Mikä on "napaperä" & "akseliperä"???
Kertokaa....
19
12382
Vastaukset
- rahtarin poika
voi olla että en ole oikeassa mutta sama kun lukko eli perälukko LUISTON ESTO vissiin sanokaa jos olen väärässä!=)
- kaanija
Toi "napaperä" on semmonen misssä PYÖRÄNnavassa on välitys (planeetta) jolla saadaan voimia välitettyä pienemmiksi perää ja vetoakseleita kohden. Akseliperä "puikkoperä" on semmonen että navassa ei ole välitystä (heikompi ?, halvempi, helppo korjata ja "huoltovapaa"). Napaperä on käytössä raskaassa kuormituksessa (maansiirto, tukinajo ym.) ja puikkoperä maanteillä. Kumpi parempi mene ja tiedä...
- ANR
noinhan se on mutta kumpi parempi on ihan riippuvainen käyttö tarkoituksesta ja ajo ympäristöstä, vaikeisiin oloihin ja suuriin painoihin napaperä niin ei tarvitse jännätä paukkuuko akselit ja rahtiin puikkoperä niin polttoainetta kuluu vähemmän ja oletettavasti painokin on pienempi (mutu)
- T.Kesseli
ANR kirjoitti:
noinhan se on mutta kumpi parempi on ihan riippuvainen käyttö tarkoituksesta ja ajo ympäristöstä, vaikeisiin oloihin ja suuriin painoihin napaperä niin ei tarvitse jännätä paukkuuko akselit ja rahtiin puikkoperä niin polttoainetta kuluu vähemmän ja oletettavasti painokin on pienempi (mutu)
Noinhan se on,puuautoissa paljonkin(scania)6x4 on "akseliperiä","telivetoisissa kestää jotenkuten,"vetoakselin katkaeminen remonteista halvimpia(myös nopea)n.350e/kpl työt!scania paljon halvempi ostaa akseli perillä!!
- kaanija
T.Kesseli kirjoitti:
Noinhan se on,puuautoissa paljonkin(scania)6x4 on "akseliperiä","telivetoisissa kestää jotenkuten,"vetoakselin katkaeminen remonteista halvimpia(myös nopea)n.350e/kpl työt!scania paljon halvempi ostaa akseli perillä!!
Otitko huomioon että "puikko" ei koskaan katkea korjaamon pihassa, elikkä silloin kun on mälli päällä ja kiire uudenvuoden viettoon;). Joten vaikka se olis ilmanen osa ja halpa akseli ostohetkellä, kun meilläpäin on tapana ollut kuljetusten hoito eikä puikkojen vaihto... Nootta on puolensa.
- T.Kesseli
kaanija kirjoitti:
Otitko huomioon että "puikko" ei koskaan katkea korjaamon pihassa, elikkä silloin kun on mälli päällä ja kiire uudenvuoden viettoon;). Joten vaikka se olis ilmanen osa ja halpa akseli ostohetkellä, kun meilläpäin on tapana ollut kuljetusten hoito eikä puikkojen vaihto... Nootta on puolensa.
Jep,otin senkin huomioon,jos ja kun se katkeaa tietenkin lanssissa ku ollaan ensin jääty kiinni niin sittenhän puretaan kuorma pois ja ajetaan tyhjänä(ristilukon avulla)pajalle ja tehdään remontti,ei siinä sen kummempaa.Jumalauta ne 1-2 kuormaa kyllä ehtii viedä muulloinkin ja jos ei kerkiä niin jääkööt perkeleet viemättä!Ei se vetari kovin usein ole minulla ainakaan katkennut,jo 2:ssa autossa perätysten ollut ja yht.1,5milj.km ja 2kpl on vetoakseleita katkennut!!Ne on säästyny moninkertaisena jo polttoaineessa verrattuna napaperäiseen!n.perä tosin ois parempi pääsemään hiekassa tms. kuin akselip.Ylikuormia!!!tv:T.Kesseli
- Jysky
T.Kesseli kirjoitti:
Jep,otin senkin huomioon,jos ja kun se katkeaa tietenkin lanssissa ku ollaan ensin jääty kiinni niin sittenhän puretaan kuorma pois ja ajetaan tyhjänä(ristilukon avulla)pajalle ja tehdään remontti,ei siinä sen kummempaa.Jumalauta ne 1-2 kuormaa kyllä ehtii viedä muulloinkin ja jos ei kerkiä niin jääkööt perkeleet viemättä!Ei se vetari kovin usein ole minulla ainakaan katkennut,jo 2:ssa autossa perätysten ollut ja yht.1,5milj.km ja 2kpl on vetoakseleita katkennut!!Ne on säästyny moninkertaisena jo polttoaineessa verrattuna napaperäiseen!n.perä tosin ois parempi pääsemään hiekassa tms. kuin akselip.Ylikuormia!!!tv:T.Kesseli
vieläkin väännetään kättä 2000 luvulla kumpi on parempi napa- vai akseliveto. Niinkuin T.Kesseli antaa ymmärtää ei akseliveto ole yhtään sen heikompi kuin napaperä jos se on oikein mitotettu.
Mainosmiehet ovat tämänkin pakan saaneet todellakin sekaisin. Onko sillä hötysen pöläyksen väliä missä se suurin vääntömomentti saadaan aikaiseksi kunhan se loppujenlopuksi tule vetäviin pyöriin.
Markkinatilanne kylläkin ratkaisee jos jollain automerkillä ainoastaan napavälitteiset kestää raskasta-ajoa. Tätä ei kuitenkaan saa yleistää kaikkiin muihin automerkkeihin
Kerrompa tässä yhden oman kokemuksen ko. asiasta(tosin todella vanhan).
Isäni oli aikoinaan vaihtamassa kontiota isompaan eli jyryyn ja oli erittäin epäluuloinen tämän akseleiden kestävyydestä (kontiosta tuppasi akselit paukkumaan poikki silloin tällöin).
Vaihdokkia katsottaessa piti autossa olla ns. vahvistetut akselit eli suomeksi sanottuna paksummat kuin kontiossa. Löytyipä vihdoin tälläinen auto ja kaupat tuli. Siihen loppui akseleiden vaihdot vaikka halkaisijaero ei ollut kuin muutama milli. Autolla ajettiin huomattavasti suurempia kuormia kuin kontiolla mutta yhtään vetoakselia ei tarvinnut vaihtaa.
Varmaankin tässä jyryssä oli mitoitus sattunut kohdalleen. - rekkamies
Jysky kirjoitti:
vieläkin väännetään kättä 2000 luvulla kumpi on parempi napa- vai akseliveto. Niinkuin T.Kesseli antaa ymmärtää ei akseliveto ole yhtään sen heikompi kuin napaperä jos se on oikein mitotettu.
Mainosmiehet ovat tämänkin pakan saaneet todellakin sekaisin. Onko sillä hötysen pöläyksen väliä missä se suurin vääntömomentti saadaan aikaiseksi kunhan se loppujenlopuksi tule vetäviin pyöriin.
Markkinatilanne kylläkin ratkaisee jos jollain automerkillä ainoastaan napavälitteiset kestää raskasta-ajoa. Tätä ei kuitenkaan saa yleistää kaikkiin muihin automerkkeihin
Kerrompa tässä yhden oman kokemuksen ko. asiasta(tosin todella vanhan).
Isäni oli aikoinaan vaihtamassa kontiota isompaan eli jyryyn ja oli erittäin epäluuloinen tämän akseleiden kestävyydestä (kontiosta tuppasi akselit paukkumaan poikki silloin tällöin).
Vaihdokkia katsottaessa piti autossa olla ns. vahvistetut akselit eli suomeksi sanottuna paksummat kuin kontiossa. Löytyipä vihdoin tälläinen auto ja kaupat tuli. Siihen loppui akseleiden vaihdot vaikka halkaisijaero ei ollut kuin muutama milli. Autolla ajettiin huomattavasti suurempia kuormia kuin kontiolla mutta yhtään vetoakselia ei tarvinnut vaihtaa.
Varmaankin tässä jyryssä oli mitoitus sattunut kohdalleen.siis aksel ei voe kestee jos tehoja paljo
ei ou aksel perä niin kestävä
napaperree käätetään tehokaampoon moottoriin
kyllä akselittii mopn moottoriloissa kestee - rekkamies
Jysky kirjoitti:
vieläkin väännetään kättä 2000 luvulla kumpi on parempi napa- vai akseliveto. Niinkuin T.Kesseli antaa ymmärtää ei akseliveto ole yhtään sen heikompi kuin napaperä jos se on oikein mitotettu.
Mainosmiehet ovat tämänkin pakan saaneet todellakin sekaisin. Onko sillä hötysen pöläyksen väliä missä se suurin vääntömomentti saadaan aikaiseksi kunhan se loppujenlopuksi tule vetäviin pyöriin.
Markkinatilanne kylläkin ratkaisee jos jollain automerkillä ainoastaan napavälitteiset kestää raskasta-ajoa. Tätä ei kuitenkaan saa yleistää kaikkiin muihin automerkkeihin
Kerrompa tässä yhden oman kokemuksen ko. asiasta(tosin todella vanhan).
Isäni oli aikoinaan vaihtamassa kontiota isompaan eli jyryyn ja oli erittäin epäluuloinen tämän akseleiden kestävyydestä (kontiosta tuppasi akselit paukkumaan poikki silloin tällöin).
Vaihdokkia katsottaessa piti autossa olla ns. vahvistetut akselit eli suomeksi sanottuna paksummat kuin kontiossa. Löytyipä vihdoin tälläinen auto ja kaupat tuli. Siihen loppui akseleiden vaihdot vaikka halkaisijaero ei ollut kuin muutama milli. Autolla ajettiin huomattavasti suurempia kuormia kuin kontiolla mutta yhtään vetoakselia ei tarvinnut vaihtaa.
Varmaankin tässä jyryssä oli mitoitus sattunut kohdalleen.mitenkä sitten sissuun tulkii napaperät
että mitenkä oliskohannii ollunna että ei aksel kestännä kuormoo mitenkäs se - Jysky
rekkamies kirjoitti:
mitenkä sitten sissuun tulkii napaperät
että mitenkä oliskohannii ollunna että ei aksel kestännä kuormoo mitenkäs sehaluttiin säilyttää autossa riittävä maavara.
Perä pystyttiin ja pystytään vieläkin haluttaessa mitoittamaan tappivetoisenakin kestämään kaikki mahdolliset tehot mitä maan ja taivaan väliin voi kuvitella. Nykyisillä moottoritehoilla perämurikasta tulisi turhan suuri (eli massiivinen). Tämän takia siirryttiin napavälitteisiin systeemeihin eikä suinkaan sen takia, että tappivetoinen ei olisi riittävän vahva. Sen takia SISUkin siirtyi napaperiin (vrt. armeijan proto). Varmaannin muistat Sisun ekat napavälitteiset taka-akselistot äänestä. Jo edelliseen kortteliin kuului, että sisu oli tulossa (jumalaton ulina ja vonkuminen).
Pieni korjaus kommenttiisi moottoritehoista.
Pienelläkin ns. mopon moottorilla voit tuhota perän jos autosta löytyy riittävän tiheät välitykset eli perä rikkoontuu siihen kohdistuvasta momentista eikä se näin ollen välitä hevon hönkäsen pöläystä onko moottorissa 630hv vai 115hv tehoa, että silleen taas. - rekkamies
Jysky kirjoitti:
haluttiin säilyttää autossa riittävä maavara.
Perä pystyttiin ja pystytään vieläkin haluttaessa mitoittamaan tappivetoisenakin kestämään kaikki mahdolliset tehot mitä maan ja taivaan väliin voi kuvitella. Nykyisillä moottoritehoilla perämurikasta tulisi turhan suuri (eli massiivinen). Tämän takia siirryttiin napavälitteisiin systeemeihin eikä suinkaan sen takia, että tappivetoinen ei olisi riittävän vahva. Sen takia SISUkin siirtyi napaperiin (vrt. armeijan proto). Varmaannin muistat Sisun ekat napavälitteiset taka-akselistot äänestä. Jo edelliseen kortteliin kuului, että sisu oli tulossa (jumalaton ulina ja vonkuminen).
Pieni korjaus kommenttiisi moottoritehoista.
Pienelläkin ns. mopon moottorilla voit tuhota perän jos autosta löytyy riittävän tiheät välitykset eli perä rikkoontuu siihen kohdistuvasta momentista eikä se näin ollen välitä hevon hönkäsen pöläystä onko moottorissa 630hv vai 115hv tehoa, että silleen taas.no voe tokkiisa
moppoon 720 heppoo solmuun mennöö ja katkeiloo
missee on vuan 160 heppoo?? mopoloissa ei rekkaloissa nykyvään - Jysky
rekkamies kirjoitti:
no voe tokkiisa
moppoon 720 heppoo solmuun mennöö ja katkeiloo
missee on vuan 160 heppoo?? mopoloissa ei rekkaloissa nykyväänout harvinaisen tyhymä savolainen. Minkäs sille mahtaa jos aenot rekka on pappatuntur maetokärri.
heippa - rekkamies
Jysky kirjoitti:
out harvinaisen tyhymä savolainen. Minkäs sille mahtaa jos aenot rekka on pappatuntur maetokärri.
heippasiis missee on vuan 160 heppoo nii mitenkäse jos kuorma-autoloesta kysymys
kissa ossoo pöyvälle takas
- rekkamies
siis napaperä pettää napaloista el niiko sieltä suunnaltansa missee os renkaat jarrurumput
aksel vettee mössii pyörälöistä mutta peräsätä lähtöö voimoo vetoaksilaitten välityksel- Jysky
perästä lähtöö voimoo vetoakseleitten välityksel imppuloihin rungon piähen lokkaroihoillihhin.
Mieppä rekkemies nukkumoihin jot jaksat ajjoo rekkolllooooiiiit. - rekkamies
Jysky kirjoitti:
perästä lähtöö voimoo vetoakseleitten välityksel imppuloihin rungon piähen lokkaroihoillihhin.
Mieppä rekkemies nukkumoihin jot jaksat ajjoo rekkolllooooiiiit.hyvvee sinulle
oun nukkunna sillo ku sin out valvonna
varo lokkariloita ettei ohtaan satu
hyvvee uuttavuotta jyskille ja kaikille - rekkamies
Jysky kirjoitti:
perästä lähtöö voimoo vetoakseleitten välityksel imppuloihin rungon piähen lokkaroihoillihhin.
Mieppä rekkemies nukkumoihin jot jaksat ajjoo rekkolllooooiiiit.taetoo jyskyn imppu ollakkii himmennä harmi kyllä
sitä et voe vaehtoo et voe sitten mittään
ymmärrettään sinnuu
hyvvee uuttavuottansa - Jysky
rekkamies kirjoitti:
taetoo jyskyn imppu ollakkii himmennä harmi kyllä
sitä et voe vaehtoo et voe sitten mittään
ymmärrettään sinnuu
hyvvee uuttavuottansaEi ou Jyskylläe ennee imppu himmeenä ku on pistännännii lissee volttiloitansa. Ei ou vuaroo lokkariloihin törmäilystä ko rekkamiäs on nukkumoisinnissansa.
Hyvve uuttavuottansa sinullekkii ja minnäekkii yritännäe ymmärtee sinnuu nyt ja tulevaisuudessannikkii. Piäppä imppu kirkkaana. - rekkamies
Jysky kirjoitti:
Ei ou Jyskylläe ennee imppu himmeenä ku on pistännännii lissee volttiloitansa. Ei ou vuaroo lokkariloihin törmäilystä ko rekkamiäs on nukkumoisinnissansa.
Hyvve uuttavuottansa sinullekkii ja minnäekkii yritännäe ymmärtee sinnuu nyt ja tulevaisuudessannikkii. Piäppä imppu kirkkaana.eikö sinunnii olsi yöt nukkuva?tai ies millonka nukut?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553763- 322179
- 402074
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401542Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251482- 791443
- 1381172
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221133Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115