mitä eroa on kameralla jossa on etsin ja kameralla jossa ei ole? tässä asiassa olen ihan pihalla, joten kiitos vastauksista! :)
kameran etsin???
7
4924
Vastaukset
- Mika....
... kaikissa kameroissa on etsin, koska ilman etsintä kuvan rajaaminen olisi aikamoista arpomista. Etsimiä on monenlaisia ja ehkä eniten mielipiteitä jakaa sähköiset etsimet vs. optiset etsimet. Sähköisiä etsimiä on evf (elektro view finder) ja lcd (nestekide näyttö). Optinen etsin on yksinkertaisimmillaan reikä objektiivin yläpuolella, mutta siitä on hienompiakin variaatioita halokehällä varustettuja ja mittaetsimiä. Sitten on slr (single lens reflektor (muistaakseni?)), jonka ideana on peilien ja prisman avulla heijastaa objektiivin tuottama kuva etsimen okulaariin (tämä on tavallinen ratkaisu järjestelmäkameroissa). Sähköiset etsimet ovat tavallisia digikompakteissa ja vallankin pitkätsoomisissa malleissa yleensä ei olekaan muita kuin sähköisiä etsimiä ja lyhyempitsoomisissa on toisinaan lisäksi optinen etsin objektiivin vieressä tai päällä, jossa on oma linssijärjestelmä muuttamassa etsinkuvan tsoomin polttoväliä vstaavaksi.
Kaikissa etsintyypeissä on omat etunsa ja haittansa siis perusteet, miksi missäkin kameramallissa on päädytty juuri johonkin tiettyyn etsin ratkaisuun (joista kuluttajien mieltymykset eivät ole vähäisimpiä).
Jos sinulle on sanottu ettei jossakin kamerassa ole etsintä lainkaan, uskon sanojan tarkoittaneen ettei joissakin kameroissa ole lainkaan optista etsintä. Meitä on sellaisiakin kuvaajia, joiden mielestä optinen etsin on ainoa oikea, mutta oikeasti kyse on makuasiasta eikä absoluuttisesta totuudesta, vaikka mielellämme me ihmiset omia mielipiteitämme sellaisina pidämmekin.- Puute**
Minun käsittääkseni etsimen puutteella tarkoitetaan sitä, että kamerassa on vain paneli, joka toimii, sekä etsimenä, että näyttönä.
Puutteesta ei olisi mitään haittaa, jos paneli ei pakottaisi kuvaajaa katsomaan panelia lähinäkökyvyn edellyttämältä etäisyydeltä ja kuvaamaan ojennetuin käsin, mistä seuraa tutinaa.
Toinen haitta on se, että paneli ei näy kirkkaassa myötävalossa ja niklattu kamera häikäisee vielä pahentaen tilannetta.
Myöskään paneleiden pikselimäärä ei riitä rikkonaisen kohteen tarkkaan rajaamiseen.
Selvärajaiset, kuten pärstäkuvat ja rakennukset käy kyllä hyvin.
Tuo EVF olisi muuten hyvä, mutta siinä on sama ongelma kuin panelissa. Pikselimäärä ei usein riitä muuhun kuin arvaukseen.
EVF kuluttaa myös julmasti sähköä, kuten panelikin.
Etuna on etsinkuvan tasainen valoisuus kohteen valaistuksen muutoksista riippumatta.
Ainoastaan optinen etsin antaa luonnollisen etsinkuvan, eikä kuluta sähköä, tuijotti siihen miten kauan tahansa. - kamera.
Puute** kirjoitti:
Minun käsittääkseni etsimen puutteella tarkoitetaan sitä, että kamerassa on vain paneli, joka toimii, sekä etsimenä, että näyttönä.
Puutteesta ei olisi mitään haittaa, jos paneli ei pakottaisi kuvaajaa katsomaan panelia lähinäkökyvyn edellyttämältä etäisyydeltä ja kuvaamaan ojennetuin käsin, mistä seuraa tutinaa.
Toinen haitta on se, että paneli ei näy kirkkaassa myötävalossa ja niklattu kamera häikäisee vielä pahentaen tilannetta.
Myöskään paneleiden pikselimäärä ei riitä rikkonaisen kohteen tarkkaan rajaamiseen.
Tuo EVF olisi muuten hyvä, mutta siinä on sama ongelma kuin panelissa. Pikselimäärä ei usein riitä muuhun kuin arvaukseen.
Etuna on etsinkuvan tasainen valoisuus kohteen valaistuksen muutoksista riippumatta.
Ainoastaan optinen etsin antaa luonnollisen etsinkuvan, eikä kuluta sähköä, tuijotti siihen miten kauan tahansa.Niklaus on menneittein vuosikymmenien pintakäsittely. Kromi kiiltää paljon kirkkaammin.
- Mika.....
Puute** kirjoitti:
Ainoastaan optinen etsin antaa luonnollisen etsinkuvan, eikä kuluta sähköä, tuijotti siihen miten kauan tahansa....olen samaa mieltä, mutta etsin se lcd:kin on ja jos ei muuta ole, niin sillä on tultava toimeen. Suorat kädet ja käsien tutina ei ole mikään väistämätön seuraus, vaan oma kuvaustapa täytyy sovittaa välineen rajoitusten mukaan. Itse esim. kuvaan kääntyväperäisen sonyn lcd:ltä napaperspektiivistä vanhan kuiluetsimen tapaan ja on meinaan tukeva kuvausasento. Häikäisysuojien käyttö on myös usein välttämätöntä vaikka eivät kokonaan lcd:n puutteita korjaakaan.
Itsekin kannatan optisia etsimiä, mutta ymmärrän joidenkin teknisten ratkaisujen edellyttävän sähköisten etsinten käyttöä ja silloin asian kanssa on vain tultava toimeen. Tuo alkuperäinen kysyjä kysyi kameroista joissa ei olisi etsintä lainkaan ja muin pointti oli ettei sellaisia kameroita ole, vaikka joissakin malleissa etsimet ovat niin huonoja ettei niitä oikein viitsisi edes etsimiksi kutsua. - Väärin
Mika..... kirjoitti:
...olen samaa mieltä, mutta etsin se lcd:kin on ja jos ei muuta ole, niin sillä on tultava toimeen. Suorat kädet ja käsien tutina ei ole mikään väistämätön seuraus, vaan oma kuvaustapa täytyy sovittaa välineen rajoitusten mukaan. Itse esim. kuvaan kääntyväperäisen sonyn lcd:ltä napaperspektiivistä vanhan kuiluetsimen tapaan ja on meinaan tukeva kuvausasento. Häikäisysuojien käyttö on myös usein välttämätöntä vaikka eivät kokonaan lcd:n puutteita korjaakaan.
Itsekin kannatan optisia etsimiä, mutta ymmärrän joidenkin teknisten ratkaisujen edellyttävän sähköisten etsinten käyttöä ja silloin asian kanssa on vain tultava toimeen. Tuo alkuperäinen kysyjä kysyi kameroista joissa ei olisi etsintä lainkaan ja muin pointti oli ettei sellaisia kameroita ole, vaikka joissakin malleissa etsimet ovat niin huonoja ettei niitä oikein viitsisi edes etsimiksi kutsua.Hyvin harvassa pokkarissa on mitään mahdollista mennä panelia kääntelemään ja sitten ollaan käpälät suorina kuin kerjäläiset.
Tietysti voi olla fiksu ja ottaa tukea seinistä, puista, pöydistä,tuoleista, autonkatoista, jne.. tai käyttää jalustaa.
Jalusta on vain hyvin vieras pokkarin omistajalle ja vielä harvempi tajuaa kuljettaa mustaa liinaa mukanaan..
Noi "etsimettömät" on nimittäin pokkareita.
Muissa, "paremmissa" on aina jonkinmoinen tähtäysapu olemassa. - Mika...
Väärin kirjoitti:
Hyvin harvassa pokkarissa on mitään mahdollista mennä panelia kääntelemään ja sitten ollaan käpälät suorina kuin kerjäläiset.
Tietysti voi olla fiksu ja ottaa tukea seinistä, puista, pöydistä,tuoleista, autonkatoista, jne.. tai käyttää jalustaa.
Jalusta on vain hyvin vieras pokkarin omistajalle ja vielä harvempi tajuaa kuljettaa mustaa liinaa mukanaan..
Noi "etsimettömät" on nimittäin pokkareita.
Muissa, "paremmissa" on aina jonkinmoinen tähtäysapu olemassa.En minä tästä vänkäämään aikonut ruveta ja on ihan totta, että monet piskuisilla pokkareilla kuvaavista eivät ole kiinnostuneita kuvausasennon hiomisesta tai hakemaan edes kyynärpäälle tukea. Tässä ketjussa kuitenkin alkuperäinen kysyjä sai toivoakseni vastauksen ja hiukan käsitystä siitäkin kuinka tärkeä osa kameraa se etsin kuitenkin on.
- on optinen
Optinen etsin niin saat helpommin parempia kuvia varsinkin silloin, kun valoa on niukasti.
(LCDstä katsellessa ja "suorin käsin", niin tärähtää helposti tuo otos).
Ja akku kuluu nopeammin kun LCD on päällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 904114
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603198- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401780
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628