Kertokaa....

juuuu

Mikä on "napaperä" & "akseliperä"???

19

12382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahtarin poika

      voi olla että en ole oikeassa mutta sama kun lukko eli perälukko LUISTON ESTO vissiin sanokaa jos olen väärässä!=)

    • kaanija

      Toi "napaperä" on semmonen misssä PYÖRÄNnavassa on välitys (planeetta) jolla saadaan voimia välitettyä pienemmiksi perää ja vetoakseleita kohden. Akseliperä "puikkoperä" on semmonen että navassa ei ole välitystä (heikompi ?, halvempi, helppo korjata ja "huoltovapaa"). Napaperä on käytössä raskaassa kuormituksessa (maansiirto, tukinajo ym.) ja puikkoperä maanteillä. Kumpi parempi mene ja tiedä...

      • ANR

        noinhan se on mutta kumpi parempi on ihan riippuvainen käyttö tarkoituksesta ja ajo ympäristöstä, vaikeisiin oloihin ja suuriin painoihin napaperä niin ei tarvitse jännätä paukkuuko akselit ja rahtiin puikkoperä niin polttoainetta kuluu vähemmän ja oletettavasti painokin on pienempi (mutu)


      • T.Kesseli
        ANR kirjoitti:

        noinhan se on mutta kumpi parempi on ihan riippuvainen käyttö tarkoituksesta ja ajo ympäristöstä, vaikeisiin oloihin ja suuriin painoihin napaperä niin ei tarvitse jännätä paukkuuko akselit ja rahtiin puikkoperä niin polttoainetta kuluu vähemmän ja oletettavasti painokin on pienempi (mutu)

        Noinhan se on,puuautoissa paljonkin(scania)6x4 on "akseliperiä","telivetoisissa kestää jotenkuten,"vetoakselin katkaeminen remonteista halvimpia(myös nopea)n.350e/kpl työt!scania paljon halvempi ostaa akseli perillä!!


      • kaanija
        T.Kesseli kirjoitti:

        Noinhan se on,puuautoissa paljonkin(scania)6x4 on "akseliperiä","telivetoisissa kestää jotenkuten,"vetoakselin katkaeminen remonteista halvimpia(myös nopea)n.350e/kpl työt!scania paljon halvempi ostaa akseli perillä!!

        Otitko huomioon että "puikko" ei koskaan katkea korjaamon pihassa, elikkä silloin kun on mälli päällä ja kiire uudenvuoden viettoon;). Joten vaikka se olis ilmanen osa ja halpa akseli ostohetkellä, kun meilläpäin on tapana ollut kuljetusten hoito eikä puikkojen vaihto... Nootta on puolensa.


      • T.Kesseli
        kaanija kirjoitti:

        Otitko huomioon että "puikko" ei koskaan katkea korjaamon pihassa, elikkä silloin kun on mälli päällä ja kiire uudenvuoden viettoon;). Joten vaikka se olis ilmanen osa ja halpa akseli ostohetkellä, kun meilläpäin on tapana ollut kuljetusten hoito eikä puikkojen vaihto... Nootta on puolensa.

        Jep,otin senkin huomioon,jos ja kun se katkeaa tietenkin lanssissa ku ollaan ensin jääty kiinni niin sittenhän puretaan kuorma pois ja ajetaan tyhjänä(ristilukon avulla)pajalle ja tehdään remontti,ei siinä sen kummempaa.Jumalauta ne 1-2 kuormaa kyllä ehtii viedä muulloinkin ja jos ei kerkiä niin jääkööt perkeleet viemättä!Ei se vetari kovin usein ole minulla ainakaan katkennut,jo 2:ssa autossa perätysten ollut ja yht.1,5milj.km ja 2kpl on vetoakseleita katkennut!!Ne on säästyny moninkertaisena jo polttoaineessa verrattuna napaperäiseen!n.perä tosin ois parempi pääsemään hiekassa tms. kuin akselip.Ylikuormia!!!tv:T.Kesseli


      • Jysky
        T.Kesseli kirjoitti:

        Jep,otin senkin huomioon,jos ja kun se katkeaa tietenkin lanssissa ku ollaan ensin jääty kiinni niin sittenhän puretaan kuorma pois ja ajetaan tyhjänä(ristilukon avulla)pajalle ja tehdään remontti,ei siinä sen kummempaa.Jumalauta ne 1-2 kuormaa kyllä ehtii viedä muulloinkin ja jos ei kerkiä niin jääkööt perkeleet viemättä!Ei se vetari kovin usein ole minulla ainakaan katkennut,jo 2:ssa autossa perätysten ollut ja yht.1,5milj.km ja 2kpl on vetoakseleita katkennut!!Ne on säästyny moninkertaisena jo polttoaineessa verrattuna napaperäiseen!n.perä tosin ois parempi pääsemään hiekassa tms. kuin akselip.Ylikuormia!!!tv:T.Kesseli

        vieläkin väännetään kättä 2000 luvulla kumpi on parempi napa- vai akseliveto. Niinkuin T.Kesseli antaa ymmärtää ei akseliveto ole yhtään sen heikompi kuin napaperä jos se on oikein mitotettu.

        Mainosmiehet ovat tämänkin pakan saaneet todellakin sekaisin. Onko sillä hötysen pöläyksen väliä missä se suurin vääntömomentti saadaan aikaiseksi kunhan se loppujenlopuksi tule vetäviin pyöriin.

        Markkinatilanne kylläkin ratkaisee jos jollain automerkillä ainoastaan napavälitteiset kestää raskasta-ajoa. Tätä ei kuitenkaan saa yleistää kaikkiin muihin automerkkeihin

        Kerrompa tässä yhden oman kokemuksen ko. asiasta(tosin todella vanhan).
        Isäni oli aikoinaan vaihtamassa kontiota isompaan eli jyryyn ja oli erittäin epäluuloinen tämän akseleiden kestävyydestä (kontiosta tuppasi akselit paukkumaan poikki silloin tällöin).
        Vaihdokkia katsottaessa piti autossa olla ns. vahvistetut akselit eli suomeksi sanottuna paksummat kuin kontiossa. Löytyipä vihdoin tälläinen auto ja kaupat tuli. Siihen loppui akseleiden vaihdot vaikka halkaisijaero ei ollut kuin muutama milli. Autolla ajettiin huomattavasti suurempia kuormia kuin kontiolla mutta yhtään vetoakselia ei tarvinnut vaihtaa.
        Varmaankin tässä jyryssä oli mitoitus sattunut kohdalleen.


      • rekkamies
        Jysky kirjoitti:

        vieläkin väännetään kättä 2000 luvulla kumpi on parempi napa- vai akseliveto. Niinkuin T.Kesseli antaa ymmärtää ei akseliveto ole yhtään sen heikompi kuin napaperä jos se on oikein mitotettu.

        Mainosmiehet ovat tämänkin pakan saaneet todellakin sekaisin. Onko sillä hötysen pöläyksen väliä missä se suurin vääntömomentti saadaan aikaiseksi kunhan se loppujenlopuksi tule vetäviin pyöriin.

        Markkinatilanne kylläkin ratkaisee jos jollain automerkillä ainoastaan napavälitteiset kestää raskasta-ajoa. Tätä ei kuitenkaan saa yleistää kaikkiin muihin automerkkeihin

        Kerrompa tässä yhden oman kokemuksen ko. asiasta(tosin todella vanhan).
        Isäni oli aikoinaan vaihtamassa kontiota isompaan eli jyryyn ja oli erittäin epäluuloinen tämän akseleiden kestävyydestä (kontiosta tuppasi akselit paukkumaan poikki silloin tällöin).
        Vaihdokkia katsottaessa piti autossa olla ns. vahvistetut akselit eli suomeksi sanottuna paksummat kuin kontiossa. Löytyipä vihdoin tälläinen auto ja kaupat tuli. Siihen loppui akseleiden vaihdot vaikka halkaisijaero ei ollut kuin muutama milli. Autolla ajettiin huomattavasti suurempia kuormia kuin kontiolla mutta yhtään vetoakselia ei tarvinnut vaihtaa.
        Varmaankin tässä jyryssä oli mitoitus sattunut kohdalleen.

        siis aksel ei voe kestee jos tehoja paljo

        ei ou aksel perä niin kestävä

        napaperree käätetään tehokaampoon moottoriin

        kyllä akselittii mopn moottoriloissa kestee


      • rekkamies
        Jysky kirjoitti:

        vieläkin väännetään kättä 2000 luvulla kumpi on parempi napa- vai akseliveto. Niinkuin T.Kesseli antaa ymmärtää ei akseliveto ole yhtään sen heikompi kuin napaperä jos se on oikein mitotettu.

        Mainosmiehet ovat tämänkin pakan saaneet todellakin sekaisin. Onko sillä hötysen pöläyksen väliä missä se suurin vääntömomentti saadaan aikaiseksi kunhan se loppujenlopuksi tule vetäviin pyöriin.

        Markkinatilanne kylläkin ratkaisee jos jollain automerkillä ainoastaan napavälitteiset kestää raskasta-ajoa. Tätä ei kuitenkaan saa yleistää kaikkiin muihin automerkkeihin

        Kerrompa tässä yhden oman kokemuksen ko. asiasta(tosin todella vanhan).
        Isäni oli aikoinaan vaihtamassa kontiota isompaan eli jyryyn ja oli erittäin epäluuloinen tämän akseleiden kestävyydestä (kontiosta tuppasi akselit paukkumaan poikki silloin tällöin).
        Vaihdokkia katsottaessa piti autossa olla ns. vahvistetut akselit eli suomeksi sanottuna paksummat kuin kontiossa. Löytyipä vihdoin tälläinen auto ja kaupat tuli. Siihen loppui akseleiden vaihdot vaikka halkaisijaero ei ollut kuin muutama milli. Autolla ajettiin huomattavasti suurempia kuormia kuin kontiolla mutta yhtään vetoakselia ei tarvinnut vaihtaa.
        Varmaankin tässä jyryssä oli mitoitus sattunut kohdalleen.

        mitenkä sitten sissuun tulkii napaperät

        että mitenkä oliskohannii ollunna että ei aksel kestännä kuormoo mitenkäs se


      • Jysky
        rekkamies kirjoitti:

        mitenkä sitten sissuun tulkii napaperät

        että mitenkä oliskohannii ollunna että ei aksel kestännä kuormoo mitenkäs se

        haluttiin säilyttää autossa riittävä maavara.
        Perä pystyttiin ja pystytään vieläkin haluttaessa mitoittamaan tappivetoisenakin kestämään kaikki mahdolliset tehot mitä maan ja taivaan väliin voi kuvitella. Nykyisillä moottoritehoilla perämurikasta tulisi turhan suuri (eli massiivinen). Tämän takia siirryttiin napavälitteisiin systeemeihin eikä suinkaan sen takia, että tappivetoinen ei olisi riittävän vahva. Sen takia SISUkin siirtyi napaperiin (vrt. armeijan proto). Varmaannin muistat Sisun ekat napavälitteiset taka-akselistot äänestä. Jo edelliseen kortteliin kuului, että sisu oli tulossa (jumalaton ulina ja vonkuminen).

        Pieni korjaus kommenttiisi moottoritehoista.
        Pienelläkin ns. mopon moottorilla voit tuhota perän jos autosta löytyy riittävän tiheät välitykset eli perä rikkoontuu siihen kohdistuvasta momentista eikä se näin ollen välitä hevon hönkäsen pöläystä onko moottorissa 630hv vai 115hv tehoa, että silleen taas.


      • rekkamies
        Jysky kirjoitti:

        haluttiin säilyttää autossa riittävä maavara.
        Perä pystyttiin ja pystytään vieläkin haluttaessa mitoittamaan tappivetoisenakin kestämään kaikki mahdolliset tehot mitä maan ja taivaan väliin voi kuvitella. Nykyisillä moottoritehoilla perämurikasta tulisi turhan suuri (eli massiivinen). Tämän takia siirryttiin napavälitteisiin systeemeihin eikä suinkaan sen takia, että tappivetoinen ei olisi riittävän vahva. Sen takia SISUkin siirtyi napaperiin (vrt. armeijan proto). Varmaannin muistat Sisun ekat napavälitteiset taka-akselistot äänestä. Jo edelliseen kortteliin kuului, että sisu oli tulossa (jumalaton ulina ja vonkuminen).

        Pieni korjaus kommenttiisi moottoritehoista.
        Pienelläkin ns. mopon moottorilla voit tuhota perän jos autosta löytyy riittävän tiheät välitykset eli perä rikkoontuu siihen kohdistuvasta momentista eikä se näin ollen välitä hevon hönkäsen pöläystä onko moottorissa 630hv vai 115hv tehoa, että silleen taas.

        no voe tokkiisa

        moppoon 720 heppoo solmuun mennöö ja katkeiloo

        missee on vuan 160 heppoo?? mopoloissa ei rekkaloissa nykyvään


      • Jysky
        rekkamies kirjoitti:

        no voe tokkiisa

        moppoon 720 heppoo solmuun mennöö ja katkeiloo

        missee on vuan 160 heppoo?? mopoloissa ei rekkaloissa nykyvään

        out harvinaisen tyhymä savolainen. Minkäs sille mahtaa jos aenot rekka on pappatuntur maetokärri.

        heippa


      • rekkamies
        Jysky kirjoitti:

        out harvinaisen tyhymä savolainen. Minkäs sille mahtaa jos aenot rekka on pappatuntur maetokärri.

        heippa

        siis missee on vuan 160 heppoo nii mitenkäse jos kuorma-autoloesta kysymys

        kissa ossoo pöyvälle takas


    • rekkamies

      siis napaperä pettää napaloista el niiko sieltä suunnaltansa missee os renkaat jarrurumput

      aksel vettee mössii pyörälöistä mutta peräsätä lähtöö voimoo vetoaksilaitten välityksel

      • Jysky

        perästä lähtöö voimoo vetoakseleitten välityksel imppuloihin rungon piähen lokkaroihoillihhin.
        Mieppä rekkemies nukkumoihin jot jaksat ajjoo rekkolllooooiiiit.


      • rekkamies
        Jysky kirjoitti:

        perästä lähtöö voimoo vetoakseleitten välityksel imppuloihin rungon piähen lokkaroihoillihhin.
        Mieppä rekkemies nukkumoihin jot jaksat ajjoo rekkolllooooiiiit.

        hyvvee sinulle
        oun nukkunna sillo ku sin out valvonna

        varo lokkariloita ettei ohtaan satu

        hyvvee uuttavuotta jyskille ja kaikille


      • rekkamies
        Jysky kirjoitti:

        perästä lähtöö voimoo vetoakseleitten välityksel imppuloihin rungon piähen lokkaroihoillihhin.
        Mieppä rekkemies nukkumoihin jot jaksat ajjoo rekkolllooooiiiit.

        taetoo jyskyn imppu ollakkii himmennä harmi kyllä
        sitä et voe vaehtoo et voe sitten mittään
        ymmärrettään sinnuu

        hyvvee uuttavuottansa


      • Jysky
        rekkamies kirjoitti:

        taetoo jyskyn imppu ollakkii himmennä harmi kyllä
        sitä et voe vaehtoo et voe sitten mittään
        ymmärrettään sinnuu

        hyvvee uuttavuottansa

        Ei ou Jyskylläe ennee imppu himmeenä ku on pistännännii lissee volttiloitansa. Ei ou vuaroo lokkariloihin törmäilystä ko rekkamiäs on nukkumoisinnissansa.

        Hyvve uuttavuottansa sinullekkii ja minnäekkii yritännäe ymmärtee sinnuu nyt ja tulevaisuudessannikkii. Piäppä imppu kirkkaana.


      • rekkamies
        Jysky kirjoitti:

        Ei ou Jyskylläe ennee imppu himmeenä ku on pistännännii lissee volttiloitansa. Ei ou vuaroo lokkariloihin törmäilystä ko rekkamiäs on nukkumoisinnissansa.

        Hyvve uuttavuottansa sinullekkii ja minnäekkii yritännäe ymmärtee sinnuu nyt ja tulevaisuudessannikkii. Piäppä imppu kirkkaana.

        eikö sinunnii olsi yöt nukkuva?tai ies millonka nukut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3763
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      32
      2179
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2074
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1542
    6. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1482
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      79
      1443
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1172
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1133
    10. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe