Sensomotorinen kuntoutus?

rasev

Ollaan menossa 9-vuotiaan tytön kanssa, jolla lukivaikeuksia, sensomotoriseen kuntoutukseen Lapinlahdelle Peku Oy:lle. www.pekuoy.fi

Onko kenelläkään kokemusta?

Vaikuttaisi ihan hyvälle?

13

8539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hapana

      Hei!
      Olen käynyt pekussa poikani (14v.) kanssa puolitoista vuotta. Olen ollut todella tyytyväinen sieltä saamaani apuun. Kalliiksihan se tulee, mutta sieltä saamaamme apua ei voi mielestäni mitata rahassa. Onnea teidän "kuoppaiselle" tiellenne :)

      • rasev

      • hapana
        rasev kirjoitti:

        Minä kun en hinnasta vielä tiedä, 40€ on ensimmäinen käynti.

        [email protected]

        40??? Mistä moisen summan olet kuullut? Tai sitten sielä on systeemit muuttunut, sillä meidän eka käynti oli 200€, eikä ainakaan Tapiola-vak.yhtiö maksa siitä yhtään mitään. Hinnat ovat ilm. nousseet, sillä muut käynnit olleet 250€. MUTTA se apu ja helpotus, mitä me olemme saaneet, nämä summat ovat kuitenkin pieniä, toisaalta. Lukioirehan ei ilmene pelkästään vain lukemisessa ja kirjoittamisessa, vaan se heijastuu koko ihmisen käytökseen, mm. rauhattomuus, ärtyneisyys, istuma tyyliin, matkapahoinvointiin, käsialaan, kuuloon.....Listasta tuli piiitkä. Onko teillä kuinka pitkä matka Lapinlahdelle?


      • rasev
        hapana kirjoitti:

        40??? Mistä moisen summan olet kuullut? Tai sitten sielä on systeemit muuttunut, sillä meidän eka käynti oli 200€, eikä ainakaan Tapiola-vak.yhtiö maksa siitä yhtään mitään. Hinnat ovat ilm. nousseet, sillä muut käynnit olleet 250€. MUTTA se apu ja helpotus, mitä me olemme saaneet, nämä summat ovat kuitenkin pieniä, toisaalta. Lukioirehan ei ilmene pelkästään vain lukemisessa ja kirjoittamisessa, vaan se heijastuu koko ihmisen käytökseen, mm. rauhattomuus, ärtyneisyys, istuma tyyliin, matkapahoinvointiin, käsialaan, kuuloon.....Listasta tuli piiitkä. Onko teillä kuinka pitkä matka Lapinlahdelle?

        Tuollaisen hinnan he sieltä antoivat kun varasimme ajan (40€). Kertoivat että RAY (kiitos vaan pelaajat) tukee toimintaa, ja sillä hinta kohtuullinen. Meillä matkaa tulee ensi käynnille Kuopiosta n. 60km. Jatkossa käymme kuopiossa jossakin toimipisteessa tms. Näin he kertoivat.
        Te olette käyneet varmaan jo jokin aika sitten?

        Vakuutusyhtiö tai kela eivät varmastikkaan maksa mitään, koskapa kyseessä ei ole kansainvälisen tautiluokituksen mukainen sairaus/sairaudenhoito.


      • hapana
        rasev kirjoitti:

        Tuollaisen hinnan he sieltä antoivat kun varasimme ajan (40€). Kertoivat että RAY (kiitos vaan pelaajat) tukee toimintaa, ja sillä hinta kohtuullinen. Meillä matkaa tulee ensi käynnille Kuopiosta n. 60km. Jatkossa käymme kuopiossa jossakin toimipisteessa tms. Näin he kertoivat.
        Te olette käyneet varmaan jo jokin aika sitten?

        Vakuutusyhtiö tai kela eivät varmastikkaan maksa mitään, koskapa kyseessä ei ole kansainvälisen tautiluokituksen mukainen sairaus/sairaudenhoito.

        Meillä peku alkoi keväällä 2005. On se hyvä, että systeemit muuttuvat ja että hinnat voivat jopa laskea:) 40€ ei kyllä ole sitten paljoakaan siihen verrattuna, mitä me ollaan maksettu. Meillä oli pari käyntiä Lapinlahdella ja matkaa sinne vajaa 300 km. Mutta sitten olemme päässeet viime käynneillä lähikaupunkiin, minne on 130km.


      • Tuesta
        hapana kirjoitti:

        Meillä peku alkoi keväällä 2005. On se hyvä, että systeemit muuttuvat ja että hinnat voivat jopa laskea:) 40€ ei kyllä ole sitten paljoakaan siihen verrattuna, mitä me ollaan maksettu. Meillä oli pari käyntiä Lapinlahdella ja matkaa sinne vajaa 300 km. Mutta sitten olemme päässeet viime käynneillä lähikaupunkiin, minne on 130km.

        RAY:n sivuilta katsoin, jotta sitä aloitettu tukemaan vuonna 2005.


      • hapana
        Tuesta kirjoitti:

        RAY:n sivuilta katsoin, jotta sitä aloitettu tukemaan vuonna 2005.

        Kiitos tiedosta! Täytynee nyt sit selvitellä niitä maksuasioita, joita on jo maksettu pekuun.


      • Rasev
        hapana kirjoitti:

        Kiitos tiedosta! Täytynee nyt sit selvitellä niitä maksuasioita, joita on jo maksettu pekuun.

        Kävimme eilen sitten siellä Lapinlahdella. Tutkimuksessa löytyi jäänteitä Moro-heijasteesta ja kuulossa oli myös vikaa. Saatiin sieltä kotiharjoitusohjeet ja musiikki-cd.

        Käynti maksoi 40€, koska kävimme Ylä-Savon lukiyhdistyksen (pe-ku luki ry tai joku sellainen) vastaanotolla. Seuraava käynti Joulukuussa, hintaa sitten taas se 40€.

        Eli te olette varmaan käyneet Hannu Hätisen vastaanotolla yksityisesti, jolloin hinta 200-300€. Tällainen hinnasto oli siinä seinällä.

        Yhdistys saa tukea RAY:ltä, yksityinen henkilöhän ei tukea varmaan saa.


      • hapana
        Rasev kirjoitti:

        Kävimme eilen sitten siellä Lapinlahdella. Tutkimuksessa löytyi jäänteitä Moro-heijasteesta ja kuulossa oli myös vikaa. Saatiin sieltä kotiharjoitusohjeet ja musiikki-cd.

        Käynti maksoi 40€, koska kävimme Ylä-Savon lukiyhdistyksen (pe-ku luki ry tai joku sellainen) vastaanotolla. Seuraava käynti Joulukuussa, hintaa sitten taas se 40€.

        Eli te olette varmaan käyneet Hannu Hätisen vastaanotolla yksityisesti, jolloin hinta 200-300€. Tällainen hinnasto oli siinä seinällä.

        Yhdistys saa tukea RAY:ltä, yksityinen henkilöhän ei tukea varmaan saa.

        Juuri näin, eli ollaan käyty Hätisellä. Meillä ei ole ollut tietoa tästä toisesta vaihtoehdosta. Mutta hoidot kuulostaa samalta.

        Ollaan siis tehty moro -liikkeitäkin ja tehdään vieläkin ajoittain, kun oireet tuntuvat palaavan. Pojalla moroheijaste tuntuu istuvan tiukassa. Muistaakseni näissä moroissa oli sellainen "mukava" juttu, että kun hoito alkoi vaikuttaa, poika oli kolme!!! viikkoa aivan kamala. Kiukkuinen, hermostunut, kärsimätön ja nalkuttava. Vaikutus alkaa yl 2-3 vk kuluessa, mutta pojalla se alkoi jo puolen vk:n kuluttua liikkeiden aloittamisesta. Oireet kuuluvat asiaan eli hoito alkaa tehota. Ja sitten sieltä alkoikin kuoriutua pikkuhiljaa aivan ihana poika. Moro -liikkeiden lisäksi meillä on ollut kolme muuta liikesarjaa. Kuuloasiaan on tehty oma liikesarja. Siinä kuulo pyrittiin saamaan oikeakorvaiseksi, koska kuulon käsittelykeskus sijaitsee kallon oikealla puolella. CD:n kuuntelu oli myös kuuloon liittyvää.

        Joskus liikkeiden teko / CD kuuntelu tuntuu työläältä ja tylsältäkin, mutta yrittäkää jaksaa, sillä sinnikkyys kyllä palkitaan ajan kanssa. :)


      • Ne_elly
        hapana kirjoitti:

        Juuri näin, eli ollaan käyty Hätisellä. Meillä ei ole ollut tietoa tästä toisesta vaihtoehdosta. Mutta hoidot kuulostaa samalta.

        Ollaan siis tehty moro -liikkeitäkin ja tehdään vieläkin ajoittain, kun oireet tuntuvat palaavan. Pojalla moroheijaste tuntuu istuvan tiukassa. Muistaakseni näissä moroissa oli sellainen "mukava" juttu, että kun hoito alkoi vaikuttaa, poika oli kolme!!! viikkoa aivan kamala. Kiukkuinen, hermostunut, kärsimätön ja nalkuttava. Vaikutus alkaa yl 2-3 vk kuluessa, mutta pojalla se alkoi jo puolen vk:n kuluttua liikkeiden aloittamisesta. Oireet kuuluvat asiaan eli hoito alkaa tehota. Ja sitten sieltä alkoikin kuoriutua pikkuhiljaa aivan ihana poika. Moro -liikkeiden lisäksi meillä on ollut kolme muuta liikesarjaa. Kuuloasiaan on tehty oma liikesarja. Siinä kuulo pyrittiin saamaan oikeakorvaiseksi, koska kuulon käsittelykeskus sijaitsee kallon oikealla puolella. CD:n kuuntelu oli myös kuuloon liittyvää.

        Joskus liikkeiden teko / CD kuuntelu tuntuu työläältä ja tylsältäkin, mutta yrittäkää jaksaa, sillä sinnikkyys kyllä palkitaan ajan kanssa. :)

        siis kuulon käsittely tapahtuu vasemmassa aivopuoliskossa, SIKSI pitäs kuulla oikealla korvalla. :) (voi minua nysvääjää) jos kuulee vasemmalla paremmin, kiertää viesti oikean aivopuoliskon kautta vasempaan ja on siis hitaampi. ihmisen aivot toimivat "ristiin" kehon puolien kanssa...

        mutta hyvää on sensomotorinen terapia. minuakin auttanut.


    • satumat

      Haluaisin kuulla nimimerkin rasev, tai muiden oppimisvaikeuksista kärsivien kokemuksia sensomotorisesta kuntoutuksesta. Olemme menossa tutkimuskäynnille 9 v. lapsen oppimisvaikeuksien (lukivaikeuksien) takia.
      Kaipaisin kovasti kokemuksia valintani tueksi.

      • kuntoutuksessa

        Hei!

        Me kuultiin puskaradiosta tuosta kuntoutuksesta. Meillä on nyt kuusi vuotias poika joka on ollut aika vaiea lapsi, kielellisesti lahjakas mutta muuten tosiaan... erittäin pelokas, itksekeli kaikki yöt, ei uskaltanut mennä yksin vessaan, reagoi tosi voimakkaasti kaikkiin ärsykkeisiin, tunne-elämään, ihan kaikkeen. Itse oltiin jo totuttu, mutta muut vissiin ei : ). Aloitettiin kuntoutuskun poika oli just viisi, testien tekeminenkin oli vaikeaa kun ei pystynyt keskittymään. Löytyi motorisella puolella refleksijäänteitä ja kuulosssa oli sekä yli että aliherkkyyksiä. Tasapainohan hänellä oli todella heikko. Nyt kuntoutus on jo loppunut, poika on ihan niin kuin muutkin lapset. Se on todella ihmeellistä!!! On niistä harjoituksista itsellekin hyötyä : ) monestihan ne pulmat kulkee isommassa tai pienemmässä mittakaavassa koko suvussa : ). Kärsivällisyyttä vaatii se harjoitusten tekeminen. Ottaa ehkä 5 - 15 minuuttia päivässä, ei pitkä aika mutta silti se säännöllisyys on sitovaa. Lopputulos kyllä palkitsee vaivan, kun vaan muistaa että vuosi siihen varmaan menee.


      • Satumat
        kuntoutuksessa kirjoitti:

        Hei!

        Me kuultiin puskaradiosta tuosta kuntoutuksesta. Meillä on nyt kuusi vuotias poika joka on ollut aika vaiea lapsi, kielellisesti lahjakas mutta muuten tosiaan... erittäin pelokas, itksekeli kaikki yöt, ei uskaltanut mennä yksin vessaan, reagoi tosi voimakkaasti kaikkiin ärsykkeisiin, tunne-elämään, ihan kaikkeen. Itse oltiin jo totuttu, mutta muut vissiin ei : ). Aloitettiin kuntoutuskun poika oli just viisi, testien tekeminenkin oli vaikeaa kun ei pystynyt keskittymään. Löytyi motorisella puolella refleksijäänteitä ja kuulosssa oli sekä yli että aliherkkyyksiä. Tasapainohan hänellä oli todella heikko. Nyt kuntoutus on jo loppunut, poika on ihan niin kuin muutkin lapset. Se on todella ihmeellistä!!! On niistä harjoituksista itsellekin hyötyä : ) monestihan ne pulmat kulkee isommassa tai pienemmässä mittakaavassa koko suvussa : ). Kärsivällisyyttä vaatii se harjoitusten tekeminen. Ottaa ehkä 5 - 15 minuuttia päivässä, ei pitkä aika mutta silti se säännöllisyys on sitovaa. Lopputulos kyllä palkitsee vaivan, kun vaan muistaa että vuosi siihen varmaan menee.

        Meillä lukivaikeudet ovat siten piilossa että ongelmia ei voi nähdä. Lapsi käyttäytyy kuin kuka tahansa saman ikäinen lapsi. Tosin arkuus ja ujous on alkanut nostaa päätään.
        Lukihäiriö näkyy vasta koulutyössä matematiikan ja lukemisen/kirjoittamisen vaikeutena. Juuri opitut asiat unohtuu saman tien. Keskittyminen on vaikeaa, lukemisen ymmärtäminen ja sanalliset tehtävät ovat vaikeita. Kirjoittaminen on työlästä ja käsiala huonoa. Koulupäivän jälkeinen väsymys ja läksyjen teko koulun jälkeen rasittavat jo vapaa-aikaan niin että jotain on ainakin yritettävä tilanteen helpottamiseksi.
        Usein juuri tuollaiset "ei ulospäin näkyvät" ongelmat jäävät vaille hoitoa, kunhan jotenkin vain saa koulun klaarattua loppuun saakka.
        Kiitos sinulle viestistäsi, saimme lisää hyvää palautetta hoitomuodosta ja lähdemme luottavaisin mielin yrittämään. Käytän ilomielin 5-15 min päivästä harjoituksiin, kulutan päivittäin aikaa paljon enemmän ihan turhaan tekemiseen tai tekemättömyyteen. Bonusta olisi tietysti jos tosiaan omakin keskittymiskyky paranisi ja jännitys lievenisi :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe