voiko terveys-siteille olla allerginen

pokle

mulla tulee alapäähän haavaumia ja kirvelee

10

1666

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beatrix*

Niille voi olla allerginen, koska ne sisältävät monenlaisia kemikaaleja. Lisäksi ne ärsyttävät hautomalla ja mekaanisesti hankaamalla. Kannattaa kokeilla, josko toinen merkki auttaisi, tai sitten vaihtaa kuukautissuojaa. Kestositeet ovat auttaneet monia, joilla on ollut samaa vaivaa, samoin kuukuppi. Niin ja ei kyllä tamponikaan haudo tai hierrä, vaikka sekin sisältää valkaisuaineita ym.

• Tulla

Ei voi. Itse olen käyttänyt siteitä jo 20-vuotta, eikä ikinä ole ollut mitään tuommoisia oireita. Ja ei ole minun ystävällänikään koskaan ollut. Noita kuulee aina jostain, mutta en usko itse noihin. kannattaa käyttää vähän enemmän hengittävimpiä siteitä, niitä paksuimpia, ne ei hierrä tai muuta. Ohuitten siteiden koostumus on niin tiheä, ettei ne pysty hengittää.

• niin ei muutkaan
        Tulla kirjoitti:

Ei voi. Itse olen käyttänyt siteitä jo 20-vuotta, eikä ikinä ole ollut mitään tuommoisia oireita. Ja ei ole minun ystävällänikään koskaan ollut. Noita kuulee aina jostain, mutta en usko itse noihin. kannattaa käyttää vähän enemmän hengittävimpiä siteitä, niitä paksuimpia, ne ei hierrä tai muuta. Ohuitten siteiden koostumus on niin tiheä, ettei ne pysty hengittää.

Jaa että jos sinulla tai ystävilläsi (oletteko kovinkin syvällisesti keskustelleet tästä side-aiheesta..?) ei ole ollut oireita niin ei kenelläkään muullakaan voi olla? Kummallinen ajattelutapa.
        Tottakai siteet voivat äsyttää ihoa. Kannattaa tosiaan kokeilla jotain muuta kuukautissuojaa.

• Neee

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1220

"Allergia ja astmaliiton allergiapuhelin on saanut naisilta säännöllisesti puheluita siteiden aiheuttamista iho-oireista.
      -Usein on varmasti kyse ihan ärsytyksestä, siteet hautoo herkkää ihoa, osalla ihmisistä on ollut formaldehydiallergiaa ja luonnonhartsiallergiaa, sanoo Jonna Suominen, Allergia ja astmaliitosta. Hän jatkaa, että ihottumaa voi olla paikallisesti intiimialueilla tai jopa polviin saakka.

-Kyllä, siteen käyttö voi aiheuttaa allergiaa. Siteessä on formaldehydiä, muoveja... suurin ongelma tällä hetkellä onkin se, ettemme tiedä mitä aineita siteessä on. Se on selkeä puute tällä hetkellä, toteaa Hyvinkään sairaalan gynekologi Ritva Hurskainen.

Etenkin formaldehydin tiedetään aiheuttavan mahdollisia ihoärsytyksiä. Formaldehydi on kosmetiikassa yleisesti käytetty, pistävän hajuinen aine, joka toistuvasti iholle altistettuna aiheuttaa ihoärsytystä. Suurina määrinä se voi aiheuttaa jopa syöpää. Niki Alanko, Allergia- ja astmaliiton markkinointipäällikkö ei osaa sanoa, käytetäänkö formaldehydiä kaikissa siteissä, asiaa kun ei ole tutkittu. "

• Jepuli80

Jos mä nään ton fakin kuningaskuluttaja linkin vielä kerrankin, niin alan kirkua ja KOVAA!!

• :-)

• Siteistä luopunut

Sama vika! Olenkin sitten siirtynyt käyttämään tamponeja pelkästään, yöksi joutuu laittamaan siteen, mutta laitan sitten yöksi mummokalsarit, ettei kiristä ja hankaa. Onneksi on lyhyet kuukautiset.

• se käsitys...

... että ohuet, paljonimevät siteet sisältävät mm. muovia ja liimoja ja ne voivat ärsyttää limakalvoja. Samoin pikkuhousun suojat ärsyttävät helposti.

Koeta siis etsiä "vanhanaikaisia" pehmeitä, vähän paksumpia siteitä tai siirry tampooneihin.

• Mirka

Minä vaihdoin kertakäyttöiset kuukautissuojat kestositeisiin (ja kuukautiskuppiin) kolme vuotta sitten juuri tämän takia, kun siteistä meni iho rikki ja vuoto oli niin niukkaa että tamponien käyttökin oli kivuliasta. Kestositeet ovat tuoneet niin huomattavan helpotuksen että en ole niitä kokeiltuani käyttänyt enää yhtä ainoaa kertakäyttöistä sidettä tai pikkuhousunsuojaa.

• pannepakana

Olen allerginen joillekin siteille, ainoat jotka minulle käyvät ovat ns. halpismerkit: pirkka ja vuokkoset.
        Esim. libresse ja always ovat liian muovisia minulle.
        HUOM!
        Myös lääkärini on todennut olevani allerginen näille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      22
      2450
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      143
      2075
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1507
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1200
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      65
      1141
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      100
      1111
    7. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61
      990
    8. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      49
      988
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      68
      972
    10. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2