SKY-OPISTO,HELPA,SUOMEN KOSMETOLOGIKOULU

TYTTÖNEN..

Niin kertokaahan mikä näistä kouluista paras kosmetologin ammattiin opiskeluun?? Ja kertokaa hyviä ja huonoja puolia kyseisten koulujen kosmetologikoulutuksesta ja onko tämä yksityinen suomen kosmetologikoulu jotenkin parempi kuin muut yms.. Kiitos paljon kaikille vastaajille:)

34

19963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasokasta opetusta

      Itse olen käynyt suomen kosmetologikoulun ja sain kyllä hyvät opit. Mutta jos yksityiseen menet niin muista että siellä tehdään sitten töitä ihan toiseen malliin kun muissa kouluissa. Sä kuulemma maksat työlläsi koulumaksua joka muuten ei riitä opintoihin. Kyllä me sillon purnattiin miten meistä otettiin kaikki irti. Mutta siellä mä opin kyllä tekemään töitä ja olen pärjännyt työelämässä hyvin.
      Mulla oli viime vuonna kosmetologi-opiskelija harjoittelemassa ammattikoulusta. Se oli ihan kamalaa kun tyttö ei olis halunnu tehdä hoitoja kun valikoivasti. Oikeassa elämässä se ei onnistu, sä teet sillon niitä hoitoja joita asiakkaat haluaa, vaikka se olis 5 jalkahoitoo peräkkäin.
      Juttelin asiasta tytön opettajan kanssa ja hän myönsi ongelman ihan kaikkien oppilaiden kanssa sama juttu. Ne tekee muistaakseni kerran viikossa hoitolatyötä ja kun hoitoja annetaan tehtäväksi esim jalkahoidosta ne sanoo ei taas mä tein viime viikolla jalkahoidon. Just joo kun menee työelämään ei tartte työnantajalle montaa kertaa sanoa että ei halua tehdä jotain kun on viime viikolla tai eilen tehnyt.
      Tarkoitus ei ollut paasata tällä tavalla, mutta tosi on että yksityisissä on omat etunsa ja mä sain suomen kosmetologikoulussa hyvät opit.
      Mutta monen tytön kannattaa miettiä jo ennen kouluun menoa että mitä se työ oikein on. Usein on liian ruusuisia kuvia ja kuvitelmia. Aina ei ole niin siistiä ja ihanaa kaivella toisten sienikynsiä ja haisevia varpaanvälejä.
      Mutta töissä voi olla monenlaisissa paikoissa, kaikki tosin ei voi mennä stokkan kosmetiikkaosastolle esittelemään sarjoja.
      Onnea opintielle.

    • on luullut

      että kosmetologi on yhtä kuin meikkaaja ja maskeeraaja :|

    • koulunsa käynyt.

      suomen kosmetologikoulu on kallis eikä kyllä täysin anna rahoilleen vastinetta opetus on kyllä hyvää mutta muuten kaikki on vähän rempallaan..koulu on todella rankka mutta siitä selviää monien itku kohtausten jälkeen=)koulu kyllä opetti paljon erilaisista ihmisistä niin asiakkaista kuin luokkatovereistakin..eli hyviä että huonojakin puolia löytyy.suosittelen jos todella tätä alaa haluaa..töitä töitä töitä koulussa tulet tekemään kaikkia hoitoja täytyy tehdä vaikka olisit tehnyt niitä 50 kaikesta ei voi tykätä mutta kaikkeen tottuu..tsemmppiä!

      • koulunsa käynyt

        yksityinen eroaa siinä mielessä että opiskelu on nopeatahtista ja tiivistä kokeita on ainakin 1-3viikossa..sitten kun puolen vuoden teoria jakso on ohi niin mennään hoitolaan tekemään ihan oikeille asiakkaille hoitoja ensimmäiset kerrat aina jännittää mutta yleensä kaikki on mennyt hyvin..koulutus kestää vain puolitoista vuotta ku esimerkiksi ei yksityinen kestää 3vuotta..eli nopeaa toimintaa on..näyttöjä jännittää eniten mutta ne eivät ole pahat paitsi cidescon jos suorittaa niin voi olla itsestään ylpeä..se nimittäin on aivan kamala!!


      • Elisabeth82
        koulunsa käynyt kirjoitti:

        yksityinen eroaa siinä mielessä että opiskelu on nopeatahtista ja tiivistä kokeita on ainakin 1-3viikossa..sitten kun puolen vuoden teoria jakso on ohi niin mennään hoitolaan tekemään ihan oikeille asiakkaille hoitoja ensimmäiset kerrat aina jännittää mutta yleensä kaikki on mennyt hyvin..koulutus kestää vain puolitoista vuotta ku esimerkiksi ei yksityinen kestää 3vuotta..eli nopeaa toimintaa on..näyttöjä jännittää eniten mutta ne eivät ole pahat paitsi cidescon jos suorittaa niin voi olla itsestään ylpeä..se nimittäin on aivan kamala!!

        Minut valittiin aikuisopiskelemaan näihin molempiin kouluihin. Valinnan vaikeus on kuitenkin edessä. Sky opisto vaikutti tosi arvostetulta ja mukavalta koululta, helpaan olisi taas mulla helpompi kulkea. Kokemuksia ja mielipiteitä? ;)


      • kosmari
        Elisabeth82 kirjoitti:

        Minut valittiin aikuisopiskelemaan näihin molempiin kouluihin. Valinnan vaikeus on kuitenkin edessä. Sky opisto vaikutti tosi arvostetulta ja mukavalta koululta, helpaan olisi taas mulla helpompi kulkea. Kokemuksia ja mielipiteitä? ;)

        Ei missään nimessä Helpaan. Varsinkin illassa saa kuunnella, kun väsyneet opet kitisee, että ne on joutuneet tekeen 13 h työpäivän, sijaisia koko ajan.


      • MaaRan
        kosmari kirjoitti:

        Ei missään nimessä Helpaan. Varsinkin illassa saa kuunnella, kun väsyneet opet kitisee, että ne on joutuneet tekeen 13 h työpäivän, sijaisia koko ajan.

        Kyllä SKY-opisto on parhain!!!Hyvät opettajat mm.
        Itse kävin 90-luvulla ja vieläkin olen kuullut pelkkää hyvää tästä koulusta!!
        Sinne vaan eikä tarvitse maksaa itseään kipeäksi työskentelyllä tms....


      • vuittongirl79
        kosmari kirjoitti:

        Ei missään nimessä Helpaan. Varsinkin illassa saa kuunnella, kun väsyneet opet kitisee, että ne on joutuneet tekeen 13 h työpäivän, sijaisia koko ajan.

        Moikka,

        Olen hakenut helpan aikuiskoulutukseen,mutta haluaisin saada tietoa millaista on opetuksen taso tässä oppilaitoksessa ja vaikea on yleisesti ottaen päästä opiskelemaan tähän oppilaitokseen.

        Kosmari kirjoitit hyvin,että paljon sijaisia.. oliko nämä alansa osaajia vai huuhaa sakkia?

        Olisi kiva saada kuulla mitä kommenteja tämä oppilaitos saa teiltä muilta jo opiskelemassa olevat tai sitten te jotka olette alan ammattilaisia.

        Kiitos =O)


      • pimu
        vuittongirl79 kirjoitti:

        Moikka,

        Olen hakenut helpan aikuiskoulutukseen,mutta haluaisin saada tietoa millaista on opetuksen taso tässä oppilaitoksessa ja vaikea on yleisesti ottaen päästä opiskelemaan tähän oppilaitokseen.

        Kosmari kirjoitit hyvin,että paljon sijaisia.. oliko nämä alansa osaajia vai huuhaa sakkia?

        Olisi kiva saada kuulla mitä kommenteja tämä oppilaitos saa teiltä muilta jo opiskelemassa olevat tai sitten te jotka olette alan ammattilaisia.

        Kiitos =O)

        Hei!Olen tällähetkellä opiskelemassa helpassa ja olen kokenut täällä oloni erittäin antoisaksi.Turhaan ihmiset haukkuvat.Ammattitaitoiset ja mukavat opettajat ja hyvä ilmapiiri.Jos on valittamista voi katsoa peiliin.Aurinkoista kevättä kaikille ja ihanaa kesää:)


      • Pro2010

        ammattikoluissa ei taas ole työelämä vastaavuutta tarpeeksi. Ei liiketoiminnasta saa kannattavaa jos tekee kaksi hoioa päivässä ja muun ajan hengailee kavereiden kanssa. Työn tekoa ja ammattiahan sinne mennään oppimaan. Yksityiskoulun 1,5 vuodessa oppii käytännön töitä saman kuin kunnankoulussa 6 vuotta...


      • kosmis
        Pro2010 kirjoitti:

        ammattikoluissa ei taas ole työelämä vastaavuutta tarpeeksi. Ei liiketoiminnasta saa kannattavaa jos tekee kaksi hoioa päivässä ja muun ajan hengailee kavereiden kanssa. Työn tekoa ja ammattiahan sinne mennään oppimaan. Yksityiskoulun 1,5 vuodessa oppii käytännön töitä saman kuin kunnankoulussa 6 vuotta...

        ... on ehdottomasti parhain alan oppilaitos koko maassa!!! Huippuopetusta - ja valmistuneet kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Sinne!


      • smuffe56
        kosmis kirjoitti:

        ... on ehdottomasti parhain alan oppilaitos koko maassa!!! Huippuopetusta - ja valmistuneet kovaa valuuttaa työmarkkinoilla. Sinne!

        Voisiko joku kertoa lisää Suomen kosmetologikoulusta???


      • asdfhj
        smuffe56 kirjoitti:

        Voisiko joku kertoa lisää Suomen kosmetologikoulusta???

        suomen kosmetologikouluun kun menee ni palaa rahaa se 6-7 tonnia, kokoajan tulee vaan lisää maksuja. koulun tilat ovat aika kamalat ja pienet. mikään ei oikein toimi siellä. oikeestaan ei ollenkaan lomia. aivan hullu kuri. yksityisessä koulussa teet paljon enemmän töitä, mutta saman todistuksen saat kuin muista kouluista..


      • Beutician-83
        asdfhj kirjoitti:

        suomen kosmetologikouluun kun menee ni palaa rahaa se 6-7 tonnia, kokoajan tulee vaan lisää maksuja. koulun tilat ovat aika kamalat ja pienet. mikään ei oikein toimi siellä. oikeestaan ei ollenkaan lomia. aivan hullu kuri. yksityisessä koulussa teet paljon enemmän töitä, mutta saman todistuksen saat kuin muista kouluista..

        Opiskeluaikana ei olekaan tarkoitus tehdä työtä' "samaa" tahtia kuin työelämässä..

        Opiskeluajalla on tarakoitus OPPIA tekemään työt OIKEIN perin pohjin.

        5-10 jalkahoitoa putkeen on ammattilaisen tahti, ei 0 vuotta alalla ollut voi tehdä samaa tahtia diagnoosia ja hoitoa kuin ammattilainen!
        Ja ihan sama se on muillakin aloilla.. ammattikoulun tarjoilijapuolella työharjoittelussa, ei tasan kanneta astiaa toisen jälkee samaa tahtia kuin pahimpaan ruuhka-aikaan helsingin keskustassa..


        Hyvä vaihtoehto aikuiselle opiskelijalle ( yksityinen koulu), mutta ei silti tarvitse morkata ammattikoulupuolta...

        Opettajat huippuja!
        Itse olen saanut hyvän ja perusteellisen opin!


      • KOSMARI :)
        kosmari kirjoitti:

        Ei missään nimessä Helpaan. Varsinkin illassa saa kuunnella, kun väsyneet opet kitisee, että ne on joutuneet tekeen 13 h työpäivän, sijaisia koko ajan.

        Opiskelen Helpassa ja olen TOSI!!!! tyytyväinen! :)


      • jepsu
        kosmari kirjoitti:

        Ei missään nimessä Helpaan. Varsinkin illassa saa kuunnella, kun väsyneet opet kitisee, että ne on joutuneet tekeen 13 h työpäivän, sijaisia koko ajan.

        Juuu ei kannata helpaan tulla, siellä opettajat haukkuu jos ei jotain o valmiiksi osaa tai on vähän " hitaampi oppimaan" niinkun minä esimerkiksi mokasin harjotus leikkauksen ni sain haukut.


    • aamunkeiju

      Ammattilaisten piireissä SKY-opistoa hehkutetaan erittäin paljon. Itse olen siellä opiskellut ja tutkintoni suorittanut ja pidin koulua laadukkaana. En kuitenkaan osaa vertailla, koska muissa en ole olut. Arvostettu koulu tuo on, ainakin arvostetumpi, kuin HelPa.

      Paperithan ne lopullisesti vaikuttaa, mutta kuitenkin. Sky-opistoon on vaan vaikea päästä, kun hakijoita on paljon ja vain vähän otetaan opiskelemaan.

      • kfkfkffkfkkf

        SKY-opisto on yksityinen koulu ja opetus sen mukaista.


      • kosmariksiko?
        kfkfkffkfkkf kirjoitti:

        SKY-opisto on yksityinen koulu ja opetus sen mukaista.

        Hain viime vuonna sekä SKY-opistoon että Helpaan ja lisäksi Espoon Omniaan. Ensinnäkin SKY-opisto ei ole yksityinen koulu..Opetuksesta tai sen tasosta en kuitenkaan tiedä..SKY-opistohan on arvostettu ja SKY-opistosta olen kuullut paljon hyvää ja oma kosmetologinikin suositteli sitä (itse asiassa parikin kosmetologiani), mutta varmasti monet muutkin koulut ovat aivan yhtä hyviä.. Itse olen päättänyt hakea tällä kertaa Jyväskylään..opetuksen tasosta tai muusta en tiedä..olisiko kellään kokemusta tai tietoa Jyväskylän ammattiopistosta kauneudenhoitoalasta? :)


      • kosmariksiko?
        kosmariksiko? kirjoitti:

        Hain viime vuonna sekä SKY-opistoon että Helpaan ja lisäksi Espoon Omniaan. Ensinnäkin SKY-opisto ei ole yksityinen koulu..Opetuksesta tai sen tasosta en kuitenkaan tiedä..SKY-opistohan on arvostettu ja SKY-opistosta olen kuullut paljon hyvää ja oma kosmetologinikin suositteli sitä (itse asiassa parikin kosmetologiani), mutta varmasti monet muutkin koulut ovat aivan yhtä hyviä.. Itse olen päättänyt hakea tällä kertaa Jyväskylään..opetuksen tasosta tai muusta en tiedä..olisiko kellään kokemusta tai tietoa Jyväskylän ammattiopistosta kauneudenhoitoalasta? :)

        eli nyt asiaa hiukan "tutkineena" korjaan äskeisen viestini siltä osin, että voi ollakin, että SKYO on yksityinen, mutta se ei kuitenkaan ole maksullinen, kuten monet muut yksityiset kauneudenhoitoalan yksityisen oppilaitokset..anteeksi vielä sekaannus :)


      • kfkfkfkfkfkfkf
        kosmariksiko? kirjoitti:

        eli nyt asiaa hiukan "tutkineena" korjaan äskeisen viestini siltä osin, että voi ollakin, että SKYO on yksityinen, mutta se ei kuitenkaan ole maksullinen, kuten monet muut yksityiset kauneudenhoitoalan yksityisen oppilaitokset..anteeksi vielä sekaannus :)

        SKY-Opisto on tosiaan yksityinen, mutta opiskelijalle maksuton (lähes maksuton). Kunnallinen se ei ole.


      • !!
        kfkfkfkfkfkfkf kirjoitti:

        SKY-Opisto on tosiaan yksityinen, mutta opiskelijalle maksuton (lähes maksuton). Kunnallinen se ei ole.

        tosi surkee koulu.. siellä on kaikki aivan rempallaan ja paikat ovat likasia ja tarvikkeet 80-luvulta. mikään ei toimi! ja hinnat vaan nousee ja nousee. oppilaille huudetaan asiakkaiden edessä. En todellakaan suosittele.


      • skk rules
        !! kirjoitti:

        tosi surkee koulu.. siellä on kaikki aivan rempallaan ja paikat ovat likasia ja tarvikkeet 80-luvulta. mikään ei toimi! ja hinnat vaan nousee ja nousee. oppilaille huudetaan asiakkaiden edessä. En todellakaan suosittele.

        siellä on meno vaihtunu aika roimasti viime kuukausina. todella paljon uudistuksia! mukava ja hyvä paikka!!


    • kosmonautti:)

      Itse opiskelen SKY-opistossa ja se EI ole yksityinen koulu.

      PS:
      - Suomen Kosmetologikoulu ei antanut kovin hyvää kuvaa monet jotka siellä ovat koulunsa käyneet ja keiden kanssa olen jutellut, eivät ole pitäneet koulua hyvänä vaihtoehtona.

      - Helpa varmaan ihan OK, ainakin tytöt ovat siellä aina niin iloisia! Tosin meininki tuntuu olevan siellä joskus vähän liiankin "rentoa", joten en tiedä onko se ihan hyvästäkään...
      - Omnia (Espoo) vaikuttaa erittäin hyvältä koululta, mietin aikaisemmin olisinko mennyt opiskelemaan sinne ja mietin sitä vielä monta kertaa SKY-opistossa opiskellessani.
      - SKY-Opisto on varmastikin tämän maan parhaita alan kouluja, opettajat todella asiansa omaavia ja monipuolinen koulutus. Mutta opetus on tiukkaa, poissaoloja täytyy korvata ja kaikki on pikkutarkkaa ja mennään orjallisesti sääntöjen mukana. Tämä tietysti opettaa hyvin työelämään ja muuhunkin elämään, mutta pientä joustoa voisi koulun säännöissä todellakin olla.

      • SKK :)

        Suomen Kosmetologikoulussa on tapahtunut hurjasti
        muutoksia viimeisen vuoden sisällä. Koulu on todella
        ihana nykyään, kaikki on todella hienoa. Nyt koulun
        mm. koulun ulkoiseen olemukseen on panostettu hurjasti.
        Itse opiskelen kyseisessä koulussa, melko loppu suoralla,
        ja olen ollut todella tyytyväinen ja saanut kunnon opin. Ihmettelen kun ihmiset narisevat siitä jos joutuu tekemään paljon hoitoja, kuitenki ehdottomasti paras tapa oppia hommat on vain tekemällä. Monissa kouluissa kun työharjoittelussa saa itse valikoida työharjoittelu paikkansa, niin pääsee mitä todennäköisemmin tekemään kaikkea muuta kuin todella kosmetologin hommia. Itse siis ehdottomasti olen sen kannalla että hoidot suoritetaan koulun hoitolassa oikealle asiakkaalle, ammattilaisten valvonnassa. Koulu on toki kallis, sitä en kiellä. Mutta todella hyvää opetusta olen kyseisessä koulussa saanut, että voin ehdottomasti suositella myös muille. Opiskelen aikuispuolella, joten omat kokemukset vain sieltä.


    • lullapul

      Osaisiko joku kertoa Helpan/Omnian/SKY-opiston haastattelusta ja pääsykokeista?

      Hain itse nyt kauneudenhoitoalalle kyseisiin kouluihin. Jätän lukion kesken (2.vuosi menossa), jos pääsen johonkin kyseisistä kouluista sisään, koska kosmetologin ammatti todella kiinnostaa ja lukio ei vain ollut minun juttuni.

    • Justniin

      Jos olet etelä-Lapista, varmaan ammattiopisto Lappian kosmetologilinja on hyvä ainakin käytännön opetuksen puolelta. Teoria opiskellaan pääasiassa monisteista, oppikirjoista sekä tekemällä ryhmätöitä. Opettajat eivät hallitse Yrjö Engströmin kognitiivisia saati konstruktivistisia opetusmetodeja. Opetusmetodi on pääasiassa behavioristinen, mutta sopinee paikallisille ihan hyvin. Omaehtoista ajattelua ei suosita vaan asiat tehdään opettajajohtoisesti tai työpaikkaohjaajan käskyjen mukaan. Opinnäytetyön aikana oppilaat ovat jo omillaan ja se on heille sitten shokki, kun pitäisi itsenäisesti selvitä. Mutta muuten ihan hyvä koulu. En suosittele koulua ulkopaikkakuntalaisille, on ennakkoluuloja ja syrjintääkin sekä mitätöintiä monella henkisellä tasolla eikä syitä selitetä. Voi tulla hylsyjä vain sen takia, ettei olemus tai pärstä miellytä tai on ns. muukalainen.

      • Vaihtamallako

        Niin, moni on jo eka vuoden aikana vaihtanut oppilaitosta toiseen, tai jopa keskeyttänyt koulun tai vaihtanut alaa, kun on ollut ns. käytävätietona se, että arvostelu menee pärstäkertoimen mukaan...


    • iranda_---

      Hei,opiskelen juuri SKY opistossa ensimmäistä vuotta. Pääsykokeet oli todella raastavatja kesti parhaimmillaan sen 6-8 tuntia. Porukka oltiin jaettu kahteen ryhmään ja toisilla haastattelut ja toisilla kirjalliset testit ekaks. Kirjalllisia testejä tehdessä tuli sellanen olo että ei luoja,tästä ei kyllä läpi mennä koska ne nimittäin testaa kyllä ihan kunnolla kaikenlaisia sietokykyjä. Oli erilaisia kysymyksiä a,b,c,d,e,f vaihtoehtoja ja niitä pikku kysymyksiä oli n. 200. Kysymykset oli jotkut todella samankaltaisia ja hermot meinas siinä mennä. Yksi osio taas oli sellainen jossa testataan omaa minäänsä tai jotain.. esim. ''eksyt matkalla kotiin ystäväsi luota, onko syy a) sinun,et kuunnellut tarpeeksi tarkasti reittiä b) ystäväsi,hän neuvoi huonosti. Tietenkin kaiken maailman matematiikka testit,prosentti ja pii yms. laskuja. Sitten on tietenkin luovat testit missä piti kehittää normaaleista arkipäivän tavaroista uusia käyttö tarkoituksia. Sitten piti rautalangasta muotoilla tietynlainen kuvio. Ja jotkut tehtävät olivat tooodella kinkkisiä koska aikaa oli n. 30 sekuntia. Tietenkin nämä kokeet ovat joka vuosi kuulemma erilaisia. Testien jälkeen,johon meni n. 3-4 tuntia oli haastattelu. Siellä ne kyselevät kaiken maailman asioita maan ja taivaan väliltä sinusta ja sun elämästä. Siihen ei mene kovin kauaan. Pois pääsy riippuu ihan siitä että oletko sukunimen perusteella loppu vai alkupäästä.

      Vaikka stressasin,niin pääsin heittämällä 37 pisteellä kouluun sisään..kyllä kannatti käydä 10 luokan ja korottaa numeroita. Mutta jos helpolla haluaa päästä niin ei ainakaan täältä koulusta sitä saa..ainakin oppii tiukat säännöt,ja jos on tapana lintsailla paljon niin ei tule pärjäämään ollenkaan,vuodessa nimittäin 40 tuntia max poissaolo määrä,joka tulee alle viikosta. Ja kaikki asiakaspalvelu tunnit tulee korvata. Mutta ei se mitään,koska työnantajat arvostaa todella paljon täältä koulusta valmistuneita oppilaita! ja kova kuri on vaan hyvä tulevaisuutta varten.

    • asta 11

      VAROKAA UUDENMAAN KOSMETOLOGIKOULUA!!

    • HEYY!! Mulla on huomen pääsykokeet sky opistossa mutta mulla ei oo mitää hajuu monelta se alkaa. Tiedän että 8-9 aikoihi on ilmoittautuminen mut jos jollaki on tarkempaa tietoo että monelta se alkaa nii kertokaa!
      Kiitti

    • Ninna78

      Omnia on noista tasokkain. Sinne kannattaa hakea.

    • Anonyymi

      Suomen kosmetologikoulua kannattaa välttää, sekä asiakkaana että varmasti myös oppilaana. Pitkän linjan asiukkuuteniloppui uuden ”omistajan” myötä, kun joka käynnillä tuli jotain pettymyksiä varauksen, hoidon tai yleensäkin asiakaspalvelun kanssa, ihan koulun uuden ”omistajan” ylimielisestä asenteesta lähtien. Opetuksen taso näyttää laskeneen reippaasti oman asiakaskokemukseni mukaan ja paikat on tarkemmin katsottuna niin likaisia, että kumma jos jossain vaiheessa tule vakavia ongelmia terveystarkastajan kanssa. Toivottavasti oppilaiden ei tarvitse maksaa koulusta.

      • Anonyymi

        ihmeellistä kitinää. ihankuin se olisi koulun johtajan vika, jos ajanvarauksessa on vaikeuksia. Opiskelijathan niitä hoitavat ja käsittääkseni järjestelmäkin vaihtui.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1563
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe