Olen kyllä lukenut netistä kaiken mahdollisen ikkunoiden kittauksesta.
Mutta nyt yhden 3-ruutuisen kitanneena yllätyin miten vaikeaa se voi olla. Kitti tarttuu työkaluihin mutta ei kunnolla puuhun ja lasiin. Vesi auttaa vähän, mutta sitä kertyy herkästi liikaa siihen lasille. Kittinä käytän Tikkurilan valmista vanhan ajan ikkunakittiä. Pohjamaalaus suoritettu ohjeiden mukaan Tikkurilan Teho-ikkunamaalilla. Kittiä en ohentanut- pitäisikö(?), helpottaisiko työtä? Kittaukseni ei kuivunut ainakaan yhdessä vuorokaudessa lainkaan, milloin kitti on tarpeeksi kuivaa päällemaalausta varten eli "millaiseksi" sen pitää kuivua?
Kittaukseni on korjausta eli osaksi vanhoja kittejä jäljellä, osaksi ruudun vaihtoja. Löysin muuten lasiliikkeestä kuparista lasituslankaa, varmasti maailman parhaiten toimivia keksintöjä=)
Ohjeita kittaajalle?
10
14989
Vastaukset
- ei oo helppoo!
Kittaus ei tosiaan ole ihan helppoa ainakaan alkuun, sitten kun on parikymmentä ruutua takana niin alkaa jo vähän sujua ;o)
Ensinnäkin: onko kittisi liian löysää? Kitin pitäisi irrota käsistä kun "muovailet" sitä, eli jos kitti tarttuu käsiin, siihen pitää lisätä liitujauhoa (saa ainakin restaurointiliikkeistä). Usein nuo valmiskitit ovat koostumukseltaan löysiä, ja sopivat sellaisenaan vain aluskitiksi.
Onko kittiveitsesi hyvä? Halvat kittiveitset ovat usein liian jäykkiä ja siksi hankalia käyttää.
Painele kitti hyvin ensin käsillä paikoilleen.
Älä käytä kitatessa vettä paljoa, kastat vain veitsen siihen ennen kuin vedät kitin lopulliseen malliinsa.
Ja tosiaan, harjoitus tekee mestarin!- jäi vielä sanomatta
että se kitin kuivuminen ei tarkoita samaa kuin kitin kovettuminen. Useimmat kitit voi päällemaalata jo vuorokauden kuluttua, jotkut jopa heti kittauksen jälkeen, mutta nämä ohjeet pätevät vain pellavaöljymaaleihin.
Kannattaa tarkistaa kitin sekä maalin valmistajalta koska kitti on päällemaalattavissa.
Itse jouduin uusimaan yhden vuosi sitten kittaamani ikkunan (se kun hajosi ;o). Kitti oli yhä pehmeää maalin alla, joten sen kovettumista ei tosiaan kannata jäädä odottelemaan!
- Pehku
Valmiskitti, esim. Tikkurilan, on liian notkeaa purkissa, ja sitä tulisi jäykistää liitujauholla, esim. Uulalta saa kilon pussissa. Hieman liitua ja käsissä taikinan muokkausta, niin valmiskitti kelvolista kittaukseen. Itse olen tehnyt kittiveitsen ihan tavallisesta suht jäykästä 30mm lastasta, smirklasin itse siihen halutun profiilin.
Päällemaalaus pellavaäljymaalilla vaikka heti, liuotinohenteisella vasta pinnan kuivahdettua, aika riippuu niin paljon olosuhteista, ettei tarkkaa voi sanoa. Liian tuoreelle kitille maalattuna liuotinohenteinen rypistää pinnan, muttei sen pahempaa. Keväällä kitattu kitti vielä pehmyt, 2003 jouluna kitattu jo melko kova, mutta ei kova kuin vuosikymmeniä vanha kitti... Siinä skaalaa. - Peruskorjaaja
Liitujauhetta saa Starkistakin. Kittiä voi tehdä itse sekoittamalla vernissaa (keitettyä pellavaöljyä) liitujauheeseen. Laittamalla löysähköä kittiä pieneen muovipussiin ja leikkaamalla sen kulmaan reiän, saa kätevästi levitettyä aluskittiä lasin alle.
Päällykittiä varten kannattaa leipoa kitistä pitkää ohkaista pötköä ja painella se ikkunan päälle. Katkoksia kannattaa välttää, sillä kovetettuaan saattaa siihen tulla halkeama. Lopuksi kittiveitsellä sileäksi. Kitti kannattaa jättää noin pari milliä ikkunan sisäpuolisen kyntteen sisäpuolelle (i.e. kynte näkyy lasin läpi pari milliä). Voit viimeistellä kittisauman tuputtumalla pensselillä, jonka päässä on liitujauhetta.
Kun maalaat kitin, niin maalaa pari milliä kitin yli lasin päälle, niin että puitetta ei enää näy ulkopuolelta. Maalin kuivuttua viimeistelet rajat partakoneen tms. terällä.
Kittaaminen on todella vaikeaa. Ekat yritykset ovat tosiaan juosten kustun näköisiä. Ei muuta kuin harjoittelemaan. Kyllä se siitä alkaa sujumahan.- Pehku
Itsetehty kitti halvempaa, ja ehkä pitkässä juoksussa kestävämpää, mutta paljon työläämpää ja hankalampaa käyttää kuin valmiskitti. Itse aioin tehdä kaikki kittaukset itsetehdyllä, mutta huonolatuisen liitujauhon takia meni 24 ruutua uudelleenkittaukseen, kitit valuivat pois kun pokat nostin pystyasentoon. Saman valmistajan pellavaöljy ja toisen valmistajan liitujauho, niin ei mitään ongelmaa, samat olosuhteet ja tekniikka (sattui olemaan jämäpussi ja tein vertailua)... Silloin kolmen turhan työpäivän jälkeen ostin valmista, ja sillä olen ikkunat tehnyt, paljon nopeampaa, vaikkei kelpaa ehkä puritaanisimmille. Minulla tosin korjattavia ruutuja yli 200, joten aikasäästökin on jonkinlainen mittari...
- kuin edellisellä
Pehku kirjoitti:
Itsetehty kitti halvempaa, ja ehkä pitkässä juoksussa kestävämpää, mutta paljon työläämpää ja hankalampaa käyttää kuin valmiskitti. Itse aioin tehdä kaikki kittaukset itsetehdyllä, mutta huonolatuisen liitujauhon takia meni 24 ruutua uudelleenkittaukseen, kitit valuivat pois kun pokat nostin pystyasentoon. Saman valmistajan pellavaöljy ja toisen valmistajan liitujauho, niin ei mitään ongelmaa, samat olosuhteet ja tekniikka (sattui olemaan jämäpussi ja tein vertailua)... Silloin kolmen turhan työpäivän jälkeen ostin valmista, ja sillä olen ikkunat tehnyt, paljon nopeampaa, vaikkei kelpaa ehkä puritaanisimmille. Minulla tosin korjattavia ruutuja yli 200, joten aikasäästökin on jonkinlainen mittari...
en myöskään suosittele tekemään itse kittiä -ellet halua tehdä kaikkea todella vaikeamman kautta. Itse kittasin omatekoisella ensimmäiset ikkunat, mutta kun kerran kokeilin laadukasta valmiskittiä, niin eipä tullut enää mieleenikään alkaa ite vatkuttamaan kittiä.
- 34 ikkunaa
Vaikka onkin vanha ketju, nostin sen monellekkin ajankohtaisena piruuttani ylös. Vanhojen kitattujen ikkunoiden korjaamiseen kun ei välttämättä ohjeiden löytäminen ole niin helppoa. Ja vaikka hyviä ohjeita tuossa oli, jäi yksi tärkeä asia huomiotta.
Siis ikkunakittihän ei varsinaisesti kuivu koskan, tai hyvän kitin ei pitäisi kuivua. Periaatteessa kittaus on uusimisen tarpeessa, kun kitti on kuivunut. Kuivunut kitti halkeilee ja lohkeilee irti palasina, lasit ovat "irti", eivätkä enää ole ilman ja veden pitäviä.
Kittiuran pohjamaalaus on tehtävä hyvin, jotta kitti kestäisi mahdollisimman pitkään kuivamatta. Jos kittaa suoraan puulle, kuivuu kitti taatusti, kun kitin öljy imeytyy puuhun.
Itse en koe kittaamista mitenkään vaikeaksi, mutta harjoitus tietysti siinäkin hommassa tekee mestarin. Tuota Tikkurilan kittiä olen käyttänyt. Tuubista aluskitti ja purkista varsinainen kittaus. Tosin pieniin korjauksiin ei molempia kannata ostaa.
Kolme - viisi päivää olen itse kitin antanut pinnaltaan kuivahtaa ennen maalausta. Sellaisenaanhan tuo Tikkurilan kitti on aika notkeata ja maalattava varovasti, liian jäykällä pensselilläkin saa kitin ruttuun. - kokemusta 120 vuotta
tehkää ikkunat kunnolla ja kaikki saumat yleensäkin, niin jää noi kiteillä pelleilyt kokonaan pois... näin on !
- Raaka totuus
Kittaustapoja suunniteltaessa on ensisijaisesti huomioita rakennus, rakennuksen koko, ikkunoiden määrä, ikkunoita käyttävät ja huoltavat henkilöt.
Pellavaöljykittaus sopii pientaloihin joissa käyttäjä havaitsee ja huoltaa pienet kittivauriot heti vaurion syntyessä. Tarkistus ja huoltotoimet kahden vuoden välein.
Elastiset lasituskitit ovat omiaan kerrostaloissa ja huoltohenkilöiden armoilla olevissa kiinteistöissä. Tarkistus ja mahdolliset huoltotoimet viiden vuoden välein.
Kerrostaloissa pitkäikäisen sekä parhaan lopputuloksen saa tippanokallisella kittilistalla.
Ikkunakitin määräävänä teikijänä, ei saa olla kittaajan näkemykset tai tottumukset.
Puiterakenteiden sekä maalipintojen pitkäaikainen kesto, lienee ikkunakittausten päätavoite.
Eniten puu- ja maalivaurioita aiheuttaa kohteeseen sopimattomat kittausmateriaalit.
Lisäksi vaurioiden syntyä edistää taidottomasti asennetut kitit ja kittilistat. - Kittaaja
Kittaamista pitää harjotella. Ensin pitää muutama vuosi kitata kaljaa raksalla ja sen jälkeen voi siirtyä ikkunoiden kittaamiseen. Paras tulos saavutetaan jos kitataan molempia yhtäaikaa. Sopiva suhde alussa voisi olla 1:6 eli 1 osa kaljan kittaamista ja 6 osaa ikkunan. Lopussa suhde voi olla päinvastainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991598Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481119Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441010Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29939Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50866Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s46838Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56788Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760