pieniä matoja(ko)??

akaattikotilo-90

Huomasin toissa pivänä terraarion seinällä paljon sellasia iiiihan pieniä läpinäkyviä "luikeroita".. Ja osa niistä liikkuki. Sit päättelin että ne on jonkilaisia matoja.. Vaihoin heti mullat, kuunasin terran ja kaikki astiat tiskiharjalla, ja pesin myös kotilot kynsiharjalla.. Sinä iltana ei näkyny seinillä mitään, mutta tänään. Seinillä oli yhtä paljo ku toissapäivänä niitä pieniä möngertäjiä!! Mitä mä teen?? Ja mistä ne on tullu?? Jos osaatte auttaa nii oon kiitoksen velkaa:)

6

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-ja-gekkofani

      kotilo kyseessä? Aksu? Luontokotilo?

      Epäilen vahvasti loisia tai jtn. kärpäsen toukkia..
      Saattavat tulla kotilon sisästä..

    • maranello

      Epäilen vahvasti, että ovat kukkakärpäsen toukkia. Turpeet pois ja talouspaperi tilalle. Ja kaikki huonekasvit pitää myrkyttää. (semmoisella aineella, jota saa kukkakaupoista ainakin, se ei siis itse kasveja tapa) Painiskelin itse saman ongelman kanssa jokunen aika sitten. (omistan 7 akaattikotiloa) Onnea yritykseen!

      • aloittaja

        Aksuja ne on:)
        Joo, teen mitä vain että saan ne pois!! Eilenkin pesin terraa kaks tuntia, ja vielä jynssäsin pesuhuoneen lattian mäntysuovalla:) Äiti ja isä on sitä mieltä, että kotilot pitää hävittää jos ne madot ei häviä..:/ oon kyllä huomannu että meillä on nyt sellasia pikkukrpäsiä, jos ne on niitä kukkakärpäsiä.. Ne madot on n. 7mm pitkiä, ja läpinäkyviä.. Mä vaihan huomenna taas mullan talouspaperiin. (huoh):) Niin, ku pesin terran eilen, niin niitä oli jo sinä iltana niitä matoja seinillä.. Onkohan ne jotenki arttunu kotiloihin, ja leviää niiden mukana.. Osaatteko sanoa??

        Kiitti maranello!!


      • maranello
        aloittaja kirjoitti:

        Aksuja ne on:)
        Joo, teen mitä vain että saan ne pois!! Eilenkin pesin terraa kaks tuntia, ja vielä jynssäsin pesuhuoneen lattian mäntysuovalla:) Äiti ja isä on sitä mieltä, että kotilot pitää hävittää jos ne madot ei häviä..:/ oon kyllä huomannu että meillä on nyt sellasia pikkukrpäsiä, jos ne on niitä kukkakärpäsiä.. Ne madot on n. 7mm pitkiä, ja läpinäkyviä.. Mä vaihan huomenna taas mullan talouspaperiin. (huoh):) Niin, ku pesin terran eilen, niin niitä oli jo sinä iltana niitä matoja seinillä.. Onkohan ne jotenki arttunu kotiloihin, ja leviää niiden mukana.. Osaatteko sanoa??

        Kiitti maranello!!

        Ne on inhoja otuksia. Suosittelen että otat käsittelyyn myös mahdolliset huonekasvit...Taisin edellisessä viestissäni mainitakkin tästä asiasta. Ja muista pestä kotilot! Hedelmät tuntuvat houkuttelevan näitä kärpäsiä, joten karsi hedelmät ja piltit pois ainakin kahden viikon ajaksi kotiloittesi ruokalistalta. (Itse jouduin tämänkin tekemään...)
        Vanhemmilesi voit sanoa, etteivät ne kärpäset ja madot ole vaarallisia, inhoja kylläkin. Tarpeeksi kauan vaan pidät talouspaperia, niin kärpäset kuolevat eikä uusia synny, kun niiden munintapaikat on eliminoitu.


      • aloittaja
        maranello kirjoitti:

        Ne on inhoja otuksia. Suosittelen että otat käsittelyyn myös mahdolliset huonekasvit...Taisin edellisessä viestissäni mainitakkin tästä asiasta. Ja muista pestä kotilot! Hedelmät tuntuvat houkuttelevan näitä kärpäsiä, joten karsi hedelmät ja piltit pois ainakin kahden viikon ajaksi kotiloittesi ruokalistalta. (Itse jouduin tämänkin tekemään...)
        Vanhemmilesi voit sanoa, etteivät ne kärpäset ja madot ole vaarallisia, inhoja kylläkin. Tarpeeksi kauan vaan pidät talouspaperia, niin kärpäset kuolevat eikä uusia synny, kun niiden munintapaikat on eliminoitu.

        Kiitti maranello, oot ihana:)
        Mä siis tänään vaihan mullat ja pesen kotilot.. Ja en laita hedelmiä.. Vihanneksia siis voi laittaa? Ja meillä ei pahemmin oo huonekasveja, nii ei siis niitä tarvi myrkyttää:) Toivottavasti nyt toi äiti antaa mun pitää nuo, se sanoo että "me ei matojen keskellä eletä plaaplaaplaa"... Mutta en tosiaankaa oo luopumasta pikku kullannnupuistani:D


      • maranello
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitti maranello, oot ihana:)
        Mä siis tänään vaihan mullat ja pesen kotilot.. Ja en laita hedelmiä.. Vihanneksia siis voi laittaa? Ja meillä ei pahemmin oo huonekasveja, nii ei siis niitä tarvi myrkyttää:) Toivottavasti nyt toi äiti antaa mun pitää nuo, se sanoo että "me ei matojen keskellä eletä plaaplaaplaa"... Mutta en tosiaankaa oo luopumasta pikku kullannnupuistani:D

        Hyvältä kuulostaa, suosittelen että vaihdat mullat talouspaperiin ainakin kahdeksi viikoksi. Kyllä sen sitten huomaa kun kärpäset alkaa vähentyä...
        Vihanneksia kyllä, hedelmissä on sokeria, niin se houkuttelee niitä kärpäsiä.
        Muistat vaan pitää talouspaperin kosteana, niin eiköhän se siitä iloksi muutu:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe