Poikien syrjäytyminen ja yksinhuoltajuus

Isä & poika

Itse olen etäisi, mutta Iltalehdessä oli kiinnostava artikkeli nuorten miesten syrjäytymisestä. Yksi syrjäytymistä enteilevistä merkeistä on yksinhuoltajuus. Ikävä kyllä artikkelissa ei mennä sen syvemmälle aiheeseen, mutta alkoi kiinnostaa asian tarkempi tutkiminen. Aiheuttaako isättömyys pojan syrjäytymistä? Entä äidittömyys? Suurimmassa osassa yksinhuoltotilanteita äiti lienee se vanhempi joka on lapsen kanssa yksin. Jos näin, niin isän puute voisi aiheuttaa tuollaista. Entäs toisinpäin? Mitä äidin puute aiheuttaa pojissa? Mitä äidin puute aiheuttaa tytöissä?

Kaikkein eniten minua kiinnostaa kuitenkin yhteishuoltotilanteiden vaikutukset lapsiin, etenkin poikiin. Löytyisikö mistään tarkempaa matskua?

Artikkeli löytyy täältä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200608315057357_uu.shtml

22

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvää

      on, että eroperheiden pojat/lapset ovat riskiryhmä. Tullut aiemminkin esille.
      Varmaan tuosta tulee samanlainen "väittely" kuin lihavuuden "riskien mitätöimisestä" ,koska on niin paljon laihoja jotka sairastuvat ja kuolevat nuorempina kuin lihavat...
      Eli ei haluta tunnustaa eron/yh:n merkitystä/riskiä...

    • täältä....
      • ...

        Jokaisella on syynsä erota. Ei ero aina ole huono asia lapsen kannalta. Jos esim. on alkoholismia tai väkivaltaa ei lapsen paikka siellä ole.

        Ärsyttävää yleistämistä taas tuo tutkimus.

        Kyllä se alkoholisti-isän lapsikin on käytännössä isätön vaikka isä naimisissa äidin kanssa edelleen olisikin.


      • minäkin..
        ... kirjoitti:

        Jokaisella on syynsä erota. Ei ero aina ole huono asia lapsen kannalta. Jos esim. on alkoholismia tai väkivaltaa ei lapsen paikka siellä ole.

        Ärsyttävää yleistämistä taas tuo tutkimus.

        Kyllä se alkoholisti-isän lapsikin on käytännössä isätön vaikka isä naimisissa äidin kanssa edelleen olisikin.

        arvasin, että joku alkaa tuoda esiin "faktoja" jotka jokainen tietää ja hyväksyy...kuten juuri tuo, että ero ei ole aina huono...pitää erottaa olennainen - riskit ja miten voi ehkäistä...vaikkapa ns turhia eroja, joihin ei kuulu hakkaamisia alkoholsimia ym...pitääkö vääntää rautalangasta...?


      • ero????
        minäkin.. kirjoitti:

        arvasin, että joku alkaa tuoda esiin "faktoja" jotka jokainen tietää ja hyväksyy...kuten juuri tuo, että ero ei ole aina huono...pitää erottaa olennainen - riskit ja miten voi ehkäistä...vaikkapa ns turhia eroja, joihin ei kuulu hakkaamisia alkoholsimia ym...pitääkö vääntää rautalangasta...?

        Ei jum*l*ut*, kaikki ne erot joissa syynä ei ole miehen alkoholismi ja/tai väkivalta ovat turhia...KO?


      • arvellaan olevan
        ero???? kirjoitti:

        Ei jum*l*ut*, kaikki ne erot joissa syynä ei ole miehen alkoholismi ja/tai väkivalta ovat turhia...KO?

        mm, Väestöliiton, MLL:n ym asiantuntijoiden mukaan..

        http://www.vaestoliitto.fi/?x11011=21383


      • mieltä kanssasi
        ... kirjoitti:

        Jokaisella on syynsä erota. Ei ero aina ole huono asia lapsen kannalta. Jos esim. on alkoholismia tai väkivaltaa ei lapsen paikka siellä ole.

        Ärsyttävää yleistämistä taas tuo tutkimus.

        Kyllä se alkoholisti-isän lapsikin on käytännössä isätön vaikka isä naimisissa äidin kanssa edelleen olisikin.

        Ja sanonpa ihan kokemuksella. Isäni on alkoholisti ja lapsuutemme murkku-ikämme ei ollut tosiaankaan mukavinta aikaa. (enenpää en kerro) Sisaruksista tytöt perustivat perheen ja elävät ns.normaalia elämää. Mutta 2/3 yksinhuoltajia (ei osaa elää parisuhteessa, kotoa huono malli) MUTTA pojat molemmat syrjäytyneitä. Molemmat kävivät kyllä koulut ja aloittivat työ elämänkin, mutta itsenäistyminen olikin vaikeampaa ja ovat kovasti katkeria isälleen.
        Tää on vaan yksi esimerkki kun pidettiin perhe väkisin koossa "muka" lasten takia. Me lapset toivottiin kovasti että eroaisivat ja saatas kotiin rauha.


    • justiina

      Itse olen kasvanut lapsuudessa ilman äitiä näin ollen olen isän kasvattama.
      Eihän se tietty aina herkkua ole eteenkään tyttölapselle jos sitä omaa äitiä ei ole silloin kun sitä tarvisisi,mutta pärjätty on ilmankin.

      En tunne olevani mitenkään ns. syrjäytynyt,eikä myöskään pikkuveljeni. Itse olen kahden lapsen äiti,ammatteja on kaksi ja kohta aloitan opiskelut.

      Eiköhän nämä syrjäytymis jutut ole paljon kiinni nuoresta itsestään,kasvatys metodeista yms.. Myönnän,että minullakin olisi tuon perusteella mahdollisuus olla jotain muuta kuin nyt olen,mutta järki on voittanu tähän asti. Se miten elämänsä kukanenkin käyttää ja mitä siltä odottaa on pitkälti meistä jokaisesta itsestään kiinni.

      • osa on

        onnekkaita jos on kunnollinen yksi vanhempi.Jotain perää kuitenkin täytyy olla noissa "riskiväitteissä". Satuin kuulemaan radiosta Stakesin Rimpelän mielipiteen ja hän ehdotti yhdeksi ratkaisuksi sen, että opintovelvollisuus nostetaan 18v:n. Kunnilla olisi velvollisuus järjestää opintopaikka.
        Monet 15v ylöspäin olevat pojat ovat kadulla ja "heitteillä" ilman työtä ja opiskelua peruskoulun jälkeen.


    • poikien yh

      Pojat käyneet koulunsa hyvällä menestyksellä ja molemmilla vakituinen työpaikka. Asuvat omillaan. ja ovat seurustelleet jo useamman vuoden vakituisesti. Tytöt mukavia miniä ehdokkaita :)
      Pojat käyvät usein tyttö-ystäviensä kanssa tervehtimässä äitiä.
      Vanhempi pojista pelannut jalista aktiivisesti yli 10 vuotta ja urheilee muutenkin. Armeijassa vuoden ja tuli alikessuna pois. Voisin jatkaa kehumisia vaikka kuinka paljon, sillä olen ylpeä pojistani.
      Ja varsinkin siitä että he eivät kuulu tämän tutkimuksen tuloksiin.

      Luulenpa että jos näitten tutkittujen vanhemmat ois väkisin pitänyt liittonsa kasassa, niin pojista ei siltikään ois tullut sen kummosempia, ellei vieläkin pahempia.
      Se on totta että ero on aina lapsille rankka kokemus, varsinkin jos lapsi on juuri murros-iän kynnyksellä. Mutta lapsen kehitykseen vaikuttaa myös lähivanhemman mielentila eli kaikki viha ja katkeruus mtä eroissa usein ilmenee.

    • annilies

      tuo tutkimustulos. Varmasti yksinhuoltajuudella voi olla vaikutusta, samoin voi olla "normaaliperheellä" tai vaikkapa toisen vanhemman kroonisella sairaudella. Tutkimusta tuntematta en haluaisi sen enempiä kommentoida, mutta mediassa työskentelevän kanssa seurustelleena haluaisin sanoa jotakin: journalistit eivät ole kaikkien alojen asiantuntijoita, vaikka joutuvat kaiken maailman asioista raportoimaan. Esimerkiksi tutkimuksen tulosten esiintuomisessa on usein helpointa tarttua siihen, minkä ainakin luulee ymmärärtävänsä. Ja mikäpä sen ymmärrettävämpää kuin että yksinhuoltajien lapset ovat jollain lailla häiriintyneitä - eli yhteiskuntamme on ruokkinut ja edelleen paljolti ruokkii tuota myyttiä. (tähän voin siteerata itseäni varmaankin kymmenen vuotta seurannutta kauhulausetta, joka lähti erään aamutelkkarissa toimivan toimittajan suusta: "yksinhuoltajien lapsia ja muita häiriintyneitä")

    • murhaajat?

      He eivät kuuluneet kai mihinkään noista riskiryhmistä.

      Luulen kyllä että uraputkivanhemmat ovat melkoinen riski lapsilleen.

      • ......

        riski kuitenkin kuin yksihuoltajat lapsilleen...


      • yksinhuoltajan lapsi
        ...... kirjoitti:

        riski kuitenkin kuin yksihuoltajat lapsilleen...

        3-vuoden ikäisestä asunut isäni luona joka oli yksinhuoltaja, enkä nyt kauhean syrjäytynyt tunne olevani. Itselläni kaksi lasta, paljon kavereita ja elämä noin muutoinkin mallillaan.

        En jostain syystä usko että syy syrjääntymiseen löytyy siintä että lapsi on kasvanut yksinhuoltaja perheessä. Voi ehkä vaikuttaa asiaan jollain tavoin mutta yksistään ei.


      • .....
        yksinhuoltajan lapsi kirjoitti:

        3-vuoden ikäisestä asunut isäni luona joka oli yksinhuoltaja, enkä nyt kauhean syrjäytynyt tunne olevani. Itselläni kaksi lasta, paljon kavereita ja elämä noin muutoinkin mallillaan.

        En jostain syystä usko että syy syrjääntymiseen löytyy siintä että lapsi on kasvanut yksinhuoltaja perheessä. Voi ehkä vaikuttaa asiaan jollain tavoin mutta yksistään ei.

        pitäisikö sinun subjektiivisten kokemustesi pohjalta evätä kaikilta päinvastaista kokeneilta yksinhuoltajien lapsilta oikeus elämänlaadun parantamiseen?


    • ...

      ..."SOSIAALIEN tausta ja yksinhuoltajuus"...

      • .....

        mitä kuvittelet sen tarkoittavan?


      • lainatun artikkelin
        ..... kirjoitti:

        mitä kuvittelet sen tarkoittavan?

        kirjoittaja "sosiaalisella" taustalla?
        Se jäi kyseenalaiseksi.


    • vaikka mitä

      jos tahtoo,se on ihan mitä haluaa nähdä. Kyllä voidaan "tutkia" ihan mitä vaan ja löytää ihan mitä vastauksia vaan halutaan.

    • ja onnellinen

      perhe on hyvä kasvualusta kaikille ihmisille. Aina on joku joka jaksaa kuunnella,ei ole koskaan yksin,on turvallista kun on aina iso porukka ympärillä,mihinkään ei tarvitse mennä yksin.Jos on yhden lapsen yksinhuoltajaperheen lapsi ja vanhempi on tavallinen palkansaaja,siis ei mikään rikas,ei omisteta autoa,ei voida käydä lomareissuilla jne.kyllä siinä tuntee jo itse aikuinenkin itsensä syrjäytyneeksi.Se on se toimeentulo, mikä on pieni, vaikka täällä sitä niin kovasti arvostellaan,että jotkut vaan rahaa ja rahaa haluavat.Se on kyllä todellakin joskus rahastakin kiinni se syrjäytyminen.Mites lähdet juhliin kauemmas kun ei ole varaa autoon? Miten kutsut lasten kavereita synttäreille,kun ei ole rahaa ja on ahdasta ettei lapsi edes kehtaa kavereita käskeä?Miten kuskaat lasta harrastuksiin,kun ei ole autoa ja ulkona on pääkallokeli ja räntää tulee??Miten tulee syrjäytyneeksi???Eikä tämä köyhyys (=syrjäytyminen") ole vain yh:n "etuoikeus".

    • hi77y

      Yli 10 vuotta kulunut ketjun aloittamisesta ja yksinhuoltaja-äitien merkitys lapsen syrjäytymiseen on entistä vaietumpi tabu julkisessa keskustelussa.

    • Liibaleenalaaba

      Mun lapset sanoi Mikset äiti eronnut aiemmin. Odotin heidän kasvua. Niin pojasts tuli syrjäytynyt,mutta ei onneksi päihteitä käytä!! Niin. Avioliitossa kituutin lasten takia. No sanokaa olisiko poikani tilanne parempi ,jos olisin eronnut aiemmin vai nyt,kun lapset aikuistui. Minusta on tapauskohtaista. Negatiivisen ilmapiirin lapset aistii,oli sitten kuinka ydinperhe kyseessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3945
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3052
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      3010
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2838
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2784
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2525
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      2396
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      225
      2084
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1987
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1947
    Aihe