muutto amerikkaan

california_x

Täällä keskusteluissa näkee aina välillä kysymyksiä amerikkaan muutosta ja viisumeista. Mutta...
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta seuraavista tai varmaa tietoa seuraavista asioista:

-kauanko kesti löytää työpaikka?
-haitko valmiiksi työpaikan vai löytyykö henkilöitä jotka ovat menneet 90 päivän viisumilla ja sitten onnistuneet jäämään maahan?
-kauanko kesti työluvan saamisessa siitä kun löysit työpaikan siihen kun pääsit muuttamaan?
-mitä yllätyksiä muuttamisessa ja paperiasioissa tuli vastaan?

Kiitos kaikille asiallisille vastaajille jo etukäteen. Olisin myös erittäin kiitollinen jos löytyisin amerikassa asuvia henkilöitä. Olen itse Californiaan muuttamassa.

15

14396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • USAssa asunut

      www.expatrium.fi - klubissa on useampia USAan päätyneitä. Eli sieltä saat realistisimmat ohjeet. Muutama vastaus tässä pikaisesti kuitenkin:
      - riippuu koulutuksestasi ja tähänastisesta työkokemuskesta. Periaatteessa, jos olet tohtori, alkaa löytyä melko varmasti duuniakin.
      - 90 vrk:n viisumilla ei voi jäädä maahan. Se ei onnistu.
      - erilaiset työlupakiintiöt alkavat olla tältä vuodelta täynnä, eli jos nyt alan työnhaun ja haet sen jälkeen viisumia, saanet sen ehken vuodelle 2008
      - itse olin opiskelijaviisumilla, joka on eri juttu. Rokotusjuttujen tiukkuus oli ainakin minulle yllätys.

      • Uuuuppss

        Mitäs nuo rokotusjutut olivat? Aloittelin jenkeissä alunperin J1-viisumilla jota myöhemmin jatkoin H1:llä, mutta ei kukaan ikinä kysynyt mistään rokotusjutuista puhumattakaan lääkärintarkastuksista.


      • edellinen
        Uuuuppss kirjoitti:

        Mitäs nuo rokotusjutut olivat? Aloittelin jenkeissä alunperin J1-viisumilla jota myöhemmin jatkoin H1:llä, mutta ei kukaan ikinä kysynyt mistään rokotusjutuista puhumattakaan lääkärintarkastuksista.

        Minun yliopistoni taas vaati täyden selvityksen suomesta mitä rokotuksia olen saanut, sekä vihurirokkovasta-ainetestin, koska minua ei ole rokotettu vihurirokkoa vastaan kuten jenkit on.


      • September
        Uuuuppss kirjoitti:

        Mitäs nuo rokotusjutut olivat? Aloittelin jenkeissä alunperin J1-viisumilla jota myöhemmin jatkoin H1:llä, mutta ei kukaan ikinä kysynyt mistään rokotusjutuista puhumattakaan lääkärintarkastuksista.

        Oma tarina alkoi samalla tavalla, ensin J viisumilla ja sitten H:lla ja viela lopuksi L:lla. Vasta kun hain L-viisumin muutosta Green Cardiksi, tuli rokotukset ja terveystarkastus vastaan. Vanhojen papereiden etsinta Suomesta ei ollut kovin helppo projekti, mutta itse tarkastus ei ollut isokaan juttu.


    • September

      Expatriumista tosiaan loytyy infoa, mutta just tahan kysymykseen kylla saa myos aika ivaavaa feedbackia. Niinpa yritan olla vahan kannustavampi, itsekin tanne paatyneena, ihan sattumien kautta. Ja tanne jaaneena, kiitos suomalaisen sisun.

      Niinkun kaikki aina sanoo, USA:han on vaikea paasta. Ainoa "yksinkertainen" keino on voittaa paikka Green Card-arvonnassa...

      Jos olet nuorehko henkilo vailla suurempia ammatillisia ja/tai akateemisia meriitteja vaihtoehdot ovat tyoharjoittelu, opiskelu tai au pair hommat, riippuen kukkaron paksuudesta ja tyypista. Itse suosittelen au pair vuotta, siina paasee hyvin lahelle normaalia elamaa ja voi siina samalla miettia etta vastaako se odotuksia.

      Jos olet vahan pidemmalla tyouralla, hakeudu kansainvalisen tai amerikkalaisen firman palvelukseen. Tosin ainakin muutaman vuoden olet heidan palveluksessaan Euroopassa. Riippuen tilanteesta voi olla hyva ilmoittaa etta olet "kansainvalisesti mobiili" tai sitten ei, pida vaan huoli ettet vaikuta ihan onnenonkijalta.

      On tosi vaikea loytaa tyopaikka Euroopasta kasin jollet ole harvinaisissa hommissa. Harva firma suostuu lahtemaan viisumiprosessiin kovin helposti.

      Jos sattuisit toita loytamaan taalla turistina ollessa, joudut silti palaamaan Suomeen ja odottamaan viisumipaatosta. Ja hommien tulee olla vahan vaativamalla tasolla etta viisumin saat. Eli useimmiten tama tarkoittaa toita jotka vaativat akateemista loppututkintoa, tosin esim. sairaanhoitaja taitaa olla poikkeus saannosta.

      Prosessin kesto riippuu niin monista tekijoista, etta on vaikea antaa mitaan aikaa. Kylla siihen yleensa ainakin pari kuukautta menee. Muista myos etta viisumeissa (kuten esim H1B:ssa) on aikaraja ja muitakin rajoituksia. Eli vaikka tanne kerran paaseekin, ei se tarkoita etta kaikki on hoidossa loppuelaman.

      • osittain jostain muusta

        Kyllä se noinkin sitten onnistuu, että vain lähtee kyselee, tutustuu ihmisiin ja kaupunkiin minne pyrki muuttamaan, mutta vaatii todennäköisesti vähän pidempää oleskelua kuin viikon tai edes kuukauden loman.

        Sukulaiset jos vain haluavat auttaa ovat hyvä lisä, suuri apu se on pienikin tuossa tilanteessa.


      • hmmmkööö
        osittain jostain muusta kirjoitti:

        Kyllä se noinkin sitten onnistuu, että vain lähtee kyselee, tutustuu ihmisiin ja kaupunkiin minne pyrki muuttamaan, mutta vaatii todennäköisesti vähän pidempää oleskelua kuin viikon tai edes kuukauden loman.

        Sukulaiset jos vain haluavat auttaa ovat hyvä lisä, suuri apu se on pienikin tuossa tilanteessa.

        Se on se viisumi aina. Kyllähän töitä löytyisi, mutta mistä sellainen työnantaja, joka viitsii alkaa kuukausien paperinpyöritykseen ulkomaalaisen työntekijän takia, kun sellaisiakin työntekijöitä löytyy omasta maasta, ettei tarvitse kuin sos.turvatunnus tallentaa tietokoneelle ja äijä sorvin ääreen.


      • mieltä
        hmmmkööö kirjoitti:

        Se on se viisumi aina. Kyllähän töitä löytyisi, mutta mistä sellainen työnantaja, joka viitsii alkaa kuukausien paperinpyöritykseen ulkomaalaisen työntekijän takia, kun sellaisiakin työntekijöitä löytyy omasta maasta, ettei tarvitse kuin sos.turvatunnus tallentaa tietokoneelle ja äijä sorvin ääreen.

        Vertauksena asiaa voi miettiä miten Suomessa toimittaisiin: jos työhön hakee suomen kansalainen ja oleskelu/työluvaton, huonosti tai ei ollenkaan suomea puhuva ulkomaalainen, niin kummanko suomalainen työnantaja mitä todennäköisimmin palkkaa??


      • Espoo rocks
        hmmmkööö kirjoitti:

        Se on se viisumi aina. Kyllähän töitä löytyisi, mutta mistä sellainen työnantaja, joka viitsii alkaa kuukausien paperinpyöritykseen ulkomaalaisen työntekijän takia, kun sellaisiakin työntekijöitä löytyy omasta maasta, ettei tarvitse kuin sos.turvatunnus tallentaa tietokoneelle ja äijä sorvin ääreen.

        Siinahan se on maahanmuuton periaate. Jos maassa on hommiin haluavia ja patevia omia kansalaisia, miksi ottaa ulkomailta? Eli sulla pitaa olla tiedot ja taidot paremmalla tasolla kuin paikallisilla ennenkuin tyolupa irtoaa. Oletetaan vaikka etta olet metsuri, ja olet erikoistunut mammuttipetajiin. Firman pitaa olla etsimassa just tan alan erikoisosaajaa, ja sitten kun kaikki paikalliset on vaan vesakonraivaajia, alkaa tyolupa- ja viisumiprojekti sujua. Muuten taitaa green card lottery kutsua sua...


      • hmmm,...
        mieltä kirjoitti:

        Vertauksena asiaa voi miettiä miten Suomessa toimittaisiin: jos työhön hakee suomen kansalainen ja oleskelu/työluvaton, huonosti tai ei ollenkaan suomea puhuva ulkomaalainen, niin kummanko suomalainen työnantaja mitä todennäköisimmin palkkaa??

        Niin, tätä voi jokainen miettiä itse. Jos sulla olisi firma Suomessa, ja joku Kiinasta hakee sulta duunia, niin alatko kirjoitella puoltokirjeitä Suomen maahanmuuttoviranomaisille, että kyllä tää Chang on nyt saatava tänne, antakaa sille viisumi. Mitä erikoistaitoja Changilla olisi oltava, että moiseen ryhtyisit?


    • LariFari

      Tsau

      Itse olen lähdössä töihin Los Angelesiin toivottavasti jo tämän vuoden puolella. Työpaikka on hommattu Suomesta käsin ja sitä ennen suoritin alemman korkeakoulututkinnon.

      Tällä hetkellä yrityksen oma lakimies hoitaa viisumiasioita, joten onneksi ehkä kaikkein monimutkaisin prosessi hoidetaan puolestani.

      Henkisesti yrittänyt valmistautua lähtöön, lukenu mahdollisimman paljon kirjallisuutta ja ottanut selvää kaikesta, mistä tarvitsee tietää.

      En ehdi pidempään tarinoimaan, mutta jos joku on mahdollisesti myös lähtemässä Länsirannikolle lähitulevaisuudessa, niin laittakaa yhteystietoja.

      Kiits

      • muuttamassa

        Hei LariFari!
        Olen itse myos muuttamassa Losiin taman vuoden puolella. Kauan sulla on nyt kestanyt tyolupaprosessi? Ja onko ilmoitettu kauan suunnilleen tulee ottamaan aikaa?
        Sahkopostini on [email protected]
        Kirjoittele niin vaihdetaan kuulumisia.


      • riddim
        muuttamassa kirjoitti:

        Hei LariFari!
        Olen itse myos muuttamassa Losiin taman vuoden puolella. Kauan sulla on nyt kestanyt tyolupaprosessi? Ja onko ilmoitettu kauan suunnilleen tulee ottamaan aikaa?
        Sahkopostini on [email protected]
        Kirjoittele niin vaihdetaan kuulumisia.

        Tällä hetkellä näyttää että ittekin olen sinnepäin menossa vuoden vaihteessa jos onni lykästää.. pistele mailia [email protected]


      • gghhk
        riddim kirjoitti:

        Tällä hetkellä näyttää että ittekin olen sinnepäin menossa vuoden vaihteessa jos onni lykästää.. pistele mailia [email protected]

        ei muuta kuin amerikkaan ,kännissä kun möyhyää joka paikassa niin kyllä kavereita löytyy ja pimeitä hommia vaikka kuinka paljon.työ lupaan tarvitaankin jo kenraalitason ystäviä niitäkin on tullut.sinne vaan rohkeesti ja puhuun ihmisille ei kannata esittää mitään olla ihan tavallinen juntti . siittä jenkit tykkää.


      • Zzz...

        Hei, olen ajatellut muuttaa Los Angelesiin, mutta en ihan lähitulevaisuudessa, joten olisin kiinnostunut kysymään mikä on paras koulutus mahdollisuus suomessa jotta löytää USA:sta työpaikan`?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe