Tiedän, että on vähän tyhmä kysymys, mutta kertokaa minkälaisia töitä merkonomit teette.
Kauppojen kassoilla, vaateliikkeissä tms., kelalla ja vakuutusyhtiöissähän työskentelee merkonomeja, mitä muita mahdollisuuksia on, merkonomien arvostushan on hieman laskenut, pitäisiköhän jatkaa vielä opintoja?
Millaisia töitä merkonomit teette?
35
6845
Vastaukset
- jep jep
En tee töitä, vaan opiskelen yliopistossa kauppatieteiden maisteriksi :)
Merkonomi oli itsella vain lukion korvike ja hyvä pohja yliopistoa varten. Merkonomiksi valmistautumisen jälkeen tuli tehtyä pankissa töitä ja puoliksi sillä tiellä ollaan edelleen. - merkonomi -85
Olen ns. vanhan koulutuksen merkonomi ja tällä hetkellä toimistonhoitajana, joten työsarka todella monipuolinen, olen ollut reskinhoitajana, laskuttajana, pankissa ym. toimistotöissä.
Arvostus varmaankin laskenut tradenomikoulutuksen aloittamisen myötä.- Höpö höpö
Toi on ihan ylihauska termi tuo "vanhan koulutksen merkonomi/teknikko tms."
Yritetään saada omasta tutkinnosta vertailukelpoinen ammattikorkeakoulututkintoon. Ihan niinkuin merkonomien nykyisiä kriteerejä olisi alennettu, että "no ei teidän tarvi ruotsia ja matikkaa näin paljon osata... Se oli silloin ennen vanhaan." Ennen oli miehet rautaa ja leipäkin maistui leivältä... Jep jep...
Myönnä nyt vaan rehellisesti että et ole tradenomi, kun sitä sinä kuitenkin haet takaa. Monet merkonomit kouluttautuvat tradenomeiksi ja niin sinunkin on tehtävä jos korkeakoulututkinnon haluat.
Anteeksi vaan, mutta pakko oli huomauttaa. - Vanha stara
Höpö höpö kirjoitti:
Yritetään saada omasta tutkinnosta vertailukelpoinen ammattikorkeakoulututkintoon. Ihan niinkuin merkonomien nykyisiä kriteerejä olisi alennettu, että "no ei teidän tarvi ruotsia ja matikkaa näin paljon osata... Se oli silloin ennen vanhaan." Ennen oli miehet rautaa ja leipäkin maistui leivältä... Jep jep...
Myönnä nyt vaan rehellisesti että et ole tradenomi, kun sitä sinä kuitenkin haet takaa. Monet merkonomit kouluttautuvat tradenomeiksi ja niin sinunkin on tehtävä jos korkeakoulututkinnon haluat.
Anteeksi vaan, mutta pakko oli huomauttaa.Olettekos te tradenomit vähän herkkänahkaisia? Totta se vaan on että ennen oli merkonomi/teknikko työmarkkinoilla kova sana. Vielä 70-luvulla mm. suuri osa pankin(konttorin)johtajista oli merkonomeja. Teknikot olivat vuoromestareita sun muita hyväpalkkaisia työnjohtajia ja päälliköitä.
Vielä hauskempi termi on tuo korkeakoulututkinta ammattikorkean yhteydessä... - huvittaa
Höpö höpö kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta pakko oli huomauttaa.tämä keskustelu. Tradenomi - merkonomi, kumpi parempi...
Minä EN ole tradenomi vaan ylioppilas, joka "valmistui" merkonomiksi 90-luvun alussa. Vakkaritöissä ollut siitä lähtien ja tällä hetkellä hyväpalkkaisessa, vaativassa toimistotyössä henkilöstöpuolella. Paikkaan en koskaan hakenut, vaan minua pyydettiin siihen.
Työpaikallani oli n. 5 vuotta sitten tradenomiksi valmistunut muutaman vuoden minua nuorempi nainen, joka tekee pätkätöitä eli määräaikaisuuksia toisensa perään. Viimeinen työsuhde loppui juuri eikä ainakaan meillä enää töitä tule tekemään... Jankutti jatkuvasti, että kuinka voi olla mahdollista, että hän korkeakoulututkinnon suorittaneena saa huonompaa palkkaa kuin me muut ja hänelle ei tarjota vakituista työtä. Eipä tosin ole vielä saanut muualtakaan sitä hakemaansa työtä, joten...
Oma johtopäätökseni tästä on, että koulutuksella ei oikeasti ole niin väliä vaan sillä mitä osaat ja millainen olet. Jatkuva itsensä korostaminen ja korkean koulutuksen (mikä ei tradenomi mielestäni edes ole) esille tuominen ei välttämättä takaa johtavaa asemaa ja parempaa palkkaa. Ettei vaan olisi käynyt niin, että ammattikorkeassa korostetaan liikaa sitä, että olette niitä valioluokan tyyppejä, jotka jokainen työnantaja haluaa palkkalistoilleen. Niin meillekin, tuleville merkonomeille, koulussa jankutettiin.
Jostain kumman syystä tradenomit olettavat pääsevänsä suoraan johtajan pallille tai muuten johtavaan asemaan. Voi hyvänen aika; jostain se on jokaisen aloitettava, koulutuksesta riippumatta.
Minä en häpeile kertoa sitä, että olen merkonomi, koska olen omalla osaamisellani päässyt pitkälle. Tässä tilanteessa koulutuksella ei ole ollut väliä. Pidän osaamiseni ajan tasalla erilaisilla kursseilla ja koulutuksilla.Tradenomienkin kannattaisi ehkä miettiä, tuodako omaa tutkintoaan esille vai näyttää osaamisensa ensin...
Mukavaa tulevaa syksyä kaikille, koulutuksesta riippumatta! - merkonomi
Höpö höpö kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta pakko oli huomauttaa.niin, mainitsinko missään vaiheessa tradenomista mitään, en halua edes olla tradenomi, minulla sattuu olemaan muita tutkintojo merkonomitutkinnon lisäksi ja hienosti olen työmarkkinoilla pärjännyt, toisin kuin te tradenomit. Itse taidat ollakin se työtön tradenomi, joka on kade meille merkonomeille. Käytän kyllä ihan ylpeänä merkonominimikettä, mikä kenties sinulta jäi huomaamatta...
- hohhoijakkaa
Höpö höpö kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta pakko oli huomauttaa.Ja sinä tradenominplanttu toimettomana tulit tänne mollaamaan muita tekemisen puutteessa.
- ....
Vanha stara kirjoitti:
Olettekos te tradenomit vähän herkkänahkaisia? Totta se vaan on että ennen oli merkonomi/teknikko työmarkkinoilla kova sana. Vielä 70-luvulla mm. suuri osa pankin(konttorin)johtajista oli merkonomeja. Teknikot olivat vuoromestareita sun muita hyväpalkkaisia työnjohtajia ja päälliköitä.
Vielä hauskempi termi on tuo korkeakoulututkinta ammattikorkean yhteydessä...tuo oli hauska korkeakoulututkinto ja tradenomi... osuit naulankantaan.
- Seinilläkin on silmät ja ko...
huvittaa kirjoitti:
tämä keskustelu. Tradenomi - merkonomi, kumpi parempi...
Minä EN ole tradenomi vaan ylioppilas, joka "valmistui" merkonomiksi 90-luvun alussa. Vakkaritöissä ollut siitä lähtien ja tällä hetkellä hyväpalkkaisessa, vaativassa toimistotyössä henkilöstöpuolella. Paikkaan en koskaan hakenut, vaan minua pyydettiin siihen.
Työpaikallani oli n. 5 vuotta sitten tradenomiksi valmistunut muutaman vuoden minua nuorempi nainen, joka tekee pätkätöitä eli määräaikaisuuksia toisensa perään. Viimeinen työsuhde loppui juuri eikä ainakaan meillä enää töitä tule tekemään... Jankutti jatkuvasti, että kuinka voi olla mahdollista, että hän korkeakoulututkinnon suorittaneena saa huonompaa palkkaa kuin me muut ja hänelle ei tarjota vakituista työtä. Eipä tosin ole vielä saanut muualtakaan sitä hakemaansa työtä, joten...
Oma johtopäätökseni tästä on, että koulutuksella ei oikeasti ole niin väliä vaan sillä mitä osaat ja millainen olet. Jatkuva itsensä korostaminen ja korkean koulutuksen (mikä ei tradenomi mielestäni edes ole) esille tuominen ei välttämättä takaa johtavaa asemaa ja parempaa palkkaa. Ettei vaan olisi käynyt niin, että ammattikorkeassa korostetaan liikaa sitä, että olette niitä valioluokan tyyppejä, jotka jokainen työnantaja haluaa palkkalistoilleen. Niin meillekin, tuleville merkonomeille, koulussa jankutettiin.
Jostain kumman syystä tradenomit olettavat pääsevänsä suoraan johtajan pallille tai muuten johtavaan asemaan. Voi hyvänen aika; jostain se on jokaisen aloitettava, koulutuksesta riippumatta.
Minä en häpeile kertoa sitä, että olen merkonomi, koska olen omalla osaamisellani päässyt pitkälle. Tässä tilanteessa koulutuksella ei ole ollut väliä. Pidän osaamiseni ajan tasalla erilaisilla kursseilla ja koulutuksilla.Tradenomienkin kannattaisi ehkä miettiä, tuodako omaa tutkintoaan esille vai näyttää osaamisensa ensin...
Mukavaa tulevaa syksyä kaikille, koulutuksesta riippumatta!loppupeleissä tarkoittaa "hyvä osaaminen" kun päästään vakkariksi hyvään työpaikkaan. Epäilenpä että se yhtä kuin osaa olla lipevä pomolle, hakeutuu pomon kabinettiin ja sysii kaikki uudet uhkasijaiset pois molaaamalla heitä pomolle. Näin varmistaa oman paikkansa. Näin sen näen!
- eritotenkin
Vanha stara kirjoitti:
Olettekos te tradenomit vähän herkkänahkaisia? Totta se vaan on että ennen oli merkonomi/teknikko työmarkkinoilla kova sana. Vielä 70-luvulla mm. suuri osa pankin(konttorin)johtajista oli merkonomeja. Teknikot olivat vuoromestareita sun muita hyväpalkkaisia työnjohtajia ja päälliköitä.
Vielä hauskempi termi on tuo korkeakoulututkinta ammattikorkean yhteydessä...ensimmäisenä tällä palstalla älähtää aina tradenomi, mistä ihmeestä se johtuu ja mitä se kertoo heistä...
- nuoleskelua
Seinilläkin on silmät ja ko... kirjoitti:
loppupeleissä tarkoittaa "hyvä osaaminen" kun päästään vakkariksi hyvään työpaikkaan. Epäilenpä että se yhtä kuin osaa olla lipevä pomolle, hakeutuu pomon kabinettiin ja sysii kaikki uudet uhkasijaiset pois molaaamalla heitä pomolle. Näin varmistaa oman paikkansa. Näin sen näen!
tai muuta vastaavaa ainakaan minun kohdallani. Eikä myöskään mitään lipevyyttä. Jos on asiansa osaava ammattilainen ja haluaa tehdä työnsä kunnolla, ei todellakaan tarvitse toimia kuvaamallasi tavalla.
Joten sori, jos itse joudut noin toimimaan; minun ei niin tarvitse tehdä. Asian voi toki nähdä monella tavalla, joten harmi, jos olet nähnyt vain tuollaista toimintaa. Minulla sattuu olemaan niin fiksu pomo, että meillä ei kerätä irtopisteitä eikä varsinkaan vakkaripaikkaa nuoleskelulla. (sen todisti tuo tradenomi, josta ylemmässä viestissäni kerroin)
Terveisin kirjoittaja, jonka viestiin olit vastannut - Höpö höpö
Höpö höpö kirjoitti:
Anteeksi vaan, mutta pakko oli huomauttaa.Joo en ole tradenomi (vielä), vaan vasta opiskelemassa sellaiseksi. Tällä hetkellä olen yo-merkonomi, jos saan huomauttaa.
Mutta tuo "vanhan ajan merkonomi", niin mitä ihmettä se sitten tarkoittaa? Kertokaa oi suuret viisaat! Eikö se ole juuri sitä mistä kirjoitin. Eli ihan niinkuin merkonomit olisivat ennen saaneet paremman ja korkeamman koulutuksen?! Ja nyt ILMEISESTI amk-aikakaudella pitää alkaa puhumaan "vanhan ajan merkonomeista", vai osunko ihan väärään?
Minä en opiskele tradenomiksi huvin vuoksi, enkä siksi että saisin "vanhan ajan merkonomin" pätevyyden. Sellaista kun ei todellisuudessa ole olemassakaan. Merkonomin tutkintovaatimukset ovat kyllä ihan samalla viivalla, mitä ne ovat olleet silloin kymmenen vuotta sittenkin.
Niin ja sama pätee myös muille aloille. Ei ne teknikot ole insinöörejä. Asiasta voidaan olla monta eri mieltä kuinka paljon esim. teknikon ja nykyisen insinöörin koulutus toisistaan eroavat, mutta pointti on kuitenkin sanassa "eroavat". Ero on olemassa ja tästä syystä mitään vanhan ajan teknikkoja tai merkonomeja ei ole olemassakaan.
Ja tottakai se ärsyttää, että joku työnhakija pitää itseään korkeammalla viivalla sen vuoksi että on valmistunut "vanhana hyvänä aikana". Minä olen ihan yhtä merkonomi kuin te wanhat!! Ja aion olla vielä joskus korkeamminkin koulutettu, jahka valmistun. - Melkonomi
Höpö höpö kirjoitti:
Joo en ole tradenomi (vielä), vaan vasta opiskelemassa sellaiseksi. Tällä hetkellä olen yo-merkonomi, jos saan huomauttaa.
Mutta tuo "vanhan ajan merkonomi", niin mitä ihmettä se sitten tarkoittaa? Kertokaa oi suuret viisaat! Eikö se ole juuri sitä mistä kirjoitin. Eli ihan niinkuin merkonomit olisivat ennen saaneet paremman ja korkeamman koulutuksen?! Ja nyt ILMEISESTI amk-aikakaudella pitää alkaa puhumaan "vanhan ajan merkonomeista", vai osunko ihan väärään?
Minä en opiskele tradenomiksi huvin vuoksi, enkä siksi että saisin "vanhan ajan merkonomin" pätevyyden. Sellaista kun ei todellisuudessa ole olemassakaan. Merkonomin tutkintovaatimukset ovat kyllä ihan samalla viivalla, mitä ne ovat olleet silloin kymmenen vuotta sittenkin.
Niin ja sama pätee myös muille aloille. Ei ne teknikot ole insinöörejä. Asiasta voidaan olla monta eri mieltä kuinka paljon esim. teknikon ja nykyisen insinöörin koulutus toisistaan eroavat, mutta pointti on kuitenkin sanassa "eroavat". Ero on olemassa ja tästä syystä mitään vanhan ajan teknikkoja tai merkonomeja ei ole olemassakaan.
Ja tottakai se ärsyttää, että joku työnhakija pitää itseään korkeammalla viivalla sen vuoksi että on valmistunut "vanhana hyvänä aikana". Minä olen ihan yhtä merkonomi kuin te wanhat!! Ja aion olla vielä joskus korkeamminkin koulutettu, jahka valmistun."Ja aion olla vielä joskus korkeamminkin koulutettu, jahka valmistun"
Joo, ehkäpä joskus oletkin mutta kun sieltä AMMATTIkorkeasta valmistut niin silloin et vielä ole. - opiskelija_
Melkonomi kirjoitti:
"Ja aion olla vielä joskus korkeamminkin koulutettu, jahka valmistun"
Joo, ehkäpä joskus oletkin mutta kun sieltä AMMATTIkorkeasta valmistut niin silloin et vielä ole.Tuo AMMATTIkorkeakoulu on nimenomaan ammattiKORKEAkoulu. Eli kolmannen asteen tutkinto, aka korkeakoulututkinto.
Merkonomi on 2. asteen koulutus, eli alemmalla portaalla. Sitä ei myöskään lasketa korkeakoulututkinnoksi. - Melkonomi
opiskelija_ kirjoitti:
Tuo AMMATTIkorkeakoulu on nimenomaan ammattiKORKEAkoulu. Eli kolmannen asteen tutkinto, aka korkeakoulututkinto.
Merkonomi on 2. asteen koulutus, eli alemmalla portaalla. Sitä ei myöskään lasketa korkeakoulututkinnoksi.Keinotekoista. Ent.opistoasteen merkonomi = nyk.tradenomi. Näin se vaan on!
- nomi vaan
Melkonomi kirjoitti:
Keinotekoista. Ent.opistoasteen merkonomi = nyk.tradenomi. Näin se vaan on!
on on... ja nykyinen tradenomi on kauppatieteiden maisteri. Maisterit taas ovat tohtoreita heti kuin vain valmistuvat maistereiksi. Loogista, eiks' je?
- nomi vaan
nomi vaan kirjoitti:
on on... ja nykyinen tradenomi on kauppatieteiden maisteri. Maisterit taas ovat tohtoreita heti kuin vain valmistuvat maistereiksi. Loogista, eiks' je?
Niin ja kun et kuitenkaan mistään mitään ymmärrä, niin katos linkki:
http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,438,4171
Siellä on Suomen koulutusjärjestelmä kuvattu graafisena esimerkkinä, jotta myös kaltaisesi sen ymmärtäisivät. Merkonomikoulutus on siis 2. asteen koulutus (kaavion kohta "ammatilliset perustutkinnot") ja sen jälkeen hienosti erikoisammattitutkinnot ja niiden yläpuolella ammattikorkeakoulututkinnot ja yliopistotutkinnot. - Melkonomi
nomi vaan kirjoitti:
Niin ja kun et kuitenkaan mistään mitään ymmärrä, niin katos linkki:
http://www.oph.fi/SubPage.asp?path=1,438,4171
Siellä on Suomen koulutusjärjestelmä kuvattu graafisena esimerkkinä, jotta myös kaltaisesi sen ymmärtäisivät. Merkonomikoulutus on siis 2. asteen koulutus (kaavion kohta "ammatilliset perustutkinnot") ja sen jälkeen hienosti erikoisammattitutkinnot ja niiden yläpuolella ammattikorkeakoulututkinnot ja yliopistotutkinnot.Vitut mistään linkeistä. Entinen merkonomi ON YHTÄ KUIN tradenomi. Nimi vaihtui, ja hölönpöly-kursseja lisättiin. Opistosta tuli ammattikorkea.
Vrt. esim. sairaanhoitajat. - Merkonomi ja KTM
Höpö höpö kirjoitti:
Joo en ole tradenomi (vielä), vaan vasta opiskelemassa sellaiseksi. Tällä hetkellä olen yo-merkonomi, jos saan huomauttaa.
Ja tottakai se ärsyttää, että joku työnhakija pitää itseään korkeammalla viivalla sen vuoksi että on valmistunut "vanhana hyvänä aikana". Minä olen ihan yhtä merkonomi kuin te wanhat!! Ja aion olla vielä joskus korkeamminkin koulutettu, jahka valmistun.Valmistuin aikoinaan yo-merkonomiksi 1991, silloin oli suunnitteilla tuo ammattikorkeakoulu.
Tradenomitutkinnon pohjaksi otettiin yo-merkonomi opinnot. Tämän totesin itsekin 1996, kun tutkailin oman vanhan oppilaitokseni tradenomien opinto-opasta. Kaikki oppikirjat olivat samoja kuin 1990-luvun taitteessa ja opettajatkin olivat samoja kuin kauppaoppilaitoksen aikaan. Yo-merkonomi tutkinto muuntui tradenomitutkinnoksi, lisäämällä opintoihin sivuaineopinnot, pakollinen työharjoittelu ja päättötyö... Näin keskiasteen tutkinto muunnettiin korkeakoulututkinnoksi. - nomi vaan
Melkonomi kirjoitti:
Vitut mistään linkeistä. Entinen merkonomi ON YHTÄ KUIN tradenomi. Nimi vaihtui, ja hölönpöly-kursseja lisättiin. Opistosta tuli ammattikorkea.
Vrt. esim. sairaanhoitajat.Ei nimi mitään vaihtunut ole. Ihan samalla tavalla niitä valmistuu edelleenkin kauppiksesta. Korkeakoulutetut ovat luku erikseen, niitä tulee ammattikorkeakouluista ja korkeakouluista.
- Melkonomi
nomi vaan kirjoitti:
Ei nimi mitään vaihtunut ole. Ihan samalla tavalla niitä valmistuu edelleenkin kauppiksesta. Korkeakoulutetut ovat luku erikseen, niitä tulee ammattikorkeakouluista ja korkeakouluista.
No voithan elää tässä uskossa, jos haluat. Omapahan on ongelmasi.
- olen merkonomiopiskelija
merkonomit ne vaan tienaa enemmän ja pesee tradenomit hahhah
- -hassu
Nykypolven merkonomit on puhelinmyyjinä ja kaupan kassoina, eli ei kovin ruusuinen tulevaisuus. Joillakin harvoilla saattaa hyvällä onnella käydä tuuri että pääsee jopa jonnekkin toimistoon töihin (mikä ei minusta ainakaan ole unelma työ sekään). Itse olen myös merkonomi ja saman koulutuksen saaneita on pilvinpimein, niinkuin Tradenomiksi käyneitäkin. Minulle riitti myyntityöt ja vaihdan alaa ihan toisaalle.
- merkonomi04
Tilitoimistossa olin vähän aikaa töissä. Nykyään kunnallishallinnossa toimistotöissä. Kaupan kassalla en ole ollut koskaan, eikä ole kukaan entisistä luokkatovereistanikaan. Suuntauduin taloushallintoon, joten on mahdollisuuksia muuallekin kuin kassatytöksi.
- merkonomonin planttutar
Taloushallinnossa...
Laskentapuolen immeisiä, ei ole tarvinnut istua kaupan kassalla.
- poitsu80
Toimin ict-alalla tuotepäällikkönä. Olen ollut samassa firmassa reilu kolmisen vuotta ja edennyt tehtävääni.
Triviatietona mainittakoot että kolmessa edellisessa nimikkeessäni on vaadittu "virallisesti" kk-tutkintoa. Eipä ole näemmä jäänyt siitä kiinni.
Mutta itsensä ja osaamisensa kehittäminen ei lopu tutkintopapereihin. - olen
Muutama vuosi sitten aikuisiällä luin merkonomiksi (alanvaihto) ja sekalaisten työkomennusten jälkeen vielä taloushallinnon ammattitutkinto.Nyt kirjanpitäjänä ja palkka tosi surkea.Eteenpäin ois mieli kun työttömyysjaksoja, pitkiäkin, välissä ja talous ollut pitkään rempallaan, ikää jo kohta 40 ja haluaisin jo päästä jaloilleni ja nauttimaan elämästä.
- vm -91
parin sadan ihmisen putiikissa. Meillä on paljon ns. vanhan ajan merkonomeja ja yo-merkonomeja, jotka työskentelevät kassanhoitajina, laskuttajina, kirjanpitäjinä ja sihteereinä.
Nuoremmat työntekijät ovat järjestään tradenomeja, he työskentelevät palkanlaskijoina, kirjanpitäjinä, sihteereinä ja asiakaspalvelijoina. Näitä uuden ajan merkonomeja ei ole tullut taloon kuin yksi, hän muuten on aivan ylivoimaisesti paras työntekijä viime vuosina tulleista.
Ei sillä ole väliä onko merkonomi vai tradenomi, samoja hommia tehdään ja samalla palkalla. Henkilökohtaiset ominaisuudet ratkaisevat, kenestä on mihinkin hommaan ja kuka sen päällikön paikan saa. - dymo
...olen ja välillä ihan ammattitaidon ylärajoilla työskennellään, mutta hyvää palkkaa saan ;)
Tradenomeja on jo liikaa ja lisää tulee (ja luulevat liikaa itsestään). - itestä kiinni
Vakuutusalalla melko vaativassa asiantuntija/päällikö tason hommassa. Itse olen tähän edennyt parissa vuodessa ja "allani" työskentelee muutama tradenomi ja KTM.
- iiiris-rukka
Äitini on yo-merkonomi (vuodelta yks ja kaks) ja ollut ikänsä töissä pankissa. Aloitti yksityishenkilöiden parissa kassalta ja nyt toimii yrityspuolella isona pomona.
- eve81-
taloushallinnossa, palkanlaskijana...
- läheteistä johtajiin
ja kaikkea siltä väliltä. Soneran ex-toimitusjohtaja ja Tampereen kaupunginjohtaja ovat merkonomeja, joten ei se opinnäyte vaan osaaminen ratkaisevat.
- ...
Muistan erään entisen opettajani sanoneen, että "ennen vanhaan" usein miesmerkonomi pääsi pankinjohtajaksi ja naismerkonomi pankkivirkailijaksi.
- yo&merkonomi
... kirjoitti:
Muistan erään entisen opettajani sanoneen, että "ennen vanhaan" usein miesmerkonomi pääsi pankinjohtajaksi ja naismerkonomi pankkivirkailijaksi.
Valmistuin ylioppilaaksi ja matkailupuolen merkonomiksi kaksoistutkinnosta vuonna -99, jonka jälkeen toimin perheyrityksessä ensin johdon assistenttina ja sittemmin palvelupäällikkönä, pian olen oman yritykseni toimitusjohtaja. Ns. uuden polven merkonomi siis, ja aivan valmis myöntämään että oma koulutukseni ainakin oli suurimmaksi osaksi mössöä. Tietokoneen ja internetin käytön perusteet opin sekä työlainsäädännöstä ja kirjanpidosta paljon. Kaikki muu oli mielestäni aivan höttöä, koko kouluaika meni lähinnä juhliessa ja silti valmistuin hyvillä papereilla. Tällä en halua mitätöidä muiden merkonomien koulutusta, omalla kohdallani vain koin näin. Oman kaupunkini kauppis oli silloin aikamoisessa murroksessa ja uskoisin koulutuksen tason liittyneen osittain siihen. Matkailulinja lopetettiin melko pian valmistumiseni jälkeen.
Suurimman osan oppimastani olen oppinut työtä tehden ja itse opiskellen. Minulla on erittäin vahva tukiverkosto jolta saan jatkuvasti "luentoja" myynnistä, markkinoinnista, johtoryhmätyöskentelystä, asiakaspalvelusta yms. Koulutan myös itseäni erilaisilla kursseilla ja lukemalla työn ohessa. Koulutuksesta minulle jäi siis käteen lähinnä paperit, ja kyllähän se on niin että nykymaailmassa ei merkonomin paperit paljon paina. Onneksi sillä ei tässä elämänvaiheessa minulle ole niin suurta merkitystä, sillä omassa yrityksessä ammattitaito punnitaan vähän muilla meriiteillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255