luen aina viestisi, koska niissä on kaikkea ja välillä kirpeyttäkin, mutta sekin huumorin puvussa.
Suhtaudut hyvin kaikenlaisiin ihmisiin, niin itseäsi vähemmän kouluttaneisiin kuin enemmäkin, eihän se ole mikään ihmisen mitta, paljonko on opiskellut, vaan se oma luonne, mieli, äly, huumori, moraalikin, mikä viesteissäkin välittyy. Sinähän olet luonnonviisas.
Eihän oppikaan tehoa kaikkiin, vaikka olisi miten paljon kouluja käynyt. :) *satu kirjoitti:
:)
Luen aina viestisi, koska niissä on kaikkea ja välillä kirpeyttäkin, mutta sekin huumorin puvussa.
Suhtaudut hyvin kaikenlaisiin ihmisiin, niin itseäsi vähemmän kouluttaneisiin kuin enemmäkin, eihän se ole mikään ihmisen mitta, paljonko on opiskellut, vaan se oma luonne, mieli, äly, huumori, moraalikin, mikä viesteissäkin välittyy. Sinähän olet luonnonviisas.
Eihän oppikaan tehoa kaikkiin, vaikka olisi miten paljon kouluja käynyt. :)Koulusivistyshän antaa vain paperin, jolla pääsee sitten elämänkouluun. Ei ne todistukset ihmistä tee paremmaksi tai huonommaksi. Minua evästi koulutielle aikoinaan naapurissa asuva monitaitoinen työmies: "muista, että sinussa koulutuksestasi huolimatta kiertää samanlainen paska kuin muissakin". Minusta se oli paras elämänohje, jonka koskaan olen saanut!
Ei koulutuksen vähyyttä kannata hävetä jos on täyttänyt paikkansa yhteiskunnassa. Laiskuutta sensijaan voi pikkuisen hävetäkin, mutta nykytahtiinhan kuuluu sanonta "minulle kuuluu..." eikä puhettakaan velvollisuuksista!- ii-li
muori67 kirjoitti:
2v ammattikoulua.
saankaan aikaseksi;))
näkyillään...Minun niskavillani nousevat aina pystyyn, kun joku vähättelee ammattikoulua! Se on erinomainen koulutus. Minusta on omituista, että ammattikoulun käyneet itse vähättelevät hyvää koulutustaan, kun heidän päinvastoin pitäisi olla ylpeitä siitä.
Nykyisin monet ammattikoulut potevat opiskelijapulaa. Jotkut yrityksest suorastaan kustantavat ammattikouluille erikoisluokkia. Ja usein ne saavat nuolla näppejään. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
Minusta vähän tuntuu siltä, että ammattikoulun ikiaikainen ja asiaton vähättely on aiheuttanut nykyisen tilanteen. Jotkut nuoret syrjäytyvät kaikesta, kun eivät halua ammattikouluun. Todellisuudessa ammattikoulu on aina ollut parempi koulutus kuin ylioppilastutkinto siinä suhteessa, että koulun käytyään on valmis ammattiin ja tienaamaan itse leipänsä. Ylioppilas ei ole valmis mihinkään muuhun kuin joko jatkamaan opiskelua tai vasta sitten opettelmaan jonkin ammatin.
Tässä taannoin oli ketju lättähatuista. Kyllä ne olivat ammattikoulun käyneet, joilla oli mahdollisuus moottoripyöriin ja kalliisiin vaatteisiin. Heillä oli omaa rahaa, jota lukiolaisilla ei ollut. - Nyt en puhu lättähatuista mitenkään negatiivisessa mielessä, vaan ensimmäisen nuorisomuodin edustajina.
- uzma-m
Poika vei meidat ulos syomaan, juhlimme 38 haapaivaamme,han oli valinnut Lebanilaisen ravintolan.Ravintola oli arabialais tyylisen rakennuksen katolla.
Matalat sofat tyynyinen,pehmea arabilais musiikki taustana,mustalta taivaalta tuikkivat tahdet ja tunnelmaa lisasi valot vuoristosta.
Mielenkkintoiset alkupalat dipeineen,en muista nimia,ateria oli enimmakseen erilaista grilliruokaa,maukasta oli,kaipasin enemman kasviksia.
Musta voimakas kahvi kruunasi aterian.- Erilaisuuden rikkaus
Joskus huomaa kuinka kaavoihinsa kangistunut on ja tapojensa orja! Juuri tuollaista erilaisuuden kohtaamista tarvittaisiin enemmän?
- samanlaisuutta
Erilaisuuden rikkaus kirjoitti:
Joskus huomaa kuinka kaavoihinsa kangistunut on ja tapojensa orja! Juuri tuollaista erilaisuuden kohtaamista tarvittaisiin enemmän?
Hyvä ruoka rakkaitten ihmisten seurassa kauniissa maisemassa ihanaa musiikkia kuunnellen , sehän on ihmisten samanlaisuutta eikä erilaisuutta.
- Hintriika
samanlaisuutta kirjoitti:
Hyvä ruoka rakkaitten ihmisten seurassa kauniissa maisemassa ihanaa musiikkia kuunnellen , sehän on ihmisten samanlaisuutta eikä erilaisuutta.
Kun seisot peilin edessä ja nostat oikean kätesi pystyyn, niin peilikuvasi nostaakin vasemman kätensä... Jännä juttu. Einstein sen jo sanoi, että kaikki on suhteellista.
- Catleija
Hintriika kirjoitti:
Kun seisot peilin edessä ja nostat oikean kätesi pystyyn, niin peilikuvasi nostaakin vasemman kätensä... Jännä juttu. Einstein sen jo sanoi, että kaikki on suhteellista.
Peilistä näkee itsensä aina väärin, mutta jos katsoo niinkuin kahden peilin kautta kuvansa niin silloin näkee itsensä muiden silmin. Naama näyttää vinopuoliselta. No näyttäähän valokuvakin oikein.
"Italialainen ilta" jne.
Mikään ei estä leikkimästä ja tekemästä hyviä, vähän eksoottisiakin sapuskoita.
Jos vielä musiikki ja pukeutuminen otetaan mukaan, voi ilta olla oikein tosi viehättävä.
Onnea uzma-m hääpäivänne johdosta!- uzma-m
satu kirjoitti:
"Italialainen ilta" jne.
Mikään ei estä leikkimästä ja tekemästä hyviä, vähän eksoottisiakin sapuskoita.
Jos vielä musiikki ja pukeutuminen otetaan mukaan, voi ilta olla oikein tosi viehättävä.
Onnea uzma-m hääpäivänne johdosta!Tallaisessa monikultturisessa perheessa olemme viettaneet juhlia eksoottisesti mm.kerran ompelin suvun lapsille lappalais puvut,yks poika oli lumiukko,hauskaa oli.Muutamavuosi sitten paatimme suvun pariskuntien kanssa kokoontua nyyttijuhlien merkeissa,laitoimme ruuat milloin,kiinalaista,italialaista,arabial ym ja pukeuduimme sen mukaisesti oli kivaa.
Viime jouluna lapset puettiin tontuiksi ja sitten isapappa tientenkin oli joulupukki aika tuntematon kasite taalla.
Kiitos Satu onnentoivotuksista. - beataB*
uzma-m kirjoitti:
Tallaisessa monikultturisessa perheessa olemme viettaneet juhlia eksoottisesti mm.kerran ompelin suvun lapsille lappalais puvut,yks poika oli lumiukko,hauskaa oli.Muutamavuosi sitten paatimme suvun pariskuntien kanssa kokoontua nyyttijuhlien merkeissa,laitoimme ruuat milloin,kiinalaista,italialaista,arabial ym ja pukeuduimme sen mukaisesti oli kivaa.
Viime jouluna lapset puettiin tontuiksi ja sitten isapappa tientenkin oli joulupukki aika tuntematon kasite taalla.
Kiitos Satu onnentoivotuksista.Vai tonttuiltiin siellä koko perheen voimin! Itse äitimuori oli päätonttuna. Heh, heh!
Meillä tuo tonttuilu on vähän niin kuin jokapäiväistä, ihan ilman asujakin.
Onnea minultakin, ovat mukavia tuollaiset erilaiset juhlimisperinteet. - uzma-m
Catleija kirjoitti:
Peilistä näkee itsensä aina väärin, mutta jos katsoo niinkuin kahden peilin kautta kuvansa niin silloin näkee itsensä muiden silmin. Naama näyttää vinopuoliselta. No näyttäähän valokuvakin oikein.
en todellakaan ole tuo vanha nainen ryppyjakin naamassa,taytyy kokeilla toisen peilin kanssa,jos sitten naen nuoren solakan blondin.
- minun muistini
uzma-m kirjoitti:
en todellakaan ole tuo vanha nainen ryppyjakin naamassa,taytyy kokeilla toisen peilin kanssa,jos sitten naen nuoren solakan blondin.
aikaan
- uzma-m
Lahti-Kerava oikorata avataan tanaan,nyt paase muorikin vikkelasti Hesaan, hyodyttaako oikorata teita muita?
- Hintriika
Suon kyllä lahtelaisille ja itäsuomalaisille uuden radan tuoman ilon ja hyödyn, mutta ei se paljon täällä pohjoisessa lohduta. Lappi ja sen elinkeinoelämä tarvitsee yöjunan Kemijärvelle. Asia on vasta puolitiessä, ja VR lopetti liikenteen tässä vaiheessa.
Valtiovalta on (kiitos vain!) luvannut tulla vastaan asiassa, mutta kysymys on yhä niistä 50 000 eurosta, jotka lappilaisten pitäisi kaivaa omasta pussistaan. Missä on tasa-arvo eri alueilla asuvien kansalaistan kesken? Jos kaikki ryntäävät asumaan Etelä-Suomeen, niin Suomi-neito keikahtaa nokalleen! - Anu.1
Hintriika kirjoitti:
Suon kyllä lahtelaisille ja itäsuomalaisille uuden radan tuoman ilon ja hyödyn, mutta ei se paljon täällä pohjoisessa lohduta. Lappi ja sen elinkeinoelämä tarvitsee yöjunan Kemijärvelle. Asia on vasta puolitiessä, ja VR lopetti liikenteen tässä vaiheessa.
Valtiovalta on (kiitos vain!) luvannut tulla vastaan asiassa, mutta kysymys on yhä niistä 50 000 eurosta, jotka lappilaisten pitäisi kaivaa omasta pussistaan. Missä on tasa-arvo eri alueilla asuvien kansalaistan kesken? Jos kaikki ryntäävät asumaan Etelä-Suomeen, niin Suomi-neito keikahtaa nokalleen!Kolariin saakka menee rautatie, mutta saattaa olla enää tavarajunien käytössä.
Lentoasema on Enontekiön Hetassa, jota porot hallitsivat parivuotta sitten, vaan nyt on laitettuna kuntoon. - ii-li
Hintriika kirjoitti:
Valtiovalta on (kiitos vain!) luvannut tulla vastaan asiassa, mutta kysymys on yhä niistä 50 000 eurosta, jotka lappilaisten pitäisi kaivaa omasta pussistaan. Missä on tasa-arvo eri alueilla asuvien kansalaistan kesken? Jos kaikki ryntäävät asumaan Etelä-Suomeen, niin Suomi-neito keikahtaa nokalleen!Sen lopettaminen on aivan kohtuutonta. Sen jatkumisen täytyy järjestyä!
Olen ihmetellyt, mistä nyt tuuli puhaltaa, kun VR on alkanut lisätä toisin paikoin lähijunaliikennettä, muuallakin kuin Helsingissä. Tähän asti sitä on vain lopetettu kaikkialta.
Suomessa on satoja kyliä, joilla jää osattomaksi kaikista palveluista, ellei omista autoa. Auton omistaminen on kuitenkin tehty Suomessa niin kalliiksi, että siihen kuluu kohtuuttomasti rahaa. Hyvin monille se on tavoittamaton kalleutensa vuoksi, tai terveys- ja ikäsyistä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää muuttaminen toiseen paikkaan. - kaikilleko
ii-li kirjoitti:
Sen lopettaminen on aivan kohtuutonta. Sen jatkumisen täytyy järjestyä!
Olen ihmetellyt, mistä nyt tuuli puhaltaa, kun VR on alkanut lisätä toisin paikoin lähijunaliikennettä, muuallakin kuin Helsingissä. Tähän asti sitä on vain lopetettu kaikkialta.
Suomessa on satoja kyliä, joilla jää osattomaksi kaikista palveluista, ellei omista autoa. Auton omistaminen on kuitenkin tehty Suomessa niin kalliiksi, että siihen kuluu kohtuuttomasti rahaa. Hyvin monille se on tavoittamaton kalleutensa vuoksi, tai terveys- ja ikäsyistä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää muuttaminen toiseen paikkaan.On kohtuutonta myös vaatia esim. saaristoon muutamalle asukkaalle kaikkia palveluja. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle ne lauttayhteydet ja yhden koululaisen tai sairaan kuljettäminen.Ocn samma på svenska. Suurin osa joutuu työn perässä lähtemään asutuskeskuksiin, harva voi jäädä omaan paratiisiinsa - paitsi yhteiskunnan tukemana.
- Hintriika
kaikilleko kirjoitti:
On kohtuutonta myös vaatia esim. saaristoon muutamalle asukkaalle kaikkia palveluja. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle ne lauttayhteydet ja yhden koululaisen tai sairaan kuljettäminen.Ocn samma på svenska. Suurin osa joutuu työn perässä lähtemään asutuskeskuksiin, harva voi jäädä omaan paratiisiinsa - paitsi yhteiskunnan tukemana.
Yritätkö saada lappilaisia joukkomuuttamaan Helsinkiin? Minä vasta tulin (=muutin) sieltä ja voin vakuuttaa, että täällä asuu muitakin kuin minä. Vertaus saariston lauttayhteyksiin ehkä vähän ontuu.
Minuun etelälappilaisena ei Kemijärven junayhteys muuten vaikuta, mutta maakunnan yhteisen tulevaisuuden kannalta se koskettaa. - ii-li
kaikilleko kirjoitti:
On kohtuutonta myös vaatia esim. saaristoon muutamalle asukkaalle kaikkia palveluja. Kalliiksi tulee yhteiskunnalle ne lauttayhteydet ja yhden koululaisen tai sairaan kuljettäminen.Ocn samma på svenska. Suurin osa joutuu työn perässä lähtemään asutuskeskuksiin, harva voi jäädä omaan paratiisiinsa - paitsi yhteiskunnan tukemana.
Heitä oli monta minunkin luokallani koulussa. Heillä oli kortteeri kaupungissa, eivätkä he päässeet talven aikana ollenkaan käymään kotonaan.
Entä sitten sairaan kuljettaminen? Jos se tulee kerran kalliiksi, niin pitääkö sairas jättää kuolemaan? Omituinen ajatus.
Harvaan saareen on lauttayhteys. Yhteys on vain niihin, joissa on runsaasti asukkaita ja kesäasukkaita. Talvisin yhteydet ovat usein poikki.
Palvelut, kuten terveydenhoito, posti tai ruoan hankkiminen on kyllä tarkoitettu kaikille suomalaisille. Sellainen palveu pitää jokaisen saada asuinpaikasta riippumatta joko yhteiskunnan tuella tai ilman. Och samma på svenska. - Seiskyt
ii-li kirjoitti:
Sen lopettaminen on aivan kohtuutonta. Sen jatkumisen täytyy järjestyä!
Suomessa on satoja kyliä, joilla jää osattomaksi kaikista palveluista, ellei omista autoa. Auton omistaminen on kuitenkin tehty Suomessa niin kalliiksi, että siihen kuluu kohtuuttomasti rahaa. Hyvin monille se on tavoittamaton kalleutensa vuoksi, tai terveys- ja ikäsyistä, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää muuttaminen toiseen paikkaan.on monien vuosien ajan sanonut haluavansa säilyttää maaseudun elävänä. Liikennettä ei kylillä ole muuta kuin koulupäivinä.
Jos ei ole varaa pitää omaa autoa, on muutettava kirkonkyliin tai kaupunkeihin, kuten vanhusten on tehtävä. Sitten valitetaan, ettei ole rahaa hoitaa vanhuksia ja sairaita. Mihinkäs sitten muutat? Hautausmaallepa tietenkin, ja toivottavasti vielä omasta aloitteesta.
- Catleija
Tänään Turun torilla maksoi puolukkalitra 3,50 euroa eli 20,82 mk. Huh-huh! Luumut 4 euroa litra.
- Tankavaari
MdK-MdK kirjoitti:
1 kg maksoi 15:90 kr, n. 11 mummun markkaa.
Eivät olleet tarjouksessa.Unkarilaiset luumut täkäläisessä K-kaupassa 1,29 euroa. Kuinkas se näin, että täällä summassa Sariolassa mennään edullisemmin kuin rikkaassa Ruotsissa tai Turkkusess.
- Catleija
Tankavaari kirjoitti:
Unkarilaiset luumut täkäläisessä K-kaupassa 1,29 euroa. Kuinkas se näin, että täällä summassa Sariolassa mennään edullisemmin kuin rikkaassa Ruotsissa tai Turkkusess.
Torilla myytävistä kotimaisista luumuista oli kysymys. Marketeissa myytävät ulkolaiset luumut ovat toista maata. Ne olisivat varmaan myös ihania, jos saisimme ne puissa kypsyneinä nautittaviksemme, mutta ne ovat usein vielä kaupassakin happamia ja kovia(raakoja). Unkarilaiset voivat vetelöityä ja ovat silloin makeampia, mutta homehtuvatkin helposti.
- Tankavaari
Catleija kirjoitti:
Torilla myytävistä kotimaisista luumuista oli kysymys. Marketeissa myytävät ulkolaiset luumut ovat toista maata. Ne olisivat varmaan myös ihania, jos saisimme ne puissa kypsyneinä nautittaviksemme, mutta ne ovat usein vielä kaupassakin happamia ja kovia(raakoja). Unkarilaiset voivat vetelöityä ja ovat silloin makeampia, mutta homehtuvatkin helposti.
Hintaero luumuissa sittenkin on julma - etten sanoisi raaka. Laatuero ei välttämättä ole tuota luokkaa. Ostin eilen kaupasta 100% suomalaista puolukkamehua. Pullo oli pieni 37,5 cl, hinta yli 5 euroa. Taisin tulla jymäytetyksi. Vaimokin sanoi, että älä toiste osta!
- Catleija
Nyt alkoi siis se englantilaianen sarja >Sydämen asialla< tv ykkösellä. Minä onneton torkahdin siinä loppupuolella, enkä tiedä mitä siinä tapahtui.
- beataB*
Olipa hyvä sarja, kun rupesi niin nukuttamaan!
Joku totesi kerran papin saarnasta noin?
Tuossa taustalla se meni ja kyllä siinä rosvot joutui kiinni tappeluksen ja kilpajuoksun jälkeen.
Jeparit voitti, vaikka pyssyäkin tosin toisen nenän edessä ensin vähän heiluteltiin. - en katsonut loppuun
beataB* kirjoitti:
Olipa hyvä sarja, kun rupesi niin nukuttamaan!
Joku totesi kerran papin saarnasta noin?
Tuossa taustalla se meni ja kyllä siinä rosvot joutui kiinni tappeluksen ja kilpajuoksun jälkeen.
Jeparit voitti, vaikka pyssyäkin tosin toisen nenän edessä ensin vähän heiluteltiin.Sotkua ja tappeluita, kuka ihme tykkää tollaisesta.
- beataB*
en katsonut loppuun kirjoitti:
Sotkua ja tappeluita, kuka ihme tykkää tollaisesta.
Olihan tuossa kuitenkin ihan tavallisen näköisiä immeisiä,
verrattuna joihinkin jenkki saippuaoopperoihin ylikauniine ja rikkaine näyttelijöinen,
jotka eivät yleensä koskaan tee mitään muuta, kuin tuijottelevat ja räpyttelevät silmiään,
mutta ah niin kaihoisasti! - uzma-m
beataB* kirjoitti:
verrattuna joihinkin jenkki saippuaoopperoihin ylikauniine ja rikkaine näyttelijöinen,
jotka eivät yleensä koskaan tee mitään muuta, kuin tuijottelevat ja räpyttelevät silmiään,
mutta ah niin kaihoisasti!minakin tykkaan enemman englantilaisista sarjoista ja filmeistakin,suomalaisia ei tanne tuu,tykkasin noista saksalaisista salapolisi sarjoistakin.
- Cat*
uzma-m kirjoitti:
minakin tykkaan enemman englantilaisista sarjoista ja filmeistakin,suomalaisia ei tanne tuu,tykkasin noista saksalaisista salapolisi sarjoistakin.
Heartbeat
- uzma-m
Cat* kirjoitti:
Heartbeat
parivuotta sitten se oli menossa taalla,voi kun tulis taas,sina oli nuori polisi ja vaimo oli laakari,paras oli se mies mika nimi olikaan joka aina teki jotain konnan koukkoja.
- beataB*
uzma-m kirjoitti:
minakin tykkaan enemman englantilaisista sarjoista ja filmeistakin,suomalaisia ei tanne tuu,tykkasin noista saksalaisista salapolisi sarjoistakin.
Mitä sarjoja teidän töllöttimissä menee?
Ovat monet kai liki maailman valloittaneet, luuulisin? - Käkriäisen Rosina
beataB* kirjoitti:
Ovat monet kai liki maailman valloittaneet, luuulisin?Minä tykkäsin siitä Pokka pitää -sarjasta.Hyacint Bukeesta , kälyni on aivan kuin hän. Lanko on kuin se Onslow.
- beataB*
Käkriäisen Rosina kirjoitti:
Minä tykkäsin siitä Pokka pitää -sarjasta.Hyacint Bukeesta , kälyni on aivan kuin hän. Lanko on kuin se Onslow.
Lisää vaan se Kiannon loppukin nimeen Raakeli Sa…keli.
Meissä kaikissa asuu pieni hyasintti. Minäkin kirjoittelen täältä mökistä,
jonka naapurissa on uima-allas ja Mersu pihamaalla - vie voiton
beataB* kirjoitti:
mutta ah niin kaihoisasti!En pysty katsomaa, vahinkossa käväsin sil kanaval keske Oprahin, siel seiso Taylor nakkihuulinee ja tekorintoinee,samoinkuin Brooke jol ne myös isonnottii silikooni avul.#¤/ Äkkii pois, huh.
- luomuakka
vie voiton kirjoitti:
En pysty katsomaa, vahinkossa käväsin sil kanaval keske Oprahin, siel seiso Taylor nakkihuulinee ja tekorintoinee,samoinkuin Brooke jol ne myös isonnottii silikooni avul.#¤/ Äkkii pois, huh.
Mitenkäse Kaunasten ja roisien Taylori , kaunis immeinen, silleen mäni turpasa pilloomaan, eiha se pysty puhumaankaa!
- beatabarbararaakeli*
Käkriäisen Rosina kirjoitti:
Minä tykkäsin siitä Pokka pitää -sarjasta.Hyacint Bukeesta , kälyni on aivan kuin hän. Lanko on kuin se Onslow.
Voi että,
nyt on muisti tehnyt mulle pahat kepposet.
Hyvä kun kerroit, että se olikin Putkinotko,
eikä Ryysyrannan Jooseppi, joka nimistä hermostui.
On ollut pieni epäilys nimen alkuperästä koko ajan.
Rimpsu on jäänyt kuitenkin mieleen
Kiitos kaunis - beataB*
luomuakka kirjoitti:
Mitenkäse Kaunasten ja roisien Taylori , kaunis immeinen, silleen mäni turpasa pilloomaan, eiha se pysty puhumaankaa!
Mutta kun ne luulee, että suurin on kaunein.
Niin sillohan se pittää suukin suurentaa
ja rinnoist nyt puhumattakaan.
Tasan ei käy onnen lahjat
mie kun mieluimmin pienentäsin, - ,,,,,,
luomuakka kirjoitti:
kaikkee sitä
- Atolfia
en katsonut loppuun kirjoitti:
Sotkua ja tappeluita, kuka ihme tykkää tollaisesta.
ja totesin taas, että poliisipäällikkö oli taas tehty niin tyhmäksi, jotta ihan harmitti. Typerää, naivia.
Sen vanhan naisen "munavehkeily" aivan lapsellista touhua. Jos ei tuosta nuo pidot parane, niin taidan ohittaa ja tehdä jotain parempaa.
Ehkäpä oli tarkoituskin tehdä kevyttä viihdettä osittain, mutta sen yksinkertaisen pojan huiputtaminenkin ärsyttää.
Olikohan minulla huono päivä silloin, kun katselin tuota sarjaa? - uzma-m
Atolfia kirjoitti:
ja totesin taas, että poliisipäällikkö oli taas tehty niin tyhmäksi, jotta ihan harmitti. Typerää, naivia.
Sen vanhan naisen "munavehkeily" aivan lapsellista touhua. Jos ei tuosta nuo pidot parane, niin taidan ohittaa ja tehdä jotain parempaa.
Ehkäpä oli tarkoituskin tehdä kevyttä viihdettä osittain, mutta sen yksinkertaisen pojan huiputtaminenkin ärsyttää.
Olikohan minulla huono päivä silloin, kun katselin tuota sarjaa?muutama minuutti sitten katsoin tv;sta,olen katsonut koko sarjan muutamaan kertaan mutta aina vaan tykkaan siita,minulla on kirjahyllyssa suurin osa morse kirjoista.
Joskus 90-luvun alussa katselin kauniita ja rohkeita,kyllastyin samoihin ihmisiin,tanaan vahingossa nappailin kanavalle jossa oli menossa sarja.Kylla ovat nayttelijat vanhentuneet,varsinkin Stephane,ryppyinen naama ja mika kaamee tukka!Sama tyhjanpaivainen tarina 10v.kuluttua paasin hyvin karryille josta aijon pudota pois. - uzma-m
beataB* kirjoitti:
Ovat monet kai liki maailman valloittaneet, luuulisin?kuin lantisessakin maailmassa,lisaksi nuo seksikkaat intian sarjat tansseineen ja lauluineen,toisinaan taman maankin sarjatkin ovat niin hyvia etta kadut tyhjenevat,ah silloin on mukava ajella.Taalla tehdaan hyvia sarjoja ja huonoja filmeja,yrittavat kopioida naapuria mutta eihan noin alastomia naisia saa julkisesti nayttaa.
- beataB*
uzma-m kirjoitti:
kuin lantisessakin maailmassa,lisaksi nuo seksikkaat intian sarjat tansseineen ja lauluineen,toisinaan taman maankin sarjatkin ovat niin hyvia etta kadut tyhjenevat,ah silloin on mukava ajella.Taalla tehdaan hyvia sarjoja ja huonoja filmeja,yrittavat kopioida naapuria mutta eihan noin alastomia naisia saa julkisesti nayttaa.
Olen kuullut täälläkin puhuttavan intialaisista elokuvista.
Bollywoodista voi tulla vaikka Hollywoodin
varteenotettava kilpailija massaviihteenä? - Seiskyt
beataB* kirjoitti:
Ovat monet kai liki maailman valloittaneet, luuulisin?enkä millään jaksa katsoa sarjoja. Aina pitäisi olla töllöm ääressä. 5 -6 -osainen sarja riittää minulle.
- uzma-m
uzma-m kirjoitti:
muutama minuutti sitten katsoin tv;sta,olen katsonut koko sarjan muutamaan kertaan mutta aina vaan tykkaan siita,minulla on kirjahyllyssa suurin osa morse kirjoista.
Joskus 90-luvun alussa katselin kauniita ja rohkeita,kyllastyin samoihin ihmisiin,tanaan vahingossa nappailin kanavalle jossa oli menossa sarja.Kylla ovat nayttelijat vanhentuneet,varsinkin Stephane,ryppyinen naama ja mika kaamee tukka!Sama tyhjanpaivainen tarina 10v.kuluttua paasin hyvin karryille josta aijon pudota pois.miau miau, nelja ilosta pienta kissanpoikaa kiipeili ikkunan verkossa,ovat niin suloisia,kaks pikimustaa kaks mustan ja vlkoisen kirjavaa.
Meidan miesten piti vieda tytto kissa leikattavaksi, eipa tarvii kysya muistivatko.
Nyt minua on paijattu, poika kantoi tekemaansa keittoa ja isanta toi tarjottimella teeta,pullo vodkaa olis patempi,mita ihmetta teen viidella kissallla? - beataB*
uzma-m kirjoitti:
miau miau, nelja ilosta pienta kissanpoikaa kiipeili ikkunan verkossa,ovat niin suloisia,kaks pikimustaa kaks mustan ja vlkoisen kirjavaa.
Meidan miesten piti vieda tytto kissa leikattavaksi, eipa tarvii kysya muistivatko.
Nyt minua on paijattu, poika kantoi tekemaansa keittoa ja isanta toi tarjottimella teeta,pullo vodkaa olis patempi,mita ihmetta teen viidella kissallla?Onkos miuku-mauku konserttia ollut läpi yön?
Ja paljonkos verhoista on riekaleita enää jäljellä kynsien teroitukseen?
Sun olisi hankittava sellaisia tukevia kankaita (kuten
marimekko, jos tuli Suomen keikalla ostettua?)
niin kestäisivät kauemmin, verhot meinaan.Heh heh!
Mikä siellä lienee kissan kohtalo, siinä kulttuurissa?
Jossakin päin maailmaa kissa on pyhä, ja sitä ei tapeta.
Sanotaan suomessakin, että kissalla on 7 henkeä.
Eli teillä on 35 kissahenkeä näin täältä perspektiivistä katsottuna,
verhoissa voimistelemassa.
Kylä ne kaikki voisi mennä sen lääkärin saksen kautta, niin eivät enää tuosta lisääntyisi?
Mitäkö teet, et varmaan yhtään mitään viidellä kissalla? - ii-li
beataB* kirjoitti:
Olen kuullut täälläkin puhuttavan intialaisista elokuvista.
Bollywoodista voi tulla vaikka Hollywoodin
varteenotettava kilpailija massaviihteenä?...paljon suurempi elokuvien tuottaja kuin Hollywood. Se on ollut sitä kymmeniä vuosia. Intiassa tehdään elokuvia enemmän kuin missään muualla maailmassa. Intialaiset elokuvatähdet ovat TÄHTIÄ Intiassa. Samaan tyyliin kuin tähdet olivat vielä 50-luvulla Hollywoodissa.
Kerran TV:ssä haastateltiin erästä intialaista (kuvankaunista) naistähteä, joka oli esittänyt Laxhmia, Raman vaimoa, jossakin elokuvassa. Häntä palvottiin kylissä kuin oikeaa jumalatarta. Laxhmi (Laxmi) on nyvin tärkeä hahmo intialaisessa mytologiassa ja hindu-uskonnossa.
Intialaisissa elokuvissa esiintyy varsin usein jokin jumalhahmo. Usein se on sininen Krishna, joka vilahtaa jossakin joko lapsen tai aikuisen hahmossa.
Intiassa tehdään myös aivan valtavasti musiikkivideoita. Aina toinen toistaan erikoisemmissa ympäristöissä. Bollywood-tanssi on minusta mukavaa katsottavaa. - ii-li
uzma-m kirjoitti:
parivuotta sitten se oli menossa taalla,voi kun tulis taas,sina oli nuori polisi ja vaimo oli laakari,paras oli se mies mika nimi olikaan joka aina teki jotain konnan koukkoja.
Päähenkilöt ovat ehtineet vaihtua moneen kertaan. Ellen nyt väärin muista, niin kaikki lääkärivaimot ovat kuolleet ja ainakin joku niistä poliisipäähenkilöistäkin. Tänä syksynä en ole vielä nähnyt yhtäkään.
Minusta se pubin tyttö on todella hyvä näyttelijä. Vähän hepsankeikka, vähän naiivi, tavallisen näköinen, esiintymishaluinen, mutta ihan järkevä pohjimmiltaan. Hän on ollut mukana sarjassa niin kauan kuin minä olen sitä nähnyt. Hän osaa tehdä roolistaan hyvin uskottavan.
Se ketku äijä on jättänyt sarjan jo kauan sitten. Hänen debiili apurinsa kyllä jatkaa. Sen entisen ketkun sijasta on nykyisin toinen ketku, autokorjaamon omistajan veli, joka oli myös Hyasinthin lanko aikoinaan sarjassa Pokka pitää.
Sarja on niin viatonta viihdettä kuin olla voi. Käsikirjoitukset ovat joskus vähän yksinertaisia, mutta tunnelman ne englantilaiset tosiaan osaavat luoda.
Kun olin vielä töissä, niin katsoin aamuisin Heartbeatin ennen töihin lähtöä. Käytännössä se merkitsi sitä, että olin joka aamu myöhässä. Koska työsopimukseeni ei sisältynyt ylityökorvausta, niin vähät välitin siitä, että en ollut ajoissa työpaikalla. Olin sitä mieltä, että otan vähän takaisin tekemiäni ylityötunteja. Jos joku olisi kehdannut huomauttaa asiasta, niin hän olisi saanut kuulla kunniansa. - uzma-m
beataB* kirjoitti:
Onkos miuku-mauku konserttia ollut läpi yön?
Ja paljonkos verhoista on riekaleita enää jäljellä kynsien teroitukseen?
Sun olisi hankittava sellaisia tukevia kankaita (kuten
marimekko, jos tuli Suomen keikalla ostettua?)
niin kestäisivät kauemmin, verhot meinaan.Heh heh!
Mikä siellä lienee kissan kohtalo, siinä kulttuurissa?
Jossakin päin maailmaa kissa on pyhä, ja sitä ei tapeta.
Sanotaan suomessakin, että kissalla on 7 henkeä.
Eli teillä on 35 kissahenkeä näin täältä perspektiivistä katsottuna,
verhoissa voimistelemassa.
Kylä ne kaikki voisi mennä sen lääkärin saksen kautta, niin eivät enää tuosta lisääntyisi?
Mitäkö teet, et varmaan yhtään mitään viidellä kissalla?Nelja pienta kissanpoikaa
leikki verannalla.
Musta pieni kissanpoika
lahti tutkimusmatkalle,
nyt vain kolme pienta kissanpoikaa
leikkii verannalla.
- beataB
Minulle rupesi rohviili sivun sähköpostiin tulemaan roska sellaista.
Joten annoin luukun täyttyä ja siellä on 100% täynnä nyt.
Meneekö ne nyt sitten bumerangina takaisin roskan lähettäjille?
Siitä olisin kovasti vahingoniloinen!- ii-li
Se on lähettäjälle varmin todistus siitä, että olet saanut ne. Lähettäjä voi silloin rauhassa pitää osoitteesi rekisterissään ja jatkaa roskansa tunkemista postilaatikkoosi.
- beataB*
ii-li kirjoitti:
Se on lähettäjälle varmin todistus siitä, että olet saanut ne. Lähettäjä voi silloin rauhassa pitää osoitteesi rekisterissään ja jatkaa roskansa tunkemista postilaatikkoosi.
Tarkoitin, kun loota on jo täynnä (100%)
Punaisena loiskottaa.
Niin mitä sitten tapahtuu niille uusille roskille,
jotka yrittävät tulla, mutta eivät enää mahdu tulemaan sisään.
Niin palaako ne lähettäjälle.
Toinen ongelma, voiko sähköpostiosoitetta yksinkertaisesti poistaa, lopettaa?
En ole löytänyt mistään poisto näppylää?
Se olisi kaikkein yksinkertaisin keino.
Joku on sanonut, että kun ei vähään aikaan aukaise,
niin se loppuu koko osoite? - fiiuliN
beataB* kirjoitti:
Tarkoitin, kun loota on jo täynnä (100%)
Punaisena loiskottaa.
Niin mitä sitten tapahtuu niille uusille roskille,
jotka yrittävät tulla, mutta eivät enää mahdu tulemaan sisään.
Niin palaako ne lähettäjälle.
Toinen ongelma, voiko sähköpostiosoitetta yksinkertaisesti poistaa, lopettaa?
En ole löytänyt mistään poisto näppylää?
Se olisi kaikkein yksinkertaisin keino.
Joku on sanonut, että kun ei vähään aikaan aukaise,
niin se loppuu koko osoite?Se on täyttynyt moneen moneen kertaan ulkolaisista Sp:lähettäjistä.
Tapani oli poistaa yhtä aikaa kaikki mitkä näkyvissä oli. kun se luukku täytti kokonaan etten poistanut mitään, niin oli ilmoitus siellä jossain yläreunassa kuinka monta viestiä on odottamassa ulkopuolella.
Niinpä taas olen alkanut poistaa yht'aikaisesti täyteen tulleen laatikon.
Kerran soitin Jippiin ylläpidolle kun sain sinne hävyttömyyksiä suomalaiselta lähettäjältä, ja sieltä kautta sain koko osoitteeni poistettua. - ulkopuolinen kulkuri
fiiuliN kirjoitti:
Se on täyttynyt moneen moneen kertaan ulkolaisista Sp:lähettäjistä.
Tapani oli poistaa yhtä aikaa kaikki mitkä näkyvissä oli. kun se luukku täytti kokonaan etten poistanut mitään, niin oli ilmoitus siellä jossain yläreunassa kuinka monta viestiä on odottamassa ulkopuolella.
Kerran soitin Jippiin ylläpidolle kun sain sinne hävyttömyyksiä suomalaiselta lähettäjältä, ja sieltä kautta sain koko osoitteeni poistettua.palstan kungut ja muu aateli ei ole suvainnut skrivata,turha vaiva sinulta.
- beataB*
fiiuliN kirjoitti:
Se on täyttynyt moneen moneen kertaan ulkolaisista Sp:lähettäjistä.
Kerran soitin Jippiin ylläpidolle kun sain sinne hävyttömyyksiä suomalaiselta lähettäjältä, ja sieltä kautta sain koko osoitteeni poistettua.Kurkkasin sisään, kuten sanoit, ja niinhän siellä oli 14 viestiä odottamassa.
Mutta kun toisesta postistani lähetin koeviestin, niin se palasi toimittamattomana takaisin.
Vaikka noita roskaviestejä kuinka laittaa estolistoille, niin nehän sikiää uusilla lähettäjillä
Ootelkoot nyt siellä rauhassa mun puolesta vaikka tuomiopäivään saakka.
Joku sanoi minulle, että kun ei puoleen vuoteen aukaise, niin osoite poistuu.
Kun aina tulee uteliaisuuttaan kurkattua, niin taas se aika alkaa alusta.
Vai pitäneekö kilauttaa kaverille, eli Jippiille?
Mene, tiedä sitten. Olisi parannuksen paikka keksiä poisto näppäin sähköpostiosoitteeseen.
Joku viisas on ennustanut, että koko www tulee kaatumaan johonkin sotkuun.
Koneellani on jopa 3 kertaa saman illan aikana ollut ilmoitus, koneesi yritettiin kaapata, mutta Norton esti se.
Ihmeellisiä ovat tietokoneiden polut!
ihmetellen bB - palstan piikapahanen
ulkopuolinen kulkuri kirjoitti:
palstan kungut ja muu aateli ei ole suvainnut skrivata,turha vaiva sinulta.
Mennääs yhdessä kahvipirttiin ja ryövätään jääkaappi, viinakaapista puhumattakaan. Tanssitaan sitten vaikka kulkurin valssi. Pusipusi.
palstan piikapahanen kirjoitti:
Mennääs yhdessä kahvipirttiin ja ryövätään jääkaappi, viinakaapista puhumattakaan. Tanssitaan sitten vaikka kulkurin valssi. Pusipusi.
piikapahanen, tule vaan reilusti tarjouksia riittä sinulle ja kulkuri kuninkaalle, ja tanssiin ilolla yhdymme;))
- uzma-m
beataB* kirjoitti:
Kurkkasin sisään, kuten sanoit, ja niinhän siellä oli 14 viestiä odottamassa.
Mutta kun toisesta postistani lähetin koeviestin, niin se palasi toimittamattomana takaisin.
Vaikka noita roskaviestejä kuinka laittaa estolistoille, niin nehän sikiää uusilla lähettäjillä
Ootelkoot nyt siellä rauhassa mun puolesta vaikka tuomiopäivään saakka.
Joku sanoi minulle, että kun ei puoleen vuoteen aukaise, niin osoite poistuu.
Kun aina tulee uteliaisuuttaan kurkattua, niin taas se aika alkaa alusta.
Vai pitäneekö kilauttaa kaverille, eli Jippiille?
Mene, tiedä sitten. Olisi parannuksen paikka keksiä poisto näppäin sähköpostiosoitteeseen.
Joku viisas on ennustanut, että koko www tulee kaatumaan johonkin sotkuun.
Koneellani on jopa 3 kertaa saman illan aikana ollut ilmoitus, koneesi yritettiin kaapata, mutta Norton esti se.
Ihmeellisiä ovat tietokoneiden polut!
ihmetellen bBedellisen vastauksen ei kai ollut sopiva meidan ikaisten siveellisille silmille,luettelin naas minkalaisia tarjouksia saan roskapostissa.
Saista puheenollen viikonloppuna satoi lahikaupungissa niinpaljon etta tulvavesi tuli olohuoneeseen,nyt kuulemma matot haisee ja vaatteissa on hometta,rautatie ja kadut ja tiet olivat kuin jokia joissa autot seilasivat.
Tyttareni soitti USA:sta ovat olleet pari paivaa ilman sahkoja hurricanin takia.
Onkos Suomeen tullut kato vai pakkanen ei oo immeisia palstoilla?
- Annastiina
ajattelin kysyä että olisko tietoo,Ruotsin bensan ja diisselin hinnoita,kun olisi tarkoitus vähän kierrellä mualimoo. Olen etsinyt mutta ei tärppää.Kiitos tiedoista.
- uzma-m
missas olet sina ainakin tiedat bensan hinnoista Ruotsissa,autapppas ystavaa.
uzma-m kirjoitti:
missas olet sina ainakin tiedat bensan hinnoista Ruotsissa,autapppas ystavaa.
Tässä on saitti, mistä näkee millä paikkakunnalla missäkin läänissä ja millä huoltoasemalla on halvin bensa/dieseli.
http://www.bensinbolaget.se/- Annastiinalta
MdK-MdK kirjoitti:
Tässä on saitti, mistä näkee millä paikkakunnalla missäkin läänissä ja millä huoltoasemalla on halvin bensa/dieseli.
http://www.bensinbolaget.se/sain tarvittavat tiedot voi suunnitella reitin mistä ajelee hyvää syksynjatkoa kiitos myös usmalle.
Annastiinalta kirjoitti:
sain tarvittavat tiedot voi suunnitella reitin mistä ajelee hyvää syksynjatkoa kiitos myös usmalle.
Nyt on hyvät ilmat ajella Ruotsissa, paitsi länsirannikolla, jos ei ala ilmat kohta parantua :)! Itärannikolla on aina turvallisinta!
- Catleija
Tänään on tullut muutaman kerran sadekuuroja. Iltalenkkini ohjautui tänään tuonne kuntopolulle. ilokseni huomasin sieniä nousseen maan pinnalle polun varteen. Se tietää sieniretkeä. Metsässä on kiva kuljeskella ja kallion syrjiä kiipeillä. Jos vielä jonkun sienenkin löytää, niin mikä lystimpää.
- uzma-m
teetko sienimuhennosta tai kastiketta muun ruuan jatkoksi.
Toissa kesana sain ihanaa sieni muhennosta Nasineulassa Tampereella.
Meilla on homesienta jokapaikassa on niin kosteata. - Catleija
uzma-m kirjoitti:
teetko sienimuhennosta tai kastiketta muun ruuan jatkoksi.
Toissa kesana sain ihanaa sieni muhennosta Nasineulassa Tampereella.
Meilla on homesienta jokapaikassa on niin kosteata.Teen sienimuhennosta metsästäjän pihvejä, paistan sieniä voissa sipulin kanssa lisäkkeeksi, sienirisottoa, sienipiirakoita, sienipizzaa, sienimunakasta. Suolasienistä salaattia smetanan kanssa. Tässä joitakin. Äitini teki "kuivaa soppaa" . Voissa ruskistetut sienet ja sipuli laitettiin pataan porkkanoiden ja perunoiden sekaan ja haudutettiin kypsäksi. Nestettä oli vain vähän padan pohjalla. Hyvää ruokahalua!
- uzma-m
Catleija kirjoitti:
Teen sienimuhennosta metsästäjän pihvejä, paistan sieniä voissa sipulin kanssa lisäkkeeksi, sienirisottoa, sienipiirakoita, sienipizzaa, sienimunakasta. Suolasienistä salaattia smetanan kanssa. Tässä joitakin. Äitini teki "kuivaa soppaa" . Voissa ruskistetut sienet ja sipuli laitettiin pataan porkkanoiden ja perunoiden sekaan ja haudutettiin kypsäksi. Nestettä oli vain vähän padan pohjalla. Hyvää ruokahalua!
sais hyvvaa sian ruokkaa?Ens suven voitas tehr taraykse sial vai mita?
- Catleija
uzma-m kirjoitti:
sais hyvvaa sian ruokkaa?Ens suven voitas tehr taraykse sial vai mita?
Mitä sää puhusit sian ruast. Tarkotit vissi sienruakki? Kyll varmasti tual Brahen kellaris, ku siäll on riista ruakki, ni siänei kans on. Nii mää luulen.
- Catleija
Catleija kirjoitti:
Mitä sää puhusit sian ruast. Tarkotit vissi sienruakki? Kyll varmasti tual Brahen kellaris, ku siäll on riista ruakki, ni siänei kans on. Nii mää luulen.
Nii tätty, sulthan puuttuva ne pilku siit a:n päält.
- uzma-m
Catleija kirjoitti:
Nii tätty, sulthan puuttuva ne pilku siit a:n päält.
semmosi vaarinkasityksii tullee,sian ruoka huvittaa kun tas maassa ei sian lihaa syoda,meidan muurin seinustaa hinkkas selkaansa suuri villisika karju,mahtavat torahampaat,oli emakko pikku porsaitten kanssa myos,semmone perhe retki.Ei niitten lahel kannata ilman asetta menna ja taytyy osata ampuu kanssa,muuten jaa torahampaitten revittavaks.
Meilla on ollut vaikeuksia kaapeleitten kanssa,tv on pimea ja naista posteista ei tieda lahteeko vai ei. - uzma-m
Catleija kirjoitti:
vielakin harmittaa,pari vuotta sitten sukulais tytto vei syomaan laivaan joka on siina Aurajoen rannassa,onkos tuttu paikka?
- Catleija
uzma-m kirjoitti:
vielakin harmittaa,pari vuotta sitten sukulais tytto vei syomaan laivaan joka on siina Aurajoen rannassa,onkos tuttu paikka?
Ei kai ne villisiat tonkineet niitä kaapeleita, kun tv ei toimi. Entäs ruusupuskaat sitten; menivätkö nekin saman tien. Eikös villisiasta saisi hyvän paistin?
Aurajoessa on 11 laivaravintolaa, joista kolme palvelee ympäri vuoden. Tuttuja ovat.
Eilen olin tavanomaisella lenkilläni ja ihmettelin kun polulla oli sammalkasan näköinen möykky. Menin ensin ohi, mutta palasin sitten takaisin ja tarkastelin "möykkyä" lähemmin ja huomasin että se oli linnunpesä!
Sammaleen näköinen ulkopinta oli jäkälöityneestä puunkuoresta irti nakerreltu, "kierrätykseen" laitettu materiaali.
Itse pesä oli pieni, siihen mahtuisi juuri ja juuri kananmuna, sisustettu pehmoisella niittyheinällä. Pienen linnun pesä, jonka tuuli oli ilmeisesti heittänyt maahan.
Otin pesän mukaani ja kotiin tultua laitoin sen muovipussiin ja pakasteeseen, jotta mahdolliset ötökät kuolisivat. Saa olla pari kuukautta pakasteessa.
Minulla on muistona räksän pesä vuodelta 1995, kun räksäpariskunta teki pesänsä parvekkeelleni pelargonioitten joukkoon.
Niistä räksistä tuli todellisia medialintuja kun lehdet kirjoittelivat ja kuvasivat niitä. Itsekin seurasin räksiä suorassa lähetyksessä videokamera/tietokone-yhdistelmällä kuukauden päivät.
Ruotsin TV teki luonto-ohjelmaansa kotisivun ja nämä minun räksäni olivat sivuilla ensimmäiset vierailijat sen jälkeen kun soittivat TV:stä ja pyysivät lähettämään materiaalia.
Joskus lapsena oli aikaa jäädä seuraamaan vaikka muurahaisten touhua ja luonto oli paljon lähempämä. Aikuisikä on mennyt niin ettei ole luonnon ihmeitä paljon huomannut, kunnes nyt taas kun alkaa muuttua lapseksi jälleen, huomaa luonnonkin toisella tavalla!- Catleija
Tän nimiset ruusut kukkivat tällä hetkellä Turun linnan edessä tosi upeasti. Ihailin niitä sekä muitakin kukkaperennoja ajellessani Aurajoen rantamia.
Odottelin sitä isoa puolalaista purjelaivaa, jonka on määrä tänään saapua. Eipä näkynyt vielä. Poikkesin kahville vierasvenesatamassa. Ohut sämpylä mozzarellajuustoineen tomaatilla oli mauton ja kuiva. Lisäksi se oli kauhean kylmä.
Sain sen vaivoin menemään alas, kun tyttö lämmitti sen pyynnöstäni. Tuli turhaan maksettua 4,50 euroa moisesta kovasta mauttomuudesta. Kuitenkin aika kiva ilma on pyöräillä tänään. - uzma-m
monta vuotta,lintuvanhemmat sellaiset kottaraisen nakoiset keltanokat ja koivet,sinne ilmestyi parikertaa kesassa 2-4 turkoosin varista munaa,ruman nakoiset poikaset jotka sirkuttelivat nalissaan,kissa istui vahdissa ikkuna alla kun poikaset opettelivat lentamaan,aina ainakin pari selviytyi mutta valitettavasi kissakin sai suupalansa.
Outoa on tuo etta maanjaristyksen jalkeen ei ole munia ilmaantunut pesaan vaikka lintupari siella kaykin ei kai ole mikaan paha enne? - uzma-m
Catleija kirjoitti:
Tän nimiset ruusut kukkivat tällä hetkellä Turun linnan edessä tosi upeasti. Ihailin niitä sekä muitakin kukkaperennoja ajellessani Aurajoen rantamia.
Odottelin sitä isoa puolalaista purjelaivaa, jonka on määrä tänään saapua. Eipä näkynyt vielä. Poikkesin kahville vierasvenesatamassa. Ohut sämpylä mozzarellajuustoineen tomaatilla oli mauton ja kuiva. Lisäksi se oli kauhean kylmä.
Sain sen vaivoin menemään alas, kun tyttö lämmitti sen pyynnöstäni. Tuli turhaan maksettua 4,50 euroa moisesta kovasta mauttomuudesta. Kuitenkin aika kiva ilma on pyöräillä tänään.pyoraretkiasi,en enaa voi pyorailla,tasopaino elin korvassani vaurioitui leikkauksessa,olen pyoraillyt Suomea ristiin rastiin nuorena.
Onko nuo ruusut sellaisia isoja vaaleanpunaisia? - Catleija
uzma-m kirjoitti:
pyoraretkiasi,en enaa voi pyorailla,tasopaino elin korvassani vaurioitui leikkauksessa,olen pyoraillyt Suomea ristiin rastiin nuorena.
Onko nuo ruusut sellaisia isoja vaaleanpunaisia?Vaaleanpunaisia ja kauniin mallisia ne kukat. Yksi asia siinä käynnissä jäi harmittamaan. Linnan ympäristössä en nähnyt kun yhden yksinäisen miehen, joka istui mietteissään puiston penkillä. Polkupyörä hänelläkin vierellään. Olisi pitänyt istahtaa hänelle juttuseuraksi. Oikein harmittaa kuinka jäykkäniskainen sitä ihminen on.
uzma-m kirjoitti:
monta vuotta,lintuvanhemmat sellaiset kottaraisen nakoiset keltanokat ja koivet,sinne ilmestyi parikertaa kesassa 2-4 turkoosin varista munaa,ruman nakoiset poikaset jotka sirkuttelivat nalissaan,kissa istui vahdissa ikkuna alla kun poikaset opettelivat lentamaan,aina ainakin pari selviytyi mutta valitettavasi kissakin sai suupalansa.
Outoa on tuo etta maanjaristyksen jalkeen ei ole munia ilmaantunut pesaan vaikka lintupari siella kaykin ei kai ole mikaan paha enne?e,pillereitä kun on niin huonot näkymät ja epävarmaa tulevaisuus.
Tervehdys uzma olet onnelliseti kotona ja muistelet matkaa ja lapsiasi kaukana.Varmaan niillä on ikävä kun olette niin kaukana.
Tyttäreni sanoi että on hyvä kun hän ei ole ulkomailla ettei tarvitse kokea sitä kestämätöntä ikävää mikä olisi kun olette kaukana.
Vuosi menee kuitenkin nopeaan ja uusi matka edassä.pääsky kirjoitti:
e,pillereitä kun on niin huonot näkymät ja epävarmaa tulevaisuus.
Tervehdys uzma olet onnelliseti kotona ja muistelet matkaa ja lapsiasi kaukana.Varmaan niillä on ikävä kun olette niin kaukana.
Tyttäreni sanoi että on hyvä kun hän ei ole ulkomailla ettei tarvitse kokea sitä kestämätöntä ikävää mikä olisi kun olette kaukana.
Vuosi menee kuitenkin nopeaan ja uusi matka edassä.Ykkösellä tuli mielenkiintoinen ohjelma kea-papukaijoista.
Erittäin fiksuja lintuja.
Tähän asti tullet tutuiksi ristikko lehdistä.
Olen luulut että ne on vain lämpimien maiden eläjiä.
Siinä sen näki taas "luulo ei ole tiedon väärti"
näkyillään...- Annukka**
muori67 kirjoitti:
Ykkösellä tuli mielenkiintoinen ohjelma kea-papukaijoista.
Erittäin fiksuja lintuja.
Tähän asti tullet tutuiksi ristikko lehdistä.
Olen luulut että ne on vain lämpimien maiden eläjiä.
Siinä sen näki taas "luulo ei ole tiedon väärti"
näkyillään...Näin näitä keapapukaijoja Uudessa Seelannissa, jossa ne asustelivat korkealla vuoristo alueella, aivan lumirajan tuntumassa. Siis kylmän ilman lintuja paremminkin.
- beataB*
Olipa hauska ja valloittava persoona eilen Al Gore, joka vilahti TV:ssä.
Esitteli itsensä: ”Olen melkein Yhdysvaltain presidentti.”
Hänen mielestään ilmaston muutos on pysäytettävissä,
ja tämän aatteen innoittamana hän vierailee Suomessa.Minä olen pohtinut;)tuota ilmaston muutosta ja
tullut siihen tulokseen:tämä meidän Tellus on keikahtanut akselillaan,itäisellä puoliskolla on
syntyvyys niin kovaa,että se on painanut pallon
kellalleen,kun keväällä oli pitkään kylmää ja nyt sitten syksy näin lämmintä;)
Katselin myös Goren jutun,ai mikä mies,kun sais pulloon;)
bB kuule olen hukannut Sinun sp-osoitteen;(
näkyillään...- uzma-m
muori67 kirjoitti:
Minä olen pohtinut;)tuota ilmaston muutosta ja
tullut siihen tulokseen:tämä meidän Tellus on keikahtanut akselillaan,itäisellä puoliskolla on
syntyvyys niin kovaa,että se on painanut pallon
kellalleen,kun keväällä oli pitkään kylmää ja nyt sitten syksy näin lämmintä;)
Katselin myös Goren jutun,ai mikä mies,kun sais pulloon;)
bB kuule olen hukannut Sinun sp-osoitteen;(
näkyillään...ALGore olis paassyt oikeutusti presidentiksi,Floridassa tapahtui kummia aanten laskussa ja kukapas on kuvernori?
On ne saat taallakin reistaillu helletta kauemmin kuin koskaan ennen ja nyt sateet ei
lopu.Lannessa on kaasuja paastetty ilmaan enemman,no taalla tietysti on suurempi joukko piereskelijoita. - beataB*
uzma-m kirjoitti:
ALGore olis paassyt oikeutusti presidentiksi,Floridassa tapahtui kummia aanten laskussa ja kukapas on kuvernori?
On ne saat taallakin reistaillu helletta kauemmin kuin koskaan ennen ja nyt sateet ei
lopu.Lannessa on kaasuja paastetty ilmaan enemman,no taalla tietysti on suurempi joukko piereskelijoita.Al Gore esittelee Suomessa erästä kestävän kehityksen rahastoa.
Mutta markkinoi samalla kauhudokumenttielokuvaansa ”Epämiellyttävä Totuus” (ensi-ilta 15,9) jossa hän taistelee ilmastonmuutosta vastaan.
Karmeen oloinen tulevaisuus on maapallollamme. Myrskyt, lämmöt, tulvat, järistykset, sateet, jäätikköjen sulamiset jne.
Meidän poikkeuksellisen lämmin kesämme ei siis ole hyvä asia, vaikka se mukavalta tuntuikin. - Catleija
beataB* kirjoitti:
Al Gore esittelee Suomessa erästä kestävän kehityksen rahastoa.
Mutta markkinoi samalla kauhudokumenttielokuvaansa ”Epämiellyttävä Totuus” (ensi-ilta 15,9) jossa hän taistelee ilmastonmuutosta vastaan.
Karmeen oloinen tulevaisuus on maapallollamme. Myrskyt, lämmöt, tulvat, järistykset, sateet, jäätikköjen sulamiset jne.
Meidän poikkeuksellisen lämmin kesämme ei siis ole hyvä asia, vaikka se mukavalta tuntuikin.Kun oikein kurjaksi menee olot Telluksellamme, niin taitaa käydä ihmisille kuten dinosauruksille, että kuolemme sukupuuttoon. Mutta sitä ennen,"kyll' niin pall' kärssi saa." Mutt sitä me emme varmuudella näe. Jaa-a, mitä se kalastaja Linkola puhuikaan.
- Cat*
Kyllä tämä Turku on pieni kaupunki ja maalainen. Tuosta vaan pyörällä ruutukaava-alueelta sillan yli tuonne saareen, joka myös kuuluu kaupunkiin. Ajattelin käydä kurkkaamassa kanttarellipaikkaani, oisko näitä herkkuja noussut esiin.
Ei yhtä ainoaa löytynyt. Sain kuitenkin haistella ihania tuoksuja pyörätietä ajellessani. Lahden poukamassa iso lehmälaidun, jossa laskujeni mukaan 43 lehmää ja yksi hirveän iso sonni. Lihakarjaa se oli, ei ollut saavin kokoisia utareita lehmillä.
Mutta vanha tuttu lehmälaitumen haju tuntui oikein ihanalta. Viereisellä pellolla kasvoi apilaa. Kosteassa ilmassa apilan tuoksu sopi hyvin yhteen laitumen tuoksun kanssa. Lapsuuden laitumet siinä mieleen tulivat.
Metsässä istuin jonkin aikaa kuusen alla suojassa sateelta ja söin evääni. Pitihän polkea vielä kuusi kilometriä kotiin. Pyörätien varrella on pari luumupuuta, jossa oli oksat täynnä luumuja. Poimin maahan varisseita kypsiä luumuja puoli muovikassillista. Poimiessani maistelin niitä ehkä liikaa, kun kotona tuli huono olo ja oksensin ne pois. Onkohan minulla happovaivoja, kun yrjösin niin hapanta. Nyt kai lopetan ja menen nukkumaan.- uzma-m
ihanasta pyoraretkesta,olin hengessa mukana tutuilla seuduilla.
Ensi vuonna jos vain terveys,raha ja maailman tilanne sallii tulen Suomeen elokuun lopulla,haluan pitkasta aikaa kokea suomen syksyn. - beataB*
uzma-m kirjoitti:
ihanasta pyoraretkesta,olin hengessa mukana tutuilla seuduilla.
Ensi vuonna jos vain terveys,raha ja maailman tilanne sallii tulen Suomeen elokuun lopulla,haluan pitkasta aikaa kokea suomen syksyn.tänään oli se aamu, kun ei viitsisi nousta lämpimän peiton alta ollenkaan, tuntui sen verran kylmältä, hui, hyi!
Mutta ei kun ryntteitä päälle ja baanalle, siitä se päivä kuitenkin alkaa, ja vanhankin moottori käynnistyy - Catleija
beataB* kirjoitti:
tänään oli se aamu, kun ei viitsisi nousta lämpimän peiton alta ollenkaan, tuntui sen verran kylmältä, hui, hyi!
Mutta ei kun ryntteitä päälle ja baanalle, siitä se päivä kuitenkin alkaa, ja vanhankin moottori käynnistyyKyllä se niin on beataB, että ei sinne peiton alle auta jäädä. Eikä auta sen jälkeen jäädä tuoliin istumaan kokopäiväksi, vaan ulos pistämään jalkaa toisen eteen ja menemään minne nenä osoittaa. Osoittaako se punttisalille vai kauppaan, arvuuttelen.
Catleija kirjoitti:
Kyllä se niin on beataB, että ei sinne peiton alle auta jäädä. Eikä auta sen jälkeen jäädä tuoliin istumaan kokopäiväksi, vaan ulos pistämään jalkaa toisen eteen ja menemään minne nenä osoittaa. Osoittaako se punttisalille vai kauppaan, arvuuttelen.
kun täällä.Teillä on historialliasia paikkoja että tuntuu.Lehmiä ei meilläpäin enää näy eu, on pitänyt siitä huolen.Huomenta en muistnutkaan.Olen kerrankin ajoissa hereillä isäntä lähti kaupasta hakemaan poroa että tekee käristyksen se oli pojan toiveena,kun saa olla vanhempien kanssa monta päivää omistaa ihan itselleen.
Alkaa maanantaina työ tieto enatorissa koulun kanssa .Karatesalin vetää kolmesti viikossa,että pitäkööt lomaa.
Sadetta on luvannut perjantaiksi ja lentopallo on kaverilla silloin että venyy maalle lähtö.Kevään jälkeen ei olekkaan saatu näin pitkään mukavuuksista nauttia.- uzma-m
pääsky kirjoitti:
kun täällä.Teillä on historialliasia paikkoja että tuntuu.Lehmiä ei meilläpäin enää näy eu, on pitänyt siitä huolen.Huomenta en muistnutkaan.Olen kerrankin ajoissa hereillä isäntä lähti kaupasta hakemaan poroa että tekee käristyksen se oli pojan toiveena,kun saa olla vanhempien kanssa monta päivää omistaa ihan itselleen.
Alkaa maanantaina työ tieto enatorissa koulun kanssa .Karatesalin vetää kolmesti viikossa,että pitäkööt lomaa.
Sadetta on luvannut perjantaiksi ja lentopallo on kaverilla silloin että venyy maalle lähtö.Kevään jälkeen ei olekkaan saatu näin pitkään mukavuuksista nauttia.on se onni et ole muuttolintu tai voisithan tannekin lennella,muuten minkalaista ruokaa teet poronlihasta?
Nyt ne lopetaa junia Kemijarvelle onks siita sulle harmia? - Uzma-m
Catleija kirjoitti:
Kyllä se niin on beataB, että ei sinne peiton alle auta jäädä. Eikä auta sen jälkeen jäädä tuoliin istumaan kokopäiväksi, vaan ulos pistämään jalkaa toisen eteen ja menemään minne nenä osoittaa. Osoittaako se punttisalille vai kauppaan, arvuuttelen.
onkos siina sellainen hameverkko?Satula takana?
Mulla oli aikoinaan sininen hugsvarna{miten se nimi nyt kirjoitettinkaan}Paljonkos uuspyora maksaa ,saaks niita vuokrata? - Catleija
Uzma-m kirjoitti:
onkos siina sellainen hameverkko?Satula takana?
Mulla oli aikoinaan sininen hugsvarna{miten se nimi nyt kirjoitettinkaan}Paljonkos uuspyora maksaa ,saaks niita vuokrata?Minulla on vaihteeton, sininen Tunturi Daami pyörä. Sen runko on perinteinen, alhaalta kaareva ja matala. Uusien mallien runko on niin korkea, että olisi vaikeuksia saada jalka nousemaan niin korkealle ja sitten kompastuisi tietenkin. Hinnat vaihtelevat, mutta siinä 300:sta ylöspäin ne on merkistä riippuen. Voi olla, että jostain marketista voisi saada halvemmalla. Turussa on ainakin pyörävuokraamo keskustassa joen rannalla. Hameverkkoa en ole hankkinut (ne on sellaisia muoviverkkoja nykyään), pitkiksiä käytän.
- Catleija
Catleija kirjoitti:
Minulla on vaihteeton, sininen Tunturi Daami pyörä. Sen runko on perinteinen, alhaalta kaareva ja matala. Uusien mallien runko on niin korkea, että olisi vaikeuksia saada jalka nousemaan niin korkealle ja sitten kompastuisi tietenkin. Hinnat vaihtelevat, mutta siinä 300:sta ylöspäin ne on merkistä riippuen. Voi olla, että jostain marketista voisi saada halvemmalla. Turussa on ainakin pyörävuokraamo keskustassa joen rannalla. Hameverkkoa en ole hankkinut (ne on sellaisia muoviverkkoja nykyään), pitkiksiä käytän.
Tarkoitit varmaan tavaratelinettä takana. On niissä aina ja vielä lisäksi kori edessä ohjaustangossa ja etupyörän akselissa kiinni.
- Hintriika
Catleija kirjoitti:
Minulla on vaihteeton, sininen Tunturi Daami pyörä. Sen runko on perinteinen, alhaalta kaareva ja matala. Uusien mallien runko on niin korkea, että olisi vaikeuksia saada jalka nousemaan niin korkealle ja sitten kompastuisi tietenkin. Hinnat vaihtelevat, mutta siinä 300:sta ylöspäin ne on merkistä riippuen. Voi olla, että jostain marketista voisi saada halvemmalla. Turussa on ainakin pyörävuokraamo keskustassa joen rannalla. Hameverkkoa en ole hankkinut (ne on sellaisia muoviverkkoja nykyään), pitkiksiä käytän.
Olen miettinyt, miksi naistenpyörien välitanko on pitänyt uusissa malleissa nostaa niin korkealle, ettei vanhempana jaksa jalkaa nostaa sen yli. Tietenkin juuri siksi! Pyöräthän saattavat kestää ikuisuuden, vielä notkeana ostettu pyörä saattaa olla ajokuntoinen vuosikymmenet.
Eläkeiässä mummut ja papatkin, joiden jalka ei enää nouse, joutuvat ostamaan uuden pyörän eli sellaisen "vanhan ajan mummonpyörän". Niitä tehdään vain muutamia harvoja malleja ja siksi niitä voidaan myydä kalliilla hinnalla. Nääs tuotantokustannukset ovat riippuvaisia valmistusmäärästä!
Täytyyhän pyöränvalmistajienkin turvata tulevaisuutensa! - uzma-m
Hintriika kirjoitti:
Olen miettinyt, miksi naistenpyörien välitanko on pitänyt uusissa malleissa nostaa niin korkealle, ettei vanhempana jaksa jalkaa nostaa sen yli. Tietenkin juuri siksi! Pyöräthän saattavat kestää ikuisuuden, vielä notkeana ostettu pyörä saattaa olla ajokuntoinen vuosikymmenet.
Eläkeiässä mummut ja papatkin, joiden jalka ei enää nouse, joutuvat ostamaan uuden pyörän eli sellaisen "vanhan ajan mummonpyörän". Niitä tehdään vain muutamia harvoja malleja ja siksi niitä voidaan myydä kalliilla hinnalla. Nääs tuotantokustannukset ovat riippuvaisia valmistusmäärästä!
Täytyyhän pyöränvalmistajienkin turvata tulevaisuutensa!eikos vain miesten pyorissa ole valitanko?
uzma-m kirjoitti:
on se onni et ole muuttolintu tai voisithan tannekin lennella,muuten minkalaista ruokaa teet poronlihasta?
Nyt ne lopetaa junia Kemijarvelle onks siita sulle harmia?kun tänään tehdään.Vaimiista poronliha suikaleista ruskistetaan voin kanssa ja sipulia pippuria sekaan.Ruskistamisen jälkeen kypsytetään joko liedellä tai uunissa.Vähän vettä lisätään.
Lapin ukon porokeitto toinen ,ruskistetaan liha,sekaan perunat,kypsymisen jälkeeen lisätään viherpippurijuustoa,eli koskenlaskijaa maustettuna,kermaakin voi laitta.
Minua ei Kemijärven junaliikenne haittaa kuljen Oulun kautta ja pääsee kajaanin kauttakin.
Kuusamolaisille on suuri haitta kun ei ole maantietä.
Kyllä on taas lapsi hyvin syötetty kun lättyjäkin paistoin,
Kävin alennusmyynnissä ja siellä aina kahvitarjoilu.Jää harmittamaan jos löytää jonkun kivan eikä osta.Nyt pitää alkaa ompelemaan.Hintriika kirjoitti:
Täytyyhän pyöränvalmistajienkin turvata tulevaisuutensa!Se vanha "aino-mallinen" pyörä on paljon kalliimpi tehdä, kun siinä on molempien runkoputkien välissä putkenpätkiä. Työ maksaa. Uudemmassa mallissa on suora tanko niinkuin miestenpyörässä, mutta alemmas hitsattuna.
Se Jopotyyppi, joka on pellistä puristettu, taitaa tulla taas muotiin, joten sellaiseen pääsee vanhempikin.- Hintriika
uzma-m kirjoitti:
eikos vain miesten pyorissa ole valitanko?
Miestenpyörissä on ylhäällä välitanko, naisten pyörissä se on ikään kuin taivutettuna laskettu polkimien tasolle.
- ii-li
Asuimme vastapäätä kirkkoa. Kirkon suuressa puistossa kasvoi mustesieniä. Äitini teki päiväsaikaan tutkimusretkiä ja katsoi, missä niitä sieniä on. Yön pimeydessä hän kävi sitten pomimassa ne. Hän ei kehdannut päivällä käydä saalistusmatkallaan. - Nuoret mustesienet ovat varsin herkullisia.
- saara.dma
Kasvien aivoituksia ei aina ymmärrä. Minuakin ritarinkukka ja mustaviinimarja palkitsivat ruhtinaallisesti täysin kelvottomasta hoidosta eikä orkidea sensijaan tee uutta kukkavartta vaikka sille kuinka juttelisin.
Tämä ritarinkukka eli amaryllis on sellainen monivuotinen maatiaismuoto, jossa on purkissa useita sipuleita ja joku sipuleista alkaa työntää kukkavartta täysin ennakoimattomasti silloin kun päähän pälkähtää.
Nyt tämä "maatiaiseni" oli koko kesän unohtuneena ulos varjoisaan katokseen. Huomasin sen kun keskellä kuivuudesta roikkuvien lehtien keskellä oli kaksi uutta tulokasta. Näista kehittyi kaksi kukkavanaa, joissa molemmissa on nyt kolme isoa kukkaa.
Toinen tapaus oli mustaviihimarjapuskat. Pihassani on joen rannalla luonnontilainen täytemaa-alue. Siellä huomasin mahtavia terveitä mustaviinimarjapuskia sikin sokin nokkosten keskellä. Raivasin alueen ja sieltä paljastui suorastaan mustaviinimarja-apaja, olen poiminut sieltä ainakin neljä litraa kauniita suuria marjoja.
Alue on kevättulva-alueella joten pensaat kai tarvitsevat paljon kosteutta. En yhtään tiedä, miten ne ovat saaneet alkunsa. On minulla puutarhassakin ollut mustaviinimarjaa, mutta silloin pensaita kiusasivat äkämäpunkit ym. kasvitaudit.
Niinpä joskus tuntuu, että puutarhanhoidossa tarvittaisiin kasvipsykologiaa!- Catleija
Rakastan kasveja. Kipinän sytytti luonnontieteiten opettaja (koulumme rehtori).
Ole kärsivällinen orkidean suhteen. Minun kaksi orkideaani työnsivät kukkavanansa esiin myöhään syksyllä. Jospa sinunkin. Kolmas orkidea kukkii kyllä tällä hetkelläkin. Kesällä katkaisin melko tyngäksi yhden orkidean, joka oli varreltaan venynyt jo 20 senttiseksi ja oli kovin toispuoleinen. Varsinaisia juuria ei tynkään jäänyt yhtään, ilmajuuria kumminkin ja hyvin tuo jatkoi elämäänsä. Kiitollinen kukka sikäli, että kukkia saa ihailla tosi pitkään.
Minulla on myös kolme mustaviinimarjapensasta, joista sain tänäkin vuonna komeat puhtaat marjat poimia. Tuolla ne vapaassa luonnossa kasvavat. Parhaat marjat pensaasta, joka kasvaakosteikossa ruovikon keskellä. Ei ole itsellä multaa kuin kukkaruukuissa. - Catleija
Catleija kirjoitti:
Rakastan kasveja. Kipinän sytytti luonnontieteiten opettaja (koulumme rehtori).
Ole kärsivällinen orkidean suhteen. Minun kaksi orkideaani työnsivät kukkavanansa esiin myöhään syksyllä. Jospa sinunkin. Kolmas orkidea kukkii kyllä tällä hetkelläkin. Kesällä katkaisin melko tyngäksi yhden orkidean, joka oli varreltaan venynyt jo 20 senttiseksi ja oli kovin toispuoleinen. Varsinaisia juuria ei tynkään jäänyt yhtään, ilmajuuria kumminkin ja hyvin tuo jatkoi elämäänsä. Kiitollinen kukka sikäli, että kukkia saa ihailla tosi pitkään.
Minulla on myös kolme mustaviinimarjapensasta, joista sain tänäkin vuonna komeat puhtaat marjat poimia. Tuolla ne vapaassa luonnossa kasvavat. Parhaat marjat pensaasta, joka kasvaakosteikossa ruovikon keskellä. Ei ole itsellä multaa kuin kukkaruukuissa.Saara sai minut nyt innostumaan, kun kasveista alkoi puhumaan.
Syklaamini tarina. Viime syksynä ostin Citymarketista loppuunkukkineen syklaamin halvalla hoitaakseni sen kukkivaan kuntoon.
Tässä edessäni olevalla ikkunan kukkalaudalla on paikka, jossa syklaamit viihtyvät. Takuuvarmasti muualla kuolevat. Salaisuus piilee ikkuna yläreunassa olevassa korvausilmaventtiilissä, josta virtaa lämmityskaudella viileää ilmaa alaspäin. Syntyy syklaamille mieleinen kasvupaikka, sillä se nuutuu pian liian lämpimässä ja kuivassa ilmassa.
Niin virkistyi tämäkin syklaami. Kasvatti uuden lehtiruusukkeen. Kesäkuun alussa Turkin matkan jälkeen syklaami oli nääntynyt janosta. Muutama lehti vain näytti elävältä. Kun se sitten virkosi, se kasvatti nopeasti uudet lehdet ja alkoi kukkimaan. Kukkii tälläkin hetkellä.
Kukkia 15 ja nuppuja vaikka kuinka paljon nousemassa. En ole multaa vaihtanut enkä sitä kaupan muoviruukkua. Keraamisessa suojusruukussa kastelen altakäsin. Keraaminen ruukku estää myös mullan lämpenemisen auringossa. Siitä eivät mitkään kukat pidä. - saara.dma
Catleija kirjoitti:
Saara sai minut nyt innostumaan, kun kasveista alkoi puhumaan.
Syklaamini tarina. Viime syksynä ostin Citymarketista loppuunkukkineen syklaamin halvalla hoitaakseni sen kukkivaan kuntoon.
Tässä edessäni olevalla ikkunan kukkalaudalla on paikka, jossa syklaamit viihtyvät. Takuuvarmasti muualla kuolevat. Salaisuus piilee ikkuna yläreunassa olevassa korvausilmaventtiilissä, josta virtaa lämmityskaudella viileää ilmaa alaspäin. Syntyy syklaamille mieleinen kasvupaikka, sillä se nuutuu pian liian lämpimässä ja kuivassa ilmassa.
Niin virkistyi tämäkin syklaami. Kasvatti uuden lehtiruusukkeen. Kesäkuun alussa Turkin matkan jälkeen syklaami oli nääntynyt janosta. Muutama lehti vain näytti elävältä. Kun se sitten virkosi, se kasvatti nopeasti uudet lehdet ja alkoi kukkimaan. Kukkii tälläkin hetkellä.
Kukkia 15 ja nuppuja vaikka kuinka paljon nousemassa. En ole multaa vaihtanut enkä sitä kaupan muoviruukkua. Keraamisessa suojusruukussa kastelen altakäsin. Keraaminen ruukku estää myös mullan lämpenemisen auringossa. Siitä eivät mitkään kukat pidä.Tätini eli 95-vuotiaaksi ja oli todellinen viherpeukalo. Hän ei kelpuuttanut kasteluvedeksi ainakaan kesäaikana vesijohtovettäkään, vaan haki sadevettä tai ojavettä kukkien kasteluun.
Kun hän kuoli perin häneltä maatiaisamarylliksen ja syklaamin, joista syklaami kuitenkin kuoli minun hoidossani melko pian. (Nyt voin puolustella itseäni sillä, että minulla ei ollut sille hyvää kasvupaikkaa.)
Tämä syklaami oli siitä erikoinen, että se oli useita vuosia vanha ja kukkinut jo monta kertaa. Sen juurimukula oli kuin iso punajuuri.
Kyllä syklaamin uudelleen kukittaminen on taitolaji. - Cat*
saara.dma kirjoitti:
Tätini eli 95-vuotiaaksi ja oli todellinen viherpeukalo. Hän ei kelpuuttanut kasteluvedeksi ainakaan kesäaikana vesijohtovettäkään, vaan haki sadevettä tai ojavettä kukkien kasteluun.
Kun hän kuoli perin häneltä maatiaisamarylliksen ja syklaamin, joista syklaami kuitenkin kuoli minun hoidossani melko pian. (Nyt voin puolustella itseäni sillä, että minulla ei ollut sille hyvää kasvupaikkaa.)
Tämä syklaami oli siitä erikoinen, että se oli useita vuosia vanha ja kukkinut jo monta kertaa. Sen juurimukula oli kuin iso punajuuri.
Kyllä syklaamin uudelleen kukittaminen on taitolaji.Kiinnostaa tuo ihana maatiaisamaryllis, se perinteinen tiilenpunainen. Saako sen kukkimaan, jos siinä on niitä sivusipuleita, kun niissä jalostetuissa Ritarinkukissa(Amaryllikset) ne sivusipulit pitää nyppiä pois.
- Cat*
Cat* kirjoitti:
Kiinnostaa tuo ihana maatiaisamaryllis, se perinteinen tiilenpunainen. Saako sen kukkimaan, jos siinä on niitä sivusipuleita, kun niissä jalostetuissa Ritarinkukissa(Amaryllikset) ne sivusipulit pitää nyppiä pois.
Kasvupaikka ilmeisesti tärkein. Tyttäreni muisti, että kansakoulunopettajansa kasvatti luokkahuoneensa ikkunalla paljon syklaameja, jotka kukkivat jatkuvasti. Siinäkin kasvupaikka oli viileä, koska kysymyksessä oli leveä ikkunan syvennys (kivitalo, jossa paksut seinät), johon ei patterin lämpö noussut.
- saara.dma
Cat* kirjoitti:
Kiinnostaa tuo ihana maatiaisamaryllis, se perinteinen tiilenpunainen. Saako sen kukkimaan, jos siinä on niitä sivusipuleita, kun niissä jalostetuissa Ritarinkukissa(Amaryllikset) ne sivusipulit pitää nyppiä pois.
Pienet sivusipulit jätetään ruukkuun kasvamaan ja aikanaan ne sitten kukkivat. En ole pannut merkille, kuinka kauan sivusipuli tarvitsee kehittyäkseen kukkivaksi.
Se on sillä lailla huoleton kasvi, että sitä ei tarvitse mitenkään erityisesti hoitaa, ja jos kukasta voidaan sanoa, että se on "kiitollinen" niin sitä tämä on.
- Hintriika
Otin illalla pakkasesta sulamaan sellaisen hirvenpaistiköntin, joka on turhan pieni kokonaiseksi paistiksi. Neuvokaa nyt, hyvät ihmiset, sellainen makoisa hirven palapaisti, jonka voi uunissa muhittaa. On tulossa lapsivieraitakin, enkä ole internetistä oikein mieleistäni ohjetta löytänyt.
Laitoin illalla tuonne toiselle palstallekin "poikamiesruokalaan" kyselyn ii-lille, joka kehui savipadassa tehtyjä ruokia, mutta ei ole hänkään vastausta laittanut.- Catleija
Olen kai kerran eläissäni laittanut hirvenlihasta ruokaa. Nyt koetantässä säveltää sinulle reseptin omasta päästäni. Hmmm. hirvenlihahan on kuivaa..pakastettu..hmm.
No ainakin sulata se hitaasti huoneenlämpöiseksi.
-paloittele keskikokoiseksi kuutioiksi
-ruskista pannulla amerikanpekonia
-siinä rasvassa kääntele ja ruskista kevyesti lihanpalat
-lihat pataan
-palottele porkkanoita vinopaloina mukaan ja sipulia paloina ja yksi laakerinlehti..hmm..hieman rosmariinia päälle ripottele.
-tee ruskea kastike käyttäen amerikanpekonirasvaa ja lisää pataan.
-muista suola, mutta vasta valmistuksen loppupuolella.
-Ei kun levylle kauaksi aikaa muhimaan kannen alle.
-kun lihan ovat mureita, nauti. - Hintriika
Catleija kirjoitti:
Olen kai kerran eläissäni laittanut hirvenlihasta ruokaa. Nyt koetantässä säveltää sinulle reseptin omasta päästäni. Hmmm. hirvenlihahan on kuivaa..pakastettu..hmm.
No ainakin sulata se hitaasti huoneenlämpöiseksi.
-paloittele keskikokoiseksi kuutioiksi
-ruskista pannulla amerikanpekonia
-siinä rasvassa kääntele ja ruskista kevyesti lihanpalat
-lihat pataan
-palottele porkkanoita vinopaloina mukaan ja sipulia paloina ja yksi laakerinlehti..hmm..hieman rosmariinia päälle ripottele.
-tee ruskea kastike käyttäen amerikanpekonirasvaa ja lisää pataan.
-muista suola, mutta vasta valmistuksen loppupuolella.
-Ei kun levylle kauaksi aikaa muhimaan kannen alle.
-kun lihan ovat mureita, nauti.Kiitos, ohjeesi kuulostaa toimivalta. Varmaan lihat voi muhittaa uunissakin alhaisella lämmöllä, niin eivät tarvitse välttämättä vahtijaa koko aikaa.
Minä olen riistan kanssa vähän kuin Ö Aapisen laidassa. Tämän paistin sain ystävältä lahjaksi. - saara.dma
Hintriika kirjoitti:
Kiitos, ohjeesi kuulostaa toimivalta. Varmaan lihat voi muhittaa uunissakin alhaisella lämmöllä, niin eivät tarvitse välttämättä vahtijaa koko aikaa.
Minä olen riistan kanssa vähän kuin Ö Aapisen laidassa. Tämän paistin sain ystävältä lahjaksi.Sain jälleen aiheen googlettaa ja siitä aarreaitasta löytyi hakusanalla hirvenpaisti monta hyvää reseptiä.
Olen kyllä siinä samaa mieltä kuin Cat, että vähän sianläskiä (siis vaikka juuri pekonia) pitää laittaa mukaan, koska hirvi on niin rasvatonta lihaa. Pakastettu pala on mielestäni parasta sulattaa hitaasti sääkaapissa, kestää kyllä kauan.
Jos sinulla on sellainen kannellinen savipata, sitä kyllä kannattaa käyttää ja muhituttaa paistia hitaasti ja alhaisella lämmöllä pitkän aikaa (ikäänkuin leivinuunin jälkilämmössä).
Hyvää ruokahalua! - uzma-m
saara.dma kirjoitti:
Sain jälleen aiheen googlettaa ja siitä aarreaitasta löytyi hakusanalla hirvenpaisti monta hyvää reseptiä.
Olen kyllä siinä samaa mieltä kuin Cat, että vähän sianläskiä (siis vaikka juuri pekonia) pitää laittaa mukaan, koska hirvi on niin rasvatonta lihaa. Pakastettu pala on mielestäni parasta sulattaa hitaasti sääkaapissa, kestää kyllä kauan.
Jos sinulla on sellainen kannellinen savipata, sitä kyllä kannattaa käyttää ja muhituttaa paistia hitaasti ja alhaisella lämmöllä pitkän aikaa (ikäänkuin leivinuunin jälkilämmössä).
Hyvää ruokahalua!sain kesalla sisareni luona hyvia kukkakaali ruokia,hukkasin reseptit ja sisar ei ole e-mail yhteydessa,onko teilla ohjeita jotka ovat maukkaita ja jotka onnistuvat tallaiselta huonoltakin kokilta?
- Catleija
saara.dma kirjoitti:
Sain jälleen aiheen googlettaa ja siitä aarreaitasta löytyi hakusanalla hirvenpaisti monta hyvää reseptiä.
Hyvää ruokahalua!Aivan, jääkaapissa pakastettu liha sulaa hitaasti, mikä on hyväksi. Kokit sanoo että jääkaappikylmä liha on liian kylmää pannulle pantavaksi, siksi liha tulisi levätä jonkin aikaa työpöydällä ennen paistamista. Eikä pannua sullota täyteen, jottei tapahtuisi pannun jäähtymistä.
- vaarivaari*
uzma-m kirjoitti:
sain kesalla sisareni luona hyvia kukkakaali ruokia,hukkasin reseptit ja sisar ei ole e-mail yhteydessa,onko teilla ohjeita jotka ovat maukkaita ja jotka onnistuvat tallaiselta huonoltakin kokilta?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=563&posting=22000000019301911
tuolla poikamieskeittiössä muutakin hyvää Löytyi netiltä!
"Hirveen hyvä hirvipaisti
puolisentoista kiloa hirvenpaistia
Marinadi:
pullollinen ykkösolutta
pari desiä punaviiniä
4 dl lihalientä
puoli desiä öljyä
pari sipulia lohkottuna
puolen kymmentä valkosipulinkynttä
pikku kourallinen valkopippureita
saman verran laiskasti murskattuja katajanmarjoja
pari rosmariinin oksaa
pieniä sipuleita tai salottisipuleita, suppilovahveroita
Sekoita marinadin aineet kestävässä muovipussissa, ja nosta puhdistettu hirvipaisti pussiin mukaan mureutumaan. Pussia kannattaa pitää hyvin suljettuna ja varmuuden vuoksi vielä kulhossa. Silloin tällöin voi antaa paistille liikuntaa eli käännellä lihaa pussissa, jotta se maustuu tasaisesti. Paisti voi olla marinadissa vaikka yli yön tai ainakin 6-8 tuntia.
Vanha kunnon savipata on oiva astia hirvipaistin kypsentämiseen. Ota liha marinadista, kuivaa pinta ja hiero siihen ruokalusikallisen verran suolaa. Jos haluat hienostella, niin voit peitellä paistin pekoniviipaleilla. Laita paisti vedessä liotettuun savipataan. (Pataa on syytä pitää kylmässä kylvyssä kymmenisen minuuttia ennen käyttöä. Savipata laitetaan aina kylmään uuniin, sitten vasta lämpö päälle. Näin pata pysyy ehjänä.) Paistin perään viskaise vielä kymmenkunta pientä sipulia ja pari desiä pakastettuja suppilovahveroita. Laita paistin paksuimpaan kohtaan varmuuden vuoksi paistomittari. Sitten pata uuniin ja kun mittari näyttää 75 astetta – parisen tuntia siihen menee – ota paisti uunista ja anna sen rauhoittua kannen alla tuokio. Valmista paistoliemestä sillä aikaa kastike.
Keittele lientä kokoon (eli anna enimmän veden kiehua pois). Jos olet ollut kaukaa viisas, sinulla on tallessa kuivattuja mustia torvisieniä. Muserra niitä pieni kourallinen liemeen ja anna muhia hetken aikaa. Liraus punaviiniä vielä, sekä vähän enemmän kuohukermaa. Keitetyt perunat käyvät hyvin hirvipaistin kanssa, riistan maku pääsee näin oikeuksiinsa. Pihlajanmarja-, mustaherukka- tai puolukkahyytelö sopii riistaruokien seuraksi."- Hintriika
MdK-MdK kirjoitti:
Löytyi netiltä!
Marinadi:
pullollinen ykkösolutta
pari desiä punaviiniä
4 dl lihalientä
puoli desiä öljyä
pari sipulia lohkottuna
pari rosmariinin oksaa
Sekoita marinadin aineet kestävässä muovipussissa, ja nosta puhdistettu hirvipaisti pussiin mukaan mureutumaan. Pussia kannattaa pitää hyvin suljettuna ja varmuuden vuoksi vielä kulhossa. Silloin tällöin voi antaa paistille liikuntaa eli käännellä lihaa pussissa, jotta se maustuu tasaisesti. Paisti voi olla marinadissa vaikka yli yön tai ainakin 6-8 tuntia.
Vanha kunnon savipata on oiva astia hirvipaistin kypsentämiseen. Ota liha marinadista, kuivaa pinta ja hiero siihen ruokalusikallisen verran suolaa. Jos haluat hienostella, niin voit peitellä paistin pekoniviipaleilla. Laita paisti vedessä liotettuun savipataan. (Pataa on syytä pitää kylmässä kylvyssä kymmenisen minuuttia ennen käyttöä. Savipata laitetaan aina kylmään uuniin, sitten vasta lämpö päälle. Näin pata pysyy ehjänä.) Paistin perään viskaise vielä kymmenkunta pientä sipulia ja pari desiä pakastettuja suppilovahveroita. Laita paistin paksuimpaan kohtaan varmuuden vuoksi paistomittari. Sitten pata uuniin ja kun mittari näyttää 75 astetta – parisen tuntia siihen menee – ota paisti uunista ja anna sen rauhoittua kannen alla tuokio. Valmista paistoliemestä sillä aikaa kastike.
Keittele lientä kokoon (eli anna enimmän veden kiehua pois). Jos olet ollut kaukaa viisas, sinulla on tallessa kuivattuja mustia torvisieniä. Muserra niitä pieni kourallinen liemeen ja anna muhia hetken aikaa. Liraus punaviiniä vielä, sekä vähän enemmän kuohukermaa. Keitetyt perunat käyvät hyvin hirvipaistin kanssa, riistan maku pääsee näin oikeuksiinsa. Pihlajanmarja-, mustaherukka- tai puolukkahyytelö sopii riistaruokien seuraksi."Kiitti vain, uskon että ohjeesta on jollekin hyötyä. Minun paistikökkäleessäni oli yksi vika eli se oli liian pieni kokonaiseksi paistiksi. No, nyt on palapaisti tehty soveltaen kaikkia saamiani hyviä ohjeita. Kiitän "osaa ottaneita".
- DDDDDD
vaarivaari* kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=563&posting=22000000019301911
tuolla poikamieskeittiössä muutakin hyvää...
- uzma-m
MdK-MdK kirjoitti:
Löytyi netiltä!
Marinadi:
pullollinen ykkösolutta
pari desiä punaviiniä
4 dl lihalientä
puoli desiä öljyä
pari sipulia lohkottuna
pari rosmariinin oksaa
Keittele lientä kokoon (eli anna enimmän veden kiehua pois). Jos olet ollut kaukaa viisas, sinulla on tallessa kuivattuja mustia torvisieniä. Muserra niitä pieni kourallinen liemeen ja anna muhia hetken aikaa. Liraus punaviiniä vielä, sekä vähän enemmän kuohukermaa. Keitetyt perunat käyvät hyvin hirvipaistin kanssa, riistan maku pääsee näin oikeuksiinsa. Pihlajanmarja-, mustaherukka- tai puolukkahyytelö sopii riistaruokien seuraksi."ohje,ai kun olisin tiennyt noista katajan marjoista kesalla,mina aina sovellutan ohjeita mieleni mukaan,katajanmarjat antaisi sellaisen eksoottisen maun jota taalla varmaankaan ei kukaan tunnistaisi,naiset ovat niin hemmetin hyvia kokkeja aina pitaa aivojansa rasittaa, etta loytaa jotakin sellaista jota naa naiset tai kokit ei tieda,hm kilpailu on kova,tie miehen tai miesten sydameen kulkee taatusti vatsan kautta.
- Se on
uzma-m kirjoitti:
ohje,ai kun olisin tiennyt noista katajan marjoista kesalla,mina aina sovellutan ohjeita mieleni mukaan,katajanmarjat antaisi sellaisen eksoottisen maun jota taalla varmaankaan ei kukaan tunnistaisi,naiset ovat niin hemmetin hyvia kokkeja aina pitaa aivojansa rasittaa, etta loytaa jotakin sellaista jota naa naiset tai kokit ei tieda,hm kilpailu on kova,tie miehen tai miesten sydameen kulkee taatusti vatsan kautta.
totuus!
- Hintriika
uzma-m kirjoitti:
ohje,ai kun olisin tiennyt noista katajan marjoista kesalla,mina aina sovellutan ohjeita mieleni mukaan,katajanmarjat antaisi sellaisen eksoottisen maun jota taalla varmaankaan ei kukaan tunnistaisi,naiset ovat niin hemmetin hyvia kokkeja aina pitaa aivojansa rasittaa, etta loytaa jotakin sellaista jota naa naiset tai kokit ei tieda,hm kilpailu on kova,tie miehen tai miesten sydameen kulkee taatusti vatsan kautta.
Kyllä ovat katajanmarjat arvossaan, kun ostaa kaupasta purkissa! Kannattaisi kerätä luonnosta, jos sellaisiin törmää vaikkapa puolukkareissulla.
Lapsena pureskelein katajanmarjoja sellaisenaan, mutta näitä kaupan marjoja ei raski... - saara.dma
Hintriika kirjoitti:
Kyllä ovat katajanmarjat arvossaan, kun ostaa kaupasta purkissa! Kannattaisi kerätä luonnosta, jos sellaisiin törmää vaikkapa puolukkareissulla.
Lapsena pureskelein katajanmarjoja sellaisenaan, mutta näitä kaupan marjoja ei raski...Tänä vuonna on erittäin hyvä katajanmarjavuosi. Olen ihaillut niitä sinisiä marjoja saaressani, missä on paljon katajia. On tähän asti jäänyt ihailun asteelle, mutta seuraavan kerran käydessäni kerään teidän innoittamana niitä varastoon talviherkkuja varten.
Olen kuullut että niitä voi käyttää myös naudanlihan maustamiseen, jos haluaa siihen riistaisen maun.
Olen pureskellut ja maistellut niitä nyt kun ne ovat pehmeitä ja kypsiä. Aika makeitakin ovat, mutta sisällä on aika iso siemenkivi. Se täytyy varmaan jotenkin keinotella pois jo kuivatusvaiheessa. MdK-MdK kirjoitti:
Löytyi netiltä!
Marinadi:
pullollinen ykkösolutta
pari desiä punaviiniä
4 dl lihalientä
puoli desiä öljyä
pari sipulia lohkottuna
pari rosmariinin oksaa
Keittele lientä kokoon (eli anna enimmän veden kiehua pois). Jos olet ollut kaukaa viisas, sinulla on tallessa kuivattuja mustia torvisieniä. Muserra niitä pieni kourallinen liemeen ja anna muhia hetken aikaa. Liraus punaviiniä vielä, sekä vähän enemmän kuohukermaa. Keitetyt perunat käyvät hyvin hirvipaistin kanssa, riistan maku pääsee näin oikeuksiinsa. Pihlajanmarja-, mustaherukka- tai puolukkahyytelö sopii riistaruokien seuraksi."Ainoan kerran kun olen laittanut jotakin hirven lihasta, oli joskus 80-luvulla.
Ajattelin että se on laitettava pienellä lämpötilalla, koska liha on kuivaa.
Annoin paistin olla ensin marinaadissa, johon olin murskannut myös katajanmarjoja.
Minulla oli siihen aikaan hieno uuni, missä oli pyörivä grilli ja lämpömittari joka ilmoitti kun paisti oli valmis. Paisti grillivarteen ja pyörimään uuniin. Aikaa siinä meni mutta paahtopaistista tuli todella hyvää.
Lisukkeena oli mm kantarellimuhennosta ja pihlajanmarjahyytelöä.
Äiti ja isä, jotka olivat luonani käymässä, saivat nähdä että olin kehittynyt niistä ajoista kun keitin kananmunia puoli tuntia ja ihmettelin kun eivät pehmene! ;))saara.dma kirjoitti:
Tänä vuonna on erittäin hyvä katajanmarjavuosi. Olen ihaillut niitä sinisiä marjoja saaressani, missä on paljon katajia. On tähän asti jäänyt ihailun asteelle, mutta seuraavan kerran käydessäni kerään teidän innoittamana niitä varastoon talviherkkuja varten.
Olen kuullut että niitä voi käyttää myös naudanlihan maustamiseen, jos haluaa siihen riistaisen maun.
Olen pureskellut ja maistellut niitä nyt kun ne ovat pehmeitä ja kypsiä. Aika makeitakin ovat, mutta sisällä on aika iso siemenkivi. Se täytyy varmaan jotenkin keinotella pois jo kuivatusvaiheessa.Mummoni käytti usein katajanmarjoja mausteena. Hän saattoi huuhdella jopa katajanoksia ja laittoi paistin viereen pataan, oksat hän otti sitten pois kun paisti oli valmista.
Varsinkin lampaanpaistia tehdessä hän käytti tätä konstia, kai se oli siksi ettei lihassa tuntuisi villan maku.- uzma-m
MdK-MdK kirjoitti:
Ainoan kerran kun olen laittanut jotakin hirven lihasta, oli joskus 80-luvulla.
Ajattelin että se on laitettava pienellä lämpötilalla, koska liha on kuivaa.
Annoin paistin olla ensin marinaadissa, johon olin murskannut myös katajanmarjoja.
Minulla oli siihen aikaan hieno uuni, missä oli pyörivä grilli ja lämpömittari joka ilmoitti kun paisti oli valmis. Paisti grillivarteen ja pyörimään uuniin. Aikaa siinä meni mutta paahtopaistista tuli todella hyvää.
Lisukkeena oli mm kantarellimuhennosta ja pihlajanmarjahyytelöä.
Äiti ja isä, jotka olivat luonani käymässä, saivat nähdä että olin kehittynyt niistä ajoista kun keitin kananmunia puoli tuntia ja ihmettelin kun eivät pehmene! ;))oli tays fiasko,kahdelle hengelle,1kg riisia ja 3l vetta,keittoaika 1 tunti.
- aupA
MdK-MdK kirjoitti:
Löytyi netiltä!
Marinadi:
pullollinen ykkösolutta
pari desiä punaviiniä
4 dl lihalientä
puoli desiä öljyä
pari sipulia lohkottuna
pari rosmariinin oksaa
Keittele lientä kokoon (eli anna enimmän veden kiehua pois). Jos olet ollut kaukaa viisas, sinulla on tallessa kuivattuja mustia torvisieniä. Muserra niitä pieni kourallinen liemeen ja anna muhia hetken aikaa. Liraus punaviiniä vielä, sekä vähän enemmän kuohukermaa. Keitetyt perunat käyvät hyvin hirvipaistin kanssa, riistan maku pääsee näin oikeuksiinsa. Pihlajanmarja-, mustaherukka- tai puolukkahyytelö sopii riistaruokien seuraksi."Minua kiinnostaa mittarin kohtalo valmistettaessa hirveen hyvää hirvipaistia savipadassa kannen alla. Pannaanko mittari paistiin kannen alle jo aluksi vai työnnetäänkö se vain kypsyyttä kokeiltaessa ?
Kestääkö paistimittari kosteata kuumuutta ?
Kiitos hyvästä ohjeesta. - ii-li
uzma-m kirjoitti:
oli tays fiasko,kahdelle hengelle,1kg riisia ja 3l vetta,keittoaika 1 tunti.
Nuorena tein usein risottoa. Se oli niin helppoa valmistaa. Yleensä käytin avorio-riisiä tai muuta puuroutumatonta. (Riisipuuro on inhokkiruokani numero 1.) Kerran ostin taas riisiä, mutta en huomannut, että se olikin pikariisiä. Tein risoton normaaliin tapaan lihaliemineen ja muine tykötarpeineen. Kun sitten katsoin kattilaan normaalin keittoajan jälkeen, niin siellä olikin jotain aivan kamalaa sotkua. Pikariisiä olisi saanut keittää vain 5 minuuttia. - Harvoin ruoka on mennyt vessanpöntöstä alas, ennen kuin se on syöty. :)
- uzma-m
ii-li kirjoitti:
Nuorena tein usein risottoa. Se oli niin helppoa valmistaa. Yleensä käytin avorio-riisiä tai muuta puuroutumatonta. (Riisipuuro on inhokkiruokani numero 1.) Kerran ostin taas riisiä, mutta en huomannut, että se olikin pikariisiä. Tein risoton normaaliin tapaan lihaliemineen ja muine tykötarpeineen. Kun sitten katsoin kattilaan normaalin keittoajan jälkeen, niin siellä olikin jotain aivan kamalaa sotkua. Pikariisiä olisi saanut keittää vain 5 minuuttia. - Harvoin ruoka on mennyt vessanpöntöstä alas, ennen kuin se on syöty. :)
Nuorikkona Karachissa vuosia sitten pyykki pestiin kasin ja mina, ihmisten ihmeeksi, aina keitin valkopyykin isossa padassa hellalla.
Keittio apulaispoika lahti lomalle kotiinsa,kaskin hanta pesemaan kaikki vaatteensa.
Keittiosta tuli merkillinen haju,menin katsomaan,poika keitti vaatteitaan padassa,siella kiehui saippua vedessa valkoiset paidat,tummat housut,suukkia ja paallimaisena valkoiset tennistossut!! aupA kirjoitti:
Minua kiinnostaa mittarin kohtalo valmistettaessa hirveen hyvää hirvipaistia savipadassa kannen alla. Pannaanko mittari paistiin kannen alle jo aluksi vai työnnetäänkö se vain kypsyyttä kokeiltaessa ?
Kestääkö paistimittari kosteata kuumuutta ?
Kiitos hyvästä ohjeesta.Kyllä näissä keittokirjoissani neuvotaan laittamaan mittari lihan paksuimpaan kohtaan ja kansi päälle.
Itselläni on niin pieni pata, että siihen ei varmaankaan saisi mittaria mahtumaan, on vaan luotettava kelloon.- ii-li
uzma-m kirjoitti:
Nuorikkona Karachissa vuosia sitten pyykki pestiin kasin ja mina, ihmisten ihmeeksi, aina keitin valkopyykin isossa padassa hellalla.
Keittio apulaispoika lahti lomalle kotiinsa,kaskin hanta pesemaan kaikki vaatteensa.
Keittiosta tuli merkillinen haju,menin katsomaan,poika keitti vaatteitaan padassa,siella kiehui saippua vedessa valkoiset paidat,tummat housut,suukkia ja paallimaisena valkoiset tennistossut!!Minä olen onnistunut tekemään sen, että valkoisen lakanapyykin joukkoon oli jäänyt tummansininen sukka. Pesin pyykin 80 asteessa. Kun avasin koneen kannen, niin näin kirjavan sinistä massaa koko koneen täydeltä. - Ryntäsin kauppaan ostaakseni sinistä tekstiiliväriä, jotta voisin värjätä lakanat tasaisemmin.
Myyjä rauhoitteli minua. Hän sanoi, että jos pesen lakanat uudelleen, niin väri kyllä lähtee. Niin sitten kävikin. Sininen väri häipyi.
Kun olin lapsi, niin eräs tuttava frouva pesi "kemiallisesti" pyykkinsä. Hän ei viitsinyt uhrata paljon vaivaa pyykinpesuun. Hänellä oli jokin resepti, jossa oli tärpättiä, bensiiniä ja ties mitä sotkuja. Hän vain liotti pyykkinsä "kemiallisesti" pyykkipadassa yli yön ja siinä kaikki. Kaipa hän sentään huuhtoi vaatteet, en tiedä.
Meidän pyykkärimme oli sitä mieltä, että pyykki ei ole puhdasta, ellei sitä huuhdota meressä. Hän ehdottomasti vaati, että niin on tehtävä kesät talvet. Minä sitten jouduin kyöräämään rattailla pyykin kahden kilometrin päähän huuhteluhuoneelle ja takaisin. Prääh. Kai pyykki sitten tuoksui raikkaamalta, en osaa sanoa. (Siihen aikaan oli vielä puhdasta merivettä.) ii-li kirjoitti:
Minä olen onnistunut tekemään sen, että valkoisen lakanapyykin joukkoon oli jäänyt tummansininen sukka. Pesin pyykin 80 asteessa. Kun avasin koneen kannen, niin näin kirjavan sinistä massaa koko koneen täydeltä. - Ryntäsin kauppaan ostaakseni sinistä tekstiiliväriä, jotta voisin värjätä lakanat tasaisemmin.
Myyjä rauhoitteli minua. Hän sanoi, että jos pesen lakanat uudelleen, niin väri kyllä lähtee. Niin sitten kävikin. Sininen väri häipyi.
Kun olin lapsi, niin eräs tuttava frouva pesi "kemiallisesti" pyykkinsä. Hän ei viitsinyt uhrata paljon vaivaa pyykinpesuun. Hänellä oli jokin resepti, jossa oli tärpättiä, bensiiniä ja ties mitä sotkuja. Hän vain liotti pyykkinsä "kemiallisesti" pyykkipadassa yli yön ja siinä kaikki. Kaipa hän sentään huuhtoi vaatteet, en tiedä.
Meidän pyykkärimme oli sitä mieltä, että pyykki ei ole puhdasta, ellei sitä huuhdota meressä. Hän ehdottomasti vaati, että niin on tehtävä kesät talvet. Minä sitten jouduin kyöräämään rattailla pyykin kahden kilometrin päähän huuhteluhuoneelle ja takaisin. Prääh. Kai pyykki sitten tuoksui raikkaamalta, en osaa sanoa. (Siihen aikaan oli vielä puhdasta merivettä.)karate puvun.Siihen on jäänyt voimistelumatolta punaista väriä.Ensin pesin valkopyykissä ja sitten ohjeen mukaan koloritissa.
Puvun kangas vain on niin kovaa että se piti hakata nyrkillä koneeseen,seura oli ostanut oikeaoppisen puvun.piti keinotellä koneesta pois.Pojan haastattelu tästä karatelajista on kalevassa olikohan 20,p.
Sukulaismies sanoi että turhaan minä pesen muissa kun 40asteen pyykissä.Lakanat ja kaikki olen monesti pessyt 40.pissä ja ovat osa jo aika tummiksi tulleet.Klooripesu saattaa auttaa.
En ole nähnyt valkoisempaa pyykkiä kun on mustalaisilla ja kauniit lakananpitsit.Ne ovat romanttisia joka asiassa.- uzma-m
ii-li kirjoitti:
Minä olen onnistunut tekemään sen, että valkoisen lakanapyykin joukkoon oli jäänyt tummansininen sukka. Pesin pyykin 80 asteessa. Kun avasin koneen kannen, niin näin kirjavan sinistä massaa koko koneen täydeltä. - Ryntäsin kauppaan ostaakseni sinistä tekstiiliväriä, jotta voisin värjätä lakanat tasaisemmin.
Meidän pyykkärimme oli sitä mieltä, että pyykki ei ole puhdasta, ellei sitä huuhdota meressä. Hän ehdottomasti vaati, että niin on tehtävä kesät talvet. Minä sitten jouduin kyöräämään rattailla pyykin kahden kilometrin päähän huuhteluhuoneelle ja takaisin. Prääh. Kai pyykki sitten tuoksui raikkaamalta, en osaa sanoa. (Siihen aikaan oli vielä puhdasta merivettä.)jouduin huuhtelemaan pyykkia meren jaalla avannossa,sinne se raahattiin suuressa saavissa vesikelkalla,koskaan en unohda kohmeloisia kasiani,olin n15 vuotias.
pakistaniin Lahoreen,nuorityttö sukulaisperheeseen au,pairiksi.Onko Lahore lähelläsi?
- uzma-m
on meilta n5 1/2tunnin ajomatka kai n.320km etelaan,aijomme menna sinne ensiviikon lopuksi.Lahoressa on yli6milj.asukasta,aika hulina tyypillinen taman seudunkaupunki,ystavallisia ihmisia.Asuimme siella 17vuotta.Enpa ole kuullukkaan aikaisemmin taalla olevan au paireita.
uzma-m kirjoitti:
on meilta n5 1/2tunnin ajomatka kai n.320km etelaan,aijomme menna sinne ensiviikon lopuksi.Lahoressa on yli6milj.asukasta,aika hulina tyypillinen taman seudunkaupunki,ystavallisia ihmisia.Asuimme siella 17vuotta.Enpa ole kuullukkaan aikaisemmin taalla olevan au paireita.
jossa tytön sisko on ollut jo puoli vuotta au,pairina,ja se tulee pois niin toinen lähtee.Ompa siellä paljon asukkaita siellä pitää olla vain sisällä ja perheen kesken.Ei saa lähteä yksin kuljeksimaan.Onneksi minun tyttö ei lähtenyt sinne olisin ollut huolissani.
- uzma-m
pääsky kirjoitti:
jossa tytön sisko on ollut jo puoli vuotta au,pairina,ja se tulee pois niin toinen lähtee.Ompa siellä paljon asukkaita siellä pitää olla vain sisällä ja perheen kesken.Ei saa lähteä yksin kuljeksimaan.Onneksi minun tyttö ei lähtenyt sinne olisin ollut huolissani.
no nuori tytto ei turvallisuus syista kulje yksin mutta toki autolla voi liikkua.Siis han menee taysin suomalaiseen perheeseen?Voi olla etta perheella on kommunikointi vaikeuksia,mutta englannilla parjaa hyvin.Mina nuorena kavin toissa polkupyoralla poika istui tarakassa.
- uzma-m
koiran kanssa jo heti auringon noustessa,laheisen moskeijan minaretista rukoukseen kutsu heratti ja paatin ulkoiluttaa koiran.Kavelin korttelin edustan edestakaisin viiteenkertaan,koira vasyi ja jai istumaan kadulle.Tahan aikaan aamusta talojen vartomiehet vaihtuvat ja sikisi vastaan tulevat olivatkin naita sinisessa asepuvussa kalsanovit olalla marssivia vartiomiehia,no ainakin turvallista oli.
Lehdenkantaja toi sunnuntailehdet,mika ilo onkaan lukea ensimmaisena tuoreet juuri painosta tulleet sanomalehdet,jos joku ehtii lukemaan ennen minua tuntuu kuin uutiset olisivat jo vanhentuneita.
Ah mika nautinto aamutee ja sanomalehdet. - beataB*
uzma-m kirjoitti:
koiran kanssa jo heti auringon noustessa,laheisen moskeijan minaretista rukoukseen kutsu heratti ja paatin ulkoiluttaa koiran.Kavelin korttelin edustan edestakaisin viiteenkertaan,koira vasyi ja jai istumaan kadulle.Tahan aikaan aamusta talojen vartomiehet vaihtuvat ja sikisi vastaan tulevat olivatkin naita sinisessa asepuvussa kalsanovit olalla marssivia vartiomiehia,no ainakin turvallista oli.
Lehdenkantaja toi sunnuntailehdet,mika ilo onkaan lukea ensimmaisena tuoreet juuri painosta tulleet sanomalehdet,jos joku ehtii lukemaan ennen minua tuntuu kuin uutiset olisivat jo vanhentuneita.
Ah mika nautinto aamutee ja sanomalehdet.Aamuni alkaa laiskoissa merkeissä.
Nikotinistin tavoin ensteeks kahvi tippumaan.
Sitten vaan naatiskelen ja hörpiskelen kahviani TV-tuolissa.
Tosin sen suositellun vesikupposen olen ennen juopassut, ettei kahvi aivan tyhjään vatsaan.
Välillä saatan katsoa teksti-tv:stä uutiset miten maa makaa.
Hitaasti käynnistyy vanha moottori.
Hyvät päivän jatkot - beataB*
uzma-m kirjoitti:
Enemmän kuin koko Suomen asukasluku olisi sullottu yhteen kaupunkiin.
Onpas siellä hulinaa!
Voi pientä ihmistä suuressa maailmassa.
ihmetellen bB
- Hanna
Panenpa pienen tunteenpurkaukseni tässä "kuuluville" sen enemmittä lietsomatta: Miksikähän palstalle piti koota tuo eripurainen keskustelu uudelleen esille. Olisi pysynyt vain aikaisemmassa ketjussaan mielipiteinä.
En odota vastausta. Vain kantaa ottaen.- uzma-m
aina saa vastauksia,torailu ja riitely on aina vilkasta,ihmiset kyllastyy olemaan kiltisti pieni riita piristaa.
Otin edellisessa osa ja ne kaikki poistettiin tuskin kukaan ehti lukemaan,samaa jankutusta puolin ja toisin. - Hintriika
uzma-m kirjoitti:
aina saa vastauksia,torailu ja riitely on aina vilkasta,ihmiset kyllastyy olemaan kiltisti pieni riita piristaa.
Otin edellisessa osa ja ne kaikki poistettiin tuskin kukaan ehti lukemaan,samaa jankutusta puolin ja toisin.Kunpa kaikki älyäisivät olla kommentoimatta. Jäisi omaan arvoonsa. Mutta varmaan joku provosoituu ja siitä taas toinen ja sitä seuraava jne.
- Catleija
Hintriika kirjoitti:
Kunpa kaikki älyäisivät olla kommentoimatta. Jäisi omaan arvoonsa. Mutta varmaan joku provosoituu ja siitä taas toinen ja sitä seuraava jne.
Hyvässä lykyssä voi siirtyä tähänkin ketjuun, jos aihetta jatketaan.
- uzma-m
Catleija kirjoitti:
Hyvässä lykyssä voi siirtyä tähänkin ketjuun, jos aihetta jatketaan.
meilla on taas helletta 40 astetta ja hyvin kosteata,vaatteet liimautvat ihoon,
etelampana sataa ja on tulvia siksi tuo kosteus.kaikki liikku ja elaa jos pudotat paperinpalan lattialle niin kohta se saa jalat alleen. - Catleija
uzma-m kirjoitti:
meilla on taas helletta 40 astetta ja hyvin kosteata,vaatteet liimautvat ihoon,
etelampana sataa ja on tulvia siksi tuo kosteus.kaikki liikku ja elaa jos pudotat paperinpalan lattialle niin kohta se saa jalat alleen.Toivottavasti teillä on vettä, että pääset suihkuun välillä. Eihän tuollaisessa lämmössä jaksa mitään tehdä. Meille on luvattu lämmin päivä 20 astetta. Siis meillä lämmin ja teillä kuuma.
Tarkoitit kai että kaikenlaiset ötökät sikiävät siellä kuumassa ja kosteassa ilmastossa. Alkoi selkäpiitä kutittaa. Niin ja kaikki pilaantuu. - aupa
Catleija kirjoitti:
Toivottavasti teillä on vettä, että pääset suihkuun välillä. Eihän tuollaisessa lämmössä jaksa mitään tehdä. Meille on luvattu lämmin päivä 20 astetta. Siis meillä lämmin ja teillä kuuma.
Tarkoitit kai että kaikenlaiset ötökät sikiävät siellä kuumassa ja kosteassa ilmastossa. Alkoi selkäpiitä kutittaa. Niin ja kaikki pilaantuu.Kyllä meilläkin on ötököitä liian kanssa puolukkametsässä. Hirvikärpäset menevät sisään verkko-anorakkiinkin hihansuusta ja helmasta.
Ennenvanhaan lapsena oppi tuntemaan samankaltaisia, hieman isompia, joita kutsuttiin hevosenhäntäkärpäsiksi, jos enää sellaisia muistatte... - Cat*
aupa kirjoitti:
Kyllä meilläkin on ötököitä liian kanssa puolukkametsässä. Hirvikärpäset menevät sisään verkko-anorakkiinkin hihansuusta ja helmasta.
Ennenvanhaan lapsena oppi tuntemaan samankaltaisia, hieman isompia, joita kutsuttiin hevosenhäntäkärpäsiksi, jos enää sellaisia muistatte...Kyllä muistetaan. Hevonen yritti karkoittaa niitä vatkaamalla häntäänsä ylös alas liikkeellä, mutta turhaan. Ei nämä perskärpäset mihinkään lähteneet. Niitä saattoi olla vieri vieressä siinä kankkuvälissä. En muista oliko niitä lehmissäkin.
ps. hirvikärpäset, onkohan niistä jotain hyötyä luonnolle. Linnunruokaako ovat? aupa kirjoitti:
Kyllä meilläkin on ötököitä liian kanssa puolukkametsässä. Hirvikärpäset menevät sisään verkko-anorakkiinkin hihansuusta ja helmasta.
Ennenvanhaan lapsena oppi tuntemaan samankaltaisia, hieman isompia, joita kutsuttiin hevosenhäntäkärpäsiksi, jos enää sellaisia muistatte...Minäkin muistan että varsinkin hevosten kimpussa oli paarmoja. Me otimme paarmoja kiinni, laitoimme heinänkorren takapuoleen ja päästimme lentämään. Eläinrääkkäystä kai se oli, mutta hevoset nauroivat kun pääsivät paarmoista eroon.
Cat* kirjoitti:
Kyllä muistetaan. Hevonen yritti karkoittaa niitä vatkaamalla häntäänsä ylös alas liikkeellä, mutta turhaan. Ei nämä perskärpäset mihinkään lähteneet. Niitä saattoi olla vieri vieressä siinä kankkuvälissä. En muista oliko niitä lehmissäkin.
ps. hirvikärpäset, onkohan niistä jotain hyötyä luonnolle. Linnunruokaako ovat?http://www.transmeri.fi/torjunta/index.cfm?cd=21314&doc=529&language=Finnish
- beataB*
aupa kirjoitti:
Ennenvanhaan lapsena oppi tuntemaan samankaltaisia, hieman isompia, joita kutsuttiin hevosenhäntäkärpäsiksi, jos enää sellaisia muistatte...Aikoinaan työtoverini kertoi, että marjastus anorakkiansa pesusta otettuaan, hän huomasi:
Kas kummaa, hirvikärpänen alkoi iloisesti juoksennella takin poimuista.
Ei ollut kuollut edes pyykinpesukoneessa.
Oli kai pesun tarpeessa. - uzma-m
Catleija kirjoitti:
Toivottavasti teillä on vettä, että pääset suihkuun välillä. Eihän tuollaisessa lämmössä jaksa mitään tehdä. Meille on luvattu lämmin päivä 20 astetta. Siis meillä lämmin ja teillä kuuma.
Tarkoitit kai että kaikenlaiset ötökät sikiävät siellä kuumassa ja kosteassa ilmastossa. Alkoi selkäpiitä kutittaa. Niin ja kaikki pilaantuu.vaikka keitettaisikin nain snottiin raportissa joka tuli labista,no mina olen juonut minerali vetta jo ainakin vuoden, mutta muut perheessamme juovat keitettya vetta.
Eipa ole nakynyt moskiittoja jotka yleensa ovat riesana sadekautena ei karpasiakaan,mitahan linnut syovat?
Ripulitaudit ovat yleisia than vuoden aikaan,soin viinirypaleita ja nyt on aika ripuli,juosta pitaa.
- beataB*
Kohta alkaa formulat.
Semmoiset, kun isot miehet ajaa ympyrää.
Kimi on kuulemma paalulla.
Ensi vuonna Suomesta ajaa myös Heikki Kovalainen.
Herrasmiehen ja fiksun oloinen tyyppi
Isoihin saappaisiin poika joutuu, kun Alonso siirtyy McLarenille.
Kokemattomuuttaan päivitellään.
Mutta onhan Rellu hyvä auto.
Onnea toivotamme kuskeille- uzma-m
paalla,toivottavasi Kimin auto kestaa,onko ferrarin kuski ensivuonna?
- beataB*
uzma-m kirjoitti:
Näin huhutaan,
Ja että Maikkeli lopettaisi. - beataB*
uzma-m kirjoitti:
tieto julkaistaan.
Renault olisi halunnut Kimin Alonson kaveriksi talliinsa,
mutta myöhästyivät sopimuksissa.
kertoili tallipäällikkö Briatore
Raha ratkaisee - beataB*
uzma-m kirjoitti:
On myös ratamoottoripyöräilijä Mika Kallio
Aivan hirveän näköistä hommaa, kun polvet viistävät maata kurveissa.
Kallio kaasuttelee, ohittelee kiihdyttelee, jarruttelee ja menee toivon mukaan vielä pitkälle. - Helena04 ejk
Tervehdys kuin tuulahdus! Ja nyt jännäämään. Eli juonessa mukana.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694899KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1923840- 1883611
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?783279Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502979- 252004
- 241961
- 1851833
- 301696
- 431405