Vanhus,ikääntynyt on usein esillä tässä ikä ryh-
mässä niin kysymyksissä kuin vastauksissa.Katsoin
maanantaina Voimala ohjelman,siinä esiintyi joku
Kelan tutkimusproffa joka väitti tutkimusten tu-
loksena päädytyn ihmisen 3:n ikään,kalenteri,
fyysinen,psyykkinen ikä.Kalenteri-ikä syntymästä
tähän päivään,fyysinenikä kuntopohjainen,psyyk-
kinenikä mieliala ja vireystila.Itse 61 v,80v,10-50v.
Koita sitten tässä olla.
Kuka on Vanhus
56
3168
Vastaukset
- terästetty mummo
minäkin katsoin. Eikö ollutkin kiinnostava tuo jako kolmeen ikään? Ei ne mene minullakaan yksiin, aikalailla samoissa lukemissakin ollaan - "koita sitten tässä olla" :-). Mitä mieltä olet, kumpi on vahvempi määrääjä fysiikka vai psyyke? Pystytkö kompensoimaan psyykellä fysikkaasi?
- turhaa teeskentelyä
kuulin alle 10 vuotiaan suusta eilen kun yskin että:te vanhat yskitte aina.
Eli kuka kenenkin mielestä on vanha eli tässä tapauksessa olen varmasti vanha ja en sitä häpeä yhtään sillä itsenikin mielestä alan todella olla vanha ja olenkin. - karavaanari90
Viellä työssä käyvänä tämä kalenteri-ikä antaa
mahdollisuuden tauoilla sanoa no niin POJAT läh-
detääs hommiin.Tohon kumpi määräävämpi,psyykkinen
vai fyysinenikä,kyllä pystyn kompensoimaan,mieli-
kuvituksen ja ajattelun avulla,mutta psyyk-kinenikä ei ainakaan viellä ole kyennyt määräi-lemää fyysistäikää,kun toi kuntopuoli on 60 ja
kuoleman välillä,työt häirittee harrastuksia.
Kai tähän loppuun voi laitta kuluneen fraasin
jos, tai, kun, niin sitten minä. - olivat huolissaan
turhaa teeskentelyä kirjoitti:
Eli kuka kenenkin mielestä on vanha eli tässä tapauksessa olen varmasti vanha ja en sitä häpeä yhtään sillä itsenikin mielestä alan todella olla vanha ja olenkin.kun kävelin metsässä ja siellä oli jotain koululaisia he ihmetteli:miten tuo mummo täällä kävelee?
- terästetty mummo
karavaanari90 kirjoitti:
kuvituksen ja ajattelun avulla,mutta psyyk-kinenikä ei ainakaan viellä ole kyennyt määräi-lemää fyysistäikää,kun toi kuntopuoli on 60 ja
jos, tai, kun, niin sitten minä.Minulla työt eivät enää häiritse haarrastuksia, mutta tuo kuntoikä kyllä. Mutta onneksi on tuo mielikuvitus, jonka avulla on auottu uusia ovia vanhojen sulkeuduttua. Välillä psyyke kyllä tappelee kropan kanssa, joka ei suostu tekemään kaikkea sitä, mitä mieli haluaisi.
Ei muuten ollut helppo juttu joutua paljon alle kuuskymppisenä työkysyttömyyseläkkeelle antoisasta (siis henkisesti antoisasta :-)ja kivasta työstä. - Atolfia
olivat huolissaan kirjoitti:
kun kävelin metsässä ja siellä oli jotain koululaisia he ihmetteli:miten tuo mummo täällä kävelee?
60, kun juttelin poikani pojalle (8v), että saat sitten talutella minua, kun olen vanha. Tämäpä tokaisi, että johan sinä nyt olet vanha, mutta ei sinua tarte talutella. Lasten suusta se totuus tulee, turhat luulot katoaa.
En todellakaan ollut ajatellut olevani vielä vanha, mutta sittenpähän tiesin. - Jaba_43
Atolfia kirjoitti:
60, kun juttelin poikani pojalle (8v), että saat sitten talutella minua, kun olen vanha. Tämäpä tokaisi, että johan sinä nyt olet vanha, mutta ei sinua tarte talutella. Lasten suusta se totuus tulee, turhat luulot katoaa.
En todellakaan ollut ajatellut olevani vielä vanha, mutta sittenpähän tiesin.8-vuotiaasta 16-vuotiaskin on vanha.
Vaimoni täytti juuri 61, mitä joulukuussa 10 täyttävä tyttärenpikamme ei edes käsittänyt, että niin vanhoja voi olla olemassakaan.
Taluttamisesta ei tarvii meillä kysellä, vaikka lapset tosin kyselee, että miksi sulla mummu on leuan alla tommoset heltat niin kuin leguaanilla. ,-)) - Jaba_43
karavaanari90 kirjoitti:
jos, tai, kun, niin sitten minä.Työelämässä on plussat ja miinukset.
60 omaa vankan, kokemuksen kartuttaman ammattiosaamisen. Se on plussa, mutta miinus vertailussa on se, että nuoremmilla on tuoreempi koulutus.
Niinpä työelämässä olisi koko kansalle edullista, jos esimiehet osaisivat yhdistää kokemuksen kartuttaman ammattiosaamisen tuoreeseen koulutukseen edistämällä ja johtamalla sellaista työkulttuuria, jossa kaikenikäiset laitettaisi sekaisin keskenään, täydentämään ja hyödyttämään toisiaan. - ikärasismin väheneminen
Jaba_43 kirjoitti:
Työelämässä on plussat ja miinukset.
60 omaa vankan, kokemuksen kartuttaman ammattiosaamisen. Se on plussa, mutta miinus vertailussa on se, että nuoremmilla on tuoreempi koulutus.
Niinpä työelämässä olisi koko kansalle edullista, jos esimiehet osaisivat yhdistää kokemuksen kartuttaman ammattiosaamisen tuoreeseen koulutukseen edistämällä ja johtamalla sellaista työkulttuuria, jossa kaikenikäiset laitettaisi sekaisin keskenään, täydentämään ja hyödyttämään toisiaan.Johtamistavat muuttuvat, kun kohta on työvoimapula ja vanhojakin pitää motivoida olemaan menemättä eläkkeelle. Fiksummat firmat ovat jo aloittaneet sen, että pyrkivät mieluummin pitämään kokeneet (ja ikääntyneet) työntekijänsä, koska ovat huomanneet, että heidän läsnäolonsa auttaa nuoria kehittymään nopeammin paremmiksi firman tuloksen kannalta.
Muistan lukeneeni, että joku mainosfitma palkkasi eläkeläisukon tittelillä "toimiston vaari" vain rupattelemaan nuorten mainossuunnittelijoiden kanssa heidän ideoistaan ja kyselemään, miksi he pitivät ideoitaan hyvinä. jutun mukaan "vaari" paransi nuorten suunnittelijoiden ideoita. - Angi *
turhaa teeskentelyä kirjoitti:
Eli kuka kenenkin mielestä on vanha eli tässä tapauksessa olen varmasti vanha ja en sitä häpeä yhtään sillä itsenikin mielestä alan todella olla vanha ja olenkin.Kehtaatkin sanoa itseäsi vanhaksi ;-DD Et sinä edes voi tietää mikä on vanha, kun tuollaisia sanot.. Minun mielestä ihminen ei tule koskaan vanhaksi. Hiukan vaan askel lyhenee ja muutenkin tahti rauhoittuu. Mutta "VANHA" mikä se on?
- Angi *
olivat huolissaan kirjoitti:
kun kävelin metsässä ja siellä oli jotain koululaisia he ihmetteli:miten tuo mummo täällä kävelee?
noin tosikko? Lapset sanoo jo kaksivuotta itseään vanhempaa vanhaksi, etkö sitä vielä ole huomannut? Lapset puhuu lasten kieltä, siitä voi kaikki olla eri mieltä.
- Atolfia
Jaba_43 kirjoitti:
8-vuotiaasta 16-vuotiaskin on vanha.
Vaimoni täytti juuri 61, mitä joulukuussa 10 täyttävä tyttärenpikamme ei edes käsittänyt, että niin vanhoja voi olla olemassakaan.
Taluttamisesta ei tarvii meillä kysellä, vaikka lapset tosin kyselee, että miksi sulla mummu on leuan alla tommoset heltat niin kuin leguaanilla. ,-))ja kyllä hän oli hirveän vanha 70 vuotiaana. Pieni ja kumara. Niin ja ryppyinen kuin rusina. Meidän aikamme ikäihmiset ovat säilyneet paljon nuorekkaampina ja vitaalisempina kuin nuo mummot ja ukit, jotka 50-luvulla vaikuttivat. He olivat todella vanhuksia.
Katson, että meitä ei voi sanoa vanhuksiksi ennenkuin olemme täyttäneet 85-90v. Jos nyt elonpäiviä niin pitkälle suodaan.
Olenhan minä jo 70v, enkä ole mielestäni sen väsyneempi kuin mitä 60v:na olin.
Totta se on, lapsen mielestä on jo teini-ikäinenkin yli-ikäinen.
- Catleija
Tuo vanhus sana on hyvin vieroksuttu varsinkin vanhemmissa ikäluokissa. Emmehän me itse ole vanhoja, jonkun muun voisimme vanhukseksi luokitella.
Kiertoilmaisuja on keksitty monenlaisia: esim. harmaat pantterit, seniorit, ikääntyneet, ikäihmiset, jotka tietysti ovat nuorekkaita, hyvin säilyneitä, pirtsakoita, freesejä jne.
Sitten vielä sekin vaikuttaa keneltä kysytään. Jos parikymppisiltä kysytään, niin vanhuksia on tosi paljon. Mutta mitä vanhemmalta henkilöltä kysymme niin vanhuksetpa vähenevät radikaalisti.
Siis millainen ihminen on vanhus. Sanokaapas se. Onko hän esim. sairaalloinen ikäihminen, joka tarvitsee ulkopuolista apua selviytyäkseen? Vai millainen tuntomerkit pitää täyttää, että ihmistä voi sanoa vanhukseksi.- eilen postiin
15 v tytölle synttärionnitteluksi hauskan löytämäni kortin. Ressu siinä kuvassa koiran koppinsa katolla ja teksti: "Ikä jos mikä on suhteellinen käsite. Suhteellisen paljon onnea".
Ei tuota vanhuuttakaan ihan kalenterilla voi laskea. Kyllä se mielentilasta ja kunnosta kiinni. On niitä kolmikympisinä krematorioon rupsahtaneitakin, jotka almanakalla laskisi vielä lapsiksi. - Hintriika
Minusta Catleijan viimeinen määritelmä on aika oikea: Vanhus on ihminen, joka ikänsä vuoksi ei enää selviydy yksin jokapäiväisestä elämästään. Kansanomaisesti asia on ilmaistu: Toinen jalka haudassa.
Täysin yksiselitteistä määritelmää ei kai ole olemassakaan. Nykyaikana on jopa 100-vuotiaita, joihin vanhus-sanaa ei oikein sovellu...
Toisaalta voisi pohtia, milloin ihminen on aikuinen. (Mitä itse olet päättänyt ruveta tekemään sitten, kun kasvat aikuiseksi?)
Riippuu mihin omaa ikäänsä vertaa.
Kun nuorena tyttönä menin opettajaksi ja koulun miesopettaja (29 v) pyysi lähtemään kanssaan tansseihin, vastasin etten vanhojen äijien kanssa lähde mihinkään!- pikkuopettaja
Minäkin 19-vuotiaana opettajana kyläkoululla jouduin heti nuorten isäntien piirittämäksi. Eräskin oli ihan agronomi, ison talon perijä ja mukava , komea mies, mutta jo 30!Seraava kyläkoulun opettajatar hänet nappasikin!
- mirjamarja
Tyttäreni asui jonin aikaa toisella paikkakunnalla opiskeluaikanaan.
Hän oli tutustunut "vanhempaan pariskuntaan", joka kutsui hänet syömään ja saunomaan ja tyttäreni oli mielissään tästä tuttavuudesta.
Kerran sitten tulin kysyneeksi minkä ikäisiä nämä ihmiset ovat, ja hän sanoi miettiväisenä, että kyllä ne ovat ainakin 30-vuotiaita. - jo aikaisemminkin
voi alkaa. Jo 12 vuotiaana koulupoikana minuun rakastui 2 luokkaa ylempänä ollut tyttö. Mukava urheilijakaveri, tissitkin jo, mutta ei siitä mitään tullut, kun oli pirun vanhus.
Toisen kerran pisti miettimään, kun satuin olemaan leirillä Saarijärven Ahvenlammella. Siellä oli sitten niemen toisella puolella kokoomusnuorten saunailta. Alaikäraja 30 v!
Laske siitä sitten, mikä on nuori ja mikä vanha - kissakarvinen
kävi aikanaan tyttökaverini kanssa tansseissa ollessa, kun 16v poika huuteli meille kakskymppisille neidoille "kato mummotkin tuli". Arvatkaa vaan, kuinka loukkannuimme moisesta huutelusta. No, nyt se vaan naurattaa muisteloissa.
- Tankavaari
Minä olen vanhus, mutta yritän olla leuhkimatta siitä asiasta. Tosin tuppaan änkeytymään tänne nuorten palstalle. Aamulenkillä autoin nuorta naista (liekö ollut vielä viisikymppinenkään)renkaan vaihdossa. Töihin meno oli estynyt.
Isukki auttoi. Tyttö oli helpottunut, minä jatkoin vihellellen muina miehinä patikoimista. - a-woman1
Katsoin sen myös ja kiinnostuin tuosta ikäluokituksesta. Lähes samat laittaisin kolmeksi iäkseni kuin avaajakin.
46-vuotiaana (kalenteri-ikä) olin potilaana ensiapuharjoituksessa. Minua hoitava noin 35-vuotias nainen määritteli tapaustani: "Vanhahko nainen loukannut...." Tuntuipa kaamealta tuo määrittely silloin. Vieläkin sitä säpsähtää jonkun sanoessa vanhukseksi, vaikka saankin vanhuuseläkettä :(.
On varmaan kaikille tuttu sanonta, että ihminen on niin vanha/nuori kuin tuntee olevansa. Lasten kanssa työtä tehdessä pysyi kyllä ainakin henkisesti nuorena! - Huuha
Olin n. 40-vuotias ja menin kiireissäni bussille huivi päässä. Vastaan tulee pari alakoululaista, joista toinen sanoo: "Katso, toikin on jo mummu, kun sillä on huivi." Muutama kuukausi sitten silmä kremppasi ja kävin silmäklinikalla. Lasiainen oli irronnut. Tutkiva lääkäri sanoi minulle: "Tämä on vanhuuden ilmentymiä. Silmänpohjarappeuma kuuluu vanhuusikään." Olen 59-vuotias ja vanha. Siinä ei sinänsä ole mitään kamalaa.
On tietyllä tavalla huvittavaa tuo kiertely vanhus-nimityksen ympärillä. Mielestäni viimeistään 60-vuotiaana on vanha ainakin kalenteri-iältä. Eletystä elämästä saa antaa pisteitä itselleen.
Jossakin testissä sain psyykkiseksi iäkseni 14 vuotta. Että lapseksi tullaan kovaa vauhtia. Kun tässä ikäännyn, päädyn varmaan 0-vuoteen.
Kuntoiästä en tiedä. Varmaa on kuitenkin, että käärmenaisen uran voin jo heittää mielestäni.- Anskuliini
sanoi nuori lääkäri mulle kun menin kakskymmentävuotta sitten valittelemaan kipeää polveani.
Sisuunnuin ja valitsin vanhemman lääkärin ja kysyin ensimmäiseksi että olenko niin vanha että, mulla on nivelet kuluneet?
Kierukka oli mennyt polvesta rikki ja kun se korjattiin olen taas kirmannut kuin nuoret tytöt.
Mun ikä on kuudenkympin kieppeissä, fyysinen jonkinverran nuorempi, henkinen on 25v. tai sanoisinko vieläkin alhaisempi, kun juttelin ihmisen kanssa jonka olin tavannut 36 vuotta sitten, tuntui kuin vuosia ei olisi ollut välillä yhtään.
- se on
uskokaa pois. Ihminen luokitellaan/arvioidaan kolmen iän perusteella. Mm terveydenhuolto-oppilaitoksissa se jako opetetaan hoitajille.
Eli fyysinen/kronologinen ikä, psyykkinen ikä ja sosiaalinen ikä.
Kyllä eläkeläis sairaanhoitajana "allekirjoitan" tuon jaon. Kun hoitanut ja tavannut akuuttipuolella tuhansia eri-ikäisiä ihmisiä, niin on tullut vakuuttuneeksi, että yksin kronologisen iän puitteissa ei voi sanoa, että tietyn iän jälkeen ihminen on vanhus.
Myös gerontologit ovat samaa miletä. Mm Antti Hervonen on todennut usein, että hyvä jos vasta yli 80v ihmistä voi kutsua vanhukseksi. Jos on vireä ja omatoiminen ym itse omasta kunnosta/terveydestä huolehtiva "menijä ja osallistuja" niin ei oikein sovi vanhusruotuun.
Tulee mieleen mm Satu Tiivola on 80v, häntä on mm hyvin vaikea mieltää vanhukseksi. Esimerkkejä
riittää. Työelämässä emme nimittäneet helposti mm raporteilla ketään vanhukseksi ja mieleeni jäi, että esim 75v ei ollut vanha ja tuntui nuorelta. Pääosan työelämästä tein kirurgisella ja potilaiden ikähaitari venyi enemmän yhä iäkkäämpään suuntaan. Tuon fyysisen osaan melkein oikein laskeakin (jos tiedot, jotka minulle on annettu syntymäajastani pitävät paikkansa), mutta nuo 2 jälkimmäistä. Oliko niihin joku määrittämiskonsti vai pelkkä mutu?
- Tankavaari
Mulla ikä 75v. Fyysinen kunto heikennyt tänä vuonna siten, että 20km päivälenkit on ollut pakko lyhentää puoleen. Muuten ei ole jaksanut tehdä muita päivittäisaskareita.
Henkinen puoli lienee näkynyt joiltain osin näistä palstajutuistani. Ei hyvältä näytä. Terapiaa terapiaa, sitähän nämä harjoitelmat ovat. Kyll se siit!
Kukapa näitä fyysispsyykkisiä ominaisuuksia muu kovin tarkasti pystyy arvioimaan, kuin itsekukin mutu tekniikalla? - karavaanari90
Tankavaari kirjoitti:
Mulla ikä 75v. Fyysinen kunto heikennyt tänä vuonna siten, että 20km päivälenkit on ollut pakko lyhentää puoleen. Muuten ei ole jaksanut tehdä muita päivittäisaskareita.
Henkinen puoli lienee näkynyt joiltain osin näistä palstajutuistani. Ei hyvältä näytä. Terapiaa terapiaa, sitähän nämä harjoitelmat ovat. Kyll se siit!
Kukapa näitä fyysispsyykkisiä ominaisuuksia muu kovin tarkasti pystyy arvioimaan, kuin itsekukin mutu tekniikalla?Kysyessäni Isältäni, kohta 83, itse kohta 62, milloin mies oikein tulee miehen ikään,
hän vastas jos muistat kaikki vanhat morsiaimes,
ja vaikka juhannuksena ne tulis potkukelkalla
sua vastaan sä muistat ne sitten sä oot mies.
On toinenkin määritelmä vävyni isoäiti sanoi,
pojat on poikii koko ikäs, mut tytöistä tulee
vanhoja ämmiä.
- inkeri39
Kummallista se vaan on. Joskus täytyy oikein muistuttamalla muistuttaa itselleen minkäikäinen ihan oikeesti olenkaan.
Tässä kiireisessä elämänvirrassa se tahtoo unohtua.Se onkin sitten eri asia jos jotain kremppaa alkaa ilmaantua,silloin muistaa varmasti ikänsä! kun isovanhemmat kuolevat, niin minusta ainakin tuntui.
Ehkä sitä alkaa tuntea vanhentuvansa kunhan äitikin on poissa.- Oma ikä paras ikä
Lapselle 25-vuotias on vanhus, 18-vuotiaalle 30-vuotias, 25-vuotaalle yli 40-vuotias jne. Yli 60-vuotiaalle ehkä 90-vuotiaat ovat vanhuksia eli vanhus on aina sukupolven vanhempi kuin itse.
- ii-li
...vanhuksen roolin.
Vanhempani asuivat pienessä kerrostalossa. Siinä asui mm. 90-vuotias rouva, monia yli 70 vuotiaita, kuten he itsekin. Heidän yläpuolellaan asui pariskunta, jonka iät olivat 59 ja 62 vuotta. Äitini sanoi, että he ovat talon ainoat vanhukset. Muut yrittivät auttaa heitä selviämään jokapäiväisessa elämässä, mutta se oli hankalaa, kun he olivat niin "vanhoja".
Vielä työssä ollessani minulle osui asiakkaaksi henkilö, joka oli minua 4 vuotta nuorempi. Hän kertoi, miten hirveän vanha ja harmaa hän on. Hän oli silloin 52-vuotias, minä 56. Minä suorastaan ärsyynnyin. Paukautin, että värjää sitten tukkasi. Tuon ikäinen ei saa tuntea itseään vanhukseksi! Ei se mitään auttanut. Hän oli ottanut ja sisäistänyt vanhuksen roolin. Vanhukseksi hän sitten jäikin ja joutui elämään pelkän sosiaalituen varassa. Kuitenkin hänessä olisi ollut ainesta vaikka mihin. Hän oli fiksu, pystyvä ihminen. Sehän minua niin ärsyttikin. henkisen ikäni ja sain tulokseksi 51 vuotta :))
http://www.testit.mine.nu/TestaaMinut- Lokari1
Olen siis paljon nuorempi mieleötäni kun ropaltani.
Terv: Lokari1. - Anu.1
Iäkseni tuli 30 vuotta, johan olisin aivan eilisen teeren poikanen. Mutta kiva leikkimielellä ajatella, että olisi niin nuori.
Minusta ihminen on aivan niin vanha kuin tuntee itse olevansa.
Tulihan tv:ssäkin että ihmisellä on monta ikää,
ei siihen sanota vuosien ikää katsottavan. - Anskuliini
oli 47 vuotta.
- 60+
Anu.1 kirjoitti:
Iäkseni tuli 30 vuotta, johan olisin aivan eilisen teeren poikanen. Mutta kiva leikkimielellä ajatella, että olisi niin nuori.
Minusta ihminen on aivan niin vanha kuin tuntee itse olevansa.
Tulihan tv:ssäkin että ihmisellä on monta ikää,
ei siihen sanota vuosien ikää katsottavan.oli tulos.Fyysinen ikäni 60 .Olenko nyt sitten henkisesti jälkeen jäänyt,kun olen kuullut sanottavan että ihminen vanhetessaan viisastuu.
- testin tein
henkiseltä iältäni ja oikeasti olen 56v!
- testannut äsken
testin tein kirjoitti:
henkiseltä iältäni ja oikeasti olen 56v!
Älyttömiä kysymyksiä, mutta mitä pienemmän tuloksen saa, sitä pienempi älykkyysosamäärä.
testannut äsken kirjoitti:
Älyttömiä kysymyksiä, mutta mitä pienemmän tuloksen saa, sitä pienempi älykkyysosamäärä.
on aina hiukan jälkijunassa ;)
MdK-MdK kirjoitti:
on aina hiukan jälkijunassa ;)
on sieltä tännepäin, mutta 51 sain minäkin, ja peräti lapselliseksihan minua on nimitetty, joten siltä osin,,, oikea tulos;))
- Jaba_43
Menetin testissä 20 vuotta fyysisestä iästäni, eli olen tasan nimimerkkini ikäinen, vaikka se onkin vain syntymävuoteni.
Vain 4% samanikäisistä vastaajista (yht 281 kpl) oli kanssani samanikäisiä, 14% oli nuorempia ja 82% minua vanhempia.
Saamari sentään, että onkin 20 vuotta vanhempi kuin luulee olevansa! ;-)))
- Hintriika
Tänä aamuna luin lehdestä lontoolaisesta putkimiehestä, joka ei vielä 100-vuotiaana malta jäädä eläkkeelle. Sentään hän raski ottaa vapaapäivän 100-vuotissynttäripäivänään. Sopiiko häneen sana "vanhus"?
- ullamirjami¤
kävin kaksi kertaa ja sain tulokseksi %1v ja toisen kerran 43v --vaikka olin tehnyt hiljattain kuperkeikanakin:=)
- sama
eka kerran olin 51v
- testejä lehdet ym
sama kirjoitti:
eka kerran olin 51v
täynnä, uskokoon ken tahtoo...
Minä 62 VEE, kukaan ei ulkonäöltä uskoisi...luulevat hyvin paljon nuoremmaksi...
MUTTA.Krempat mitä koen--voi voi, nivelet kipeät,sieltä täältä kolottaa, oi voi ja voi!Vaikka näytän nuorelta, silti krempat päällä! - Piia
testejä lehdet ym kirjoitti:
täynnä, uskokoon ken tahtoo...
Minä 62 VEE, kukaan ei ulkonäöltä uskoisi...luulevat hyvin paljon nuoremmaksi...
MUTTA.Krempat mitä koen--voi voi, nivelet kipeät,sieltä täältä kolottaa, oi voi ja voi!Vaikka näytän nuorelta, silti krempat päällä!Sattuuhan sitä, kyläilyreissullani tapasin pari yli 70v miestä. Heitin kehiin keskustelun digiboxista ja tauluTV:stä. Olivat aika degeneroituneita ukkeleita. Kummallakaan itseään fiksuna pitävällä papalla ei ollut digi-boxia eikä tauluTV:tä. Tuttavilla digiboxi täysin mälsä, ei näytä tekstitystä suomeksi, tauluTV:n kuva kuulema paljon huonompi kuin entisessä.
Tässä huomasin ukkelit ovat jääneet kehityksen rattaista edelliselle asemalle. Degeneroituminen on melko pitkällä, voisin sanoa vanhus,täysi vanhus on silloin, kun ei hyväksy enää mitään uutta, kaikki on huononpaa kuin ennen.
Siinähän se vitsin ydin piilee, jos ei ole enää kiinnostunut uusista asioista pitäytyy hyväksymästä niitä, jää kaivelemaan kynsiään silloin on vanhus.
- löytyy
lisätiedosta kaikilla hakusanoilla...tässä yksi...
http://people.cc.jyu.fi/~vmsalmi/sosiologipaivat/tr_ika.htm - Jaba_43
Noi määrittelyt on varmaan tarpeen vaikka tilastointia tai muuta luokittelua varten, mutta oma mieli ei osaa mennä niiden mukaan.
Mieli on nuori, mutta aamulla partaa ajaessa peilistä näkyy joku outo vanha kääkkä.
Autoa ajaisi niin kuin koko ikänsä, mutta peruuttaminen hidastuu, kun niska ei taivu.
Bussille, jos lähtee myöhässä, niin hitto, kun juoksuaskeleen ottaminen ei enää suju: tärähdys tuntuu ja jotain kumma hyllyy, henki pihisee ja kangistaakin heti.
Kävely silti käy lennokkaasti, lonkkanivelet irtonaisena, ja fillarilla ajaminen sujuu täysin taidokkaasti, kunhan saa oikean jalan heitettyä jollain konstilla yli satulan.
Sänkyhommissa on nuoruuteen verrattuna ehkä suurin ero. Esileikistä nauttii enemmän, toimitus kestää joskus niin itkään, että meinaa kunto pettää, mutta sitten kun on saanut vaimon orgasmiin (ja itsensä heti perään, jos ei samaan aikaan onnistunut), niin että sitä tuntee itsensä tosi nuoreksi.
Vanhuus on mielialakysymys. Vireystilaa voi aina saada paremmaksi monilla konsteilla. liikkuminen on pakko. Aivoja voi vireyttää vaikka ristisanatehtävillä tai mitä nää sudo.. tms, nyt ovat. Ja auttaa tää palstoille kirjoittaminenkin psyykiseen vireyteen.
Muutama cl jotain maukasta (konajkkia, viskiä, akvaviittia, likööriä, tms.) pienissä erissä ja harvoin parantaa myös vireyttä, mutta omatoimista annostelua ei missään nimessä pidä ylittää, koska siitä on seurauksena vääjäämättä haitallinen riippuvuus, annostelun kasvu ja pahat ongelmat.- vanha kroppa
Kun mittarissa on enemmän vuosia takana kuin edessä, niin nuori mieli on vanhalle kropalle erittäin suureksi hyödyksi.
- Catleija
Bravo!
Sinulla on vanhuus vielä kaukana, niin on hieno suhtautuminen jäkälöitymiseen. Mielialakysymys se on suoraan sekä kääntäen ajatellen. Meinaan että, vaikka rajoituksia ilmenee yhdessä sun toisessa asiassa niin osaa iloita siitä mitä on vielä jäljellä. Eihän meidän enää juosta tarvitsekaan, kävellen ehtii sillä onhan meillä aikaa. - mielenkin nuorena
Varsinkin hyötyliikunta. Kauppaan kävellen tai pyörällä ja muutkin asioinnit aina kävellen, jos matka ei vaadi julkisia välineitä. Autolla ajoa sen verran, ettei taito ruostu ja onnettomuusriski kasva.
Aamujumppa ja vennyttely ei saa unohtua ja hyötyliikuntaahan ne sänkyhommatkin ovat, mukavaakin vielä. - Ramoona
Suurin ero nuoruuden leikkeihin on, ettei ennen aktia mies juo edes yhtä olutta, mutta minä otan tukevan paukun, puen stayupit tai muuta kivaa ylle.Mies on 59, minä 60. Yhtä ja toista on pitkä harjoittelu opettanut.
kun sänkyhommatkin sujuu.Miehillä on usein vaivana eturauhasjuttu ja siihen syötävät tabletit heikentävät miehen rakastelukuntoa.Olisi tärkeätä saada vielä hyvää seksiä,siinä luonnollista nuorennuslääkettä.
Vanha on joka alkaa istuskelemaan kaiket ajat kotona.Liikkumaan vaikka millä konstin.Minulla alkaa laiskuttaa etten kehtaisi lähteä talveksi hyppelemään senioritansseja,mutta mistäs saat saman liikunnan.
Kyllä nytkin haluttaisi alkaa vain käsitöitä tekemään ja lökötellä helpolla ja viikon loma olisi paikallaan.Minulla onkin ollut kahtena vuotena tuettu loma pitämättä.Lokakuussa olisi mahdollisuus kajaanin hotellissa,jos kaverikin saa saman.- Jaba_43
pääsky kirjoitti:
kun sänkyhommatkin sujuu.Miehillä on usein vaivana eturauhasjuttu ja siihen syötävät tabletit heikentävät miehen rakastelukuntoa.Olisi tärkeätä saada vielä hyvää seksiä,siinä luonnollista nuorennuslääkettä.
Vanha on joka alkaa istuskelemaan kaiket ajat kotona.Liikkumaan vaikka millä konstin.Minulla alkaa laiskuttaa etten kehtaisi lähteä talveksi hyppelemään senioritansseja,mutta mistäs saat saman liikunnan.
Kyllä nytkin haluttaisi alkaa vain käsitöitä tekemään ja lökötellä helpolla ja viikon loma olisi paikallaan.Minulla onkin ollut kahtena vuotena tuettu loma pitämättä.Lokakuussa olisi mahdollisuus kajaanin hotellissa,jos kaverikin saa saman.Nuoruuteen verrattuna suorituskerrat on harventunu, mutta kestoaika pidentyny. Enää ei tarvii olla niin hätänen.
kun ei enää nuku samassa sängyssä hampaittensa kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?863619- 252056
- 1951971
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871444PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431414Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891147Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo131034- 841001
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.29935Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha69867