Parin edellisen päivän aikana korvani ovat menneet lukkoon lähes koko ajan, joten eilen menin apteekkiin kyselemään ongelmaan neuvoa.Apteekista minulle neuvottiin ostamaan korvavaikkua pehmentäväviä tippoja, joita sitten illalla laitoin(ja olin mielestäni huuhtelevinani korvat huolellisesti.. =/ ) kuitenkin yöllä herään viiltävään kipuun molemmissa korvissa, joka vain paheni aamua kohti ja vähitellen korvakipu sai seurakseen myös hillittömän kurkkukivun. Olisiko tuo minun korvatippojen laitto/huuhtelu voinut aiheuttaa kivut?
Hetki sitten tulin työpaikkani terveydenhoitajalta, joka pikaisesti korviani vilkaistua epäili niiden olevan todella pahasti tulehtuneet ja neuvoi menemään terveyskeskukseen..Paikalliseen terveyskeskukseen ei enää ollut mahdollista saada aikoja ja yksityiset tervaysasemat olivat myös täynnä, joten joudun menemään päivystykseen =(
Pahinta tässä kaikessa on se että minulla on maanantaina pakollinen työmatka(lentäen) joten onko olemassa mitään kipulääkkeitä/puudutetta, jotka helpottaisivat koneessa oloa? Tottakai aion kysyä asiaa illalla päivystävältä lääkäriltä, mutta olisi hyvä jos saisin tietoa jo äin etukäteen ...
Korvatulehdus
6
9120
Vastaukset
- farmaseutti
myynti on lopetettu.
- syy
on joko virus-tai bakteeri, ei mikään korvien vaikun puhdistelu/huuhtelu, eli ei ole aiheuttanut, sattumalta vain sait saman aikaisesti.
- alkuper.
Tulin hetki sitten päivystyksestä ja molemmat korvat ovat hyvin tulehtuneet ja lääkäri määräsi antibiotit sekä puuduttavat korvatipat, jotka valmistetaan yliopiston apteekissa ex tempore. Nyt vaan toivon että antibiootit ehtivät vaikuttaa ja puuduttavat tipat auttavat..
- buranaa
alkuper. kirjoitti:
Tulin hetki sitten päivystyksestä ja molemmat korvat ovat hyvin tulehtuneet ja lääkäri määräsi antibiotit sekä puuduttavat korvatipat, jotka valmistetaan yliopiston apteekissa ex tempore. Nyt vaan toivon että antibiootit ehtivät vaikuttaa ja puuduttavat tipat auttavat..
Mielestäni on outoa, että lääkäri päästää sinut lentämään tuossa tilassa. Eikö matkaa voi mitenkään lykätä? Jos nyt kuitenkin olet päättänyt lähteä, niin yritä ottaa mahdollisimman rennosti...ota lisäksi buranaa (tai jotain muuta tulehduskipulääkettä), koska se voi myös laskea mahdollista korvatorven turvotusta. Jos korvatorvi on turvoksissa ja korvan paineentasaus lentokoneessa ei toimi, niin sitten et voi kuin katua.
Usko tai älä, maailma ei kaadu vaikka lykkäisitkin lentoa. Voit saada lääkäriltä todistuksen ja siirtää lennon ja tapaamiset ja kaiken muun! Sen VOI ja SAA tehdä!
- ajatuksia..
ilmeisesti kärsit siis ulkokorvan tulehduksesta..? korvasärkyyn voit ottaa ihan tavallista kipulääkettä esim panadolia jos sinulla ei ole sitä estävää perussairautta. korvien lukkoisuus saattaisi viitata välikorvan heikkoon ilmastoitumiseen. tämän jotkut huomaavat usein esim lentäessä paineen vaihteluista, ja flunssa pahentaa oireita. siinä tilanteessa kannattaa käyttää nenään paikallisesti vaikuttavaa avaavaa suihketta kuten nasolinia. lisäksi lennolle voi ottaa suun kautta duactia jos sitä sattuu löytymään (reseptivalmiste, laskee limakalvoturvotusta). vesitilkan nieleskely ja puhaltaminen nenä ja suu kiinni voivat auttaa tasaamaan painetta.
kiinnitin huomiota tuohon "ja olin mielestäni huuhtelevinani korvat huolellisesti" lausahdukseen... teitkö sen itse? sitäkö tarkoitit? korvia ei kannata alkaa itse huuhtomaan, sillä näin saa vain lisäongelmia aikaan. jos on taipumusta korvavaikun kerääntymiseen, voi todellakin käyttää noita remowaxtippoja ja mennä seur. pv terkkarille huuhteluttamaan.
pikaista paranemista t. hoitsu- taas..
Elikkäs homma lähti siitä että apteekissa minulle neuvottiin laittamaan reilusti (olisikohan ollut oroclean-merkkisiä) korvatippoja korviin(ei kuulemma farmaseutin mukaan voi mennä liikaa tippoja/vettä korviin kun kysyin että onko homma kotona turvallista..ileisesti siis voi kun tämä kipu alkoi =( ), antamaan niiden tippojen vaikuttaa 10 minsaa jonka jälkeen minun kuulemma piti huuhdella korvat n.37asteisella vedellä varovasti puhtaaksi ja siitä tämä helvetti sitten alkoikin =( eli kauhea kipu! Tulin tosiaan hetki sitten päivystyksestä, jossa lääkäri totesi molemmat korvat hyvin tulehtuneiksi(ei kyllä sanonut onko kyseessä ulkokorva) sekä määräsi kuurin antibiootteja(..heh heh..jotka ovat kooltan luokkaa peräpuikot;) )DUact nuhalääkkeitä sekä yliopiston apteekissa ex tempore valmistettavavia puuduttavia korvatippoja...nyt vaan pelottaa maanantai-illan lento(eikä vähiten siksi että se on mulle eka kerta ja koneet tuntuu nyt muutenkin tippuvan maahan =( )..Ajattelin laittaa korviin niitä puuduttavia korvatippoja, ottaa nuhalääkkeet, laittaa nenään otriviniä, korviin earplane lentotulpat sekä mahdollisesti ottaa särkylääkkeen =( saatan kuulostaa vainoharhaiselta mutta jo nyt olen täysin vetelä tulevasta kivusta...ja stressi painaa hankalan työmatkan sekä lentopelon takia muutenkin =(...taitaa tulla unettomia öitä... =(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942