Toisessa viestiketjussa ihmeteltiin, mistä on lähtenyt liikkeelle urbaaninhuhu, jonka mukaan steinerkoulun luokanopettajien pitäisi meditoiden keskittyä jokaiseen lapseen.
On ikävää, jos antroposofit levittelevät välheita jopa omissa piireissään. Sille ei ulkopuolinen kuitenkaan mahda mitään. Ehkä seuraavat katkelmat Porissa 20-22.8.1993 pidetystä esitelmästä valaisevat tätäkin asiaa. Kopioin tuosta alkuperäisestä esitelmästä tähän joitakin otteita:
* * *
Seuraava esitelmä on pidetty Porissa 20-22.8.1993 Steinerkoulun opettajille.
Läsnä oli 65 kuulijaa ja 65 enkeliä. Esitelmän on kirjalliseen muotoon saattanut Steinerpedagogiikan seura ry. Luennoitsijana Hans Georg Krauch.
...Vaikka ei koskaan aikaisemmin olisi ollut tekemisissä lasten kanssa, kohtaaminen alkaa nyt. Lapsen s i e l u on j o h d a t e t t u teidän luoksenne, koska se on etsinyt jotain aivan erityistä. Edellytyksenä ei ole se, että kaikkien kanssa olisi ollut aikaisemmin (edellisessä elämässä, huom!) ollut jotain tekemistä, mutta joka tapauksessa tulevaisuuden suhteen me olemme yhdessä.
Kolme tilannetta kuuluvat yhteen:
1. mikä on steinerkoulu ja sen metodi, ei didaktinen vaan h e n k i n e n metodi
2. koululiikkeen ja Steinerin oma k a r m a sekä antroposofinen seura
3. miten opettaja tarkemmin menettelee luokassa k a r m a k y s y m y s t e n kanssa.
...Steiner teki selväksi, että steinerkoulu on tulevaisuuden koulu. Se ei ole p a r a s koulu tai sen m e t o d i paras mahdollinen, mutta se kantaa itsessään elementtiä, joka tulee tulevaisuudessa leviämään kaikkeen kasvatustoimeen.
...Puhdas ä l y ei pysty tavoittamaan steinerpedagogiikassa mitään erinomaisen hyvää. Didaktiikka sellaisenaan ei myöskään vakuuta. Mutta meissä kaikissa elää sielunkyky, joka johtaa meidät steinerkoulun ja antroposofian piiriin, ensin toiseen ja sitten toiseen, tai päinvastoin. Saksassa oppilaiden vanhemmat usein tulevat kuin uneksien kouluun ja h e r ä ä v ä t sitten a n t r o p o s o f i a a n.
Opettajan pitää toimia niin, että hän työstää k o h t a l o n asioita.
Steinerkoulu on nimenomainen instrumentti sille, että karman tietämisestä tullaan karmallisiin tekoihin.
Steinerkoulun metodi on tämä: yhteistyö h e n k i s t e n v a l t o j e n kanssa.
Viidennen kulttuurikauden (Mikaelin aika, huom!) pedagogiikka on sitä, että opettaja oppii työskentelemään henkisten olentojen kanssa. Matematiikkaa esimerkiksi voi opettaa eri metodein, ja totta kai vedotaan myös älyn voimiin. Mutta kun antaa sisässään jotain myös lukujen
h e n k i s e s t ä luonteesta, sukeltautuu matematiikan henkismoraaliseen puoleen.
Puhe ei saa olla pelkkä informaatioväline, vaan olisi tehtävä itselleen selväksi, että puhe tulee
a r k k i e n k e l e i d e n alueelta.
Älyn kautta ei voi toimia, siis on muunnettava omaa sielunelämää. Tämä vaikuttaa l a p s e n k a r m a a n.
(Seuraa pitkä rotla meditointiohjeita opettajille)
..kun haluaa kohdistaa ajatuksensa enkeleihin, on opiskeltava antroposofiaa. Ensimmäinen askel meditoinnissa on juuri antroposofian opiskelu.
(Seuraavaksi kehotetaan ottamaan huomioon lapsen edellinen elämä)
...Seuraavan seitsemän vuoden kuluessa sielullisuus vaikuttaa eetteriruumiiseen. Eli me kosketamme kasvattajina varovasti niitä voimia, jotka lapsi tuo mukanaan edellisestä elämästä.
...KAIKEN opetuksen pitäisi läpäistä uskonnollinen elementti, esim. sopivien t a r i n o i d e n muodossa. (Steinerkouluissa satuja ja tarinoita kerrotaan koko kouluajan, eikä toden ja sadun välillä tehdä eroa, huom!)
Ja HELMENÄ pohjalla:
...Lapsi on etsinyt itselleen oman perintövirtansa. Jokaisen oppilaan kohdalla on muodostettava näistä asioista selvä kuva kuin myös siitä, onko lapsi tullut esim. teknisesti koulutettuun vai taiteelliseen perheeseen.
(Antroposofien mukaan lapsi valitsee itse perheensä ennen inkarnoitumistaan.)
...Opettajan on tehtävä on tarkkailla tätä kokonaisuutta, missä lapsi on taitava -missä taitamaton. Näin opettaja saa selville oppilaan edellisen elämän ammatin. Jos esim. jonkun oppilaan koko olemus viittaa puusepänammattiin, voi päätellän, että hänelle sopii mikä muu tahansa, mutta ei puusepän ammatti, koska silloin vain toistettaisiin sitä, minkä hän jo osaa. Tämä on tietysti epämukavaa, koska ihminen mieluiten tekisi sitä, minkä hän jo osaa, mutta ei voi auttaa.
...Auttaa voi vain, jos opettaja itse työskentelee meditatiivisesti astraaliruumiinsa kasvattamiseksi. Oppilaassa se tapahtuu t i e d o t t o m a s t i.
Opettajan on itse tietoisesti jalostettava astraaliruumistaan. Silloin hänen oma tulevaisuuden karmansa vaikuttaa lapsen menneisyyden karmaan.
Steineropen meditatiivinen koulutustie
4
654
Vastaukset
- tarkoitin kun
ihmettelin täällä kokemuksiamme steinerkoulusta. Kristalleja, meditointia, karmaa ym.
Olin unohtanut tämän enkeliasian.
Kiitos sinulle, joka toit tämän tekstin tänne. Kiitos todella.
Oikein haukon henkeäni ja huuli on todella pyöreänä...Tuntuu, että muistikuvat kokemuksistamme alkavat pikkuhiljaa palautua. Ja mitä enemmän palautuu, sitä suuremmaksi käy toive muidenkin heräämisestä. - Voisitko tarkentaa
"Steinerope kertoo" -ketjussa vastaat toiselle kesustelijalle, joka kirjoittaa:
"Opettajakunnan keskusteluissa (…) periaatteellinen päätös tehtiin niin ikään lasten kysymykseen "missä minä olin ennen kuin synnyin". Avoimesti selitetään lapsen olleen taivaassa, josta hän itse valitse perheen, johon tahtoi syntyä."
Olisi oikein mukavaa, jos kertoisit, miksi alennuit tämänkaltaiseen ivaan omassa kommentissasi:
Sinä:
-Jahas ja avoimesti tuostakin aiheesta oli kurssi, vihko ja sitten keväällä koe, vai? Ei minulla ainakaan.
Niin, tuskinpa oli koetta oppilaille enkä tiedä, oliko Porin tuon Porin seminaarin jälkeenkään steineropettajille tenttiä, mutta kirjaksi asti painettiin nuokin steinerkasvatuksen arvokkaat opit omaksuttaviksi.
Harmillista, tosi harmillista, että steinerilaisten kirjojen saatavuutta ei vielä ihan niin kauheasti rajoiteta yleisissä kirjastoissa. Joitakin kyllä pitää osata kysyä "tiskin alta"...:(- Olen odottanut
miten osouitat valhetteluksi ja mustamaalaamiseksi tämänKIN...
Vastaahan toki, kun olet muuten ahkeroinut palstalla ja yrittänyt syväpuhdistaa (tosin enää VAIN...) Helsingin steinerkoulua antrokultin hapatuksista. - pelloilla
Olen odottanut kirjoitti:
miten osouitat valhetteluksi ja mustamaalaamiseksi tämänKIN...
Vastaahan toki, kun olet muuten ahkeroinut palstalla ja yrittänyt syväpuhdistaa (tosin enää VAIN...) Helsingin steinerkoulua antrokultin hapatuksista.Kerro nyt kaikille mikä/mitkä ovat ne kirjat, joita pitää osata kysyä "tiskin alta"?
Ja tartkoitatko siis, että myös kirjaston työntekijät ovat mukana kaavailemassasi salajuonessa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko852047- 431610
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!621341- 741148
- 771131
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon261084- 591031
- 401027
- 37893
- 39864