Puheen kehitys

Huolestunut...

Hei, laitan tämän viestin myös tänne keskoslapset puolelle eli

te vanhemmat jotka olette saaneet small for days lapsen niin onko puheen kehitys ollut normaalia?

3

738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntyi tyttö

4vko:a liian aikaisin,vain 2kiloisena(pieni siin viikkoihin nähden).Istukan toiminnassa vika.
      Tyttö oppi puhumaan 2/3 sanaisia lauseita vuoden ikäisenä,lukemaan 5v,kuivaksi piirun alle 3v.
      Ja mulle sanottiin että nää kaikki tulee myöhemmin kuin muille ja paskat tuli.Moni jopa ennen kuin normaaliaikaisena syntyneellä.
      Ei kannata ottaa stressiä lapsen kehityksestä.Kyllä ne kaikki taidot melkein tulee jossain vaiheessa ja jos ei tule niin nykyään niin hyvin erilaisia kuntoutuksia että saadaan hommat toimimaan.
      Mutta,nauti lapsestasi äläkä hermoile!

• suosittelen

Kannattaa lukea Joko se puhuu-kirja, siinä kerrotaan paljon puheen kehityksestä ja sen ongelmista. Siinä annetaan neuvoja, miten kotona voi toimia lapsen kanssa siten, että se tukisi hänen puheenkehitystä, esim. yhteiset leikit kehittävät samalla lapsen puhevalmiuksia. Ainakin keskosilla on suurentunut riski puheen kehityksen viiveisiin, heille nämä vanhemman ja lapsen vuorovaikutukseen liittyvät seikat ovat tärkeitä puheen kehityksen tukemisessa.

Suurin osa keskosista kuitenkin oppii puhumaan ilman ongelmia tai viivästymiä - pienipainoisista myöskin!

• ---

Meillä poika syntyi viikolla 36, painoa oli 1900 g. Vitkutteli kyllä puheen aloittamisessa, neuvolasta tarjoiltiin jo terapiaakin. Kaksivuotiaana vaivautui sanomaan vain muutamia sanoja, mutta nyt kun ikää on 2v 10 kk, ei neuvolantäti enää puhu terapiasta koska ei saa suunvuoroa...Oman lapseni kanssa olen huomannut että painostus ja maanittelu vain pahentavat asiaa. On vasta nyt mm. suostunut pöntölle, kun maanittelu lopetettiin kokonaan. Mutta kukin tyylillään, henkilökohtainen mielipiteeni on se, että jos ei havaita selviä merkkejä jostakin häiriöstä, voisi keskoslapselle antaa hieman aikaa. Onhan hän käyttänyt ensimmäiset elinkuukautensa selviytymiseen ja kasvamiseen eikä motoriikan tai kielellisten kykyjen harjoittamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1658
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      162
      1236
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1199
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1135
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      108
      1095
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1081
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      1076
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      959
    Aihe