sukulaissijoitus

______

Hei!
Tiedättekö maksetaanko sukulaisille sijoitetuille lapsille muuta kuin lapsilisä?

Tästä varmaan nyt seuraa niitä näppäriä "rahanahneet sijarit" viestejä, mutta kysyn vaan siksi että tiedän miten hoitaa käytännön asiat. esim. onko varaa tehdä vain osapäiväísesti työtä jotta lapsen kanssa olisi enemmän aikaa ym.

31

6321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukulaissijoituksesta

      korvaukset ja palkkion siinä kuin ventovieraatkin.
      Muistakaa lukea tarkkaan sopimus ennenkuin allekirjoitatte sen. Sukulaissijoitus saattaa olla vielä hankalampi kuin vieraan lapsi sijoitus.

      • ___________

        ok kiitos vastauksesta. Mitähän luokkaa noi korvaukset/palkkiot on? (itse tähän mennessä olen laskenut kaikki menot ym. pelkän lapsilisän mukaan, kun en sitä vielä tässä vaiheessa ole sos.toimistosta kehdannut kysyä kun koko prosessi niin alkuvaiheessa.)

        Mitä muuten siitä sopimuksesta pitäisi oikein tarkkaan tutkailla? Meinaan että mitä asioita siitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon?


      • pirpana111
        ___________ kirjoitti:

        ok kiitos vastauksesta. Mitähän luokkaa noi korvaukset/palkkiot on? (itse tähän mennessä olen laskenut kaikki menot ym. pelkän lapsilisän mukaan, kun en sitä vielä tässä vaiheessa ole sos.toimistosta kehdannut kysyä kun koko prosessi niin alkuvaiheessa.)

        Mitä muuten siitä sopimuksesta pitäisi oikein tarkkaan tutkailla? Meinaan että mitä asioita siitä erityisesti pitäisi ottaa huomioon?

        joo meillä kanssa sama homma menossa ja myösihmettelin miksei kukaan puhu mitään kuluista...mut sit päätin ite ottaa tietoo ja selvis et meidän kohdallaoli vähämokattu...kaikist ensiksi teidän pit'ää pyytää sossoo tekemään toimeksiantosopimuksen ja siinä käy ilmi kaikki olennainen.mä neuvoisin sua menemään perhehoitoliitton sivuille ja sieltä perhehoidon tietopaketti sieltä saat kaikki olennaisen tiedon korvausten määrästä yms.mutta ole tarkkana kun menet tekemään sitä sopimusta et siihen tulee kaikki tarvittavat asiat...kuten olet oikeutettu vuodessa12 vapaaseen minkä sossu maksaa ja sossun pitää ottaa sulle tapaturvavakuutuksen yms.tsemppiä jatkossa!!!:)


    • vain kuolleenruumiini yli

      ...äidin ja isän mielipidettä sijoituksesta.Toivottavasti et oo mieheni sisko joka on rahan ahneudessaan jo alusta asti suunnitellut ukkoni kanssa ottavansa minulta lapset.ET TUU ONNISTUUN JOS OOT!

      • ________

        kyllä olen kysynyt, mutta kiitos huolenpidosta.....


    • aja asiaa

      Kyllä saat sukulaisena myös kulukorvauksen(lapsen menot) ja hoitopalkkion(itselle kuuluva) ja lapsesta myös lapsilisä. Kannattaa ryhtyä sukulaisena sijaisperheeksi. Se on lapselle kaikkein paras ja älä välitä noiden paskamaisten vastauksista. Aina on vastustajia sillä he toivoisivat lapsensakin kuolevan ennemmin huumeisiin tai alkoholiin kuin soisivat lapselle apua.Sijaisperhe ei tee työtä rahasta vaan rakkaudesta lapsiin ja sitä nuo uunot eivät ymmärrä. Kuka sitten tekee työtä suomessa ilmaiseksi tai maailmalla. Väitän ettei kukaan. Ainoa jonka olen kuullut tekevän ilmaiseksi on henkilö josta taannoin Tankki Täyteen ohjelmassa Reinikainen kertoi. Siinä eräs kaveri oli mennyt töihin ja tehnyt työtä nostamatta palkkaa konttorista. Esimies tuli ja ihmetteli, että mikset ole käynyt nostamassa palkkaa niin nuorimies oli vastannut, että "maksetaanko tästä vielä palkkakin"? Nuo morkkaajat ajattelevat ilmeisesti samoin, että jos toinen hoitaa jonkun toisen lasta niin tykkää niin tavattomasti työstään ettei ota palkkaa. Luulenpa kylläkin ettei niitä ole montaa. Eroaako se siitä jotain jos hoitaa kotona lasta tai päiväkodissa tai lastenkodissa. Miksei voisi hoitaa kotona? Onhan niitä muitakin kotitöitä joista maksetaan palkka.Joskus nuo pöljät ovat niin sydämmettömiä toisia kohtaan, että ajattelevat että ilmaiseksi pitäisi hoitaa heidän lapsiaan vaikka se jo on yhteiskunnalle kädenojennus kun tekee paljon taloudellisemmin hoitotyötä kuin laitokset koskaan.Tee vain palvelus sukulaisille ja yhteiskunnalle ja ala hoitamaan sukulaisesi lasta joka tarvitsee apua.

      • toinen ____________

        Kuules, jos esim. minun sukulaiseni olisi sellaisessa tilanteessa että sikatantta olisi kimpussaan kun sairastaisi syöpää, en todellakaan pidä sukulaistani juoppona tai sikana, vielä vähemmin uskon heidän toivovan lastensa kuolevan huumeisiin.

        Olet todella sairas yksilö.
        Sukulaissijoitukset todentotta ensisijaiseksi vaihtoehdoksi, jumalauta mitä porukkaa!!!

        Siis todellakin!!!


      • Sinisilmäinen olin

        ...siis jollekkin puolueetomalle osapuolelle hoitoon eli sijareita on.Meillä tosiaankin koko miehen suku savusti minut pois lapsieni elämästä vaan ja ainoastaan sen vuoksi, että taas pääsevät kuppaan veljensä kustannuksella.Sitä paitsi heillä on alkoholi ongelma ja myös omien lapsiensa kanssa vaikeaa joten ei,herran jumala sentään!Aikaisemminkin olen suojellut lapsiani tollasilta ihmisiltä.
        Ettekö te jokku tajua, et suku kun on tarpeeksi lähimmäis riipuvainen voidaan yhdessä tuumin huijata moneltakin naiselta lapset tahallisesti, esim.miehen suvun naisella ei itsellä ole kykyä tehdä lapsia ja lapsettomuus hoidot eivät onnistuneet, sekä adobtio on liian pitkä.
        Mies joka on henkisesti sairas ottaa uhrikseen naisen joka ei ole läheltäkkään paikkakuntaa missä mies asuu sukulaisineen.Poliisista kerrottiin et tällaset petokset on hirveen yleisiä Suomesakin.Suurin osa kuitenkin naisista on ulkomaalaisia naisia jotka luulevat perustavansa perheen................EI Sukulaisuus sijoituksia !!!! Vain ja ainoastaan lasten vanhempien yhteisestä sopimuksesta.


      • kaikella tolkku
        Sinisilmäinen olin kirjoitti:

        ...siis jollekkin puolueetomalle osapuolelle hoitoon eli sijareita on.Meillä tosiaankin koko miehen suku savusti minut pois lapsieni elämästä vaan ja ainoastaan sen vuoksi, että taas pääsevät kuppaan veljensä kustannuksella.Sitä paitsi heillä on alkoholi ongelma ja myös omien lapsiensa kanssa vaikeaa joten ei,herran jumala sentään!Aikaisemminkin olen suojellut lapsiani tollasilta ihmisiltä.
        Ettekö te jokku tajua, et suku kun on tarpeeksi lähimmäis riipuvainen voidaan yhdessä tuumin huijata moneltakin naiselta lapset tahallisesti, esim.miehen suvun naisella ei itsellä ole kykyä tehdä lapsia ja lapsettomuus hoidot eivät onnistuneet, sekä adobtio on liian pitkä.
        Mies joka on henkisesti sairas ottaa uhrikseen naisen joka ei ole läheltäkkään paikkakuntaa missä mies asuu sukulaisineen.Poliisista kerrottiin et tällaset petokset on hirveen yleisiä Suomesakin.Suurin osa kuitenkin naisista on ulkomaalaisia naisia jotka luulevat perustavansa perheen................EI Sukulaisuus sijoituksia !!!! Vain ja ainoastaan lasten vanhempien yhteisestä sopimuksesta.

        Siis mitäh, häh???????


      • oikeesti...
        toinen ____________ kirjoitti:

        Kuules, jos esim. minun sukulaiseni olisi sellaisessa tilanteessa että sikatantta olisi kimpussaan kun sairastaisi syöpää, en todellakaan pidä sukulaistani juoppona tai sikana, vielä vähemmin uskon heidän toivovan lastensa kuolevan huumeisiin.

        Olet todella sairas yksilö.
        Sukulaissijoitukset todentotta ensisijaiseksi vaihtoehdoksi, jumalauta mitä porukkaa!!!

        Siis todellakin!!!

        joku kirjoitti tällä palstalla, että mieluummin haluaa löapsensa kuolevan kuin joutuvan sijaisperheeseen.
        :o(


      • siis???
        toinen ____________ kirjoitti:

        Kuules, jos esim. minun sukulaiseni olisi sellaisessa tilanteessa että sikatantta olisi kimpussaan kun sairastaisi syöpää, en todellakaan pidä sukulaistani juoppona tai sikana, vielä vähemmin uskon heidän toivovan lastensa kuolevan huumeisiin.

        Olet todella sairas yksilö.
        Sukulaissijoitukset todentotta ensisijaiseksi vaihtoehdoksi, jumalauta mitä porukkaa!!!

        Siis todellakin!!!

        Mitäh, häh??????


      • Lasteni oikeuksien puolustaja
        kaikella tolkku kirjoitti:

        Siis mitäh, häh???????

        ...palstalle???Kuule älä unta nääkkään et joisin tai huumeita käyttäsin ja varsinkaan periksi antasin!Minun lasten tapauksessa ei sukulaisuus sijoitus ole edes viimiseksi paras vaihtoehto,se olis melkein sama kun lapsen uhraus Saat..lle itelleen!!!


      • päästäsi että

        ilkeät väittää jonkun vanhemman toivovan lapsensa kuolevan huumeisiin ja alkoholiin! Siinä sitä taas tuli oikein sijarimaista vääristelyä asioille!!!!!!!!!!!!!

        En ole moista juttua lukenut, mutta ymmärtäisin jonkun äidin sanoneen, että hänen mielestään olisi lapsen parempi kuolla kuin joutua sikasijariperheeseen. Siis hyviäkin on olemassa. Mutta sitten on niitä hirveitä paikkoja, jonne kukaan vanhempi ei lastaan toivoisi.

        Mieti itse tämän palstan törkeimpiä sijareiden laittamia kirjoituksia, antaisitko itse oman lapsesi heille?


      • esim. tarhassa

        tehtävään työhön, josta siis maksetaan palkka. Sinne otetaan töihin tietyn ammattitutkinnon suorittaneita ihmisiä. Ammattitaitoisesta työstä maksetaan palkkaa.

        Oma periaatteeni on, että hyvin tehdystä työstä on aina maksettava hyvin. Mutta esim. lasta kohtaan henkisesti väkivaltainen aikuinen ei sovi lasta kasvattamaan ollenkaan. Minkä ihmeen takia hänelle siitä vielä oikein maksaa pitäisi?

        Niin kauan kuin ei ole taattu, että tuollaiset tyrijät saadaan pois alalta, en varmasti tule kannattamaan sijareille mitään palkankorotuksia.

        Sinä haukut ja nimittelet eri tavalla ajattelevia ihmisiä, mutta oletko niin pöljä, että tosiaan hyväksyt nuo yhteiskunnan loiset muka sijaisvanhempaa leikkimässä ja kohtelemassa kaltoin toisten lapsia? Sekö sinusta on niin pöljää, että sijaisvanhemmiksi vaaditaan vain alalle sopivia ihmisiä, jotka todella tekevät työnsä hyvin ja kohtelevat lapsia hyvin? Sen sydämettömämpää ei olla voi kuin tehdä pahaa pienelle lapselle ja on aika pöljää maksaa vielä kaiken maailman korvauksia sellaisille sioille.


      • lääkätisetä
        päästäsi että kirjoitti:

        ilkeät väittää jonkun vanhemman toivovan lapsensa kuolevan huumeisiin ja alkoholiin! Siinä sitä taas tuli oikein sijarimaista vääristelyä asioille!!!!!!!!!!!!!

        En ole moista juttua lukenut, mutta ymmärtäisin jonkun äidin sanoneen, että hänen mielestään olisi lapsen parempi kuolla kuin joutua sikasijariperheeseen. Siis hyviäkin on olemassa. Mutta sitten on niitä hirveitä paikkoja, jonne kukaan vanhempi ei lastaan toivoisi.

        Mieti itse tämän palstan törkeimpiä sijareiden laittamia kirjoituksia, antaisitko itse oman lapsesi heille?

        onko nämä kirjoitukset pahempia kuin sinun roskiksessa makaaminen. mene hoitoon.


      • ykipäätänsä
        esim. tarhassa kirjoitti:

        tehtävään työhön, josta siis maksetaan palkka. Sinne otetaan töihin tietyn ammattitutkinnon suorittaneita ihmisiä. Ammattitaitoisesta työstä maksetaan palkkaa.

        Oma periaatteeni on, että hyvin tehdystä työstä on aina maksettava hyvin. Mutta esim. lasta kohtaan henkisesti väkivaltainen aikuinen ei sovi lasta kasvattamaan ollenkaan. Minkä ihmeen takia hänelle siitä vielä oikein maksaa pitäisi?

        Niin kauan kuin ei ole taattu, että tuollaiset tyrijät saadaan pois alalta, en varmasti tule kannattamaan sijareille mitään palkankorotuksia.

        Sinä haukut ja nimittelet eri tavalla ajattelevia ihmisiä, mutta oletko niin pöljä, että tosiaan hyväksyt nuo yhteiskunnan loiset muka sijaisvanhempaa leikkimässä ja kohtelemassa kaltoin toisten lapsia? Sekö sinusta on niin pöljää, että sijaisvanhemmiksi vaaditaan vain alalle sopivia ihmisiä, jotka todella tekevät työnsä hyvin ja kohtelevat lapsia hyvin? Sen sydämettömämpää ei olla voi kuin tehdä pahaa pienelle lapselle ja on aika pöljää maksaa vielä kaiken maailman korvauksia sellaisille sioille.

        saa lapsia tehdä. naisilta vain vehkeet pois ja miehiltä munat katki.


      • se bio
        esim. tarhassa kirjoitti:

        tehtävään työhön, josta siis maksetaan palkka. Sinne otetaan töihin tietyn ammattitutkinnon suorittaneita ihmisiä. Ammattitaitoisesta työstä maksetaan palkkaa.

        Oma periaatteeni on, että hyvin tehdystä työstä on aina maksettava hyvin. Mutta esim. lasta kohtaan henkisesti väkivaltainen aikuinen ei sovi lasta kasvattamaan ollenkaan. Minkä ihmeen takia hänelle siitä vielä oikein maksaa pitäisi?

        Niin kauan kuin ei ole taattu, että tuollaiset tyrijät saadaan pois alalta, en varmasti tule kannattamaan sijareille mitään palkankorotuksia.

        Sinä haukut ja nimittelet eri tavalla ajattelevia ihmisiä, mutta oletko niin pöljä, että tosiaan hyväksyt nuo yhteiskunnan loiset muka sijaisvanhempaa leikkimässä ja kohtelemassa kaltoin toisten lapsia? Sekö sinusta on niin pöljää, että sijaisvanhemmiksi vaaditaan vain alalle sopivia ihmisiä, jotka todella tekevät työnsä hyvin ja kohtelevat lapsia hyvin? Sen sydämettömämpää ei olla voi kuin tehdä pahaa pienelle lapselle ja on aika pöljää maksaa vielä kaiken maailman korvauksia sellaisille sioille.

        joka sanoi tarhantätejä läskeiksi ämmiksi jotka ovat suojatyöpaikassa....?


      • ko siellä kirjoittelee
        lääkätisetä kirjoitti:

        onko nämä kirjoitukset pahempia kuin sinun roskiksessa makaaminen. mene hoitoon.

        ja ÄO taisikin olla sitten pikkuisen yli 10 vai?


      • on hyvä että tädit ovat
        se bio kirjoitti:

        joka sanoi tarhantätejä läskeiksi ämmiksi jotka ovat suojatyöpaikassa....?

        pyöreitä muutenhan olisi vaarassa että lapset loukkivat itsensä.


      • sijainen suomalaisessa
        ykipäätänsä kirjoitti:

        saa lapsia tehdä. naisilta vain vehkeet pois ja miehiltä munat katki.

        sosiaalihuollossa?

        Ja tuon sinun toimenpide-ehdotuksen jälkeenhän sitten onneksi
        kaikki sijaisvanhemmat erottuisivatkin sopivasti yhteiskunnastamme .......


      • Poliisia kaivataan ja käräjiä
        ykipäätänsä kirjoitti:

        saa lapsia tehdä. naisilta vain vehkeet pois ja miehiltä munat katki.

        ...jos reiluja olisivat nuo Suomen kansan eliitti porukka. Opettaisivat jo koulussa mitä on huostaanotto ja ne syyt(kaikki perusteltuna)millä otetaan lapset omasta perheestä pois, niin olisi ihmisellä valinnan mahdollisuus tekeekö Suomeen enään lapsia vai meneekö esim.Italiaan,ranskaan tai Espanjaan ????

        Minulta otettiin lapset kun olen tämän suomen tautiluokituksen (psyykisen)mukaan Tunne-elämältäni epävakaa persoona.

        Sekä pitäisi kouluissa kertoa sekin,et jokaisesta ihmisestä voi lääkäri kirjoittaa ,näitä tautiluokituksia, jonkun muun kertomana vielä.Kaiken kukkuraksi tämä kertoja voi olla pahimmassa tapauksessa huoltajuutta tavoitteleva ex-mies.


    • siskontytär meillä

      Meille tulee lapsenlisä ja vanhemmilta elatustukea 2x118/kk, muuta apua ei tule.

      • auta tuollaisissa

        tilanteissa, että jollekin perheelle maksetaan noin paljon vähemmän kuin joillekin toisille?

        Sossuja ei asia tietysti vähempää voisi kiinnostaa, mutta ei nyt oikein ole, että keskivertosummat liikkuvat tyyliin 400 400 ja äkkiä joku perhe saakin vain 336 e/kk.

        t: yxbio


      • Olen ottanut yhteyttä
        auta tuollaisissa kirjoitti:

        tilanteissa, että jollekin perheelle maksetaan noin paljon vähemmän kuin joillekin toisille?

        Sossuja ei asia tietysti vähempää voisi kiinnostaa, mutta ei nyt oikein ole, että keskivertosummat liikkuvat tyyliin 400 400 ja äkkiä joku perhe saakin vain 336 e/kk.

        t: yxbio

        Perhehoitoliittoon ja kysynyt, tätäkö heidän muutaman viikon Pride-kursseillaan opetetaan?

        Perhehoitoliiton henkilö vastaili taannoin palstalle keskiviikkoisin, ilmeisesti sieltä toimittiin myös "seriffinä".

        Asiasta tiedotettu heidän lisäkseen myös muita tahoja.


      • sivuilla oli RAY:n logo...
        Olen ottanut yhteyttä kirjoitti:

        Perhehoitoliittoon ja kysynyt, tätäkö heidän muutaman viikon Pride-kursseillaan opetetaan?

        Perhehoitoliiton henkilö vastaili taannoin palstalle keskiviikkoisin, ilmeisesti sieltä toimittiin myös "seriffinä".

        Asiasta tiedotettu heidän lisäkseen myös muita tahoja.

        Hyvä se on heidänkin tietää, mitä tukevat jos nyt tukevat.


      • lääkärisetä
        Olen ottanut yhteyttä kirjoitti:

        Perhehoitoliittoon ja kysynyt, tätäkö heidän muutaman viikon Pride-kursseillaan opetetaan?

        Perhehoitoliiton henkilö vastaili taannoin palstalle keskiviikkoisin, ilmeisesti sieltä toimittiin myös "seriffinä".

        Asiasta tiedotettu heidän lisäkseen myös muita tahoja.

        Ilmoita myös itsesi ja kaikki ne muut sairaat biovanhempiyksilöt, jotka jatkuvasti kirjoittavat täällä ala-arvoisesti sijaisperheistä.


      • Terttutäti
        lääkärisetä kirjoitti:

        Ilmoita myös itsesi ja kaikki ne muut sairaat biovanhempiyksilöt, jotka jatkuvasti kirjoittavat täällä ala-arvoisesti sijaisperheistä.

        Lapsilisäähän ei automaattisesti makseta sijaisvanhemmalle. Riippuu kunnasta suostutaanko se maksamaan.


    • MM59

      Ajattelin ensin, etten lue tai vastaa, mutta koska samat asiat askarruttivat meitäkin aikoinaan, vastaan nyt kuitenkin.

      Olemme isovanhempia ja tyttäreni lapsi ollut meillä sijoitettuna nyt melkein 1,5v. Kävimme läpi saman seulan kuin vieraat sijaisvanhemmatkin. Ja koska prosessi oli hyvin pitkä, varsinaisia tukia ja palkkioita saimme vasta sitten säännöllisesti kun melkein vuosi oli kulunut. Myös lapsiisä tuli vasta sitten meille.

      Nuo tuet ja palkkiot riippuvat varmasti paikkakunnasta. Samoin harrastuksiin annettava rahamäärä tms. Ei niillä rikastumaan pääse. Itse olen työtön joten yksi suu lisää ruokittavana tuntuu kyllä rahakukkarossa, mutta olemme pärjänneet.

      Jos lapselta kysyttäisiin, olen varma että hän asuu mieluimmin tutuilla ja rakastavilla isovanhemmilla kuin vieraalla. On käsittämätöntä ettei ymmärretä, kuinka arvokasta lapsella on olla omien rakkaiden lähellä ja kuinka turvalliseksi pikkuihminen tuntee itsensä kun on oma mummi ja pappa jotka huolehtii ja joihin voi luottaa.

      Meillä vanhempien kanssa tämä ei ole tuottanut mitään ongelmaa. Päinvastoin; kumpikin ovat onnellisia siitä että lapsi on heidän tuntemillaan ihmisillä kun itsellä on vaikeaa. Mitään riittaa ei ole tänä aikana ollut ja lämpimät välit ovat säilyneet näin koko verkoston kanssa. Myös toisten isovanhempien ja sukulaisten.

    • perunakeitto

      onhan se hienoa että lapsi asuu sukulaisellaan.. mut tiedän tapauksia jossa lapsi asuu isovanhemman luona ja tykkää lapsi kyllä olla mut ei ole mitään kuria, ei rytmejä, sotkuinen ja rauhaton paikka asua, isovanhemmat ei jaksa hoitaa edes 2 viikkoa . Mutta silti halusi pitää lapsen. surullista.

      • Mamatäti

        Olemme kahden pikku poikien sijaisvanhemmat.
        Olen lasten täti. Lapset olivat ennen lyhytaikaisessa sijaisvanhempien luona. Heidän työ oli arvokasta koska he opettivat lapsille kuria ja rutiineja joka on jatkettu myös tunnollisesti meidän kodissa. Nyt heillä on paikka mitä voi sanoa kodikseen. Meillä on hyvät välit isiensä sekä äidinsä kanssa. Sukulaissijoituksessa joudut puolustelemaan lasten oikeuksia omille sisaruksille, isovanhempielle, poikien äidille, isälle sekä heidän vanhemmille varsinkin kun heitä tuntee entuudestaan, mikä on haastava, mutta hekin ovat voimavaroja.
        Pojat ovat iloisia kun läheiset ihmiset ovat heidän elämässään.
        Minun ja mieheni arki on muuttunut radikaalisti mutta on lasten kannalta parempi että lähisukulaiset hoitavat heitä jotta he eivät vieraannu heidän äidiltään sekä sukulaiseltaan.


    • sukulainen sijaisena

      Kokemusta on! Ole tarkkana, koska voi olla ettet saa mitään, tai joudut taistelemaan korvausten saamiseksi.

      Kaiken ratkaisee se onko lapsi huostaanotettu! Mikälli näin on, niin vaadi toimeksiantosopimus ennenkuin otat lapsen hoitoosi. Katso, että siihen on kirjoitettu palkkio ja kulukorvaus, sekä muut kustannukset jotka ei kuulu kulukorvaukseen esim. erikoissairaanhoidon kustannukset, sekä sieltä määrätyt lääkkeet on korvattava erikseen, ja mahdolliset muut terapiat joita ei terveydenhuollon kautta saa ja niistä aiheutuvat matkakulut.
      Mikäli lasta ei ole huostaanotettu, tai se huostaanotto puretaan kun lapsi tulee luoksesi, niin Stt tekevät siitä avohuollon tukitoimena tehdyn yksityiskotisijoituksen (käyttävät myös termiä kasvattilapsi) ja jäät ilman korvauksia. Elatusmaksut joudut itse perimään lapsen vanhemmilta, jos heillä ei ole maksukykyä niin saat elatustuen 153,63€. Lapsilisän saat Kelasta, ja sen suuruus määräytyy onko perheessäsi muita lapsia.

      Ota myös huomioon se, että mikäli lapsi sairastuu tai todetaan kehitysviivästymää, niin et saa mitään korvauksia jos ei ole toimeksiantosopimusta huolella tehty. Muista myös vaatia mustaa valkoiselle, että vuosittainen vapaa sinulle korvataan, edes rahana, koska kunnat ei järjestä mitään varahoitoa. Sukulaissijoituksissa ei makseta ylimääräistä kuukauden palkkiota vapaiden menetyksestä, kuten muissa sijoituksissa. Saat korvauksen niistä vapaapäivistä, jotka on sopimukseen laadittu. Vaadi myös vuosittaisen koulutuksen korvaamista, muuten joudut maksamaan kaikki itse.

      Kaikesta huolimatta vaikka sinulla olisi toimeksiantosopimus, ja huostaanotto on purettu et kuulu perhehoitolain piiriin. Silloin kunta maksaa mitä maksaa, ja saat vuosittain tapella korvauksista, ja niiden tulkinnoista. Ei tarvitse kuin Stt vaihtua niin on uusi tulkinta.

      Sukulaisijoituksia kohdellaan erilailla, ja heille yritetään siirtää elatusvelvollisuus. Lapsen sairastuttua pitkäaikaisesti, tai lapsella todettaessa vaikka kehitysvamma niin et saa mitään korvausta, tutkimuksista, sairaalamaksuista, matkoista ja ansionmenetyksistäsi.

      Tähän on turha muiden visertää, että kyllä saa. Olen toiminut viisivuotta sukulaisijaisena ja joutunut vuosittain valittamaan Stt päätöksistä sosiaalilautakuntaan, ja viemään lapsen asioita Hallinto-oikeuteen. Mikälli olisin ottanut vieraan lapsen hoitooni, olisin saanut alkukorvauksen, korvauksen menetetystä ansiotyöstä, säännöllisen palkkion ja kulukorvauksen, sekä muut lapsen sairastamisesta aiheutuneet kulut. Sukulaissijoituksissa et saa mitään tukea sosiaalihuollosta, eikä esim. minulla ole sosiaalityöntekijää, joka lapsen asioista olisi kiinnostunut. Jos satut sairastumaan tai sattuu tapaturma et saa mitään apua. Sinut jätetään selvitymään itseksesi ja oman läheisverkostosi kanssa.

      Parasta on kuitenkin se, että jos haluat antaa lapselle kodin, jossa hän saa kasvaa ja kehittyä, ja missä häntä aidosti rakastetaan ja välitetään. Hän kasvaa perheessä ja tietää juurensa, sekä sukunsa mihin hän kuuluu. Tämä sijoitus ei pääty lapsen täysi-ikäisyyteen vaan hän jatkaa perheenjäsenenä niin kauan kuin elonpäiviä riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe