Olen menossa leikkaukseen puolen vuoden kuluttua. Onko kokemuksia? Kuulemma tehdään paik.puudutuksessa, poistetaan sairasta limakalvoa ja tehdään ilmastointi reijät. Miten paranenminen, sairasloma ym...?
krooninen poskiontelotulehdus ja leikkaus
25
19887
Vastaukset
- .........
Mulle on tehty tuo leikkaus. Ei auttanut.. Mitenkä joudut odottaa leikkausta noin kauan? Onko otsaontelot kuvattu?
- vielä että..
Leikkaus ei jättänyt mitään kammoa, kun puudutukset ja lääkitykset vaikuttaa tosi hyvin olotilaan.. ja leikkauksesta toipuu aika äkkiä.. eka päivä vuotaa verta sieraimesta.. mutta se helpottaa sitten, ainakin mulla.. Joskus harvoin alkaa vuotaa niin, että laitetaan tambonit sieraimeen.. mutta sekään ei kuulemma ole niin kauheaa.
Mulla oli silloin pohjalla jo toisten vaivojen takia sairaslomaa.. en osaa sanoa miten pitkälti sitä annetaan. Ehkä pari viikkoa ajattelisin.
Oon käynyt sen jälkeen limakalvonpoiston toisesta ontelosta kokonaan läpi ja otsaonteloporauksen kahteen kertaan. Tammikuulta saakka on huuhdottu otsaa useita kymmeniä kertoja.
Nyt on vetämässä aika leikkaukseen tampereelle, otsaontelon täyttöön. - Mimmi1
...on niin pitkä ja leikkaussalit on täällä rempassa. Ei ole otsaonteloita kuvattu, poskionteloiden ct-kuvaus on tehty. Oon vain kuullut "kamalia kokemusia" työkavereilta tuollaisesta leikkauksesta...
- .....
Mimmi1 kirjoitti:
...on niin pitkä ja leikkaussalit on täällä rempassa. Ei ole otsaonteloita kuvattu, poskionteloiden ct-kuvaus on tehty. Oon vain kuullut "kamalia kokemusia" työkavereilta tuollaisesta leikkauksesta...
Ei se niin kauheaa ole.. Ihmisillä on yleensä vaan taipumusta liioitella kokemuksiaan.
Puudutukset kun saa ohi, niin ei tunnu mitään kipua. Ja rentouttavat rauhottavat lääkkeet on tosi tehokkaita. Ainoat on ne äänet mitä kuuluu, mutta ei mua nekään järkyttäneet.
Onpa kyllä pitkät jonot, jos puolivuotta..??!!
Mutta voimia sinulle! - klklsddos
..... kirjoitti:
Ei se niin kauheaa ole.. Ihmisillä on yleensä vaan taipumusta liioitella kokemuksiaan.
Puudutukset kun saa ohi, niin ei tunnu mitään kipua. Ja rentouttavat rauhottavat lääkkeet on tosi tehokkaita. Ainoat on ne äänet mitä kuuluu, mutta ei mua nekään järkyttäneet.
Onpa kyllä pitkät jonot, jos puolivuotta..??!!
Mutta voimia sinulle!"rentouttavat rauhottavat lääkkeet on tosi tehokkaita"
Ai jaa, mä sain kuulemma tosi ison määrän sitä, mutta ei vaikuttanut p*skan vertaa. Mitä lie sokerilientä sitten pistivät.
Ja puudutus oli ihan karmea, leikkauksen äänet ja tuntemukset olivat suoranainen nautinto siihen verrattuna.
Muutama vuosi sitten multa leikattiin kahteen kertaan poskiontelot,ensin vasen ja myöhemmin oikea.Itse operaatio ei tuntunut miltään puudutuksen takia,ainoa kelju puoli oli se että kuulit kaikki rutinat ja rätinät kun nenäluitasi
"sahattiin"eli toisin sanoen onteloita väljennettiin.Jälkikivut oli aika ikäviä kun puudute lakkasi,onteloita särki ja verta tihrutti.Varsinkin kun seuraavana päivänä vielä punkteerattiin...yök,teki kipeää.Sairasloma oli muistaakseni n.1-2 vkoa riippuen tietenkin kuinka hyvin "leikkausjäljet"paranevat.Tsemppiä,selvisin siitä elävänä joten etköhän sinäkin=)- ........
Mulla ei ollut mitään pahaa särkyä leikkauksen jälkeen.. sain hyvin särkylääkettä.
Ja se ei tuntunut mitenkään kovin pahalta, kun aukkoa suurennettiin leikkauksessa, mulla avattiin seulalokeroita myös.. melko samanlainen ääni kuin hammaslääkärin porassa.
Harvinaista muuten, että huuhdotaan heti leikkauksen jälkeen..?? Miksi? Mulla huuhdottiin vasta runsaan viikon päästä ja puudutus tehos tosi hyvin. Ei sattunut yhtään.
Pahempana pidin toista otsaporausta, joka tehtiin paikallispuudutuksessa. Edellisestä leikkauksesta ja nukutuksesta oli vaan pari viikkoa, niin ei nukutettu heti uudelleen. Mutta ei siitäkään mitään hirveää kammoa jäänyt. Se oli pakko tehdä, kun otsa oli tukossa eikä pienemmästä reiästä saatu huuhdottua.
- Taina40
Poskionteloleikkaus (Caldwell-Luc) tehty äskettäin. Vuonna 2001 tehtiin Fess-operaatio, joka tehtiin puuduttamalla. Fess:n jälkeen 2 vkoa sairaslomaa ja pari käyntiä lääkärillä. Operaatio meni ihan ok ja sairaslomakin tuntui "lomalta". Muutama vuosi meni ok, mutta sitten oireet palasivat entistä pahempina. Nyt tänä vuonna tehtiin isompi leikkaus nukuttamalla. Leikkaus meni ihan ok, mutta jälkivaivat olivat kovat. Särkyä, 2 vkoa soseruokaa ja 2 vkoa sairaslomaa. Lisäksi ei saanut niistää 2 viikkoon. Caldwell-Luc tehdään suun kautta, ylähuulen ja hampaiden välistä 2 reikää, jota kautta poistetaan limakalvoa. Suuhun laitetaan tikkejä, joten hampaiden pesukin oli hankalaa pari vkoa ja lämpimät juomat olivat kiellettyjä. Kahvinkin join kylmänä pillin kautta. Operaation jälkeen en saanut kuin särkylääkereseptin, mutta seurantakäynnillä olikin tulehdus oikealla puolella ja sain Ditrim Duplo-kuurin, joka on juuri loppumassa. Muuten olo ok, mutta ylähuuli on edelleen tunnoton ja oikealla puolella särkyjä. Nämä vaivat voivat kestää kuulemma pitempäänkin. No, pääasia että tästä olisi apua.
- .........
Mulle tehtiin tammikuulla leikkaus myös tuon suun kautta ja poistettiin koko limakalvo poskiontelosta. Ja otsaonteloporaus samalla tehtiin ja parin viikon kuluttua uudelleen suurempi. Mutta minä näköjään pääsin aika vähäisillä kivuilla tuon poskiontelon suhteen.. haava parani hyvin kun huuhtelin vedellä suuta tosi usein. Olihan ontelossa särkyä varsinkin sairaalassa, mutta särkylääkkeet tehos aika hyvin.
Mulla oli hankalempaa tuon otsaporauksen kanssa. Kun vesi ei heti ruvennut kulkemaan läpi. Sinne kertyi painetta ja sitä huuhdeltiin sairaalassa ollessa joka päivä.. se ei ole kovin mukavaa touhua.. duactit ja liotushoito nosti verenpaineet kattoon ja teki rytmihäiriöitä ja tosi huonoa oloa. Koko vuosi on tähän asti huuhdottu jollain viikolla kolmekkin kertaa.. Nyt on ollut parin viikon välejä.. ja kun odotan nyt otsaontelon täyttöä varten aikaa leikkaukseen niin otsaa ei huuhdella sitä ennen enää.. kun se on niin tukossa ettei muutamalla kerralla ole mennyt vesi läpi taaskaan. Jos mulla vaiva menee sietämättömäksi ennen sitä, tehdään vielä yksi poraus.. toivon ettei tarttis mennä siihen, se tehtiin toisella kerralla paikallispuudutuksessa,, kääk.. ja varmaan nytkin tehtäis, kun pian on se iso leikkaus edessä.
Fess mulle on tehty myös yli vuosi sitten, siitä ei ollut silloin apua.. mutta niinkuin kerroin tuolla aikaisemmin, ei jäänyt siitä kauhua. - astma
Niin miten onko tosta radikaalista leikkauksesta ollut mitään apua? Mulla on tehty fess leikkaus ja isot reiät kait samalla kun huuhdellaan aina lavaationeulalla. Miten toi Caldwell Luc eroaa Fess leikkauksesta?
- Metu82
Hei. Olisi mukava kuulla lisää Taina40 cald-lucista. Pistä sähkäriosoite jos haluat vaihella kuulumisia. Itse olin 3 kuukautta sitten, ja olisi kovasti kysymyksiä. Toisetkin saa pistää viestiä jos on ollut samassa leikkauksessa! Kirjotelkaa ensin tänne niin katellaan sit lisää.
- puutumaton
minulle tehty fess-leikkaus, joka oli kokemksena erittäin mieleenpainuva.... Puudutteet eivät toimineet jostain kumman syystä. Taidan olla kuitenkin poikkeus...
- ninä vain
Reilu viikko leikkauksesta nyt.Turhaan jännitin sitä niin paljon.Sain rentouttavan jo ennen puudutuksia.Ja leikkauksen yhteydessä lisää.Ei siinä paljon tarvinnut ajatella mitään.Oli hyvä olo.Puudutus kaikki ikävintä.Humudosella sumutellu paljon ja nyt sarvikuono huuhtelut.Ekat päivät tosi tukossa,mut siihenkin auttaa avaavat nenäsuihkeet.Jonkin verran särkyä.Lomaa kaksi viikkoa.Ilma kulkee ihan erilailla!Älä turhaan jännitä!
- mhs7811
Itse olin kyseisessä leikkauksessa muutama vuosi sitten..koko juttu meni hyvin..ja lopputulokseenkin oon tyytyväinen..siihen jäi tulehdus kierre..jne..voin kertoo lisääkin jos tahdot kuulla..miten sun leikkaus meni ?
- on leikkaus mullaki
Mulla on tulossa FESS leikkaus 2 viikon päästä. Jännittää vähäsen, ne sano, että nukutuksessa sitä tehdään. Se oli jännä koska luulin, että se on jotenkin helpompaa tehdä jos ei nukuteta.. ja toipuminen olisi helpompaa samana päivänä (siis niistä nukutuslääkkeeistä tulee vähän oudoksi varmasti) No kuitenkin jännitän kovasti ja toivon kovasti, että auttaa mun sairauteen!
- kesperi
Mulla on ollu krooninen poskiontelontulehdus 26.12.2006 asti. Löytyi iso kysta myös mikä saatiin puhkottua huuhteluissa, mutta oireet on jatkunu ja yhdeksän antibioottikuuria takana ja luultavasti saan taas uuden. Kaksi lähetettä on laitettu pkks:sään ,mutta molemmat tullut takaisin. Pitäisi vielä kuulemma punktioida ennen kuin uusi lähete voidaan laittaaa. No nyt tästä on kehittynyt liimakorva ja jatkuva hermosärky pään vasemmalla puolella. Rakenneviasta johtuen aina ollut vas.puolella tulehdus niinkuin liimakorva. Jatkuva lääkitys:duact,nasonex ja panacod...
- herkkä nenä
Jos kerta puudutus on pahinta FESS-leikkauksessa, miten se sitten tehdään? Jännittää kovasti, kohta edessä.
- ex-nuhanenä
Mä myös jännitin sitä puudutusta, mutta sitten julkisen leikkausjono osottautui aivan liian pitkäksi, jonotusaika olisi ollut 6kk. Päätin panostaa ja leikkautin nenäongelmat pois yksityisella. Ajan sain viikossa. Kallista lystiähän se oli, mut homma hoidettiin nukutuksessa. Ja olin enemmän kuin tyytyväinen siihen ratkaisuun. Sain oleskella nukkumatin mailla sillä aikaa kun nenääni ronkittiin.
Muutenkin olen ihan älyttömän tyytyväinen yksityisen sairaalan toimintaan ja itse leikkaukseen. Painepäänsärky jäi leikkauspöydälle, itse leikkauspäivästä ja leikkauksen tehneestä lääkäristä ym. henkilökunnasta on pelkkää hyvää sanottavaa. Tämän talven lomareissurahat investoin nenäongelmiini, mut voin vannoa, oli se sen arvoista. Olen kyllä valmis maksamaan terveydestäni. - Fess
Mulle tehtiin molemmille puolille Fess -leikkaus viikko sitten. Se tehtiin päiväkirurgian poliklinikalla paikallispuudutuksessa.
Leikkaussalissa annettiin ensin suoneen kipulääkettä ja rauhoittavaa.
Lääkäri aloitti puudutuksen laittamalla puudutusaineessa kostutettuja kangassuikaleita(?)
molempiin sieraimiin. Ei tuntuut miltään. Niiden annettiin vaikuttaa n 20 minuuttia jonka jälkeen lääkäri nyppi kangassuikaleet pois ja alkoi hommiin. Siinä vaiheessa sain taas suoneen rauhoittavaa ja ehkä lisää kipulääkettäkin.
Epikriisin mukaan lääkäri puudutteli lisää toimenpiteen edetessä, mutta siitä minulla ei ole mitään tuntemuksia. Muutenkaan homma ei sattunut. Ainoastaan ne työn äänet tuntuivat tosi ikäviltä.
Leikkaussalissa oli aika täsmälleen tunnin. Kotiin pääsin parin tunnin kuluttua. Lääkkeiden vaikutus tuntui vielä illalla ja kaiketi seuraavanan päivänäkin.
Toista puolta ronkittiin enemmän ja se on vieläkin kipeä, tukkoinen ja sieltä tulee verisiä hyytymiä. Huuhtelen nenäkannulla.
Mulle oli laitettu itsestään liukevat tampoonin johonkin sinnen nenän perukoille - sieraimissa ne eivät olleet.
Leikkausta ei todellakaan kannata pelätä. Toivotaan, että vaivat helpottavat. - tuskaaoli
Fess kirjoitti:
Mulle tehtiin molemmille puolille Fess -leikkaus viikko sitten. Se tehtiin päiväkirurgian poliklinikalla paikallispuudutuksessa.
Leikkaussalissa annettiin ensin suoneen kipulääkettä ja rauhoittavaa.
Lääkäri aloitti puudutuksen laittamalla puudutusaineessa kostutettuja kangassuikaleita(?)
molempiin sieraimiin. Ei tuntuut miltään. Niiden annettiin vaikuttaa n 20 minuuttia jonka jälkeen lääkäri nyppi kangassuikaleet pois ja alkoi hommiin. Siinä vaiheessa sain taas suoneen rauhoittavaa ja ehkä lisää kipulääkettäkin.
Epikriisin mukaan lääkäri puudutteli lisää toimenpiteen edetessä, mutta siitä minulla ei ole mitään tuntemuksia. Muutenkaan homma ei sattunut. Ainoastaan ne työn äänet tuntuivat tosi ikäviltä.
Leikkaussalissa oli aika täsmälleen tunnin. Kotiin pääsin parin tunnin kuluttua. Lääkkeiden vaikutus tuntui vielä illalla ja kaiketi seuraavanan päivänäkin.
Toista puolta ronkittiin enemmän ja se on vieläkin kipeä, tukkoinen ja sieltä tulee verisiä hyytymiä. Huuhtelen nenäkannulla.
Mulle oli laitettu itsestään liukevat tampoonin johonkin sinnen nenän perukoille - sieraimissa ne eivät olleet.
Leikkausta ei todellakaan kannata pelätä. Toivotaan, että vaivat helpottavat.Ai jaa, mulla taas työnnettiin molempiin sieraimiin todella syvälle monta rauta"tappia", sattui ja oli niin hirveää että jäi kammo vaikka itse operaatio sitten olikin jo siedettävä. Työn äänet olivat suorastaan nautinto siihen puudutukseen verrattuna...
- Pujoallergikko
Minulla on jatkuva turvotus ja kipu toisessa poskiontelossa. Lääkäri määrää vain uusia kortisonisuihkeita tai antibiootteja. Rontgenkuvissa ei kuulemma näkynyt mitään. Huuhtelen nenää sarvikuonolla, syön särkylääkkeitä ja allergialääkkeitä, näillä eväillä pärjää, mutta ei ne vaivaa paranna. Miten pääsitte leikkaukseen julkisella sektorilla? Ja paljonkohan tuo yksityisellä puolella maksaa?
- pääsy
Mulla oli ollut toinen puoli kroonisesti tulehtunut pari vuotta. Olin käynyt yksityisellä viimeisen vuoden ja hänen määrämät lääkkeet eivät auttaneet (antibiootit, flixonase suihke)
Sitten sain lähetteen keskussairaalaan Fess -leikkaukseen. Eli kun on tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi kipeä, voi lähetteen saada. Täytyy vaan sitkeesti käydä valittamassa vaivojansa. Varmaan yksityislääkäriltä saa lähetteen helpommin kuin terveyskeskuksesta.
Yksityissairaaloiden leikkaushintoja en valitettavasti tiedä, mutta kalliiksi varmaan
jää, kun kela korvaa omien taksojensa mukaan aina
tosi vähän. Toivottavasti saat apua vaivoihisi.
Puolikuntoisena ei ole kiva olla. - Mutta kun ei
pääsy kirjoitti:
Mulla oli ollut toinen puoli kroonisesti tulehtunut pari vuotta. Olin käynyt yksityisellä viimeisen vuoden ja hänen määrämät lääkkeet eivät auttaneet (antibiootit, flixonase suihke)
Sitten sain lähetteen keskussairaalaan Fess -leikkaukseen. Eli kun on tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi kipeä, voi lähetteen saada. Täytyy vaan sitkeesti käydä valittamassa vaivojansa. Varmaan yksityislääkäriltä saa lähetteen helpommin kuin terveyskeskuksesta.
Yksityissairaaloiden leikkaushintoja en valitettavasti tiedä, mutta kalliiksi varmaan
jää, kun kela korvaa omien taksojensa mukaan aina
tosi vähän. Toivottavasti saat apua vaivoihisi.
Puolikuntoisena ei ole kiva olla.Nenä on ollut tukossa koko elämäni ajan. Poskiontelotulehduksia enemmän nyt viime vuosina, se diagnosoitiin krooniseksi pari vuotta sitten.
Yksityislääkäri kirjoitti vuosi sitten lähetteen poskionteloiden tarkempaan kuvaukseen. Lähete tuli bumerangina takaisin, en ole kuulemma sairastanut vielä tarpeeksi, että ansaitsisin pääsyn tarkempiin tutkimuksiin.
On jotenkin mennyt usko lääkäreihin (olen käynyt kolmella eri korvalääkärillä), en jaksa enää edes ravata lääkäreillä saamassa niitä iänikuisia antibioottikuureja ja punkteerauksia.
Voimia teille muille. On todella raivostuttavaa olla jatkuvasti kipeänä! - lollolollo
Mutta kun ei kirjoitti:
Nenä on ollut tukossa koko elämäni ajan. Poskiontelotulehduksia enemmän nyt viime vuosina, se diagnosoitiin krooniseksi pari vuotta sitten.
Yksityislääkäri kirjoitti vuosi sitten lähetteen poskionteloiden tarkempaan kuvaukseen. Lähete tuli bumerangina takaisin, en ole kuulemma sairastanut vielä tarpeeksi, että ansaitsisin pääsyn tarkempiin tutkimuksiin.
On jotenkin mennyt usko lääkäreihin (olen käynyt kolmella eri korvalääkärillä), en jaksa enää edes ravata lääkäreillä saamassa niitä iänikuisia antibioottikuureja ja punkteerauksia.
Voimia teille muille. On todella raivostuttavaa olla jatkuvasti kipeänä!Itse pääsin leikkaukseen 2vk kuvausten jälkeen, kannattaa kysyä toiselta lääkäriltä.
- Tompeli
lollolollo kirjoitti:
Itse pääsin leikkaukseen 2vk kuvausten jälkeen, kannattaa kysyä toiselta lääkäriltä.
Mulle tehtiin eilen FESS. Nenästä valuu yhä nestettä muttei enää verta. Kauheesti tekisi mieli niistää muttei saa. Kipulääkityksenä nyt Burana 600 joka ilmeisesti pitää tuntemukset kurissa. Ihan ok olo, vähän väsyttää mutta viikon verran pitää levätä. Saa nähdä, onnistuuko jatkossa nenän kautta - ennen ainakin tosi heikosti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2266092
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263874- 822637
- 412177
- 331962
- 461916
- 1091810
- 211676
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371577- 271522